Sisäkasvatus

yrttejä ruokiin

Olen kiinnostunut siitä miten yrttien kasvatus onnistuu sisätiloissa. (Asun kerrostalossa, eikä parveketta ole).

Erityisesti olen kiinnostunut basilikasta, ruohosipulista, persiljasta ja rucolasta. Kokemusta on kyllä siitä että kaikki viihtyvät mainiosti ulkoterassilla (äitini luona - asuu kaukana) mutta entä sisällä?

Onnistuuko kasvatus vain keväästä syksyyn, vai saako yrtit pidettyä hengissä talven yli. Missä kannattaisi kasvattaa (parvekelaatikko, iso altakasteluruukku, vai saviruukku)? Kannattaako kaikki yrtit istuttaa samaan 'astiaan' vai erikseen?

Olisi näppärää jos saisi yrtit kasvatettua itse, ikävä ostella kaupan muoviruukku yrttejä - eivät säily ainakaan minulla pitkään...

10

6830

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - II -

Kannattaako siemenestä vai valmiista taimista kasvattaa..? Tiedän vain että ystäväni on kasvattanut basilikoita siemenestä ja niistä tuli todella runsaita ja tuuheita (parvekkeella)

• kujyfk

Itse laitan aina varhain keväällä (maalis-huhtikuussa) Yrtit kasvamaan ikkunalle -siis siemenestä ja sisälle. Aina on tullut komeat puskat. Kokeiltu on basilika, persilja, oregano, salvia ym. Näistä ainakin basilikan, persiljan ja oreganon sain selviämään talven yli kasvilampun avulla. Sydäntalvella olivat vähän kellahtavia, mutta rehevöityivät nopeasti kevätauringossa.

• aijaliina

Mulla oli vuosia ruohosipuli ruukussa. Talven pidin kylmässä varastossa ja taas keväällä nostin ulos.

• Juffe
        kujyfk kirjoitti:

Itse laitan aina varhain keväällä (maalis-huhtikuussa) Yrtit kasvamaan ikkunalle -siis siemenestä ja sisälle. Aina on tullut komeat puskat. Kokeiltu on basilika, persilja, oregano, salvia ym. Näistä ainakin basilikan, persiljan ja oreganon sain selviämään talven yli kasvilampun avulla. Sydäntalvella olivat vähän kellahtavia, mutta rehevöityivät nopeasti kevätauringossa.

Miten olisi laittaa kasvilamppu? Sillä saa riittävästi valoa talvellakin ja lehtien kellastumisesta ei ole niin isoa vaaraa.

Hehkulampuilla saa lähinnä lämpöä aikaiseksi ja niitä ei kannata käyttöä. Pienoisloisteputkilamppuja on myös kasvilamppuina tai sitten ostaa 18W putkilampun (oli muistaakseni 60cm pitkä). Tehoa valoissa saa olla 100W/m2, jos muuta valoa ei tule. Tarkoittaa, että 15W tai 18W lampulla pääsee parin kasvin kanssa hyvin alkuun.

Jos ei kasvilamppua hanki, niin tavallisesta loisteputkestakin on apua.

Jos sisäilma on liian kuivaa, niin saa senkin korjattua kasville.

• yrttejä ruokiin
        aijaliina kirjoitti:

Mulla oli vuosia ruohosipuli ruukussa. Talven pidin kylmässä varastossa ja taas keväällä nostin ulos.

Millaisessa ruukussa olette yrttejä kasvattaneet?

LÄhinnä koko ja se että ovat olleet kaikki yrtit samassa vai eri ruukuissa?

• aijaliina
        yrttejä ruokiin kirjoitti:

Millaisessa ruukussa olette yrttejä kasvattaneet?

LÄhinnä koko ja se että ovat olleet kaikki yrtit samassa vai eri ruukuissa?

Mulla oli sipuli n. 20 senttisessä saviruukussa. Kesti tosi hyvin, en kastellut koko talvena vaikka pakkasella toki oli. Pidin vain tätä yhtä siinä ruukussa.

• skäribo
        kujyfk kirjoitti:

Salvia kestää myös aikamoisia kelejä. Minä olen useampana vuonna hakenut salviaa puutarhasta joulupöytään! Okei, onhan meillä täällä meren keskellä paljon leudompaa kuin mantereella, mutta pointtini on siis, että salvia voi pärjätä jopa paremmin siellä partsilla kuin sisätiloissa. Kannattaa ainakin kokeilla! :)

• lamppu
        Juffe kirjoitti:

Miten olisi laittaa kasvilamppu? Sillä saa riittävästi valoa talvellakin ja lehtien kellastumisesta ei ole niin isoa vaaraa.

Hehkulampuilla saa lähinnä lämpöä aikaiseksi ja niitä ei kannata käyttöä. Pienoisloisteputkilamppuja on myös kasvilamppuina tai sitten ostaa 18W putkilampun (oli muistaakseni 60cm pitkä). Tehoa valoissa saa olla 100W/m2, jos muuta valoa ei tule. Tarkoittaa, että 15W tai 18W lampulla pääsee parin kasvin kanssa hyvin alkuun.

Jos ei kasvilamppua hanki, niin tavallisesta loisteputkestakin on apua.

Jos sisäilma on liian kuivaa, niin saa senkin korjattua kasville.

Suurpaine natrium-lamppu kuluttaa paljon sähköä- esim. 400w, mutta tuottaa enemmän lämpöä kuin 400 watin sähköpatteri!
        Jos on tarvetta omakotitaloa lämmittää muutenkin, niin kannatta ehkä laittaa semmonen lamppu sopivaan tuuletettuun paikkaan niin on tupla hyöty sähkön käytöstä.
        Kasvit sitäpaitsi käyttävät huoneilman hiilidioksidia reippaasti -jos ne on hyvin hoidettu.
        Sen alla yrtit rehottaa ;)

• onnistustunko

Oletteko kasvattaneet laventelia ruukussa talviaikana sisällä?
      Ostin viimesyksyn alesta laventelin, jonka istutin mökille yrttimaahan. Keväällä oli kuolleen näköinen ja vasta elokuun lopulla alkoi pienenpientä kasvua ilmaantua.
      Olen miettinyt, mikä olisi paras tapa saada se pysymään hengissä:
      - jättää yrttimaahan
      - istuttaa ruukkuun ja tuoda sisälle ikkunalaudalle
      - istuttaa ruukkuun ja viedä ruukku 5°C:een pimeään kellariin
      - istuttaa ruukkun ja viedä lasitetulle parvekkeelle (johon pakkasta tulee vasta ulkona olessa -10°C:tta)

• paistaja

minä kasvattelen yrttejä kotona kerrostaloasunnossa sisätiloissa ja istutan ne siemenistä alkaen. Tosin keskitalvella siementen itävyyskerroin on huono, koska siemenetkin vaativat oman "rauhoitusaikansa". Kun kotona on kissa, niin se pyrki pissimään lattialla oleville istutuksille, mutta nyt ne on pöydän päällä, ja alla sanomalehteä ja muoviliina. Kasvatan myös retiisit ja käytän männyntaimien istutukseen tehtyjä "paperpot"- laatikoita. Minä myös keväällä istutan perunoita pussiin ja sitten vien ne mökille, jolloin saa hyvin aikaisin uutta perunaa. Aina kun olen nyppinyt yrttejä, niin lisään kasvualaustaan uusi siemeniä, joten tuotantoputki on koko ajan menossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      169
      6107
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      59
      4655
    3. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      44
      4410
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      64
      4249
    5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      68
      2652
    6. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      61
      2162
    7. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      133
      1642
    8. odotatko vielä viestiä minulta...

Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
      Ikävä
      127
      1487
    9. Joroinen räjähdys

Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
      Hybridi- ja sähköautot
      48
      1431
    10. Kova ikävä parittelukumppania täällä korvessa

Mutta muuten kyllä on rauhallista.
      Ikävä
      34
      1308
    Aihe