Osteopenia?

Osteopenia

Sinä jolla on diagnosoitu osteopenia kerro miten sinua on jatkoseurattu tai aloititko lisäkalkin syömisen tms. Kaikki kommentit ovat tervetulleita.

60

33827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osteopeniaa

      3 vuotta sitten (silloin 40 v.) todettiin osteopenia. Lääkkeeksi reseptillä saatavaa kalkkia, jossa lisättynä D-vitamiinia: kesäisin 1/pv, talvisin 2/pv. 2 vuoden jälkeen uudet kuvaukset, joissa luusto aavistuksen huonontunut. Koska äidilläni on osteoporoosi, lääkäri määräsi luustolääkkeen (lähinnä ennaltaehkäisyyn), jota syön 2 vuotta ja sitten 2 vuotta ilman ja uudet kuvat. Tämä lääkärin mukaan riittävä seuranta.

      • =)

        Muutama vuosi sitten minulla todettiin osteopenia. Syitä tähän oli monia...suurin syy oli nivelreuma johon lääkityksenä oli mm. kortisoni. Tällä hetkellä en saa reumalääkkeitä syödä lainkaan.
        Ikää minulla on 23vuotta ja luustoni on n.75-80 vuotiaan tasolla. Seuranta on 6kk välein, kalkkitabletteja sekä d-vitamiinia syön 1-2x päivässä, talvisin 2-3 x päivässä.
        Seuranta välit riippuvat luuston heikkoudesta, luulenpa näin...


    • tyttö 18v

      todettiin n. kaksi vuotta sitten. määrättiin syömään kalsiumia ja ekstravahvaa d vitamiinia. jatkoseurantaa ei ole ollut ollenkaan. ja juu olen 18vuotias. maitoa olen juonut ja maitotuotteita aina syönyt.

    • lannerankakivut

      Lannerankakivut ja lonkkakivut johtuvat minulla ilmeisesti selkärangan skolioosista. Luuntiheysmittaus antoi kuitenkin viitteitä osteopeniaan ja sain gynekologilta tynyjä kalkki/d-valmisteita, joita otan 2 päivässä. Olen nyt tyytyväinen kun sain lopultakin (tuttava)lääkäriltä vastauksen tähän kalkkijuttuun.
      Kipuja joudun kärsimään koko loppuiän, mutta onneksi olen jo 60 v. Alaselkä on niin kasassa, että ilmeisesti luuntiheysmittauskaan ei anna luotettavia lukuja. Nyt kuitenkin tiedän, mistä kivut johtuvat, sen näytti selkärankartg-kuva. Seurantaa ei ole. Pitäisi vann tehdä selkäliikkeitä ja hierontaa. Myös jooga auttaa.

    • tutkimus.. ehkä?

      Moi
      Itselläni tod.osteopenia kantapäämittauksessa.
      Selkärangassa ollut lievä skolioosi pitkään.
      Lääkäri suositteli kalkkitablettien syöntiä.

      Menin itse oma-alotteisesti ODL:n osteoporoosimittaukseen (lähetteen sain ODL:n lääkäriltä),koska keskimmäiset varpaat turtuu lenkillä.
      Tulos..kahdessa nikamassa osteoporoosilöydös skoliooso alueella..lääkäri suositteli osteoporoosilääkitystä muutamaksi vuodeksi.

      Elikkä terveyskeskuslääkärin ohje oli kalkkia,ja potilas ulos.
      Eivät he näytä välittävän/perehtyvän asiaan,vaikka hoidon aikainen aloitus on tärkeää..

      Nykyään täytyy ennen terv.keskus lääkäriin menoa selvittää laajasti ja perusteellisesti vaivansa,että tietää lääkärille kertoa oireiden syyt ja millaista hoitoa tarvitsee.
      Tämä saattaa tuntua koomiselta,mutta on valitettavasti totta usein...


      Toinen juttu on sitten kalkin imeytyminen tableteista..se on muutama %,elikkä niidwn syönti saattaa olla turhaa.

      Ota selvää kalkin imeytymisestä ja itse olin niin viisas että menin tutkimuksiin..

      Maksaa n.100 euroa,Kela korvaa osan.

      Tutustu osteoporoosiliiton sivuihin,siellä on tietoa ja sieltä saa ohjeita.

      Hyvää Kevättä ja aurinkoisia ulkoilusäitä...

      • rohtoilija

        On todettu osteopenia. Laktoosi-intolerantti ja keliakiaa poteva. Pointti on se, että kalsiumin kyytipojaksi ei riitä pelkkä d-vitamiini, vaan pitää olla yhtäaikaa k-vitamiini, joka kiinnittää kalsiumin luustoon. D-vitamiini vie kalsiumin vereen, mutta siihen se jää ilman k-vitamiinia. Lisäksi kalsiumin jäädessä vaan vereen se jää verenkierrosta verisuonien seinämiin. Luontaistuntijat-lehden uusimman numeron mukaan. Lehmän maidossa kalsium luonnollisessa muodossa, mutta jos on maitoproteiinin allergiaa, tulee käyttää kalkkivalmistetta, jossa on d-vitamiinia ja k-vitamiinia.

        Oman kokemukseni mukaan luuston tiheyttä seurataan hyvin väljästi ja omalla aktiivisella tiedon etsimisellä löytää sopivan kalkkivalmisteen, jossa ei ole mahdollisia allergisia aineita, kuten soijaa. Pitää huolehtia siitä, vaikka lääkärin antamalla reseptillä saa erikoiskalkkivalmisteen, kuten Ideoksen, niin tarvitaan lisäksi k-vitamiinia, jota em. valmiste ei sisällä.

        Mitä sitten esim. kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa yleisemminkin kehon toimintaan, siinäkin on kyse välillisesti koko terveydestä. Esim. beetakarotiini ei muunnu A-vitamiiniksi tai että kolesteroli ei muunnu hyödyllisiksi hormoneiksi. Tällöin kolesterolin määrä kohoaa. Kalanmaksaölkystä saa A-vitamiinin, joka myös imeytyy elimistöön.

