Fiat Marean käyttökokemuksia

Marean omistaja

Itsellä vm 99 Marea Weekend ilmastoituna. Kirjoitan tässä kokemuksiani, kun niitä aika ajoin kysellään tälläkin palstalla.

Seuraavia vikoja havaittu 1.5 vuoden aikana, jonka olen auton omistanut.

- Ollut jokin vika tai muu häikkä sytytyksessä tai polttoaineen syötössä, kun katalysaattori on palanut 2 kertaa auton historian aikana eli palamatonta tullut jostakin. Mitään vikaa ei tutkimuksissa ole kuitenkaan löytynyt ja käynti on siistiä. Tulpat, johdot ja puolat vaihdettu mutta ei vaikuttanut. Mutta HUOM: tämä ei ole tyyppivika, koska kaikki korjaamot joista olen kysellyt ovat sanoneet sitä esiintyneen joissain muissa merkeissä mutta ei Fiatissa. Huonoa tuuria siis. Marean moottoria merkkikorjaajat pitävät yleensä erittäin varmana pelinä.
- Peilikolmioiden (alumiinia) päällyste (muovia) ropissut hapettumisen/hapertumisen takia. Asia helppo korjata itse kun on vähän viitseliäisyyttä: raaputa vanha pinnoite pois, hiomapaperia kehiin (hienorakeista!), auton suojaaminen ja mattamustaa spraymaalia päälle niin tuli siisti, kuin uusi ja kestää taas vuosia. Tämä on siis tyyppivika.
- Farkun takaluukku jumittaa viimeistään n. 200 tkm ajetussa yksilössä. Ehdottomasti harmittavin tyyppivioista (joita ei paljon ole), mutta tämänkin voi itse korjata. Luukun koneisto pitää purkaa niin, että keskuslukkovivun ympärillä koneiston sisällä piilossa oleva muovi"lärpäke", jonka tarkoitus lienee ollut suojata pölyltä, kannattaa leikata irti esim. puukolla, jotta vipu pääsee paremmin liikkumaan, ja sitten rasvaa koneistoon. Sen jälkeen toiminut virheettömästi ja tullee toimimaan auton loppuiän.
- Koiranluut ja kallistuksenvakaajat menee, mutta eivät maksa mahdottomia.
- Jotkut varaosat yllättävän kalliita, ainakin ilmastoinnin osat...

Positiivista:
- Käsittämättömän aliarvostettu auto. Ei menestynyt aikanaan suomalaisten lehtien testeissä, mutta itse olen kokenut sen olevan mukava matka-auto, aika tilava ja hyvin muunneltava. Jousitus voisi olla parempi mutta pahoja puutteita ei ole. Soralla ajettaessa ei parhaimmillaan, mutta mukava asfaltilla pitkillä matkoilla. Kätevä ajaa myös kaupungissa. Hyvä suuntavakavuus ainakin Goodyearin renkailla ajettuna.
- Kulutus 1.6 -koneella mahdollista vetää jopa 6 l / 100 km -tasolle.
- Ulkonäkö melkoisen onnistunut.
- Varustelu
- Talviominaisuuksia ihan hyvin. Ilmastoituna huurteet lähtee hyvin ja lämpiää aika nopeasti. Käynnistyy aina luotettavasti (ainakin oma yksilöni).
- Hinta/laatu -suhde saattaa olla jopa melkein paras nykyautoista? Ainakin laatu on ok, ja hinta oli halpa.

Kysymys:
- Jos jollakin olisi sattunut olemaan yllämainittu sytytyshäikäksi epäilemäni ilmiö, laittakaa viestiä.

Erikoista:
- Brasiliassa suosittu auto, jota valmistettiin ainakin vielä viime vuonna siellä.

20

5364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Flame

      - Tuo takaluukun vika, läppä jumittaa. En ole korjannut tuolla tavalla, lisännyt rasvaa säännöllisesti.
      - Koiranluut ja raidetangon päät kuluvat ja kolisevat, mutta ovat tosiaan ovat aika edullisia.
      -Kuskin ikkunan sähköissä häikkää. Ikkuna "jumittuu " avattaessa tai suljettaessa.

      Uuden akun jouduin ostamaan kun edellinen omistaja oli ostanut Mareaan jonkin pienen halpisakun,loppui virta talvella -25 pakkasessa, kun piti viedä muksu hoitoon ja itse töihin..

      Ja nyt positiivisia puolia:
      -Mielestäni yksi Fiatin hienoimpia farkkuja. Ainakin kirkkaanpunaisena,alu vanteilla ja mustilla laseilla.
      -Tilavuus ja muunneltavuus hyviä, ja pitkääkin matkaa ajaa tuolla 1.6 16v koneella.

      Lopuksi tuo Brasilia juttu oli aivan uutta..

    • Marea W -01

      Aivan hyviä kokemuksia minullakin on tuosta Marea Weekendistä. Perheeseen ostettiin käytettynä vm. 01 Marea Weekend 1.6 ELX. Vioista voisin mainita seuraavaa: Ilmastoinnin lauhdutin on vaihdettu kerran, mutta meni myyjäliikkeen piikkiin, koska ostaessa sovittiin, että korjaavat. Apukuskin puoleinen ulompi raidepää on kerran uusittu. Pakoputki on vaihdettu. Kytkinvaijeri myös uusittiin myyjäliikkeen piikkiin ostovaiheessa. Huoltokirjan mukaan edellinen omistaja on myös kerran vaihdattanut toisen alatukivarren. Kytkin alkoi käymään jäykäksi tuossa vuoden vaihteessa, jolloin se vaihdettiin. Mareassa ainakin on tyypillistä, että kun kytkin ja paineasetelma kuluu riittävästi niin kytkinpolkimen liikerata lyhenee ja poljin jäykistyy ja tuntuu tahmealta. Pienempiä vikoja ovat olleet erilaiset kitinät ja natinat joita farkkumallissa esiintyy enemmän kuin sedanissa. Perheessämme on nimittäin myös Marea 1.8 ELX sedan vm-99. Tuo takaluukun kahvan jumittuminen lienee tyyppivika. Mitään muovilärpäkettä en kyllä kahvassa ole havainnut, olisiko aikaisempi omistaja jo poistanut. Perusvika kuitenkin on tuon kahvan akselitappien liian tiukka sovitus. Kun tapit vähän hapettuvat, ruostuvat ja likaantuvat ajan myötä, niin ne jumittuvat. Itse porasin tapin reikiä vähän suuremmiksi ja voitelin ne huolellisesti. Tämän jälkeen kahva on toiminut. Tämä vika siis on sinänsä pieni, mutta työ on valtava, kun luukun verhoilut pyyhkijän koneistot ja takaluukun lukkosysyteemit pitää purkaa ensin pois tieltä. Samalla kannattaa huoltaa takalasinpyyhin joka myös jumittuu pölyn ja lian kerääntymisen seurauksena.

      Huolto ja korjauskulut eivät Mareassa ole kovin kalliit jos ei käytä Delta-autoa huoltoliikkeenä. Esim. tuo pakoputken vaihto töineen maksoi vain n. 250€, (keski- ja takaosa) vaikka korjaamo joutui rakentamaan ja hitsaamaan keskiosan systeemit itse kokoon johtuen siitä, että näihin uudempiin Mareohin ei tarvikeputkena sopivaa keskiosaa löytynyt. Näissä malleissa katalysaattori nimittäin sijaitsee moottoritilassa, kun taas vanhemmissa malleissa se on auton alla pakoputken keskiosan edessä. Kytkinremontti maksoi n. 400€. (vrt. merkkiliikkeen hinta lähes 800€) Raidepään vaihto maksoi muutaman kympin. Ilmastointilaitteen lauhduttimen vaihto sen sijaan on kallista. Myyjä kertoi jälkeenpäin, että liike maksoi työstä reilun tonnin. Nämä kaikki suuremmat viat siis ovat normaaleja kulumisvikoja joilta ei voi välttyä. Mitään yllättäviä häiriöitä ei ole perheemme Mareoissa esiintynyt. Tyypillisimpiä vikoja mitä monet Marean omistajat ovat kertoneet, lienevät nuo etupään viat. Eli kallistuksen vakaajan osien nopeahko kuluminen ja alatukivarsien kumipuslien väljistyminen. Alkuun aiheuttavat lähinnä ylimääräisiä kolinoita ja myöhemmin hylkäämisen katsastuksessa. Eivät onneksi ole nekään hirveän kalliita korjata.

      Muutoin Marea on ihan mukava ja käytännöllinen auto, eikä ulkonäössäkään ole valittamista.

      Muutamia pieniä mielenkiintoisia eroja olen myös havainnut näissä eri vuosimalleissa. Vanhempi on nimittäin tehty hiukan viimeistellymmin ja huolellisemmin. Esim. sähköikkunoiden sinänsä samanlaiset käyttöpaikkeet ovat uudemmassa väljät ja kolisevat ja vanhemmassa taas ilmeisesti jollain lisäjousella paremmin tuetut kun eivät hölsky. Myös vaihdekepin nahkasuojan alla on vanhemmassa mallissa tukeva siisti kumisuoja joka antaa lisää tukevuutta vaihdekepille ja eristää ääntä. Vanha malli myös lämpiää paremmin talvella. Voihan olla, että ilmastoidussa mallissa kenno on erilainen ilmastoinnin takia. Tosin eräs korjaamo kertoi, että ainakin joissain muissa Fiatin malleissa on siirrytty käyttämään samanlaisia kennoja kaikkialle maailmaan myytävissä malleissa. Aiemmin kennot oli mitoitettu Suomeen tuotavissa malleissa Suomen oloihin.

      • lämmityslaitevertailussa

        Muistelen että Marea 1.8 elx voitti v.2000 lämmityslaitevertailun vai olikohan se vain ainoastaan huurteenpoistovertailu eli Mareassa olisi ollut vertailun autoista tehokkain huurteenpoisto. Testi taisi olla Tuulilasi-lehdessä. En muista minkämerkkisiä muut testatut autot olivat.


      • Marea W -01
        lämmityslaitevertailussa kirjoitti:

        Muistelen että Marea 1.8 elx voitti v.2000 lämmityslaitevertailun vai olikohan se vain ainoastaan huurteenpoistovertailu eli Mareassa olisi ollut vertailun autoista tehokkain huurteenpoisto. Testi taisi olla Tuulilasi-lehdessä. En muista minkämerkkisiä muut testatut autot olivat.

        Marea 1.8 ELX todella voitti huurteenpoistotestin Tuulilasissa. Olisiko ollut joskus 99-00. Siksi ihmettelinkin kun myöhemmin Marea sijoittui TM:n suuren talvitestin häntäpäähän lämmityslaitetestissä. Tämäkin kertonee siitä, että jotain muutosta lämppärissä on tapahtunut. Ero on näissä meidän perheen autoissa selkeä. Viime talvena oli muutamana aamuna -28 astetta pakkasta ja vm-99 Mareassa tuli vielä melko kuuma kun lämppäri oli täysillä. Sen sijaan tässä uudemmassa vm-01 mallissa jo -15 pakkasella oli hieman haaleaa eivätkä sivulasit enää tahtoneet pysyä sulana. Aivan käsituntumalla jo eron huomaa pakkasella kun tunnustelee puhallusilman lämpötilaa. Termostaatit ovat molemmissa kunnossa ja lämmöt moottorissa nousevat normaalisti.


    • takakahvaan

      http://roger-hanson.mysite.wanadoo-members.co.uk/page3.html

      Tuolta löytyy hyvät ohjeet takaluukun kahvaan niille, joita kahvan kuntoon laittaminen omatoimisesti kiinnostaa.

      Itselläni on marea weekend -98 ilmastoinnilla ja samaa mieltä olen aiemmin kirjoittaneiden kanssa.


      Mitään ihmevikoja ei ole ollut ja auto on toiminut kuin sveitsiläinen kello. Todella varma ja kestävä käyttöauto, jonka saa ihan naurettavan halvalla.

      Ainoa vika on ollut huojuva tyhjäkäynti, jossa pelkäsin jo tyhjäkäyntimoottorin (kallis) uusimista, mutta selvisin tyhjäkäynnin lisäilmaventtiilin puhdistuksella (halpa).

      • Marea W -01

        Missä tuo lisäilmaventtiili sijaitsee?


      • jossain
        Marea W -01 kirjoitti:

        Missä tuo lisäilmaventtiili sijaitsee?

        Eipä ole tietoa ventiilistä. Auto kävi testerissä ja tuollaisen venttiilin sanoivat puhdistaneensa ja veloittivat pari kymppiä. Sen jälkeen ei ole tyhjäkäynti huojunut mihinkään suuntaan.

        Mutta oireet oli samat kuin tyhjäkäyntimoottorin sekoilussa - tyhjäkäynti seilasi 800-2000 kierroksen välissä ja välillä sekoili ja välillä ei. Myös suihkutuksen merkkivalo paloi aina välillä.


      • tietysti
        jossain kirjoitti:

        Eipä ole tietoa ventiilistä. Auto kävi testerissä ja tuollaisen venttiilin sanoivat puhdistaneensa ja veloittivat pari kymppiä. Sen jälkeen ei ole tyhjäkäynti huojunut mihinkään suuntaan.

        Mutta oireet oli samat kuin tyhjäkäyntimoottorin sekoilussa - tyhjäkäynti seilasi 800-2000 kierroksen välissä ja välillä sekoili ja välillä ei. Myös suihkutuksen merkkivalo paloi aina välillä.

        Polttoaineen ruiskutuksen merkkivalo eikä suihkutuksen, mutta senpä nyt varmaan jokainen arvasi. Näin aamutuimaan kun kirjoittelee, niin sormet menee mihin sattuu


    • ose

      Meillä käytössä nyt kaksi Fiiattia, havaintoja; 1.4 Brava -98 on hiljaisempi ja lämpimämpi kuin 1.8 koneinen -01 mallinen ilmastoitu farkku. Ilmastointi poistaa huurteen todella nopeasti ja ilmastoinnin teho riittää kelillä kuin kelillä. Bravassa ei minkäänlaisia hälyääniä, farkussa oikean etukaiuttimen luota kuuluu jotain sirinää satasen vauhdissa, samoin rengasäänet kuuluvat enemmän sisälle. 1.4 on oikein kierroskone jos meinaa johonkin ehtiä, kulkee toisaalta alta kuudella litralla jos ei hirveästi anna kenkää. 1.8 liikkuu kevyemmälläkin kaasunkäytöllä ja risteykset menee kolmosella hyvin. Bensaa menee sekalaisessa ajossa 7,5 litraa satasella.
      Bravaan uusittu etujarrut ja pakoputki sekä takaiskarit, mittarissa nyt 120 000. Mareaan laitettu takaiskarit ja eteen koiranluut, muuten ei mitään häiriöitä kummassakaan, Mareassa mittarissa vasta 72 000km

    • jumi lukko

      kuinka sait takaluukun lukkomekanismin suojat purettua, kaikki muut saan irti mutta ulkopuolista muovi levyä en saa ehjänä irti ?

    • Fiude

      Fiat Marea 1.6. Mikähän mahtaa olla vikana, kun moottorin ruiskutuksen vikavalo syttyy aika-ajoin. Moottorin ääni muuttuu kierroksia käyttäessa "epävarmaksi", tehoja katoaa ja moottorin käynti hieman täristää autoa. Vika valo sammuu ja tehot palaa kun pysäyttää auton, käyttää kierroksia kuudessa tonnissa ja löysää ja taas nostaa kierrokset. Sen jälkeen ajo on taas normaalia, kunnes n.100-300km välein vika uusiutuu. Merkkihuollossa eivät osanneet sanoa mitään. Onko kokemuksia/tietoa?

    • timlampi

      Tulenpahan tähän keskustelu ketjuun mukaan. Ostin 23.2.2023 vm. 2000 Farkku-Maren (1.6 Weekend). No kilometriä vielä vähän takana, mutta seuraava ongelma on tullut esiin. Ovien lukot ei toimi pakkasella kunnolla. Jos ulkoo saa auki, niin sitten ovee ei saa se jälkeen kiinni. Toinen ongelma: Moottorin lämpötila ei nouse. Tämän luulen johtuvan termostaatista ja se aion tutkia.

    • lexusmies

      Mikä porukan saa ostamaan näitä fiiatteja? Tietenkin hinta, mutta paljonko fiiatin pitäminen maksaa onkin toinen juttu. Jatkuvat sähköviat ja kaiken mailman, vailla ymmärrystä olevat auton invalidisoivat vaivat tulevat loppujen lopuksi kalliiksi. Mutta te hurmosmieliset Fiiatin omistajat, jotka kehutte hienoa ostostanne ja ette kehtaa myöntää, että tuli ostettua kukkia, jotka lehmä eilen söi niin onnea teille!

      • jepjep

        Jälleen kerran "paremman" tojotan nimimerkin suojassa tekstiään tuottava älykkö jakaa viisaita ajatuksiaan. Kovasti tojota-teroa Fiatit kiinnostaa.
        Mutta etteivät tarinasi aivan prokaatiolta vaikuttaisi, yksilöi edes muutama sähkövika tai auton invalidisoiva vaiva.

        Minä kerron mikä saa ihmiset ostamaan Fiateja, varsinkin käytettyjä. Mutta sinun pitää tämä tieto pitää visusti salassa. Muuten kaikki ostaisivat käytettyjä Fiateja ja autoilu kävisi huomattavasti kalliimmaksi.
        Oletko lupauksen antanut ja istut tukekvasti, nyt se varjeltu salaisus paljastuu:

        Fiatistit ovat laskeneet essonbaareihin ja ABC-ravintoloihin missä tojokansa ja volsumiehet, rinkuloilla tai räpylällä kulkupeliään kilvan kehuvat, liikkeelle huhun Fiatin sähkövioista ja moottorivaurioista. Ja tämä uppoaa kuin kuuma veitsi voihin. Italiasta ei tule mitään hyvää ja kun naapurillakin on samanlainen auto se ei voi olla huono. "Tane ei erehdy autohommissa".
        Kun käytettyjen Fiatien kauppa romahtaa, iskevät kiinni ne jotka haluavat hyvän ja edullisen auton. Ostavat Fiatin.

        Onhan se ikävää ja kallista sijoittaa 1000€ 3000€ maksaneen auton korjaukseen. Sama summa korjaukseen ei olekaan kallista 30000€:n autoon. Vai mitä lexusmies tuumaa?


      • timlamp

        No niin. Nyt on ajettu tuolla noin vuosi ssitten ostetulla marealla n. 15000 km. Mitään vikaa ei ole ollut. Ainoastaan termostaatin uusin (h. 58 e) ja moottorin lämpö sen jälkeen normaali. Katsastuksesta meni läpi huomautuksitta. Ei hassumpaa tonnin autolle.


    • Fiat asiantuntija

      2000 mallin 1.6 marea weekend. 270tkm

      -Takaluukun kahvamekanismi ruostunut korjaamattomaan kuntoon
      -Ajovalojen projektorin heijastimet syöpyneet, ei näe mitään
      -Airbag valo palaa
      -Oven kahvat pakkasella hanurista, ei pelaa suojasään jälkeen. Aina kädet ristissä et pääsis jostain sisään.
      -Ajonesto ei meinaa aina lähtee pois
      -Radiosta ei näyttö toimi kunnolla. Voluumi nappi ei toimi
      -Kabiiniin ei tule kunnolla lämmintä, vikaa ei löydy
      -Peilien lämmitys onneton
      -Ohjaustehostimen putkiliitokset syöpyvät, joten nesteet pellolle
      - Hammastanko väljä klappia.
      -Pakoputki menee muutamassa vuodessa
      -Kukkaa sielä täälä pelleissä
      -Sytytysjohdot menee näkkäriksi
      -Antenni lähtee ajoviimassa laitumille


      Plussat
      Kone pelaa hienosti
      Ongelmat voi ratkaista patenteilla
      Alusta, jarrut toimivat hyvin.
      Auton arvo matala, voi ajaa nippuun, eikä tunnu lompakossa.

    • sepajaa

      mistähän mareassa johtuu kun yön jälkeen on huono lähtemään käyntiin.Ajon jälkeen ei ongelmaa ole vaan kunon ollut pidempään pysäyksissä

      • timbond

        Jos vika on sama kesät ja talvet, niin vaihda polttoaineen suodatin. Minun mareassa se auttoi.


    • Missä sijaitsee Fiat Marean-02 po 420 sensori

      • Anonyymi

        Ei missään.

        Tuo on auton tietokoneen antama vikakoodi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4178
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2029
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2011
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      59
      1643
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1462
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      134
      1427
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      100
      1338
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1246
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1161
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1070
    Aihe