benmac 3.06 pyöräalustainen

patunen

onko kellään tietoa kyseisen koneen jarruista? öljykylpyjarrut etu ja takaperän sisällä, sen tiedän...mut onko ne kuiteski normaalit levyjarrut siel sisällä? ite vasta ostin tommosen koneen ja huomasin tielle lähtiessäni, et kaikki jarrut laahaa...

15

4437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saetkae

      Millä tavalla tämä laahaaminen ilmenee? Jos tarkoitat että kone pysähtyy kun pehmeään seinään kun päästät ajopolkimen, vika ei ole jarruissa. Eikä se oikeastaan ole vika ollenkaan, vaan ominaisuus. Sen saat säädetty rullaavammaksi löysäämällä hieman (3-4 kierrosta)ajomoottorin alapuolella olevaa kuusiokoloruuvia jossa on lukitusmutteri.

      Jos jarrut laahaavat pystyt toteamaan sen kevittämällä konetta puskulevyllä ja kokeilet pyörittää renkaita koneen käydessä. Jos pyörivät käsivoimin jarrut on ok. Jos taasen ei, aloita vian hakemista jarruventtiilistä joka on heti polkimen alla. Se toisinaan saattaa fuskata kaivuujarrun paineet vuotamaan sähköventtiilin ohi ja silloin jarrut laahavat.

      Joskus siinä käy niin että kaivuujarru jää kokonaan päälle kunnes jarrupiiri on täysin paineeton. Jarruongelmaa tulee usen myös likaisista/vääristä hydrauliöljyistä. Jos koneessa on ollut bio-öljyä se pitää tyhjentää ihan kuivaksi ennen kun laittaa uudet hyvät öljyt sisään.

      Myös väärät öljyt akseleissa sattaa aiheuttaa laahaamista tai luistamista. Akseleihin käy esimerkiksi Teboilin Monitra. Napoihinkin sitä voi laittaa jos ei ihan hirveän pitkiä siirtoja tee.

      • patunen

        olin lähdössä siirtämään sitä, niin kone ei jaksanut kunnolla kulkea...ja etu ja takaperän jarrut lämpesi niin että sen tunsi, kun kädellä kokeili perien päältä...tänään perät purettiin ja öljyt on ainaki hemmetin kankeat ollu perissä...jospa sitä selviäis öljyn vaihdoilla...


      • kaivurikuski

        Öljyjä on montaa erilaista, katselin mobilin sivuilta ja ei oikeen varmaksi osaa päätellä mitä öljyä kannattaa käyttää.
        Hydrauliikkapuoli, käyttäisitkö synteettistä esim.Mobil SHC 522, SHC 524, SHC 525 tai SHC 526 vai voiko laittaa Mobil Flowrex 32 tai 46?
        Moottori puoli, käyttäisikö Mobil Delvac 1 5W-40, Mobil Delvac 1 SHC 5W-40 vai voisko käyttää Mobil Delvac HP-F 10W30.
        Jos käyttö ympärivuotinen, koneeseen tulee tunteja noin 200-300h vuodessa.
        Itsellä Benmac 3.08 pyöräalustainen.
        Ammattilaisen neuvoja kaivattaisiin.


      • jos vain tulee
        kaivurikuski kirjoitti:

        Öljyjä on montaa erilaista, katselin mobilin sivuilta ja ei oikeen varmaksi osaa päätellä mitä öljyä kannattaa käyttää.
        Hydrauliikkapuoli, käyttäisitkö synteettistä esim.Mobil SHC 522, SHC 524, SHC 525 tai SHC 526 vai voiko laittaa Mobil Flowrex 32 tai 46?
        Moottori puoli, käyttäisikö Mobil Delvac 1 5W-40, Mobil Delvac 1 SHC 5W-40 vai voisko käyttää Mobil Delvac HP-F 10W30.
        Jos käyttö ympärivuotinen, koneeseen tulee tunteja noin 200-300h vuodessa.
        Itsellä Benmac 3.08 pyöräalustainen.
        Ammattilaisen neuvoja kaivattaisiin.

        200-300 tuntia, meillä nyt vuoden vanha kone ja heti 1400 tuntia ja kumminkis seisoo talvella 3-4 kuukautta ja parhaimmat ajaa jopa 2000 tuntia vuoteen


      • Saetkae
        kaivurikuski kirjoitti:

        Öljyjä on montaa erilaista, katselin mobilin sivuilta ja ei oikeen varmaksi osaa päätellä mitä öljyä kannattaa käyttää.
        Hydrauliikkapuoli, käyttäisitkö synteettistä esim.Mobil SHC 522, SHC 524, SHC 525 tai SHC 526 vai voiko laittaa Mobil Flowrex 32 tai 46?
        Moottori puoli, käyttäisikö Mobil Delvac 1 5W-40, Mobil Delvac 1 SHC 5W-40 vai voisko käyttää Mobil Delvac HP-F 10W30.
        Jos käyttö ympärivuotinen, koneeseen tulee tunteja noin 200-300h vuodessa.
        Itsellä Benmac 3.08 pyöräalustainen.
        Ammattilaisen neuvoja kaivattaisiin.

        -Moottoriin Teboil SHPD 5w40 täyssynteettinen.
        -Hydrauliikkaan Teboil Hydraulic Oil 46 S (Hydraulic Oil 68 S on valmistajan suositus)
        -Jakolaatikkoon, kääntövaihteeseen ja napoihin Teboil EP 75W-90 täyssynteettinen.
        -Akseleihin Teboil Monitra Plus.

        Näillä eväillä pysyy kone vedossa ja käyttökunnossa aina -20° asti. Sen kylmemmässä ei oikein kannata vanhaa konetta rääkätä, menee huulet ja puomit rikki.

        Näillä olen oman Bennu 308:ani ajanut 5000 tuntia ja vielä on kunnossa. Moottoriöljyt ja suodattimet vaihdan 200 tunnin välein ja muut ölyt aina syksyllä.

        Sinulle riittää kun vaihdat moottoriin syksyisin ja muualle 2-3 vuoden välein


      • kaivurikuski
        Saetkae kirjoitti:

        -Moottoriin Teboil SHPD 5w40 täyssynteettinen.
        -Hydrauliikkaan Teboil Hydraulic Oil 46 S (Hydraulic Oil 68 S on valmistajan suositus)
        -Jakolaatikkoon, kääntövaihteeseen ja napoihin Teboil EP 75W-90 täyssynteettinen.
        -Akseleihin Teboil Monitra Plus.

        Näillä eväillä pysyy kone vedossa ja käyttökunnossa aina -20° asti. Sen kylmemmässä ei oikein kannata vanhaa konetta rääkätä, menee huulet ja puomit rikki.

        Näillä olen oman Bennu 308:ani ajanut 5000 tuntia ja vielä on kunnossa. Moottoriöljyt ja suodattimet vaihdan 200 tunnin välein ja muut ölyt aina syksyllä.

        Sinulle riittää kun vaihdat moottoriin syksyisin ja muualle 2-3 vuoden välein

        Kiitokset vastauksesta.
        Ei sinulla satu olemaan käyttöohjekirjaa tai tiedätkö mistä sellaisen saisin hankittua?
        Riittää kun voisi vaikka kopioida kirjasen, korvausta vastaan tottakai.
        Onkohan muuten koneen ominaisuus, että hyytyy ylämäkiin jänis -asennolla noin maantiellä ajettaessa. Menee kyllä eteenpäin mutta vauhti tippuu aika lailla niistä suurista huipuista alaspäin :)


      • kaivurikuski
        Saetkae kirjoitti:

        -Moottoriin Teboil SHPD 5w40 täyssynteettinen.
        -Hydrauliikkaan Teboil Hydraulic Oil 46 S (Hydraulic Oil 68 S on valmistajan suositus)
        -Jakolaatikkoon, kääntövaihteeseen ja napoihin Teboil EP 75W-90 täyssynteettinen.
        -Akseleihin Teboil Monitra Plus.

        Näillä eväillä pysyy kone vedossa ja käyttökunnossa aina -20° asti. Sen kylmemmässä ei oikein kannata vanhaa konetta rääkätä, menee huulet ja puomit rikki.

        Näillä olen oman Bennu 308:ani ajanut 5000 tuntia ja vielä on kunnossa. Moottoriöljyt ja suodattimet vaihdan 200 tunnin välein ja muut ölyt aina syksyllä.

        Sinulle riittää kun vaihdat moottoriin syksyisin ja muualle 2-3 vuoden välein

        niin jos jollakulla on kiinnostusta niin minulta saa benmac 3.08 räjäytyskuvastosta kopioita esim skannaus koneella ja lähetys s-postilla


      • Saetkae
        kaivurikuski kirjoitti:

        Kiitokset vastauksesta.
        Ei sinulla satu olemaan käyttöohjekirjaa tai tiedätkö mistä sellaisen saisin hankittua?
        Riittää kun voisi vaikka kopioida kirjasen, korvausta vastaan tottakai.
        Onkohan muuten koneen ominaisuus, että hyytyy ylämäkiin jänis -asennolla noin maantiellä ajettaessa. Menee kyllä eteenpäin mutta vauhti tippuu aika lailla niistä suurista huipuista alaspäin :)

        KH-Koneelta voisit kysyä. http://www.kh-koneet.fi/

        Joo, hyyty se minunkin. Olen ajatellut säätää lisää painetta moottoriin, mutta sitten taas... Onko minulla niin kiire? Tuntihinnallahan minä teen.


      • kaivurikuski
        Saetkae kirjoitti:

        KH-Koneelta voisit kysyä. http://www.kh-koneet.fi/

        Joo, hyyty se minunkin. Olen ajatellut säätää lisää painetta moottoriin, mutta sitten taas... Onko minulla niin kiire? Tuntihinnallahan minä teen.

        Niin se taitaa olla tuon säätyvän pumpun ominaisuus.
        Miten on öljynpainemittari pelannut? Minulla ei kylmänä nouse vaan vasta kun ½ tuntia kone käynyt. Mahtaako olla mittarivika? Koneen öljyt justiin vaihdettu, öljy 10W-30, ei näillä keleillä pitäisi olla liian jäykkää. Öljynsuodatinta ei tullut kyllä vaihdettua, voiskohan johtua siitä. Mitenkähän mittarivian saisi tarkasteltua? Mittari kyllä välillä käy nollassa töidenkin aikana ja siksi mittarivika käynyt mielessä.


      • Saetkae
        kaivurikuski kirjoitti:

        Niin se taitaa olla tuon säätyvän pumpun ominaisuus.
        Miten on öljynpainemittari pelannut? Minulla ei kylmänä nouse vaan vasta kun ½ tuntia kone käynyt. Mahtaako olla mittarivika? Koneen öljyt justiin vaihdettu, öljy 10W-30, ei näillä keleillä pitäisi olla liian jäykkää. Öljynsuodatinta ei tullut kyllä vaihdettua, voiskohan johtua siitä. Mitenkähän mittarivian saisi tarkasteltua? Mittari kyllä välillä käy nollassa töidenkin aikana ja siksi mittarivika käynyt mielessä.

        Jos paineet on niin matalalla rupeaa kyllä kone ääntelemään jo parin minutin kuluttua.
        Olen törnmännyt Bennuissa sekä sähköiseen että perinteiseen putkimittariin. Kumpi sinulla on? Sähköisessä yleisin vika on anturissa tai piuhassa ja putkimittarissa voi olla vuoto, putki litteä tai täynnä töhkää jos öljynvaihdot on joskus jäänyt väliin. On ne joskus jäätynykin kun niissä on ollut kondenssivettä. Mutta eihän vielä ole niin kylmä ;)

        Sähköiset saa mitattu ihan yleismittarilla kunhan saa anturin arvot ja putkimittarin tilalle voi laittaa tarvikemittarin jos putki on ehjä eikä kanki.

        Itse käytä kaikissa moottoreissa Tebikan SHPD 5-40 täyssynteettistä kesät/talvet. Oikeasti suodattimen vaihto on tärkeämpi kun öljyjen.


      • kaivurikuski
        Saetkae kirjoitti:

        -Moottoriin Teboil SHPD 5w40 täyssynteettinen.
        -Hydrauliikkaan Teboil Hydraulic Oil 46 S (Hydraulic Oil 68 S on valmistajan suositus)
        -Jakolaatikkoon, kääntövaihteeseen ja napoihin Teboil EP 75W-90 täyssynteettinen.
        -Akseleihin Teboil Monitra Plus.

        Näillä eväillä pysyy kone vedossa ja käyttökunnossa aina -20° asti. Sen kylmemmässä ei oikein kannata vanhaa konetta rääkätä, menee huulet ja puomit rikki.

        Näillä olen oman Bennu 308:ani ajanut 5000 tuntia ja vielä on kunnossa. Moottoriöljyt ja suodattimet vaihdan 200 tunnin välein ja muut ölyt aina syksyllä.

        Sinulle riittää kun vaihdat moottoriin syksyisin ja muualle 2-3 vuoden välein

        Soittelin Teboilin voiteluainepalveluun ja sieltä sain opastusta öljyasiaan.
        Moottoriin suosittelevat laittamaan Power D 10W-30 tai Power Plus 10W-30 öljyä, turha laittaa kuulemma näin pieniin koneisiin synteettisiä. Ne on tarkoitettu rekka- ja linja-autoliikenteeseen. 10W-30 menee kuitenkin hyvin -10 asteeseen saakka ja jos ei tarvise kylmemmällä käynnistää niin se riittää. Sama yläpäässä kesällä tuo öljy riittää. Vaihtoväli 200 tuntia.
        Hydrauliikkaan suositteli 46S.
        Mitä mieltä asiasta olette?


      • Saetkae
        kaivurikuski kirjoitti:

        Soittelin Teboilin voiteluainepalveluun ja sieltä sain opastusta öljyasiaan.
        Moottoriin suosittelevat laittamaan Power D 10W-30 tai Power Plus 10W-30 öljyä, turha laittaa kuulemma näin pieniin koneisiin synteettisiä. Ne on tarkoitettu rekka- ja linja-autoliikenteeseen. 10W-30 menee kuitenkin hyvin -10 asteeseen saakka ja jos ei tarvise kylmemmällä käynnistää niin se riittää. Sama yläpäässä kesällä tuo öljy riittää. Vaihtoväli 200 tuntia.
        Hydrauliikkaan suositteli 46S.
        Mitä mieltä asiasta olette?

        Hyvät ovat suositukset. Itse käytän kaikissa moottoreissa samaa öljyä minimoidakseeni tynnyrien määrää. Ja vaativin moottori määrää laadun.


      • benmac
        kaivurikuski kirjoitti:

        niin jos jollakulla on kiinnostusta niin minulta saa benmac 3.08 räjäytyskuvastosta kopioita esim skannaus koneella ja lähetys s-postilla

        Terve, oman Benmacin alakerrassa on jotai häikkää. Tarvitsisin noita räjäytyskuvia käännöstä. Olisi hieno homma, jos voisit lähetellä minulle s-postina noita tuohon littyviä kuvia.


    • patunen

      mistäs se sitte johtuu, et ajon aikana kulku on vaikeaa ja hydrauliöljyt lämpenee tosi paljon...pumput pitäsi olla terveet...ja jarrut ei enää oo päällä...voisko ajomoottorille menevä paine olla säädettynä liian pieneksi? onko paineensäätö suoraan venttiililohkossa(hytin vieressä) vai missä?

    • Anonyymi

      Löytyis kyseiseen koneeseen korjaamo käsikirja. Löytyy kaikki purkukuvat yms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9209
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3839
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2690
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2504
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1612
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe