Täällä palstalla tuntuu olevan ainainen "vääntö" ja epäily toyotan kestävyydestä,joten päätin heittää pientä kommenttia kyseiseen asiaan.
Kyselkää ihan mielenkiinnosta epäilijät esim.vaikka tälläisen auton omistajilta toyota carina 1.6 -88-96 ,joilla ajettu 300tkm-400tkm et mitä niihin on jouduttu tekemään muuta määräaikaishuoltojen lisäksi?
ps.veikkaisin ,että eipä ole tarvinnut normaalien kulutusosien lisäksi "ihmeitä" tehdä,muutakuin kovaa ajoa!
ps2.En väitä toyotien olevan täysin viattomia vaan ns.vähävikaisia ;)
Toyotan kestävyys
43
3906
Vastaukset
- Carina
Itselläni on ollut yli 7 vuoden ajan Toyota CarinaII vm-90. Nyt mittarissa on 293tkm. Normaalien huoltojen ja kulutusosien (jarrut ja iskarit kertaalleen uusittu) lisäksi autoon on uusittu yksi takapyöränlaakeri ja yksi vetoakselin stefa. Myös sumuvalonkytkin on uusittu. Varsinaisia korjaamopäiviä seitsemän vuoden ajalta on 0 kpl, tiellejäämisiä tai käynnistymättäjäämisiä ei myöskään ole ainuttakaan. Auto on lämmin talvella, mukava ajella, kulkee pirteästi ja on äärettömän toimintavarma. Ruostettakaan ei ole pelteihin ilmaantunut. Kulutus 6,1-8,9 l/100km ajosta ja säästä riippuen. Auto ei vielä näillä kilometreillä ole alkanut nitisemään tai natisemaan, kuten monet muut merkit alkavat. Automyyjän antaman hyvityshintaarvion perusteella autoni vuotuinen arvonalennus on mielestäni kohtuulliset 600 euroa/vuosi, viimeisen 7 vuoden ajalta.
Fordista (vm-89) Toyotaan siirtymistä ei ole tarvinnut katua. Enkä yhtään ihmettele Toyota-kuskien merkkiuskollisuutta. Seuraava autoni on mitä luultavimmin Avensis...mutta sitä ennen aion jatkaa Carinani sisäänajoa vielä muutaman vuoden ajan.- Knööli
On vaihdettu jarruja ja iskareita ja pyöränlaakereita mutta "korjaamopäiviä on 0 kpl".
Mitä vittua,onko ne kaikki vaihdettu siis korjaamon pihassa alle päivässä vai mistä on kyse? - VK
vastaavaa on meikäläisen kokemukset, tosin Corollan puikoissa. 10 vuotta ja noin 300 tkm on tullut ko. merkkisellä autolla ajettua ja täytyy sanoa että on kyllä toiminut erittäin hyvin. Tää nykyinen on kohta 185 tkm ajettu 94 vuoden 1.6 versio ja kun siihen nyt olen parin vuoden aikana ajanut noin 50 tkm mitariin niin öljyt ja suodattimen olen 5 kertaa vaihtanut, ilmansuodattimen ja tulpat kerran ja pari kertaa ajovalopolttimot, eipä se muuta ole tarvinnut ja on jämäkässä kunnossa. Maksoin ko autosta 2 vuotta sitten hiukan alle 70 000 mk ja jos nyt sen vaihtasi uudempaan Corollaan tai Avensikseen nin siitä sais kuulemma noin 9500-10 000 euroo (57-60 tuh.markkaa)arvonalennus 1000 euron luokkaa tai alle per vuosi eli hyvin pitää arvonsa etenkin, jos viitsii vähän ulkokuortakin puunata siloin tällöin...
En nyt lähde mitenkään hehkuttamaan, ettei tämä(kin) keskustelu menisi taisteluksi, mutta tiedän kyllä aika monta tyyppiä, jotka hassaa suuria summia ns.paremman autonsa ajokunnossa pitämiseen. Se on vaan aikalailla rassaavaa kun tartte autoo päivittäin ja melkein aina mietit et toimiikohan se tänään vai ei... - carina
Knööli kirjoitti:
On vaihdettu jarruja ja iskareita ja pyöränlaakereita mutta "korjaamopäiviä on 0 kpl".
Mitä vittua,onko ne kaikki vaihdettu siis korjaamon pihassa alle päivässä vai mistä on kyse?Anteeksi epätarkkuuteni. Varsinaisia korjaamopäiviä on kuitenkin vain 0 kpl, koska esim. pyöränlaakeri ja iskarit on vaihdettu normaalihuollon (öljyt suodin) yhteydessä. Korjaamolle ei siis ole Carinaa tarvinnut varta vasten kiikuttaa ts. esim, napsuttava laakeri ei haitannut normaaliajoa. Jos vain töiltäni ennätän, niin pyrin autoni huoltamaan itse...on meinaan tuo merkkihuolto aika kallista.
Seuraava ei normaali kuluvaosa on jo tiedossa...ensi kesänä aion vaihtaa kuopissa kolahtelun aloittaneet takakallistuksenvakaajan kumit. Eivät ole kuulemma onneksi kuin parinkympin hintaiset. - sr
Knööli kirjoitti:
On vaihdettu jarruja ja iskareita ja pyöränlaakereita mutta "korjaamopäiviä on 0 kpl".
Mitä vittua,onko ne kaikki vaihdettu siis korjaamon pihassa alle päivässä vai mistä on kyse?eikö mene jakeluun täh
- jth
Meillä oli corolla 10 vuotta ja ajettiin yhteensä 245000 km.Jo noin 100000km,n paikkeilla auto söi öljyä noin 1litra/1000km.Rengastettiin ja hoonattiin muuta kansihommaa.Eipä paljon auttanut joten jatkoimme ajelua 1000km 1 litra öljyä.Autossa ei muuta kuin takakierrejouset ja iskarit vaihdettiin,normaalien kulutusosien lisäksi.Kuulin vasta jälkeenpäin,että toyotan omat männänrenkaat ovat liian löysät eivätkä näin ollen estä öljyn syöntiä.
- Toiota
Omistan 1.6 16v corollan vm-90 ja vaihdan öljyt 15tkm välein ja öljynvaihtovälissä ei tarvitse lisätä öljyä ainuttakaan kertaa ja koneella on ajettu 280tkm et ,jos litra menee/tkm ni kyllä jossain pitää olla vikaa tai no tietysti ei voida sulkea pois sitä tällä sivulla niin tutuksi tullutta PROVOA....ei muutakuin ajelemisiin toyotamiehet ja miksei myös naiset ;)
- Sama kärry
Toiota kirjoitti:
Omistan 1.6 16v corollan vm-90 ja vaihdan öljyt 15tkm välein ja öljynvaihtovälissä ei tarvitse lisätä öljyä ainuttakaan kertaa ja koneella on ajettu 280tkm et ,jos litra menee/tkm ni kyllä jossain pitää olla vikaa tai no tietysti ei voida sulkea pois sitä tällä sivulla niin tutuksi tullutta PROVOA....ei muutakuin ajelemisiin toyotamiehet ja miksei myös naiset ;)
Samanlainen Tojo minullakin, ajettu vasta 260 000 km. Moottori ei kuluta öljyä, mutta iskunvaimentimet ovat sitä selvästi alkaneet kuluttaa, koska ovat vähän märkänä. Jo on aikakin, ne ovat nimittäin vielä alkuperäiset.
Laturin ankkurin jouduin uusimaan (300 mk) kaksi vuotta sitten, kun en huolehtinut hiilien tarkastuksesta. Liukurengas meni huonoon kuntoon.
Molemmat äänenvaimentimet olen joutunut uusimaan, mutta etuputki on vielä alkuperäinen.
Siinä suurimmat "ongelmat". - VVTi
Oliko autonne uutena ostettu? Onko/oliko tiedossa autoon mahdollisesti tehtyä kytkin remonttia?
On ollut monia tapauksia jossa on kytkinkopan pultit kiristetty liian tiukalle ja nelos sylinteri on mennyt "soikeaksi".Kytkin kopan pulttien löysäys on autanut moniin öljyä kuluttaviin Toyotiin - jth
VVTi kirjoitti:
Oliko autonne uutena ostettu? Onko/oliko tiedossa autoon mahdollisesti tehtyä kytkin remonttia?
On ollut monia tapauksia jossa on kytkinkopan pultit kiristetty liian tiukalle ja nelos sylinteri on mennyt "soikeaksi".Kytkin kopan pulttien löysäys on autanut moniin öljyä kuluttaviin Toyotiinoli ajettu vähän alle 40000km "leipomon käytössä".Vaihdettu pakettiautoon.Ei tietoa kytkinrempasta,EIKÄ TAKUULLA OLE PROVOA.Auto toimi muuten tosi luotettavasti,mitä ei voi sanoa nykyisestä eskortista 1,8td.Olis muuten ostettu corollan diisseli,mut oli noin 30000mk kalliimpi kun toi esukka.
- vauhti-pyörä
VVTi kirjoitti:
Oliko autonne uutena ostettu? Onko/oliko tiedossa autoon mahdollisesti tehtyä kytkin remonttia?
On ollut monia tapauksia jossa on kytkinkopan pultit kiristetty liian tiukalle ja nelos sylinteri on mennyt "soikeaksi".Kytkin kopan pulttien löysäys on autanut moniin öljyä kuluttaviin ToyotiinNyt kyllä sekoitat Nissaniin 1.8 kone siinä on soikea 4 sylinteri Engelmannin tekemä.v
- vai 300 000
ei 300-400000 tuhanteen kilometriin ole tarttenu tehdä mitään ? Jos vähnkin pistät pään ulos sieltä maitokaupasta, niin huomaat että on autoja joilla ajetaan 300-400 000 normaaleilla huolloilla ilman että tarvii vaihtaa mitään k u l u v i a osia, että se siitä
- Toiota
Ja asiasi oli?Joo ei tarvi vaihtaa kuluvia osia eli jarruja iskareita ym,vastaavaa....ei se aprillipäivä vielä oo ;)
- MB C-97
Nähtävästi tarkoitit AUTOILLA esim. Mersua ja Lexusta (joissa myös jarrut kuluvat muiden autojen tapaan)! Esimerkiksi "kansanautojen" Opel ja VW tekniikka löysää kyllä viimeistään 150tkm jälkeen (eli juuri silloin kuin lastentaudit alkaa olla korjattuna)...eipä kuuleman mukaan BMW ja Audikaan paljoa pitemmälle ongelmitta vie. Vaihdellaan alapalloja Audeihin ja nokka-akseleita Bemuihin.
Eli eiköhän vaan nosteta suosiolla Toyotan tuotteille hattua... laadussa ne kilpailee astetta kalliimpien tuotteiden kanssa vaikka muuten ovatkin ns. massa-autoja...näin se vaan on!
PS. Oma auto MB C -97 aj. 178 tkm ja emännän auto Corolla -93 aj. 237tkm. Mersusta korjattu keskuslukko. Corollaan uusittu mittarivaijeri sekä iskarit ja vakaajan kumit taakse. - Toiota
MB C-97 kirjoitti:
Nähtävästi tarkoitit AUTOILLA esim. Mersua ja Lexusta (joissa myös jarrut kuluvat muiden autojen tapaan)! Esimerkiksi "kansanautojen" Opel ja VW tekniikka löysää kyllä viimeistään 150tkm jälkeen (eli juuri silloin kuin lastentaudit alkaa olla korjattuna)...eipä kuuleman mukaan BMW ja Audikaan paljoa pitemmälle ongelmitta vie. Vaihdellaan alapalloja Audeihin ja nokka-akseleita Bemuihin.
Eli eiköhän vaan nosteta suosiolla Toyotan tuotteille hattua... laadussa ne kilpailee astetta kalliimpien tuotteiden kanssa vaikka muuten ovatkin ns. massa-autoja...näin se vaan on!
PS. Oma auto MB C -97 aj. 178 tkm ja emännän auto Corolla -93 aj. 237tkm. Mersusta korjattu keskuslukko. Corollaan uusittu mittarivaijeri sekä iskarit ja vakaajan kumit taakse.Mersumiehelle :)...sanoit asian juuri niin kuin se on.Sehän on selvä tosiasia et mersu on laadukas/hyvä ajaa/äänetön ym. vastaavaa ja myös luotettava,mutta niin kuin jokainen hyvin tietää niin myös hinnakas.Tietysti,jos taskun pohjalla olisi "ylimääräistä" niin kyllä se minunkin tallista taitaisi MB löytyä ;).
ps.olen aina pitänyt MB-omistajia herrasmiehinä ja täytyy sanoa,että vakuutuin jälleen siitä. - Titaani
MB C-97 kirjoitti:
Nähtävästi tarkoitit AUTOILLA esim. Mersua ja Lexusta (joissa myös jarrut kuluvat muiden autojen tapaan)! Esimerkiksi "kansanautojen" Opel ja VW tekniikka löysää kyllä viimeistään 150tkm jälkeen (eli juuri silloin kuin lastentaudit alkaa olla korjattuna)...eipä kuuleman mukaan BMW ja Audikaan paljoa pitemmälle ongelmitta vie. Vaihdellaan alapalloja Audeihin ja nokka-akseleita Bemuihin.
Eli eiköhän vaan nosteta suosiolla Toyotan tuotteille hattua... laadussa ne kilpailee astetta kalliimpien tuotteiden kanssa vaikka muuten ovatkin ns. massa-autoja...näin se vaan on!
PS. Oma auto MB C -97 aj. 178 tkm ja emännän auto Corolla -93 aj. 237tkm. Mersusta korjattu keskuslukko. Corollaan uusittu mittarivaijeri sekä iskarit ja vakaajan kumit taakse.Mitään ei särkynyt tojosta. Ei koskaan.
Mitään en ole ottanut.
- Nummiston Ile
Mitään vikoja ei ole havaittu. Ja mitään en ole ottanut.
Perkele, tojota on titaani. - Toyota kuski jo 19 v
Kyllähän toyota on Mersun jälkeen varmasti kestävin ja luotettavin auto,mitä on olemassa.Toyota hakkaa kestävyydessä esim audin,bmw:n vw:n.
- wfjigjsoieg
19 vuotias tojokuskihan se tietää mitkä on hyviä autoja.
- audi on paska
Tohon alkuperäseen että kyllä ihan oikeassa olet, ei tarvi tojoo korjata muuta kun öljyt vaihdat ja kovaa menoo.
- carina - 88
Mulla kans carina -88 eikä mitään vikaa. Auto on kun uus, pesee monet uuemmatkin komeudellaan. Enkä varmaan vaihda noin uutta vielä moneen vuoteen. Ei ole paljon vielä ajettu mutta kokemuksesta tiedän että huolettomia kilometrejä on edessä ainakin kymmenen vuoden ajan.
- toyota nro.1
Toyota on varma peli.
- ent tojokuski
Ostin 2000 luvun alkupuolella corollan, jollla oli ikää 10v ja mittarissa kilometrejä 230tkm. Ajoin sillä 3 vuotta ja kun mittariin pyörähti 270tkm, auto oli LOPPU.
Siis oikeasti loppu. Kone söi öljyä 0,5litraa/ 1000km, ja leiman saamiseksi olisi pitänyt uusia vetarit molemmille puolille, iskarit ympäriinsä, jarrut ympäriinsä, pakoputkisto ja haljennut pakosarja (tyyppivika). Näiden lisäksi pohjaan, helmoihin ja kaariin olisi pitänyt hitsata pari neliötä peltiä, sillä päivä paistoi läpi sieltä sun täältä. Sinne meni 13 vuotta VANHA auto purkaamolle, sain siitä ihan hyvät rahat vielä, olisko ollut 800€...
Kyseinen auto ei ollut mikään kiertopalkinto, olin toinen omistaja, ja huolsin auton säännöllisesti niin kuin oli tehnyt ensimmäinen omistajakin. Seuraava tieto saattaa järkyttää herkimpiä tojo-uskiksia: kaikki autot merkistä riippumatta ovat KULUTUSTAVARAA, joihin ei hirveästi kannata kiintyä, sillä tekninen laite tulee AINA tiensä päähän, ennemmin tai myöhemmin.- Kiala Viulu
Kyseistä Toyotaa ei ollut entiset omistajat huoltaneet kunnolla tai ei ollenkaan. Ei siis riitä, että sinä huolsit autosi. Oliko edes kunnollisia öljyjä vaihdettu Toyotaan? Tais olla vielä alkuperäinen öljynsuodatinkin kiertopalkinnossai ja vasta sinä vaihdoit sen?
- ent tojokuski
Kiala Viulu kirjoitti:
Kyseistä Toyotaa ei ollut entiset omistajat huoltaneet kunnolla tai ei ollenkaan. Ei siis riitä, että sinä huolsit autosi. Oliko edes kunnollisia öljyjä vaihdettu Toyotaan? Tais olla vielä alkuperäinen öljynsuodatinkin kiertopalkinnossai ja vasta sinä vaihdoit sen?
Oli muuten tojota-asentajan entinen auto, joten se siitä!
- vakjuu
"Ostin 2000 luvun alkupuolella corollan, jollla oli ikää 10v ja mittarissa kilometrejä 230tkm. Ajoin sillä 3 vuotta ja kun mittariin pyörähti 270tkm, auto oli LOPPU."
Onneksi olkoon ranskalaisilla ja italiaisilla rakkineilla olisi ollut jo 100tkm kohdalla loppu ja saksalaisilla 150tkm kohdalla poisluettuna tiiselimeset .- ent tojokuski
Tuskinpa, olen nimittäin -94 xantialla rullannut reppurina ollessani 420tkm ilman ylimääräisiä korjaamopäiviä. Auto 2.0 bensa ja automaatti.
Veljelläni on kakkosautona 330tkm ajettu -98vm 1.6 bensa astra ja tyttärellään 380tkm ajettu -96vm mondeo, 1.8 bensamoottorilla.
Kaikki autot on merkistä riippumatta teknisiä laitteita, jotka kestää aikansa, joku kauemmin ja joku lyhyemmin. Turha siitä on kiukutella kenenkään ja alkaa "omaa" merkkiänsä muita paremmaksi väittämään, varsinkaan kun oikeita perusteita sellaiselle ei ole!
- Varma Toyota
Jos ja kun on 35:n vuoden aikana omistanut kaikki tunnetuimmat merkit
niin aika tarkkaan jo tietää minkä seuraavaksi ostaa. Jos haluaa varmistaa
että auto palvelee luotettavasti,on kohtuu mukava ja lämmin niin Toyota
on kokemuksesta varma valinta jossa kaikki toimii eikä isot korjaukset
raasta hermoja ja kukkaroa. Arvon säilyminen kertoo laadusta.
Aivan sama tehdäänkö auto Turkissa vai turkkilaiset Saksassa ja
Espnjassa. Japanista se työn korkea moraali ja laatu alun perin
kuitenkin on kotoisin jota Euroopassakin yritetään sisäistää
vaihtelevalla menestyksellä. Mercedes on ainoa luotettava euro-
merkki ainakin vanhempana joka ikävä kyllä näkyy myös hinnassa.
Opelit ja kaikki Vag-valmisteet ovat onnistuneet hävittämään
luotettavan merkin maineen. Niihin en koskisi tikullakaan.
Yksikään Toyota ei vielä ole pettymystä tuottanut. - opli64
Toyota kestää ,se ei ole kaikista taloudellisin ,ei ehkä ajoltaan ,yms . mutta luoettavuus on NUMERO 1 !!! On kokemusta corollasta, carinasta,hiacesta,land cruicereista yli 1500000 km,ne vaan kestää normihuolloilla! Pelleistä kun pitää huolta ,ajamalla ei loppua tule! Ajossa meillä myös muita merkkejä Volvosta ,Volkkariin , niissä milloin mitäkin ongelmaa.
- havainto1
Niin, nyt kun vaan vielä löytyisi jostakin tuollainen muinaisjäänne. Ne taitaa suunnilleen kaikki olla jo paalattu. Jos ne olisivat olleet ehjiä, niin nehän olisivat edelleen ajossa.
- Liikenteessä_ovat
Syötäpäs tuonne Autotalli.comiin haku. Näkyvät olevan kaikki vielä liikenteessä.
Toyotat ovat tilastojen mukaan varsin kestäviä autoja. Toyotista 80 prosenttia on tien päällä vielä 20 vuoden kuluttua valmistuksestaan.
http://www.iltalehti.fi/autot/2016082522221238_au.shtml - seonsiinäse
Toyotat vaan tehDään niin parempilaatuisista osista verrattuna muihin autoihin. Ne laatukriteerit ovat monta kertaa kovemmat kuIn kilpailijoilla , mersukaa ei vaadi alihankkijoilta niin kovaa laatua kuin Tojo.
- Aikoinaan_etsinyt
Liikenteessä_ovat kirjoitti:
Syötäpäs tuonne Autotalli.comiin haku. Näkyvät olevan kaikki vielä liikenteessä.
Toyotat ovat tilastojen mukaan varsin kestäviä autoja. Toyotista 80 prosenttia on tien päällä vielä 20 vuoden kuluttua valmistuksestaan.
http://www.iltalehti.fi/autot/2016082522221238_au.shtmlJa ne Toyotat mitkä eivät ole enää liikenteessä, ovat Afrikassa. Purkaamoilta on vaikea löytää Toyotan osia muista kuin kolariautoista.
- Toyotaruostuu
Joopajoo ja mulla on yksisarvinen autotallissa.
No tottahan se on että Toyotan laatu oli ennen parempaa ja Carinalla pystyi ajamaan useammankin satasen jos ajo oli maantieajoa ja ruostesuojaus kunnossa. Mutta jos ei tuonikäisessä autossa ole korjaamopäiviä niin isäntä omistaa hitsausvehkeet. Nykytojot on merkittävästi huonolaatuisempia ja vaikeampia korjata. Kukaan ei kehtaa kehua uusien Avensisten kestävyyttä.- Voi_sitä_kehua
Trolli kiertää siinä muka ovelasti takaoven kautta Toyotaa mustaamaan.
Kyllä sitä uutta Avensista voi kehua niin kuin tässä tätäkin sisäänajettua Avensista:
https://tekniikanmaailma.fi/toyota-avensis-2002-2009/
- nbgfxsz
mun kaverin bensa ave 08 loppui 126.tuhannessa. vaihtokone sisään no onneksi maksoi vaan 2,600. kyllähän kaikkiin autoihin vikoja tulee ja kaikissa merkeissä on ne hyvät ja huonot kappaleet.
- Autoteknikko
Satusetä.
- Ruostesyönyt
Taitaa olla 1 tai 2 jotka täällä hehkuttaa miljoonakilometrejä. Ei ainakaan Helsingissä Tojoa näe liikenteessä niin paljon kuin myyntimäärien perusteella päättelisi. Vanhoja kuplafolkkareita näkee useamuseammin kuin samanikäisiä corilloita.
- Itämetsä
Ne on ne huimilla metreillä olevat Tojot täällä Itä-Suomessa. Meilläkin joka kolmannen torpan pihassa on paljon ajettu Tojo. Muita paljon ajettuja ei ole mitä nyt jokunen Mersu ja Volvo.
- Anonyymi
Piti öljyt vaihtaa avensikseen VM. 2002 1.6 vvt-i ajettu noin 401th. Vaihtoväli noin 15th jona aikana lisäys noin litra.moottori toimii moitteetta.
- Anonyymi
Sehän syö öljyä.
- Anonyymi
-90 luvulla tuli vielä autoja joilla ajetaan nykyäänkin, Toyotalta siis. Entä uudemmat 20-30 vuoden ikäisinä?
- Anonyymi
Corollani on syönyt jarrunestettä vajaa desin 90000 km matkalla. Merkkihuolto ei löytänyt vikaa Espoossa. Tyytyväinen olen ollut. Penkki ei ole hyvä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1363995- 881972
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151841Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi541448Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541442Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331385VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu991312- 741196
- 691053
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1151050