Autostani, A3 1.8T quattro vm. -01, alkoi kuulua ujeltava ääni aina kun turbon paineet nousevat. Onko jollakin tapahtunut vastaavaa? Onko turbo entinen ja mitä uudet maksavat? Auto kulkee ja vetää aivan kuin ennenkin.
Turbon ääni
17
6161
Vastaukset
- Ahtopaine
Joo se on varmasti rikki eikä kannata korjata. Ilmoittele kun olet ostanut uuden niin voin hakea alkuperäisen nurkistasi pyörimästä, kunhan maksat bensat.
- A3 T
Todennäköisesti turbosta on menossa laakerit rikki.
- audi
olen kuullut et jotkut käyttäjät eivät osaa käyttää turbolla varustettuja autoja...olen monesti kuullu et taas hajos turbo.itselläni on Volvo v70 tdi,ei ole turbon kans ongelmia,ennen kun lähden ajaan autolla pakkasella varsinkin niin annan turbon lämmetä,tyhjä käyntiä noin 3-5min sen jälkeen ajoa,sit ku reissulta tulee niin kyllähän turbon pitää jäähtyä eli lämpö tasaantua eli ajon jälkeen tyhjäkäyntiä 3 min niin johan turbot kestää..sanoisin näin et käyttäjässä on suuri vika.!!!
- Voi rähmä!
Yhdyn edelliseen mielipiteeseen ja olen kovan ajon jälkeen jäähdyttänyt turbon ja tietenkin kylmänä välttänyt rasitusta.
Ääni alkoi kuulua matka-ajon aikana kun olin ajanut noin 300 km ja lähdin ohittamaan kuorma-autoa. Voiko syynä olla kova pakkanen -35 ja onko mahdollista että sulattaminen tallissa auttaa?
Jos turbon joutuu uusimaan kannattaako se vaihtaa isonpaan ahtimeen? - audi
Voi rähmä! kirjoitti:
Yhdyn edelliseen mielipiteeseen ja olen kovan ajon jälkeen jäähdyttänyt turbon ja tietenkin kylmänä välttänyt rasitusta.
Ääni alkoi kuulua matka-ajon aikana kun olin ajanut noin 300 km ja lähdin ohittamaan kuorma-autoa. Voiko syynä olla kova pakkanen -35 ja onko mahdollista että sulattaminen tallissa auttaa?
Jos turbon joutuu uusimaan kannattaako se vaihtaa isonpaan ahtimeen?ei auta sulattelu jos outo ääni kuuluu turbostasi niin laakeri vika,ei isompaa kannate laittaa,ei vaikutusta,voihan olla sit valmistusvika,ihmisethän niitä tekee,mut niihin saa varaosina osat,ei tarvi koko kampetta vaihataa. http://www.proturbo.fi/ käyhän zekkaan tuolta.!!
- A4t
Mahdollista on, että turbon siipeen on osunut jääpala ja siipi on vääntynyt, mistä ääni.
Toinen mahdollisuus voisi olla rikkinäinen bypass (jää auki asentoon) tai painevuoto, mutta tällöin veto ei olisi täysin normaali, eikä ääni vinkuna kuulu kovinkaan selvästi.
Uusi kkk03 turbo maksaa muistaakseni 1000€ pintaan. Huolto (riippuen uusittavista osista) n. 250€ - 600€.
Vian toteaminen onnistuu mahdollisesti vw-huollossa pelkällä kuuntelulla. - Voi rähmä!
Kävin audin huollossa ja sieltä todettiin turbon olevan viallinen, mutta sanottiin että ajoa voi jatkaa jos ääni ei häiritse??? Turboja ei korjata vaan tilalle vaihdetaan aina uusi. Uuden hinta on noin 6.000 mk työt.
Soitin www.proturbo.fi yritykseen josta löytyi asiantuntevaa väkeä. KKK-tyyppisessä turbossa, joka on A3:ssa, on tyyppivika että pakkasten lauhduttua se kondensoi vettä joka pääsee jäätymään ja irrotessaan tämä jää vahingoittaa turboa. Heidän neuvo oli myös ettei autolla kannata ajaa koska koska on mahdollista että turbo hajoaa enemmän ja todennäköisesti rikkoo myös moottorin.
Mielenkiintoisia näkemys eroja. Ja mitenköhän maahantuoja ja takuu tähän suhtautuu???- SPEEDY
Maahantuoja on suhtautunut yleensä aika suopeasti vähän ajettujen autojen kohdalle sattuneisiin insidentteihin (ainakin joillain merkeillä). Itsellä sama homma tosin en usko suoraan kuulopuheita (tekevät mielellään bisnestä) vaan tutkimme auton viikonloppuna. Ongelma voi löytyä seuraavista paikoista:
- Ilmanotto putkisto (ilma vinkuu kun se on jotenkin tukossa -> jäätä tms.)
- Ilmansuodatin jäässä
- Dump/Bypass -valve
- Jokin letkuista halki tms.
- Turbon laakeri vioittunut
- Turbon siipi vioittunut
- Turbon pesä halki (tosin vaikuttaisi jo suorituskykyyn, ei ole vaikutusta joten tuo se tuskin on)
Tuo pitää jonkilaista vaimeaa vinkunaa erittäin rauhallisellakin kiihdytyksellä. Voimakkaammin kiihdytettäessä vinkuna on jo melkoisen voimakasta ja kuuluu varmaan viereiseen autoonkin sisälle.
Hämmästyttävä yhtäläisyys (äänen kanssa) löytyy kun turbon painetta on nostettu (esim. chippaus). Tuolloin turbo imee ilmaa niin paljon, että huonot ilman sisään johtavat kanavat aiheuttavat vinkumisen -> ahdistusta nääs.
Tuolla kelillä (itselläni -33C) ja vauhdilla 120km/h (juu... 4-vedolla pääsee) ilman vaikuttama pakkaskerroin (WindChill Factor) laskee lämpötilan vaikutuksen alle -70C. Veikkaanpa, että kovin montaa tuota lämpötilaa kestävää vempainta ei löydy ihan hevillä. Vieläkun ilma pyörii homona matkalla urpoon, lienee sen lämpötila iloiset -100C -> on jo ihme jos ei jotain mene rikki.
Oliskohan pitänyt ajella vähän hiljempaa... :)
Se on rahaa vaan, ei sen kummempaa. Ei muuta kuin uutta isompaa ja tehokkaampaa turboa kehiin, minä ainakin pistän sellaisen joka pystyy tarvittaessa tuottamaan n. 350-400hv (Jos se nyt on rikki, eikä vikaa muualta löydy).
Tollanen löyty ainakin:
- 400hv, 824 € asennustyöt. - Voi rähmä!
SPEEDY kirjoitti:
Maahantuoja on suhtautunut yleensä aika suopeasti vähän ajettujen autojen kohdalle sattuneisiin insidentteihin (ainakin joillain merkeillä). Itsellä sama homma tosin en usko suoraan kuulopuheita (tekevät mielellään bisnestä) vaan tutkimme auton viikonloppuna. Ongelma voi löytyä seuraavista paikoista:
- Ilmanotto putkisto (ilma vinkuu kun se on jotenkin tukossa -> jäätä tms.)
- Ilmansuodatin jäässä
- Dump/Bypass -valve
- Jokin letkuista halki tms.
- Turbon laakeri vioittunut
- Turbon siipi vioittunut
- Turbon pesä halki (tosin vaikuttaisi jo suorituskykyyn, ei ole vaikutusta joten tuo se tuskin on)
Tuo pitää jonkilaista vaimeaa vinkunaa erittäin rauhallisellakin kiihdytyksellä. Voimakkaammin kiihdytettäessä vinkuna on jo melkoisen voimakasta ja kuuluu varmaan viereiseen autoonkin sisälle.
Hämmästyttävä yhtäläisyys (äänen kanssa) löytyy kun turbon painetta on nostettu (esim. chippaus). Tuolloin turbo imee ilmaa niin paljon, että huonot ilman sisään johtavat kanavat aiheuttavat vinkumisen -> ahdistusta nääs.
Tuolla kelillä (itselläni -33C) ja vauhdilla 120km/h (juu... 4-vedolla pääsee) ilman vaikuttama pakkaskerroin (WindChill Factor) laskee lämpötilan vaikutuksen alle -70C. Veikkaanpa, että kovin montaa tuota lämpötilaa kestävää vempainta ei löydy ihan hevillä. Vieläkun ilma pyörii homona matkalla urpoon, lienee sen lämpötila iloiset -100C -> on jo ihme jos ei jotain mene rikki.
Oliskohan pitänyt ajella vähän hiljempaa... :)
Se on rahaa vaan, ei sen kummempaa. Ei muuta kuin uutta isompaa ja tehokkaampaa turboa kehiin, minä ainakin pistän sellaisen joka pystyy tarvittaessa tuottamaan n. 350-400hv (Jos se nyt on rikki, eikä vikaa muualta löydy).
Tollanen löyty ainakin:
- 400hv, 824 € asennustyöt.Kiitos heti alkuun viestistäsi!
Ja sitten asiaan, eli kun viestisi lopussa kerroit tehokkaammista turboista, onko se pelkän turbon hinta? Tuskin pelkän turbon vaihdolla vielä noihin tehoihin pääsee?
Kyselin puhelimitse eri liikkeistä mahdollisia ns. viritys turboja ja ilmeni että tehokkaampien hinta on noin 2.000€. Näihinkin turboihin joutuisi tekemään modifointia autoon ja sehän aina maksaa tottakai.
Vinkkinä minulle annettiin jos haluaa kohtuullisella rahalla saada hieman teho lisäystä niin kannattaa etsiä 180 hv moottorin turbo (esim. seat leon tai saksalainen A3). Niitä saa samaan hintaan kuin vakio turbojakin eli noin 1.000€.
Niin ja jos voisit mainita paikan josta mainitsemaasi turboa saa niin olisin erittäin kiinnostunut.
Pakkasten lauhtumista odottaen....... - SPEEDY
Voi rähmä! kirjoitti:
Kiitos heti alkuun viestistäsi!
Ja sitten asiaan, eli kun viestisi lopussa kerroit tehokkaammista turboista, onko se pelkän turbon hinta? Tuskin pelkän turbon vaihdolla vielä noihin tehoihin pääsee?
Kyselin puhelimitse eri liikkeistä mahdollisia ns. viritys turboja ja ilmeni että tehokkaampien hinta on noin 2.000€. Näihinkin turboihin joutuisi tekemään modifointia autoon ja sehän aina maksaa tottakai.
Vinkkinä minulle annettiin jos haluaa kohtuullisella rahalla saada hieman teho lisäystä niin kannattaa etsiä 180 hv moottorin turbo (esim. seat leon tai saksalainen A3). Niitä saa samaan hintaan kuin vakio turbojakin eli noin 1.000€.
Niin ja jos voisit mainita paikan josta mainitsemaasi turboa saa niin olisin erittäin kiinnostunut.
Pakkasten lauhtumista odottaen.......Eipä kestä.
Ei pelkkä turon vaihto tietenkään riitä. Pitää ottaa huomioon IC, IC:n putket, Turbon inlet&outlet pipet, pakoputkisto, pakosarjat yms.
IHIn ralliturbo maksaa tosiaan yli 2000 €. Ja maksaa hunajaa laittaa tavalliseen autoon (kun tulee aikas paljon muutettavaa).
180hv koneissa pitäis olla pitkälti sama KKK03 turbo. Ero johtuu mm. pakosarjasta ja turbon paineesta. Kannattaa varmaan kuitenkin katsoa KKK:n vehjettä esim. se up-to 400hv josta kerroin.
Proturbossa olis ainakin tarjolla (asennuksen hintaa en tiedä). Kuopiossa on kanssa yksi paikka, nimeä en saa nyt mieleen.
Tänään selvinnee enemmän tuosta viasta, lähden kohtapuoliin pajalle tutkimaan vinkunan aiheuttajaa. Toivotaan, että jokin muovinen osa jossain on halki tms., eikä itse turbossa olisi vikaa (kuulostaa kyllä vahvasti viimeisimmän tarkkailun perusteella turbon laakerilta).
Palaillaan asiaan... - A4t
Halvempaa, kuin ostaa uusi turbo, on huoltaa vanha (riippuen tuleeko muita kustannuksia). Jos siipi on pahasti vääntynyt turbon akseli joutuu epätasapainoon ja laakeri kuluu nopeampaa. Tämän seurauksena voi siipi laahata / rikkoontua painekotelon seinään.
VW-huollossa ei tosiaankaan korjata turboja, eikä olla tietoisia miten olisi järkevää toimia tällaisissa tilanteissa. Hyvä turbohuolto / muokkauspaja: professionalmotors. Hankkivat myös uusia kkk turboja. - Voi rähmä!
A4t kirjoitti:
Halvempaa, kuin ostaa uusi turbo, on huoltaa vanha (riippuen tuleeko muita kustannuksia). Jos siipi on pahasti vääntynyt turbon akseli joutuu epätasapainoon ja laakeri kuluu nopeampaa. Tämän seurauksena voi siipi laahata / rikkoontua painekotelon seinään.
VW-huollossa ei tosiaankaan korjata turboja, eikä olla tietoisia miten olisi järkevää toimia tällaisissa tilanteissa. Hyvä turbohuolto / muokkauspaja: professionalmotors. Hankkivat myös uusia kkk turboja.Audin maahantuoja korvaa ylläolevasta korjauksesta 75 % osien hinnasta ja työt pitää maksaa itse kokonaisuudessaan.
Jos jotakuta sattuu vielä kiinnostaa.
- TurbonHuoltoVAROITUS
Lähetin autoni vnt-ahtimen Akaalle "turbo tohtoreille" korjaukseen koska pakopuolen siivet hajosivat. Turbo tuli huollosta, hinta oli 560€ ja asensin sen paikalleen ohjeiden mukaan niin sen jälkeen auto ei kiertänyt kuin 2500rpm ja turbo vihelsi jo tyhjäkäynnillä. Soitin "tohtoreille" heti ja sanoivat ettei ole turbossa vika. Sen jälkeen vaihdoin kaikki anturit ilmapuolelle ja tein kansiremontin. Tarkistin ahtovuodot ja N75 alipainevuodot. Taas soitto tohtoreille ja sama, ei turbossa vikaa. Käskivät säätää turbon kelloa. Lopuksi tilasin kokonaan uuden turbon saksasta ja auto toimii heti moitteettomasti. Taas soitto turbo tohtoreille ja sanoivat että olen sen itse hajottanut eivätkä korvaa mitään. Älkää ikinä sekaantuko tähän nyrkki pajaan!!!
- EiAudiaEiMurheita
Parempi vaihtoehto on se, kun ei sekaannu Audeihin ollenkaan......
- Audiskoda
Muuta eihän sitä tarvitse kierrättääkään sen korkeammalle.Ajelee sillä niin ylistetyllä alaväännöllä,mitä turbo tuo.
- VT.Vanni
Aikanaan kuorma-autojen turbon hajoamisesta kokemusta saaneena sanoisin, että jos pelkästään pitää ääntä, mutta lykkää ilmaa koneeseen hyvin, niin ahdinpuoli on "saanut siipiinsä" , eli yksi, tai useampi ahdinpyörän siivistä on vaurioitunut. Voi johtua laakeriviasta, tai sitten on jotain ylimääräistä, esim. kivenmuru päässyt ahtimeen ilman- oton kautta.
- K04
Jäätähän nuo viheltävät järestäen on haukanneet ja siivet mutkalla -jos tältä haluaa välttyä niin ahtojen aikainen huohotus ulkoilmaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803