tein remmi

turbon

mul oli yks saabin pakokaasuturbo,otin pakokaasupuoleisen pään auki ja siivet pois ja tilalle hihnapyörä,nyt toimii hihnalla tää...nerokasta vai mitä?

11

3910

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainut mitä saat sillä aikaan on imupuolen kuristin.ahdas siipipyörä kotelo?
      Ahtamisen perus käsitteet turboista vähän hukassa ko turbot nostavat painetta vasta kun kierrosluku on ylittänyt 35000-50000 R/min joten tarvii vähän muuttaa välitystä siihen remmi vetoon

    • Joku Muu

      Tarvis kyllä vaihteiston semmonen, käytännössä planeettapyörästön, onhan niitä tehty ja toimiihan ne ja ompa niitä ihan kaupallisestikkin vamlistettu..

      • eräs toinen

        Juuri planeettapyörästön ?


      • Ahdin valtakunta...
        eräs toinen kirjoitti:

        Juuri planeettapyörästön ?

        Planeettapyörästöllä saadaan tarpeeksi suuri välitys helposti, että saa kompressorisiiville riittävän pyörimisnopeuden.

        Turbo pyörii 100 000-150 000 rpm.

        Jos tuo pyörimisnopeus tehtäisiin vain hihnapyörien välitystä muuttamalla, niin hihnan kehänopeus kasvaisi aika suureksi. Pitäisi näet kampiakselin päässä olla aika iso hihnapyörä.

        Itseasiassa remmiahtimen kompressoripuoli on parempi kuin normaalissa turbossa. Välykset ovat pienemmät, ahtaa paremmin. Elikä ilmaa ei "karkaa" kompressoripesän ja siipien välistä niin paljoa kuin pakokaasuahtimella.

        Siksi pakokaasuahtimen kompressoripesää käyttämällä ei saa niin hyvää kuin remmiahtimeksi alunperinkin tarkoitetun ahtimen kompressoripesä on.


      • Pörje
        Ahdin valtakunta... kirjoitti:

        Planeettapyörästöllä saadaan tarpeeksi suuri välitys helposti, että saa kompressorisiiville riittävän pyörimisnopeuden.

        Turbo pyörii 100 000-150 000 rpm.

        Jos tuo pyörimisnopeus tehtäisiin vain hihnapyörien välitystä muuttamalla, niin hihnan kehänopeus kasvaisi aika suureksi. Pitäisi näet kampiakselin päässä olla aika iso hihnapyörä.

        Itseasiassa remmiahtimen kompressoripuoli on parempi kuin normaalissa turbossa. Välykset ovat pienemmät, ahtaa paremmin. Elikä ilmaa ei "karkaa" kompressoripesän ja siipien välistä niin paljoa kuin pakokaasuahtimella.

        Siksi pakokaasuahtimen kompressoripesää käyttämällä ei saa niin hyvää kuin remmiahtimeksi alunperinkin tarkoitetun ahtimen kompressoripesä on.

        Planeettapyörästöllä päästään parhaillaan pyörintäsuhteeseen R / r 1 ja hammaspyöräparilla R / r.

        Pelkkä hammaspyoräpari on ylsinkertaisempi ja voidaan tehdä sisäkkäisillä rattailla, joten ei se planeettapyörästö ole yhtään kompaktimpi eikä välityskään ole juuri helpommin saatavissa.

        Mekaanisen ahtimen kompressori toimii ilmapuristimen tavoin ja välyksillä on suurempi merkitys kuin turbon keskipakopuhaltimessa,

        Kovin helposti ei käytännössä taida keskipakopuhallinta mekaanisella välityksellä saada pyörimään riittävän nopeasti ja yleensä pienimmätkin remmivetoiset toimii puristimina (mm. Judson)


      • Rane
        Ahdin valtakunta... kirjoitti:

        Planeettapyörästöllä saadaan tarpeeksi suuri välitys helposti, että saa kompressorisiiville riittävän pyörimisnopeuden.

        Turbo pyörii 100 000-150 000 rpm.

        Jos tuo pyörimisnopeus tehtäisiin vain hihnapyörien välitystä muuttamalla, niin hihnan kehänopeus kasvaisi aika suureksi. Pitäisi näet kampiakselin päässä olla aika iso hihnapyörä.

        Itseasiassa remmiahtimen kompressoripuoli on parempi kuin normaalissa turbossa. Välykset ovat pienemmät, ahtaa paremmin. Elikä ilmaa ei "karkaa" kompressoripesän ja siipien välistä niin paljoa kuin pakokaasuahtimella.

        Siksi pakokaasuahtimen kompressoripesää käyttämällä ei saa niin hyvää kuin remmiahtimeksi alunperinkin tarkoitetun ahtimen kompressoripesä on.

        Tarkennusta turbojen kierrosluvut riipuvat komressori siiven halkaisijasta toi 100000-150000 on aika suurien siiven halkaisija 65-75mm
        pienempien kierrosluvut huomattavasti suurempia ja nykyään henkilö/paketti autojen moottoreissa
        - 2l ahtimet on pieniä
        Nämä jenkkien tekemät remmi turbot joissa käytetään turbo komressorin tyyppistä siipeä on huomattavan suuria että kierroluku voidaan saada järkevälle tasolle laakeroinnin keston kannalta
        siitä huolimatta on käytetty planetta vaihteistoa että saadaan kierroluku nostettua riittävän suureksi ilman että koko kasvaa liikaa.
        Turbotyypin ahtimien ilmamäärät sadaan suuriksi ilman että ulko mitat kasvaa liikaa!
        Ongelmana on kuitenkin laakeroinnin kesto


      • JGR
        Pörje kirjoitti:

        Planeettapyörästöllä päästään parhaillaan pyörintäsuhteeseen R / r 1 ja hammaspyöräparilla R / r.

        Pelkkä hammaspyoräpari on ylsinkertaisempi ja voidaan tehdä sisäkkäisillä rattailla, joten ei se planeettapyörästö ole yhtään kompaktimpi eikä välityskään ole juuri helpommin saatavissa.

        Mekaanisen ahtimen kompressori toimii ilmapuristimen tavoin ja välyksillä on suurempi merkitys kuin turbon keskipakopuhaltimessa,

        Kovin helposti ei käytännössä taida keskipakopuhallinta mekaanisella välityksellä saada pyörimään riittävän nopeasti ja yleensä pienimmätkin remmivetoiset toimii puristimina (mm. Judson)

        Kyllähän noita Remmikäyttöisiä radiaaliahtimia löytyy markkinoilta yllin kyllin.
        Mulla on bemarissa Rotrex:n C38-71 radiaaliahdin ja 8000:lla minuuttikierroksella se kaivaa todistetusti 180 lisä takapyörähepoa.
        Noilla moottorinkierroksilla ahdin kiertää noin 90,000 rpm...


      • jos ette tiedä.
        Rane kirjoitti:

        Tarkennusta turbojen kierrosluvut riipuvat komressori siiven halkaisijasta toi 100000-150000 on aika suurien siiven halkaisija 65-75mm
        pienempien kierrosluvut huomattavasti suurempia ja nykyään henkilö/paketti autojen moottoreissa
        - 2l ahtimet on pieniä
        Nämä jenkkien tekemät remmi turbot joissa käytetään turbo komressorin tyyppistä siipeä on huomattavan suuria että kierroluku voidaan saada järkevälle tasolle laakeroinnin keston kannalta
        siitä huolimatta on käytetty planetta vaihteistoa että saadaan kierroluku nostettua riittävän suureksi ilman että koko kasvaa liikaa.
        Turbotyypin ahtimien ilmamäärät sadaan suuriksi ilman että ulko mitat kasvaa liikaa!
        Ongelmana on kuitenkin laakeroinnin kesto

        Jaa, että ihanko turbon siipien ulkokehä liikkuisi yli 2000km/h?? Se on jo reilusti yliääninopeuksilla. Taitaa pojilla olla pikkasen pilkkuvirheitä... :)


      • JGR
        jos ette tiedä. kirjoitti:

        Jaa, että ihanko turbon siipien ulkokehä liikkuisi yli 2000km/h?? Se on jo reilusti yliääninopeuksilla. Taitaa pojilla olla pikkasen pilkkuvirheitä... :)

        Siinä ahdinvalmistajan sivuilta:

        http://www.rotrex.com/web2005/pdfs/Rotrex_website_printer_friendly_version.pdf

        Pienimmät blowerit kiertää jopa 250,000rpm.
        Kehänopeus impellerin ulkoreunalla on tosiaan 90k rpm:llä luokkaa 3000km/h...


      • jos ette tiedä. kirjoitti:

        Jaa, että ihanko turbon siipien ulkokehä liikkuisi yli 2000km/h?? Se on jo reilusti yliääninopeuksilla. Taitaa pojilla olla pikkasen pilkkuvirheitä... :)

        Asia on helppo tarkastaa Esim:- Gattetin sivuilta
        Millä R/min painen nousee ja mikä se on käyttö kierroksilla eri kokoisilla turboilla
        Eli kyse ei ole mistään mutu tuntumasta
        Kierroluku rippuu siiven halaisijasta pienet vaatii suuremman kierroluvun ennekuin edes paine nousee
        On huomattava että paine suhde Mappi taulukossa on absoluuttinen paine eli 100 on vallitseva painen merenpinnan tasolla vastavasti 200 on yhden kilon ylipainen


    • nerokasta

      hmmm nerokasta totta,kyllä se toimii.ja pikkuhihnapyörä turboon ja iso moottoriin niin saahaan tarvittava nopeus..ehkä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1028
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      801
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      744
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

      Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe