benmac 3.06 pyöräalustainen

patunen

onko kellään tietoa kyseisen koneen jarruista? öljykylpyjarrut etu ja takaperän sisällä, sen tiedän...mut onko ne kuiteski normaalit levyjarrut siel sisällä? ite vasta ostin tommosen koneen ja huomasin tielle lähtiessäni, et kaikki jarrut laahaa...

15

4494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saetkae

      Millä tavalla tämä laahaaminen ilmenee? Jos tarkoitat että kone pysähtyy kun pehmeään seinään kun päästät ajopolkimen, vika ei ole jarruissa. Eikä se oikeastaan ole vika ollenkaan, vaan ominaisuus. Sen saat säädetty rullaavammaksi löysäämällä hieman (3-4 kierrosta)ajomoottorin alapuolella olevaa kuusiokoloruuvia jossa on lukitusmutteri.

      Jos jarrut laahaavat pystyt toteamaan sen kevittämällä konetta puskulevyllä ja kokeilet pyörittää renkaita koneen käydessä. Jos pyörivät käsivoimin jarrut on ok. Jos taasen ei, aloita vian hakemista jarruventtiilistä joka on heti polkimen alla. Se toisinaan saattaa fuskata kaivuujarrun paineet vuotamaan sähköventtiilin ohi ja silloin jarrut laahavat.

      Joskus siinä käy niin että kaivuujarru jää kokonaan päälle kunnes jarrupiiri on täysin paineeton. Jarruongelmaa tulee usen myös likaisista/vääristä hydrauliöljyistä. Jos koneessa on ollut bio-öljyä se pitää tyhjentää ihan kuivaksi ennen kun laittaa uudet hyvät öljyt sisään.

      Myös väärät öljyt akseleissa sattaa aiheuttaa laahaamista tai luistamista. Akseleihin käy esimerkiksi Teboilin Monitra. Napoihinkin sitä voi laittaa jos ei ihan hirveän pitkiä siirtoja tee.

      • patunen

        olin lähdössä siirtämään sitä, niin kone ei jaksanut kunnolla kulkea...ja etu ja takaperän jarrut lämpesi niin että sen tunsi, kun kädellä kokeili perien päältä...tänään perät purettiin ja öljyt on ainaki hemmetin kankeat ollu perissä...jospa sitä selviäis öljyn vaihdoilla...


      • kaivurikuski

        Öljyjä on montaa erilaista, katselin mobilin sivuilta ja ei oikeen varmaksi osaa päätellä mitä öljyä kannattaa käyttää.
        Hydrauliikkapuoli, käyttäisitkö synteettistä esim.Mobil SHC 522, SHC 524, SHC 525 tai SHC 526 vai voiko laittaa Mobil Flowrex 32 tai 46?
        Moottori puoli, käyttäisikö Mobil Delvac 1 5W-40, Mobil Delvac 1 SHC 5W-40 vai voisko käyttää Mobil Delvac HP-F 10W30.
        Jos käyttö ympärivuotinen, koneeseen tulee tunteja noin 200-300h vuodessa.
        Itsellä Benmac 3.08 pyöräalustainen.
        Ammattilaisen neuvoja kaivattaisiin.


      • jos vain tulee
        kaivurikuski kirjoitti:

        Öljyjä on montaa erilaista, katselin mobilin sivuilta ja ei oikeen varmaksi osaa päätellä mitä öljyä kannattaa käyttää.
        Hydrauliikkapuoli, käyttäisitkö synteettistä esim.Mobil SHC 522, SHC 524, SHC 525 tai SHC 526 vai voiko laittaa Mobil Flowrex 32 tai 46?
        Moottori puoli, käyttäisikö Mobil Delvac 1 5W-40, Mobil Delvac 1 SHC 5W-40 vai voisko käyttää Mobil Delvac HP-F 10W30.
        Jos käyttö ympärivuotinen, koneeseen tulee tunteja noin 200-300h vuodessa.
        Itsellä Benmac 3.08 pyöräalustainen.
        Ammattilaisen neuvoja kaivattaisiin.

        200-300 tuntia, meillä nyt vuoden vanha kone ja heti 1400 tuntia ja kumminkis seisoo talvella 3-4 kuukautta ja parhaimmat ajaa jopa 2000 tuntia vuoteen


      • Saetkae
        kaivurikuski kirjoitti:

        Öljyjä on montaa erilaista, katselin mobilin sivuilta ja ei oikeen varmaksi osaa päätellä mitä öljyä kannattaa käyttää.
        Hydrauliikkapuoli, käyttäisitkö synteettistä esim.Mobil SHC 522, SHC 524, SHC 525 tai SHC 526 vai voiko laittaa Mobil Flowrex 32 tai 46?
        Moottori puoli, käyttäisikö Mobil Delvac 1 5W-40, Mobil Delvac 1 SHC 5W-40 vai voisko käyttää Mobil Delvac HP-F 10W30.
        Jos käyttö ympärivuotinen, koneeseen tulee tunteja noin 200-300h vuodessa.
        Itsellä Benmac 3.08 pyöräalustainen.
        Ammattilaisen neuvoja kaivattaisiin.

        -Moottoriin Teboil SHPD 5w40 täyssynteettinen.
        -Hydrauliikkaan Teboil Hydraulic Oil 46 S (Hydraulic Oil 68 S on valmistajan suositus)
        -Jakolaatikkoon, kääntövaihteeseen ja napoihin Teboil EP 75W-90 täyssynteettinen.
        -Akseleihin Teboil Monitra Plus.

        Näillä eväillä pysyy kone vedossa ja käyttökunnossa aina -20° asti. Sen kylmemmässä ei oikein kannata vanhaa konetta rääkätä, menee huulet ja puomit rikki.

        Näillä olen oman Bennu 308:ani ajanut 5000 tuntia ja vielä on kunnossa. Moottoriöljyt ja suodattimet vaihdan 200 tunnin välein ja muut ölyt aina syksyllä.

        Sinulle riittää kun vaihdat moottoriin syksyisin ja muualle 2-3 vuoden välein


      • kaivurikuski
        Saetkae kirjoitti:

        -Moottoriin Teboil SHPD 5w40 täyssynteettinen.
        -Hydrauliikkaan Teboil Hydraulic Oil 46 S (Hydraulic Oil 68 S on valmistajan suositus)
        -Jakolaatikkoon, kääntövaihteeseen ja napoihin Teboil EP 75W-90 täyssynteettinen.
        -Akseleihin Teboil Monitra Plus.

        Näillä eväillä pysyy kone vedossa ja käyttökunnossa aina -20° asti. Sen kylmemmässä ei oikein kannata vanhaa konetta rääkätä, menee huulet ja puomit rikki.

        Näillä olen oman Bennu 308:ani ajanut 5000 tuntia ja vielä on kunnossa. Moottoriöljyt ja suodattimet vaihdan 200 tunnin välein ja muut ölyt aina syksyllä.

        Sinulle riittää kun vaihdat moottoriin syksyisin ja muualle 2-3 vuoden välein

        Kiitokset vastauksesta.
        Ei sinulla satu olemaan käyttöohjekirjaa tai tiedätkö mistä sellaisen saisin hankittua?
        Riittää kun voisi vaikka kopioida kirjasen, korvausta vastaan tottakai.
        Onkohan muuten koneen ominaisuus, että hyytyy ylämäkiin jänis -asennolla noin maantiellä ajettaessa. Menee kyllä eteenpäin mutta vauhti tippuu aika lailla niistä suurista huipuista alaspäin :)


      • kaivurikuski
        Saetkae kirjoitti:

        -Moottoriin Teboil SHPD 5w40 täyssynteettinen.
        -Hydrauliikkaan Teboil Hydraulic Oil 46 S (Hydraulic Oil 68 S on valmistajan suositus)
        -Jakolaatikkoon, kääntövaihteeseen ja napoihin Teboil EP 75W-90 täyssynteettinen.
        -Akseleihin Teboil Monitra Plus.

        Näillä eväillä pysyy kone vedossa ja käyttökunnossa aina -20° asti. Sen kylmemmässä ei oikein kannata vanhaa konetta rääkätä, menee huulet ja puomit rikki.

        Näillä olen oman Bennu 308:ani ajanut 5000 tuntia ja vielä on kunnossa. Moottoriöljyt ja suodattimet vaihdan 200 tunnin välein ja muut ölyt aina syksyllä.

        Sinulle riittää kun vaihdat moottoriin syksyisin ja muualle 2-3 vuoden välein

        niin jos jollakulla on kiinnostusta niin minulta saa benmac 3.08 räjäytyskuvastosta kopioita esim skannaus koneella ja lähetys s-postilla


      • Saetkae
        kaivurikuski kirjoitti:

        Kiitokset vastauksesta.
        Ei sinulla satu olemaan käyttöohjekirjaa tai tiedätkö mistä sellaisen saisin hankittua?
        Riittää kun voisi vaikka kopioida kirjasen, korvausta vastaan tottakai.
        Onkohan muuten koneen ominaisuus, että hyytyy ylämäkiin jänis -asennolla noin maantiellä ajettaessa. Menee kyllä eteenpäin mutta vauhti tippuu aika lailla niistä suurista huipuista alaspäin :)

        KH-Koneelta voisit kysyä. http://www.kh-koneet.fi/

        Joo, hyyty se minunkin. Olen ajatellut säätää lisää painetta moottoriin, mutta sitten taas... Onko minulla niin kiire? Tuntihinnallahan minä teen.


      • kaivurikuski
        Saetkae kirjoitti:

        KH-Koneelta voisit kysyä. http://www.kh-koneet.fi/

        Joo, hyyty se minunkin. Olen ajatellut säätää lisää painetta moottoriin, mutta sitten taas... Onko minulla niin kiire? Tuntihinnallahan minä teen.

        Niin se taitaa olla tuon säätyvän pumpun ominaisuus.
        Miten on öljynpainemittari pelannut? Minulla ei kylmänä nouse vaan vasta kun ½ tuntia kone käynyt. Mahtaako olla mittarivika? Koneen öljyt justiin vaihdettu, öljy 10W-30, ei näillä keleillä pitäisi olla liian jäykkää. Öljynsuodatinta ei tullut kyllä vaihdettua, voiskohan johtua siitä. Mitenkähän mittarivian saisi tarkasteltua? Mittari kyllä välillä käy nollassa töidenkin aikana ja siksi mittarivika käynyt mielessä.


      • Saetkae
        kaivurikuski kirjoitti:

        Niin se taitaa olla tuon säätyvän pumpun ominaisuus.
        Miten on öljynpainemittari pelannut? Minulla ei kylmänä nouse vaan vasta kun ½ tuntia kone käynyt. Mahtaako olla mittarivika? Koneen öljyt justiin vaihdettu, öljy 10W-30, ei näillä keleillä pitäisi olla liian jäykkää. Öljynsuodatinta ei tullut kyllä vaihdettua, voiskohan johtua siitä. Mitenkähän mittarivian saisi tarkasteltua? Mittari kyllä välillä käy nollassa töidenkin aikana ja siksi mittarivika käynyt mielessä.

        Jos paineet on niin matalalla rupeaa kyllä kone ääntelemään jo parin minutin kuluttua.
        Olen törnmännyt Bennuissa sekä sähköiseen että perinteiseen putkimittariin. Kumpi sinulla on? Sähköisessä yleisin vika on anturissa tai piuhassa ja putkimittarissa voi olla vuoto, putki litteä tai täynnä töhkää jos öljynvaihdot on joskus jäänyt väliin. On ne joskus jäätynykin kun niissä on ollut kondenssivettä. Mutta eihän vielä ole niin kylmä ;)

        Sähköiset saa mitattu ihan yleismittarilla kunhan saa anturin arvot ja putkimittarin tilalle voi laittaa tarvikemittarin jos putki on ehjä eikä kanki.

        Itse käytä kaikissa moottoreissa Tebikan SHPD 5-40 täyssynteettistä kesät/talvet. Oikeasti suodattimen vaihto on tärkeämpi kun öljyjen.


      • kaivurikuski
        Saetkae kirjoitti:

        -Moottoriin Teboil SHPD 5w40 täyssynteettinen.
        -Hydrauliikkaan Teboil Hydraulic Oil 46 S (Hydraulic Oil 68 S on valmistajan suositus)
        -Jakolaatikkoon, kääntövaihteeseen ja napoihin Teboil EP 75W-90 täyssynteettinen.
        -Akseleihin Teboil Monitra Plus.

        Näillä eväillä pysyy kone vedossa ja käyttökunnossa aina -20° asti. Sen kylmemmässä ei oikein kannata vanhaa konetta rääkätä, menee huulet ja puomit rikki.

        Näillä olen oman Bennu 308:ani ajanut 5000 tuntia ja vielä on kunnossa. Moottoriöljyt ja suodattimet vaihdan 200 tunnin välein ja muut ölyt aina syksyllä.

        Sinulle riittää kun vaihdat moottoriin syksyisin ja muualle 2-3 vuoden välein

        Soittelin Teboilin voiteluainepalveluun ja sieltä sain opastusta öljyasiaan.
        Moottoriin suosittelevat laittamaan Power D 10W-30 tai Power Plus 10W-30 öljyä, turha laittaa kuulemma näin pieniin koneisiin synteettisiä. Ne on tarkoitettu rekka- ja linja-autoliikenteeseen. 10W-30 menee kuitenkin hyvin -10 asteeseen saakka ja jos ei tarvise kylmemmällä käynnistää niin se riittää. Sama yläpäässä kesällä tuo öljy riittää. Vaihtoväli 200 tuntia.
        Hydrauliikkaan suositteli 46S.
        Mitä mieltä asiasta olette?


      • Saetkae
        kaivurikuski kirjoitti:

        Soittelin Teboilin voiteluainepalveluun ja sieltä sain opastusta öljyasiaan.
        Moottoriin suosittelevat laittamaan Power D 10W-30 tai Power Plus 10W-30 öljyä, turha laittaa kuulemma näin pieniin koneisiin synteettisiä. Ne on tarkoitettu rekka- ja linja-autoliikenteeseen. 10W-30 menee kuitenkin hyvin -10 asteeseen saakka ja jos ei tarvise kylmemmällä käynnistää niin se riittää. Sama yläpäässä kesällä tuo öljy riittää. Vaihtoväli 200 tuntia.
        Hydrauliikkaan suositteli 46S.
        Mitä mieltä asiasta olette?

        Hyvät ovat suositukset. Itse käytän kaikissa moottoreissa samaa öljyä minimoidakseeni tynnyrien määrää. Ja vaativin moottori määrää laadun.


      • benmac
        kaivurikuski kirjoitti:

        niin jos jollakulla on kiinnostusta niin minulta saa benmac 3.08 räjäytyskuvastosta kopioita esim skannaus koneella ja lähetys s-postilla

        Terve, oman Benmacin alakerrassa on jotai häikkää. Tarvitsisin noita räjäytyskuvia käännöstä. Olisi hieno homma, jos voisit lähetellä minulle s-postina noita tuohon littyviä kuvia.


    • patunen

      mistäs se sitte johtuu, et ajon aikana kulku on vaikeaa ja hydrauliöljyt lämpenee tosi paljon...pumput pitäsi olla terveet...ja jarrut ei enää oo päällä...voisko ajomoottorille menevä paine olla säädettynä liian pieneksi? onko paineensäätö suoraan venttiililohkossa(hytin vieressä) vai missä?

    • Anonyymi

      Löytyis kyseiseen koneeseen korjaamo käsikirja. Löytyy kaikki purkukuvat yms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      76
      2661
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1832
    3. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      274
      1528
    4. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1504
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1487
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1341
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      398
      1293
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      347
      1253
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      382
      1238
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1195
    Aihe