Sisäkasvatus

yrttejä ruokiin

Olen kiinnostunut siitä miten yrttien kasvatus onnistuu sisätiloissa. (Asun kerrostalossa, eikä parveketta ole).

Erityisesti olen kiinnostunut basilikasta, ruohosipulista, persiljasta ja rucolasta. Kokemusta on kyllä siitä että kaikki viihtyvät mainiosti ulkoterassilla (äitini luona - asuu kaukana) mutta entä sisällä?

Onnistuuko kasvatus vain keväästä syksyyn, vai saako yrtit pidettyä hengissä talven yli. Missä kannattaisi kasvattaa (parvekelaatikko, iso altakasteluruukku, vai saviruukku)? Kannattaako kaikki yrtit istuttaa samaan 'astiaan' vai erikseen?

Olisi näppärää jos saisi yrtit kasvatettua itse, ikävä ostella kaupan muoviruukku yrttejä - eivät säily ainakaan minulla pitkään...

10

6590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - II -

      Kannattaako siemenestä vai valmiista taimista kasvattaa..? Tiedän vain että ystäväni on kasvattanut basilikoita siemenestä ja niistä tuli todella runsaita ja tuuheita (parvekkeella)

      • kujyfk

        Itse laitan aina varhain keväällä (maalis-huhtikuussa) Yrtit kasvamaan ikkunalle -siis siemenestä ja sisälle. Aina on tullut komeat puskat. Kokeiltu on basilika, persilja, oregano, salvia ym. Näistä ainakin basilikan, persiljan ja oreganon sain selviämään talven yli kasvilampun avulla. Sydäntalvella olivat vähän kellahtavia, mutta rehevöityivät nopeasti kevätauringossa.


      • aijaliina

        Mulla oli vuosia ruohosipuli ruukussa. Talven pidin kylmässä varastossa ja taas keväällä nostin ulos.


      • Juffe
        kujyfk kirjoitti:

        Itse laitan aina varhain keväällä (maalis-huhtikuussa) Yrtit kasvamaan ikkunalle -siis siemenestä ja sisälle. Aina on tullut komeat puskat. Kokeiltu on basilika, persilja, oregano, salvia ym. Näistä ainakin basilikan, persiljan ja oreganon sain selviämään talven yli kasvilampun avulla. Sydäntalvella olivat vähän kellahtavia, mutta rehevöityivät nopeasti kevätauringossa.

        Miten olisi laittaa kasvilamppu? Sillä saa riittävästi valoa talvellakin ja lehtien kellastumisesta ei ole niin isoa vaaraa.

        Hehkulampuilla saa lähinnä lämpöä aikaiseksi ja niitä ei kannata käyttöä. Pienoisloisteputkilamppuja on myös kasvilamppuina tai sitten ostaa 18W putkilampun (oli muistaakseni 60cm pitkä). Tehoa valoissa saa olla 100W/m2, jos muuta valoa ei tule. Tarkoittaa, että 15W tai 18W lampulla pääsee parin kasvin kanssa hyvin alkuun.

        Jos ei kasvilamppua hanki, niin tavallisesta loisteputkestakin on apua.

        Jos sisäilma on liian kuivaa, niin saa senkin korjattua kasville.


      • yrttejä ruokiin
        aijaliina kirjoitti:

        Mulla oli vuosia ruohosipuli ruukussa. Talven pidin kylmässä varastossa ja taas keväällä nostin ulos.

        Millaisessa ruukussa olette yrttejä kasvattaneet?

        LÄhinnä koko ja se että ovat olleet kaikki yrtit samassa vai eri ruukuissa?


      • aijaliina
        yrttejä ruokiin kirjoitti:

        Millaisessa ruukussa olette yrttejä kasvattaneet?

        LÄhinnä koko ja se että ovat olleet kaikki yrtit samassa vai eri ruukuissa?

        Mulla oli sipuli n. 20 senttisessä saviruukussa. Kesti tosi hyvin, en kastellut koko talvena vaikka pakkasella toki oli. Pidin vain tätä yhtä siinä ruukussa.


      • skäribo
        kujyfk kirjoitti:

        Itse laitan aina varhain keväällä (maalis-huhtikuussa) Yrtit kasvamaan ikkunalle -siis siemenestä ja sisälle. Aina on tullut komeat puskat. Kokeiltu on basilika, persilja, oregano, salvia ym. Näistä ainakin basilikan, persiljan ja oreganon sain selviämään talven yli kasvilampun avulla. Sydäntalvella olivat vähän kellahtavia, mutta rehevöityivät nopeasti kevätauringossa.

        Salvia kestää myös aikamoisia kelejä. Minä olen useampana vuonna hakenut salviaa puutarhasta joulupöytään! Okei, onhan meillä täällä meren keskellä paljon leudompaa kuin mantereella, mutta pointtini on siis, että salvia voi pärjätä jopa paremmin siellä partsilla kuin sisätiloissa. Kannattaa ainakin kokeilla! :)


      • lamppu
        Juffe kirjoitti:

        Miten olisi laittaa kasvilamppu? Sillä saa riittävästi valoa talvellakin ja lehtien kellastumisesta ei ole niin isoa vaaraa.

        Hehkulampuilla saa lähinnä lämpöä aikaiseksi ja niitä ei kannata käyttöä. Pienoisloisteputkilamppuja on myös kasvilamppuina tai sitten ostaa 18W putkilampun (oli muistaakseni 60cm pitkä). Tehoa valoissa saa olla 100W/m2, jos muuta valoa ei tule. Tarkoittaa, että 15W tai 18W lampulla pääsee parin kasvin kanssa hyvin alkuun.

        Jos ei kasvilamppua hanki, niin tavallisesta loisteputkestakin on apua.

        Jos sisäilma on liian kuivaa, niin saa senkin korjattua kasville.

        Suurpaine natrium-lamppu kuluttaa paljon sähköä- esim. 400w, mutta tuottaa enemmän lämpöä kuin 400 watin sähköpatteri!
        Jos on tarvetta omakotitaloa lämmittää muutenkin, niin kannatta ehkä laittaa semmonen lamppu sopivaan tuuletettuun paikkaan niin on tupla hyöty sähkön käytöstä.
        Kasvit sitäpaitsi käyttävät huoneilman hiilidioksidia reippaasti -jos ne on hyvin hoidettu.
        Sen alla yrtit rehottaa ;)


    • onnistustunko

      Oletteko kasvattaneet laventelia ruukussa talviaikana sisällä?
      Ostin viimesyksyn alesta laventelin, jonka istutin mökille yrttimaahan. Keväällä oli kuolleen näköinen ja vasta elokuun lopulla alkoi pienenpientä kasvua ilmaantua.
      Olen miettinyt, mikä olisi paras tapa saada se pysymään hengissä:
      - jättää yrttimaahan
      - istuttaa ruukkuun ja tuoda sisälle ikkunalaudalle
      - istuttaa ruukkuun ja viedä ruukku 5°C:een pimeään kellariin
      - istuttaa ruukkun ja viedä lasitetulle parvekkeelle (johon pakkasta tulee vasta ulkona olessa -10°C:tta)

    • paistaja

      minä kasvattelen yrttejä kotona kerrostaloasunnossa sisätiloissa ja istutan ne siemenistä alkaen. Tosin keskitalvella siementen itävyyskerroin on huono, koska siemenetkin vaativat oman "rauhoitusaikansa". Kun kotona on kissa, niin se pyrki pissimään lattialla oleville istutuksille, mutta nyt ne on pöydän päällä, ja alla sanomalehteä ja muoviliina. Kasvatan myös retiisit ja käytän männyntaimien istutukseen tehtyjä "paperpot"- laatikoita. Minä myös keväällä istutan perunoita pussiin ja sitten vien ne mökille, jolloin saa hyvin aikaisin uutta perunaa. Aina kun olen nyppinyt yrttejä, niin lisään kasvualaustaan uusi siemeniä, joten tuotantoputki on koko ajan menossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2240
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1751
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1606
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1382
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      293
      1237
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1109
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe