sienikammo

Ihan totta

Olen parikymppinen henkilö keski-suomesta ja ongelmani on varmasti yksi maailman erikoisimmista: pelkään sieniä!. Sitä on jatkunut niin kauan kuin muistan, varhaisimmat muistot siitä ovat tarhaiältä. Syksyisin joudun työni puolesta liikkumaan joskus luonnossa ja se on joskus mahdotonta!

Olen opetellut tuntemaan lähes kaikki sienet, joita suomessa kasvaa ja aina kun näen sienen jossain niin pelästyn, jos tunnistan sienen syötäväksi niin sillon en reagoi mitenkään, mutta jos kyseessä on myrkkysieni, niin pelästyn ja tulee pakokauhun tunne. Kaikista pahimpia ovat kärpässienet, jos tiedän että niitä kasvaa esim. lenkkipolun reunalla niin suljen usein silmät sillä kohtaa tai usemmiten kierrän eri reittiä.

Syksyisin olen sekoamisen partaalla, silloin en saa öisin nukuttua (sienet tulevat uniin) ja päivisin en voi kävellä töihin normaalia reittiä sillä tien reunalla kasvaa kaikista kammottavimpia punaisia kärpässieniä. Tiedän että syksysin en ole tasapainossa, vai mitä sanotte siitä että joudun käveleen omaan kotiini takaoven kautta sillä etupihalla on kärpässieniä ja luonnossa en voi kuvitellakaan liikkuvani vapaaehtoisesti. Jopa sanomalehdissä olevat kuvat saavat minut pelästymään suunniltani.

En ole kertonut ongelmasta kenellekkään, tosin alle kouluikäisenä tämä oli vanhempieni tiedossa, mutta he luulivat että se meni ohi, mutta se on vaan pahentunut joka vuosi. Onneksi viime syksynä oli kuivaa ja sieniä oli hyvin vähän.

Onko kenelläkään muulla ollut vastaavia kokemuksia? tai tietääkö joku henkilön jolla olisi? Jos paikalla on joku viisas niin voisi kertoa että miten tämmöistä hoidetaan.

En pelkää mitään muuta erikoista enkä ole koskaan pelännytkään, mutta sieniä olen pelännyt aina ja tulen aina pelkäämäänkin ellen saa hoitoa.

18

1973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lissu

      sienikammostasi samalla terapialla kuin sairaalloisesta hämähäkkien tai hiirien pelosta kärsiviä autetaan.

    • ...

      mullaki on sienikammo, mutta pelkään ainoastaan punaisia ja valkoisia kärpässieniä.
      ei noi luonnossa näytä niin pelottavilta,
      täydessä kukassaan olevassa punaisessa kärpässienessä on oikeastaan jotain kaunista mutta samalla pelottavaa joka ilmenee jotenkin mysteerisesti.

      mutta mielikuvissa noi on kärpät on aika kammotuksia. välillä kiusaan itteäni ajatuksilla että mitä jos mun mahassa oliski tollanen sieni...=)sillon mä voin jopa tuntea sen sienen sulavan mahassani...

      lapsena pelasin sienikirjalla rulettia tyyliin jos joku myrkkysieni osuu kohdalle niin mä kuolen. sillonj tää pelo oli paljon voimakkaampi, se ilmenee enää hyvin lievänä ja hyvin harvoin...

      se on outoa että monet pelot ovat samalla kiinnostuksen kohteita. mitäköhän me yritämme kätkeä näillä peloilla...???

      • ihan totta

        Niin se on jännää että vaikka minäkin pelkään hulluna kärpässieniä niin samalla olen toisaalta erittäin kiinnostunut niistä, luen kaikki kirjoitukset mitä löydän ja tiedän niistä muutenkin kaiken, toisaalta on ollut pakko opetella tuntemaan kasvupaikat ym. ettei sienet pääse yllättämään. Itse pelkään eniten punaisia ja ruskeita "kärppiä", valkoiset eivät tuota hirveää tuskaa, mutta en minä niidenkään lähelle voi mennä.

        Olen joskus yrittänyt voittaa pelkoni sillain, että kun tiedän jossain kasvavan kärpässienen niin kävelen hitaasti sitä kohti, katselen sitä ja aina vain kävelen lähemmäs. Ikinään en ole päässyt viittämetriä lähemmäksi kun olen ajatellut että mitä minä itseäni kiusaan ja sen jälkeen juossut hulluna pois.

        Pienempänä ajattelin pelon olevan vain väliaikaista, mutta pelko vain kasvaa vuosi vuodelta.

        Kärpässienessä on jotain samaa kuin "paratiisin kielletyssä omenassa". Se on kaunis ja houkuttelevan näköinen mutta jos kosket niin kuolet. Tuntuu usein siltä että minä en näe kärpässieniä, vaan ne näkevät minut. Jotain mystistä niissä täytyy olla.


      • mushroom sun
        ihan totta kirjoitti:

        Niin se on jännää että vaikka minäkin pelkään hulluna kärpässieniä niin samalla olen toisaalta erittäin kiinnostunut niistä, luen kaikki kirjoitukset mitä löydän ja tiedän niistä muutenkin kaiken, toisaalta on ollut pakko opetella tuntemaan kasvupaikat ym. ettei sienet pääse yllättämään. Itse pelkään eniten punaisia ja ruskeita "kärppiä", valkoiset eivät tuota hirveää tuskaa, mutta en minä niidenkään lähelle voi mennä.

        Olen joskus yrittänyt voittaa pelkoni sillain, että kun tiedän jossain kasvavan kärpässienen niin kävelen hitaasti sitä kohti, katselen sitä ja aina vain kävelen lähemmäs. Ikinään en ole päässyt viittämetriä lähemmäksi kun olen ajatellut että mitä minä itseäni kiusaan ja sen jälkeen juossut hulluna pois.

        Pienempänä ajattelin pelon olevan vain väliaikaista, mutta pelko vain kasvaa vuosi vuodelta.

        Kärpässienessä on jotain samaa kuin "paratiisin kielletyssä omenassa". Se on kaunis ja houkuttelevan näköinen mutta jos kosket niin kuolet. Tuntuu usein siltä että minä en näe kärpässieniä, vaan ne näkevät minut. Jotain mystistä niissä täytyy olla.

        punaisen kärpässienen punainen väri symboloi rakkautta elämään mutta ilman pahoinvointia sen saavuttaminen on mahdotonta.

        valkoinen kärpässieni viittaa puhtauteen, mutta lopullista puhtautta ja rauhaa ei voi saavuttaa ilman kuolemaa.

        noita punaisia kärppiä on muuten käytetty päihteenä kauemmin kuin alkoholia....käytetään vieläkin...


      • ihan totta
        mushroom sun kirjoitti:

        punaisen kärpässienen punainen väri symboloi rakkautta elämään mutta ilman pahoinvointia sen saavuttaminen on mahdotonta.

        valkoinen kärpässieni viittaa puhtauteen, mutta lopullista puhtautta ja rauhaa ei voi saavuttaa ilman kuolemaa.

        noita punaisia kärppiä on muuten käytetty päihteenä kauemmin kuin alkoholia....käytetään vieläkin...

        Syksyllä huumepiireissä kuulemma liikkui kärpässieniä, joista oli tuntomerkit poistettu. Taisi kilohinta olla satoja kertoja suurempi, kuin vaikka suppilovahverolla.

        ja vähän historiaa: Ennen punaista kärpässientä käytettiin lankojen värjäykseen.


    • Juju

      10-vuotiaalla serkkupojallani on myös sienifobia... Hän pelkää kaikkia sieniä. Jos oikein muistan, syynä oli sieniaiheisen kauhuleffan katsominen.

      Sanoit pelkääväsi eniten myrkkysieniä. Pelkäätkö niitä sen takia, että niissä on vaarallista myrkkyä, vai alkaako vaan pelottamaan ilman mitään syytä?

      Niin, ja noista kärpässienistä vielä. Punainen kärpässieni ei ole oikeasti mikään tappava sieni vaikka niin yleensä pelotellaankin. Syötynä se on jonkin verran raskas maksan päälle (Suunnilleen yhtä paljon kuin alkoholi), mutta en ole ainakaan koskaan kuullut, että joku olisi siihen kuollut. Itsekin olen pari kertaa kärpässientä syönyt (Kuivatin kuitenkin ne aluksi uunissa) niiden päihdyttävien vaikutusten takia (hallusinaatioita, ym.).

      • ihan totta

        En minä muita myrkkysieniä pelkää kuin kärpässieniä -tosin kyllä jotkut seitikitkin saavat sydämen tykytyksiä aikaan mutta ei läheskään samalla tavalla kuin kärpät. Ja kärpässienissäkin vain punaiset ja ruskeat saavat paniikin aikaan. Muita sieniä en pelkää millään tavalla. Joskus saatan jopa kerätä mukaan jos löydän esim. kantarelleja ja tehdä ruokaa niistä, luonnollisesti näin käy harvoin kun ei voi luonnossa liikkua syksyisin.

        Joskus kun haluan oikein rääkätä itseäni, niin katson vanhan leffan, jossa pieni karhu syö kärpässieniä ja saa hallusinaatioita. Se on minusta sellainen "kauhu"leffa jossa pelkää jo oikeasti.

        En tiedä mikä kärpässienissä pelottaa; Ei se myrkystä johdu, niissä on vain jotain pelottavaa.

        kuulin että syksyllä huumepiireissä(en itse kuulu) liikkui "ihmesieniä" ja hinta oli samaa luokkaa kuin muilla huumeilla ja ne olivat ihan varmasti kärpässieniä, joista oli pinta otettu pois tunnistamisen estämiseksi. Korvasieni on kärpän ohella tietääkseni myös erittäin suosittu.

        Syksyllä muistan lukeneeni jostain, että sieninäyttelyissä kävi nuorta porukkaa kyselemässä mistä sienistä saisi pään sekaisin.


      • msh sun
        ihan totta kirjoitti:

        En minä muita myrkkysieniä pelkää kuin kärpässieniä -tosin kyllä jotkut seitikitkin saavat sydämen tykytyksiä aikaan mutta ei läheskään samalla tavalla kuin kärpät. Ja kärpässienissäkin vain punaiset ja ruskeat saavat paniikin aikaan. Muita sieniä en pelkää millään tavalla. Joskus saatan jopa kerätä mukaan jos löydän esim. kantarelleja ja tehdä ruokaa niistä, luonnollisesti näin käy harvoin kun ei voi luonnossa liikkua syksyisin.

        Joskus kun haluan oikein rääkätä itseäni, niin katson vanhan leffan, jossa pieni karhu syö kärpässieniä ja saa hallusinaatioita. Se on minusta sellainen "kauhu"leffa jossa pelkää jo oikeasti.

        En tiedä mikä kärpässienissä pelottaa; Ei se myrkystä johdu, niissä on vain jotain pelottavaa.

        kuulin että syksyllä huumepiireissä(en itse kuulu) liikkui "ihmesieniä" ja hinta oli samaa luokkaa kuin muilla huumeilla ja ne olivat ihan varmasti kärpässieniä, joista oli pinta otettu pois tunnistamisen estämiseksi. Korvasieni on kärpän ohella tietääkseni myös erittäin suosittu.

        Syksyllä muistan lukeneeni jostain, että sieninäyttelyissä kävi nuorta porukkaa kyselemässä mistä sienistä saisi pään sekaisin.

        oli kärpässieniä...
        ne oli varmaan jotain silokkeja

        mutta eihän noista säätäjistä loppujenlopuks tiiä...senverran kieroa porukkaa ovat...


    • Fobiaa

      Pelkään kaikkia sieniä niiden epämiellyttävän muodon ja tekstuurin vuoksi.

    • amanita muscaria

      Punakärpässientä voisi jopa pitää ruokasienenä. En ole itse vieläkään kuollut ja olen niitä silloin harvakseltaan syönyt päihtymistarkoituksissa.

    • nomushrooms

      Täälläkin pelätään sieniä... Ei nyt sillä tavalla, että saisin paniikkikohtuauksen kun sienen nään, mutta en kyllä käytä sieniä, enkä toivoisi, että niitä kotonani käytettäisiin..
      Poikaystäväni teki juuri suppilovahveroista kastiketta ja kyllä vähän puistatti pelkästään se ajatus, että niitä tehdään kotonani :D

      Minulla pelko johtuu ihan vain noista myrkyllisistä sienistä... En myöskään pidä sienistä, joten en koe jääväni mistään paitsi...

      Luin lapsena aina iltasatuna sienikirjaa ja jäi ehkä traumat niistä myrkkysieniosioista:D Myös ala-asteen opettajamme piti tästä huolen, kun vei meidät sienimetsään ja pysäytti jokaisen myrkkysienen kohdalle ja kauhisteli...

    • Pelkuri

      Minä pelkään sieniä myös. Olen pelännyt niin pienestä asti, kuin muistan. Lapsuudessa näin aiheesta myös paljon painajaisia, nykyisin, kolmekymppisenä, en enää niinkään. Unissani sienet useimmiten piirittivät talomme.

      Pelkään kaikkia sieniä. Mitä harvinaisempi, sitä enemmän. Isolakkiset ovat pahimpia, mutta myös aivan pienet aiheuttavat pelkoreaktion.

      Nykyisin olen työni puolesta joutunut hellittämään pelkoani hiukan. Tänä päivänä pystyn hätätilanteessa jo esimerkiksi katkaisemaan sienen jollakin erittäin pitkällä kepillä. Näissäkin tilanteissa on silmät pidettävä kuitenkin aina kiinni. Jos vien käteni vahingossa lähellekään sientä luonnossa, paniikki ja huuto on väistämätön.

      En syö sieniä, maistanut olen kyllä. Pelkoni rajoittuukin lähinnä kokonaisiin, luonnossa eläviin sieniin. Kerättyjä kanttarelleja täynnä olevaa ämpäriä olen pystynyt tuijottamaan jopa hetken noin metrin läheisyydeltä.

      Minäkin valitsen kävelyreittejäni niin, etten joudu astumaan sienten lähelle. Ja jos esimerkiksi mökin saunalla sienet kasvavat portaiden molemmin puolin, joudun kiipeämään terassille aidan yli.

      Syksyisin luonnossa liikkuminen on jatkuvaa maahan tuijottelua, kylmiä väreitä ja pelkoa. Pahinta on, jos sieni "pääsee yllättämään", eli tulee yllättäin eteeni, koska en ole havainnoinut sitä tarpeeksi ajoissa.

      Olen kohdannut ihmisiä, joita sienipelkoni huvittaa, enkä oikeastaan ihmettele sitä lainkaan. Itselleni asia on kuitenkin hyvinkin hankala, ja läheiseni onneksi ymmärtävät tätä omituisuuttani.

    • r3g43g4rr3w

      Itsellänikin on ehkä lievä sienifobia, mutten pelkää mitään tyyliin herkkutattia tai kärpässientäkään, itseasiassa vain tuppaina kasvavia sieniä, kuten mesisieniä. Enkä niitäkään jos juurikin huomaan sen ajoissa, vain jos yhtäkkiä jysähtää eteen jossain pusikossa. Toisaalta olen hyvin kiinnostunut sienistä ja kaikesta luontoon liittyvästä, ja tunnistan melkein kaikki sienilajit.

    • Shamaani468

      Punaiset kärppärit eivät niin myrkyllisiä kuin mitä lapsille kerrotaan, sopivasti valmistettuna niillä voi yrittää päästä shamanistiseen tilaan. Esimerkiksi valkoiset kärppärit ovat sitten oikeasti tosi vaarallisia. Mutta jos tahtoo tavata sienen hengen, niin psilosybiiniä sisältävät sienet ovat parhaita, Suomessa lähinnä suippomadonlakki. Ehkä sillä tavalla pääsisi myös eroon sienitraumoista.

      • shamaani468

        Lapsille on peloteltu sienien vaaroista ja lisäksi ihmiset pelkäävät joidenkin sienien aiheuttamaa päihtymydyä, sen vuoksi ihmisillä on irrationaalisia pelkoja liittyen sieniin.


    • auttaisko

      Tulee mieleen että olet lapsena säikähtänyt jotain: voi olla että mielikuvasi on silloin yhdistynyt myrkkysieneen. Sient haisevat mädäntyessään, sienissä on inhottavai toukkia. Kannattaa opetella siedätyshoitoa: pikkuhiljaa väkisin vain totuttelet lähestyä pelottavaa sientä. Lopulla voit jopa kosketellakin sitä, vaikka miten tympii. Jos sieneen yhdistyy jokin trauma niin se tulee mieleen tai pelo piiloutuu sitten toiseen asiaan.

    • Sienipelko

      Mäkin pelkään sieniä.. Vaikeaa.

    • Anonyymi

      Pelkään itsekkin sieniä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe