Varaajan lämpö

Lastu

Miten lämpimäksi lämmitätte varaajan? (ylä-/alalämpö)
Onko olemassa mitää faktatietoa asiasta. Sehän on totta, että aluksi varaajan vesi jäähtyy aika nopeasti, mutta hidastuu sitten. Ihan kuin esim. kahvi kupissa. Aluksi se on polttavan kuumaa, mutta jäähtyy aika nopeasti juomakelpoiseksi ja pysyy siinä lämmössä kauan.
Ite oon lämmittäny ylä n.85´ ja ala n.60´
Alan lämmittämään uudelleen, kun ylälämpö on pudonnut n. 60-65 asteeseen.
Toivon järkeviä ja aiheessa pysyviä vastauksia!
-Lastu-

7

4865

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..raaja

Voisihan se lämpötila laskea alemmaskin ja ylälämpö voisi olla korkeampi mut suuret lämpötilan vaihtelut rasittaa rakenteita.

• Jos ymmärsin oikein niin lämmitys tapsi klapilämmitys ja varaajan koko 1800l-?
      Vai jokin muu?

• Lastu

Puilla lämpiää ja pönttö on 3000 litraa & patterilämmitys.

• Lastu kirjoitti:

Puilla lämpiää ja pönttö on 3000 litraa & patterilämmitys.

Onko latauspumppusi täysillä?
        Mulla varaajan koko 2400l ja lämmitän aina niin että vähintään 75c on koko varaajassa.
        Vaikuttaisi että et ehkä lämmitä tarpeeksi kauan että koko vesimäärä kerkeisi lämmitä kunnolla ja tasaisesti.
        Onko sulla ylä/ala vai käänteispalokattila?

• Lastu
        keppe kirjoitti:

Onko latauspumppusi täysillä?
        Mulla varaajan koko 2400l ja lämmitän aina niin että vähintään 75c on koko varaajassa.
        Vaikuttaisi että et ehkä lämmitä tarpeeksi kauan että koko vesimäärä kerkeisi lämmitä kunnolla ja tasaisesti.
        Onko sulla ylä/ala vai käänteispalokattila?

Latauspumppu on säädettävissä 1-3. Oon pitäny kakkosessa. Olen joskun myös lämmittäny ylä- ja alaosan lähes saman lämpöiseksi. Mutta, kysymyksenihän oli siis; onko jollain faktatietoa tai kokemusta, miten varaaja kannattaa lämmittää? Ihan kuumaksi (siis lähelle 100) vai vähemmän? Tarkoituksena siis mahdollisimman energiataloudellinen puiden polttelu.

• Lastu kirjoitti:

Latauspumppu on säädettävissä 1-3. Oon pitäny kakkosessa. Olen joskun myös lämmittäny ylä- ja alaosan lähes saman lämpöiseksi. Mutta, kysymyksenihän oli siis; onko jollain faktatietoa tai kokemusta, miten varaaja kannattaa lämmittää? Ihan kuumaksi (siis lähelle 100) vai vähemmän? Tarkoituksena siis mahdollisimman energiataloudellinen puiden polttelu.

On aina latauspumppu 3
        Oma arvioni on että vesi kannattaa lämmittää ainakin 75 koko varaajassa.(Talvella)
        Uskoisin että hukka lämpöö alkaa syntymään noitten asteiden jälkeen aikapaljon,ainakin olen seurannut mittaria joka näyttää piippuun menevää lämpöä 220-250c.Muuten noin 180c.
        Kesäisin en ole lämmittänyt koko varaajaa kuumaksi vaan ylä 75 ja alahalla 50-60.

• .......

Riippuu myös hieman vuodenajasta, kovalla pakkasella voi vetää vaikkapa sataan asteeseen, koskapa aika nopeasti kuitenkin varaajien lataus siirtyy pattereiden kautta lämmitykseen. Kesällä, jos pelkkää lämmintä vettä tuotetaan, lämmitysväli ehkä kolme päivää, joten menee lämpöä enemmän harakoille, kun varaajat itseksen jäähtyvät.
      Itselläni melko pieni(tilaongelma) eli kuution varaaja ja kyllä talvella on tarkoitus vetää se lähelle sataa astetta, jotta lataus riittää pidempään.Ylisuuri paisunta mahdollistaa korkeat lämpötilat, eikä paine korkeasta talosta huolimatta on paine alle 1,4 baaria, kun mittarit, sekä ylä että ala ovat 95-100 asteen välillä. Termostaatti pysäyttää kattilan puhaltimen, kun kattilalämpö noin 95 astetta.Melkoisesti pystyy nostamaan varaajaan saatavaa latausta, kun lämpötilaa nostaa. Se merkitsee harvempia lämmityskertoja, jolloin on vähemmän huonohyötysuhteista kattilan sytyttymisaikaa. Siis puolensa on kummassakin vaihtoehdossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      19
      5403
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      569
      2717
    3. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      22
      2639
    4. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      151
      2551
    5. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      24
      2217
    6. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82