Kuvien julkaiseminen

laillista näin?

Onko laillista julkaista internetissä kopiota kuvista jotka olen ostanut valokuvausliikkeltä?

Eli siis kuva on valokuvausliikkeen ottama ja kaikki kuvassa esiintyvät olivat siinä vapaaehtoisesti, eli kenelläkään ei kuvaushetkellä ollut mitään kuvaamista vastaan.

Ostin kuvausliikkeeltä kopion kuvasta ja otin siitä kopion skannerillani ja tallensin kuvan koneeleni.
(skannerihan ottaa kuvan kuvasta)

Nyt olisi tarkoitus levitää sitä skannattua kuvaa (eli kuvan kuvaa) netissä, mutta mieleen juolahti kysymys: Onka tämä laillista?

Kuvassa esiintyvien mielipiteellähän ei pitäisi olla merkitystä, koska kuvan oikeudet ovat sen ottajalla ja kaikki olivat kuvaus hetkellä yhteistyöhaluisia.

Onko minulla oikeudet siihen skannaamaani kuvaan, kun periaatteessa olen sen itse ottanut?

5

547

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ole laillista julkaista ko. kuvia. Itseasiassa jo niiden skannaaminen tietokoneelle on tekijänoikeuslain vastaista. (julkaisematonta teosta ei saa kopioida edes omaan käyttöön).

Kuvassa olevilla henkilöillä on omat yksityisyyteen liittyvät oikeutensa, jotka ovat tekijänoikeudesta riippumattomia. Se, miten pitkälle nämä ovat juridisesti päteviä oikeuksia on sitten eri asia. En näe miten tuollainen studiossa otettu kuva voisi objektiivisesti loukata ketään (tosin kuin esim. kuva, jossa henkilö on sammunut kadulle). Silti hyvät tavat edellyttävät ko. henkilöiden kuulemista.

Hakukoneiden takia Internetiä voisi pitää henkilörekisterinä, joten sinne ei toisen tietoja saa noin vain laittaa ainakaan, jos henkilöt mainitaan nimeltä.

• .............

Minun mielestäni valokuvausliikkeestä ostetut kuvat ovat julkistettuja, koska valokuvausliike ei ole määritellyt sitä, kuka saa nähdä kuvat. Tällöin myös kuvan skannaaminen omaan käyttöön on laillista, mutta Internetissä julkaiseminen tietenkään ei.

• ............. kirjoitti:

Minun mielestäni valokuvausliikkeestä ostetut kuvat ovat julkistettuja, koska valokuvausliike ei ole määritellyt sitä, kuka saa nähdä kuvat. Tällöin myös kuvan skannaaminen omaan käyttöön on laillista, mutta Internetissä julkaiseminen tietenkään ei.

Ei niitä ole julkistettu. Se, että niiden näyttämistä ei ole kielletty ei tarkoita julkistanmista. Eihän tekijänoikeuslaki edes mahdollista näyttämisen kieltämistä.

Laki sanoo "8 §. Teos katsotaan julkistetuksi, kun se luvallisesti on saatettu yleisön saataviin."

Yksityisen tilaamia kuvia ei ole saatettu yleisön saataviin. Tuo nimenomaan edellyttää tekijän luvan, jotta sen voisi julkistaa. Sellainen lupa ei ole mikään oletusarvo.

• Skanneri

> Onko minulla oikeudet siihen skannaamaani kuvaan, kun periaatteessa olen sen itse ottanut?

Siis se, että olet skannannut kuvan, tarkoittaa mielestäsi samaa kuin että "olet sen itse ottanut"?

Yhtä hyvinhän minä voisin ostaa julkkislehden, skannata kuvia sieltä ja sitten laittaa ne nettiin sanoen että "periaatteessa olen itse nämä ottanut"!

Valokuvaamon ottamien kuvien tekijänoikeudet ovat valokuvaamolla/valokuvaajalla. Tapauskohtaisesti sitten katsotaan miten toimitaan, eli voidaan tehdä erilaisia sopimuksia.

Esim. meidän hääkuviemme kanssa toimimme niin että paperikuvien lisäksi saimme samat kuvat korkealaatuisina .jpg kuvina CD:lle poltettuna, ja valokuvaaja allekirjoitti sopimuksen että saamme käyttää elektronisia versioita esim. nettisivuillamme. Tästä hän otti erillisen korvauksen.

Sen sijaan jos olisimme päättäneet ottaa pelkät paperikuvat (päästäksemme halvemmalla) ja sen jälkeen skannailleet niitä itse nettiin, se olisi ollut tekijänoikeuden vastaista.

• mitä edes miettii

Siis oikeesti..ei vähempää vois kiinnostaa onko laillista vai ei.

Jos ihmisellä on super paskaa jo ennestään niin kerronpa, että ei paljon kiinnosta.Jakoon vaan byrokraattien iloksi ja muiden kaksoisleukaläskimossejen ihmeteltäväksi, että hyvänen aika sentään..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      52
      3291
    2. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      21
      2500
    3. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2418
    4. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      40
      2361
    5. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      31
      2238
    6. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      2234
    7. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      40
      2060
    8. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1981
    9. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      108
      1822
    10. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      36