Kaksosten

alkuraskaudesta

Nyt kaikki kaksosia odottavat tai jo saaneet,kertokaa mulle,kuinka varhain teillä alkoi näkyä maha?Entä oliko teillä kaikki oireet todellakin tuplana alusta asti,eli tiesittekö siltä pohjalta jo,vai oliko yllätys?Kertokaa,minkälaisia oireita teillä oli ja kuin vahvoja?Itselläni on rv 8 täynnä.Kiitoksia jo etukäteen.

20

12266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HOITSU..

      ja onnea paljon tulevasta vauvasta/vauvoista =)
      mulla itsellä 8 kk vanhat kaksoset. Vauvamaha näkyi aivan selvästi jo rv 10-12, ja raskausoireet , pahoinvointi pääasiassa alko jo ennen positiivista raskaustestiä.. sitä kestikin aika tarkalleen sinne rv 13 tuntumaan..tiesin odottavani kaksosia kun rv 5 6 kävin ekassa ultrassa varmistamassa et kaikki ok, yllätyksenä ei tullu sillä lapsettomuushoitoja oli takana n. 2vuotta, 2 alkiota siirrettiin. Onnea odotukseen!

      • kun kerroit...

        ....kokemuksestasi.Ja oikein paljon onnea sinulle kaksosista!! :)Mulla jotenkin aavistuksen näkyis jo pientä mahaa.On 3 lasta jo entuudestaan,että jo senkin puolesta maha alkaa näkymään jo aikasemmin.Sitten nämä raskausoireet on jotenkin yllättävän vahvoja.Pahoinvoinnit,rintojen arkuudet,nälkä,väsymys.Väsymys iskee samantien,kun edes hetkeksi pysähdyn.En muista,että koskaan olisi ollut näin pahoja oireita,mutta toki jokainen raskaus on erilainen.

        Toisaaltaan toivoisin,että mahassa olisi vain yksi,mutta kyllä kaksi on jo melkonen lahja.Kaksosiahan saa vain harvat ja valitut... :)Onnea,että kuulut siihen joukkoon!!


      • tuplaäiskä
        kun kerroit... kirjoitti:

        ....kokemuksestasi.Ja oikein paljon onnea sinulle kaksosista!! :)Mulla jotenkin aavistuksen näkyis jo pientä mahaa.On 3 lasta jo entuudestaan,että jo senkin puolesta maha alkaa näkymään jo aikasemmin.Sitten nämä raskausoireet on jotenkin yllättävän vahvoja.Pahoinvoinnit,rintojen arkuudet,nälkä,väsymys.Väsymys iskee samantien,kun edes hetkeksi pysähdyn.En muista,että koskaan olisi ollut näin pahoja oireita,mutta toki jokainen raskaus on erilainen.

        Toisaaltaan toivoisin,että mahassa olisi vain yksi,mutta kyllä kaksi on jo melkonen lahja.Kaksosiahan saa vain harvat ja valitut... :)Onnea,että kuulut siihen joukkoon!!

        Meillekin on tulossa kaksoset rv 20 3. Tunteet on edelleen kahdensuuntaiset - pelottaa ja rinta paisuu ylpeydestä ja tietenkin rakkaudesta tulevia kohtaan.. Silti pelottaa että jos ei kaikki menekkään hyvin. Vauvakirjoja kun lukee niin saa avata suoraan ongelmaraskaudet kohdan jos haluaa tietää jotain kaksosten odotusajasta ja sen ongelmista, kaikkea on tuplasti jos ei sitten nelinkertaisesti - riskejä ja ongelmiakin. Itsellä on kaksi suloista lasta jo ennestään eikä raskauksissa ole ollut mitään ongelmia. Nyt sitten tuli tämä raskausajan diabetes - insuliinipistoineen. Kauhulla odottaa, että mitä seuraavaksi !


      • alkuraskaudesta
        tuplaäiskä kirjoitti:

        Meillekin on tulossa kaksoset rv 20 3. Tunteet on edelleen kahdensuuntaiset - pelottaa ja rinta paisuu ylpeydestä ja tietenkin rakkaudesta tulevia kohtaan.. Silti pelottaa että jos ei kaikki menekkään hyvin. Vauvakirjoja kun lukee niin saa avata suoraan ongelmaraskaudet kohdan jos haluaa tietää jotain kaksosten odotusajasta ja sen ongelmista, kaikkea on tuplasti jos ei sitten nelinkertaisesti - riskejä ja ongelmiakin. Itsellä on kaksi suloista lasta jo ennestään eikä raskauksissa ole ollut mitään ongelmia. Nyt sitten tuli tämä raskausajan diabetes - insuliinipistoineen. Kauhulla odottaa, että mitä seuraavaksi !

        Missä vaiheessa sulla alkoi maha näkymään?Entä onko sulla niitä oireita todellakin tuplasti?
        Toivottavasti sulla menee kaikki hyvin.Toivotan paljon onnea ja voimia raskauden jatkoon,synnytykseen ja vauva-aikaan!!!Oletko muuten jo miettinyt synnytystä....??


      • Tuplaäiskä
        alkuraskaudesta kirjoitti:

        Missä vaiheessa sulla alkoi maha näkymään?Entä onko sulla niitä oireita todellakin tuplasti?
        Toivottavasti sulla menee kaikki hyvin.Toivotan paljon onnea ja voimia raskauden jatkoon,synnytykseen ja vauva-aikaan!!!Oletko muuten jo miettinyt synnytystä....??

        Vatsa kasvaa todellakin tuplavauhdilla. Farkut sai heittää nurkkaan jo viikolla 7 tai olisi niitä ehkä voinut pitää vielä vähän aikaa, mutta en tietenkään halunnut vauvariepuja kiusata. Nyt rv 20 olen jo ostanut mammahousuja. Tutut huomasivat vatsan kasvaneen jo joskus rv 16 tai jotain. Mulla ei ole raskauspahoinvointia ollut ollenkaan mutta ruokahaluttomuutta ja kaikenlaisia tunteidenailahteluita laidasta laitaan joita en muista olleen edellisissä yksöisraskauksissa sekä tietenkin tuo ikävä raskausajan diabetes jota ei aiemmin ole ollut.


      • alkuraskaudesta
        Tuplaäiskä kirjoitti:

        Vatsa kasvaa todellakin tuplavauhdilla. Farkut sai heittää nurkkaan jo viikolla 7 tai olisi niitä ehkä voinut pitää vielä vähän aikaa, mutta en tietenkään halunnut vauvariepuja kiusata. Nyt rv 20 olen jo ostanut mammahousuja. Tutut huomasivat vatsan kasvaneen jo joskus rv 16 tai jotain. Mulla ei ole raskauspahoinvointia ollut ollenkaan mutta ruokahaluttomuutta ja kaikenlaisia tunteidenailahteluita laidasta laitaan joita en muista olleen edellisissä yksöisraskauksissa sekä tietenkin tuo ikävä raskausajan diabetes jota ei aiemmin ole ollut.

        Mulla tosiaan on kumpare,joka ei lähde,vaikka kuinka vedän mahaa sisään.Farkut kiristää mahan kohdalta tosi paljon,vaikka vyötärö mulla on edelleen kapea,niinkun on aina ollut.Rupesin vaan ihmettelemään,kun ennen olen kuitenkin voinut farkkujakin pitää harvinaisen pitkälle.No,asiahan selviää sitten ultrassa aikanaan.Kiitos paljon sinulle tiedoista ja saatanpa palata tänne vielä kertomaan sinulle,että onko tulossa yksi vai peräti kaksi...kaikkea hyvää sinulle!!! :)


      • karina 76
        Tuplaäiskä kirjoitti:

        Vatsa kasvaa todellakin tuplavauhdilla. Farkut sai heittää nurkkaan jo viikolla 7 tai olisi niitä ehkä voinut pitää vielä vähän aikaa, mutta en tietenkään halunnut vauvariepuja kiusata. Nyt rv 20 olen jo ostanut mammahousuja. Tutut huomasivat vatsan kasvaneen jo joskus rv 16 tai jotain. Mulla ei ole raskauspahoinvointia ollut ollenkaan mutta ruokahaluttomuutta ja kaikenlaisia tunteidenailahteluita laidasta laitaan joita en muista olleen edellisissä yksöisraskauksissa sekä tietenkin tuo ikävä raskausajan diabetes jota ei aiemmin ole ollut.

        Hei haloo,vatsa ei todellakaan kasva tuplavauhdilla varsinkaan aluksi..Onhan se naurettavaa jos aattelee minkä kokoisista on kyse,että rv 7 ei mahtuis housut jalkaan!!Sikiöt ei ole ees puolta senttiä ja sun mukaas jo niin kasvaneita ettei mahdu kii housut.On näitä äitejä jotka syö niin ettei mahdu vaatteisiinsa ja sitten vetoovat että vauvat kasvaa!!Näitä ihan yhtä oottavissa.
        Tajuan että turvotusta voi olla,mut hei,ei tuplaraskauksissa sen enempää kuin kolmen tai yhen.Kun vauva/vauvat kasvaa tietty masu erikokoinen koska useempi vauva.Mut on oikeeti naurettava ajatus että jo kuukautisten alkamisesta alkais kauhee paisuminen.Mulla maha näkyi n.17 viikon jälkeen ja kaksi tuli.Painoa tuli 10 kiloa joka on vähän.Vaan eipä sitä tullut.


      • Tuplaäiskä
        karina 76 kirjoitti:

        Hei haloo,vatsa ei todellakaan kasva tuplavauhdilla varsinkaan aluksi..Onhan se naurettavaa jos aattelee minkä kokoisista on kyse,että rv 7 ei mahtuis housut jalkaan!!Sikiöt ei ole ees puolta senttiä ja sun mukaas jo niin kasvaneita ettei mahdu kii housut.On näitä äitejä jotka syö niin ettei mahdu vaatteisiinsa ja sitten vetoovat että vauvat kasvaa!!Näitä ihan yhtä oottavissa.
        Tajuan että turvotusta voi olla,mut hei,ei tuplaraskauksissa sen enempää kuin kolmen tai yhen.Kun vauva/vauvat kasvaa tietty masu erikokoinen koska useempi vauva.Mut on oikeeti naurettava ajatus että jo kuukautisten alkamisesta alkais kauhee paisuminen.Mulla maha näkyi n.17 viikon jälkeen ja kaksi tuli.Painoa tuli 10 kiloa joka on vähän.Vaan eipä sitä tullut.

        hei haloo kans sinne...ei voi sanoa, että jos mulla näin niin sullakin ! Siis mehän ollaan kaikki yksilöitä...eikö ? Eli silloin myös kaikki muu on YKSILÖLLISTÄ !!! Toisella voi olla enemmän lapsivettä, toisella eteenpäin kallistunut kohtu jne. Voi tietenkin olla toisella enemmän kilojakin, mutta silloin yleensä farkutkin on isommat, eikö? Onhan niitä sellaisiakin äitejä jotka ei ole tienneet olevansakaan raskaana ennenkuin synnytyssupistukset on alkaneet !!! Tätä yksilöimistä voisi jatkaa loputtomiin... Mutta kukin kasvattakoon masuansa kaikessa rauhassa ja totuuden kertokoon sitten vaikka vasta se synnytys jos ei ennen sitä tiedä odottavansa kaksosia.


      • alkuraskaudesta
        Tuplaäiskä kirjoitti:

        hei haloo kans sinne...ei voi sanoa, että jos mulla näin niin sullakin ! Siis mehän ollaan kaikki yksilöitä...eikö ? Eli silloin myös kaikki muu on YKSILÖLLISTÄ !!! Toisella voi olla enemmän lapsivettä, toisella eteenpäin kallistunut kohtu jne. Voi tietenkin olla toisella enemmän kilojakin, mutta silloin yleensä farkutkin on isommat, eikö? Onhan niitä sellaisiakin äitejä jotka ei ole tienneet olevansakaan raskaana ennenkuin synnytyssupistukset on alkaneet !!! Tätä yksilöimistä voisi jatkaa loputtomiin... Mutta kukin kasvattakoon masuansa kaikessa rauhassa ja totuuden kertokoon sitten vaikka vasta se synnytys jos ei ennen sitä tiedä odottavansa kaksosia.

        olen sun kanssa.Mulla on kiloja tullut 2kg lisää ja farkutkin on sopivat muuten,mutta mahan kohdalta kiristää.Olen muuten hyvin hoikka.Sitä en tiedä,että onko mulla taakse vai eteenpäin kallistunut kohtu,mutta raskaudet ovat kuitenkin varsin aikaisessa vaiheessa näkyneet.Ekaan ultraan kun on mennyt,niin on jo maha näkynyt ja sehän on siinä 20 viikon tienoilla...En muista,että minulla ikinä olisi ollut mitään mahaturvotusta.Maha on ollu normaali,kunnes on alkanut normaalilla tavalla kasvamaan..


      • ...............
        karina 76 kirjoitti:

        Hei haloo,vatsa ei todellakaan kasva tuplavauhdilla varsinkaan aluksi..Onhan se naurettavaa jos aattelee minkä kokoisista on kyse,että rv 7 ei mahtuis housut jalkaan!!Sikiöt ei ole ees puolta senttiä ja sun mukaas jo niin kasvaneita ettei mahdu kii housut.On näitä äitejä jotka syö niin ettei mahdu vaatteisiinsa ja sitten vetoovat että vauvat kasvaa!!Näitä ihan yhtä oottavissa.
        Tajuan että turvotusta voi olla,mut hei,ei tuplaraskauksissa sen enempää kuin kolmen tai yhen.Kun vauva/vauvat kasvaa tietty masu erikokoinen koska useempi vauva.Mut on oikeeti naurettava ajatus että jo kuukautisten alkamisesta alkais kauhee paisuminen.Mulla maha näkyi n.17 viikon jälkeen ja kaksi tuli.Painoa tuli 10 kiloa joka on vähän.Vaan eipä sitä tullut.

        idiootti!


      • Äityli vm.-69
        karina 76 kirjoitti:

        Hei haloo,vatsa ei todellakaan kasva tuplavauhdilla varsinkaan aluksi..Onhan se naurettavaa jos aattelee minkä kokoisista on kyse,että rv 7 ei mahtuis housut jalkaan!!Sikiöt ei ole ees puolta senttiä ja sun mukaas jo niin kasvaneita ettei mahdu kii housut.On näitä äitejä jotka syö niin ettei mahdu vaatteisiinsa ja sitten vetoovat että vauvat kasvaa!!Näitä ihan yhtä oottavissa.
        Tajuan että turvotusta voi olla,mut hei,ei tuplaraskauksissa sen enempää kuin kolmen tai yhen.Kun vauva/vauvat kasvaa tietty masu erikokoinen koska useempi vauva.Mut on oikeeti naurettava ajatus että jo kuukautisten alkamisesta alkais kauhee paisuminen.Mulla maha näkyi n.17 viikon jälkeen ja kaksi tuli.Painoa tuli 10 kiloa joka on vähän.Vaan eipä sitä tullut.

        Erittäin epäkohtelias vastauksesi kysyjälle!
        Olisit jättänyt vastaamatta.
        Ei kukaan, etenkään raskausaikana halua kuulla ainuttakaan kurjaa, negatiivista sanaa keneltäkään. SAATIKA VENTOVIERAALTA!!!
        HÄPEÄ!


      • alkuraskaudesta
        Äityli vm.-69 kirjoitti:

        Erittäin epäkohtelias vastauksesi kysyjälle!
        Olisit jättänyt vastaamatta.
        Ei kukaan, etenkään raskausaikana halua kuulla ainuttakaan kurjaa, negatiivista sanaa keneltäkään. SAATIKA VENTOVIERAALTA!!!
        HÄPEÄ!

        Kun älähdit ihan aiheesta.Aina löytyy noita,jotka pilaavat hyvän keskustelun tavalla tai toisella.


    • heluna74

      Toinen raskaus oli kaksosraskaus ja epäilin liikkeistä että masussa olisi useampi.Rv 14 alkoi tuntua ja silloin tehtiin afp testi viikolla 15 joka oli positiivinen.Olin ultrassa viikolla 17 ja silloin sain kuulla kaksosista.Masu alkoi kasvamaan 20 viikon jälkeen vasta,tosin ekasta ja ihan vikasta alkoi 25 viikon jälkeen kasvamaan.Eli vähän aiemmin alkoi kyllä.Olen pienikokoinen ja lantioluut kuulemma pikkaset joten vauvat kasvoivat luisessa lantiossa melko pitkään.
      En siis osannut epäillä muista kuin liikkeistä ennen varsinaista tietoa.

      • heluna74

        Niin ja piti sanomani vielä,että kiloja tuli 7,jouduin hepatoosin vuoksi rasvattomalle dietille,tosin vasta 25 viikolta lähtien mutta kulutus oli kai niin suurta ettei painoa tullut.Olin aika ruipelo ison mahani kanssa.Tosin maha ei ollut mikään valtava,moni luuli että yhtä kannan.

        Arpia ei tullut yhden yhtä,sekin riippuu kyllä ihosta eikä oikeastaan siitä kuinka paljon masu venyy.


    • mitään

      kaksosraskauteen viittaavaa. Ei pahoinvointia 8ainakana tuplasti), ei vatsan kasvua (siis ei tuplasti) jne.

      Eli kaksoset oli TODELLA yllätys.

      Vatsa alkoi näkymään n.20 viikon tienoilla. Ei ollut kyllä loppuvaiheessakaan mikään JÄTTI, vaikka vauvat olikin ihan "normi" kokoisia.

      Painoa tuli n.15 kg, joista kaikki lähti lähes tulkoon heti synnytyksen jälkeen...kunhan ensin turvotuskin laski.

      Raskausmyrkytys tuli vaivaksi loppuvaiheessa, mutta sehän olisi voinut tulla yhtäkin odottaessa.

    • KRM

      Meillä alle 4-vuotiaat kaksoset. Raskausaikana ei ollut pahoinvointia ollenkaan, ei mitään kipuja. Kaikki sujui loistavasti. Loppuvaiheessa maha alkoi kyllä olla aika valtava. Lapset syntyivät raskausviikolla 38 ja olivat normaalipainoisia. Jouduin loppuvaiheessa raskausmyrkytysuhan takia sairaalaan kahdeksi viikoksi ja sinä aikana vatsaan tuli ihan järkyttävät raskausarvet... Painoa tuli 20 kg, mutta sairaalasta lähtiessä enää 2 kg oli jäljellä. Neuvolassa mitataan kohdunpohjan korkeutta, vai mitä se nyt on. Se oli 30. raskausviikolla samalla tasolla kuin normaalisti viikolla 40. Muistaakseni!

    • alkuraskaudesta

      On ollut kiva lukea teidän viestejänne ja huomata,että todellakin,yksilöllisyys kunniaan...Kiitos tähän mennessä kirjottaneille oikein paljon,kun olette jakaneet kokemuksianne minun ja muiden kanssa.

    • TUPLAÄITIVM.69

      Rupesin odottamaan omia kaksosiani vuonna -98.
      Heti alussa mulla oli aivan kamala pahoinvointi, mutten oksentanut kertaakaan.
      Äklöolo oli aamusta iltaan,illasta yöhön jne.
      Reilu 7 kk mulla kesti pahoinvointia,kunnes synnytys käynnistettiin, sillä A-vauva vei liikaa ravintoa B-vauvalta.
      Viikolla 10 muistan, kun neuvolassa sanottiin, että ompa outoa, kun sydänäänet kuuluvat jo näin selkeästi ja viivakin on jo vatsassa.
      Ultressa rv.19 lääkäri teki ekan ultran ja sanoi,-Otappa sängyn reunoista kiinni. Olin ällikällä lyöty, enkä tiennyt, mitä ajatella.
      Sitten lääkäri sanoi:-Katsoppa tänne. Katsoin ja näin, kuinka kaksi pienen pientä "sammakkoa" pomppivat masussani.
      Menin riemuiten kotiin ja OLEMME MIEHENI KANSSA NIIN ONNELLISIA NYT 7 VUOTIAISTA IDENTTISISTÄ TYTTÄRISTÄMME.
      ONNEA SINULLE ODOTUKSEEN JA KOITA JAKSAA JA NAUTTIA KAIKESTA !!! ON SUURI LAHJA SAADA KAKSOSET.

      • alkuraskaudesta

        Minä todellakaan en vielä tiedä,että onko mahassa yksi vai kaksi,mutta ei ikinä ole ollut näin"isoa"mahaa,näin alussa,eikä liioin tämmöisiä oireita.Muutamat ykkös odotukset kuitenkin jo takana...Mutta kävi miten kävi,niin olen iloinen joka tapauksessa.ensi viikolla on eka neuvola. :)Vaikka tämä onkin jo vanhan kertausta,niin silti kuitenkin uutta.Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!!


      • Tuplaäiti
        alkuraskaudesta kirjoitti:

        Minä todellakaan en vielä tiedä,että onko mahassa yksi vai kaksi,mutta ei ikinä ole ollut näin"isoa"mahaa,näin alussa,eikä liioin tämmöisiä oireita.Muutamat ykkös odotukset kuitenkin jo takana...Mutta kävi miten kävi,niin olen iloinen joka tapauksessa.ensi viikolla on eka neuvola. :)Vaikka tämä onkin jo vanhan kertausta,niin silti kuitenkin uutta.Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!!

        Vasta nyt aloin lukea palstaa.
        Kuinka raskausaikasi sujuu? Onko pahoinvointia?
        Toivottelen myös sulle ja perheellesi KAIKKEA HYVÄÄ ja kerrohan ihmessä kuulumisiasi!
        Kovin alan odotella!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      335
      3141
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2315
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      88
      1696
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      200
      1642
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      71
      1436
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1313
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1073
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      163
      973
    Aihe