Olen kiinnostunut siitä miten yrttien kasvatus onnistuu sisätiloissa. (Asun kerrostalossa, eikä parveketta ole).
Erityisesti olen kiinnostunut basilikasta, ruohosipulista, persiljasta ja rucolasta. Kokemusta on kyllä siitä että kaikki viihtyvät mainiosti ulkoterassilla (äitini luona - asuu kaukana) mutta entä sisällä?
Onnistuuko kasvatus vain keväästä syksyyn, vai saako yrtit pidettyä hengissä talven yli. Missä kannattaisi kasvattaa (parvekelaatikko, iso altakasteluruukku, vai saviruukku)? Kannattaako kaikki yrtit istuttaa samaan 'astiaan' vai erikseen?
Olisi näppärää jos saisi yrtit kasvatettua itse, ikävä ostella kaupan muoviruukku yrttejä - eivät säily ainakaan minulla pitkään...
Sisäkasvatus
10
6668
Vastaukset
- - II -
Kannattaako siemenestä vai valmiista taimista kasvattaa..? Tiedän vain että ystäväni on kasvattanut basilikoita siemenestä ja niistä tuli todella runsaita ja tuuheita (parvekkeella)
- kujyfk
Itse laitan aina varhain keväällä (maalis-huhtikuussa) Yrtit kasvamaan ikkunalle -siis siemenestä ja sisälle. Aina on tullut komeat puskat. Kokeiltu on basilika, persilja, oregano, salvia ym. Näistä ainakin basilikan, persiljan ja oreganon sain selviämään talven yli kasvilampun avulla. Sydäntalvella olivat vähän kellahtavia, mutta rehevöityivät nopeasti kevätauringossa.
- aijaliina
Mulla oli vuosia ruohosipuli ruukussa. Talven pidin kylmässä varastossa ja taas keväällä nostin ulos.
- Juffe
kujyfk kirjoitti:
Itse laitan aina varhain keväällä (maalis-huhtikuussa) Yrtit kasvamaan ikkunalle -siis siemenestä ja sisälle. Aina on tullut komeat puskat. Kokeiltu on basilika, persilja, oregano, salvia ym. Näistä ainakin basilikan, persiljan ja oreganon sain selviämään talven yli kasvilampun avulla. Sydäntalvella olivat vähän kellahtavia, mutta rehevöityivät nopeasti kevätauringossa.
Miten olisi laittaa kasvilamppu? Sillä saa riittävästi valoa talvellakin ja lehtien kellastumisesta ei ole niin isoa vaaraa.
Hehkulampuilla saa lähinnä lämpöä aikaiseksi ja niitä ei kannata käyttöä. Pienoisloisteputkilamppuja on myös kasvilamppuina tai sitten ostaa 18W putkilampun (oli muistaakseni 60cm pitkä). Tehoa valoissa saa olla 100W/m2, jos muuta valoa ei tule. Tarkoittaa, että 15W tai 18W lampulla pääsee parin kasvin kanssa hyvin alkuun.
Jos ei kasvilamppua hanki, niin tavallisesta loisteputkestakin on apua.
Jos sisäilma on liian kuivaa, niin saa senkin korjattua kasville. - yrttejä ruokiin
aijaliina kirjoitti:
Mulla oli vuosia ruohosipuli ruukussa. Talven pidin kylmässä varastossa ja taas keväällä nostin ulos.
Millaisessa ruukussa olette yrttejä kasvattaneet?
LÄhinnä koko ja se että ovat olleet kaikki yrtit samassa vai eri ruukuissa? - aijaliina
yrttejä ruokiin kirjoitti:
Millaisessa ruukussa olette yrttejä kasvattaneet?
LÄhinnä koko ja se että ovat olleet kaikki yrtit samassa vai eri ruukuissa?Mulla oli sipuli n. 20 senttisessä saviruukussa. Kesti tosi hyvin, en kastellut koko talvena vaikka pakkasella toki oli. Pidin vain tätä yhtä siinä ruukussa.
- skäribo
kujyfk kirjoitti:
Salvia kestää myös aikamoisia kelejä. Minä olen useampana vuonna hakenut salviaa puutarhasta joulupöytään! Okei, onhan meillä täällä meren keskellä paljon leudompaa kuin mantereella, mutta pointtini on siis, että salvia voi pärjätä jopa paremmin siellä partsilla kuin sisätiloissa. Kannattaa ainakin kokeilla! :)
- lamppu
Juffe kirjoitti:
Miten olisi laittaa kasvilamppu? Sillä saa riittävästi valoa talvellakin ja lehtien kellastumisesta ei ole niin isoa vaaraa.
Hehkulampuilla saa lähinnä lämpöä aikaiseksi ja niitä ei kannata käyttöä. Pienoisloisteputkilamppuja on myös kasvilamppuina tai sitten ostaa 18W putkilampun (oli muistaakseni 60cm pitkä). Tehoa valoissa saa olla 100W/m2, jos muuta valoa ei tule. Tarkoittaa, että 15W tai 18W lampulla pääsee parin kasvin kanssa hyvin alkuun.
Jos ei kasvilamppua hanki, niin tavallisesta loisteputkestakin on apua.
Jos sisäilma on liian kuivaa, niin saa senkin korjattua kasville.Suurpaine natrium-lamppu kuluttaa paljon sähköä- esim. 400w, mutta tuottaa enemmän lämpöä kuin 400 watin sähköpatteri!
Jos on tarvetta omakotitaloa lämmittää muutenkin, niin kannatta ehkä laittaa semmonen lamppu sopivaan tuuletettuun paikkaan niin on tupla hyöty sähkön käytöstä.
Kasvit sitäpaitsi käyttävät huoneilman hiilidioksidia reippaasti -jos ne on hyvin hoidettu.
Sen alla yrtit rehottaa ;)
- onnistustunko
Oletteko kasvattaneet laventelia ruukussa talviaikana sisällä?
Ostin viimesyksyn alesta laventelin, jonka istutin mökille yrttimaahan. Keväällä oli kuolleen näköinen ja vasta elokuun lopulla alkoi pienenpientä kasvua ilmaantua.
Olen miettinyt, mikä olisi paras tapa saada se pysymään hengissä:
- jättää yrttimaahan
- istuttaa ruukkuun ja tuoda sisälle ikkunalaudalle
- istuttaa ruukkuun ja viedä ruukku 5°C:een pimeään kellariin
- istuttaa ruukkun ja viedä lasitetulle parvekkeelle (johon pakkasta tulee vasta ulkona olessa -10°C:tta) - paistaja
minä kasvattelen yrttejä kotona kerrostaloasunnossa sisätiloissa ja istutan ne siemenistä alkaen. Tosin keskitalvella siementen itävyyskerroin on huono, koska siemenetkin vaativat oman "rauhoitusaikansa". Kun kotona on kissa, niin se pyrki pissimään lattialla oleville istutuksille, mutta nyt ne on pöydän päällä, ja alla sanomalehteä ja muoviliina. Kasvatan myös retiisit ja käytän männyntaimien istutukseen tehtyjä "paperpot"- laatikoita. Minä myös keväällä istutan perunoita pussiin ja sitten vien ne mökille, jolloin saa hyvin aikaisin uutta perunaa. Aina kun olen nyppinyt yrttejä, niin lisään kasvualaustaan uusi siemeniä, joten tuotantoputki on koko ajan menossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999