        Elimistön kalkkitasapaino on tärkeä. Muistakaa myös magnesium siihen mukaan. Boorin tiedetään myös tukevan luuston lujuutta.


    • Nyt 37-v.

      Osteopenia todettiin pari vuotta sitten Kelan kuntoutuksessa (olin siellä alaselän kipujen takia!) ja olen syönyt siitä lähtien kalsium-D-tabletteja. Viikko sitten nilkkani murtui harrastaessani, ja kerrottuani peniasta, ortopedi kiinnostui asiasta. Hän aikoo tehdä nyt uuden mittauksen, muuten uusi mittaus olisi tehty 3-5 vuoden kuluttua ensimmäisestä mittauksesta.

      Minulla todettiin skolioosi yläasteella, aktiiviura yleisurheilijana loppui alaselän kipujen takia. Olen aina syönyt ja juonut maito yms. tuotteita ja harrastanut monia urheilulajeja läpi elämäni. Aloitettuani kalsiumtablettien syömisen, kynsien "rispaantuminen" loppui, samoin alaselän jomotus tuntui vähenevän.

      Olen hoikka, kuulemma kannattaisi hankkia "lihaa luiden päälle", se auttaisi...Ortopedini kertoi joskus lukeneensa, että osteoporoosia ilmenee erityisesti ammattisukeltajilla ja mm. lentoemännillä, syynä olisi paineenvaihtelut (?). Haluan huomauttaa, että lääkärin mainitsemassa artikkelissa oli siis kyse ammattilaisista, ei satunnaisista sukelluksista tai lomalentomatkasta! Ymmärtääkseni asiasta ei ole tehty tutkimuksia...

      Vähän huolestuttaa, kun osteoporoosin sanotaan olevan vanhojen naisten tauti, mutta -peniaa tuntuu esiintyvän jo nuorillakin. Olen lisäksi kuullut, että lähetettä mittauksiin ei välttämättä saa, vaikka murtumia olisi ollut parikin kappaletta nuorella/nuorehkolla henkilöllä vaikkapa vuoden sisään.

    • tiitiäinen 2

      osteopeniahan tarkoittaa luuston heikentymistä ja altistumista osteoporoosille. Mielestäni kannattaisi aloittaa kalkki- ja d-vitamiinivalmisteiden käyttö ellei sitten lisää maitotuotteiden käyttöä. Jos olet esimerkiksi maidolle allerginen tai sinulla on laktoosi-intoleranssi, kaupoista löytyy paljon vastaavia tuotteita joista saa tarvittavan kalsiumin. Näin talvella kun aurinko ei paista, on hyvä syödä myös apteekista saatavia d-vitamiinivalmisteita, sillä nehän auttavat kalkin imeytymistä. Pidä siis luustostasi huoli, vielä kun siihen on mahdollisuus, sillä luusto kannattelee koko vartaloa.

    • mimmu

      Diagnisoitu muutamia viikkoja sitten, olen 44v. Kävellessäni murtui nilkka, pian tämän jälkeen murtui 2 varvasta mattoon kompastuessani. Pyysin lähetteen kuvauksiin, perustelin sitä 40-v. loppuneilla kuukautisillani, sekä sillä etten käytä hormonihoitoja niiden haittavaikutusten ( raivokohtaukset, rintojen kipeytyminen)vuoksi. Kortisonia olen saanut ajoittain olkapääni vaivoihin.
      Tulos: osteopenia, vasemmassa lantiossa osteoporoosi. Lääkitys Kalkipos-D 2 tab/pvä. Olen menossa vielä labraan, jossa tutkitaan mm. kilpirauhasarvoja.

      Henkisesti tämä on kova paikka, aina paljon liikkuneena, terveellinen ruokavalio jne. Mutta sairauksia ja lääkityksiä riittää.....olen jo sairaanpi, ja käytän useampia lääkkeitä kuin omat vanhempani, mutta toisaalta, on hyvä että elää nyt, eikä esim. 50 v. sitten

      • lapitar

        Vuosi sitten todettiin luuntiheysmittauksella
        o-penia. Olen aktiiviliikkuja kaikkina vuodenaikoina,liikunta harrastuksena lapsesta lähtien. Tulin johtopäätökseen, että liikunta ei
        olekaan monipuolisesti harrastettuna ihan riskitöntä. Suvussani ei ole osteoporoosia, hyväkuntoisina säilyneitä pitkäikäisiä vanhuksia kyllä.
        Lääkkeeksi sain Calcichew D3 Fortea.
        Syyskuussa tehtiin luudutusleikkaus alaselkään.


      • Enkelitaivas
        lapitar kirjoitti:

        Vuosi sitten todettiin luuntiheysmittauksella
        o-penia. Olen aktiiviliikkuja kaikkina vuodenaikoina,liikunta harrastuksena lapsesta lähtien. Tulin johtopäätökseen, että liikunta ei
        olekaan monipuolisesti harrastettuna ihan riskitöntä. Suvussani ei ole osteoporoosia, hyväkuntoisina säilyneitä pitkäikäisiä vanhuksia kyllä.
        Lääkkeeksi sain Calcichew D3 Fortea.
        Syyskuussa tehtiin luudutusleikkaus alaselkään.

        Muutama vuosi aiemmin todettiin o-penia tänään vasta katsoin netistä, mitä se tarkoittaa. Johtuu varmaan eilisestä 45. min ohjelmasta.Autoimmuuni tauti tämä on minulle, reumaa, paksusuoli ongelmat, ei enää, kun ei ole koko suolta.Iho oireet, kylmäurtikaria, ruoka-aineita vinopino mitkä ei käy mm. täydellinen laktoosi intoleranssi jne...Tänä päivänä kyllä on ruoka-aineita laktoosittomia, vaan kuinka oli tilanne 15 vuotta sitten? Taisi mennä parhaat luu vuodet sivusuun, onneksi olen syönyt kalaa paljon ja toivon, että siitä on jotain hyötyä! On minulla myös luulääke, taitaa unohtua, tahallisestikin, ottaa joka viikko. Epäilen koko luu hysteriaa. Rikastuuhan siinä joku lääkefirma. Olen kaatunut muutaman kerran tänä talvena, ei katkonaisia luita!Toivon Onnen jatkuvan!


      • nainen 30v
        Enkelitaivas kirjoitti:

        Muutama vuosi aiemmin todettiin o-penia tänään vasta katsoin netistä, mitä se tarkoittaa. Johtuu varmaan eilisestä 45. min ohjelmasta.Autoimmuuni tauti tämä on minulle, reumaa, paksusuoli ongelmat, ei enää, kun ei ole koko suolta.Iho oireet, kylmäurtikaria, ruoka-aineita vinopino mitkä ei käy mm. täydellinen laktoosi intoleranssi jne...Tänä päivänä kyllä on ruoka-aineita laktoosittomia, vaan kuinka oli tilanne 15 vuotta sitten? Taisi mennä parhaat luu vuodet sivusuun, onneksi olen syönyt kalaa paljon ja toivon, että siitä on jotain hyötyä! On minulla myös luulääke, taitaa unohtua, tahallisestikin, ottaa joka viikko. Epäilen koko luu hysteriaa. Rikastuuhan siinä joku lääkefirma. Olen kaatunut muutaman kerran tänä talvena, ei katkonaisia luita!Toivon Onnen jatkuvan!

        Turnerin oireyhtymä, hormonikorvaushoito käytössä. Hoitona hormonikorvaushoidon lisäksi nyt liikunta ja kalkki/d-vitamiinilisä. Uusi mittaus tehdään 2 vuoden kuluttua (3v toteamisesta). Pyysin itse alunperin päästä mittaukseen, koska tiesin kuuluvani riskiryhmään. Hassua, että sitten pari kuukautta toteamisen jälkeen kaaduin ja otin ranteella vastaan ja murtuihan se; elämäni eka murtuma Onneksi hoitui kipsilastalla hyvin kuntoon.


    • pkmp

      Täältä lahden toiselta puolelta paljon liikuntaa harrastava.ostopenia todettiin luutiheysmittauksessa ja CalciposDvit. kirjoitettiin. Täällä vain lääkäri sanoo että sekä ostopenia että osteoporos on täysin kivutonta sairautta. Mites teillä jolla se on todettu onko teillä kipuja????

    • Likka pohjanmaalta

      Minulla todettiin osteopenia noin 8 vuotta sitten. Lääkärini aloitti minulle alendronattilääkityksen (yksi tabletti viikossa), jota käytin viisi vuotta. Sen jälkeen pidin taukoa 2 vuotta. Sen jälkeen olen syönyt Bonviva-nimistä lääkettä, jota otetaan vain kerran kuussa. Lääkkeet eivät ole aiheuttaneet mitään sivuoireita mutta pitää juoda paljon vettä lääkkeenoton yhteydessä, 1-2 lasillista. Olen käynyt luuntiheysmittauksissa noin 2 vuoden välein. Mittaustulokset ovat nyt hiukan paremmat reisiluun kaulan osalta ja selkärangan osalta tilanne on sama. Mutta eipähän ole tilanne muuttunut osteoporoosiksi ainakaan. Olen nyt 56-vuotias. Harrastan liikuntaa, lenkkeilya, juoksua (kesllä) ja kuntosalia jumppaan, tosin työkiireiden vuoksi epäsäännöllisesti. Nyt mietin sitä, että pitäisin lääkkeistä taukoa pari vuotta ainakin. Nythän on todettu, että liian pitkään näitä lääkkeitä syöneillä luut voivat ns. mineralisoitua eli niistä tulee liian kovia ja joustamattomia. Murtumariski taas kasvaa... niin kukapa sen lopulta tietää, mikä on hyväksi!!!

    • anskuliko

      Lääkärini ei ottanut kantaa luideni särkyyn. Olin niin tyytyväinen,että minulla onkin"vain" osteopenia ja nyt saan kuulla täällä, että särky johtuu siitä kun luut haurastuvat! Kuka tietää mikä on totuus.Älkää hyvät ihmiset kirjoittako totena sitä mitä ette ehkä todellisuudessa tiedä, tämä on liian raskasta monelle muutenkin..

    • niveljenni

      Luukivut voivat johtua hyperparatyreoosistakin eli lisäkilpirauhasen liikatoiminnasta. Lisäkilpirauhasia on neljä kappaletta kilpirauhasen takana. Ne säätelevät kalsiumaineenvaihduntaa. Jos jollakin on lisäkilpirauhasen primaarinen liikatoiminta (rauhaset tuottavat liikaa hormonia tarpeeseen nähden), niin sekä paratyroideahormoni (PTH) että seerumin kalkki (miel. pitäisi mitata ionisoitunut kalkki) ovat koholla ainakin osan ajasta. Normaalistihan, jos kalsiumia on verssä liikaa, PTH-pitoisuus veressä laskee, jotta saadaan sopiva tasapaino. Tässä sairaudessa PTH irrottaa kalkkia luista, vaikka D-vitamiinia olisi paljon tai vähän.

      On olemassa myös muita hyperparatyreooseja (D-vitamiinin puutteesta tai munuaisten vajaatoiminnasta johtuvia).

      Luiden orgaaninen aines (kollageeni) tarvitsee hyvin voidakseen C-vitamiinia.

      Minulla oli osteopenia jo v. 2008. Nyt syyskuussa minulla on todettu primaarinen lisäkilpirauhasen liikatominta. En saa syödä paljon D-vitamiinia, jotta kalsium veressä ei nousisi liikaa. Jokaisen olisi hyvä tietää verensä D-vitamiini- ja kalsiumtasot sekä ainakin kerran lisäkilpirauhashormonipitoisuus.

      Luun tiheysmittaukset täytyy itse muistaa pyytää lääkäriltä, eivät he sitä automaattisesti hoida.

      • anskuliko

        Siis mitä tarkoitat sillä, että kalsium sousee veressä liikaa? Mitä haittaa siitä on?
        Uskaltaako C- ja K-vitamiineja ryhtyä syömään vaikkei lääkäri niistä ole mitään maininnut mikäli voimilloin suhteessä Miacalciin ja Ideosiin.


      • niveljenni
        anskuliko kirjoitti:

        Siis mitä tarkoitat sillä, että kalsium sousee veressä liikaa? Mitä haittaa siitä on?
        Uskaltaako C- ja K-vitamiineja ryhtyä syömään vaikkei lääkäri niistä ole mitään maininnut mikäli voimilloin suhteessä Miacalciin ja Ideosiin.

        Ei terveelle ole haittaa runsaasta kalkista, terveet munuaiset ja lisäkilpirauhaset pitävät kalsiumtason oikeana. Mutta jos on hyperparatyreoosi, niin silloin voi kalsium liikaa nousta veressä ym. lisäseurauksia voi tulla. Hyperparatyreoosissa kalsiumia lähtee luista ja veren liika kalsium voi häiritä lihas-ja hermotoimintaa ja aiheuttaa kalkkikiviä pehmytkudoksiin.


    • Omapää

      7 vuotta sitten (yli 40-v.) minulla todettiin osteopenia. Luuntiheys oli lähellä osteoporoosia.
      Taustasta sen verran, että olen lapsesta asti sairastanut nivelreumaa ja välillä syönyt kortisonia toistakymmentä vuotta yhtäjaksoisesti. Yhtään luuta minulla ei ole ikinä kuitenkaan murtunut.

      Osteopenian toteamisen jälkeen aloitin säännöllisen kalkin ja D-vitamiinin syönnin. (Kalkkia 1000 milligrammaa päivässä ja D-vitamiinia 20 mikrogrammaa).

      4,5 vuotta sitten luuntiheys mitattiin uudelleen. Luun tiheys ei ollut huonontunut, ehkä jopa hieman parantunut. Tulos ei kuitenkaan ollut täysin vertailukelpoinen 7 vuoden takaiseen, koska mittaukset oli suoritettu eri paikassa.

      4,5 viimeistä vuotta olen syönyt kalkkia 1000 milligrammaa päivässä ja D-vitamiinia 30-50 mikrogrammaa päivässä. (yleensä 30-40) Nyt kävin taas luuntiheysmittauksessa (samassa paikassa kuin 7 vuotta sitten) ja luun tiheys oli selkeästi parantunut. Mittauksen tehnyt röntgenhoitaja vilautti käppyrää sen verran, että näytti sen parantuneen selvästi. Valitettavasti lausunnon lähettänyt tk-lääkäri ei ollut viitsinyt perehtyä aiempaan tilanteeseeni sen vertaa, että olisi verrannut luuntiheystilannettani entiseen. Hän sanoi kuitenkin lausunnossaan luuntiheyteni olevan lievästi alentunut ja antoi reseptin 500 mg kalkille ja 20 mikrogramman d-vitamiinille. Jatkan kuitenkin omapäisesti entisillä annoksilla eli 1000 mg kalkkia ja 30-50 mikrogrammaa d-vitamiinia päivässä.

      Olen nyt itse vakuuttunut d-vitamiinin merkityksestä luuntiheyden hoidossa. Eipä muuten paljon flunssatkaan ole viime vuosina vaivanneet vaikka olen työssäni erityisen alttiina tartunnoille.

    • 125µg

      EI KALKKIA PURKISTA


      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm


      Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on yleensä D-vitamiinin puutos.

      Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä.

      Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää.

      Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

      Ympärivuotisen ja riittävän D-vitamiinin lisäksi luuston normaali kehitys vaatii liikuntaa.

      http://tinyurl.com/6y4n9nl

      Monikin varmaan ihmettelee, että miksi ennen ei ole puhuttu julkisesti lasten luuston hauraudesta vai onko se jotain ihan uutta, niin onhan sitä tutkittu jo yli 10 vuotta sitten.

      http://www.tiede.fi/keskustelut/post1657861.html#p1657861


      Yli puolet kouluikäisistä ei käytä lainkaan D-vitamiinivalmisteita. Tuoreen tutkimuksen mukaan D-vitamiinin saantisuositus toteutuu sitä huonommin mitä vanhemmista lapsista on kyse. 13–17-vuotiaista enää joka viides ottaa päivittäin D-vitamiinia.

      Pienet lapset saavat teini-ikäisiä enemmän D-vitamiinia. Lähes kolme neljästä alle kolmevuotiaasta saa D-vitamiinivalmistetta päivittäin.

      Suositusten mukaan alle 18-vuotiaiden tulisi käyttää D-vitamiinilisää joka päivä.

      Yliopiston Apteekin Taloustutkimuksella teettämään kyselyyn haastateltiin syyskuussa 1 003 ihmistä, jotka ovat 15–79-vuotiaita.

      http://tinyurl.com/5twkvoa

    • 55-vuotiaana

      Minulla todettiin osteopenia nyt keväällä, siis keväällä 2011 (55-vuotiaana). Toisen reisiluun päässä oli arvot osteopenian puolella, muut ihan ok. Tuolloin minulle määrättiin tavallista D-vitamiinia 20mikrog jatkuvasti, siis ympäri vuoden käytettäväksi. Aiemminkin on luuntiheysmittauksia tehty ja tulos on aina ollut ihan normaali.

      Kalsiumia olen syönyt jo vuosikausia 3*500mg ( mutta ilman D-vitamiinia), koska se on mulla lääkkeenä hoidettaessa kalsium-fosforitasapainon häiriötä. Ja kalsiumin siis syön ruokailujen yhteydessä, koska sen on tarkoitus toimia fosforinsitojana. Samoin D-vitamiinia aktiivisessa muodossa (Etalpha), jolla yritetään pitää PTH-arvo niissä rajoissa, joita mulle on määritelty.

      Ja minulla siis tuon osteopenian aiheuttaja on munuaisten vaikea vajaatoiminta. Vajaatoimintaa on ollut jo 20 vuotta ja heti alusta asti tuli ruokavalioon rajoitteita eli kaikki nestemäiset maitotuotteet jäivät sivuun, vain juustoja meni. Nyt vuosi sitten jäivät juustotkin lähes kokonaan pois.

      Seurantaa minulla tulee ilmeisen hyvin tuon nefropatian seurannan yhteydessä. Ainakin kalsiumit ja fosforit tulee muutaman kuukauden välein ja luuntiheysmittauskin varmaan vuosittain.

    • 128nmol/l

      Veren D-vitamiiniin pitoisuus veressä tulee olla vähintään 80 nmol/l , jotta se on riittävästi luustolle.

      Mikä se sinulla on?

    • 55-vuotiaana

      Varmaan ns. terveillä noin (toki sulla on vähän tuota nimimerkkiliasää mukana...), mutta juuri munuaissairaalla tilanne on toinen. Tärkeintä on pitää munuaisten oma toiminta edes jollain tasolla, jottei dialyysi ja siirto tule nopeammin eteen. Se (siis hoito) on niin monen arvon kesken tasapainoilua, että normaalit suositukset eivät meihin päde.

      Ja en kyllä edes tiedä minultako kyselit, vastasin kuitenkin sinulle, 128nmol/l (eikös se aiemmin ole ollut 125nmol/l, tuo sinun nimimerkkisi ;)).

    • 128 nmol/l

      Ei ollut nimimerkki aiemmin 125 nmol/l.

      Niin, et kertonut tuota sinun veren D-vitamiinipitoisuuttasi?

    • 55-vuotiaana

      Minä en edes tiedä veren D-vitamiinipitoisuutta. Minulla seurataan erittäin tarkkaan veren calsium- ja fosforiarvoja sekä PTH-hormonin määrää, koska niiden avulla hallitaan sitä nefropatiaa parhaiten.

      En tiedä miten tuo D-vitamiini mulla verestä olisi, koska syön sitä suoraan ns. aktiivisessa muodossa ja lisänä sitten normaalissa muodossa. Kun munuaiset eivät enää suoriudu siitä tavallisen D-vitamiinin muunto-hommasta aktiiviseen muotoon (maksa kaverina). Ja esim. aktiivisen D-vitamiinin määrää arvioidaan sillä pysyykö PTH sellaisissa arvoissa, jotka ovat loppuvaiheen neropaatikolle sopivat ja näin elimioidaan luutsoltaudin kehitystä.

      Vaikeaa varmaan tavallisen taatelin tallaajan ymmärtää näitä monitahoisempia juttuja, kyllä minä sen ymmärrän... en vaan jaksa alkaa selittelemään sen tarkempaa.

    • anu14

      Mikä ihme lääkäreitä vaivaa kun he eivät määrää potilaitaan luuntiheysmittauksiin jo ihan sairauden ja siihen liittyvän lääkityksen takia? Itse olen syönyt karbamatsemiini ja jotain muuta epilepsialääkettä yli 30 vuotta. Nyt olen "pienellä viiveellä" saanut kuulla, että ne vaikuttavat luustoon. Kerran kyllä kysyin lääkärin mielipidettä siihen olisiko minun aiheellista mennä mittaukseen ja hän oli sitä mieltä että ei.

      Nyt sitten pelkään miten verenohennuslääkkeet vaikuttavat....

      Mikä on lääkärin vastuu potilaita hoitaessaan. Normaali potilas kai luottaa lääkäriinsä kuin pukki uusiin sarviinsa.

    • 100µg

      D-vitamiini vahvistaa luuta. Ei mitkään mittaukset.

    • 55-vuotiaana

      Juuri tehtiin luuntiheysmittaus osana yhtä tutkimusta.

      Siis toukokuussa 2011 tuli tieto osteopeniasta, erittäin lievänä, mutta tuloksia en tajunnut itselleni pyytää. Nyt sain tuosta tutkimuksesta tulokset suoraan itselleni ja tilanne oli sama, eli yksi arvo (oikea lonkka) kolmesta oli juuri ja juuri normaalin rajan alla eli osteopenian puolella. Vasen lonkka juuri ja juuri normaalin puolella ja vastaavasti sitten lanneranka jopa normaalin ylärajoilla.

      Mukana oli mielenkiintoinen vertailu eri ryhmiin suomalaisia naisia eli omanikäisiin (55v) sekä nuoriin aikuisiin (30-40v). Arvot parempia kuin keskimäärin omaikäisillä, mutta hivenen huonompia kuin nuorilla aikuisilla.

      • 55-vuotiaana

        Ai niin, unohtui sanoa, D-vitamiinia menee 20 µg päivittäin sekä aktiivista d-vitamiinia (alfacalsidolum) 2 µg viikossa.


    • Suunta ylöspäin

      Hei,

      Todettin osteopenia syyskuussa. Sain ohjeeksi 50 mg D-vitamiinia, 1000 mg kalsiumia ja 500 magnesiumia ja uudet mittaukset 3 kk kuluttua. Kävin viime viikolla ja tulokset olivat parantuneet. Hiivin pikkuhiljaa terveen luuston puolelle, matkaa enää kolme kymmenystä! Nyt jatkossa jätettiin kalsium pois, D ja magnesium edelleen päivittäin tehosekottimella tehty seos seesaminsiementä, auringonkukansiementä ja pellavansiementä yht. 2 rkl. Käytän maitotuotteita ihan suositusten mukaisesti.

      • minä taas

        Ihanaa! Onnea sinulle " Suunta yöspäin" sain itsekin vahvistusta sille ettei kaikki vielä ole menetetty vaikka osteopenia jyllää luustossa. Aika alamaissa tautini kanssa olen ollut.


    • 100µg

      Lapset saavat uusista suosituksista huolimatta yhä liian vähän D-vitamiinia, arvioi HYKSin lasten ja nuorten sairaalan apulaislääkäri Outi Mäkitie. D-vitamiinin virallisia saantisuosituksia nostettiin vuosi sitten, mutta käytännössä uusia suosituksia ei ole omaksuttu. Mäkitie tutki helsinkiläisten koululaisten D-vitamiinin saantia. Mittaukset osoittivat, että yli 90% koululaisista oli D-vitamiinin puutos. Mäkitien mukaan tulos on yleistettävissä koko maahan. Apulaisylilääkäri Outi Mäkitie Helsingin Lastenklinikalta kertoo, että lasten kyynärvarren murtumat ovat lisääntyneet 31 prosenttia ja olkavarren murtumat 39 prosenttia 20 viime vuoden aikana. Lastenlääkäri Outi Mäkitien mukaan nykyisetkin D-vitamiinisuositukset ovat liian alhaisia. Tutkitut lapset saivat D-vitamiinia keskimäärin nykyisten suositusten mukaisesti ja joivat maitoa. Siitä huolimatta heidän verestä mitattiin liian vähäisiä pitoisuuksia.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2090

      http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

      70 % eurooppalaisista kärsii D-vitamiinin vajauksesta. Näin arvioidaan tuoreessa asiantuntijaraportissa. Riittävänä pidettiin 75 nmol/l (30 ng/ml) ylittävää D-vitamiinitasoa.
      http://www.eurekalert.org/pub_releases/2012-01/f-sf-7oe011012.php

      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2250


      Ja rahasta sen syöminen ei ole kiinni:
      http://www.iherb.com/Vitamin-D

      http://www.onnistuneetkaupat.fi/iherb-tilausohjeet/

    • D-vitamiinin käyttäj

      Jaa että tämäkin ketju pilattu noilla "mainoksilla". Inhottavia tuollaiset keskusteluhäiriköt, jotka sotkee asialliset ketjut.

      • mainoksen uhrit Ry

        Millä ihmeen mainoksilla ???

        Jollei aurinko paista, niin minä otan D-vitamiinin purkista, koska olen jo sairastunut sen puutteen johdosta.

        En parane.

        Jos se on mainosta, niin muuta tynnyriin, niin et näe mainoksia.


    • 100µg
      • osteopenia todettu

        Aloittajan viesti oli aika selvä:

        "Sinä jolla on diagnosoitu osteopenia kerro miten sinua on jatkoseurattu tai aloititko lisäkalkin syömisen tms. Kaikki kommentit ovat tervetulleita. "

        Paljon on tullut omakohtaisia kokemuksia, mutta kuten yleensäkin näillä palstoilla, paljon myös kaikkea muuta kuin niitä omakohtaisia kokemuksia. Asialliset vastaukset hukkuvat noihin kaikkiin muihin kuin omahohtaisiin kokemuksiin.


      • Aikku
        osteopenia todettu kirjoitti:

        Aloittajan viesti oli aika selvä:

        "Sinä jolla on diagnosoitu osteopenia kerro miten sinua on jatkoseurattu tai aloititko lisäkalkin syömisen tms. Kaikki kommentit ovat tervetulleita. "

        Paljon on tullut omakohtaisia kokemuksia, mutta kuten yleensäkin näillä palstoilla, paljon myös kaikkea muuta kuin niitä omakohtaisia kokemuksia. Asialliset vastaukset hukkuvat noihin kaikkiin muihin kuin omahohtaisiin kokemuksiin.

        Minulla todettiin 2010 syksyllä osteopenia. Arvot olivat lähellä osteoporoosia. Lääkäri määräsi Fosafance x1 / vko ja Kalsipos-D 400mg 1/vrk. Uusinta kuvaus oli vuoden kuluttua. Luuntiheys oli parantunut reisiluissa. Ei lonkissa. Syön nyt 5-vuotta ed. mainittua lääkettä. Keliakia minulla on ollut 27-v. Siksi jouduin kuvaukseen.


    • terveyttä
      • mä, kalkit purkista

        Kalkkia saa kyllä syödä purkista, jos esim. kaikki maitotuotteet (nestemäiset, juustot ym.ym.) ovat käyttökiellossa ja sattu olemaan vaikka vielä kala-allergiakin.

        Että älä sinä höpötä omiasi.


      • terveyttä
        mä, kalkit purkista kirjoitti:

        Kalkkia saa kyllä syödä purkista, jos esim. kaikki maitotuotteet (nestemäiset, juustot ym.ym.) ovat käyttökiellossa ja sattu olemaan vaikka vielä kala-allergiakin.

        Että älä sinä höpötä omiasi.

        TUo kuollut kalkki ei ole terveellistä. Kannattaa lukea näitä juttuja.

        Kalkkia saa lähes joka ruuasta, joten ei siihen maitoa tarvitse.

        Meillä maidonkittaajilla on osteoporoosia eniten maailmassa, joten maidosta se ei johdu.

        Eikä se kalkki edes imeydy ilman riittävää D-vitamiinia.

        Mkä on riittävä?

        Sen tietää, kun sen mittauttaa, mutta yleensä aikuine tarvitsee vähintään 50µg/vrk ja enemmänkin riippuen imeytymisestä ja painosta.

        Luuntiheysmittaus maksaa yksityisellä alle 100€. Veren D-vitamiinipitoisuuden saa ilmaiseksi terveyskeskuksesta.


      • mä, kalkit purkista
        terveyttä kirjoitti:

        TUo kuollut kalkki ei ole terveellistä. Kannattaa lukea näitä juttuja.

        Kalkkia saa lähes joka ruuasta, joten ei siihen maitoa tarvitse.

        Meillä maidonkittaajilla on osteoporoosia eniten maailmassa, joten maidosta se ei johdu.

        Eikä se kalkki edes imeydy ilman riittävää D-vitamiinia.

        Mkä on riittävä?

        Sen tietää, kun sen mittauttaa, mutta yleensä aikuine tarvitsee vähintään 50µg/vrk ja enemmänkin riippuen imeytymisestä ja painosta.

        Luuntiheysmittaus maksaa yksityisellä alle 100€. Veren D-vitamiinipitoisuuden saa ilmaiseksi terveyskeskuksesta.

        Sinä taidat puhua vain "terveiden" tilanteesta. Et ole kuullutkaan kroonisista sairauksista, jotka rajoittavat d-vitamiinin nauttimista normipillereinä. Ja samalla kalsiumia käytetään "fosforinsitojana" ruokailujen yhteydessä. Nämä jutut eivät todellakaan sovi määrätyille kroonisten sairauksien potilaille, koska täällä ei ymmärretä (tai ei haluta ymmärtää) sitä tosiasiaa, että kaikki ei sovi kaikille.

        Ja d-vitamiinia voi nauttia myös ns. aktiivisessa muodossa, kuten silloin, kun munuaiset eivät enää pysty huolehtimaan kaikkia tehtäviään.

        Kaikki ei ole niin yksinkertaista, mitä täällä kerrotaan...


      • 100µg
        mä, kalkit purkista kirjoitti:

        Kalkkia saa kyllä syödä purkista, jos esim. kaikki maitotuotteet (nestemäiset, juustot ym.ym.) ovat käyttökiellossa ja sattu olemaan vaikka vielä kala-allergiakin.

        Että älä sinä höpötä omiasi.

        """" Olin viikonloppuna Mikkelissä pitämässä luennon luustolle terveellisestä ruokavaliosta. Puhuin muun muassa liiallisen kalsiumin haitoista verisuonistolle. Liiallista kalsiumin saantia ruokavaliosta ja ravintolisistä yhteensä onkin hyvä välttää. Sen sijaan kannattaa pyrkiä kalsiumin kohtuulliseen saantiin.

        K2-vitamiini ehkäisee tehokkaasti kalsiumin haittoja. Tätä vitamiinia on oikean muotoisena mm. edam-, gouda- ja brie-tyyppisissä juustoissa. K2-vitamiinia voi myös käyttää ravintolisänä (MK-7 on hyvä ravintolisän muoto).""""

        http://www.facebook.com/?sk=welcome#!/pages/Aamiainen-ruohikolla/135616813161069


        Itse en ole juonut maitoa 30 vuoteen ja luut ovat lujat. Syön juustoa ja jogurttia vähän.


        Lukekaa asioista.


      • vaarallista.
        mä, kalkit purkista kirjoitti:

        Sinä taidat puhua vain "terveiden" tilanteesta. Et ole kuullutkaan kroonisista sairauksista, jotka rajoittavat d-vitamiinin nauttimista normipillereinä. Ja samalla kalsiumia käytetään "fosforinsitojana" ruokailujen yhteydessä. Nämä jutut eivät todellakaan sovi määrätyille kroonisten sairauksien potilaille, koska täällä ei ymmärretä (tai ei haluta ymmärtää) sitä tosiasiaa, että kaikki ei sovi kaikille.

        Ja d-vitamiinia voi nauttia myös ns. aktiivisessa muodossa, kuten silloin, kun munuaiset eivät enää pysty huolehtimaan kaikkia tehtäviään.

        Kaikki ei ole niin yksinkertaista, mitä täällä kerrotaan...

        Nuo sinun munuaissairaudet ovat harvinaisia ja kuka nyt täältä tulee munuaisvaivoihin apua kysymään?

        Ei kukaan.


      • mä, kalkit purkista
        vaarallista. kirjoitti:

        Nuo sinun munuaissairaudet ovat harvinaisia ja kuka nyt täältä tulee munuaisvaivoihin apua kysymään?

        Ei kukaan.

        Niin, onhan meitä, mutta olemme yleensä aika hiljaa.

        Vaarallisuudesta en tiedä, mutta tosiaan joillekin se ainoa toimiva ratkaisu on kalkki purkista. Enkä minä mitään apuja täällä tarjoa, vielä vähemmän itse kyselen. Toteanpahan vaan, että pitää muistaa kirjoitellessaan todellisuus, asiat eivät ole niin msutavalkoisia kuin annetaan ymmärtää

        Se olisi hyvä kaikkien muistaa. Jotkus jopa uskovat sinisin silmin mitä täällä kirjoitellaan, eivätkä tule omalta kohdaltaan tarkastaneeksi sitä ihan oma tilannetta aidoista ammattilaisilta.


    • Nainen 1962

      Miten nyt menee kaikkien näiden vuosien jälkeen? Itselläni todettiin osteopenia tällä viikolla. Johtunee pitkäaikaisesta, kuuriluontoisesta kortisonilääkityksestä.

    • luut

      """C-vitamiinilla on myös merkittäviä luustohyötyä. Se on yhdistetty useissa tutkimuksissa parempaan luuntiheyteen, ja pitkässä 17 vuotta kestäneessä seurantatutkimuksessa C-vitamiinilisän käyttö yhdistyi 70 prosenttia pienempään murtumariskiin."""

      http://www.facebook.com/pages/Aamiaine#!/pages/Aamiainen-ruohikolla/135616813161069

    • kiikun kaakkuri

      Minä en saa ottaa kalkkia purkista. Estrogeenin käyttökin on kiikun kaakun. Liiasta D-vitanmiinista sain eteisvärinän, enkä voi ottaa enempää kuin 50 mikrogrammaa ilman oireita. Kalsium on veressä koholla, lähtee luista. Osteopenia oli v. 2008.

    • ravinto vaikuttaa

      Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, Omega-3 -rasvahapot ja K2-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja lisäravinteista, koska tavallinen ruoka EI riitä.

    • terveyttä.
    • 19-vuotias kyselee

      Epäilen itselläni osteopeniaa/osteoporoosia ja olen miettinyt mennä mittauttamaan luuntiheyteni lähiaikoina. Viime marraskuussa aloin kärsimään kivuliaista vatsavaivoista joita jatkui aina maaliskuuhun saakka. Ulostenäytteitä ja verikokeita otettiin ja mitään ei meinannut löytyä kunnes sitten selvisi että olisin yliherkkä kaikille viljatuotteille. Tätä epäilin myös itsekin sillä oloni paheni aina viljojen syönnin jälkeen ja huomasin että myös paino alkoi laskea. Vaatteetkaan eivät tahtoneet pysyä päällä(mahdollinen luuntiheyden alentuminen?). Nyt gluteenittomaan ruokavalioon siirryttyä paino on noussut viisi kiloa ja olen huomannut että luuntiheyskin olisi jo parempi kuin keväällä. Olo on myös parempi kuin vuosiin. Voikohan kuitenkaan olla mahdollista että minulla olisi osteopenia/osteoporoosi, sillä olen syönyt viimeiset kolme vuotta d-vitamiinia joka päivä, liikun lähes päivittäin ja käytän paljon maitotuotteita? Voiko luuntiheys parantua myös itsekseen?

      • 5+6

        Öh.. Epäilet itselläsi osteopeniaa/-poroosia ja nyt olet huomannut että luuntiheys olisi jo parempi kuin keväällä. WTF!

        Mikä noista sinun oireistasi sopii osteoporoosiin? Onko sinulla ollut pienellä energialla tapahtuneita luunmurtumia? Pituuden lyhenemistä? Luustokipuja?

        Jos olet muuten terve, ei tuollaisissa mittauksissa kannata tuossa iässä juosta. Luusto vahvistuu vielä itsestäänkin vuosia.

        Ei millään pahalla, mutta kuulostat luulotautiselta.


      • 45 vastaa

    • 19-vuotias

      Kipuja on jonkin verran ollut mm. ranteissa ja pohkeissa. Kävi vain mielessä, kun monet tutut ovat sanoneet että olen kasvanut pituutta vaikken ole kasvanut pariin vuoteen. Jotkut vaatteet eivät myöskään istu päälle niin hyvin kuin ennen. Mutta toisaalta kun en käytä enää viljoja ja syön d-vitamiinia ja maitotuotteita niin ehkä tuolla mittauksella ei ole niin väliä ja kalkkitablettejakin saa apteekista.

    • reisiluu

      Olen 75-vuotias ja äskettäin todettu osteopenia . syön 2 kalkkitabl/pv ja lisäD-vitam. Näin lääkäri kehoitti.

    • vammainen67

      En tiedä sun sairauksista mut itellä oli kuusi vuotta vagina treeniä kun hevos kolarissa ratti osui kovalla kädellä perseeseen kannattaa varoa ratteja...

    • Twentyfour

      Seitsemän vuotta sitten rannemurtuman seurauksena pääsin luuntiheysmittaukseen ja siinä löytyi osteopenia lannerangasta. Söin viisi vuotta Risedronat luustolääkettä. Nyt olen ollut ilman lääkettä kaksi vuotta ja syönyt sinä aikana Kalcipos D Forte 500 mg kerran päivässä ja nyt luuntiheysmittaus näytti osteopeniaa lannerangan lisäksi myös molemmissa lonkissa. Lääkäri kehoitti aloittamaan uudestaan Risedronat-lääkityksen. Olen 72 v ja mietin nyt, josko vain ottaisin kaksi kalsiposia/pv enkä aloittaisi ollenkaan luulääkitystä.

    • Kalkin ja d-vitamiinin lisäksi ehdottomasti K 2 vitamiini joka vie sen kalkin suoraan luustoon .Tämä on uusinta tietoa ja minulla on siitä jo kokemusta. Juuri mitattu luuntiheys ja parantunut kahden vuoden takaisesta. Onneksi ei edes osteoporoosin rajalla enää !

    • Kala1974

      Itselläni todettiin v.2007 luuntiheysmittauksessa lannerangasta osteopenian ja osteoporoosin rajalla oleva arvo eli T-score -2,5. Olin silloin reilu 3-kymppinen. Lonkan arvot olivat normaalit. Mitään imeytymishäiriötä ei todettu, eikä ole vaivaa suvussakaan. Olin ehtinyt murtaa kropastani lähes 10 luuta, ennen kuin eräs lääkäri ymmärsi laittaa minut luuntiheysmittaukseen. Sain aluksi pillereiden muodossa jtn osteoporoosilääkettä (en muista nimeä), sitten nenäsumutteena, kunnes siirryttiin teriparatidi-injektiohoitoon, joka kesti 2 vuotta. Hoidon jälkeen tehtiin luuntiheysmittaus uudelleen ja arvot olivat parantuneet huomattavasti. Tänään ,11 vuotta sairauden toteamisesta, kävin taas mittauksessa ja lannerangan arvot huitelivat siellä -1,5 ja -1,9 välillä. Huonontumaan päin siis. Olen syönyt kalkkitabletteja ja D-vitamiinia koko ajan, mutta se ei näköjään riitä. Alaselkäsärkyä on alkanut viime vuosien aikana olemaan lähes päivittäin, mutta en osaa sanoa, aiheuttaako osteopenia sitä, vai alkaako jo ikäkin tehdä tepposiaan. Tsemppiä kaikille luidensa kanssa painiville!

    • Anonyymi

      Täällä on alussa jo vanhoja juttuja, mutta nyt eletään 2021 vuotta ja minulle aloitetaan luulääkitys suoneen, kerran vuoteen.
      On reumaa, lisäkilpirauhasenvajaatoimintaa jne... siis kortisonia on laitettu monia vuosia, välillä vähemmän ja toisinaan enemmän, suoneen ja suunkautta ja niveliin !
      Osteopeniaa on ja ost,porosiaa, "siellä ja täällä" !
      Kortisonihan se "syö" luustoa, vaikka johonkin vaivaan saakin siitä helpotusta, joskus !
      Vaihdevuodet alkoi alle 40 v., kun kohtu ja munasarjat vietiin "biojätteeseen" !
      Saapi sitten nähdä minkä "säväyksen" antaa tuo luulääke ! Voihan se ns. kovettaa luita, niin sanoi lääkäri, mutta johan minulla on "mittarissa" kohta 70 vuotta. Siis seitsämän ( 7x)kertaa on leikattu, isojakin operaatioita, mm. molemmat lonkat, että kipuja on ollut ja yhäkin on, onneksi lääkkeet jotain helpotusta tuovat, eivät kumminkaan täydellistä ihanuutta, mutta luulisin tietäväni mitä on luukipu !!
      Kaikille kivuliaille vain jaksamista, kyllä ne kivut joskus loppuu, sitten siellä "mullissa" ollen ! Joskus me kaikki kuollaan, syntymän ja kuoleman välinen aika on vain elettävä !! Pääsimme kumminkin näkemään sen ihanuuden kun meille syntyi ensimmäinen lapsen lapsi, ihana tytär, poikamme vaimo "punnersi" hänet meillekkin iloksemme. Niiiin ihana on lapsi, että kivutkin joskus helpottuu, kun katsomme kuvia hänestä !! Jaksakaan, kaikki kipu "siskot ja veljet" !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe