Rähinä,pureskelu uhmailu

Apuakaipailisin

Noniin nyt tartten apua että pääsen alkuun! ELikkäs 11vk koiramme silloin tällöin rupeaa ihan kunnolla uhittelemaan,puree käsiä,nappaa housusta kiinni,sanon ei,olen ottanut niskasta,suihkauttanut vettä,ei auta,tuntuu vaan innostuvan!!
Ja sitten vielä,jos tulee vieraita,pyydän heitä olemaan huomioimatta koiraamme hetken,koira hyppii ja puree heitäkin ja silloin sanon koiralle EI.
Olen huomannut että koira lopettaa rähinän ja piruilun kun käskytän sitä,esim sanon istu.
Muutenkin kouluttaessa tottelee todella hyvin.
Tekemisen puutetta sillä ei ole koska olen keksinyt sille tosi paljon pureskeltavaa jne.
Ja sitten se että yöllä tekee tarpeitaan sisälle,voiko tätä kitkeä millään pois vai oppineeko itte? ulkoilutan illalla hyvin että varmasti kakkii pihalle.

Tähåän uhmailuun apua kaipaisin kipeästi,kun ei auta EI kun pureskelee,ei mikään tunnu auttavan.
Kiitos etukäteen ja ainoastaan asialliset vastaukset.

145

58403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuutti

      Tuohon uhmailuun sanoisin että se on normaalia pennun käytöstä, se kokeilee mikä on sallittua ja miten se saa sinut heräämään ja huomaamaan oleellisen eli itsensä. Pennulle on oikeastaan aivan sama onko sen saama huomio positiivista vai negatiivista, kun huomionhaku alkaa, toki ottaa mieluummin kehut, mutta jos muu ei auta käyttäytyy sitten huonosti, jotta saa edes ne torut. Itse olen toiminut tuon ikäisten pentujen kanssa niin että kun alkavat pureksimaan ja uhittelemaan, minkä en itse usko olevan sama asia kuin aikuisen koiran uhittelu, pentu opettelee asioita ja murina ei ole tarkoitettu uhkaukseksi kuten vanhemmalla koiralla (huom. oma mielipiteeni, saa olla eri mieltä:)), Haukottelen ja venyttelen ja käyttäydyn muutenkin liioitellun rauhallisesti, kerron pennulle että minä en vaivaudu hermostumaan moisen kakaran takia, käännän selkäni, mutta pyrin kuitenkin tekemään sen niin että pentu ei saa päähänsa että hän olisi jotenkin käytöksellään saanut minut perääntymään, ja kävelen tieheni välittämättä koirasta vaikka se roikkuisi puntissa kiinni. Tepsinyt on joka pennulla parilla toistolla, tosin voi odottaa että keksii pian jotain muuta jolla voi aiheuttaa sinulle harmaita hiuksia, mutta periaatteessa sama joka variaatioon jonka penska keksii. Miksi tuo sitten auttaa, minä luulen että siksi, että pentu toivoo saavansa jonkinlaisen reaktion sinussa ja kun saa vain kyllästyneen haukotuksen tempuistaan, niin eihän sen ole järkeä toistaa niitä.
      Hienoa on että koirasi tottelee sinua ja lopettaa piruilun kun käsket sitä nyt vaikka istumaan, mutta käytännössähän tuokin on huomion antamista väärin perustein, vaikka koiraasi kehut istumisesta, koirasi voi ottaa kehut koska onnistuneesti komensi sinut komentamaan itsensä istumaan, käskyjen totteleminen pitäisi olla sinusta kiinni, ei sitä että kun koira on rasittava niin sinä lähdet mukaan ja käskytät että saat hetken rauhan, näin vain vahvistat pennun uhittelua. Toisaalta kun tunnistat milloin koirasi alkaa olemaan siinä mielentilassa että riekkuminen alkaa, käske ja leiki ennen sitä, jos tästä huolimatta alkaa käyttäytyä huonosti loppuu myös sinun mielenkiinto koiraan. Tämä on sitä tehokkainta opetusta, näin opetat miten haluat sen toimivan ja tuo ensimmäinen vinkki ei toimi jos pentu ei ymmärrä mitä haluat siltä, yhtä tärkeää on opettaa toinen toivotumpi toimintatapa vanhan tilalle, eli pureksimatta odottaa että sinä olet valmis leikkimään ja opettamaan temppuja.

      • KOIRANKASVATTAJA

        MITÄS NÄÄ HÖPISEE? Koiranhan pitää olla jo 11kk sisäsiisti. vesiastia pois illaksi, muutaman jääpalan voi antaa illalla.
        joitakin koiria voi ottaa kovakouraisesti, ja tuleekin ottaa , riippuu koirasta.
        sinulle vinkkinä, heti kun koirasi alkaa "reuhaamaan" lyö vaikka kattilankansia yhteen ja kun koira reagoi ääneen käännä katseesi muualle, tätä voi kokeilla, ei-sanan käyttöä tulisi välttää, koirasi luulee että se on sen nimi, käytä jotain "ärähtelyä" kun koira rupee reuhaan , ja heti kun lopettaa, koiralle kiitokset ja kehu, ei makupaloja.


      • kunnolla
        KOIRANKASVATTAJA kirjoitti:

        MITÄS NÄÄ HÖPISEE? Koiranhan pitää olla jo 11kk sisäsiisti. vesiastia pois illaksi, muutaman jääpalan voi antaa illalla.
        joitakin koiria voi ottaa kovakouraisesti, ja tuleekin ottaa , riippuu koirasta.
        sinulle vinkkinä, heti kun koirasi alkaa "reuhaamaan" lyö vaikka kattilankansia yhteen ja kun koira reagoi ääneen käännä katseesi muualle, tätä voi kokeilla, ei-sanan käyttöä tulisi välttää, koirasi luulee että se on sen nimi, käytä jotain "ärähtelyä" kun koira rupee reuhaan , ja heti kun lopettaa, koiralle kiitokset ja kehu, ei makupaloja.

        Keskustelun aloittaja sanoo 11vk! ei 11kk!


      • nainen23
        KOIRANKASVATTAJA kirjoitti:

        MITÄS NÄÄ HÖPISEE? Koiranhan pitää olla jo 11kk sisäsiisti. vesiastia pois illaksi, muutaman jääpalan voi antaa illalla.
        joitakin koiria voi ottaa kovakouraisesti, ja tuleekin ottaa , riippuu koirasta.
        sinulle vinkkinä, heti kun koirasi alkaa "reuhaamaan" lyö vaikka kattilankansia yhteen ja kun koira reagoi ääneen käännä katseesi muualle, tätä voi kokeilla, ei-sanan käyttöä tulisi välttää, koirasi luulee että se on sen nimi, käytä jotain "ärähtelyä" kun koira rupee reuhaan , ja heti kun lopettaa, koiralle kiitokset ja kehu, ei makupaloja.

        lyöpä kattilankansia yhteen pehmeärotuiselle koiralle, niin voit olla varma että se kammoksuu kattilankansia ja muita kovia ääniä pitkän aikaa. haloo?? Omistajan, eli johtajan, pitää olla luotettava, ei mikään kolisteleva ja pelotteleva.Nuutti kirjoitti asiaa.


      • Purtu
        KOIRANKASVATTAJA kirjoitti:

        MITÄS NÄÄ HÖPISEE? Koiranhan pitää olla jo 11kk sisäsiisti. vesiastia pois illaksi, muutaman jääpalan voi antaa illalla.
        joitakin koiria voi ottaa kovakouraisesti, ja tuleekin ottaa , riippuu koirasta.
        sinulle vinkkinä, heti kun koirasi alkaa "reuhaamaan" lyö vaikka kattilankansia yhteen ja kun koira reagoi ääneen käännä katseesi muualle, tätä voi kokeilla, ei-sanan käyttöä tulisi välttää, koirasi luulee että se on sen nimi, käytä jotain "ärähtelyä" kun koira rupee reuhaan , ja heti kun lopettaa, koiralle kiitokset ja kehu, ei makupaloja.

        Koira on omistajansa psyyken jatke. Nuo jumalankuvat ovart tärkeämpiä kuin omat lapset. Piikki pyllyyn tai nappi otsaan, sillä siitä päästään.

        Kun minun rakas Musti puree naapuria perseeseen, niin onkohan naapurissa jotain vikaa?


      • sama se
        kunnolla kirjoitti:

        Keskustelun aloittaja sanoo 11vk! ei 11kk!

        Oli ikä kumpi vaan on vähän outoja kysymyksiä keskustelun aloittelijalla. Kun koiran pennun luovutusikä on 8 vk ei oo mikää ihme jos 11 vk ikäinen päästää vahingossa hätänsä sisälle. On kyllä melkoinen suoritus kun osaa jo totella istu-sanaa muka jo totellen isäntäänsä jonka ei kieltoa ei kuitenkaan ole oppinut. Harvoin koira kolmessa viikossa oppii käskytykset. Tosin itselläni oli joskus rotikka joka oppi kaikki temput mitä tokossa vaaditaan ennenkuin täytti puolivuotta ja pidin sitä nopeena oppimisena. Koskaan se ei isoo hätään sisään tehnyt mutta kyllä sille muutamia vahinkoja sattui sen pienen hädän suhteen. Mutta minä veinkin sen ulos aina heti kun se oli heränny, syönyt, jounut ja sitten kun muuten vaan menin ulos.


    • jiikoo

      koirasi on vielä aikas nuori, ei kannata huolestua jos se ei yöllä jaksa pidättää. jatkat vaan sinnikkäästi kehumista kun tekee tarpeensa ulos niin kyllä sen pitäisi aika pian älytä yölläkin pyytää ulos kun hätä yllättää.

      • Apuakaipailisin

        Kiitos teille vinkeistä jne,tätyy vaan olla herpaantumatta,selän olenkin useasti kääntänyt,hetken haukkuu muttei kauaa jaksa kun en huomaa koiraa ollenkaan. Kiitos oikeasti hyvistä neuvoista ja ns"kannustuksesta". :) Hienoa että täälläkin on vielä mukavia tyyppejä jotka jaksavat neuvoa kun sitä oikeasti joskus tarvitsee hieman jelppiä kokeneemmilta!


      • Onhan rytmisäännöllinen?

        Jos annat ruuan esim. 2x päivässä, kokeileppa antaa iltaruokaa tuntia paria aiemmin.


      • Apuakaipailisin
        Onhan rytmisäännöllinen? kirjoitti:

        Jos annat ruuan esim. 2x päivässä, kokeileppa antaa iltaruokaa tuntia paria aiemmin.

        Pennun säännöllisin väliajoin,viimeisen sapuskan pyrin antamaan hyvissä ajoin jotta välttyisin just yö kököistä :)


      • joopa joo

        koiran on opetettava sisä siistiksi jo pentuna. ja sen opettaminen on vähä rajua. itse en ole opettanut mutta tiedän semmosia jotka on..toki kivuttomat opettaminen on hyvästä jos se tehuaa. minun mielestä se on eläin rääkkäystä jos koiraa ei päästetä pihalle kun se sinne haluaa.. ei koirat ole ihmisiä ei ne pysty pidättämää tarpeitaan loputtomiin.. muutenki miksi koira pitää sulkea sisälle yöksi varsinkin isot koirat.


      • joke66

        Varmista,että koirallasi ei ole mitään sairauksia. Esim sisäelimissä. Sulje pois elimelliset viat. Noin äkkiseltään kuulostaa siltä, että teillä on johtajuus ongelma. Joskus on vain näytettävä koiralle kuka se pomo on. Itse olen 4 Rottweiler urosta kouluttanut, joten hieman perspektiiviä asiaan on.


      • Santtu

        Minulla on 5,5 v perhoskoira, joka merkkaa, joka paikan sisällä. Ikinään en ole nähnyt häntä itseteossa. Kyllästynyt ainaiseen lattian pesuun, mutta kaikkein eniten harmittaa huonekalut. Kirjahyllyn levinneet lastulevyt, pöydän jalat, sohva jne. koko kämppä haisee kuselle. Ja todellakin käytän koiraani ulkona. Ruiskiminen tapahtuu yöllä ja kun en ole kotona. Väsynyt kusen pesuun.


      • sitten kun

        koira pyytää kyllä yöllä ulos mutta päivällä ei ymmärrä pyytää?


      • älä huolestu
        Apuakaipailisin kirjoitti:

        Kiitos teille vinkeistä jne,tätyy vaan olla herpaantumatta,selän olenkin useasti kääntänyt,hetken haukkuu muttei kauaa jaksa kun en huomaa koiraa ollenkaan. Kiitos oikeasti hyvistä neuvoista ja ns"kannustuksesta". :) Hienoa että täälläkin on vielä mukavia tyyppejä jotka jaksavat neuvoa kun sitä oikeasti joskus tarvitsee hieman jelppiä kokeneemmilta!

        oppi sisäsiistiksi vasta 10kk iässä vaikka kaikkien koirankasvatusoppien mukaan sitä sisä siistiksi opetimme, joillain roduilla kestää vaan kauemmin, edellinen koiramme (Landseer) oppi sisäsiistiksi 4kk iässä. Nyt on pieni rotu.


      • sama
        Santtu kirjoitti:

        Minulla on 5,5 v perhoskoira, joka merkkaa, joka paikan sisällä. Ikinään en ole nähnyt häntä itseteossa. Kyllästynyt ainaiseen lattian pesuun, mutta kaikkein eniten harmittaa huonekalut. Kirjahyllyn levinneet lastulevyt, pöydän jalat, sohva jne. koko kämppä haisee kuselle. Ja todellakin käytän koiraani ulkona. Ruiskiminen tapahtuu yöllä ja kun en ole kotona. Väsynyt kusen pesuun.

        ongelma. Onpi kohta 8-vuotias kääpiövillakoirauros, joka myös pissii sisälle joko yöllä tai yksin olleessaan. On kyllä kaverina toinen villakoira, mutta siltikin tekee tuhojaan. Ehkäpä jonkinlaista mielenosoitusta. Meillä asiaan on auttanut häkki. Sellainen iso häkki, joka on sisäkäyttöön, vähän niinkuin näyttelykoirilla, isokokoinen jotta koira mahtuu liikkumaan ja makaamaan jne. Koira laitetaan aina yön ajaksi yksin jäädessään häkkiin. Ei ole tehnyt nyt tuhojaan. Sitten kun joku tulee kotia, niin heti päästetään koira ulos häkistä ja pihalle. Yöllä osaa itse "pyytää" ulos, jos hätä tulee...(koira).


      • cruella.de.vil
        Santtu kirjoitti:

        Minulla on 5,5 v perhoskoira, joka merkkaa, joka paikan sisällä. Ikinään en ole nähnyt häntä itseteossa. Kyllästynyt ainaiseen lattian pesuun, mutta kaikkein eniten harmittaa huonekalut. Kirjahyllyn levinneet lastulevyt, pöydän jalat, sohva jne. koko kämppä haisee kuselle. Ja todellakin käytän koiraani ulkona. Ruiskiminen tapahtuu yöllä ja kun en ole kotona. Väsynyt kusen pesuun.

        Oletko kokeillut koiran ja kissankarkoitetta huonekaluihin. Auttaa merkkaamiseen. Tosin sisällä ei voi joka huonekalua ruiskuttaa kun se haisee koirien ja kissojen nenään pahalle. On auttanut mulla kun koira alkoi merkkaa auton renkaat ja kissoilla kun ovat kynsineet väärää kohdetta. Niillä on kynsimiskohteita, joten kaikki kohteet ei käy.
        Myynnissä koiranruoka osastolla kaupoissa.


      • hese
        Santtu kirjoitti:

        Minulla on 5,5 v perhoskoira, joka merkkaa, joka paikan sisällä. Ikinään en ole nähnyt häntä itseteossa. Kyllästynyt ainaiseen lattian pesuun, mutta kaikkein eniten harmittaa huonekalut. Kirjahyllyn levinneet lastulevyt, pöydän jalat, sohva jne. koko kämppä haisee kuselle. Ja todellakin käytän koiraani ulkona. Ruiskiminen tapahtuu yöllä ja kun en ole kotona. Väsynyt kusen pesuun.

        kusiruikulle: jos koiras on poika niin voit esim ostaa "poikahousut". jos et oo mokomasta värkistä kuullukkaa, nii www.petenkoiratarvike.com :ista löytää. sit tyttökoiralle voi kehitellä jotain vaikka juoksuhousuista tai jostain... mut muuten en osaa auttaa. nämät estää kusemisen eli sisämerkkaajalle varmaanki toimis. ei kyllä oo kokemusta asiasta, meijän pojat ei oo ollu "kauhukakaroita" paitti toinen kovaluontonen, piti sille näyttää kuka on laumankingi. juu, mullapas ei sitten muuta! E(@:


      • Antali
        Santtu kirjoitti:

        Minulla on 5,5 v perhoskoira, joka merkkaa, joka paikan sisällä. Ikinään en ole nähnyt häntä itseteossa. Kyllästynyt ainaiseen lattian pesuun, mutta kaikkein eniten harmittaa huonekalut. Kirjahyllyn levinneet lastulevyt, pöydän jalat, sohva jne. koko kämppä haisee kuselle. Ja todellakin käytän koiraani ulkona. Ruiskiminen tapahtuu yöllä ja kun en ole kotona. Väsynyt kusen pesuun.

        Koirallasi on eroahistus ,kun tekee pahoja sinun poissa ollessasi ,eikun lääkäriin


      • IHQU GIRL
        Apuakaipailisin kirjoitti:

        Kiitos teille vinkeistä jne,tätyy vaan olla herpaantumatta,selän olenkin useasti kääntänyt,hetken haukkuu muttei kauaa jaksa kun en huomaa koiraa ollenkaan. Kiitos oikeasti hyvistä neuvoista ja ns"kannustuksesta". :) Hienoa että täälläkin on vielä mukavia tyyppejä jotka jaksavat neuvoa kun sitä oikeasti joskus tarvitsee hieman jelppiä kokeneemmilta!

        OK OLE HYVÄ JA PIDÄ PINTASI ÄLÄ ANNA KOIRAN OTAA YLI VALTAA JA VIE SITÄ AAMUSIN ILTAPÄIVISIN JA ILTASIIN ULOS NIIN KYLLÄ SE SIITÄ OPII YRITÄ KESTÄÄ


      • Annemaria Niina
        joke66 kirjoitti:

        Varmista,että koirallasi ei ole mitään sairauksia. Esim sisäelimissä. Sulje pois elimelliset viat. Noin äkkiseltään kuulostaa siltä, että teillä on johtajuus ongelma. Joskus on vain näytettävä koiralle kuka se pomo on. Itse olen 4 Rottweiler urosta kouluttanut, joten hieman perspektiiviä asiaan on.

        Mulle tulee aikuinen rottweiler-uros hoitoon
        2 yöksi ja päiväksi. Se ei ole ennen ollut kotonani.
        Olen kerran tavannut sen ulkona 4 kk sitten.
        Ja toisen kerran 2 kk sitten sen kotona, jolloin murisi minulle, kun emäntänsä vei mut sisälle.
        Vähän pelotti ja pyysin muonapalloja, joita annoin kädestä koiralle. Sitten murina loppui ja sain siltä jo suosionosoituksiakin
        ja ulkoilutin vielä yksinäni.
        Nyt alan jänistää, sillä tulen olemaan sen kanssa yksin täällä kotonani. Kuka mut pelastaa, jos se saa raivarin tms. NEUVOKAA !


      • Santtu
        Antali kirjoitti:

        Koirallasi on eroahistus ,kun tekee pahoja sinun poissa ollessasi ,eikun lääkäriin

        Eipä voi olla mitään "eroahdistuksia" koska olen aina kotona - eläkeläinen....


      • sunflower1977
        Annemaria Niina kirjoitti:

        Mulle tulee aikuinen rottweiler-uros hoitoon
        2 yöksi ja päiväksi. Se ei ole ennen ollut kotonani.
        Olen kerran tavannut sen ulkona 4 kk sitten.
        Ja toisen kerran 2 kk sitten sen kotona, jolloin murisi minulle, kun emäntänsä vei mut sisälle.
        Vähän pelotti ja pyysin muonapalloja, joita annoin kädestä koiralle. Sitten murina loppui ja sain siltä jo suosionosoituksiakin
        ja ulkoilutin vielä yksinäni.
        Nyt alan jänistää, sillä tulen olemaan sen kanssa yksin täällä kotonani. Kuka mut pelastaa, jos se saa raivarin tms. NEUVOKAA !

        Hei! Mielestäni sinun olisi nyt syytä miettiä tarkkaan, oletko valmis ottamaan koiran hoitoosi.

        Selkeästi olette 'tapailleet' aivan liian vähän, ja jos sinua itseäsi pelottaa (ainakin siltä vaikutti)ei alku ole kovin lupaava. Koira vaistoaa pelkosi, ja ottaa samantien johtajan aseman kodissasi. Se tuntee olevansa vastuussa, eikä siksi - välttämättä - käyttäydy toivotulla tavalla. Ehkäpä sinun olisi syytä jättää tämä kerta väliin, ja tutustua koiraan paremmin ensin?


      • sunflower1977
        sitten kun kirjoitti:

        koira pyytää kyllä yöllä ulos mutta päivällä ei ymmärrä pyytää?

        Minkähän ikäisestä koirasta oli kyse?
        Olisiko mahdollista, ettet päivän touhujen keskellä huomaa koiran ulospyyntöä? Jos säännöllistät käyttämisen, esim. 3-4 tunnin välein viet koiran 'pikapissille' pyysi tai ei. Et siis lähde lenkittämään, vaan viet aina samaan -sallittuun- paikkaan, ja kehut kun pissa tulee. Sen jälkeen mennään takaisin sisälle.
        Koira oppii rytmin, ja hakeutuu ovelle jatkossa jo valmiiksi, kun aika lähenee. Käytä vaikka herätyskelloa apuna itsellesi.


      • Koiran omistaja

        kuitenkaan kyse on älystä, jos 11vk.pentu ei pysty viellä pidättelemään useita tunteja virtsaansa. Kuseehan ihmislapsikin vaippoihinsa pitkänaikaa. On vaan yksinkertaisesti niin, että pentu ei kykene pidättelemään kovinkaan pitkään. Mutta kun se huomaa, että se pidättely on hieno juttu niin kauan kun pääsee pihalle, se rupeaa opettelemaan sen. Tätä tietä pennusta tulee sisäsiisti. Jos jostain löytyy sisäsiisti 11vk. koiranpentu, se pentu ei joudu varmasti olemaan sisällä montaa tuntia yhtäjaksoisesti. Ei edes yöllä.


      • Anonyymi
        Apuakaipailisin kirjoitti:

        Kiitos teille vinkeistä jne,tätyy vaan olla herpaantumatta,selän olenkin useasti kääntänyt,hetken haukkuu muttei kauaa jaksa kun en huomaa koiraa ollenkaan. Kiitos oikeasti hyvistä neuvoista ja ns"kannustuksesta". :) Hienoa että täälläkin on vielä mukavia tyyppejä jotka jaksavat neuvoa kun sitä oikeasti joskus tarvitsee hieman jelppiä kokeneemmilta!

        Teippaa fikkari pollaan yöksi ja anna juosta perässä taikka sido kattoon narusta herkku tarpeeksi korkealle minkä kanssa leikkiä. Eiköhän se sillä voi käyttää aikaa :-)


    • pamitzin

      Vieraiden vastaanotto siivosti käyttäytyen onnistuu ehkä parhaiten, kun olet saanut kullannuppusi oppimaan ISTU-komennon niin hyvin, että hän istuu eteisessä ennen kuin avaat oven ja tervehtii vieraat söpösti pyllyllään ja ehkä TASSU-tervehdyksellä. Kun riehuu joskus epätoivotusti, käänny selin ja palkitse iloisella äänellä ja katsekontaktilla ja rapsutuksella rauhoituttua. Voisit kokeilla 3 ruokaa päivässä ja illalla vain kuivaruokaa. Anna tulla ikää lisää.

    • pasaati1

      Voi voi.

      Kannattaa ennen sitä pennun hankkimista miettiä näitä asioita,ettei tule yllätyksenä.

      Mitä rotua koira on?

      Sisäsiisteys ei ole kuin haave tuossa vaiheessa n 2-x kuukauden päästä se on totta.

      Meillä vietiin alussa pentua ulos n tunnin välein,paitsi yöllä jos/kun teki tarpeensa sisään niin ei mitään siivottiin pois.

      Kannattaa hankkia esim vahakangas mattoa keittiöön yms ja rajata pennulle tila missä se saa olla kun ihmiset on poissa.

      Itse antaisin koiralle tukkapöllyä ja se rikkoo sääntöjä ja hanki pennulle luita mielummin oikeita naudan reisiluita niitä järsiessä aika kuluu ja hampaat saavat tekemistä.

      Mitä pitää sisällänsä lause "muuten koulutus sujuu hyvin"?

      Miten/mitä koulutat?

      Pennulle voi tehdä esim makkarajälkeä ulos yms.

      • pamitzin

        Älä koskaan anna koirallesi "tukkapöllyä". Hän ei yhdistä sitä yhtään mihinkään muuhun, kuin siihen että sinä olet pelottava, kun tuotat hänelle kipua. Annat hyvän hoivan: ruokit ja ulkoilet säännöllisesti, ja annat hänen saada lisää ikää, niin siisteys paranee. Muuhun käytökseen auttaa oppiminen.


      • imuska
        pamitzin kirjoitti:

        Älä koskaan anna koirallesi "tukkapöllyä". Hän ei yhdistä sitä yhtään mihinkään muuhun, kuin siihen että sinä olet pelottava, kun tuotat hänelle kipua. Annat hyvän hoivan: ruokit ja ulkoilet säännöllisesti, ja annat hänen saada lisää ikää, niin siisteys paranee. Muuhun käytökseen auttaa oppiminen.

        MUN KOIRA ON KAUHEEN LEIKKISÄ JA PUREE LEIKILÄÄN MUTTA ENTÄS SITEN KUN SE ON TOSISAAN JA PUREE NIIN ETTÄ TULEE VERTA


    • pasaati1

      Vanhempi/ylempi arvoinen koira tekee kun pentu "häiriköi" ??

      Katselee aikansa lopulta ärähtää niin pekr*leesti.

      • oletko omistanut

        hermovaurioisia koiria on jo riittävästi,näköjään olet itsekkin aivosi tuhonnut noista kasvatus ohjeista päätellen.Myöskin aivan varma että jää toiseksi jos koiralle rupeat tukka pöllyä antamaan, ja koira muistaa aina vihalla sinut.


      • oletettavasti
        oletko omistanut kirjoitti:

        hermovaurioisia koiria on jo riittävästi,näköjään olet itsekkin aivosi tuhonnut noista kasvatus ohjeista päätellen.Myöskin aivan varma että jää toiseksi jos koiralle rupeat tukka pöllyä antamaan, ja koira muistaa aina vihalla sinut.

        niskaote.En tiedä tarkoittikohan pasaatti1 niskaotetta?
        mutta niskasta ottaminen on luonnollinen tapa kurittaa pentukoiraa.kaikissa koira oppaissa neuvotaan ottamaan niskasta kiinni ja katsomaan silmiin tiukasti jos ei pentu usko muuten.Ei se ole väkivaltaa, samalla tavalla emo kurittaa pentua myös.


      • Apuakaipailisin
        oletettavasti kirjoitti:

        niskaote.En tiedä tarkoittikohan pasaatti1 niskaotetta?
        mutta niskasta ottaminen on luonnollinen tapa kurittaa pentukoiraa.kaikissa koira oppaissa neuvotaan ottamaan niskasta kiinni ja katsomaan silmiin tiukasti jos ei pentu usko muuten.Ei se ole väkivaltaa, samalla tavalla emo kurittaa pentua myös.

        Ihan on terve koira mitä nyt pentu uhkailee ja ihan vaan täältä tulin neuvoja kaipailemaan ja toisten ihmisten omakohtaisia kokemuksia.
        Johan on perkele heti ruvetaan puhumaan hermovikasesta koirasta jne.
        Mutta kiitos teille joilta sain asiallisia vinkkejä.


      • pamitzin
        Apuakaipailisin kirjoitti:

        Ihan on terve koira mitä nyt pentu uhkailee ja ihan vaan täältä tulin neuvoja kaipailemaan ja toisten ihmisten omakohtaisia kokemuksia.
        Johan on perkele heti ruvetaan puhumaan hermovikasesta koirasta jne.
        Mutta kiitos teille joilta sain asiallisia vinkkejä.

        Tukkapöllyä arvostelleet eivät varmaankaan viitanneet sinuun. Olet itse ollut erittäin asiallinen ja kysymyksesi on tärkeä. Kiitos siitä. Niskasta ottaminen ei ole emolta rankaisutoimi vaan tapa siirtää pentua tai rauhoittaa (rentouttaa) pentu. Pentu rentoutuu automaattisesti, kun emo tarttuu sitä niskasta. Niskasta ottaminen EI SAA TEHDÄ KIPEÄÄ, eikä emo koskaan tuota kipua omille pennuilleen. Pennun rentoutumisrefleksiä voi käyttää hyväksi haettaessa kontaktia pentuun sen vaikka riehuessa, mutta KIPUA EI SAA KOSKAAN TUOTTAA NISKASTA PURISTAMALLA. Vingahdus on koiran ITKU. Itkiessään ei ihminenekään ole vastaanottavaisimmillaan.


      • pamitzin
        pamitzin kirjoitti:

        Tukkapöllyä arvostelleet eivät varmaankaan viitanneet sinuun. Olet itse ollut erittäin asiallinen ja kysymyksesi on tärkeä. Kiitos siitä. Niskasta ottaminen ei ole emolta rankaisutoimi vaan tapa siirtää pentua tai rauhoittaa (rentouttaa) pentu. Pentu rentoutuu automaattisesti, kun emo tarttuu sitä niskasta. Niskasta ottaminen EI SAA TEHDÄ KIPEÄÄ, eikä emo koskaan tuota kipua omille pennuilleen. Pennun rentoutumisrefleksiä voi käyttää hyväksi haettaessa kontaktia pentuun sen vaikka riehuessa, mutta KIPUA EI SAA KOSKAAN TUOTTAA NISKASTA PURISTAMALLA. Vingahdus on koiran ITKU. Itkiessään ei ihminenekään ole vastaanottavaisimmillaan.

        Anteeksi. En taaskaan halunnut arvostella sinua Apuakai... jne., vaan kovia otteita suosivia neuvojia. Aiheesta on oikein hyviä kirjoja ja vaikkapa Koiramme lehden uusimmassa numerossa on monen kirjan tiedot. Kirjastoon vaan sitten ja vaikka jonkun koirakerhon koulutuksiin. Sieltä saat kokeneiden ohjaajien opastuksella itsevarmuutta opetukseen, niin voit nauttia opettamisesta ja leikistä koirasi kanssa. Ja tietysti myös hellyystuokioista. (Meidän juniori 12-v konttaa juuri pöydän alla pusuttamassa meidän pikkumammaa, joka loikoo selällään ja nauttii maharapsutuksesta.)


      • Apuakaipailisin
        pamitzin kirjoitti:

        Anteeksi. En taaskaan halunnut arvostella sinua Apuakai... jne., vaan kovia otteita suosivia neuvojia. Aiheesta on oikein hyviä kirjoja ja vaikkapa Koiramme lehden uusimmassa numerossa on monen kirjan tiedot. Kirjastoon vaan sitten ja vaikka jonkun koirakerhon koulutuksiin. Sieltä saat kokeneiden ohjaajien opastuksella itsevarmuutta opetukseen, niin voit nauttia opettamisesta ja leikistä koirasi kanssa. Ja tietysti myös hellyystuokioista. (Meidän juniori 12-v konttaa juuri pöydän alla pusuttamassa meidän pikkumammaa, joka loikoo selällään ja nauttii maharapsutuksesta.)

        Itse en suosi koiran muksimista tai vastaavaa,niskasta tätyy sillointällöin pentua ottaa kun ei muuten tottele(ei aina silloinkaan) Joku jotain kyseli että mitä tarkoitin että muuten koulutus sujuu hyvin,no meinaan sitä että koulutus tilanteessa koira tottelee ohjeita tarkasti,yllätyin itsekkin kun poika on vielä nuori mutta tottelee kuuliaisesti kentällä käskyjäni,ei karkaa eikä ole siellä muutenkaan häslääjä,tuo vain toi uhittelu ja siihen kuuluva tottelemattomuus yllätti jonkunverran ja siihen apua kaipailinkin.


      • pasaati1
        Apuakaipailisin kirjoitti:

        Itse en suosi koiran muksimista tai vastaavaa,niskasta tätyy sillointällöin pentua ottaa kun ei muuten tottele(ei aina silloinkaan) Joku jotain kyseli että mitä tarkoitin että muuten koulutus sujuu hyvin,no meinaan sitä että koulutus tilanteessa koira tottelee ohjeita tarkasti,yllätyin itsekkin kun poika on vielä nuori mutta tottelee kuuliaisesti kentällä käskyjäni,ei karkaa eikä ole siellä muutenkaan häslääjä,tuo vain toi uhittelu ja siihen kuuluva tottelemattomuus yllätti jonkunverran ja siihen apua kaipailinkin.

        Tarkoitan,että koiraa otetaan niskasta ja "ravistellaan" ,sen verran että koiran huomiokyky on taas ns oikeassa asiassa.

        Muksiminen on taas ihan muuta.

        Ja koirat eivät vihaa,ne eivät ole sillä tavalla tunneälyisiä.

        Ja omat koirat olen saanut "normaaleiksi" noilla metodeilla.


      • kauhistunut mies
        pasaati1 kirjoitti:

        Tarkoitan,että koiraa otetaan niskasta ja "ravistellaan" ,sen verran että koiran huomiokyky on taas ns oikeassa asiassa.

        Muksiminen on taas ihan muuta.

        Ja koirat eivät vihaa,ne eivät ole sillä tavalla tunneälyisiä.

        Ja omat koirat olen saanut "normaaleiksi" noilla metodeilla.

        meinaatko että koiraa saa hutkia jos se on leikki tuulella?semmoselle pitäisi antaa elin ikäinen eläinten pito kielto. vihasen koiran ja leikkivän koiran eron huomaa. jos koira tosissaa on puremaassa/käymässä isäntäsä päälle, on parenpi käyttää sitä piikillä.. näitä ongelmia löytyy yleensä puhdas rotusilta. ne on jalostettu pilalle.sairastelevatki koko ajan. rakkikoirat elää pitenpää ja terveenpinä. eikä tarvi pelätä terveytensä puolesta.


      • nainen23
        kauhistunut mies kirjoitti:

        meinaatko että koiraa saa hutkia jos se on leikki tuulella?semmoselle pitäisi antaa elin ikäinen eläinten pito kielto. vihasen koiran ja leikkivän koiran eron huomaa. jos koira tosissaa on puremaassa/käymässä isäntäsä päälle, on parenpi käyttää sitä piikillä.. näitä ongelmia löytyy yleensä puhdas rotusilta. ne on jalostettu pilalle.sairastelevatki koko ajan. rakkikoirat elää pitenpää ja terveenpinä. eikä tarvi pelätä terveytensä puolesta.

        niskasta ravistus on ihan luonnollinen tapa saada koira RAUHOITTUMAAN. kun leikki menee liian ylitse, eli puremiseksi ja repimiseksi, niin jos silloin ei kiellot auta, ravistus niskasta on paikallaan. Tai tietysti voit oman koirasi antaa repiä ja riehua vieraiden kimpussa, kun leikkivää pentua ei saa kieltää.. voi herranen aika..


      • Varpuli
        kauhistunut mies kirjoitti:

        meinaatko että koiraa saa hutkia jos se on leikki tuulella?semmoselle pitäisi antaa elin ikäinen eläinten pito kielto. vihasen koiran ja leikkivän koiran eron huomaa. jos koira tosissaa on puremaassa/käymässä isäntäsä päälle, on parenpi käyttää sitä piikillä.. näitä ongelmia löytyy yleensä puhdas rotusilta. ne on jalostettu pilalle.sairastelevatki koko ajan. rakkikoirat elää pitenpää ja terveenpinä. eikä tarvi pelätä terveytensä puolesta.

        Jos sinulla on ensimmäinen koira, kannattaa mennä kirjastoon ja ottaa sieltä jokin hyvä koirakirja, jossa kerrotaan pennun kasvattamisesta.

        Jo pienestä asti koirilla on pyrkimys päästä lauman johtajaksi ja jos pääsee, silloin kaikilla on paha olla. Nyt on tullut hyviä ohjelmia Elämäni eläimissä ongelmakoirista. Niissä on kaikissa vika ollut ihmisissä. En tarkoita, että koirasi olisi ongelmakoira, mutta noista ohjelmista saa hyviä vinkkejä kuka tahansa koiranomistaja. Suosittelen katsottavaksi. Katselen niitä itsekin, vaikka olen aika kokenut koiranomistaja.

        Väkivaltaa en suosittele missään muodossa. Hyvällä, mutta johdonmukaisella kohtelulla saa paljon paremmin arvojärjestyksen kuntoon ja muutenkin pentukoiran oppimaan.

        Kyllä sinä onnistut, kun vain saat tietoa lemmikkisi kasvattamiseen.


      • kasvattanut koiran
        Apuakaipailisin kirjoitti:

        Ihan on terve koira mitä nyt pentu uhkailee ja ihan vaan täältä tulin neuvoja kaipailemaan ja toisten ihmisten omakohtaisia kokemuksia.
        Johan on perkele heti ruvetaan puhumaan hermovikasesta koirasta jne.
        Mutta kiitos teille joilta sain asiallisia vinkkejä.

        jos on 11vk vanha koira niin ei kannata huolestua sillä menee vielä pitkä aika ennen kuin se oppii tavoille ja sisä siistiksi....


    • maalla

      missähä kerrostalossa se koiraki asustelee? sen näkee jo koirasta millon se on tyytyväinen. rauhaton koira ei voi hyvin. koita ymmärtää millanen stressi sillä on,jos se joutuu olemaa sisällä koko ajan ja se ilmottaa sen tuolallailla. koiran pitää saada valita vapaasti missä se on pihalla/sisäällä. itsellä on 2koiraa ja ne ovat mielellää pihalla varsinkin kesällä. ne ilmottaa kyllä koska haluavat tulla sisälle.. koira ei ole leikkikalu...toinen on koiran sulkeminen häkkii. sairasta touhua.. jos koira ei pysy omalla tontilla niin ketjuun joka on oltava vähintää 20m pitkä. jotta koira pääsee nuuhkimaa jos esim tulee vieraita.. koiraha on ihmisen paraskaveri. koittakaa tajuta se. onnelliset koirat löytää luonnosta/maalta. jos ottaa koiran on elettevä koiran ehdoilla...

      • pasmat sekaisin

        Anteeksi vaan mutta en ole samaa mieltä...ensinnäkään koira ei kärsi siitä että se on häkissä!Jos kärsii,niin vika on kyllä ihan omistajassa.Meillä esim. ajokoirat ovat häkissä ja sisällä vuorotellen,koska metsältä tullessa ei koiraa voi laittaa häkkiin vaikka lämmitetty koppi siellä onkin. Irti ei voi pitää koska riistavietti on liian vahva ja tie kulkee lähellä. Eivätpä näytä kärsivän!!
        Omistaja on perheen pää ja omistaja päättää milloin koira on sisällä ja milloin ulkona. Tietysti koira päästetään ulos/sisälle kun se pyrkii, mutta jos sen antaa mennä ja tulla miten haluaa, niin pianpa sitä ollaankin lauman alimpana.Siinäpä sitten mietit miksi koira alkaa pomottaa!Koiran ehdoilla mennään, mutta ei koko matkaa.Taitaa olla perheen arvojärjestyksessä rukkaamista,meneeköhän koirat kaiken muun edelle? Vaikka toisin sanotaankin,niin koirat ovat vaan koiria,miten niitä sitten pidetäänkin. Ei tarvitse alkaa arvostella,jos itse pitäisi valita lopetanko koiran vai asentanko perheen edelle,niin eipä ole vaikea valita!


    • murrrrrr

      mikä toimii koiraan? hah.
      nappulaa otikkoon. -se toimii koiraan.

    • Koirien ystävä

      Oman kokemuksen perusteella on aika normaalia, että pennut purevat tuon ikäisinä. Pureskelu ei johdu millään lailla tekemisen puutteesta, vaan hampaiden kehittyessä pennut haluavat pureskella kaikenlaista. Meidän koira oli pentuna aivan samanlainen, mutta iän myötä pureskelu jäi kokonaan pois.
      Olet ilmeisesti kokeillut lähes kaikkea paitsi et kuonolle läppäämistä. Voi kuulostaa julmalta, jos ei ole perehtynyt koirien käytökseen, mutta koirathan komentavat toisiaankin varsin kovin ottein. Eli, kun pentu puree oikein kovasti, välittömästi napakka isku kuonolle ja samalla jämäkällä äänellä "EI". Kannattaa varautua siihen, että pentu voi hämmästyä ja vähän pelätäkin äkillistä komennusta, joten komennuksen jälkeen on hyvä kutsua pentu luokse ja varmistaa, ettei sitä pelota. Vähän niin kuin "ollaan me kavereita silti". Tätä ei kuitenkaan pidä käyttää kuin harvoin, jatkuva läpsiminen menettää merkityksensä. Ja iskun pitää olla todellakin napakka, taputukset ovat eri asia. Niskasta ravistelu voi myös toimia, sillä tavallahan nartut komentavat pieniä pentujaan, mutta sitä olit jo ilmeisesti kokeillut. Mikäli pureskelu ei selkeästi vähene koiran kasvaessa, ota yhteyttä koirankouluttajaan. Yhdistyksistä saa varmasti nimiä ja yhteystietoja. Jos pentu kuitenkin on muuten tottelevainen, pureskelu jää varmaankin iän myötä pois.
      Tarpeiden tekeminen sisälle on tietysti ikävää, mutta noin nuoren koiran ollessa kyseessä en olisi siitä niin huolissani. MIkäli koira jaksaa pidätellä sisällä päivisin, yökakatkin jäävät todennäköisesti iän myötä pois. Toivottavasti oli apua ja mikäli tuntuu, ettei oma taito riitä, rohkeasti vaan yhteys ammattilaiseen! Ongelmakoiria on tässä maassa ihan tarpeeksi jo nyt.

      • joopa joo

        koirat uskoo ÄÄNTÄ!!! ei väkivältaa.


      • mies78

        ongelma koiria??? jos koira on päivät pitkät sisällä ni minne muuallekkaa ne tarpeitaan tekee. meinaakko et ne kävis vessassa samalailla ku ihmiset? sairasta porukkaa!!!!!


      • minä vain

        Koiraa ei MISSÄÄN NIMESSÄ saa läimäyttää etenkään kuonolle,koska kun se kerran kokee että käden ilmestyessä nenän eteen tulee läimäisy,se pelkää sitä tästä edes aina.Älä siis missään nimessä läimäytä koiraa kuonoon,varsinkin mikäli haluat hampaiden käytöstä eroon.Koira reagoin läimäytykseen samalla tavalla kun jos joku löisi sinua.Sinä puollustaudut laittamalla kädet eteen,koira vain tekee sen eritavalla.Se puree kättä.


      • Kukkuu
        minä vain kirjoitti:

        Koiraa ei MISSÄÄN NIMESSÄ saa läimäyttää etenkään kuonolle,koska kun se kerran kokee että käden ilmestyessä nenän eteen tulee läimäisy,se pelkää sitä tästä edes aina.Älä siis missään nimessä läimäytä koiraa kuonoon,varsinkin mikäli haluat hampaiden käytöstä eroon.Koira reagoin läimäytykseen samalla tavalla kun jos joku löisi sinua.Sinä puollustaudut laittamalla kädet eteen,koira vain tekee sen eritavalla.Se puree kättä.

        Väkivalta ei todellakaan lisää koiran tuntemaa luottamusta sinuun, eikä sitä tulisi koskaan käyttää koulutusmenetelmänä. Oppisitko itse, jos opettaja, sinun väärin vastatessa, löisi näpeille? Ennemmin kaipaisit tietoa siitä, miten tehdä oikein. Sama pätee koiraan. Jos sille ei koskaan opeteta mikä on oikea tapa toimia, ei se voi sitä tietää. Eli kehuja oikeasta toiminnasta vuolaasti ja väärä toiminta huomiotta. Jos puree kovasti, voi myös käyttää niin isoa ääntä (omaa tai esim. kolinapurkkia), että koira keskeyttää toiminnan, mistä luonnollisesti heti palkitaan. Koirahan toimi tällöin oikein, eli lopetti ei-toivotun käytöksen.


      • ...
        minä vain kirjoitti:

        Koiraa ei MISSÄÄN NIMESSÄ saa läimäyttää etenkään kuonolle,koska kun se kerran kokee että käden ilmestyessä nenän eteen tulee läimäisy,se pelkää sitä tästä edes aina.Älä siis missään nimessä läimäytä koiraa kuonoon,varsinkin mikäli haluat hampaiden käytöstä eroon.Koira reagoin läimäytykseen samalla tavalla kun jos joku löisi sinua.Sinä puollustaudut laittamalla kädet eteen,koira vain tekee sen eritavalla.Se puree kättä.

        Olet enemmän kuin oikeassa!!!!


      • Miellettävä tapa
        minä vain kirjoitti:

        Koiraa ei MISSÄÄN NIMESSÄ saa läimäyttää etenkään kuonolle,koska kun se kerran kokee että käden ilmestyessä nenän eteen tulee läimäisy,se pelkää sitä tästä edes aina.Älä siis missään nimessä läimäytä koiraa kuonoon,varsinkin mikäli haluat hampaiden käytöstä eroon.Koira reagoin läimäytykseen samalla tavalla kun jos joku löisi sinua.Sinä puollustaudut laittamalla kädet eteen,koira vain tekee sen eritavalla.Se puree kättä.

        Kyllä... On asiallista kurittaa koiraa HUOM. Jos rotu/koira on tarkoitettu/jalostettu suojelu tarkotukseen. Mutta jos koira halutaan seuralliseksi niin palkitseminen oikeasta käyttäytymisesta täytyy olla oikeanlainen. Koiraa ei pidä kiittää siitä että se on ollut esim. tuttavan seurassa "nätisti" vaan siitä kun se on saatu rauhoittumaan sen seurassa!!! Ja silloin koiraa tulee opettaa sanalla "Ystävä" Tai muulla vastaavalla sanalla Jos koiralle ei opeteta tälläisiä asioita niin se käyttäytyy kaikkia vastaan tulioita tasavertaisesti. Koiralle tulee opettaa ENNEN KAIKKEA KEHEN SE VOI LUOTTAA!!! jos koira oppii "repimään" kaikkia ihmisiä jotka vastaan tulevat niin koira ei opi kuin tuntemaan lähimmät ihmiset. Koiran koulutuksessa on tärkeintä muistaa JOS koiralla on USEAMPI "ISÄNTÄ" NIIN SEN PITÄÄ TUNTIA NE!!!!
        Koiran pitää myös oppia tuntemaan "vieraat" ihmiset. Jos koiran koulutus ei tunnu sujuvan tulee hakea koiran kanssa koira koulutukseen. Olen itse kouluttanut esim. seuraavia rotuja tällä menetelmällä: Saksanpaimenkoiran, Suomenpystykorvan, Suomenajokoiran, Saksanseisojan, Kultaisen-noutajan, labran-noutajan, ja Englannin-kettuterrierin.

        Niin...

        Ja onnea kasvatukseen! :)

        Pennusta koulutus alkaa. Sitä ei saa unohtaa! Pennulle pitää olla OIKIASTI aikaa jos siitä haluaa tottelevaisen loppu elämän ystävän!!!!!!!


    • kouluttaja

      Koirallesi kiitos ja kehuminen oikein tehdessä on yhtä tärkeää, kuin kieltäminen väärin tehdessä. Kiitos pitää tulla välittömästi, esim. kun koirasi hyppii, sanot napakasti EI ja kun se laskeutuu alas, sanot heti HYVÄ, ja silität kiitokseksi. Näin koirasi huomaa parhaiten oikean ja väärän eron. Toistoa paljon koirankoulutuksessa, ja pidä kiinni AINA asioista, joita et tahdo koirasi tekevän. Ihanaa pentukoulutusaikaa sinulle!!!

      • kouluttaja

        Älä missään nimessä lyö tai käyttäydy muutenkaan aggressiivisesti koiraasi kohtaan, niinkuin aiemmista neuvoista voi lukea. Yhdenkään koiran kohdalla sellainen ei ole tarpeen, päinvastoin, koirastasi voi tulla aggressiivinen ja arvaamaton, mutta ennenkaikkea onneton. Koiranomistajat, jotka läpsivät, lyövät, näpäyttävät tms., eivät ole koiriensa arvoisia ja heiltä pitäisi koiranomistus lailla kieltää. Suosittelen myöhemmässä iässä osallistumaan pentukoulutukseen, josta saat paljon hyviä vinkkejä kasvatukseen.


      • kouluttajan
        kouluttaja kirjoitti:

        Älä missään nimessä lyö tai käyttäydy muutenkaan aggressiivisesti koiraasi kohtaan, niinkuin aiemmista neuvoista voi lukea. Yhdenkään koiran kohdalla sellainen ei ole tarpeen, päinvastoin, koirastasi voi tulla aggressiivinen ja arvaamaton, mutta ennenkaikkea onneton. Koiranomistajat, jotka läpsivät, lyövät, näpäyttävät tms., eivät ole koiriensa arvoisia ja heiltä pitäisi koiranomistus lailla kieltää. Suosittelen myöhemmässä iässä osallistumaan pentukoulutukseen, josta saat paljon hyviä vinkkejä kasvatukseen.

        ohjeet ja toimikaa niin. Puheena oleva koirahan on vielä "vauva" Opetuksessa KIITOKSIA paljon AINA kun tekee hyvin.Ei rangaistuksia, vaan huomion siirtämistä muualle. Pieni namupala ja HYVÄ, ja taputus, kyllä oppii, toiset nopeammin, toiset hitaammin. Kokelaana voi jo mennä koirakouluun, eikä ole kallista.


      • kouluttajan kirjoitti:

        ohjeet ja toimikaa niin. Puheena oleva koirahan on vielä "vauva" Opetuksessa KIITOKSIA paljon AINA kun tekee hyvin.Ei rangaistuksia, vaan huomion siirtämistä muualle. Pieni namupala ja HYVÄ, ja taputus, kyllä oppii, toiset nopeammin, toiset hitaammin. Kokelaana voi jo mennä koirakouluun, eikä ole kallista.

        kouluttajan ohjeet ovat hyviä .Minulla on Kääpiösnautseri ,joka ei ole niitä helpoimpia. "hänellä" on tapana (5½v)heti kun lipsun ohjeista,ottaa ohjat omiin "käsiinsä". Koiralla on myös oltava "johtaja" ,muuten se luulee että lauma on heitteillä. Minulla on tapana liikaa lässytellä koiralle ,ja se luulee että johtajan paikka on vaihtunut hänelle. Mutta käskytyksillä ja lisätyllä aktiivi toiminnalla taas tullaan ruotuun ,ja koira on onnellinen kun hänellä on johtaja joka pitää kutinsa.


    • Kukkuu

      Meillä vielä puoli vuotias pentu ei aina jaksa pidättää aamuun asti, yön lenkkivälin ollessa n.8-10 tunnin mittainen.

      Joillekin koirille kurittaminen toimii palkintona, (kuten näköjään sinunkin koiralle), joten sitä keinoa ei kannata käyttää pureskelusta ym. ikävästä toiminnasta pois opettamiseen. Huomiotta jättäminen tai muun tekemisen keksiminen on huomattavasti fiksumpi tapa pyrkiä kitkemään paha tapa. Voithan opettaa koirasi tekemään jonkin tietyn asian aina näissä "provosoivissa" tilanteissa. Esim. hakemaan lelun ja leikkimään tai juuri istumaan ja odottamaan rauhassa tervehtimisvuoroaan. Itse ajattelisin tuon "uhittelun" olevan ennemmin leikkiin kutsua. Tottahan täytyy tehdä selväksi, ettei lahkeissa roikkuminen ym. vetele, mutta keinojen ei tarvitse olla väkivaltaisia. Koirakin oppii tarjoamaan muunlaisia leikkiin kutsuja, kuten tuomaan sinulle lelun.

      Pentu on vielä hyvin nuori, joten jaksamista ja pitkää pinnaa koulutukseen!

      • pennun omistaja

        Hienoa että joku toi esiin sen, että pentu pyytää leikkimään. Itsellä on pieni pentu, joten asiat on tuoreessa muistissa. Kyllä ton kaikki punteissa roikkumiset ja varpaiden jahtaamiset on nimenomaan leikkiin kutsua, ei mitään uhittelua. Tästä ollaan päästy sillä, että koiraa on pyydetty hakeen lelu, jollon useimmiten unohtuu heti leikkiin sillä. Ei nykyisin juuri haaveilekaan mistään nyppimisestä, vaan odottaa nätisti huomioo joko valmiiks lelun kans tai sitten odottaa käskyä hakea tietty lelu. Remmissä roikkumiseen taas toimii se, ettei mitään tapahdu kunnes hampaat on irti narusta. Mihinkään ei liikuta, mitään ei puhuta ja maisemia vaan ihaillaan...Kyllä leikkisä pentu huomaa nopeesti mikä kannattaa ja mikä ei.

        Sitäpaitsi tuon ikänen pentu ei fysiologisesti pysty pidättämään, joten mitä haittaa on siitä, jos se tekee asioitaan välillä sisälle paperin päälle?


    • granis

      kokeile sitä, ettet anna koiralle ruokaa ennenkö se aneän lee sitä.. sanot istu ja koiran pitää katsoa sua silmiin ennenkö annat ruokaa..Koira ymmärtää niin että olet korkeammalla laumassa kuin hän.. nyt koira luulee että hän on korkeimpanan

      • määää

        että taistelutahtoisella koiralle tukistaminenkin on palkkio! Aloittajahan sanoi, että tukistus vain innostaa sitä. Niin se tekeekin. Taistelutahtoiselle koiralle paini on mitä parhain palkinto; kun tekee näin, saa painia mammam kanssa!

        Ihan sama asia on ihmisen sille suomassa huomiossa, myös negatiivinen huomio on huomiota! Ja huomiota pentu haluaa. Ihan todella täydellinen ignore, kun pentu närsää esim käsiä. Se ei saa saada sillä mitään! Kun se huomaa että käsien nakertaminen on itseasiassa ihan pirun tylsää, se jää pian pois.


    • 9KK

      meillä on 9kk Todella isokokoinen seropi-narttu.
      Alussa oli aivan kamala, suorastaa ongelmakoira... puri niin lujaa että veri välillä roiskusi, ensin käytimme sanomalehteä jolla napautimme kuonolle joka kerta kun näykki/puri.tätä jatkui useamman kuukauden. koira rauhottui pitkäksi aikaa ja yhtäkkiä taas sillä on joku uhmaikä, puree, härnää näykkii ym... tällä kertaa jos ei lehdellä napsaisu tehoa, viemme koiran arestiin toiseen huoneeseen ja annamme olla siellä niin kauan kunnes ei enää raavi ovea/uikuta, eli kerta-aresti on n.5-20min.
      koiraamme on vaikea saada kiinni kun alkaa uhittelemaan, eilen kävi hieman huonosti kun olimme ottamassa sitä kiinni arestia varten, koira pelkäsi niin että pissasi sänkyymme 2 kertaa... Eli nyt mietin itse miksi koira pelkää ja kuinka olisin voinut estää tapahtuneen. Mutta moni meistä ei ole täydellinen kasvattaja, kuten en minäkään mutta parhaani yritän jotta ymmärtäisin koiraamme, luen erilaisia koulutus ja käytöskirjoja. SUOSITTELEN! Meillä noilla keinoilla on, jos ei nyt ole loppunut niin ainakin reippaasti vähentynyt uhittelut ja ärinät! Onnea teille,toivottavasti onnistutte saamaan uhittelun ym.. pois.

      • omaan "kysymykseesi"

        Taisit vastata omaan kysymykseesi kun pohdit miksi koirasi pelkää sinua. Pelkäisitkö itse monta kertaa itseäsi isompaa otusta joka mielivaltaisesti "läimäyttelee" sinua? Tuskin haluaisit sellaisen viereen nukkumaan tai sellaista ollenkaan lähellesi. Ja ajattelisit varmasti sellaisen lähestyessä että taas tulee turpaan, parempi mennä karkuun. Otahan aivot narikasta ja mieti itsekin asioita järjellä!


    • game

      Ole johtaja koirallesi merkkailu sekä pureskelu loppuu siihen paikkaan. Opeta ja palauta koira arvojärjestyksessä alemmaksi. Jos tarvitset ja haluat apua, vastaa tähän viestiin puh nro kanssa niin otan yhteyttä Teihin.

      • määää

        kerta.


    • hauva;)

      moi! mulla on itellä ollu puolivuotta sitte sama "ongelma". mutta on pitäny koittaa ymmärtää mun hauvelia,ku se on viel leikki iässä ja tahtois leikkiä:) koirahan on parhaassa koulutus iässä puolen vuojen iässä,joten ei kannata koiraa syyttää. yritä leikkiä senkans mahd.paljon ja koiran pentu tarvitsee omistajan huomiota. hyvät jatkot ja koita pärjäittä haueliinis kans;)

    • mä vaan

      ota koira esim. jalkojesi väliin ja rauhoita se. mun koira oli ihan samanlainen. ei uskonut EItä. sen jälkeen keksin että voihan asiaa kokeilla näinkin. meillä istutaan lattialla ja silittämällä ja hyssyttämällä rauhoitetaan ja tehdään se koko ajan uudestaan kun näyttää siltä.. (ollaan parhaimmillaan istuttu lattialla puoli tuntia! on auttanut ainakin meillä.. ei saa antaa periksi

    • tuollainen

      päästään vialle oleva pureva koira on vaarallinen ja oikea ratkaisu on sama kuin meidän koiralle. Laukaus 10 kaliperisella haulikolla päähän. Oli muuten aika rauhallinen sen jälkeen. Se koirasi kun puree jotain vanhusta seuraukset voivat olla vakavat. Korvaukset nousevat tuhansiin euroihin... saati sitten kun vanhuksilla tuo vastustus kyky ei ole enää paras niin siitä puremasta saattaa tulla vakava tulehdus.

      • sairaita

        huhhuijaa,kaiknlaisia törttöjä täällä onki päästelemäs höyryjään,menkää nyrkkeileen,vaarallisin eläin on ihminen. vituttaa tommoset räkäpäät.


      • humannature
        sairaita kirjoitti:

        huhhuijaa,kaiknlaisia törttöjä täällä onki päästelemäs höyryjään,menkää nyrkkeileen,vaarallisin eläin on ihminen. vituttaa tommoset räkäpäät.

        Tämäkin viestiketju olisi ollut kahden viestin pituinen,jos maailmassa ei olisi niin helvetisti ihmisiä, jotka luulevat tietävänsä jotain koiran koulutuksesta.

        Asialliseen kysymykseen saatiin asiallinen ja tietävä vastaus, mutta tämän jälkeen alkoi ns. turistien määkiminen.

        Ihmiset, jotka eivät ole oikeasti perehtyneet aiheeseen, alkavat jaella neuvoja mutu -tuntumalla. Mutta niinhän se on, että mielipiteitä on yhtä paljon, kuin persereikiä..


    • Koirax

      11 vk pentu ei ole terve jos se ei pureksi ja piruile. Vaatii kärsivällisyyttä, pidä linja alusta asti johdonmukaisena, niin siitä se loppuu muutaman kuukauden sisään. Nämä ovat toki rodusta kiinni, toiset ovat rauhallisempia kuin toiset.

      Sisäsiistiksi opettaminen on myös yksilöstä kiinni. Toiset oppivat nopeammin kuin toiset. Nyrkkisääntönä: Aina kun pentu herää, ulos tarpeille. Aina kun annat ruuan, sen jälkeen tarpeille. Heräilin tuon ikäisen pennun kanssa vielä keskellä yötä ja käytin tarpeillaan. Tuon ikäisen koiran sisuskalut eivät ole kehittyneet vielä niin, että se voisi sen kummemmin pidätellä.

      Toiset saattavat kuseksia ja paskoa sisään vielä vuoden ikäisenäkin, omat koirat ovat oppineet keskim. 3kk iässä pyrkimään ulos.

    • kli

      Meillä on 14vko kultsu joka rähisee ja pureskelee
      vähän joka paikkaa.Ääni käsky toimii hyvin esim a-a terävästi mutta pennun kuuluu etsiä rajojaan
      joten kärsivällisyyttä ja johdon mukaisuutta.
      niin sanoittuja ongelma koiria ei ole olemassakaan yle tv2 tulee tiistai iltaisin englantilainen koira ohjelma josta voit saada hyviä vinkkejä omalle koirallalesi.

    • Töpö

      Kun luin jonkun eläinlääkärin kirjoittaman kirjan. en muista nyt mikä se oli otan siitä selvää ja vastaan sitten huomenna tai viimeistään lauantaina. Kirjaa voit myös etsiä itse kirjastosta. jos oikein muistan, niin esineen piti "purra takaisin" suihkuttamalla kenkiin, lahkeisiin pöydänjalkoihin tai käsiin etikkaa, pippuria, chiliä ja sitruunaa. Asioita joista koira ei pidä. Onnea yritykseen

    • meikämie

      Pijätkö yhä lehtiä tms. pissa/kakkasuojaa lattialla?

      Ota ne pois, niin koira hoksaa, että sisälle ei enää saakaan tehdä tarpeita.

    • hmmmmmss

      toihan on ihan normaalia pennulle! ei kai voi olettaa 11vkoselta että se käyttäytyisi kuin aikuinen jotkut koirat eivät ole sisäsiistejä vuoden ikäisenäkään,ja sehän riippuu ihan koirasta ja omistajasta.anna nyt koiralle aikaa..pennut on pentuja ei siitä mihinkään pääse..

    • jopaaa

      minkä takia ihmiset jotka eivät tiedä koiran kouluttamisesta ta koirista ylipäätänsä mitään niin aukoo päätänsä!? ainoota oikeeta tietoo kannattaa kysyä joltain koiran kouluttajalta,kenneliitosta tms. ei täältä näiltä puupäiltä!

      • tituha

        Mut,moni viikkosena on erotettu emosta?


      • ''''''''''

        Mut,moni viikkosena on erotettu emosta?


      • dippaadai
        '''''''''' kirjoitti:

        Mut,moni viikkosena on erotettu emosta?

        osta sekarotunen, ne on yleensä ns. fiksumpia (kyl puhtaatkin on fiksuja,toim.huom.) ja paljon terveempiä kuin nämä puhkijalostetut rotukoirat. ja mitä oon tässä ajan saatossa huomannu niin sekarotuset on tosi hyviä koulutettavia jos haluaa ruveta harrastamaan vaik agilitya. itsellä yks sekarotunen ja kultsu; sekarotunen (10v.) kertaakaan kipeä mut kultsu (4v.) jatkuvalla lääkityksellä jalostuksesta johtuvien vaivojen takia. ja 11-viikkonen on ihan pentu vielä, sen kuuluu purra ja piruilla ja harvemmin ne tos iässä sisäsiistejäkään on, ajan kanssa ja kärsivällisyydellä sun koirastas tulee varmasti fiksu ja hyvin koulutettu valioyksilä! :)


      • laivakoira
        dippaadai kirjoitti:

        osta sekarotunen, ne on yleensä ns. fiksumpia (kyl puhtaatkin on fiksuja,toim.huom.) ja paljon terveempiä kuin nämä puhkijalostetut rotukoirat. ja mitä oon tässä ajan saatossa huomannu niin sekarotuset on tosi hyviä koulutettavia jos haluaa ruveta harrastamaan vaik agilitya. itsellä yks sekarotunen ja kultsu; sekarotunen (10v.) kertaakaan kipeä mut kultsu (4v.) jatkuvalla lääkityksellä jalostuksesta johtuvien vaivojen takia. ja 11-viikkonen on ihan pentu vielä, sen kuuluu purra ja piruilla ja harvemmin ne tos iässä sisäsiistejäkään on, ajan kanssa ja kärsivällisyydellä sun koirastas tulee varmasti fiksu ja hyvin koulutettu valioyksilä! :)

        mul on laivakoira uros 2vuotta , ja kyl täytyy sanoo et aikaisempi sakemanni oli paljon helpompi tapaus. Tää pikku kippari yrittää pomottaa koko perhettä, kun ilta tulee, kaveri alkaa kerätä porukkaa kokoon, komentelee ja uhittelee, ja sit ku ollaan kaikki esim, sohvalla istumassa, menee herra omalle pedille nukkumaan eikä meidän seura kiinnosta enää lainkaan. On yritetty kaikenlaista mut ainut joka tehoo , on se kun herra o juoksunarus ulkoo illal. Eihän sitä kaverii viitsi ulos jättää , ku alkaa olla pimeetäki. Lapsia tälläinen pomottelu naurattaa mut mul alkaa olla jo huumori kateissa.. mitä vois tehdä ? koira on rakas perheenjäsen mut rajansa kaikel.. voiks joku neuvoo, vai parantaako ikä tavat ?


    • kojootti

      Luulenpa että koirasi ei tiedä paikkaansa laumassa. Luulee varmasti olevansa ylempänä kuin sinä, siksi paskoo sisälle ja puree muita.
      KOIRAKIRJOJA SAA LUKEA.

    • Näpäytys

      ei ole koiralle pahitteeksi. Meillä oppi sisäsiistiks heti. Kusi lattialle ja pää painettiin siihen kohtaan ja koira ulos niin se oli siinä..oppi kerta heitolla eikä sille mitään traagisia muistoja oo siitä jääny. Ihan hullua että koiraa ei saa millään lailla kurittaa, aina ei riitä EI-sana.

    • porzas

      Pentusi leimautuu sinuun koko ajan,joten yritä välttää negatiivisia tilanteita.Oman pennun sain lopettamaan puremisen kovalla työllä ja pitkällä ajalla.pomottaminenkin oli kovaa ja pentu yritti koko ajan hyppiä ja näykkiä käsiä..Kerran kun istuin lattialla, pentu alkoi leikkiä ja sen jälkeen leikki muuttuikin rajummaksi.Yritti hyppiä syliin ja alistaa, joten vetäisin pennun selälleen lattialle ja katsoin silmiin ja sanoin tiukasti EI!Pidin niin kauan selällään kunnes ei enää rimpuillut ja päästin sitten irti. Hyvittelin ja kehuin,jottei alkanut pelätä eikä ole yrittänyt pomottaa.Näykkiminen jatkui,mutta sitten keksin laittaa kädelle tabaskoa niin johan loppui. Ei tee enää mieli näykkiä.
      Tuon ikäisen pennun ei vielä voi olettaa olevan sisäsiisti,mutta yöllä tarpeiden tekemistä voi vähentää.Jos valvot illalla myöhään,käytä koira ulkona,vaikka ei pyrkisikään,ennen kuin itse menet nukkumaan.Älä jätä vettä/ruokaa koiralle,koska silloin se varmasti tekee tarpeet sisälle.Pidä kiinni ruoka-ajoista,jolloin tiedät suurinpiirtein milloin koiran pitää päästä ulos.Pentuhan viedään ulos aina kun se herää/lopettaa leikkimisen, koska silloin sillä yleensä on hätä.Tietysti voit käyttää koiran ulkona yölläkin,varsinkaan noin pieni pentu ei osaa vielä pidättää kovin pitkään.Itse heräsin yöllä (koira pyrki ulos)2:n aikaan viemään koiran ulos,joka yö, kunnses oppi pidättämään. Ja siitä huolimatta kouluun nousin joka aamu klo. 6.30. Ensimmäisenä yönään vain teki sisälle,mutta ei enää sen jälkeen.

    • kela

      minä käytin sitruunanmehua. muovipullosta suihkaisin suuhun johan lopettaa puremisen ja haukkumisen . muutaman kerran tämän tehtyä ei tarvitse, kuin näyttää purkkia.
      johan oppii ainakin minun koirani.

    • Sca

      Itse olen hankkinut muutama vuosi sitten ensimmäisen oman koiran. On perheelläni lähes aina ollut koiria, vaan nyt se on ensimmäistä kertaa oma. Ja virhehän siinä tuli ehtyä, otettua liian vaikea rotu.

      Koirani on sekarotuinen, mutta molemmat vanhemmat ovat kovin jääräpäisiksi mainituista roduista. Pennusta asti koirani on tehnyt tuhoaan, ollut uskomatta käskyjä ja tehnyt tihutöitään. Kaikkeni olen yrittänyt, mutta viimein olen löytänyt toimivan keinon.

      Viimeisenä keinona olen läpsinyt koiraa tietyllä lehdellä takamukselle. Välillä kovastikin, kyseessä on roteva koira. Samalla käsken tiukasti EI. Nykyään ei tarvi kuin komentaa ja nostaa kättä, jolloin koira lopettaa heti.

      Aloittaessani kyseisen koulutuksen, koirani näytti välillä hampaitaan minulle. Silloin läpsäisin samantien nenälle ja komensin lopettamaan. Tätä kävi kahdesti. Ei ole koskaan sen jälkeen koirani minulle näyttänyt hampaitaan.

    • 357 mag....

      seeferi puras munista postilaatikolla joku vuosi sitten omistaja paikalla ja ihmetteli koiransa tekoa kun ei ollut mitään aihetta sama koira oli purrut kyläilemään tullutta nais henkilöä takapuolesta samana päivänä no se oli isännälle viimeinen piste.koira oli otettu löytö koira tarhasta ja oli varmaan edellinen omistaja kohdellut kaltoin elikkä oli varmaan luonne vika.isäntä soitti ja pyysi ampumaan koiransa kun tiesi että omistan S&W 357 MAGNUMIN no tuumasta toimeen ja kora kiinni ketjuun ja tarkka laukaus keskelle otsaa ja PAM pää tohjona ja henki pois ei pure enää. tutkikaa koira tarkoin jos otatte se jostain koira tarhalta.

      • muuten

        kaksi eri asiaa:" oli varmaan edellinen omistaja kohdellut kaltoin elikkä oli varmaan luonne vika." Pahvi.


      • ...

        En ole mikään kielipoliisi, mutta viestisi oli niin huonosti kirjoitettu, että ajatusta oli todella vaikea seurata. Toivottavasti olet alle 9-vuotias.


    • Tai sitten 230V/50Hz

      Jos ei noista ole jeesiä, niin vie turre koirakouluun.

      • Perus-sääntö.

        Silmät ovat tasa-sivuisen kolmion kanta. Siitä hahmottelet kolmion kärjen, ja eiku pilleri siihen. Sen jälkeen otat helpomman rodun, tai menet itse koulutukseen.


      • .....

        Toi rotu mutta numeroiden perusteella tuntus kovin pieneltä.


    • koira koiraa opettaa!

      Itselläni oli aikoinaan samanlainen koiranpentu. Hyökkäili aina nilkkoihin ja housunlahkeisiin. Itse otin koiraa niskoista ja sanoin topakasti EI! Pureskelu kuuluu koiran leikkiin ja tutustumiseen, tässä tapauksessa ihmiseen kun ei ole lajitoveria. Pentu ei ymmärrä satuttavansa joten ei saa olla ankara, vaan johdonmukainen ja lopettaa epätoivottu käytös rauhallisesti ja jämäkästi. Parhaiten auttaa jos voisit pennun antaa leikkiä samanikäisten koiranpentujen kanssa tai yleensäkin koirien kanssa. Toiset koirat opetti minunkin koiran ns. tavoilleen. Pentukoirastani kasvoi oikein mallikelponen koira.

    • koulutus tärkeää

      Muistaakseni tv 2.lta tuli viime viikolla joku ohjelma missä koulutettiin ongelmakoirasta hyvätapainen.Kyseessä oli siperianhusky-uros.
      Siinä kouluttaja tuli siihen tulokseen että koira kuvitteli johtavansa "laumaa"´. Tämä koira hyppi ja puri vieraita ja omistajaansa, sekä merkkasi reviiriiään sisätiloissa mm. sängylle. ensimmäiseksi ohjaaja kielsi ei sanan käytön ja neuvoi älähtämään terävästi ja kuuluvasti kun koiraa piti ojentaa.
      Koiran ruokintatapaa muutettiin niin että omistaja söi aina ensin ennenkuin antoi ruoan koiralle.
      Käytäntö kuulemma perustuu siihen että esim. susilaumassa johtaja syö ensimmäisenä. Tällä tavoin koira alkaa kunnioittamaan omistajaansa enemmän.
      Hyppimiseen ja puremiseen kouluttaja neuvoi puuttumaan siirtämällä koiran heti kun käytöstä ilmenee suljettuun tilaan yksin, ja jos koira uudestaan huoneesta päästyään puree ja hyppii niin ei muuta kuin uudestaan "arestiin". Koulutuksessa pitää olla johdonmukainen eli aina kun koira käyttäytyy huonosti niin siitä on seurauksena aresti.Koiran hyvää käytöstä palkittiin naksuttimen ja herkkupalan avulla, sekä kehuen sitä. Kiitos ja kieltäminen pitää tehdä muutaman sekunnin kuluessa että koira tietää mistä saa kehuja/kieltoja.
      Ohjelman koira päädyttiin kastroimaan koska sillä oli ylivilkas seksivietti.

      • cruella.de.vil

        Olit kirjoittanut hyvin ton. Multa jäi katsomatta koko ohjelma siltä päivältä ja oli ihan mukava nyt lukea mitä siinä tapahtui.
        Jokaisen kokemuksesta voi oppia jotain uutta, koirat ovat erillaisia kuitenkin.

        PS Ihan hyviä kommentteja on ollut täällä toisilla kirjoittajilla, ne jotka on asiallisia.


    • Dogie.

      Kyseessä oli sukulaisen riehakas nuori ja tosivahva moropi, pääosin Karjalan karhukoiraa.
      Remusi ja riehui vieraita vastaanottaessaan.
      Tapasi minut eka kertaa, ja sisällä piti esitystään, johon kuului myös käsien näykkiminen neulanterävillä hampailla.
      Selällään ollessaan sujautin sormeni kaulapannan alle alakautta, ja rapsuttelin alaleukaa. Nuori riiviö jatkoi ja jatkoi rimpuiluaan, että saisi otteen kädestäni, mutta sehän oli mahdotonta, kun pidin käteni lujasti kaulapannan ja alaleuan alla, jossa vaan edelleen rapsuttelin. Aikansa tosissaan meuhkasi ja totesi kai touhun mahdottomaksi - luovutti ja lähti päästettynä pois.
      Sen jälkeen pää näkyi milloin minkäkin huonekalun takaa tuijottamassa minua, kuin olisi miettinyt, että kukas tuo onkaan?
      Olen tavannut tuota koiraa pitkienkin aikojen välein, mutta muistaa tasan tarkkaan, kuka on pomo, ja suhtautuu minuun poikkeuksellisen kunnioittavasti jopa alistuvasti.
      Koiran on pennusta asti tiedettävä, kuka on pomo ja käskijä. Ja sen muistaa koko ikänsä ilman mitään kuritusta.

    • pennun käytöstä.

      11vk on pentu, ja pennut purevat, riehuvat, tekevät sisälle. Ne eivät uhittele yhtään mitään tuon ikäisenä, uhittelu vaihe tulee vasta n.6kk kohdalla.
      Sinuna lukisin pari kolme koira kirjaa ja opiskelisin mikä koira on, miten kehittyy jne.

      Paras keino koiran riehuntaan on eritys, nappaa syliin vie toiseen huoneeseen hetkeksi (1-2min) Avaa ovi ja ole kun koiraa ei olisikaan hetken aikaa, kutsu, leiki hetki, sano selvästi loppu ja et kiinitä enään huomiota pentuun. Muista olla rauhallinen kokoajan äläkä retuuta pentua tai tiputa lattialle.

      Ruokaa 11vk tarvitsee 4 kertaa päivässä, ja tekee tarpeitaan noin 10 kertaa päivässä. Pennun sulkijalihakset eivät toimi vielä ja eivät pysty pidättämään virtsaa/ulostetta.

      Lue kirjoja ja mene johonkin pentukoulutukseen kun rokotukset kunnossa.

    • "mummeli"

      Ukoile koirasi kanssa paljon ja leiki. Hanki koirallesi ulko- ja sisäleluja. Anna paljon hellyyttä. Koira on laumaeläin ja pahinta, mitä voit tehdä, on sulkea lauman ulkopuolelle. Sinä ja perheesi olet nyt sen lauma. Pentu kaipaa huomiota ihan niinkuin lapsetkin lapsena. Anna sen tervehtiä vieraita ja ota se syliin, jossa sitä silittelet rauhallisesti. Samalla koirasi voi katsella vieraita ja todeta, että mikään ei uhkaa sen laumaa.Pikkuhiljaa se tottuu vieraisiin ihmisiin ja rauhoittuu iän myötä. Voit puhua koirallesi, ihan kuin ihmisille, se ymmärtää ainakin yhtä paljon kuin lapset ja vanhempana saat huomata, että se ymmärtää kaiken. Opettele lukemaan koiraasi. Niin vanhempienkin on opittava lukemaan lapsiaan vauvasta asti.Eivät vauvatkaan puhu, mutta ovat persoonia ja ilmaisevat asiat omalla tavallaan.

    • "mummeli"

      Usat ohjelmat koirien koulutuksesta, eivät vastaa enää nykyaikaista käytäntöä. Kovat rangaistukset ovat menneen ajan asioita. Kiitoksilla saa aina enemmän aikaan.Minua usein häiritsee se. ein huutaminen koirille. Koiralla monta kertaa parempi kuulo kuin ihmisillä, se kuulee kuiskauksenkin erittäin hyvin. Usein kun lapset nukkuvat päiväunta, kuiskaan koiralle, että nyt ollaan hiljaa ja ymmärtää sen hyvin. Vasta kun lapset heräävät, se saattaa haukahtaa, jos ovikello soi. Päiväunien aikana ei koskaan. Olen aina puhunut normaalilla äänellä koiralleni ja toistanut tarvittavia kehoituksia uudelleen ja uudelleen tavallisella puheäänellä ja koirani on oppinut hyvin kaiken. Kerran räpätin kiihtyneenä, kun se meinasi rynnätä tielle ja se muistaa sen hyvin. Aina kun menemme tien yli, se katsoo minua ja sanoo:"Katso, minä osaan mennä hienosti, ja varon autoja." Heiluttaa häntää iloisesti ja minä kehun miten hyvä hän taas olikaan.
      Katsoin kerran erään lasten kasvatusohjelman jossa tositilanteessa lapsi laitettiin aina vessaan kun riehui. Loppujen lopuksi hän oli siellä koko hereilläoloajan. Jos kasvattaja olisi ottanut lapsen syliin ja jutellut ja rapsutellut tai leikkinyt senkin ajan lapsensa kanssa, asiat olisivat olleet järjestyksessä. Maalaisjärkeä.
      "mummeli"

    • Curt

      Kun olet ottanut niskasta kiinni, niin käännä koira selälleen ja pidä rauhallisesti mutta määrätietoisesti kevyesti kaulasta kiinni ja "alista" koira. Näin osoitat kuka on pomo. Tuo koirasi käytös kuvastaa että se haluaa selvittää kuka on pomo :)

      • moppe mupperson

        Curtti kirjoittaa asiaa, eipä tuossa alistusta kummempaa konstia tarvita.


    • Pitää koiralla olla. Koira voi kokea saavansa enemmän huomiota tekemällä epämieluisia asioita. koiraa tulisi huomioida silloin, kun se on ja on ollut kunnolla vähän aikaa.

      Helppo tapa alistaa koira valtasi alle on ottaa koiraa kainaloista kiinni siten, että se on selin sinuunpäin ja nostaa koira ilmaan irti maasta sekä sinusta (lukuunottamatta kämmeniäsi).
      Koiraa tulee roikottaa niin kauan, että se alistuu kohtaloonsa, eli lopettaa kiemurtelun, puremisen, rimpuilun, yms, ja pitää sitä siinä vielä vähän aikaa.
      Tämä on harmiton tapa näyttää koiralle kuka on ISÄNTÄ, eikä koira koe fyysistä kipua, vaikka se vinkuisi. Se vaan vinkuu avuttomuuttaan, jota se ei ennen ole ehkä kokenut.

      Tämä toimii useissa tapauksissa uhmailuun, mutta ei ehkä yksinään riitä.

      Koiran kovakouraisella käsittelyllä on semmoinen huono puoli, että koirasta voi tulla pelokas. Pelokas koira on arvaamaton ja voi purra, kun tuntee olonsa ahdistetuksi.

    • mastera2

      jos olet noin vitun noviisi, miksi otit koiran ???????? etkö tiedä tai ymmärrä että koirallasi on älykyysosamäärä suurempi kuin sinulla mene vittu koira kouluun tai ota kaksi pyrenitenmastiffisia hoitoon niin tiedät mitä koiran hoito on t mastera2 3 urosta a 90kg

      • Kaukkari

        Ompas mielenkintoista lueskella näitä kirjoituksia.
        Itselläni on Kaukasianpaimenkoira ei mikään helppo koulutettava.Pitää olla tarpeeksi luja ei kannata mennä remmillä,kepillä tai muulla lyömään se kostaantuu kyllä sitten myöhemmin.
        Koirani on nyt 6v ja ei ole kertaakaan tullut mitään yhteen ottoja.Olen saanut omasta Kaukkaristani yhteyskelpoisen jolla on hyvä olla täällä.Olenkin aina sanonut että yleensä vika on siellä hihnanpäässä eikä koirassa.
        Että kivoja ulkoiluilmoja vain ja pitkijä lenkkejä Lenkkeilemme Espoossa
        tv.Kaukkari


      • rekku

        onko tällaisten ohjeitten antajille ÄÄliöt mitään koulua,
        kyllä on yleensä tollaset on sujetulla osastolla.
        asiallinen kysymys itsellänikin on 10 vk vanha pentu
        ja on samoja ongelmia, hyvät neuvot ovat tarpeen on niitä kyllä ollutkin mutta lisää vain saa tulla voi katsoa mikä sopii omalle pennulle.ison ÄÖn omistaja ainakin 70 älä vastaa ei tommoisia neuvoja kukaan kaipaa.


    • vaeala

      hei,

      uhmailun ´kesyttäminen´ on koiran elämänikäinen prosessi. Et kertonut minkä rotuinen koirasi on, jotkut uhmaa enemmän ja jotkut vähemmän.

      Puuttuminen on tärkeää, mutta täytyy muistaa, että se on vaihe.
      Toisaalta taas pienen koiran kasvattaminen ei voi olla pelkästään tottelemisen vaatimista, että koko ajan kontakti olisi tottelemista. Täytyy olla niitä ´suvanto-vaiheitakin´, ettei koira turhaudu. Jos koira lähestyy, niin hellittelyä ja leikkiäkin tarvitaan.
      Olen esimerkiksi oman koiran kohdalla päätynyt siihen, että se saa silloin tällöin haukkua muita koiria, jos energiaa tuntuu olevan. Mutta lenkin aikana pyrin enemmän rajoittamaan sitä, että alussa voi haukkua , mutta noin 6:nnen koiran kohdalla voi jo hieman enemmän totella. Tavallaan koira iltalenkillä purkaa paineita, jos omistaja on esimerkiksi töissä päivisin jne.

      Sillä asteikolla joustavaa tiukkutta .

    • vaeala

      hei,

      niin täytyy muistaa, että koirasi on vasta 11 viikkoa vanha. Onko sinulla aiemmin ollut koiraa ?

      Kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä,

    • 4eva

      11 viikkoa vanha pentuhan on vielä vauva.Sulla on se ilmeisesti ollut vasta 2viikkoa.Pentu ei ole valmispaketti,joka osaa kaiken uuteen kotiin tultuaan.Oma 6kk pentuni on vasta nyt melkein sisäsiisti.Silti ei jaksa pidätellä kuin korkeintaan 8H.Eli yön jälkeen suoraan sängystä ulos pissalle. Näykkiminen ja käsien pureskelu loppuu kun jättää pennun kesken leikin,eikä huomioi ennenkuin rauhoittuu.Meillä leikki loppuu joka kerran kun pureskellaan sormia tai housunlahkeita.Onnea ja kärsivällisyyttä pennunomistajalle.

    • kkg

      Hei HALOO !!! Koira on 11 viikkoa. Anna sille aikaa.

    • Rekku

      Hei, et voi paljon vaatia vielä 11 vk:lta koiralta!!!!!

      • omistaja!

        Älä kurita koiraa tai retuuta niskasta, pilaat sen taatusti. Se on ihan vauva, älä piinaa sitä äläkä missään nimessä pelottele!

        Omakohtainen neuvoni: kuuntelin kaikkia pöhlöjä rankaisuneuvoja niin melkein pilasin koiran. Kesti kauan saada luottamus takaisin.

        KOIRA ON VIELÄ NIIN PIENI JA INNOKAS! SE RAUHOITTUU KUNNOLLA JOSKUS 2v PAIKKEILLA. ÄLÄ PIINAA SITÄ!


    • Kaikki erinlaisia.....

      Lukekaa nyt toistenne ohjeet !!! Kaikki OMASTAmielestään oikeassa...hehee PYYHKIKÄÄ !!

      • antaa

        Jos on hyvä kasvattaja niin häneltä saa parhaat neuvot!
        Täältä en kyselisi YHTÄÄN mitään, täällä on jokainen mielestään hyvä koiran kasvattaja.
        Ja jokaisella koirarodulla on jokin liitto joilla on toimintaa paikkakunnallasi


    • Kyllä apua löytyy

      Voi vitsi kun olisit katsonu tiistai iltaisin TV-2 klo 20,30 ojjelman juuri ongelmakoirille. Siinä nuori hento nainen kouluttaa suuria ja pieniä ongelmakoiria, hyvin tuloksin.Katsoppa ensi tiistaina. en ikinä olisi uskonut että se on niin helppoa. Illallakin kolme aikuista ihmistä yritti ulkoiluttaa kahta Labratorin noutajaa. Veivät aidatulle pellolle jossa myöskin sähköpaimen. Sitten ihmisilla oli myöskin puhelimet joilla viestittivät toisilleen tietoja. Aivan kamalaa sanoi kouluttaja.hän lupasi että nämä koirat ovat talutettavissa koulutuksen jälkeen yhdellä sormella ja niin kävi.Koirat käyttäytyivät tosi hienosti koulutuksen jälkeen. Ei kun koirakouluun.

    • Hard_Rock_Mama

      Moi =)
      Meillä on sakemanni, joka oli vain minua kohtaan pentuna todella uhkaava. Olin yhtä epätoivoinen, kuin sinä nyt ja kyselin ihmisiltä neuvoa, koska koirani puri minua alle kaksi vuotiaana lähes jatkuvasti. Se vahti, että minä "emo" ;D en saanut edes ulos talosta mennä. Jouduin selättämään sen useita kertoja varsinkin ulkona. Sitten sain tiedon, että pentu yrittää ottaa "pomouden" kaksi vuotiaaksi asti enkä silloin siihen asiaan uskonut, mutta niin kävi. Koiran täyttetyä kaksi vuotta, alkoi ärhentely loppumaan ja minä olin onnistunut (ihme kyllä) ottamaan siltä luulot pois selättämällä ja ärhentelemällä sille takaisin tarpeen vaatiessa.

      Koskaan en lyönyt sitä tai muutenkaan millään tavalla satuttanut.

      Se pennusta lähtien vaistosi, että minä olen perheen "pää", joten yritti siksi juuri minua pomotella.

      Nykyään koirani on kuusi vuotias ja on jo neljä vuotta käyttäytynyt kunnolla =).
      Odota kärsivällisesti !!!!
      Luin tuolta muidenkin neuvoja. Monista oli minullekin hyötyä =).
      (Eli kiitos teille kaikille, jotka hänelle olette vastanneet).

      Tsemppiä sinulle ja kyllä koirasi vielä lopettaa ärhentelyn =). Niillä tuntuu olevan samanlainen uhmaikä, kuin lapsillakin, heh..

      -Hard_Rock_Mama-

    • luontoa

      NISKALAUKAUS !
      ei vapaata vangita voi ?

    • Pekkis

      Paras lääke. Sorsan metsästykses kuiten kielletty...lyijy...se auttaa... täs tapaukses parhaiten koiran isäntään.... Mulla kaks koiruutta eikä hämminkkii... ikiä en oo opettanut...silti tavat hallitsevat ja fiksuja ovat... Siinä teille eläimien alistajat ja koirie kouluttajat..

      • musti

        Omasta mielestä hyväkin koiran kasvattaja.Ladon taakse pitäs viedä ja lopettaa.


    • GURIIN!

      Kuula pysäyttää.

    • omistan

      sellaisen, kyllä näykkäillyt loppuu....

      • Ruletti

        Kummin päin pidät asetta.


    • kouluttaja

      Suosittelisin sinua katsomaan tiistaisin TV2:lta tulevaa elämäni eläimet sarjaa. Siinä englantilainen Victoria Stillwell, ongelmakoirakouluttaja, opettaa koirien omistajia pääsemään eroon koiriensa ongelmista. Siitä saat kaikkiin ongelmiisi vastaukset ja keinot niiden kitkemiseen.

      • Varpuli

        Eihän kysyjällä ole ongelmakoira. On vain pentu.

        Tietysti Elämäni eläimistä saa jokainen vinkkejä, kuten kirjoitin jo aiemmin, mutta jos olet koirien kouluttaja, niin enpä tulisi puheillesi, koska mielipiteesi tuntuvat perin kummallisilta.


    • kotona kovapäinen kultsi

      Moi, meillä on 5 kk pentu, joka oli vielä parikin viikkoa takaperin samanlainen pureskelija. Nyt hampaat ovat vaihtuneet ja pureskeleminen jäänyt vähiin, käyttää suutaan lähinnä tunnustelemiseen, kuten me ihmiset käsiämme. Aikaisemmin kyllä sain rauhottumaan, kun otin pennun syliini siten ettei päässyt pureskelemaan minua. Pidin hetken ja silittelin, sitten päästin takaisin lattialle. Joskus tosin joutui toistamaan muutaman kerran, jotta muisti asian. Pissivahingot ovat aivan tavallisia, tosin hirmu harmittavia. Ei auta kuin jaksaa vielä muutama kuukausi, kyllä se sitten yhtäkkiä loksahtaa kohdalleen. Tsemppiä.

    • jotain apua?

      Voisit mielestäni kokeilla vaikka yhdistää sen, että torut koiraa ja kytket sen kiinni hetkeksi. Jos irti päästäessä koira käyttäytyy edelleen uhmakkaasti, toimi samoin. Tämän tulee tapahtua kuitenkin niin, että koira ymmärtää miksi sitä kielletään ja miksi se joutuu lukituksi.
      Koira pitää saada kerran lopettamaan tämä uhmakas käyttäytyminen, samalla kiellettäessä(EI!). Näin kun sama toistetaan seuraavalla kerralla, se muistaa edellisen kerran.
      Sinun on keksittävä koirallesi sopiva konsti saada pennun olo "epämukavaksi" kun se puree, rähisee tai on uhmakas.
      Komenna vihaisella äänellä ja "kovin ottein" koiraa pari kertaa, uskoisin sen siitä ymmärtävän pureskelun ym olevan väärin.
      Kokeile eri keinoja jotka yhdistät kieltämiseen. Luulen että koirasi sen vähän kasvaessaan ja ns. rauhoittuessaan sitten ymmärtää ja on rähisemättä,purematta tai uhmailematta.

    • 15 vuoden kokemuksella

      Tuo on koiran pennulta ns normaalia käytöstä. Jos ikää on vasta 11vk, pentuhan on vielä pieni. Tottakai pentua pitää kieltää ja opettaa, mutta sen kapasiteetti on vielä suhteellisen rajallinen. Vain aika ja kärsivällisyys auttaa.
      Sisäsiisteydestä... Koira voi olla yli puoli vuotias, ennen kuin se oppii sisäsiistiksi. Yksi koiristani oli 7kk ja toinen oli 8vk, kun he oppivat tekemään tarpeensa ulos. Koiraa on turha rangaista sisälle pissaamisesta, se pahentaa asiaa. Kehut hirveästi kun pissa tulee ulos ja jätä huomioimatta vahinko sisällä.
      Jos olet kiinnostunut alan kirjallisuudesta, suosittelen Tuire Kaimion Pennun kasvatus.Se on todella hyvä kirja!

      Iloisia vuosia koirasi kanssa!

    • kotitalousopettaja

      olen kuullut että jos ruokakuppiin sujauttaa joukkoon rotanmyrkkyä niin ikävinkin koira rauhoittuu kummasti

    • zelmah

      Mikäli ymmärsin oikein,koirasi on vasta 11vkoa? Sen ikäinen koira tekee tarpeensa vielä vähän miten sattuu,ja minne sattuu,sen oppimista et voi juurikaan nopeuttaa. Uhitteluun kyllä pitää puuttua pikimmiten. Ottaisit yhteyttä ammatti-ihmiseen,esim.Anu Nevarantaan (kävimme itse,ja hyväksi totesimme) Numeroa ei kyllä ole antaa mutta käy kattomassa haulla ongelmakoira tai koiraongelma.Tsemppiä!

    • Ruotuun

      Heti eläinlääkärille lopetuspiikille,jos omat konstit ei riitä.luonnevikaisia koiria on ihan riittävästi.

    • Nimetön

      Hei,

      Suositan koirapsykologilla käyntiä. Ystäväni kävi sellaisella koska koira ei totellut ja vastauksena oli se, että ko. hnekilö viestitti ristiriitaisia viestejä koiralleen. koira tulkitsee epävarman tilanteen aina itselleen edullisemman vaihtoehdon mukaan. Kaksi käyntiä riitti. Kysy Kennelliitosta lisää.
      Krisse

    • jotula

      mulla on puoltoista vuotias belgi tervu ja oli sama juttu nuorempoana ja oikeastaan välillä vieläkin. Minkä rotuinen koirasi on ? Jos sattuu olemaan esim. paimenkoirarotua, neuvoisin puuttumaan asiaan hellällä kädellä, koska paimenkoirat ovat usein herkkiä kaikesta uhittelusta huolimatta. Pennuthan nyt yleisestikin harrastavat tällaista :) eikä noin pienelle vauvalle voi olla kovin ankara. Jos pentusi osaa istua käskystä tms, laita se aina uhittelun alkaessa istumaan tai käännä sen huomio muuten pois esim. lelun avulla. Tätä tarvitsee pennun luonteesta riippuen toistaa muutamia kymmeniä kertoja mutta pitäisi toimia. Lopulta kakara unohtaa huonon käytöksen kokonaan ja olet voittanut riiviön kunnioituksen hyvällä tavalla.

      Monet käyttävät fyysisempiä keinoja kuten niskasta ottaminen, mutta jos koira sattuu olemaan kovin taistelutahtoinen, se vain innostaa sitä kun se alkaa tavallaan pitää taistelua sinun kanssasi palkintona. Joskus taas herkän koiran kanssa käy niin, että koira alkaa pelkäämään omistajaansa jatkuvan fyysisen kurituksen takia, josta aiheutuu sitten muita ongelmia koska koiran ja omistajan välinen suhde on pilalla. Tällaisen tilanteen korjaaminen kestää monesti vuosia..

    • enlupaamuttakoeta

      minkähän rotuinen koirasi on joillekkin koirille on nimittäin "luonteenomaista" testata omistajaansa jossain vaiheessa meillä oli rotikan ja doppiksen sekoitus ja teki ihan samaa innostui ja alkoi ärisemään ja repimään vaatteista. Siien tehosi ainoastaan se, että nappasi niskasta kiinni ja painoi maahaan niin kauan kuin se teki ks asiaa... puhut samalla hyvin painavaan sävyyn ja kiellät koiraa...Ote täytyy olla todella terävä jotta koira tietää paikkansa...

    • Henki pois

      Henki pois koiralta ennen kuin puree vaarallisesti jotakuta. Kohta olet sinäkin lirissä kun se esim. puraisee jotain ihmistä kasvoista.

    • koira

      kuula kalloon niin eiköhän lopu riekkuminen, ota järki käteen.

    • Tipi

      11vk on vielä ihan kakara eikä siltä voi odottaa täydellistä sisäsiisteyttä, eihän rakko ja suolisto ole vielä täydellisesti kehittyneet.
      Enkä myöskään tiedä noin nuorta pentua joka todella uhittelisi sanan vrsinaisessa merkityksessä, se leikkii ja riehuu niin kuin pennuilla on tapana. Pentuaitaus voisi olla hyvä pystyttää jonnekin ihmisten ilmoille vaikka olohuoneeseen ja viedä pentu nukkumaan sinne eli oppii pikku hiljaa että siellä rauhoitutaan. Mitä tulee puremiseen niin huomioimattomuus voi toimia paremmin kuin jatkuva kieltäminen. Kun pentu tekee jotakin ei toivottua, et huomio, ja kun kielletty toiminta loppuu, voit taas huomioida.
      Nyt kipin kapin kirjastoon ja lainaat sieltä koirakirjoja, esim. Tuire Kaimio: Pennun kasvatus on hyvä!

    • Jatta vm47

      Sinun täytyy näytää et sinä oot joka määräää kadat aen seläleen ja menet itse istumaaan sen påålle niin et sitä satutta kun se vetää itsenssä veltoksi niin siloin se on sinun komenuksessa minä itse oon juuri vilikoiran kesytänyt ja opetanut se on suden ja haskinsekoitus

    • mutsinfaija

      monille koira on lapsen korvike, sitä hellitään ja paijjataan. Koira on eläin, kohtele sitä eläimenä. EI käskynä, ei todellakaan riitä jollekkin uhmaikäiselle urospennulle. Rajut otteet, niin rajut että koira varmasti tietää kuka johtaa ja ketä

    • Nuutti

      Tutulle kuulostaa. Vieraiden tullessa kylään, olen kertonut heille, että koiraamme tulee myös tervehtiä. Rapsutusta tullessa ja koira jättää vieraat rauhaan kun hänet on myös tervehditty. Mitä tulee puremiseen ja housun lahkeista vetämiseen; kaipaako koiranne leikkikaveria hetkeksi? 15 minuuttia riittää leikkiseuraksi. Jos muulloin puree niin silloin luulot pois koiralta. Näytä kuka on emäntä/isäntä hänelle. Koira tulee nöyryyttää ko. tilanteessa ja kunnolla. Päälle ei pidä päästää eikä hampaitaan näyttämään. Kokemusta on. Yhden kerran koira yrittää ja jos sinä olet tahtojen taistelun ylinnä niin koira nöyrtyy ja muistaa sen seuraavalla kerralla yrittäessään purra tms. Itselläni on koira iältään 2 v, ja yhä yrittää pomottaa mutta muistaa heti äänenpainostani kiellon tullessa sen mitä tapahtui edellisen kerran. Kakka-hommiin liittyen. Sisäsiistiä koiraahan ei taida olla olemassakaan. Jos hätä tulee niin se on vahinko. Koirahan yleensä tekee kakat saatuaan ruoan. Joten aina ei tule olla koiralla natusia tarjolla. Säännöllinen ruoka-aika ja sen jälkeen ruoka-astiat pois tarjolta. Näinhän itsekkin ihmiset toimimme. Ja vielä yks juttu, Tv:stä tulee tiistaisin TV2 klo 20.35 paikkeilla eläinohjelma jossa ongelmakoiria yms. koulutetaan. SUOSITTELEN. Hyvää syksyn jatkoa teille ja kärsivällisyyttä.

    • social hub-kundi

      Olen viime aikoina jonkin verran rähissyt, pureskellut ja uhmaillut, mutta jos siitä on jollekulle koitunut jotain niinku haittaa, niin anteeks ny vaan.

      • Cornelius L.

        Kännissä sitä tulee tehtyä yhtä jos toista.
        Mutta never mind,
        seuraavana päivänä pää on taas selvä.
        Voi sitten sekottaa sen uudelleen.


      • valkeakoskelainen.
        Cornelius L. kirjoitti:

        Kännissä sitä tulee tehtyä yhtä jos toista.
        Mutta never mind,
        seuraavana päivänä pää on taas selvä.
        Voi sitten sekottaa sen uudelleen.

        Lupaan, että tästä lähtien en enää rähise, pureskele enkä uhmaile.
        En ainakaan yhtä paljon kuin vielä eilen.


      • alavutelainen
        valkeakoskelainen. kirjoitti:

        Lupaan, että tästä lähtien en enää rähise, pureskele enkä uhmaile.
        En ainakaan yhtä paljon kuin vielä eilen.

        Minäpoika se asun Alavudella.
        En minäkään enää rähise, pureskele enkä uhmaa. Olen näet harkinnut luopumista edellä mainituista tavoista.
        Ei tietenkään ihan hetkessä, mutta vähän kerrallaan.


    • lisää kakaroita

      Moi!
      Meitsi pani just äsken muijaansa ja laski mällit sisään.
      Saas nähdä, minkänäkönen pentu sieltä muijan vitusta tulee 9 kk päästä!

      • näitä

        idiottinaperoita oikein sikiää?


      • yääääk
        näitä kirjoitti:

        idiottinaperoita oikein sikiää?

        hyi hitto, vihaan lapsia!


    • social hub -kundi

      Aina silloin tällöin rähisen, puren ja uhmailen, mutta en kovin usein.
      Oikeastaan aika harvoin.

    • minässä

      normaalia pennun toimintaa, kuulostaa osiksi samalta kuin meillä jonkin aikaa sitten. Kokeile etikan ja veden sekoitusta.

    Ketjusta on poistettu 24 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      329
      3061
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      107
      2261
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      87
      1675
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      195
      1596
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      68
      1398
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1283
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1059
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe