Hei.
Kävin äsken kilpirauhasen ultraäänessä, jossa lääkäri totesi molemmilla puolilla n. 1cm kokoiset "laajentumat tai kasvaumat".
Tilanteesta säikähdyttyäni en tarkalleen kuullut mikä virallinen termi oli, mutta kauhistuksissani tiedän kuitenkin sieltä jotain löytyneen.
Lääkäri olisi halunnut ottaa neulalla näytteet samantien näistä "laajentumista", mutta en paniikilta kyennyt antamaan ottaa näytettä.
Oireita minulla on ollut jo kohta vuoden verran kestänyt kuumeilu, paino-ongelmat (laihduttamisesta huolimatta paino ei laske) ja välillä hikoilu ja välillä palelu. Testeissä löytynyt pieniä heittoja normaaliin verrattuna, mutta enemmän liikatoimintaan painottuvia arvoja. Oireet tosin viittaavat enemmän vajaatoimintaan.
Nyt jatkona lääkärille aika, jolloin keskustelua ja varmasti saan tietoa mitä kuvissa tarkalleen ottaen näkyi, mutta sinne asti olisi elettävä pelossa.
Yritin netistä löytää tietoa, mutta huonolla menestyksellä. Voiko kyseessä olla siis syöpä? Jos pahinta pitää pelätä, niin mikä se on, tai jos hyvin käy ettei tämä ole mitään vakavaa, niin mitä tämä parhaimmillaan voi olla?
Kiitos kaikille lukijoille ja vastanneille :)
Struuma todettiin!
8
4002
Vastaukset
- tod. näk.
...
- Leinikki
ja toivon että saat vastauksia viisaammilta. Minulla on kerrottavana vain oma tarina, joka toivottavasti rauhoittaa.
Minulla oli erittäin vaikea vajaatoiminta sille tyypillisine oireineen. Ultrassa löytyi möykky toselta puolelta, siitä otettiin näyte, mutta näytteessä oli vain verta, eikä se tuonut lisävalaistusta asiaan.
Odottelun jälkeen pääsin leikkaukseen. Leikkauksen aikana tutkittiin möykyn laatu ja koska se ei ollut pahanlaatuinen, toinen k-rauhasen puolisko jätettiin.
Struuma oli tullut kilpirauhastulehduksen seurauksena. Tulehdus oli vuosia aikaisemmin, en sitä tajunnut silloin. Tulehduksen jälkeen oli liikatoimintaa, joka hissukseen muuttui vajaatoiminnaksi.
Pelotti, tottakai, kun en leikkaukseen mennessä tiennyt, mistä on kysymys. Minua rauhoiteltiin näin, että jos on sairastuttava syöpään, ja syövän saisi valita, niin kilpirauhassyöpä olisi paras valinta.
Näytteen otossa keljuinta oli kun piti maata kahden valkotakkisen herran silmäin alla, elikkä se ei tehnyt kipeää.
Odottele rauhassa (helppo sanoa toiselle) ei kaikki ole aina niin huonosti, kuin ensiksi luulee. Tsemppiä. - Struumatar
Huolettomalla mielellä voit odotella tutkimusten etenemistä. Struuma on yleinen kilpirauhasen kasvain ja ei aiheutta läheskään kaikille edes kilpirauhasen toimintamuutoksia eli ei esimerkiksi liikatoimintaa.
Kilpirauhassyöpäkin on niitä parhaiten parantuvia syöpäsairauksia ja erittäin harvinainen kaiken lisäksi. Hymyä huuleen ja odottelet rauhassa mitä tuleman pitää.
Googletappa halutessasi hakusanoilla, struuma, myrkkystruuma ja kilpirauhassyöpä, niin saat mieltäsi rauhoittavaa luettavaa. - Peloissaan
Kiitos vastanneille!
Kävin tänään lääkärissä kyselemässä ja vaatimassa vastauksia, mutta huonolla menestyksellä. Kun yritin kysellä näistä "laajentumista", sain vain epämäärisiä vastauksia kilpirauhasen tulehduksesta tms. Yritin kysellä lisää oireista ja tarvitaanko tähän sitten joku lääkitys että olo kohenee ja tulehdus menee ohi, niin lääkäri tuumasi vain että tuskin.
Helpottavaahan se on kuulla, jos ei mitään ole, mutta miten voi oireita olla ilman syytä? Kohta 2 vko:a mennyt että lähes joka päivä nousee yli 38'c kuume ja olo erittäin väsynyt ja rauhaton.
Joudun kuitenkin käymään siellä kilpirauhasen solunäytteessä, jonka jälkeen varaan lääkärille aikaa. Mutta tuntuu siltä, että ehkä tämäkään ei ole syypää kuumeiluuni ja oireiluuni. On niin turhautunut olo, ettei tiedä mitä ajatella.
Onko teistä muut olleet poissa töymaalta asian takia?- ..........00...........
... sun kilpirauhasarvot on olleet? Onko sulla kipua tms. kilpirauhasen alueella?
Jos sulla on krooninen tulehdus (joka siis ei vars. tee fyysisiä oireita [paitsi joillain on tuntunut olevan tuota ihme kuumeilua]), niin sillehän ei lääkkeillä voi mitään :(, mutta sen voi/pitää tehdä - jos struuma siis sen aiheuttama (eli Hashimoto) - että otetaan tyroksiini käyttöön jo sen takia, että se struuma ei enää kasvais ja/tai jopa pienenis - samalla pääsee myös mahd. vajisoireista ;). - Struumatar
Itse en ole struuman tai yl kilpirauhasvaivojen, siis kohtalaisten pahankaan tulehduksen, takia ollut saikulla, mutta jokainen hakee lomaa vointinsa ja olotilansa mukaan. Lääkärihän sen sitten ratkaisee tarvitaanko toipumiseen lomaa vai ei.
Kuumeilu ei kuulu kilpirauhasvaivoihin. JOten noihin 38asteen kuumeisiin saat kyllä pakottaa lekurit ottamaan kantaa, sillä normaaliahan tuollainen ei ole.
Sitä punkteerausta sinun ei tarvitse pelätä eikä jännittää. Se "bruutta" jota käyttävät näyttää hurjalta, mutta ei tunnu missään. Minulta on punkteerattu kolme kertaa ja menen milloin vain uusiksi huolettomin mielin. - otettiin
se neulanäyte-olin aivan kauhuissani, mutta en tiedä, neulanpistoa en oikeastaan tuntenut ollenkaan, eli sitä ei ainakaan kannata jännittää!
- Yassi
otettiin kirjoitti:
se neulanäyte-olin aivan kauhuissani, mutta en tiedä, neulanpistoa en oikeastaan tuntenut ollenkaan, eli sitä ei ainakaan kannata jännittää!
Terve "Peloissaan" !
Minä myös kävin nyt viikolla lääkärillä kaulassa olevan patin vuoksi. Ei pajoa näy vielä päällepäin jos katsoja ei siitä tiedä (itse huomaan sen kyllä) mutta tunnusteltaessa patin tuntee jo ihan selvästi.
Lääkäri totesi "kyhmystruuma." Nyt parin viikon kuluttua ultraäänitutkimus...
että silleen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232