Kummiuden irtisanominen?

Hylätty

Voinko mitenkään päästä irti kummiudestani? Avioeron jälkeen minua ei ole kertaakaan kutsuttu ex-mieheni ja minun yhteisen kummilapsen tilaisuuksiin, vaan hänet ainoastaan uuden perheensä kanssa. Nyt kuulin, että kummilapsella rippijuhlat, eikä minulle edes ilmoitettu asiasta. Olen tähän asti lähettänyt lahjoja jouluksi ja synttäriksi, vaikka eivät ole missään tekemisissä kanssani. Kummilapsen isä on exäni hyvä ystävä siis. Tuntuu hullulta olla jonkun kummi kun ei ole missään tekemisissä eikä edes rippijuhliin kutsuta.En haluaisi kuulostaa katkeralta, mutta jotenkin koko tilanne on niin hullu.

8

3201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuan2

      Minä en ole eroni jälkeen ollut missään yhteydessä exäni sukuun, ja he kyllä ymmärtävät sen. Siinä samalla olen "unohtanut" sen puolen kummiuteni.

      Tästähän on kirkollisissa piireissä puhuttukin. Erojen myötä kummipuoli tavallisesti unohtuu - jos sillä järin suurta merkitystä nykyisin muutenkaan on.

    • niin..

      sinulla on mielestäni täysi oikeus olla katkera siitä, ettei sinua kutsuta kummilapsesi rippijuhliin, olethan sentään virallinen kummi! nuo ovat hankalia asioita. sinun asemessasi muistaisin vielä rippijuhlapäivänä kummilasta, vaikka sinua ei nyt kutsuttaisikaan. se on heidän häpeänsä, ei sinun! rippijuhlien jälkeen lopettaisin kaikki muistamiset siihen paikkaan. jos kummilapsesi perhe eikä kummilapsi itsekään sinua millään lailla noteeraa, miksi sinunkaan tulisi? niin metsä vastaa kun sinne huudetaan!

    • ei voi

      irtisanoutua, eikä lapsen vanhemmat voi poistaa kummeja. Nykyisten sääntöjen mukaan kummin tai kummeja voi lisätä.
      Ei ole kummilapsen vika, että hänen kumminsa ohitetaan. Lähetä hänelle vaikka lahjashekki tai hieman rahaa lahjaksi, ja viis veisaa vanhemmista.
      Kun hänelle tulee ikää lisää, hän ehkä itsekin haluaa ottaa kummiinsa yhteyttä.

      • siirukka

        olisi kohteliasta kutsua kummi lapsen rippijuhlaan,vaikka muuten kanssakäyminen olisikin lopahtanut.kummihan pyydetään mukaan alttarille,lapsen kanssa,ei kai joka paikassa.kun sinä olet kummi,niin sinulla on oikeus ja jopa velvollisuuskin mennä kummilapsesi rippikirkkoon.itse olen lahjojen lähettämisen päättänyt ripillepääsyyn.minun kummini erosi luterilaisesta kirkosta ja siirtyi jehoviin,minä ilmoitin hänelle ettei hän kummiudestaan pääse irti,hän on minun kummini vaikka on jo 90 vuotias ja minä 60v.kummit olisikin parempi valita verisukulaisista ettei siteet katkeaisi erojen myötä.mutta tee näin ,ota yhteyttä lapseen,vaikka soittamalla,kysy häneltä haluaako hän että sinä tulisit kirkkoon.jos hän haluaa,niin mene,vie kukat ja lahja,toivota hänelle onnekasta elämää,mitä haluatkaan sanoa.voithan sanoa myös sen, miksi välinne ovat hiljenneet.ja päätä kummius omalta osaltasi siihen.jos tulee myöhemmin kutsuja esim. häihin, voit mennä tai jättää menemättä.missään tapauksessa tämä ei ole lapsen vika,ja häniä itseään tämä asia on varmaan vaivannut.mutta kun tilanne on noin niinkuin kerroit ,on parempi että väistyt.viisas vaikenee.


      • Anonyymi

        Irtisanoutuminen käy kätevästi eroamalla kirkosta. Kirkkoon kuulumaton ei voi virallisesti olla enää kummi.

        Kummin tehtävät on määritelty näin: "Kummin tehtävänä on tukea kastettua hänen kristillisessä uskossaan, rukoilla hänen puolestaan, olla kristityn esikuvana ja toimia kasteen todistajana. Kummi tukee yhdessä seurakunnan kanssa vanhempia ja huoltajia kastetun kristillisessä kasvatuksessa."


    • Kukka

      Olen itse 21v nuori nainen. En ole ikinä nähnyt kummejani, en tiedä edes heidän nimiään, mutta tiedän siis että heitä on 2. Mielestäni olisi kiva, jos muistaisit kummilastasi jollain tavoin. Yleensähän kummius päättyy käytännön tasolla rippijuhlaan, sen jälkeen käydään lähinnä häissä ym. isoissa juhlissa.

    • musse

      sisaren kanssa ryhdyttiin kummeiksi yli 20 vuotta sitten naapurin lapselle.seuraavana päivänä löydettiin postilaatikosta kaikki annetut lahjat ja tavarat,myös ristiäiskukat,sekä kirje lapsen äidiltä jossa luki ,että tarkoitus oli vain löytää kummit lapselle,ei muuta,ja yhteyttä ei pidetä.eikä olla pidettykään.haluan pois kummintehtävästä.miten se onnistuu?

      • Anonyymi

        eroamalla kirkosta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe