Löytyykö mistään nykyistä yhteyttä DN-koon ja putken sisähalkaisijan välillä vai onko se Cu-putkilla DN luku = ulkoh. ja Fe-putkilla sisäh.. Olen vain katsonut venttiilin mutterikierteen (naaras) pohjan halkaisija = putken ulkoh. (uros). Joko olisi uutta ja tarkempaa tietoa.
DN ja sisähalkaisija
5
18391
Vastaukset
- putki mittamies
Putkissa aina ulkohalkaisija.
Kuparissa ei yleisesti käydetä dn mittoja.
DN mitat
10=17,2
15=21,3
20=26,9
25=33,7
32=42,4
40=48,3
50=60,3- Hitsaaja
DN on kai joskus ollut teräsputken sisämitta mutta seinämän paksuudet on vuosien saatossa muuttuneet. Se pitäs jotenkin kuitenkin suhteuttaa siihen jenkaan kun mulla on venttiili kierteellä kourassa ja etin putken johon se pitää saada ruuvattua kunhan siihen putkeen on saanut kierteen. Suunnittelijoilla on helpompaa kun kaikki hitsataan kartioilla yhteen. Laippallisia en ole tässä kiireessä kerinnyt miettimään.
- Putki mittamies
Hitsaaja kirjoitti:
DN on kai joskus ollut teräsputken sisämitta mutta seinämän paksuudet on vuosien saatossa muuttuneet. Se pitäs jotenkin kuitenkin suhteuttaa siihen jenkaan kun mulla on venttiili kierteellä kourassa ja etin putken johon se pitää saada ruuvattua kunhan siihen putkeen on saanut kierteen. Suunnittelijoilla on helpompaa kun kaikki hitsataan kartioilla yhteen. Laippallisia en ole tässä kiireessä kerinnyt miettimään.
Onhan tänäkin päivänä putkia eri seinämällä,
ja tämän takia koko on aina ulkomitta.
Eli jos sinulla on Dn 15 venttiili siihen käy
1/2" putki joka on ulkomitaltaan 21,9 - Ruuvaaja
Putki mittamies kirjoitti:
Onhan tänäkin päivänä putkia eri seinämällä,
ja tämän takia koko on aina ulkomitta.
Eli jos sinulla on Dn 15 venttiili siihen käy
1/2" putki joka on ulkomitaltaan 21,9Mulla on se taulukko missä on tuuman putkikierre ja DN koko rinnan. Voisitko valaista PN merkintää (DIN?) vielä. Elikkä mitkä painealueet DN 15 ja PN 25 (lauhdeputken lauhteenpoistajan tiedoissa). PN 25:ttä kai saa R1/2-R2 mutta venttiili kierteen mukaan. Näinkö se on käytännössä.
- kintä
Ruuvaaja kirjoitti:
Mulla on se taulukko missä on tuuman putkikierre ja DN koko rinnan. Voisitko valaista PN merkintää (DIN?) vielä. Elikkä mitkä painealueet DN 15 ja PN 25 (lauhdeputken lauhteenpoistajan tiedoissa). PN 25:ttä kai saa R1/2-R2 mutta venttiili kierteen mukaan. Näinkö se on käytännössä.
tarkoittaa putkiston paineluokkaa (PN25 -> 25 bar), mutta se liittyy kyllä olennaisesti esim. putkilaippojen mittoihin. Esimerkiksi DN100 PN16 ja DN100 PN40 laippojen halkaisijassa on 15mm ero ja pulttijaossa 10mm ero. DN15 PN10 ... DN50 PN40 putkenosien koot menevät PN40 mukaan. Suuremmilla koilla pitää kaivella jo manuaaleja mutta tavallinen tallaaja ei yleensä joudu näihin sotkeutumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841