Pistävä polvikipu?

Womane

Mulla on polvilumpion kohdalla, sisäreunassa olevan kuopan kohdalla pistävää, joskus kovaakin kipua. Tuntuu välillä että polvi jää vähän jumiin tai että se pitää saada suoraksi niin tuntuu paremmalta.

Kipu on aluperin alkanut muutama vuosi sitten kun ajoin työkseni isoja autoja eikä ajoasentoa aina saanut kovin hyväksi.

Äsken kun olin kyykyssä en meinannutkaan päästä ylös kun polveen pisti niin vietävästi.

Tutkimuksiin mentävä joo mutta onko kellään kokemusta vastaavasta ja mitä teidän polvellenne tehtiin?

27

14903

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle Kesti

si nivel. Heti löytyi apu, oli kylläkin vasemmalta vinossa, mutta vika olikin oikealla. Luulin, että polvessa oli kierukka yms. tämä expertti tiesi kuitenkin heti ovella sanoa ettei siinä jalassa niitä olekkaan, kuulemma jotain lääketieteellistä hutilointia sellainen tieto. Apu tosiaan kesti sen aikaa, kun olin tajuttomana kivusta siinä hoidossa, muuten ei polvi parantunut.

• tykkää...

...mutta ei sitä v..tutusta kannata toisten sairaiden niskaan kaataa.
        Riittää kun hoidettu itse tekee sen, siinähän se on pätevä.
        Eikö?!

Ap;lle, en tiedä ymmärsitkö tästä keskustelusta mitään, mutta jos luet palstaa taaksepäin, huomaat tämän "hoidetun" maanisen käytöksen, josta ei todellakaan pidetä täällä.

• Womane
        tykkää... kirjoitti:

Eikö?!

Ap;lle, en tiedä ymmärsitkö tästä keskustelusta mitään, mutta jos luet palstaa taaksepäin, huomaat tämän "hoidetun" maanisen käytöksen, josta ei todellakaan pidetä täällä.

Ok.

Joskus polvi myös napsahtaa kovaäänisesti ja kivuliaasti.

Kertokaa edelleen jos tietoa on.

• hoidettu
        tykkää... kirjoitti:

Eikö?!

Sinä et pidä. Älä yleistä.
        Moni pitää:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001491&posting=22000000018776824

• yleistettäisi?
        hoidettu kirjoitti:

Sinä et pidä. Älä yleistä.
        Moni pitää:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001491&posting=22000000018776824

Niinhän sinäkin teet.

btw. Eve on YKSI henkilö. Ei siis moni.

• hoidettu
        yleistettäisi? kirjoitti:

Niinhän sinäkin teet.

btw. Eve on YKSI henkilö. Ei siis moni.

Eve oli vain yksi esimerkki monista...
        Haluatko heitä lisää? Etkö muuten usko?

• Tinde

Magneetissa tuo selviäis, mutta julkisella puolella hoitoon pääsy voi pikkasen kestää.. Jos on varaa mennä yksityiselle tai vakuutus kattaa, niin mee sinne.
      Parempi toi on pikasesti selvittää.. Arvauskeskukseen on turha mennä, et jos menisit käymään privalla ja pyytäisit siltä lähetteen julkisen puolen ortopedille.. Toimii paremmin kun arvauskeskus, mistä saat burana-reseptin.. ;)

• Eve 38

Mulla moinen leikattu tähystyksellä 10 vuotta sitten toisesta polvesta ja oireet olivat täysin samat kuin sulla.

Noh nyt mulla on tuollaiset oireet molemmissa polvissa, kun kuljin vinossa vuoskymmenet. Viel oon pärjännyt kun varovasti liikkuu eli kaikki polven kiertoliikkeet pois sekä hyppimiset, juoksut ja rapuissa kulkemiset.

Onneksi kansanparantaja korjasi mun "synnynnäisen" selkävikani ja nyt on ryhti hyvä ja jalkaterien virheasennot poissa.

Mutta polvet ovat jo paskana.

• Womane

Paljon kiitoksia vastauksista.

Totta on että kipulääkkeitä vain ehdotetaan sen sijaan että hoidettaisiin vaiva kuntoon....

Yritän saada asiaa eteenpäin.

Ikävintä on että vaiva ilmaantui työn myötä kun ergonomia oli mitä oli eli sitä ei ollut, mutta ei sitä varmaan todistettua saa mistä tämä on alkanut. Silloin ainakin oireet alkoivat ja ovat tasaisesti pahentuneet.

• Womane

En tiedä onko tämä polvivaiva nyt vuosien jälkeen huonontunut mutta jatkuva jomotus alkaa olla.

Napsahtaa useammin ja tuntuu inhottavalta.

On kai tästä lääkärille lähdettävä.

• Eve 38

Lääkärille vaan ja 6kk jonotukseen leikkuriin. Täällä Turussa on ainakin 6 kk jonot polven tähystysleikkauksiin. Työkaveri meinaan jonottaa sinne. Hänellä on myös nilkan nivelsiteet liian löysät samassa jalassa, joten ei pääse vielä aikoihin esim. kävelylenkille.

itellä kantakalvot molemmista jaloista tulehtuneet ja kävelylenkillä olin viimeks toukokuun alussa.

Noh uimaan ja pyöräileen pystyy ja nehän mun harrastukset onkin, kun polvetkin oireilee ja nuo ovat oikeata nivelliikuntaa.

• Tinde

Hei tosta ergonomiasta vois ilmottaa ihan työsuojelupiiriin.. vois pomo mennä hiljaseks.. ;)

Mutta mie lähtisin sinuna nyt joko työterveyslääkärille tai privan kautta hakemaan lähetettä julkisen puolen ortopedille.
        Sulle on tultava infoa 3 viikossa lähetteen saapumisesta ja lekurin konsultaatioon päästävä 3 kuukaudessa, mahollisesti puukolle sitten 6 kuukaudessa.. Mut hyvä puoli, että noi on maksimiaikoja, ja kun ilmotat, että meet vaikka 5 minuutin varoajalle peruutuspaikalle, ni voit päästä suht nopeestikin..

Mutta mitä nopeemmin sie lähet sitä lähetettä tivaamaan, sitä nopeemmin pääset sinne lekurille.. ;)
        Tsemppiä vaan!

• Womane
        Tinde kirjoitti:

Hei tosta ergonomiasta vois ilmottaa ihan työsuojelupiiriin.. vois pomo mennä hiljaseks.. ;)

Mutta mie lähtisin sinuna nyt joko työterveyslääkärille tai privan kautta hakemaan lähetettä julkisen puolen ortopedille.
        Sulle on tultava infoa 3 viikossa lähetteen saapumisesta ja lekurin konsultaatioon päästävä 3 kuukaudessa, mahollisesti puukolle sitten 6 kuukaudessa.. Mut hyvä puoli, että noi on maksimiaikoja, ja kun ilmotat, että meet vaikka 5 minuutin varoajalle peruutuspaikalle, ni voit päästä suht nopeestikin..

Mutta mitä nopeemmin sie lähet sitä lähetettä tivaamaan, sitä nopeemmin pääset sinne lekurille.. ;)
        Tsemppiä vaan!

Kiitos vastauksista... :D

Tuli mieleen että mulla on ollut samassa polvessa muutakin, en ole ajatellut että se polveen itseensä liittyisi... pitänyt jonain ajoittain toistuvana verenkiertohäiriönä.

Eli polven takaosan sisäpuolessa on kipukohta aina samassa paikassa, se vain alkaa kipeytyä ja kipeytyä ja pahimmillaan on pakko ontua, jalka on todella kipeä. Sitten se pikkuhiljaa taas hellittää, koko "prosessi" kestään muutamasta päivästä viikkoon.

Jalka tuntuu raskaalta ja on vähän tärähdysarka kipeänä.

Voisiko tämä liittyä tuohon varsinaisen polvinivelen vaivaan?

• Womane
        Womane kirjoitti:

Kiitos vastauksista... :D

Tuli mieleen että mulla on ollut samassa polvessa muutakin, en ole ajatellut että se polveen itseensä liittyisi... pitänyt jonain ajoittain toistuvana verenkiertohäiriönä.

Eli polven takaosan sisäpuolessa on kipukohta aina samassa paikassa, se vain alkaa kipeytyä ja kipeytyä ja pahimmillaan on pakko ontua, jalka on todella kipeä. Sitten se pikkuhiljaa taas hellittää, koko "prosessi" kestään muutamasta päivästä viikkoon.

Jalka tuntuu raskaalta ja on vähän tärähdysarka kipeänä.

Voisiko tämä liittyä tuohon varsinaisen polvinivelen vaivaan?

Kipu on nimenomaan lihaksessa, ja hiukan polvitaipeen alapuolella.

On muutes hermoja raastavaa tämä jatkuva jomotus, ei ole niin kova että viitsisi särkylääkkeitä napsia mutta koko ajan jomottaa ja polvi napsahtelee kovaäänisesti pitkin päivää...

• Womane

Röntgeniin menen nyt sitten... mahtaako siinä näkyä mitään.

Napsahtelu senkun lisääntyy polvessa.

• Eve 38

Ei tuosta tavallisesta röntgenistä juur muuta näy kin luut ja mahdolliset kulumat. Eli magneettiin tarttis päästä.

• Womane
        Eve 38 kirjoitti:

Ei tuosta tavallisesta röntgenistä juur muuta näy kin luut ja mahdolliset kulumat. Eli magneettiin tarttis päästä.

Sanoinkin lääkärille että eikös se magneettikuva ole ainut missä näkyy tietyntyyppiset vammat.

Hän veti herneen nenuun... sanoi että lääkäri tietää kyllä mitä tutkimuksia tarvitaan.

Hyvä on, mutta toivottavasti tämä vaiva selviää. On meinaan koko ajan vain enemmän ja enemmän vaivana ja naksuu enemmän.

• teit diagnoosin
        Eve 38 kirjoitti:

eli annoit hoitomääräyksen. Ei niin saa tehdä!

sanoo lakinainen

• Vauhdissa?
        teit diagnoosin kirjoitti:

eli annoit hoitomääräyksen. Ei niin saa tehdä!

sanoo lakinainen

Sot sot, kale, ei saa esiintyä naisena. Ymmärrän, että on jäänyt lauantai-illan vaihde päälle, mutta transuile taas lähipubissa, ei netissä.

• Womane

No eipä röntgenkuvassa näkynyt mitään poikkeavaa, eli normaali polvi!

Ja napsahtelu ja jomotus senkun lisääntyy. Oletan että mut laitetaan jatkotutkimuksiin, eihän tästä muuten mitään tule. Töissäkin on oltava, sairaslomasta ei ole mainittukaan, muuten se onkin ok mutta kun joudun työssäni tekemään sivuttaisliikettä ja polvi napsahtaa joka kerran inhottavasti. Pelottaa että työssäolo pahentaa vaivaa.

• Womane

Vielä ei edes tiedä mikä mun polvessa on vikana, mutta pohdin tekeekö liikkuminen hallaa kovastikin?

Polvi siis jomottelee, napsuu enenevässä määrin ja lukkiutuu niin että heilauttamalla sen saa "auki". Sivuttaisliike sattuu polven sisäreunaan.

Tosiaan töissä joudun liikkumaan, työni vaatii myös inhottavalta tuntuvaa sivuttaisliikettä, mutta entäpä tavallinen kävely? Se ei satu, mutta lieneekö siitä haittaa?

Kaipaan vain reippailemaan....

• Tinde

Tosta liikkumisesta ensin, eli teet sitä mitä pystyt! Jos sattuu, niin älä tee.. Loistava neuvo.. ;) Mutta se oma kyky on se paras mittari..

Sitten, olisin ollu vähän ihmeissäni jos rtg:ssä olis jotain löytyny.. Tosin oo ilonen vaan ,ettei ollu luissa mitään! Arvauksessa vissiin nyt kävit?
        Sulle ei vissiin sanottu mitään saikusta/jatkotutkimuksista? Eli sun ois pitäny ite ottaa esille toi saikku ja valittaa niin maan pirusteen, ettet pysty töitäs tekemään. Ja sit vaatia lähetettä polille.. Nyt sie voisit varata uuden ajan lääkärille, tai mennä käymään privalla.. Ja vaatia saikkua ja lähetteen magneettiin (julkisella kunta maksaa) tai muihin jatkotutkimuksiin..

• Womane
        Tinde kirjoitti:

Tosta liikkumisesta ensin, eli teet sitä mitä pystyt! Jos sattuu, niin älä tee.. Loistava neuvo.. ;) Mutta se oma kyky on se paras mittari..

Sitten, olisin ollu vähän ihmeissäni jos rtg:ssä olis jotain löytyny.. Tosin oo ilonen vaan ,ettei ollu luissa mitään! Arvauksessa vissiin nyt kävit?
        Sulle ei vissiin sanottu mitään saikusta/jatkotutkimuksista? Eli sun ois pitäny ite ottaa esille toi saikku ja valittaa niin maan pirusteen, ettet pysty töitäs tekemään. Ja sit vaatia lähetettä polille.. Nyt sie voisit varata uuden ajan lääkärille, tai mennä käymään privalla.. Ja vaatia saikkua ja lähetteen magneettiin (julkisella kunta maksaa) tai muihin jatkotutkimuksiin..

Sairaslomaa en ole pyytänyt eikä kyllä ole tarjottukaan.... mun työssä hankalaa kun sijaista ei ole. Vaan jos vielä pahenee niin sitten tilanne muuttuu ja lomaa on saatava.

Jatkoa toivottavasti seuraa kun ei tämä varmaan ihan ittekseenkään katoa tämä vaiva. Eli kuulemma erikoislääkäri katsoo jatkon ja tieto tulee kirjeitse kotiin. No nyt sitten vain odotellaan.

Jos en pääse jatkotutkimuksiin niin johan on kumma.

Ja kävin työterveyslääkärillä jotka on joskus pahempia kuin arvauskeskuksessa....

• Nimetön123

Mulla on tällä hetkellä aivan kamala pistävä kipu polvessa voiko joku kertoa miten siitä pääsee nopeasti eroon? Ja olen siis 13 vuotias poika

• Kireys_veks

Mene mahalleen lattialle ja hierontarulla reisien alle, sitten rullaa koko painolla ja rentouta jalat samalla. Jos sattuu vietävästi niin on kireät reisilihakset. Reenaa se kireys ja kipu pois ajan kanssa.
      Tekee gutaa! Samalla on hyvä käydä vaikka koko kroppa sillä rullalla läpi, niin tietää mistä muualtakin kiristää.

• Kipu_pois

Kipu polvessa johtui itselläni, kireistä reisilihaksista. Ensin rullasin kivun pois reisistä, sitten se vapautti polvilumpion toimimaan vapaammin ja rennommin kun kireät lihakset veti sitä väärään suuntaan.

• Kipu_pois

Minulla myös napsui ja paukkui ja sattui toinen polvilumpio, nyt ei naksu enää, mutta olen sitä reenannut kymmeniä kertoja rullalla, eli niitä ympäröiviä lihaksia 2 kertaa viikossa 10min kerralla reisien alueella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      119
      2695
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1111
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      214
      1098
    4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      40
      1015
    5. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      941
    6. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      5
      928
    7. 36
      906
    8. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      904
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      873
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      827
    Aihe