Mitä öljyä AM6.een

bluFF0

Mitä öljyä porukat laittaa AM6 moottoriin (DT,RX,RR.. kaikissa noissa mopomalleissa on AM6)

Eikö sitä SAE 10W 30 kuulu laittaa?

Mulla nimittäin alakerran stefat vuotaa kun kone on lämmin,kylmiltee ei vuoda. Ongelman pitäisi johtua liian löysästä vaihteistoöljystä.

7

16819

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • drdr

mitä siinä ohjekirjassa lukee. sitä sinne laitetaan
      jos ne vuotaa nii saattaa stefat olla riqqi. kun oljy notkistuu lämpimänä se tulee pois jos ei ole tiivis.

• BluFF0

Jos ohjekirjan käsiini saisin niin kyllä luultavammin siitä katsoisin kuin suomi24 foorumeilta rupeaisin kysymään. Vaikka mopon omistan,en ole tyhmä (ei pidä yleistää :D).

"jos stefat vuotaa niin se saattaa olla rikki", Tota ei joka jamppa tiennykkää.

"kun oljy notkistuu lämpimänä se tulee pois jos ei ole tiivis", Ton ymmärtää jo munkin viestistä

• bluFF0
        BluFF0 kirjoitti:

Jos ohjekirjan käsiini saisin niin kyllä luultavammin siitä katsoisin kuin suomi24 foorumeilta rupeaisin kysymään. Vaikka mopon omistan,en ole tyhmä (ei pidä yleistää :D).

"jos stefat vuotaa niin se saattaa olla rikki", Tota ei joka jamppa tiennykkää.

"kun oljy notkistuu lämpimänä se tulee pois jos ei ole tiivis", Ton ymmärtää jo munkin viestistä

Anteeksi "ylimielisyyteni",olin vaan vähän vittuuntunut ; )

Jälkeenpäin jää miettimään,miks tollasta kirjotin?

• Morpa

Jos se lämmettyään alkaa vuotaa öljyä ni pistä jotain öljyä jossa viskositeetti kuumana on korkeampi vaikkapa SAE40 ! Ei se niin herkkää ole kakstahtikoneessa kun ei se öljy voitele niitä vaativimpia paikkoja ja esimerkiksi kattele minkälaisia öljyjä käytetään autojen vaihteistoissa ja perässä! Ite oon Volvo Amazoniin laittanu SAE80 laatikkoon ja perään, mut sehän onkin traktori...

• bluFF0

"pistä jotain öljyä jossa viskositeetti kuumana on korkeampi vaikkapa SAE40"

Eli jos se oletuksena olisi ollut ennen 30 (*en tiedä mitä siell on nyt sisällä),niin 40,sehän on vaan ohuempaa

• Morpa
        bluFF0 kirjoitti:

"pistä jotain öljyä jossa viskositeetti kuumana on korkeampi vaikkapa SAE40"

Eli jos se oletuksena olisi ollut ennen 30 (*en tiedä mitä siell on nyt sisällä),niin 40,sehän on vaan ohuempaa

SAE-luokitus ilmoittaa öljyn viskositeetin. Moniasteöljyissä käytetään 5w-40:n tapaista merkintää. W-kirjainta edeltävä numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden kylmänä: mitä pienempi numero, sen juoksevampaa kylmässä. Jälkimmäinen isompi numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden lämpimänä: mitä pienempi numero, sen juoksevampaa kuumana.

Edellinen on suoraan lainattu Wikipediasta.

• bluFF0
        Morpa kirjoitti:

SAE-luokitus ilmoittaa öljyn viskositeetin. Moniasteöljyissä käytetään 5w-40:n tapaista merkintää. W-kirjainta edeltävä numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden kylmänä: mitä pienempi numero, sen juoksevampaa kylmässä. Jälkimmäinen isompi numero ilmoittaa öljyn juoksevuuden lämpimänä: mitä pienempi numero, sen juoksevampaa kuumana.

Edellinen on suoraan lainattu Wikipediasta.

On hassu toi SAE luokitus. Minä luulin että toi 10W 40,on samaa yksikköä. Eli kun se on kylmänä 10x niin lämmettyä viskositeetti pienenee (vastus) ja öljy on juoksevampaa eli 40x. Toi kuulosti loogisemmalta. Miksei viskositeettiarvoja ilmoiteta vertailukelpoisina (10 vs 40)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7820
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4380
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3993
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3912
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3310
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3218
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3205
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2933
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2731
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe