mul oli yks saabin pakokaasuturbo,otin pakokaasupuoleisen pään auki ja siivet pois ja tilalle hihnapyörä,nyt toimii hihnalla tää...nerokasta vai mitä?
tein remmi
11
3870
Vastaukset
Ainut mitä saat sillä aikaan on imupuolen kuristin.ahdas siipipyörä kotelo?
Ahtamisen perus käsitteet turboista vähän hukassa ko turbot nostavat painetta vasta kun kierrosluku on ylittänyt 35000-50000 R/min joten tarvii vähän muuttaa välitystä siihen remmi vetoon- Joku Muu
Tarvis kyllä vaihteiston semmonen, käytännössä planeettapyörästön, onhan niitä tehty ja toimiihan ne ja ompa niitä ihan kaupallisestikkin vamlistettu..
- eräs toinen
Juuri planeettapyörästön ?
- Ahdin valtakunta...
eräs toinen kirjoitti:
Juuri planeettapyörästön ?
Planeettapyörästöllä saadaan tarpeeksi suuri välitys helposti, että saa kompressorisiiville riittävän pyörimisnopeuden.
Turbo pyörii 100 000-150 000 rpm.
Jos tuo pyörimisnopeus tehtäisiin vain hihnapyörien välitystä muuttamalla, niin hihnan kehänopeus kasvaisi aika suureksi. Pitäisi näet kampiakselin päässä olla aika iso hihnapyörä.
Itseasiassa remmiahtimen kompressoripuoli on parempi kuin normaalissa turbossa. Välykset ovat pienemmät, ahtaa paremmin. Elikä ilmaa ei "karkaa" kompressoripesän ja siipien välistä niin paljoa kuin pakokaasuahtimella.
Siksi pakokaasuahtimen kompressoripesää käyttämällä ei saa niin hyvää kuin remmiahtimeksi alunperinkin tarkoitetun ahtimen kompressoripesä on. - Pörje
Ahdin valtakunta... kirjoitti:
Planeettapyörästöllä saadaan tarpeeksi suuri välitys helposti, että saa kompressorisiiville riittävän pyörimisnopeuden.
Turbo pyörii 100 000-150 000 rpm.
Jos tuo pyörimisnopeus tehtäisiin vain hihnapyörien välitystä muuttamalla, niin hihnan kehänopeus kasvaisi aika suureksi. Pitäisi näet kampiakselin päässä olla aika iso hihnapyörä.
Itseasiassa remmiahtimen kompressoripuoli on parempi kuin normaalissa turbossa. Välykset ovat pienemmät, ahtaa paremmin. Elikä ilmaa ei "karkaa" kompressoripesän ja siipien välistä niin paljoa kuin pakokaasuahtimella.
Siksi pakokaasuahtimen kompressoripesää käyttämällä ei saa niin hyvää kuin remmiahtimeksi alunperinkin tarkoitetun ahtimen kompressoripesä on.Planeettapyörästöllä päästään parhaillaan pyörintäsuhteeseen R / r 1 ja hammaspyöräparilla R / r.
Pelkkä hammaspyoräpari on ylsinkertaisempi ja voidaan tehdä sisäkkäisillä rattailla, joten ei se planeettapyörästö ole yhtään kompaktimpi eikä välityskään ole juuri helpommin saatavissa.
Mekaanisen ahtimen kompressori toimii ilmapuristimen tavoin ja välyksillä on suurempi merkitys kuin turbon keskipakopuhaltimessa,
Kovin helposti ei käytännössä taida keskipakopuhallinta mekaanisella välityksellä saada pyörimään riittävän nopeasti ja yleensä pienimmätkin remmivetoiset toimii puristimina (mm. Judson) - Rane
Ahdin valtakunta... kirjoitti:
Planeettapyörästöllä saadaan tarpeeksi suuri välitys helposti, että saa kompressorisiiville riittävän pyörimisnopeuden.
Turbo pyörii 100 000-150 000 rpm.
Jos tuo pyörimisnopeus tehtäisiin vain hihnapyörien välitystä muuttamalla, niin hihnan kehänopeus kasvaisi aika suureksi. Pitäisi näet kampiakselin päässä olla aika iso hihnapyörä.
Itseasiassa remmiahtimen kompressoripuoli on parempi kuin normaalissa turbossa. Välykset ovat pienemmät, ahtaa paremmin. Elikä ilmaa ei "karkaa" kompressoripesän ja siipien välistä niin paljoa kuin pakokaasuahtimella.
Siksi pakokaasuahtimen kompressoripesää käyttämällä ei saa niin hyvää kuin remmiahtimeksi alunperinkin tarkoitetun ahtimen kompressoripesä on.Tarkennusta turbojen kierrosluvut riipuvat komressori siiven halkaisijasta toi 100000-150000 on aika suurien siiven halkaisija 65-75mm
pienempien kierrosluvut huomattavasti suurempia ja nykyään henkilö/paketti autojen moottoreissa
- 2l ahtimet on pieniä
Nämä jenkkien tekemät remmi turbot joissa käytetään turbo komressorin tyyppistä siipeä on huomattavan suuria että kierroluku voidaan saada järkevälle tasolle laakeroinnin keston kannalta
siitä huolimatta on käytetty planetta vaihteistoa että saadaan kierroluku nostettua riittävän suureksi ilman että koko kasvaa liikaa.
Turbotyypin ahtimien ilmamäärät sadaan suuriksi ilman että ulko mitat kasvaa liikaa!
Ongelmana on kuitenkin laakeroinnin kesto - JGR
Pörje kirjoitti:
Planeettapyörästöllä päästään parhaillaan pyörintäsuhteeseen R / r 1 ja hammaspyöräparilla R / r.
Pelkkä hammaspyoräpari on ylsinkertaisempi ja voidaan tehdä sisäkkäisillä rattailla, joten ei se planeettapyörästö ole yhtään kompaktimpi eikä välityskään ole juuri helpommin saatavissa.
Mekaanisen ahtimen kompressori toimii ilmapuristimen tavoin ja välyksillä on suurempi merkitys kuin turbon keskipakopuhaltimessa,
Kovin helposti ei käytännössä taida keskipakopuhallinta mekaanisella välityksellä saada pyörimään riittävän nopeasti ja yleensä pienimmätkin remmivetoiset toimii puristimina (mm. Judson)Kyllähän noita Remmikäyttöisiä radiaaliahtimia löytyy markkinoilta yllin kyllin.
Mulla on bemarissa Rotrex:n C38-71 radiaaliahdin ja 8000:lla minuuttikierroksella se kaivaa todistetusti 180 lisä takapyörähepoa.
Noilla moottorinkierroksilla ahdin kiertää noin 90,000 rpm... - jos ette tiedä.
Rane kirjoitti:
Tarkennusta turbojen kierrosluvut riipuvat komressori siiven halkaisijasta toi 100000-150000 on aika suurien siiven halkaisija 65-75mm
pienempien kierrosluvut huomattavasti suurempia ja nykyään henkilö/paketti autojen moottoreissa
- 2l ahtimet on pieniä
Nämä jenkkien tekemät remmi turbot joissa käytetään turbo komressorin tyyppistä siipeä on huomattavan suuria että kierroluku voidaan saada järkevälle tasolle laakeroinnin keston kannalta
siitä huolimatta on käytetty planetta vaihteistoa että saadaan kierroluku nostettua riittävän suureksi ilman että koko kasvaa liikaa.
Turbotyypin ahtimien ilmamäärät sadaan suuriksi ilman että ulko mitat kasvaa liikaa!
Ongelmana on kuitenkin laakeroinnin kestoJaa, että ihanko turbon siipien ulkokehä liikkuisi yli 2000km/h?? Se on jo reilusti yliääninopeuksilla. Taitaa pojilla olla pikkasen pilkkuvirheitä... :)
- JGR
jos ette tiedä. kirjoitti:
Jaa, että ihanko turbon siipien ulkokehä liikkuisi yli 2000km/h?? Se on jo reilusti yliääninopeuksilla. Taitaa pojilla olla pikkasen pilkkuvirheitä... :)
Siinä ahdinvalmistajan sivuilta:
http://www.rotrex.com/web2005/pdfs/Rotrex_website_printer_friendly_version.pdf
Pienimmät blowerit kiertää jopa 250,000rpm.
Kehänopeus impellerin ulkoreunalla on tosiaan 90k rpm:llä luokkaa 3000km/h... jos ette tiedä. kirjoitti:
Jaa, että ihanko turbon siipien ulkokehä liikkuisi yli 2000km/h?? Se on jo reilusti yliääninopeuksilla. Taitaa pojilla olla pikkasen pilkkuvirheitä... :)
Asia on helppo tarkastaa Esim:- Gattetin sivuilta
Millä R/min painen nousee ja mikä se on käyttö kierroksilla eri kokoisilla turboilla
Eli kyse ei ole mistään mutu tuntumasta
Kierroluku rippuu siiven halaisijasta pienet vaatii suuremman kierroluvun ennekuin edes paine nousee
On huomattava että paine suhde Mappi taulukossa on absoluuttinen paine eli 100 on vallitseva painen merenpinnan tasolla vastavasti 200 on yhden kilon ylipainen
- nerokasta
hmmm nerokasta totta,kyllä se toimii.ja pikkuhihnapyörä turboon ja iso moottoriin niin saahaan tarvittava nopeus..ehkä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175480
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2242795- 412445
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella432151Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332106Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731727Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme131500- 381370
- 1641302
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o651267