Automaatti-ilmastointi

Kokoajan päällä vai

Pidättekö Automaatti-ilmastointia aina kesät talvet päällä vai kuinka käytättä ja millä lämmöllä ? Paljonko vie tuo Automaatti-ilmastointi bensaa ?

17

5994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vsku

      Aina automaatilla.

      Lämmön valitsin 18-22c, riippuenulkona olevasta lämpötilasta.

      Automaatti-ilmastointi ei suoranaisesti vie polttoainetta ollenkaan, vaan välillisesti kyllä ollen rasitteena moottorin pyöritykseen.

      No ei ihan selkee selitys mutta upposiko ?

    • ei....

      Asteet kesät talvet 20,5. Tarpeen mukaan suunnataan puhallusta tai joskus esim. kosteilla keleillä lisätään puhalluksen voimakkuutta ja/tai napsautetaan ac päälle. Vaikka "käsin" muutellaan toimintoja, automaatti pitää asetetun lämpötilan eli periaatteessa automaattiahan ei edes saa pois päältä. Automaatti-ilmastointi ei lisää kulutusta jos itse ilmastointi ei ole kytkeytyneenä ja sehän ei esim. talvella juurikaan ole. Meillä toisessa autossa manuaali ja toisessa automaatti, tuntuu siltä, että enemmän se manuaali unohtuu päälle kun ei ole automaatti kytkemässä/katkomassa.

      • Itsellläni on diesel GS. Automaatti-asennossa ilmaantuu AC-merkki, jos on jäähdytyksen tarvetta eli silloin se voi käyttää kompressoria ja lisätä kulutusta. Tuskin kompura silloinkaan koko aikaa pyörii, niin olematon on vaikutus kulutukseen.


    • Laguna -04

      Olen kuullut että ilmastointi päällä auto kuluttaisi n. 0,5 L/100 km bensaa enemmän.

      • Antti_

        Eli ei mitään merkitystä.


      • GS2004/2005
        Antti_ kirjoitti:

        Eli ei mitään merkitystä.

        Eikös jossain ohjeessa sanottu, että lmastointia pitäisi käyttää talvellakin jotta se pysyy kunnossa.
        Jos automaatti-ilmastointi on "auto" asennossa, niin onko se silloin päällä vaikka AC valo ei palaiskaan, vai pitäisikö välillä painaa AC päälle käsin.


      • mja
        GS2004/2005 kirjoitti:

        Eikös jossain ohjeessa sanottu, että lmastointia pitäisi käyttää talvellakin jotta se pysyy kunnossa.
        Jos automaatti-ilmastointi on "auto" asennossa, niin onko se silloin päällä vaikka AC valo ei palaiskaan, vai pitäisikö välillä painaa AC päälle käsin.

        Sana "automaatti-ilmastointi" on suomenkielessä vähän huono. Koska automaattisesta ilmanvaihdosta käytetään samaa sanaa (ilmastointi) kun jäähdytyslaitteesta (AC) ja tämä sekoittaa. Tässä jutussa AC tarkoittaa siis jäähdytyslaitetta ja sitä se tarkoittaa myös kojetaulun näytössä.

        Automaattinen ilmastointi tarkoittaa, että auto säätää ilman lämpötilan automaattisesti asetetun mukaiseksi ja mahdollisimman nopeasti. Sitä varten Scenicissä on 3 anturia: ulkoilman ja sisäilman lämpötila sekä auringon IR-säteilyn mittaus. Kesällä systeemi laittaa AC:n päälle jos on tarvis jäähdyttää, talvella se taas laittaa lämmittimen aluksi täysille ja vähentää sitten. Scenic II:n kaikissa malleissa on myös sähkötoiminen lisälämmitin, mistä johtuen lämmintä ilmaa alkaa tulla sisään, vaikka moottori olisi aivan kylmä. Siksi kojetaulusta kuuluu kylmällä ilmalla aluksi surinaa.

        AC:ta ei automaatti-ilmastointi laita itsestään päälle talvella, sillä talvella sää harvoin on niin lämmin että ilmaa pitäisi erikseen jäähdyttää. Kaksi poikkeusta on:
        sisäilman kierrätyksessä (nuppi ) menee AC aina päälle - oli kesä tai talvi. Samoin "näe hyvin toiminnossa" menee muistakseni AC päälle. Tämä tapahtuu siksi, että AC poistaa tehokkaasti ilmasta kosteutta, joka muuten saattaisi huurruttaa ikkunat.

        AC-nappi on aina käyttäjän päälle pantavissa/poistettavissa, mutta silloin automaatti-ilmastointi ei enää kontrolloi AC:ta. Se on koko ajan päällä tai pois, riippuen käyttäjän painalluksista, automatiikka ei siihen koske. Sama koskee muitakin automaatti-ilmastoinnin toimintoja (suuntaus, propellin nopeus). Jos haluaa nämä uudelleen automatiikan piiriin, pitää painaa AUTO-nappia, jolloin AUTO-teksti ilmestyy kojelautaan.

        AC toimii myös talvella (AC-rele napsuu, mg kytkin menee päälle) mutta koska koska kompressori on portaattomasti säätyvä, se ei talven pakkasella paljon kompressoi. Toisin kuin useimmissa merkeissä, AC:n käyttöä ei ole estetty talvellakaan. Asiaa voi seurata tyhjäkäynnillä, painamalla AC:ta päälle ja pois. Moottorin käyntinopeuden muutoksesta huomaa, tekeekö kompura töitä. Tosin elektroniikka tasaa käyntinopeuden nopeasti entiselleen.

        Mutta jos ilma otetaan talvella sisältä, tuloilma on lämmintä. Silloin kompressori toimii. AC:n kylmäneste sisältää akselin tiivisteiden voiteluaineen, joten sitä tosiaan pitäisi käyttää kerran kuussa, tiivisteen vanhenemisen hidastamiseksi.


      • rsce
        mja kirjoitti:

        Sana "automaatti-ilmastointi" on suomenkielessä vähän huono. Koska automaattisesta ilmanvaihdosta käytetään samaa sanaa (ilmastointi) kun jäähdytyslaitteesta (AC) ja tämä sekoittaa. Tässä jutussa AC tarkoittaa siis jäähdytyslaitetta ja sitä se tarkoittaa myös kojetaulun näytössä.

        Automaattinen ilmastointi tarkoittaa, että auto säätää ilman lämpötilan automaattisesti asetetun mukaiseksi ja mahdollisimman nopeasti. Sitä varten Scenicissä on 3 anturia: ulkoilman ja sisäilman lämpötila sekä auringon IR-säteilyn mittaus. Kesällä systeemi laittaa AC:n päälle jos on tarvis jäähdyttää, talvella se taas laittaa lämmittimen aluksi täysille ja vähentää sitten. Scenic II:n kaikissa malleissa on myös sähkötoiminen lisälämmitin, mistä johtuen lämmintä ilmaa alkaa tulla sisään, vaikka moottori olisi aivan kylmä. Siksi kojetaulusta kuuluu kylmällä ilmalla aluksi surinaa.

        AC:ta ei automaatti-ilmastointi laita itsestään päälle talvella, sillä talvella sää harvoin on niin lämmin että ilmaa pitäisi erikseen jäähdyttää. Kaksi poikkeusta on:
        sisäilman kierrätyksessä (nuppi ) menee AC aina päälle - oli kesä tai talvi. Samoin "näe hyvin toiminnossa" menee muistakseni AC päälle. Tämä tapahtuu siksi, että AC poistaa tehokkaasti ilmasta kosteutta, joka muuten saattaisi huurruttaa ikkunat.

        AC-nappi on aina käyttäjän päälle pantavissa/poistettavissa, mutta silloin automaatti-ilmastointi ei enää kontrolloi AC:ta. Se on koko ajan päällä tai pois, riippuen käyttäjän painalluksista, automatiikka ei siihen koske. Sama koskee muitakin automaatti-ilmastoinnin toimintoja (suuntaus, propellin nopeus). Jos haluaa nämä uudelleen automatiikan piiriin, pitää painaa AUTO-nappia, jolloin AUTO-teksti ilmestyy kojelautaan.

        AC toimii myös talvella (AC-rele napsuu, mg kytkin menee päälle) mutta koska koska kompressori on portaattomasti säätyvä, se ei talven pakkasella paljon kompressoi. Toisin kuin useimmissa merkeissä, AC:n käyttöä ei ole estetty talvellakaan. Asiaa voi seurata tyhjäkäynnillä, painamalla AC:ta päälle ja pois. Moottorin käyntinopeuden muutoksesta huomaa, tekeekö kompura töitä. Tosin elektroniikka tasaa käyntinopeuden nopeasti entiselleen.

        Mutta jos ilma otetaan talvella sisältä, tuloilma on lämmintä. Silloin kompressori toimii. AC:n kylmäneste sisältää akselin tiivisteiden voiteluaineen, joten sitä tosiaan pitäisi käyttää kerran kuussa, tiivisteen vanhenemisen hidastamiseksi.

        sc II aut.ilm , onko normaali toiminta?
        ulkoilma 10ast. kone aamulla käymään ja menoksi.
        Kompura kytkeytyy päälle eikä lähde pois jos ei käsin ota.
        Sisäilman pyyntö on 21ast.
        Mittaako jostain ilmankosteutta , kun tämänhetken tutkimusten mukaan ainakin kostealla kelillä tekee näin??


      • mja
        rsce kirjoitti:

        sc II aut.ilm , onko normaali toiminta?
        ulkoilma 10ast. kone aamulla käymään ja menoksi.
        Kompura kytkeytyy päälle eikä lähde pois jos ei käsin ota.
        Sisäilman pyyntö on 21ast.
        Mittaako jostain ilmankosteutta , kun tämänhetken tutkimusten mukaan ainakin kostealla kelillä tekee näin??

        Oletko varma, että ollut edellisellä keikalla laittanut AC:ta manuaallisesti päälle ja unohtanut koko jutun? Vaikkapa poistaaksesi huurretta laseista. Silloin AC on manuaalisesti päällä koko ajan siihen asti, kunnes otat sen pois. Moottorin sammuttaminen ei poista AC:n käsiohjausta. Automaatti alkaa ohjata AC:ta uudelleen vasta sitten kún on painanut AUTO.

        Toisin kuin muut automaattitoiminnot (suuntaus ja propelli), AC:n näytöstä ei voi edes päätellä onko se automaatilla vai manuaaliohjauksella? Tuossahan olisi voinut testata asian painamalla AUTO. Jos AC edelleen jatkaa, niin sitten se AC tuli automaatin kautta. Samalla olisi voinut katsoa, missä lämpötilapyynnössä se ottaa AC:n pois.

        Joskus voi auto olla "kasvihuone" vaikka ulkona olisi 10 C. Jos aurinko on lämmittänyt auton sisätilat, niin se kyllä saattaa laittaa AC:n päälle, viilentääkseen sen. 10 asteesta en tiedä, mutta kyllä 15 asteisessa ulkoilmassa (auringonpaisteessa) seisomisen jälkeen AC on mennyt päälle. Kosteusanturiin en usko, antureita on 2 lämpötilalle ja 1 IR- eli lämpöstäteilylle.


      • scenaario
        mja kirjoitti:

        Oletko varma, että ollut edellisellä keikalla laittanut AC:ta manuaallisesti päälle ja unohtanut koko jutun? Vaikkapa poistaaksesi huurretta laseista. Silloin AC on manuaalisesti päällä koko ajan siihen asti, kunnes otat sen pois. Moottorin sammuttaminen ei poista AC:n käsiohjausta. Automaatti alkaa ohjata AC:ta uudelleen vasta sitten kún on painanut AUTO.

        Toisin kuin muut automaattitoiminnot (suuntaus ja propelli), AC:n näytöstä ei voi edes päätellä onko se automaatilla vai manuaaliohjauksella? Tuossahan olisi voinut testata asian painamalla AUTO. Jos AC edelleen jatkaa, niin sitten se AC tuli automaatin kautta. Samalla olisi voinut katsoa, missä lämpötilapyynnössä se ottaa AC:n pois.

        Joskus voi auto olla "kasvihuone" vaikka ulkona olisi 10 C. Jos aurinko on lämmittänyt auton sisätilat, niin se kyllä saattaa laittaa AC:n päälle, viilentääkseen sen. 10 asteesta en tiedä, mutta kyllä 15 asteisessa ulkoilmassa (auringonpaisteessa) seisomisen jälkeen AC on mennyt päälle. Kosteusanturiin en usko, antureita on 2 lämpötilalle ja 1 IR- eli lämpöstäteilylle.

        Missäköhän nuo anturit sijaitsevat?


      • Lati
        mja kirjoitti:

        Sana "automaatti-ilmastointi" on suomenkielessä vähän huono. Koska automaattisesta ilmanvaihdosta käytetään samaa sanaa (ilmastointi) kun jäähdytyslaitteesta (AC) ja tämä sekoittaa. Tässä jutussa AC tarkoittaa siis jäähdytyslaitetta ja sitä se tarkoittaa myös kojetaulun näytössä.

        Automaattinen ilmastointi tarkoittaa, että auto säätää ilman lämpötilan automaattisesti asetetun mukaiseksi ja mahdollisimman nopeasti. Sitä varten Scenicissä on 3 anturia: ulkoilman ja sisäilman lämpötila sekä auringon IR-säteilyn mittaus. Kesällä systeemi laittaa AC:n päälle jos on tarvis jäähdyttää, talvella se taas laittaa lämmittimen aluksi täysille ja vähentää sitten. Scenic II:n kaikissa malleissa on myös sähkötoiminen lisälämmitin, mistä johtuen lämmintä ilmaa alkaa tulla sisään, vaikka moottori olisi aivan kylmä. Siksi kojetaulusta kuuluu kylmällä ilmalla aluksi surinaa.

        AC:ta ei automaatti-ilmastointi laita itsestään päälle talvella, sillä talvella sää harvoin on niin lämmin että ilmaa pitäisi erikseen jäähdyttää. Kaksi poikkeusta on:
        sisäilman kierrätyksessä (nuppi ) menee AC aina päälle - oli kesä tai talvi. Samoin "näe hyvin toiminnossa" menee muistakseni AC päälle. Tämä tapahtuu siksi, että AC poistaa tehokkaasti ilmasta kosteutta, joka muuten saattaisi huurruttaa ikkunat.

        AC-nappi on aina käyttäjän päälle pantavissa/poistettavissa, mutta silloin automaatti-ilmastointi ei enää kontrolloi AC:ta. Se on koko ajan päällä tai pois, riippuen käyttäjän painalluksista, automatiikka ei siihen koske. Sama koskee muitakin automaatti-ilmastoinnin toimintoja (suuntaus, propellin nopeus). Jos haluaa nämä uudelleen automatiikan piiriin, pitää painaa AUTO-nappia, jolloin AUTO-teksti ilmestyy kojelautaan.

        AC toimii myös talvella (AC-rele napsuu, mg kytkin menee päälle) mutta koska koska kompressori on portaattomasti säätyvä, se ei talven pakkasella paljon kompressoi. Toisin kuin useimmissa merkeissä, AC:n käyttöä ei ole estetty talvellakaan. Asiaa voi seurata tyhjäkäynnillä, painamalla AC:ta päälle ja pois. Moottorin käyntinopeuden muutoksesta huomaa, tekeekö kompura töitä. Tosin elektroniikka tasaa käyntinopeuden nopeasti entiselleen.

        Mutta jos ilma otetaan talvella sisältä, tuloilma on lämmintä. Silloin kompressori toimii. AC:n kylmäneste sisältää akselin tiivisteiden voiteluaineen, joten sitä tosiaan pitäisi käyttää kerran kuussa, tiivisteen vanhenemisen hidastamiseksi.

        Mistäköhän mja kaiken tietonsa on ammentanut - voisit kirjoittaa noi käyttöohjeet uusiksi - sen verran selkeäasti asiat esität - kiitos!

        Lisäyksenä että tuo Huurrepoisto-pikatoimito tosiaan kytkee AC:n päälle, joten talvella jo tämä yksistään riittänee pitämään tiivisteet notkeana, koska tuota Huurrepoisto-toimintoa tulee kuitenkin käytettyä noin viikottain - syksystä-kevääseen.

        PIkkasen nopeammin vois täysautomatiikka kärryä viilentää sen jälkeen kun se ajossa on uudelleen päässyt lämpenemään, esim. voimakkaassa auringon paisteessa - eli itse pitänyt hieman puhallintehoa silloin tällöin lisätä - muutoin erinomainen kokonaisuus - päällä aina - siis Auto.

        -J


      • scenic 03 expression
        mja kirjoitti:

        Sana "automaatti-ilmastointi" on suomenkielessä vähän huono. Koska automaattisesta ilmanvaihdosta käytetään samaa sanaa (ilmastointi) kun jäähdytyslaitteesta (AC) ja tämä sekoittaa. Tässä jutussa AC tarkoittaa siis jäähdytyslaitetta ja sitä se tarkoittaa myös kojetaulun näytössä.

        Automaattinen ilmastointi tarkoittaa, että auto säätää ilman lämpötilan automaattisesti asetetun mukaiseksi ja mahdollisimman nopeasti. Sitä varten Scenicissä on 3 anturia: ulkoilman ja sisäilman lämpötila sekä auringon IR-säteilyn mittaus. Kesällä systeemi laittaa AC:n päälle jos on tarvis jäähdyttää, talvella se taas laittaa lämmittimen aluksi täysille ja vähentää sitten. Scenic II:n kaikissa malleissa on myös sähkötoiminen lisälämmitin, mistä johtuen lämmintä ilmaa alkaa tulla sisään, vaikka moottori olisi aivan kylmä. Siksi kojetaulusta kuuluu kylmällä ilmalla aluksi surinaa.

        AC:ta ei automaatti-ilmastointi laita itsestään päälle talvella, sillä talvella sää harvoin on niin lämmin että ilmaa pitäisi erikseen jäähdyttää. Kaksi poikkeusta on:
        sisäilman kierrätyksessä (nuppi ) menee AC aina päälle - oli kesä tai talvi. Samoin "näe hyvin toiminnossa" menee muistakseni AC päälle. Tämä tapahtuu siksi, että AC poistaa tehokkaasti ilmasta kosteutta, joka muuten saattaisi huurruttaa ikkunat.

        AC-nappi on aina käyttäjän päälle pantavissa/poistettavissa, mutta silloin automaatti-ilmastointi ei enää kontrolloi AC:ta. Se on koko ajan päällä tai pois, riippuen käyttäjän painalluksista, automatiikka ei siihen koske. Sama koskee muitakin automaatti-ilmastoinnin toimintoja (suuntaus, propellin nopeus). Jos haluaa nämä uudelleen automatiikan piiriin, pitää painaa AUTO-nappia, jolloin AUTO-teksti ilmestyy kojelautaan.

        AC toimii myös talvella (AC-rele napsuu, mg kytkin menee päälle) mutta koska koska kompressori on portaattomasti säätyvä, se ei talven pakkasella paljon kompressoi. Toisin kuin useimmissa merkeissä, AC:n käyttöä ei ole estetty talvellakaan. Asiaa voi seurata tyhjäkäynnillä, painamalla AC:ta päälle ja pois. Moottorin käyntinopeuden muutoksesta huomaa, tekeekö kompura töitä. Tosin elektroniikka tasaa käyntinopeuden nopeasti entiselleen.

        Mutta jos ilma otetaan talvella sisältä, tuloilma on lämmintä. Silloin kompressori toimii. AC:n kylmäneste sisältää akselin tiivisteiden voiteluaineen, joten sitä tosiaan pitäisi käyttää kerran kuussa, tiivisteen vanhenemisen hidastamiseksi.

        Sinussa kun tuo tieto asustelee niin kysyisin vielä että onko normaalia kun scenic laittaa sisäilman kierrätyksen välillä itsekseen päälle ?
        On jonkin päällä ja vaihtaa taas itsekseen ulkoilmalle. Kun sisäilman kierrätys menee päälle näin automatic niin merkkivalo ei pala mutta kun laitan painikkeesta käsin niin merkkivalo syttyy. Onko tähän toimintaan selitystä?


      • Anonyymi
        mja kirjoitti:

        Sana "automaatti-ilmastointi" on suomenkielessä vähän huono. Koska automaattisesta ilmanvaihdosta käytetään samaa sanaa (ilmastointi) kun jäähdytyslaitteesta (AC) ja tämä sekoittaa. Tässä jutussa AC tarkoittaa siis jäähdytyslaitetta ja sitä se tarkoittaa myös kojetaulun näytössä.

        Automaattinen ilmastointi tarkoittaa, että auto säätää ilman lämpötilan automaattisesti asetetun mukaiseksi ja mahdollisimman nopeasti. Sitä varten Scenicissä on 3 anturia: ulkoilman ja sisäilman lämpötila sekä auringon IR-säteilyn mittaus. Kesällä systeemi laittaa AC:n päälle jos on tarvis jäähdyttää, talvella se taas laittaa lämmittimen aluksi täysille ja vähentää sitten. Scenic II:n kaikissa malleissa on myös sähkötoiminen lisälämmitin, mistä johtuen lämmintä ilmaa alkaa tulla sisään, vaikka moottori olisi aivan kylmä. Siksi kojetaulusta kuuluu kylmällä ilmalla aluksi surinaa.

        AC:ta ei automaatti-ilmastointi laita itsestään päälle talvella, sillä talvella sää harvoin on niin lämmin että ilmaa pitäisi erikseen jäähdyttää. Kaksi poikkeusta on:
        sisäilman kierrätyksessä (nuppi ) menee AC aina päälle - oli kesä tai talvi. Samoin "näe hyvin toiminnossa" menee muistakseni AC päälle. Tämä tapahtuu siksi, että AC poistaa tehokkaasti ilmasta kosteutta, joka muuten saattaisi huurruttaa ikkunat.

        AC-nappi on aina käyttäjän päälle pantavissa/poistettavissa, mutta silloin automaatti-ilmastointi ei enää kontrolloi AC:ta. Se on koko ajan päällä tai pois, riippuen käyttäjän painalluksista, automatiikka ei siihen koske. Sama koskee muitakin automaatti-ilmastoinnin toimintoja (suuntaus, propellin nopeus). Jos haluaa nämä uudelleen automatiikan piiriin, pitää painaa AUTO-nappia, jolloin AUTO-teksti ilmestyy kojelautaan.

        AC toimii myös talvella (AC-rele napsuu, mg kytkin menee päälle) mutta koska koska kompressori on portaattomasti säätyvä, se ei talven pakkasella paljon kompressoi. Toisin kuin useimmissa merkeissä, AC:n käyttöä ei ole estetty talvellakaan. Asiaa voi seurata tyhjäkäynnillä, painamalla AC:ta päälle ja pois. Moottorin käyntinopeuden muutoksesta huomaa, tekeekö kompura töitä. Tosin elektroniikka tasaa käyntinopeuden nopeasti entiselleen.

        Mutta jos ilma otetaan talvella sisältä, tuloilma on lämmintä. Silloin kompressori toimii. AC:n kylmäneste sisältää akselin tiivisteiden voiteluaineen, joten sitä tosiaan pitäisi käyttää kerran kuussa, tiivisteen vanhenemisen hidastamiseksi.

        Tuosta AC sepustuksesta ei ottanut selvää erkkikään.
        Miksi automaatti-ilmastoinnin hallinta paneelissa on AC-nappi jolla AC-merkkivalo syttyy tai sammuu hallintapaneelin näytöllä nappia painettaessa koska kukaan ei tiedä miksi automaatti-ilmastoinnissa pitää olla AC-nappi.
        Eikö ilmastointi ole silloin automaattinen kun säätää vain sisälämpötilan ja tarvittaessa ilman puhallussuuntia mieleisekseen ilman AUTO- tai AC-nappeja.

        Aika usein saa Skodassa temppuilla hölmösti toteutetun automaattisen ilmastoinnin kanssa.
        Varsinkin silloin kun työntää sisälle lämpötilan säädöstä huolimatta liian kuumaa tai liian kuumaa ilmaa.

        Miten tuonlaisessa tilanteessa pitää menetellä, mitä merkkejä pitää ilmastoinnin hallintapaneeliin näpytellä, laittaako LOL:iin, AC:lle vai viekö Pörhölle rahastettavaksi?


    • Anonyymi

      Yleensä aina automaattiasennossa, lämpötilasäätöä muuttelen jossain välillä 18-21 astetta, jos lämpö ei tunnu sopivalta. Huurunpoistoa käytän välillä päällä jos tuulilasi menee huuruun. Ei kai siinä sen kummempaa.

    • Anonyymi

      Käytän ilmastointia lähinnä vain tarvittaessa kosteuden poistoon tuulilasista. Ei täällä Suomessa juuri muuten tarvitsekaan.

    • Anonyymi

      Kesähelteille saa manuaalisesti laittaa +15 (minimi), puhalluksen täysille ja sisäilmankierron päälle, jos laittaa vaikka 18C automatiikalla niin auto kuin sauna.

      • Anonyymi

        Oliskohan ilmastointihuollon paikka?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      67
      2914
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      412
      2812
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2247
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      87
      2014
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1834
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1830
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1785
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1602
    Aihe