kahvi ennen verikoetta...

Yassi

Luinpa täältä keskusteluista ettei kahvia saa juoda ennen kilppariverikoetta...
itse kävin verikokeessa viimeviikolla ja join kupin kahvia tuntia ennen koetta. Terveydenhoitaja sanoi että voin syödä ja juoda normaalisti sinä aamuna...hmmm.....mitenhän tuo kahvi nyt kokeeseen sitten vaikutti? Nyt arvot näytti kuulemma normaalia.
Lääkärillä todettiin kyhmystruuma minulla juuri.

8

13274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaffi

      Kun toiset laboratoriot varottaa juomasta kahvia, täytyy sillä olla vaikutusta. Ja kyllä sen huomaa, jos on pitempään - viikkoja - juomatta kahvia, niin ensimmäinen kupillinen nostaa hien pintaan.

      • kaffi

        onkos sulla jotakin oireita siitä kilpirauhasesta? Väsymystä, lihomista, hiustenlähtöä jne. Ja minkälaiset ne arvot on? Nimittäin ns. normaalitkin arvot yhdessä oireiden kanssa voi kertoa vajaatoiminnasta.


      • Yassi
        kaffi kirjoitti:

        onkos sulla jotakin oireita siitä kilpirauhasesta? Väsymystä, lihomista, hiustenlähtöä jne. Ja minkälaiset ne arvot on? Nimittäin ns. normaalitkin arvot yhdessä oireiden kanssa voi kertoa vajaatoiminnasta.

        Niin, ajattelin lähinnä että jos joku tietää miten se kahvi kokeen lopputulokseen vaikuttaa...eli olisikohan minulla tulos ollut eri ilman sitä kahvia...en tiedä mitkä arvot kokeista tuli, kun en hoksannut kysyä....lääkäri vain sanoi että normaalit...mutta kaipa ne saisi tietää kun soittaa terv.keskukseen.
        En tiedä liittyykö oireeni kilpirauhaseen, vai onko muista syistä johtuvia...väsymystä ollut jo vuosia. Töissä väsyy niin ettei aina tahdo edes normaalipäiviä jaksaa ja kotona siivoaminen joskus vähän raskasta. Mutta väsymys ei ole ihan kokoaikaista vaan ajoittaista. Eli joka päivä ei ihan armoton väsy ole. Hiukset lähtee niin että pesun jälkeen harja täynnä ja saa käsillä niitä päästä vedellä. Valolle olen aika arka...mutta riesana myös päänsärky, voisi johtua siitäkin (???)...hemoglobiini oli tuossa keväällä 116, mutta kohosi 125 kun söin rautaa. Nyt en tiedä mitä se hemoglobiini on tällä hetkellä...olen aika nopeasti ärtyvä, mutta olen laittanut sen luonteen piikkiin...maha menee herkästi ripulille...rytmihäiriöitä tulee herkästi, varsinkin kun olen väsynty...onhan noita kaikkea mutta mistä sen sitten tietää mikä vosi johtua kilpparista tai johtuuko muusta...
        mutta siis paljonkohan tuo kahvi vaikutti, ja vaikuttikohan arvoa nostavasti vai laskevasti...
        ?? keväällä minulta otettiin kilpparikoe myös ja terv.hoitaja sanoi että oli joku arvo aika alhaalla viiterajoilla. Mutta silloinkaan en kysynyt mitä ne arvot oli..en ajatelut niitä sen enempää, kun ei lääkärikään huolestunut. koe otettiin silloin kun pattini huomattiin eka kerran. Nyt menin uudelleen kokeeseen kun patti vaivasi mieltäni koko kesän. Ja sain samalla ajan lääkärille. Lääkäri totesi että kyhmystruuma. Ja nyt kahden viikon päästä on ultraääni...kaulassa ei ole monia kyhmyjä vaan kurkun etusivussa tuntuu sellainen pyöreähkö patti muutaman sentin joka suuntaan. En tiedä tarkalleen kokoa...näkyy ulospäin kun nielen, tai kun kaulaa painelen, eli itse huomaan patin kyllä, mutta ei näy ihan selkeästi ulospäin. Paitsi että terveydenhoitaja sen huomasi kyllä,silloin keväällä, kun olin korvahuuhtelussa. Itse en sitä ollut vielä silloin huomannut...


      • kaffi
        Yassi kirjoitti:

        Niin, ajattelin lähinnä että jos joku tietää miten se kahvi kokeen lopputulokseen vaikuttaa...eli olisikohan minulla tulos ollut eri ilman sitä kahvia...en tiedä mitkä arvot kokeista tuli, kun en hoksannut kysyä....lääkäri vain sanoi että normaalit...mutta kaipa ne saisi tietää kun soittaa terv.keskukseen.
        En tiedä liittyykö oireeni kilpirauhaseen, vai onko muista syistä johtuvia...väsymystä ollut jo vuosia. Töissä väsyy niin ettei aina tahdo edes normaalipäiviä jaksaa ja kotona siivoaminen joskus vähän raskasta. Mutta väsymys ei ole ihan kokoaikaista vaan ajoittaista. Eli joka päivä ei ihan armoton väsy ole. Hiukset lähtee niin että pesun jälkeen harja täynnä ja saa käsillä niitä päästä vedellä. Valolle olen aika arka...mutta riesana myös päänsärky, voisi johtua siitäkin (???)...hemoglobiini oli tuossa keväällä 116, mutta kohosi 125 kun söin rautaa. Nyt en tiedä mitä se hemoglobiini on tällä hetkellä...olen aika nopeasti ärtyvä, mutta olen laittanut sen luonteen piikkiin...maha menee herkästi ripulille...rytmihäiriöitä tulee herkästi, varsinkin kun olen väsynty...onhan noita kaikkea mutta mistä sen sitten tietää mikä vosi johtua kilpparista tai johtuuko muusta...
        mutta siis paljonkohan tuo kahvi vaikutti, ja vaikuttikohan arvoa nostavasti vai laskevasti...
        ?? keväällä minulta otettiin kilpparikoe myös ja terv.hoitaja sanoi että oli joku arvo aika alhaalla viiterajoilla. Mutta silloinkaan en kysynyt mitä ne arvot oli..en ajatelut niitä sen enempää, kun ei lääkärikään huolestunut. koe otettiin silloin kun pattini huomattiin eka kerran. Nyt menin uudelleen kokeeseen kun patti vaivasi mieltäni koko kesän. Ja sain samalla ajan lääkärille. Lääkäri totesi että kyhmystruuma. Ja nyt kahden viikon päästä on ultraääni...kaulassa ei ole monia kyhmyjä vaan kurkun etusivussa tuntuu sellainen pyöreähkö patti muutaman sentin joka suuntaan. En tiedä tarkalleen kokoa...näkyy ulospäin kun nielen, tai kun kaulaa painelen, eli itse huomaan patin kyllä, mutta ei näy ihan selkeästi ulospäin. Paitsi että terveydenhoitaja sen huomasi kyllä,silloin keväällä, kun olin korvahuuhtelussa. Itse en sitä ollut vielä silloin huomannut...

        että vilkastuttaa jonkun verran kilpparin toimintaa, jolloin vajaatoimintaa jää huomaamatta.

        Kannattaa kysyä ne arvot - ja aikasemmatkin arvot - sieltä terveyskeskuskesta. Laita paperille, niin eivät unohdu. Oireet on kyllä aika vahvasti vajaatoimintaan viittaavat. Jos arvot ovat rajalla, niin lääkitystä kannattaisi kokeille. Kerro.


    • !!!!

      Kumma juttu kun meillä käsketään olla 8-12 tuntia pelkällä vedellä ennen kokeisiin menoa.

      • Saida***

        on otettu samalla muitakin verikokeita jotka vaativat syömättä ja juomatta olemista. Ei kyllä ole koskaan tarvinnut paastota ja olen labrasta kysynytkin. Kahvistakin olen kysynyt sekä Laboratoriokeskuksesta että omalääkäriltä ja molemmissa on sanottu ettei kahvi vaikuta tulokseen.


      • kaffi
        Saida*** kirjoitti:

        on otettu samalla muitakin verikokeita jotka vaativat syömättä ja juomatta olemista. Ei kyllä ole koskaan tarvinnut paastota ja olen labrasta kysynytkin. Kahvistakin olen kysynyt sekä Laboratoriokeskuksesta että omalääkäriltä ja molemmissa on sanottu ettei kahvi vaikuta tulokseen.

        Jos kuitenkin toisaalla sanotaan että kaffi vaikuttaa, niin eikö olisi varminta olla juomatta kahvia?


    • ÖriÖri

      Juominen vaikuttaa munuaisten toimintaa mittaaviin arvoihin. Nesteen nauttiminen alentaa tiettyjä arvoja välittömästi, joilloin tuloksesta ei voi päätellä mitään oikeellista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8248
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4668
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2240
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1945
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1825
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1736
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe