Pidättekö Automaatti-ilmastointia aina kesät talvet päällä vai kuinka käytättä ja millä lämmöllä ? Paljonko vie tuo Automaatti-ilmastointi bensaa ?
Automaatti-ilmastointi
17
6535
Vastaukset
- Vsku
Aina automaatilla.
Lämmön valitsin 18-22c, riippuenulkona olevasta lämpötilasta.
Automaatti-ilmastointi ei suoranaisesti vie polttoainetta ollenkaan, vaan välillisesti kyllä ollen rasitteena moottorin pyöritykseen.
No ei ihan selkee selitys mutta upposiko ? - ei....
Asteet kesät talvet 20,5. Tarpeen mukaan suunnataan puhallusta tai joskus esim. kosteilla keleillä lisätään puhalluksen voimakkuutta ja/tai napsautetaan ac päälle. Vaikka "käsin" muutellaan toimintoja, automaatti pitää asetetun lämpötilan eli periaatteessa automaattiahan ei edes saa pois päältä. Automaatti-ilmastointi ei lisää kulutusta jos itse ilmastointi ei ole kytkeytyneenä ja sehän ei esim. talvella juurikaan ole. Meillä toisessa autossa manuaali ja toisessa automaatti, tuntuu siltä, että enemmän se manuaali unohtuu päälle kun ei ole automaatti kytkemässä/katkomassa.
Itsellläni on diesel GS. Automaatti-asennossa ilmaantuu AC-merkki, jos on jäähdytyksen tarvetta eli silloin se voi käyttää kompressoria ja lisätä kulutusta. Tuskin kompura silloinkaan koko aikaa pyörii, niin olematon on vaikutus kulutukseen.
- Laguna -04
Olen kuullut että ilmastointi päällä auto kuluttaisi n. 0,5 L/100 km bensaa enemmän.
- Antti_
Eli ei mitään merkitystä.
- GS2004/2005
Antti_ kirjoitti:
Eli ei mitään merkitystä.
Eikös jossain ohjeessa sanottu, että lmastointia pitäisi käyttää talvellakin jotta se pysyy kunnossa.
Jos automaatti-ilmastointi on "auto" asennossa, niin onko se silloin päällä vaikka AC valo ei palaiskaan, vai pitäisikö välillä painaa AC päälle käsin. - mja
GS2004/2005 kirjoitti:
Eikös jossain ohjeessa sanottu, että lmastointia pitäisi käyttää talvellakin jotta se pysyy kunnossa.
Jos automaatti-ilmastointi on "auto" asennossa, niin onko se silloin päällä vaikka AC valo ei palaiskaan, vai pitäisikö välillä painaa AC päälle käsin.Sana "automaatti-ilmastointi" on suomenkielessä vähän huono. Koska automaattisesta ilmanvaihdosta käytetään samaa sanaa (ilmastointi) kun jäähdytyslaitteesta (AC) ja tämä sekoittaa. Tässä jutussa AC tarkoittaa siis jäähdytyslaitetta ja sitä se tarkoittaa myös kojetaulun näytössä.
Automaattinen ilmastointi tarkoittaa, että auto säätää ilman lämpötilan automaattisesti asetetun mukaiseksi ja mahdollisimman nopeasti. Sitä varten Scenicissä on 3 anturia: ulkoilman ja sisäilman lämpötila sekä auringon IR-säteilyn mittaus. Kesällä systeemi laittaa AC:n päälle jos on tarvis jäähdyttää, talvella se taas laittaa lämmittimen aluksi täysille ja vähentää sitten. Scenic II:n kaikissa malleissa on myös sähkötoiminen lisälämmitin, mistä johtuen lämmintä ilmaa alkaa tulla sisään, vaikka moottori olisi aivan kylmä. Siksi kojetaulusta kuuluu kylmällä ilmalla aluksi surinaa.
AC:ta ei automaatti-ilmastointi laita itsestään päälle talvella, sillä talvella sää harvoin on niin lämmin että ilmaa pitäisi erikseen jäähdyttää. Kaksi poikkeusta on:
sisäilman kierrätyksessä (nuppi ) menee AC aina päälle - oli kesä tai talvi. Samoin "näe hyvin toiminnossa" menee muistakseni AC päälle. Tämä tapahtuu siksi, että AC poistaa tehokkaasti ilmasta kosteutta, joka muuten saattaisi huurruttaa ikkunat.
AC-nappi on aina käyttäjän päälle pantavissa/poistettavissa, mutta silloin automaatti-ilmastointi ei enää kontrolloi AC:ta. Se on koko ajan päällä tai pois, riippuen käyttäjän painalluksista, automatiikka ei siihen koske. Sama koskee muitakin automaatti-ilmastoinnin toimintoja (suuntaus, propellin nopeus). Jos haluaa nämä uudelleen automatiikan piiriin, pitää painaa AUTO-nappia, jolloin AUTO-teksti ilmestyy kojelautaan.
AC toimii myös talvella (AC-rele napsuu, mg kytkin menee päälle) mutta koska koska kompressori on portaattomasti säätyvä, se ei talven pakkasella paljon kompressoi. Toisin kuin useimmissa merkeissä, AC:n käyttöä ei ole estetty talvellakaan. Asiaa voi seurata tyhjäkäynnillä, painamalla AC:ta päälle ja pois. Moottorin käyntinopeuden muutoksesta huomaa, tekeekö kompura töitä. Tosin elektroniikka tasaa käyntinopeuden nopeasti entiselleen.
Mutta jos ilma otetaan talvella sisältä, tuloilma on lämmintä. Silloin kompressori toimii. AC:n kylmäneste sisältää akselin tiivisteiden voiteluaineen, joten sitä tosiaan pitäisi käyttää kerran kuussa, tiivisteen vanhenemisen hidastamiseksi. - rsce
mja kirjoitti:
Sana "automaatti-ilmastointi" on suomenkielessä vähän huono. Koska automaattisesta ilmanvaihdosta käytetään samaa sanaa (ilmastointi) kun jäähdytyslaitteesta (AC) ja tämä sekoittaa. Tässä jutussa AC tarkoittaa siis jäähdytyslaitetta ja sitä se tarkoittaa myös kojetaulun näytössä.
Automaattinen ilmastointi tarkoittaa, että auto säätää ilman lämpötilan automaattisesti asetetun mukaiseksi ja mahdollisimman nopeasti. Sitä varten Scenicissä on 3 anturia: ulkoilman ja sisäilman lämpötila sekä auringon IR-säteilyn mittaus. Kesällä systeemi laittaa AC:n päälle jos on tarvis jäähdyttää, talvella se taas laittaa lämmittimen aluksi täysille ja vähentää sitten. Scenic II:n kaikissa malleissa on myös sähkötoiminen lisälämmitin, mistä johtuen lämmintä ilmaa alkaa tulla sisään, vaikka moottori olisi aivan kylmä. Siksi kojetaulusta kuuluu kylmällä ilmalla aluksi surinaa.
AC:ta ei automaatti-ilmastointi laita itsestään päälle talvella, sillä talvella sää harvoin on niin lämmin että ilmaa pitäisi erikseen jäähdyttää. Kaksi poikkeusta on:
sisäilman kierrätyksessä (nuppi ) menee AC aina päälle - oli kesä tai talvi. Samoin "näe hyvin toiminnossa" menee muistakseni AC päälle. Tämä tapahtuu siksi, että AC poistaa tehokkaasti ilmasta kosteutta, joka muuten saattaisi huurruttaa ikkunat.
AC-nappi on aina käyttäjän päälle pantavissa/poistettavissa, mutta silloin automaatti-ilmastointi ei enää kontrolloi AC:ta. Se on koko ajan päällä tai pois, riippuen käyttäjän painalluksista, automatiikka ei siihen koske. Sama koskee muitakin automaatti-ilmastoinnin toimintoja (suuntaus, propellin nopeus). Jos haluaa nämä uudelleen automatiikan piiriin, pitää painaa AUTO-nappia, jolloin AUTO-teksti ilmestyy kojelautaan.
AC toimii myös talvella (AC-rele napsuu, mg kytkin menee päälle) mutta koska koska kompressori on portaattomasti säätyvä, se ei talven pakkasella paljon kompressoi. Toisin kuin useimmissa merkeissä, AC:n käyttöä ei ole estetty talvellakaan. Asiaa voi seurata tyhjäkäynnillä, painamalla AC:ta päälle ja pois. Moottorin käyntinopeuden muutoksesta huomaa, tekeekö kompura töitä. Tosin elektroniikka tasaa käyntinopeuden nopeasti entiselleen.
Mutta jos ilma otetaan talvella sisältä, tuloilma on lämmintä. Silloin kompressori toimii. AC:n kylmäneste sisältää akselin tiivisteiden voiteluaineen, joten sitä tosiaan pitäisi käyttää kerran kuussa, tiivisteen vanhenemisen hidastamiseksi.sc II aut.ilm , onko normaali toiminta?
ulkoilma 10ast. kone aamulla käymään ja menoksi.
Kompura kytkeytyy päälle eikä lähde pois jos ei käsin ota.
Sisäilman pyyntö on 21ast.
Mittaako jostain ilmankosteutta , kun tämänhetken tutkimusten mukaan ainakin kostealla kelillä tekee näin?? - mja
rsce kirjoitti:
sc II aut.ilm , onko normaali toiminta?
ulkoilma 10ast. kone aamulla käymään ja menoksi.
Kompura kytkeytyy päälle eikä lähde pois jos ei käsin ota.
Sisäilman pyyntö on 21ast.
Mittaako jostain ilmankosteutta , kun tämänhetken tutkimusten mukaan ainakin kostealla kelillä tekee näin??Oletko varma, että ollut edellisellä keikalla laittanut AC:ta manuaallisesti päälle ja unohtanut koko jutun? Vaikkapa poistaaksesi huurretta laseista. Silloin AC on manuaalisesti päällä koko ajan siihen asti, kunnes otat sen pois. Moottorin sammuttaminen ei poista AC:n käsiohjausta. Automaatti alkaa ohjata AC:ta uudelleen vasta sitten kún on painanut AUTO.
Toisin kuin muut automaattitoiminnot (suuntaus ja propelli), AC:n näytöstä ei voi edes päätellä onko se automaatilla vai manuaaliohjauksella? Tuossahan olisi voinut testata asian painamalla AUTO. Jos AC edelleen jatkaa, niin sitten se AC tuli automaatin kautta. Samalla olisi voinut katsoa, missä lämpötilapyynnössä se ottaa AC:n pois.
Joskus voi auto olla "kasvihuone" vaikka ulkona olisi 10 C. Jos aurinko on lämmittänyt auton sisätilat, niin se kyllä saattaa laittaa AC:n päälle, viilentääkseen sen. 10 asteesta en tiedä, mutta kyllä 15 asteisessa ulkoilmassa (auringonpaisteessa) seisomisen jälkeen AC on mennyt päälle. Kosteusanturiin en usko, antureita on 2 lämpötilalle ja 1 IR- eli lämpöstäteilylle. - scenaario
mja kirjoitti:
Oletko varma, että ollut edellisellä keikalla laittanut AC:ta manuaallisesti päälle ja unohtanut koko jutun? Vaikkapa poistaaksesi huurretta laseista. Silloin AC on manuaalisesti päällä koko ajan siihen asti, kunnes otat sen pois. Moottorin sammuttaminen ei poista AC:n käsiohjausta. Automaatti alkaa ohjata AC:ta uudelleen vasta sitten kún on painanut AUTO.
Toisin kuin muut automaattitoiminnot (suuntaus ja propelli), AC:n näytöstä ei voi edes päätellä onko se automaatilla vai manuaaliohjauksella? Tuossahan olisi voinut testata asian painamalla AUTO. Jos AC edelleen jatkaa, niin sitten se AC tuli automaatin kautta. Samalla olisi voinut katsoa, missä lämpötilapyynnössä se ottaa AC:n pois.
Joskus voi auto olla "kasvihuone" vaikka ulkona olisi 10 C. Jos aurinko on lämmittänyt auton sisätilat, niin se kyllä saattaa laittaa AC:n päälle, viilentääkseen sen. 10 asteesta en tiedä, mutta kyllä 15 asteisessa ulkoilmassa (auringonpaisteessa) seisomisen jälkeen AC on mennyt päälle. Kosteusanturiin en usko, antureita on 2 lämpötilalle ja 1 IR- eli lämpöstäteilylle.Missäköhän nuo anturit sijaitsevat?
- Lati
mja kirjoitti:
Sana "automaatti-ilmastointi" on suomenkielessä vähän huono. Koska automaattisesta ilmanvaihdosta käytetään samaa sanaa (ilmastointi) kun jäähdytyslaitteesta (AC) ja tämä sekoittaa. Tässä jutussa AC tarkoittaa siis jäähdytyslaitetta ja sitä se tarkoittaa myös kojetaulun näytössä.
Automaattinen ilmastointi tarkoittaa, että auto säätää ilman lämpötilan automaattisesti asetetun mukaiseksi ja mahdollisimman nopeasti. Sitä varten Scenicissä on 3 anturia: ulkoilman ja sisäilman lämpötila sekä auringon IR-säteilyn mittaus. Kesällä systeemi laittaa AC:n päälle jos on tarvis jäähdyttää, talvella se taas laittaa lämmittimen aluksi täysille ja vähentää sitten. Scenic II:n kaikissa malleissa on myös sähkötoiminen lisälämmitin, mistä johtuen lämmintä ilmaa alkaa tulla sisään, vaikka moottori olisi aivan kylmä. Siksi kojetaulusta kuuluu kylmällä ilmalla aluksi surinaa.
AC:ta ei automaatti-ilmastointi laita itsestään päälle talvella, sillä talvella sää harvoin on niin lämmin että ilmaa pitäisi erikseen jäähdyttää. Kaksi poikkeusta on:
sisäilman kierrätyksessä (nuppi ) menee AC aina päälle - oli kesä tai talvi. Samoin "näe hyvin toiminnossa" menee muistakseni AC päälle. Tämä tapahtuu siksi, että AC poistaa tehokkaasti ilmasta kosteutta, joka muuten saattaisi huurruttaa ikkunat.
AC-nappi on aina käyttäjän päälle pantavissa/poistettavissa, mutta silloin automaatti-ilmastointi ei enää kontrolloi AC:ta. Se on koko ajan päällä tai pois, riippuen käyttäjän painalluksista, automatiikka ei siihen koske. Sama koskee muitakin automaatti-ilmastoinnin toimintoja (suuntaus, propellin nopeus). Jos haluaa nämä uudelleen automatiikan piiriin, pitää painaa AUTO-nappia, jolloin AUTO-teksti ilmestyy kojelautaan.
AC toimii myös talvella (AC-rele napsuu, mg kytkin menee päälle) mutta koska koska kompressori on portaattomasti säätyvä, se ei talven pakkasella paljon kompressoi. Toisin kuin useimmissa merkeissä, AC:n käyttöä ei ole estetty talvellakaan. Asiaa voi seurata tyhjäkäynnillä, painamalla AC:ta päälle ja pois. Moottorin käyntinopeuden muutoksesta huomaa, tekeekö kompura töitä. Tosin elektroniikka tasaa käyntinopeuden nopeasti entiselleen.
Mutta jos ilma otetaan talvella sisältä, tuloilma on lämmintä. Silloin kompressori toimii. AC:n kylmäneste sisältää akselin tiivisteiden voiteluaineen, joten sitä tosiaan pitäisi käyttää kerran kuussa, tiivisteen vanhenemisen hidastamiseksi.Mistäköhän mja kaiken tietonsa on ammentanut - voisit kirjoittaa noi käyttöohjeet uusiksi - sen verran selkeäasti asiat esität - kiitos!
Lisäyksenä että tuo Huurrepoisto-pikatoimito tosiaan kytkee AC:n päälle, joten talvella jo tämä yksistään riittänee pitämään tiivisteet notkeana, koska tuota Huurrepoisto-toimintoa tulee kuitenkin käytettyä noin viikottain - syksystä-kevääseen.
PIkkasen nopeammin vois täysautomatiikka kärryä viilentää sen jälkeen kun se ajossa on uudelleen päässyt lämpenemään, esim. voimakkaassa auringon paisteessa - eli itse pitänyt hieman puhallintehoa silloin tällöin lisätä - muutoin erinomainen kokonaisuus - päällä aina - siis Auto.
-J - scenic 03 expression
mja kirjoitti:
Sana "automaatti-ilmastointi" on suomenkielessä vähän huono. Koska automaattisesta ilmanvaihdosta käytetään samaa sanaa (ilmastointi) kun jäähdytyslaitteesta (AC) ja tämä sekoittaa. Tässä jutussa AC tarkoittaa siis jäähdytyslaitetta ja sitä se tarkoittaa myös kojetaulun näytössä.
Automaattinen ilmastointi tarkoittaa, että auto säätää ilman lämpötilan automaattisesti asetetun mukaiseksi ja mahdollisimman nopeasti. Sitä varten Scenicissä on 3 anturia: ulkoilman ja sisäilman lämpötila sekä auringon IR-säteilyn mittaus. Kesällä systeemi laittaa AC:n päälle jos on tarvis jäähdyttää, talvella se taas laittaa lämmittimen aluksi täysille ja vähentää sitten. Scenic II:n kaikissa malleissa on myös sähkötoiminen lisälämmitin, mistä johtuen lämmintä ilmaa alkaa tulla sisään, vaikka moottori olisi aivan kylmä. Siksi kojetaulusta kuuluu kylmällä ilmalla aluksi surinaa.
AC:ta ei automaatti-ilmastointi laita itsestään päälle talvella, sillä talvella sää harvoin on niin lämmin että ilmaa pitäisi erikseen jäähdyttää. Kaksi poikkeusta on:
sisäilman kierrätyksessä (nuppi ) menee AC aina päälle - oli kesä tai talvi. Samoin "näe hyvin toiminnossa" menee muistakseni AC päälle. Tämä tapahtuu siksi, että AC poistaa tehokkaasti ilmasta kosteutta, joka muuten saattaisi huurruttaa ikkunat.
AC-nappi on aina käyttäjän päälle pantavissa/poistettavissa, mutta silloin automaatti-ilmastointi ei enää kontrolloi AC:ta. Se on koko ajan päällä tai pois, riippuen käyttäjän painalluksista, automatiikka ei siihen koske. Sama koskee muitakin automaatti-ilmastoinnin toimintoja (suuntaus, propellin nopeus). Jos haluaa nämä uudelleen automatiikan piiriin, pitää painaa AUTO-nappia, jolloin AUTO-teksti ilmestyy kojelautaan.
AC toimii myös talvella (AC-rele napsuu, mg kytkin menee päälle) mutta koska koska kompressori on portaattomasti säätyvä, se ei talven pakkasella paljon kompressoi. Toisin kuin useimmissa merkeissä, AC:n käyttöä ei ole estetty talvellakaan. Asiaa voi seurata tyhjäkäynnillä, painamalla AC:ta päälle ja pois. Moottorin käyntinopeuden muutoksesta huomaa, tekeekö kompura töitä. Tosin elektroniikka tasaa käyntinopeuden nopeasti entiselleen.
Mutta jos ilma otetaan talvella sisältä, tuloilma on lämmintä. Silloin kompressori toimii. AC:n kylmäneste sisältää akselin tiivisteiden voiteluaineen, joten sitä tosiaan pitäisi käyttää kerran kuussa, tiivisteen vanhenemisen hidastamiseksi.Sinussa kun tuo tieto asustelee niin kysyisin vielä että onko normaalia kun scenic laittaa sisäilman kierrätyksen välillä itsekseen päälle ?
On jonkin päällä ja vaihtaa taas itsekseen ulkoilmalle. Kun sisäilman kierrätys menee päälle näin automatic niin merkkivalo ei pala mutta kun laitan painikkeesta käsin niin merkkivalo syttyy. Onko tähän toimintaan selitystä? - Anonyymi
mja kirjoitti:
Sana "automaatti-ilmastointi" on suomenkielessä vähän huono. Koska automaattisesta ilmanvaihdosta käytetään samaa sanaa (ilmastointi) kun jäähdytyslaitteesta (AC) ja tämä sekoittaa. Tässä jutussa AC tarkoittaa siis jäähdytyslaitetta ja sitä se tarkoittaa myös kojetaulun näytössä.
Automaattinen ilmastointi tarkoittaa, että auto säätää ilman lämpötilan automaattisesti asetetun mukaiseksi ja mahdollisimman nopeasti. Sitä varten Scenicissä on 3 anturia: ulkoilman ja sisäilman lämpötila sekä auringon IR-säteilyn mittaus. Kesällä systeemi laittaa AC:n päälle jos on tarvis jäähdyttää, talvella se taas laittaa lämmittimen aluksi täysille ja vähentää sitten. Scenic II:n kaikissa malleissa on myös sähkötoiminen lisälämmitin, mistä johtuen lämmintä ilmaa alkaa tulla sisään, vaikka moottori olisi aivan kylmä. Siksi kojetaulusta kuuluu kylmällä ilmalla aluksi surinaa.
AC:ta ei automaatti-ilmastointi laita itsestään päälle talvella, sillä talvella sää harvoin on niin lämmin että ilmaa pitäisi erikseen jäähdyttää. Kaksi poikkeusta on:
sisäilman kierrätyksessä (nuppi ) menee AC aina päälle - oli kesä tai talvi. Samoin "näe hyvin toiminnossa" menee muistakseni AC päälle. Tämä tapahtuu siksi, että AC poistaa tehokkaasti ilmasta kosteutta, joka muuten saattaisi huurruttaa ikkunat.
AC-nappi on aina käyttäjän päälle pantavissa/poistettavissa, mutta silloin automaatti-ilmastointi ei enää kontrolloi AC:ta. Se on koko ajan päällä tai pois, riippuen käyttäjän painalluksista, automatiikka ei siihen koske. Sama koskee muitakin automaatti-ilmastoinnin toimintoja (suuntaus, propellin nopeus). Jos haluaa nämä uudelleen automatiikan piiriin, pitää painaa AUTO-nappia, jolloin AUTO-teksti ilmestyy kojelautaan.
AC toimii myös talvella (AC-rele napsuu, mg kytkin menee päälle) mutta koska koska kompressori on portaattomasti säätyvä, se ei talven pakkasella paljon kompressoi. Toisin kuin useimmissa merkeissä, AC:n käyttöä ei ole estetty talvellakaan. Asiaa voi seurata tyhjäkäynnillä, painamalla AC:ta päälle ja pois. Moottorin käyntinopeuden muutoksesta huomaa, tekeekö kompura töitä. Tosin elektroniikka tasaa käyntinopeuden nopeasti entiselleen.
Mutta jos ilma otetaan talvella sisältä, tuloilma on lämmintä. Silloin kompressori toimii. AC:n kylmäneste sisältää akselin tiivisteiden voiteluaineen, joten sitä tosiaan pitäisi käyttää kerran kuussa, tiivisteen vanhenemisen hidastamiseksi.Tuosta AC sepustuksesta ei ottanut selvää erkkikään.
Miksi automaatti-ilmastoinnin hallinta paneelissa on AC-nappi jolla AC-merkkivalo syttyy tai sammuu hallintapaneelin näytöllä nappia painettaessa koska kukaan ei tiedä miksi automaatti-ilmastoinnissa pitää olla AC-nappi.
Eikö ilmastointi ole silloin automaattinen kun säätää vain sisälämpötilan ja tarvittaessa ilman puhallussuuntia mieleisekseen ilman AUTO- tai AC-nappeja.
Aika usein saa Skodassa temppuilla hölmösti toteutetun automaattisen ilmastoinnin kanssa.
Varsinkin silloin kun työntää sisälle lämpötilan säädöstä huolimatta liian kuumaa tai liian kuumaa ilmaa.
Miten tuonlaisessa tilanteessa pitää menetellä, mitä merkkejä pitää ilmastoinnin hallintapaneeliin näpytellä, laittaako LOL:iin, AC:lle vai viekö Pörhölle rahastettavaksi?
- Anonyymi
Yleensä aina automaattiasennossa, lämpötilasäätöä muuttelen jossain välillä 18-21 astetta, jos lämpö ei tunnu sopivalta. Huurunpoistoa käytän välillä päällä jos tuulilasi menee huuruun. Ei kai siinä sen kummempaa.
- Anonyymi
Käytän ilmastointia lähinnä vain tarvittaessa kosteuden poistoon tuulilasista. Ei täällä Suomessa juuri muuten tarvitsekaan.
- Anonyymi
Kesähelteille saa manuaalisesti laittaa +15 (minimi), puhalluksen täysille ja sisäilmankierron päälle, jos laittaa vaikka 18C automatiikalla niin auto kuin sauna.
- Anonyymi
Oliskohan ilmastointihuollon paikka?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1313700- 851875
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151671Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541382Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1161230VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu921218- 681099
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi311087- 67985
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k101965