Jympy

Pveli

Oisko hyvä auto Citroen Jympy HDI vm;2003 kirjoitelkaa kokemuksia ja kavereilta kuultua?

10

5969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienellä polttoaine

      määrällä, 6-7,5L/100km on pysynyt talvellakin kun Webasto on kytketty pois päältä. Vaatii keulan totaalisen tukkimisen talvisin jolloin lämpö riittää ilman Webastoa, siis samaa kun kaikissa pienemmissä vähäruokaisissa dieseleissä nykyään.
      Hyvä ja helppo ajaa myös talvella ja an dieselvero aika tarkkaan 200e vuodessa. Tekisi mieleni laittaa kapeammat renkaat etenkin talvella mutta makuasia. Perusvikoja kai vain kaksi eli polttoainepumppu ja kampiakselin hihnapyörä mutta ne kestävät yli 100tkm joten ei kallista kun ajattelee kilometrejä ja kun muita vikoja ei tunnu olevan. Tavaratilan pituus saisi olla 2m mutta on 194 mikä aina välillä harmittaa. Kolmannen persoonan keski-istuinpaikka sopii pitemmällä matkalla pienemmälle henkilölle mutta ajaa asiansa. Kulkee ja kiihtyy hyvin etenkin isommilla vaihteilla johtuen kai vauhtipyörän isosta massasta. Vaihteiston/kepin toiminta tosi hyvä.
      Hyvä peli jos keulalla Sitikan tai Peugeotin merkki mutta Fiattina en ottaisi ellen hyväksyisi takaovien ja saranoiden ruostumista, sivuovesta satamista ja joitain muita kummallisuuksia.

      • Fiattikin

        Mulla on peugeot Expert hdi.

        Takaoven saranat on ruostuneet ja kun painepesurilla pesee niin tihkuu vesi sivuovesta sisään.

        Tällä Pökötillä on tosin vasta ajettu 320 tuhatta.


    • Iso-F

      Käypä koeajamassa 1.9D malli ja sen jälkeen HDi. Eroa on kuin yöllä ja päivällä HDi:n hyväksi.

      Itellä ollut nyt reilun kuukauden päivät (vm. 2004 eli face-lift malli ja n. 80 000 ajettu) ja alkuperäinen inho Citroenia kohtaan on muuttunut jopa jonkinlaiseksi ihastukseksi. Tosin tätä autoa kai pitäisi kutsua PSA tai SEVEL merkkiseksi kun ei se ihan puhdasverinen Citroen ole. Ensimmäiseksi hämmästyttivät kulutuslukemat. Tutustuin ennen hankintaa auton spekseihin ja epäilin että tokkopa tuo noin vähällä löpöllä kulkee varsinkin kun minulla on aika raskas kaasujalka mutta uskottava se on, ei se paljon mitään syö.

      Moottori on sitkeästi vääntävä ja vaikka tehohuippu löytyy jostain 4000r/min paikkeilta ja punaviivakin alkaa muistaakseni yli 5000 kohdalta niin parhaiten tuo kiihtyy ja käyttäytyy kun käyttää alle 3000r/min, vääntöhuippu kun on 1800r/min paikkeilla. Tyhjänä ajaessa tasaisella ja varsinkin alamäissä ei välttämättä kannata ykkösvaihdetta käyttää ollenkaan. Kiihtyy paremmin kun jää se ykköseltä kakkoselle vaihtaminen väliin eikä siinä silti tarvitse pahemmin kytkimellä kusetella.

      Jos olet pitkänpuoleinen (minä olen 185cm) niin ajoasennon löytäminen voi olla alkuun hankalaa kun penkki ei väliseinän vuoksi siirry kovin taakse. Ongelma ratkeaa kun ei yritäkään hakea henkilöautomaista ajoasentoa vaan totuttelee pitämään selkänojaa hieman pystymmässä ja nostaa penkin korkeutta. Sitten on mukava ajaa pitkääkin matkaa. Kuskin penkki on mukava ja siinä on hyvä sivuttaistuki (uskoisin että tämä pätee myös -03 malliin).

      Näkyvyys taakse ja sivuille on, kuten monessa muussakin pakettiautossa, aika huono. Itse hommasin heti kättelyssä pienet tarrakiinnitteiset laajakulmapeilit molempiin sivupeileihin sillä varsinkin auton oikealle puolelle jää kuollut kulma jossa olevaa isompaakaan perheautoa ei näe muuten kuin väliseinän ikkunan ja sitä kautta sivuikkunan läpi. Jos tavaratila on täysi ja ikkuna peitossa, ei oikealla takaviistossa ajavaa autoa näe mistään edes päätään villisti heiluttelemalla. Isommissa pakuissa ja kuorma-autoissa tämä on yleensä korjattu jo valmiiksi asennetulla laajakulmapeilillä mutta Jumpyssä jostain syystä ei. Vasemmalla puolella tilanne ei ole tietenkään niin paha koska aina voi "kurkata" ikkunan läpi taaksepäin, mutta asensin mukavuussyistä lisäpeilin sillekin puolen kun molemmat lisäpeilit maksoivat yhteensä n. 5 euroa. Biltema, Motonet, mitä näitä nyt on.

      Näkyvyydestä vielä sen verran että seuraavana hankintalistalla on peruutustutka. Vaikka Jumpy onkin kovin henkilöautomainen niin se on yleisimpiä henkilöautoja leveämpi ja tämä aiheuttaa harmaita hiuksia taskuunpysäköidessä. Takana olevaa autoa kun ei näe kummastakaan peilistä ja takaikkunat ovat niin korkealla ettei niistä juuri ole hyötyä etäisyyden arvioinnissa, varsinkaan jos tavaratila on täynnä eikä ikkunat näkyvissä. Ajan työkseni linja- ja kuorma-autoja todella hankaliin paikkoihin (en siis ole mikään jakelukuljettaja lentokentänkokoisilla terminaaleilla tai bussiasemilla) eli kokemuksen tai taidon puutteesta ei ole kyse, joten hieman hävettää myöntää että nyt tällaisen pikkuauton kanssa ensimmäistä kertaa todella kaipaan peruutustutkaa. Ei absoluuttisen välttämätön, mutta helpottaisi niin pirusti tuota taskuunpysäköintiä täällä kaupungin keskustassa asuvalle. Pitänee taas vierailla Biltemassa kun sieltä näemmä tarjoavat jotain itseasennussarjaa johonkin 50 euron hintaan..

      Tuosta maskin peittämisestä täällä tuntuu olevan jotain parjaamista asiaa ymmärtämättömien tiimoilta. En ole ensimmäistä talveani HDi:n kanssa viettänyt mutta tiedustelin asiaa Veholta ja suosittelivat peittämään kylmän kauden ajaksi puskurin alla olevat kaksi ilmanottoaukkoa. En ihmettele, sillä normaalikeleilläkään tuo kone ei ole lämmöntuotoltaan mikään ydinreaktori, joten uskoisin että talvisaikaan turha jäähdytys on syytä sulkea. Toinen hyvä syy suojata nuo aukot on lentävää suolaa ja hiekoituskiviä varten. Omassa kaksivuotiaassa autossanikin on jo selkeästi syyläri (tai itse asiassa ilmeisesti ilmastointilaitteen kenno) saanut alaosastaan melkoisia osumia enkä aio ensi talvena pahentaa tilannetta antamalla suolakuran roiskua sinne suojaamatta. Suosittelen kaikille kenellä on sellainen "hain kita" siellä puskurin alla kurkkaamaan sinne ja miettimään uusiksi se viimasuojahommeli.

      Muita huomioita on että rengasmelu alkaa nousta tuossa 100km/h jälkeen aika kovaksi varsinkin jos ei tavaratilan pyöränkotelot ole jollain tavalla suojattu. No kyseessähän on kuitenkin pakettiauto, joten ei sitä ihan suoraan voi henkilöautoon verrata. 150km/h pystyy kuitenkin ohjaamossa vielä radiota kuuntelemaan suht mukavasti. Mistä lienen moisen väitteen kuullut kun ei pakettiautolla saa yli 100km/h ajaa ;)

      Ohjaamon ovien tiivisteet eivät ole sukellusveneisiin suunniteltuja. Sateella tulee joskus tippa oven yläkarmista ja putoaa ovitaskuun. Kuormatilan ovissa en ole havainnut minkäänlaista vuotoa.

      Henkilöautoon tottuneelle tuo Jumpy, kuten mikä tahansa pakettiauto, on tietenkin hieman vanhemman oloista tekniikkaa mutta kun kyseessä on kuitenkin työkäyttöön suunniteltu ajoneuvo ja malli-ikäkin on 10 vuotta (face-lift 2004), niin testattua ja koeteltua tekniikkaahan tuo on ja ajossa todella edullinen vehje.

      Kannattaa myös huomioida että Peugeot Expert, Fiat Scudo ja Citroen Jumpy ovat sama vekotin joten myynti-ilmoituksia selatessa kannattaa pysähtyä jokaisen em. merkin kohdalle. Joku tiesi kertoa että Fiat Scudon JTD-moottori olisi jotenkin erilainen kuin Peugeotin ja Citroenin HDi mutta tuostakin asiasta olen lukenut niin montaa mielipidettä että en osaa ottaa kantaa suuntaan tai toiseen. Kaikki em. autot valmistetaan kuitenkin Sevel Nordin tehtailla Valenciennesissä Ranskassa joten en ymmärrä miksi Fiat haluaisi sinne rahdata omia moottoreitaan.. Jos jollain on lisävalaistusta asiaan niin olisin kyllä kiinnostunut tietämään itsekin. Motonetissä suurin osa Citroen Jumpyn ja Peugeot Expertin osista löytyy Fiat Scudon osaluettelosta.

      Suosittelen autoa omakohtaisen, joskin lyhyen, kokemuksen perusteella ja toivon että tästä vuodatuksesta oli sinulle jotain apua.

      • auttaa kummasti

        istuimen säätövaraan. Äänieristettä joutuu vähän lisäämään mutta auton mitat vataavasti pystyy arvioimaan erittäin tarkasti pysäköitäessä. Kuormatilaa tulee muutama sentti lisää poiston yhteydessä.


      • Iso-F
        auttaa kummasti kirjoitti:

        istuimen säätövaraan. Äänieristettä joutuu vähän lisäämään mutta auton mitat vataavasti pystyy arvioimaan erittäin tarkasti pysäköitäessä. Kuormatilaa tulee muutama sentti lisää poiston yhteydessä.

        Jotkut ovat kuulemma myös siirtäneet tai kallistaneet väliseinää. En kuitenkaan halua että tavarat valuvat auton etuosaan joten aion väliseinän säilyttää. Ei tuo minun mittaiselle vielä tuskia teetä, mutta yli 190cm pitkällä voikin olla jo hankalampaa. Ja luulen että jos kuskin pituus alkaa olla 2 metrin luokkaa, niin pitää ostaa isompi auto tai tosiaan poistaa se väliseinä. Jumpyhän perustuu Peugeot 806:een (ainakin kojelaudat ovat melkein yksi yhteen) joka on iso tila-auto joten luulisi siellä isonkin ihmisen matkustavan jos väliseinä on poistettu.


      • Iso-F
        auttaa kummasti kirjoitti:

        istuimen säätövaraan. Äänieristettä joutuu vähän lisäämään mutta auton mitat vataavasti pystyy arvioimaan erittäin tarkasti pysäköitäessä. Kuormatilaa tulee muutama sentti lisää poiston yhteydessä.

        Tuohon pysäköintiin ei kyllä väliseinän poisto auta. Ongelmahan on siinä että takaovien ikkunat ovat niin korkealla että jos takana on henkilöauto, ei siitä takaikkunoista näy kuin vähän kattoa. Ja sivupeileistä ei näe kuin takanaolevan sivupeilit ja jos kyseessä pikkuauto, ei välttämättä näy sivupeilejäkään...

        Omasta autostani on muuten peruutusvalot paskana. Inhottava peruutella kun takanaolijat eivät tiedä että peruutan. Markettien parkkipaikoilla sen huomaa että ihmiset eivät tajua että takaperin kulkeva auto todellakin peruuttaa vaikka pakkivalot eivät palakaan. Sinne työnnetään sitten väen väkisin ostoskärryjä ja lastenvaunuja joissa pikku rähmäpallero on vaarassa liiskaantua. Ja vika on tietenkin vaihdelaatikossa olevassa peruutusvalokytkimessä ettei olisi helppo korjata. Osa on halpa ja helppo vaihtaa mutta sijaitsee kuulemma v-sanan hankalassa paikassa. Liekö kellään kokemuksia?


      • peruutella
        Iso-F kirjoitti:

        Tuohon pysäköintiin ei kyllä väliseinän poisto auta. Ongelmahan on siinä että takaovien ikkunat ovat niin korkealla että jos takana on henkilöauto, ei siitä takaikkunoista näy kuin vähän kattoa. Ja sivupeileistä ei näe kuin takanaolevan sivupeilit ja jos kyseessä pikkuauto, ei välttämättä näy sivupeilejäkään...

        Omasta autostani on muuten peruutusvalot paskana. Inhottava peruutella kun takanaolijat eivät tiedä että peruutan. Markettien parkkipaikoilla sen huomaa että ihmiset eivät tajua että takaperin kulkeva auto todellakin peruuttaa vaikka pakkivalot eivät palakaan. Sinne työnnetään sitten väen väkisin ostoskärryjä ja lastenvaunuja joissa pikku rähmäpallero on vaarassa liiskaantua. Ja vika on tietenkin vaihdelaatikossa olevassa peruutusvalokytkimessä ettei olisi helppo korjata. Osa on halpa ja helppo vaihtaa mutta sijaitsee kuulemma v-sanan hankalassa paikassa. Liekö kellään kokemuksia?

        Jumpy on lyhyen akselivälin ja pienen kääntösäteen vuoksi älyttömän helppo peruutella. Paljon ketterämpi kuin keskikokoinen henkilöauto.

        Väliseinää ei sitten siirretä taaksepäin ilman veroseuraamuksia. Se pitää ottaa kokonaan pois, tai asentaa vaikka liukuoven takapuolelle pikalukoilla. Ei siis kiinteästi siten että irrotus edellyttää työkaluja.


      • Iso-F
        peruutella kirjoitti:

        Jumpy on lyhyen akselivälin ja pienen kääntösäteen vuoksi älyttömän helppo peruutella. Paljon ketterämpi kuin keskikokoinen henkilöauto.

        Väliseinää ei sitten siirretä taaksepäin ilman veroseuraamuksia. Se pitää ottaa kokonaan pois, tai asentaa vaikka liukuoven takapuolelle pikalukoilla. Ei siis kiinteästi siten että irrotus edellyttää työkaluja.

        Pakettiautossahan pitää olla vähintään 3 kuutiometriä tavaratilaa. Jumpyssä on 4 kuutiometriä. Pysyy hyvin rajoissa vaikka sitä väliseinää siirtäisi parikymmentä senttiä.

        Henkilöautomainen tuo tosiaan on ja mahtuu melkein mihin vaan mihin henkilöautokin. Mutta kun jatkuvasti joudun taskuparkkeeraamaan omaani sellaisiin just-ja-just-mahtuu -tyyppisiin väleihin niin parkkitutka olisi kyllä oivallinen apuväline.

        Eikä se Jumpyn akseliväli mikään pieni ole keskikokoiseen henkilöautoon verrattuna. Menee ylemmän keskiluokan auton akseliväliin. Jumpy/Scudo/Expert on rakennettu Peugeot 806 -pohjalle eli isoon tila-autoluokkaan. Kääntösäde on kyllä pieni, mutta ei se silti mikään pikkuauto ole. Suomessahan myydään vain lyhyttä versiota. Autosta on olemassa pari desimetriä pidempikin versio.


      • olisi todella hyvä
        Iso-F kirjoitti:

        Pakettiautossahan pitää olla vähintään 3 kuutiometriä tavaratilaa. Jumpyssä on 4 kuutiometriä. Pysyy hyvin rajoissa vaikka sitä väliseinää siirtäisi parikymmentä senttiä.

        Henkilöautomainen tuo tosiaan on ja mahtuu melkein mihin vaan mihin henkilöautokin. Mutta kun jatkuvasti joudun taskuparkkeeraamaan omaani sellaisiin just-ja-just-mahtuu -tyyppisiin väleihin niin parkkitutka olisi kyllä oivallinen apuväline.

        Eikä se Jumpyn akseliväli mikään pieni ole keskikokoiseen henkilöautoon verrattuna. Menee ylemmän keskiluokan auton akseliväliin. Jumpy/Scudo/Expert on rakennettu Peugeot 806 -pohjalle eli isoon tila-autoluokkaan. Kääntösäde on kyllä pieni, mutta ei se silti mikään pikkuauto ole. Suomessahan myydään vain lyhyttä versiota. Autosta on olemassa pari desimetriä pidempikin versio.

        lisäys. Mahtuisi 2 m tavarat sisään.
        Peruuttaminen ja pysäköiminen on kyllä mielestäni todella helppoa kun väliseinä on pois. Eikä lämmitykseen ole vaikuttanut kun keulan pitää tiukasti tukossa talvella.


    • koirakalusto

      Tietääkö kukaan onko Jumpyyn sellasta väliseinää, missä on puolet verkkoa/kalteria?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      172
      6293
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1744
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1528
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1280
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      962
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      32
      879
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      97
      856
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      809
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      231
      775
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      759
    Aihe