Moi,
Voisiko joku kertoa, miten usein lääkärin löytämä kyhmy rinnassa todetaan hyvän laatuiseksi? Minulta löytyi 2 cm halkaisijan kyhmy. Nyt mietityttää, että voisiko se vain olla jokin hormonaalinen kysta. Rinnat ovat vähän aratkin. Katoaakohan pattikin? Erottaisivatkohan lääkärit sormissaan tuollaisen hyvän laatuisen.
rintasyöpä vai ei?
13
7782
Vastaukset
- Marja-Liisa 57
En usko, että se olisi syöpää. Ystävälläni ja minulla oli syöpä. Ystävälläni todettiin vähän aikaisemmin. Meillä molemmilla oli "rinnan päällä". Rinta ei ollut yhtään kipeä, eikä pattikaan. Eikä minkäänlaisia ylimääräisiä tuntemuksia.
Sen tunsi parhaiten ihan istuma-/seisoma-asennossa. Käsi vain rinnan päälle ja siinä se oli kuin kanamuna, mutta pieni sellainen. Ystävälläni samoin ja samassa paikassa.
Yleensähän naisia käsketään tunnustelemaan rintojaan. Itse tein niin silloin tällöin (useamminkin olisi voinut tehdä). Sen todella tunsi heti, ei siinä mitään ihme konsteja tarvittu. Ja kun nousi istumaan, niin tunsi vielä paremmin.
Kehotankin kaikkia naisia kokeilemaan edes tuosta päältä rintaansa. Sen helpommin ei syöpää voi löytää.- secco
Syöpäkasvain voi olla ihan missä kohdassa tahansa. Teillä kahdalla oli sattumalta samoilla tienoilla, mutta se ei todellakaan ole mikään sääntö. Rinnan alaosa saattaa olla jopa yleisempi sijainti.
- rintsari
Rintasyöpää on niin montaa lajia ja ihmiset yksilöitä, joten ei voi mennä sanomaan minkälaisia oireiden pitäisi olla.
Aloittajaa kehottaisin ehdottomasti menemään tutkimuksiin. Näyte siitä pitäisi ottaa.
Voi olla hyvänlaatuinenkin tai mastopatiaa, mutta ei tarvitse sitten enää murehtia tällä erää asiaa, jos on tutkittu. - Marja-Liisa 57
secco kirjoitti:
Syöpäkasvain voi olla ihan missä kohdassa tahansa. Teillä kahdalla oli sattumalta samoilla tienoilla, mutta se ei todellakaan ole mikään sääntö. Rinnan alaosa saattaa olla jopa yleisempi sijainti.
En kyllä todellakaan sanonut, että tuo "rinnanpäällä" olisi ainoa vaihtoehto. Ei minunkaan seuraava ollut rinnan päällä.
Minun oli "tunnoton", mutta varmasti voi olla arkoja/kipeitäkin. Kirjoitin vain omasta kokemuksestani.
Suuri pointti, miksi kirjoitin, oli se, että KUINKA HELPOSTI NAISET SEN/KASVAIMEN VOISIVAT LÖYTÄÄ, jos vain vähänkin kokeilisivat rintojaan ja vaikka vain TUOSTA PÄÄLTÄ! - syöpä 05
Marja-Liisa 57 kirjoitti:
En kyllä todellakaan sanonut, että tuo "rinnanpäällä" olisi ainoa vaihtoehto. Ei minunkaan seuraava ollut rinnan päällä.
Minun oli "tunnoton", mutta varmasti voi olla arkoja/kipeitäkin. Kirjoitin vain omasta kokemuksestani.
Suuri pointti, miksi kirjoitin, oli se, että KUINKA HELPOSTI NAISET SEN/KASVAIMEN VOISIVAT LÖYTÄÄ, jos vain vähänkin kokeilisivat rintojaan ja vaikka vain TUOSTA PÄÄLTÄ!kukaan muu ei tee sitä puolestasi! Minä löysin oman syöpäni itse, Vaikka kasvain näkyi mammossa ja ultrassa ei lääkäritkään "löytäneet" sitä käsin kokeilemalla. Itse olemme oman kehomme parhaita asiantuntijoita!
- toivo parasta
Minä en lääketieteen ammattilaisena osaa vastata luoonollisestikaan kysymykseesi, miten ja milloin lääkäri toteaa rinnassa olevan kyhmyn hyvän/pahanlaatuiseksi. Ainoa minkä tiedän, on että kun rinnasta on otettu koepala, sen jälkeen osaavat lääkäritkin kertoa mistä on kysymys! Tähän menee n. 2 viikkoa.
Itselläni todettiin rintasyöpä helmikuusssa, kun menin oma-aloitteisesti mammografiaan. Juuri sen vuoksi koska vasen rinta tuntui "omituiselle", vihloi ym. joita yritin laittaa stressin syyksi.
Mammografian jälkeen sain ajan tarkempiinn tutkimuksiin, ja niissä ilmeni että minulla oli peräti 4 kpl kasvaimia vasemmassa rinnassa, kooltaan 0,2 - 1,4 mm. Mitään muuta en tuntenut kuin aristusta ja vihlontaa. Rintoja tutkiessani en tuntenut edes kyhmyjä, koska olivat "piilossa" syvemmällä :(.
En halua pelotella, mutta mene ehdottomasti sekä mammografiaan että ultaan (ultra on tarkempi kuin mammografia - sitä ei moni tiedä vaan uskoo mammografian tulokseen).
Suurin osa kyhmyistä on todella vain hyvänlaatuisia kasvaimia tai muuta vastaavaa, mutta koskaa ei voi olla liian varma. Siksi kehoitan sinua jatkotutkimuksiin- mietityttää
Kiitos teille vastanneille. Oireet ovat tosi ihmeelliset, vihloo ja joskus ihan käsivarressa asti ja joskus toisessakin rinnassa pieniä vihlaisuja. Patti ei itsessään tunnu aralta. On niinkuin olisi luuta. Vihlontojen väliajallakin on koko ajan jonkinlainen tuntemus, mutta ei kipu eikä särky, mutta jotenkin tuntuu tai sitten kuvittelen
Sain ajan mammografiaan nyt. - toivo parasta
mietityttää kirjoitti:
Kiitos teille vastanneille. Oireet ovat tosi ihmeelliset, vihloo ja joskus ihan käsivarressa asti ja joskus toisessakin rinnassa pieniä vihlaisuja. Patti ei itsessään tunnu aralta. On niinkuin olisi luuta. Vihlontojen väliajallakin on koko ajan jonkinlainen tuntemus, mutta ei kipu eikä särky, mutta jotenkin tuntuu tai sitten kuvittelen
Sain ajan mammografiaan nyt.Hyvä "Mietityttää" että otat härkää sarvista ja menet tutkimuksiin!! Asiathan ei koskaan selviä, jos niistä ei ota selvää. Ja varsinkin jos on outoja tuntemuksia rinnassa - mitä nopeammin menet tutkimuksiin, sen parempi!
Mullakin oli tosiaan vain pelkkä vihlonta oireena - joka säteili vasempaan käsivarteen asti. Viholnta oli niin kova välillä, ja luulin sen olevan sydänperäistä, koska siihen kohtaan suurinpiirtein aina vihloi. Työssä kun oli kova kiire koko ajan, luulin tosiaan että stressiä.. Käsivarren vihlomisen laiton huonon työasennon piikkin, tai että käytin tietsikkaa töissäni n. 9 tuntia päivässä... Kaikkea muuta siis keksin ja luulin, mutten eläessäni rintasyöpää!
Pidän peukkuja sulle ja kerro miten meni, ok? Muista että hyvänlaatuiset kasvaimetkin aihettavat vihlontaa ym. eikä vihlominen ym. tarkoita että kyse on syövästä. Voinko kysyä minkä ikäinen olet? Itse olen 40-v, eli "nuori" rintasyöpäpotilas. - mietityttää
toivo parasta kirjoitti:
Hyvä "Mietityttää" että otat härkää sarvista ja menet tutkimuksiin!! Asiathan ei koskaan selviä, jos niistä ei ota selvää. Ja varsinkin jos on outoja tuntemuksia rinnassa - mitä nopeammin menet tutkimuksiin, sen parempi!
Mullakin oli tosiaan vain pelkkä vihlonta oireena - joka säteili vasempaan käsivarteen asti. Viholnta oli niin kova välillä, ja luulin sen olevan sydänperäistä, koska siihen kohtaan suurinpiirtein aina vihloi. Työssä kun oli kova kiire koko ajan, luulin tosiaan että stressiä.. Käsivarren vihlomisen laiton huonon työasennon piikkin, tai että käytin tietsikkaa töissäni n. 9 tuntia päivässä... Kaikkea muuta siis keksin ja luulin, mutten eläessäni rintasyöpää!
Pidän peukkuja sulle ja kerro miten meni, ok? Muista että hyvänlaatuiset kasvaimetkin aihettavat vihlontaa ym. eikä vihlominen ym. tarkoita että kyse on syövästä. Voinko kysyä minkä ikäinen olet? Itse olen 40-v, eli "nuori" rintasyöpäpotilas.Hei,
Olen 45 vuotta. Minulla on ollut tuo kipu tosi kauan kanssa, mutta olen sen aina ajatellut olevan joten rintarangasta johtuvaa. Keväällä oli sydänongelmia ja silloinkin mietin, että miten se vihlonta voi tuntua oikeassa rinnassa.
Nyt vielä elättelen toivetta, että patti poistuisi jotenkin hormonikierron mukana. MInulla oli yli vuosi sitten myös jokin kyhmy joka kuvattiin, ja epämääräiseksi vähän todettiin ja sanottiin, että seurata pitää. Siksi meninkin nyt tuonne. Nyt vain toivon, että tämäkin menisi pois. Mutta se tuntemus on nyt kyllä koko ajan, ihan kuin siellä olisi painettakin ja välillä vihloo ja tuota käsivartta myös. Käsivarressa se on kainalon puolella, siis ala puolella. - T-M
mietityttää kirjoitti:
Hei,
Olen 45 vuotta. Minulla on ollut tuo kipu tosi kauan kanssa, mutta olen sen aina ajatellut olevan joten rintarangasta johtuvaa. Keväällä oli sydänongelmia ja silloinkin mietin, että miten se vihlonta voi tuntua oikeassa rinnassa.
Nyt vielä elättelen toivetta, että patti poistuisi jotenkin hormonikierron mukana. MInulla oli yli vuosi sitten myös jokin kyhmy joka kuvattiin, ja epämääräiseksi vähän todettiin ja sanottiin, että seurata pitää. Siksi meninkin nyt tuonne. Nyt vain toivon, että tämäkin menisi pois. Mutta se tuntemus on nyt kyllä koko ajan, ihan kuin siellä olisi painettakin ja välillä vihloo ja tuota käsivartta myös. Käsivarressa se on kainalon puolella, siis ala puolella.Hei,
Minä löysin 46-vuotiaana patin rinnastani. Pääsin "heti" mammografiaan, samalla tehtiin ultraäänitutkimus. Näiden jälkeen kaikki näytti vielä hyvälaatuiselta...Onneksi lääkäri otti kuitenkin paksuneulanäytteitä ja niiden tuloksena todettiin agressiivinen syöpä (gradus III), joka leikattiin kuukauden kuluttua. Pyydä siis myös paksuneulanäyte.
Terv. T-M - mietityttää
T-M kirjoitti:
Hei,
Minä löysin 46-vuotiaana patin rinnastani. Pääsin "heti" mammografiaan, samalla tehtiin ultraäänitutkimus. Näiden jälkeen kaikki näytti vielä hyvälaatuiselta...Onneksi lääkäri otti kuitenkin paksuneulanäytteitä ja niiden tuloksena todettiin agressiivinen syöpä (gradus III), joka leikattiin kuukauden kuluttua. Pyydä siis myös paksuneulanäyte.
Terv. T-MOlin jo ja todettiin hyvänlaatuiseksi. Oli kuulemma ihan nestettä vaan. Ei otettu mitään koetta. Kahden vuoden päästä katsotaan.
Toivoa vaan pitää, että olivat oikeassa.
Lääkäri oli heti sitä mieltä, ettei mitään ole, joten uskoin sen sillä hetkellä itsekin. - syöpä05
mietityttää kirjoitti:
Olin jo ja todettiin hyvänlaatuiseksi. Oli kuulemma ihan nestettä vaan. Ei otettu mitään koetta. Kahden vuoden päästä katsotaan.
Toivoa vaan pitää, että olivat oikeassa.
Lääkäri oli heti sitä mieltä, ettei mitään ole, joten uskoin sen sillä hetkellä itsekin.on otettu, niin sitten voit huokaista helpotuksesta. Tietysti "tarkkailet" rintojasi edelleen ja säännöllisesti...!
- otettu useita pois
Jos kyseessä ei ole pelkkä kysta, käy ihmeessä poistamassa pattisi. Kestää pari minsaa paikallispuudutuksessa ja siinä kaikki. Näin saat varmuuden, neulanäytteet (edes se paksumpi) ovat kuitenkin aina rajallisia - mihin kohtaan se sattuu osumaan.
Näin saat myös itsellesi mielenrauhan. Tiedän tämän kokemuksesta, poistettu 4 kpl sidekudoskasvaimia, en halua odotella JOS niistä kehittyy vuosien mittaan jotain pahempaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604526Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt352079Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1601463- 1651458
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti481442Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.2551228Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm1931158- 2031102
- 801027
- 61998