DC veneen talvisäilytys ulkona

mitenpitäisi

Ensimmäinen talvi tämän veneen kanssa. Miten DC tyyppinen vene pitäisi peittää telakalla. Eli veneeni on nyt telakalla pukeilla ulkona, johon se myös olisi tarkoitus jättää. Paljat ym. kankaat on poistettu.
Veneeni on 630dc Bella. Miten se pitäisi peittää? Kuomu on tietenkin päällä. Jokin teline pitäisi varmaan tehdä, jotta lumi ei kerry päälle pahasti. pitääkö pressun alla laittaa vielä jotain muuta? Vinkkejä aloittelijalle kiitos!

22

23956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Motorboat

      Itse olen ottanut kuomun pois päältä ja lämpimään säilöön. Näin myös ilmanvaihto on veneessä parempi.
      Veneen päälle rakennan kulmaraudoista ja tukipuista harjakaton jonka päälle sitten pressu.
      Paljon aikaa ja ajatusta pressun kiinnitykseen ja siihen ettei jää löysää pressua johon vesi kerääntyy . Ja talvella sitten jäätyy isoiksi jääkimpaleiksi.
      Tässä minun kokemus ja näin teen sen taas tänä vuonna.

    • näin se

      ettei kaikki veneitä tarvitse? DC vene? mikä helvetti se on?

      • Töks

        Mikä ihmeen ongelma sinulla on? Jos ei ole muuta sanottavaa, jätä sekin sanomatta.


      • pönttö

        sehän on tietenkin tasavirtavene. Sen vastakohta on AC eli vaihtovirta vene. Tärkeitä tuollaisen veneen säilyttämisessä on virran pois kytkentä. Minä säilytän oman Bella 580 L AC veneeni rantatrailerin päällä. Parhaimpina talvina saan kerättyä muutaman kymmenen sentin kerroksen lunta suojaamaan venettä. Avotila on muuten parasta tyhjentää lasten muovisella lumilapiolla sitten, kun veneeseen haluaa mennä sisään siis.


    • pois

      Kuomu kannattaa ehdottomasti ottaa pois talveksi ettei mee pilalle.

      Itselläni suojana on Noan A-teline (alumiininen) ja sen päällä pressu. Pelittää hyvin.

      • kuomu menee

        pilaalle? minulla on pari kautta ollut vene trailerin päällä ja kuomun lisäksi en ole siihen mitään virittänyt.Muutaman kerran talven aikana joutuu lumet poistamaan mutta sehän ei nyt iso ongelma ole.Kuomussa en ole huomannut mitään vikaa mikä johtuisi siitä että talvella on ulkona.


      • talvi
        kuomu menee kirjoitti:

        pilaalle? minulla on pari kautta ollut vene trailerin päällä ja kuomun lisäksi en ole siihen mitään virittänyt.Muutaman kerran talven aikana joutuu lumet poistamaan mutta sehän ei nyt iso ongelma ole.Kuomussa en ole huomannut mitään vikaa mikä johtuisi siitä että talvella on ulkona.

        Tere,

        Ainakin etelässä talvet saattaa olla aika kosteita ja homehtumisvaara on silloin olemassa.


      • Juuso
        talvi kirjoitti:

        Tere,

        Ainakin etelässä talvet saattaa olla aika kosteita ja homehtumisvaara on silloin olemassa.

        Rakenna pressukulmista ja kakkoskakkosista katos ("mökki") veneesi päälle. Levitä päälle kestopeite. Jätä alareunaan tyhjää, josta ilma pääsee kiertämään. Tällöin kuomu voi olla veneessä päällä talven, myös täällä etelässä. Kuomu suojaa ettei kaikki noki ja pöly pääse veneeseen.


      • semmoisen
        Juuso kirjoitti:

        Rakenna pressukulmista ja kakkoskakkosista katos ("mökki") veneesi päälle. Levitä päälle kestopeite. Jätä alareunaan tyhjää, josta ilma pääsee kiertämään. Tällöin kuomu voi olla veneessä päällä talven, myös täällä etelässä. Kuomu suojaa ettei kaikki noki ja pöly pääse veneeseen.

        mutta jo eka myrsky vei katon päältä :) ja sen jälkeen jäi vene pressujen varaan ja näin kaksi talvea. Kesällä en sitten pressua käytä ollenkaan joten jos se ei nyt ihan lahoksi veneen päällä muutu ja talvet kestää niin ok.
        Mutta toki kaikille muille suosittelen kunnon pressut päälle.Itse vaan olen laiskanpuolinen ja jos kerran pari talvea mennyt ok niin laiskuus sen kun kasvaa :)


      • ss 48
        semmoisen kirjoitti:

        mutta jo eka myrsky vei katon päältä :) ja sen jälkeen jäi vene pressujen varaan ja näin kaksi talvea. Kesällä en sitten pressua käytä ollenkaan joten jos se ei nyt ihan lahoksi veneen päällä muutu ja talvet kestää niin ok.
        Mutta toki kaikille muille suosittelen kunnon pressut päälle.Itse vaan olen laiskanpuolinen ja jos kerran pari talvea mennyt ok niin laiskuus sen kun kasvaa :)

        Katos on hyvä tehdä ja se pitää kiinnittää köysillä veneeseen / venee alata, niin ei tuuli vie.


      • Juuso
        semmoisen kirjoitti:

        mutta jo eka myrsky vei katon päältä :) ja sen jälkeen jäi vene pressujen varaan ja näin kaksi talvea. Kesällä en sitten pressua käytä ollenkaan joten jos se ei nyt ihan lahoksi veneen päällä muutu ja talvet kestää niin ok.
        Mutta toki kaikille muille suosittelen kunnon pressut päälle.Itse vaan olen laiskanpuolinen ja jos kerran pari talvea mennyt ok niin laiskuus sen kun kasvaa :)

        Itsellä ollut tuo kuvaamani katos veneen päällä 5 vuotta meren rannalla eikä ongelmia ole koskaan ollut. Tukirakennelman on hyvä tietenkin olla tuleva. Pressu on siis se iso kangas joka laitetaan rakennetun kehikon päälle ja kuomu on se veneen oma kangas, jolla avotila peitetään.


    • poiskuomu

      ehdottomasti kannattaa peittää pressuilla ja otttaa kuomu pois pilaantumasta.

      • tärkeintä

        Lisäyksenä noihin edellisiin vastauksiin. Kuomu kannattaa todella ottaa pois talvenajaksi ja viedä se jonnekkin kuivempaan paikkaan. Tärkeintä kuomun säilyttämisessä on se, että laskostaa sen siististi ja vielä niin, että "ikkunien" kohdalle ei tule yhtään laskosta. Jos "ikkunassa" on laskos siihen tulee helposi reikä. Ja keväällä ei ole ikäviä yllätyksiä.


      • tietenkin
        tärkeintä kirjoitti:

        Lisäyksenä noihin edellisiin vastauksiin. Kuomu kannattaa todella ottaa pois talvenajaksi ja viedä se jonnekkin kuivempaan paikkaan. Tärkeintä kuomun säilyttämisessä on se, että laskostaa sen siististi ja vielä niin, että "ikkunien" kohdalle ei tule yhtään laskosta. Jos "ikkunassa" on laskos siihen tulee helposi reikä. Ja keväällä ei ole ikäviä yllätyksiä.

        on ottaa kuomu pois ja laskostaa se ilmavasti ja viedä johonkin kuivaan paikkaan talvisäilytykseen.


      • mikeh
        tietenkin kirjoitti:

        on ottaa kuomu pois ja laskostaa se ilmavasti ja viedä johonkin kuivaan paikkaan talvisäilytykseen.

        Jos ottaa siis ajokuomun pois (HT-vene) ja tekee päälle katoksen pressuilla, niin olisko järkeä laittaa vielä suojapeite (n. 30euroa) koko veneen päälle jottei ilman saasteet/pöly pääse sisäpuolelle. Tämä lienee ongelma varsinkin pääkaupunki-seudulla. Mutta tuleeko tässä taasen kosteusongelmia vai miten tuo suojapeite pitää panna hengittämään?


      • mikeh
        mikeh kirjoitti:

        Jos ottaa siis ajokuomun pois (HT-vene) ja tekee päälle katoksen pressuilla, niin olisko järkeä laittaa vielä suojapeite (n. 30euroa) koko veneen päälle jottei ilman saasteet/pöly pääse sisäpuolelle. Tämä lienee ongelma varsinkin pääkaupunki-seudulla. Mutta tuleeko tässä taasen kosteusongelmia vai miten tuo suojapeite pitää panna hengittämään?

        siis


      • Kippari71
        mikeh kirjoitti:

        siis

        Kunnon kehikko loytyy hakusanalla fiksupressukatos. Rakenna kakosnelosesta ja rauta kulmilla
        joissa kiristysruuvit niin saat nopeasti ja katevasti katoksen purettua kevaalla. Todella tukevat.
        Suosittelen.


    • drttyhy

      Minä pidän kuomun veneessä, koska minulla ei oletilaa siirtää sitä mihinkään. Veneeni pituus on 8m ja minulla on A-pukkit veneen ulkopuolella ja kuitulevy I-palkki(9m) niiden päällä. Tämä pressukehikkoa ei ole tuettu veneestä. Pressu on kiristetty roikkuvilla vesikanistereilla. Tämä malli on niin jyrkkä että lunta ei oikeastaan keräänny sen päälle.

    • 17

      vaihtelevia vastauksia, mutta tässä täydellinen ja oikea vastaus. eli veneen oma pressu pois. toki se silläkin pärjää, mutta käyttöikä lyhenee ja ilmankierto olematon = hometta. mikäli meinaat keväällä jotain korjailla veneessä tee sellainen talo niillä kulmapaloilla, niin jää työskentelytilaa. kattokulma on tosin loiva, joten ei hirmu harvaa katosta voi tehdä. helpoin on vaan ottaa joku kakkosnelonen harjapuuksi ja tehdä simppelit A tuet sille eteen ja taakse ainakin. saa jyrkemmän kulman ja lumet valuvat hyvin. tosin ilman kierto heikompi, kun pressu veneen laitoja vasten, joten päädyt ainakin hieman auki. paras on ostaa tuolalinen alumiiniputkinen valmisrakennelma, jos rahaa on. mikäli on pirun laiska niin antaa sen vaan maata siellä lunta täynnä.

    • Anonyymi

      Kutistuspistoli.fi katso ratkaisu ja Ranplast muovi.

      • Anonyymi

        Olen jo peittänyt kun vuonna 2006 tätä kysyin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen jo peittänyt kun vuonna 2006 tätä kysyin

        Mitä ihmettä?
        Et ole odottanyt Ranplastin ihmeitä tekevää ratkaisua 15 vuotta vaan ryhdyit toimiin vailinaisen tiedon perusteella!
        Elät villiä ja vaarallista elämää :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe