Olin kuullut alkukesästä vikinää ja sirkutusta pensaasta, ja kovaa rapinaa, menin katsomaan.
Siellä oli lauma kekomuurahaisia linnunpoikueen kimpussa, yksi oli jo kuollut, muut pelastin ottamalla kotiin.
Kysyin eläinmuseolta neuvoa miten hoitaa, ja onnistuin jyvämössöllä ja hyönteistoukilla kasvattamaan 4 tiaista aikuisiksi.
Mutta kekomuurahaisethan ovat aivan hulluja tappajia. Olen myös löytänyt niitä jonkun metsämyyrän tai muun pesästä, missä innolla hapottivat kuoliaaksi jyrsijänpoikasia. Yksi vielä värähteli tuskissaan, muut kuolleet. Poikaset siis olivat vielä sokeita ja lähes liikuntakyvyttömiä.
Mutta olen kuullut juttua että joku itsensä pahoin loukannut ihminenkin on joskus maassa avuttomana maatessaan (saanut murtumia ja jalka jäänyt erävaelluksessa kivenlohkareen alle, lohkareinen rinnemaasto) Saanut puristuksissa olleen raajansa kimppuun juuri Formica fuscan, kekomuurahaisen.
Kyseinen ruumiinosa on siis näykkäisy kerrallaan ja muurahaishapon takia kuoleentunut pahoin, ja syöty myös.)
Siis isokin nisäkäs joka on loukkaantunut mutta vielä elää, voi joutua kekomuurahaisten hitaan myrkytyksen ja nakerruksen kohteeksi. Inhottavia eläimiä siis.
Itse piruuttani testasin maalla puolitoistametrisen muurahaiskeon asukkaiden massaärsytystä, että miten reagoivat ja löin lehtevällä oksalla kekoon. muutamia... keon koosta päätellen satoja murkkuja keon sillä sivulla kohdisti yhtäkkisen kemikaalisuihkauksen -joku pöllähdys sieltä keosta tuli, niinkuin aerosolia murkkujen suusta. Muurahaishappoa tietysti.
Ja sen puolustusaineen teho oli kyllä aikamoinen. Pyörryttävä ja oksettava. Yksittäinen murkkuhan ei pelota ketään, mutta näiden ötököiden pieneläimille aiheuttama uhka on useiden satojen massahyökkäys pesän lähellä olevan eläimen kimppuun. Pesässähän, jos oikein iso, on noita muutamia kymmeniä tuhansia... satojakin tuhansia? kun useat pesät jatkuvat maan alle ja verkostoituvat sivuhaaroihin, pikkukekoihin.
Kekomuurahainen tappaa linnunpoikasia
11
2596
Vastaukset
- sinitintti
Musta olit tosi tyhmä ku menit ottaa ne linnun poikaset pois sieltä pesästä.
- bioeetikko
Mieluummin noudatan modernin bioetiikan mukaista idealismia niin luonnossa kuin muuallakin. Selkärankaiset ennen selkärangattomia ym. Mutta mukavahan se on, jos on myös tuhoajalajin puolustajia.
Itse oman tiedealani tuntijana suunnittelisin feromonaaliseen kommunikointiin liittyvän keinon, jolla hävittää kyseistä lajia mahdollisimman paljon ihmisen tieltä... ja muiden kehittyneempien elämänmuotojen ynnä harmittomien hyönteisten.
Aggressiiviseen altruismiin perustuva yhteiskuntajärjestelmä on tuhoisa muille eliöille.
Lähinnä minua harmittaa, ettei anneta lupaa kokeilla multiferomonia murkuille niiden tuhoamistarkoituksessa... - ihmeellisiä ajatuksia
bioeetikko kirjoitti:
Mieluummin noudatan modernin bioetiikan mukaista idealismia niin luonnossa kuin muuallakin. Selkärankaiset ennen selkärangattomia ym. Mutta mukavahan se on, jos on myös tuhoajalajin puolustajia.
Itse oman tiedealani tuntijana suunnittelisin feromonaaliseen kommunikointiin liittyvän keinon, jolla hävittää kyseistä lajia mahdollisimman paljon ihmisen tieltä... ja muiden kehittyneempien elämänmuotojen ynnä harmittomien hyönteisten.
Aggressiiviseen altruismiin perustuva yhteiskuntajärjestelmä on tuhoisa muille eliöille.
Lähinnä minua harmittaa, ettei anneta lupaa kokeilla multiferomonia murkuille niiden tuhoamistarkoituksessa...Mietippä joutessasi mitä tapahtuisi kehittyneemmille elämänmuodoillesi jos kekomuurahaiset hävitettäisiin.
Kuulostat enemmänkin biorasistilta. - Linkolan linjoilla
ihmeellisiä ajatuksia kirjoitti:
Mietippä joutessasi mitä tapahtuisi kehittyneemmille elämänmuodoillesi jos kekomuurahaiset hävitettäisiin.
Kuulostat enemmänkin biorasistilta.Alemmat eliöt ovat ekosysteemin kannalta arvokkaampia.
- hoitaa asiansa
Annahan muurahaisten olla rauhassa. Ne ja niiden tavat ovat osa luontoa, niinkuin suohon hukkuva hirvikin. Ei kannata mennä sorkkimaan. Lähetä mieluummin postia George Bushille ja CIA:lle ja käske lopettaa ihmisten tappaminen Irakissa ja Lähi-Idässä ja muuallakin.
- Linkolan linjoilla
Bushin toiminta hyödyttää luontoa: onpahan vähemmän syöjiä siellä ravintoketjun huipulla.
- pittää
kun näitä muurahaistappauksia loytyy aika paljon, leijonat syö "bambeja" ja haukat tappaa pääsiäistipusia.
Mutta jos olet oikein rivakka, niin etköhän saa turvaan kaikki saaliseläimet ja sitten tiikeritkin alkavat syödä heinää. - että ihminen
tai lintu on tärkempi kuin muurahainen!
- sinitintti
Muute huomenna lauantaina tulee tv 1 Avara luonto.
jossa on aiheena maailman muurahaiset kannattas teidän muurahais vihaajien kattoo se nii ehkä kunnioittasitte enemmän niitä. Se alkaa klo. 18.45 - tehtiin
sinitintti kirjoitti:
Muute huomenna lauantaina tulee tv 1 Avara luonto.
jossa on aiheena maailman muurahaiset kannattas teidän muurahais vihaajien kattoo se nii ehkä kunnioittasitte enemmän niitä. Se alkaa klo. 18.45lehmänkalloista taideteoksia. Kun lehmä teurastettiin, niin kallo vietiin muurahaispesään. Viikon päästä käännettiin ja saatiin puhtaan valkoinen kallo. Sitten se naulattiin ladon seinään ja oli hieno.
Tuossa yks kaveri esitteli poronkalloa ja sanoi että oli vaikeaa saada sitä puhtaaksi lihoista. Vasta jäläkeenpäin tajusin tämän vanhan muurahaiskonstin. Ei sitä kalloa puukolla puhtaaksi saa tai sitten pitää liotella jossain keminkaalissa tai elukantäyttäjä ottaa maksun. Suosittelen muurahaista. Se tekee halvemmalla. - ......
tehtiin kirjoitti:
lehmänkalloista taideteoksia. Kun lehmä teurastettiin, niin kallo vietiin muurahaispesään. Viikon päästä käännettiin ja saatiin puhtaan valkoinen kallo. Sitten se naulattiin ladon seinään ja oli hieno.
Tuossa yks kaveri esitteli poronkalloa ja sanoi että oli vaikeaa saada sitä puhtaaksi lihoista. Vasta jäläkeenpäin tajusin tämän vanhan muurahaiskonstin. Ei sitä kalloa puukolla puhtaaksi saa tai sitten pitää liotella jossain keminkaalissa tai elukantäyttäjä ottaa maksun. Suosittelen muurahaista. Se tekee halvemmalla.kaadappas suolavettä kekoon niin näkee miten murkut kuseksii n.20cm.korkeuteen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell332104Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.471721Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1121496Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1041236Ootko A-nainen vielä vihainen?
Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja1041034Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.76988- 59865
Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,34862Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗52799Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd101753