Maxalt Rapitab 10 mg

...........

Onko kukaan kokeillut kyseistä lääkettä? Vaikuttava aine on ritsatriptaanibentsoaatti. Itselläni ei ole diagnosoitu migreeniä, mutta lääkäri määräsi kokeiluksi tätä lääkettä ja se auttoi nopeasti. Siis tehoaako migreenilääke myös tavalliseen päänsärkyyn, vai onko kyse silloin migreenistä jos migreenilääke tehoaa?
Olen kärsinyt kuukautisiin liittyvistä kovista päänsäryistä jo melko pitkään.

14

16788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosi tosi

      paha migreeni. Neurologi määräsi tuota Maxaltia. Minä en kärsi tavallisesta päänsärystä ikinä, vaan jos pää tulee kipeäksi, niin se on sitten heti migreeniä.

      Kyllä Maxalt varmasti auttaa myös normaaliin päänsärkyyn, mutta tilallasi kokeilisin ensin tavallista särkylääkettä, jos et siist tunnista onko särky tavallista vaiko migreeniä.

      Nämä lääkkeet kun ovat melko kalliita, niin et niitä varmastikkaan tahdo syödä sellaiseen särkyyn, mihin tavallinen Buranakin tepsisi.

      Jos särky ei katoa tavallisella särkylääkkeellä, ota sitten Maxalt ja mene lepäämään hetkeksi. Näin lääke vaikuttaa paremmin, siis kun lepäät sen otettuasi.

      • ..........

        ...olen kyllä syönyt tähän asti tavallisia särkylääkkeitä, mutta koska ne eivät ole auttaneet kysyin lääkäriltä apua. Hän ei kuitenkaan osannut varmasti sanoa että onko kyse migreenistä, vaan käski kokeilla tuota lääkettä ja tulla uudestaan jos auttaa. On tosi mukava tunne kun ei tarvitse maata sängyssä koko päivää kun menkat alkaa, vaan voi oikeasti tehdäkin jotain. =)


      • migreenipotilas
        .......... kirjoitti:

        ...olen kyllä syönyt tähän asti tavallisia särkylääkkeitä, mutta koska ne eivät ole auttaneet kysyin lääkäriltä apua. Hän ei kuitenkaan osannut varmasti sanoa että onko kyse migreenistä, vaan käski kokeilla tuota lääkettä ja tulla uudestaan jos auttaa. On tosi mukava tunne kun ei tarvitse maata sängyssä koko päivää kun menkat alkaa, vaan voi oikeasti tehdäkin jotain. =)

        Minä olen kyllä ymmärtänyt, että migreenin täsmälääkkeet tepsivät vain ja ainoastaan migreeniin. Minulle ainakin lääkäri sanoi, että jos migreenilääke tehoaa, silloin kyse on varmasti migreenistä, ja näin sain migreenidiagnoosin (jonka tosin neurologi myöhemmin vahvisti). Migreenilääkkeen vaikutusmekanismi lienee täysin erilainen kuin "perinteisessä" särkylääkkeessä, eli se vaikuttaa suoraan aivoverisuoniin niitä laajentavasti, eikö vain?

        Minulla Maxalt tepsi kyllä migreeniin, samoin kuin moni muukin täsmälääke (Relert, Almogran). Itse en pitänyt Maxaltista, sillä sen annetaan liueta suussa. Koska migreeniini liittyy minulla pahoinvointia ja kuvotusta, lääkkeen maku sai minut entistäkin pahoinvoivammaksi. Silloin kun oksettaa, ei tee mieli pitää mitään mintunmakuista pilleriä suussa pyörimässä. Särky kyllä lähti kokonaan pois parin tunnin sisällä (samoin kuin muillakin lääkkeillä).

        Alla olevasta linkistä löytyy tutkittua tietoa eri täsmälääkkeiden tehosta. Maxalt tehoaa siis useammalla kuin Almogran ja Relert. Itse olen kuitenkin päätynyt käyttämään Relertiä.

        http://www.tohtori.fi/?page=7200156&id=5872529#Triptaanit


      • Anonyymi

        Ei tepsi normi pääkivulle. Lääkäri sanoi näin.


    • MIS SANDOGS

      Minulla maxalt auttoi muutaman kerran migreeniin, jouduin vaihtamaan imigraaniin. Imigraan auttoi ja enkä tullut "immuuniksi" nykyisin käytän sumatripania (sandox) todella tehokas ja nopea vaikutteinen, ei sivuoireita. Ja ennenkaikkia ei mieletöntä toispuoleista päänsärkyä.

      • ei auta

        Maxalt niin kuin muutkaan täsmälääkkeet ei auta kuin migreenisärkyyn. Niin kuin joku jo kirjoittikin, niiden vaikutusmekanismi on erilainen.


    • migreeniin

      Minä käytän myös tuota Maxaltia. Ja haluan aina kylmäkuivatun version. Suuhun jää kiva maku, eikä tarvitse juoda nesteitä.
      Saatan ottaa päänsärkyyn ensin vain tavallisen särkylääkkeen, mutta eihän se auta. On otettava tuo Maxalt Rapitab. Kalliiksi tulee, mutta minulla on aina varastossa tätä migreenilääkettä.

      Minullakin päänsärky pahenee kuukautisten aikana, tosin migreeniä on muulloinkin. Nykyään käytössäni on myös estolääkitys.

      • kyllä näin on..

        Neurologini sanoi, että jos Maxalt rapid auttaa kovaan kipuun, on kyse migreenistä koska se ei tehoa muihin päänsärkyihin.
        Minulla selvisi migreeni ja olet täysin oikeassa, että sinulla on migreeni.

        Jos otat Maxaltia vaikka vahingossa flunssa-särkyyn niin särky pahenee, ainakin minulla. Mutta jos otan sen migreenin alettua heti, kipu on ohi n. 40 minuutissa. Tosin ne jälkioireet, vapina, kylmyys, huimaus ym. vaativat huilaamista koko päivän.


    • migreeni

      Hyvä lääke, jos ei ibumax auta niin sillon voi kokeilla Maxalta eikä tarvi koko päivää sängys virua migreenin kourissa ja yleensä itselläni tämä lääke laukaisee migreenin , pari tuntii lääkkeen ottamisesta on taas kunnossa.

    • kipuilija

      Paras täsmälääke ja nyt siitä ei saa enää kelakorvausta...

    • .. ..

      Maxalt pysäyttää mulla kohtuksen noin 10 minuutissa. Tosin se jäkitokkura tulee jokatapauksessa. Mutta toimii.

      Kolmevuorotyö ja stressi käynnisti kohtausketjun, jonka sain poikki vain tuolla.
      Kallita perhanat. Onkohan niissä mitään korvaavaa lääkettä?

    • korvaus takaisin

      ^ Sepä siinä juuri onkin, kun Maxaltiin (vaikuttava aine ritsatriptaani) ei ole rinnakkaislääkettä. Muita triptaaneja löytyy kyllä ja niitä kannattaa kokeilla. nekin ovat huimasti parempia kuin tavalliset tulehduslipulääkkeet, mutta itselleni Maxalt tehosi parhaiten, nyt ei vain ole siihen enää varaa.

      Kelakorvaus poistettiin, kun Kela ei päässyt yhteisymmärrykseen lääkefirman kanssa tuotteen hinnasta.

    • Anonyymi

      Saaaako tämmösen yhteydessä urheilla? Onko riski

    • Anonyymi

      Hei, sain lääkäriltä myös Maxalt Rapitab-reseptin. Toimiva lääke. Itselläni vaikuttaa noin puolessa tunnissa. Olen sairastanut migreeniä ihan lapsesta asti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 178
      1903
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1353
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1164
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1085
    Aihe