Onko kukaan kokeillut kyseistä lääkettä? Vaikuttava aine on ritsatriptaanibentsoaatti. Itselläni ei ole diagnosoitu migreeniä, mutta lääkäri määräsi kokeiluksi tätä lääkettä ja se auttoi nopeasti. Siis tehoaako migreenilääke myös tavalliseen päänsärkyyn, vai onko kyse silloin migreenistä jos migreenilääke tehoaa?
Olen kärsinyt kuukautisiin liittyvistä kovista päänsäryistä jo melko pitkään.
Maxalt Rapitab 10 mg
14
18854
Vastaukset
- tosi tosi
paha migreeni. Neurologi määräsi tuota Maxaltia. Minä en kärsi tavallisesta päänsärystä ikinä, vaan jos pää tulee kipeäksi, niin se on sitten heti migreeniä.
Kyllä Maxalt varmasti auttaa myös normaaliin päänsärkyyn, mutta tilallasi kokeilisin ensin tavallista särkylääkettä, jos et siist tunnista onko särky tavallista vaiko migreeniä.
Nämä lääkkeet kun ovat melko kalliita, niin et niitä varmastikkaan tahdo syödä sellaiseen särkyyn, mihin tavallinen Buranakin tepsisi.
Jos särky ei katoa tavallisella särkylääkkeellä, ota sitten Maxalt ja mene lepäämään hetkeksi. Näin lääke vaikuttaa paremmin, siis kun lepäät sen otettuasi.- ..........
...olen kyllä syönyt tähän asti tavallisia särkylääkkeitä, mutta koska ne eivät ole auttaneet kysyin lääkäriltä apua. Hän ei kuitenkaan osannut varmasti sanoa että onko kyse migreenistä, vaan käski kokeilla tuota lääkettä ja tulla uudestaan jos auttaa. On tosi mukava tunne kun ei tarvitse maata sängyssä koko päivää kun menkat alkaa, vaan voi oikeasti tehdäkin jotain. =)
- migreenipotilas
.......... kirjoitti:
...olen kyllä syönyt tähän asti tavallisia särkylääkkeitä, mutta koska ne eivät ole auttaneet kysyin lääkäriltä apua. Hän ei kuitenkaan osannut varmasti sanoa että onko kyse migreenistä, vaan käski kokeilla tuota lääkettä ja tulla uudestaan jos auttaa. On tosi mukava tunne kun ei tarvitse maata sängyssä koko päivää kun menkat alkaa, vaan voi oikeasti tehdäkin jotain. =)
Minä olen kyllä ymmärtänyt, että migreenin täsmälääkkeet tepsivät vain ja ainoastaan migreeniin. Minulle ainakin lääkäri sanoi, että jos migreenilääke tehoaa, silloin kyse on varmasti migreenistä, ja näin sain migreenidiagnoosin (jonka tosin neurologi myöhemmin vahvisti). Migreenilääkkeen vaikutusmekanismi lienee täysin erilainen kuin "perinteisessä" särkylääkkeessä, eli se vaikuttaa suoraan aivoverisuoniin niitä laajentavasti, eikö vain?
Minulla Maxalt tepsi kyllä migreeniin, samoin kuin moni muukin täsmälääke (Relert, Almogran). Itse en pitänyt Maxaltista, sillä sen annetaan liueta suussa. Koska migreeniini liittyy minulla pahoinvointia ja kuvotusta, lääkkeen maku sai minut entistäkin pahoinvoivammaksi. Silloin kun oksettaa, ei tee mieli pitää mitään mintunmakuista pilleriä suussa pyörimässä. Särky kyllä lähti kokonaan pois parin tunnin sisällä (samoin kuin muillakin lääkkeillä).
Alla olevasta linkistä löytyy tutkittua tietoa eri täsmälääkkeiden tehosta. Maxalt tehoaa siis useammalla kuin Almogran ja Relert. Itse olen kuitenkin päätynyt käyttämään Relertiä.
http://www.tohtori.fi/?page=7200156&id=5872529#Triptaanit - Anonyymi
Ei tepsi normi pääkivulle. Lääkäri sanoi näin.
- MIS SANDOGS
Minulla maxalt auttoi muutaman kerran migreeniin, jouduin vaihtamaan imigraaniin. Imigraan auttoi ja enkä tullut "immuuniksi" nykyisin käytän sumatripania (sandox) todella tehokas ja nopea vaikutteinen, ei sivuoireita. Ja ennenkaikkia ei mieletöntä toispuoleista päänsärkyä.
- ei auta
Maxalt niin kuin muutkaan täsmälääkkeet ei auta kuin migreenisärkyyn. Niin kuin joku jo kirjoittikin, niiden vaikutusmekanismi on erilainen.
- migreeniin
Minä käytän myös tuota Maxaltia. Ja haluan aina kylmäkuivatun version. Suuhun jää kiva maku, eikä tarvitse juoda nesteitä.
Saatan ottaa päänsärkyyn ensin vain tavallisen särkylääkkeen, mutta eihän se auta. On otettava tuo Maxalt Rapitab. Kalliiksi tulee, mutta minulla on aina varastossa tätä migreenilääkettä.
Minullakin päänsärky pahenee kuukautisten aikana, tosin migreeniä on muulloinkin. Nykyään käytössäni on myös estolääkitys.- kyllä näin on..
Neurologini sanoi, että jos Maxalt rapid auttaa kovaan kipuun, on kyse migreenistä koska se ei tehoa muihin päänsärkyihin.
Minulla selvisi migreeni ja olet täysin oikeassa, että sinulla on migreeni.
Jos otat Maxaltia vaikka vahingossa flunssa-särkyyn niin särky pahenee, ainakin minulla. Mutta jos otan sen migreenin alettua heti, kipu on ohi n. 40 minuutissa. Tosin ne jälkioireet, vapina, kylmyys, huimaus ym. vaativat huilaamista koko päivän.
- migreeni
Hyvä lääke, jos ei ibumax auta niin sillon voi kokeilla Maxalta eikä tarvi koko päivää sängys virua migreenin kourissa ja yleensä itselläni tämä lääke laukaisee migreenin , pari tuntii lääkkeen ottamisesta on taas kunnossa.
- kipuilija
Paras täsmälääke ja nyt siitä ei saa enää kelakorvausta...
- .. ..
Maxalt pysäyttää mulla kohtuksen noin 10 minuutissa. Tosin se jäkitokkura tulee jokatapauksessa. Mutta toimii.
Kolmevuorotyö ja stressi käynnisti kohtausketjun, jonka sain poikki vain tuolla.
Kallita perhanat. Onkohan niissä mitään korvaavaa lääkettä? - korvaus takaisin
^ Sepä siinä juuri onkin, kun Maxaltiin (vaikuttava aine ritsatriptaani) ei ole rinnakkaislääkettä. Muita triptaaneja löytyy kyllä ja niitä kannattaa kokeilla. nekin ovat huimasti parempia kuin tavalliset tulehduslipulääkkeet, mutta itselleni Maxalt tehosi parhaiten, nyt ei vain ole siihen enää varaa.
Kelakorvaus poistettiin, kun Kela ei päässyt yhteisymmärrykseen lääkefirman kanssa tuotteen hinnasta. - Anonyymi
Saaaako tämmösen yhteydessä urheilla? Onko riski
- Anonyymi
Hei, sain lääkäriltä myös Maxalt Rapitab-reseptin. Toimiva lääke. Itselläni vaikuttaa noin puolessa tunnissa. Olen sairastanut migreeniä ihan lapsesta asti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83266MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681838Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401539Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751146Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758