mul oli yks saabin pakokaasuturbo,otin pakokaasupuoleisen pään auki ja siivet pois ja tilalle hihnapyörä,nyt toimii hihnalla tää...nerokasta vai mitä?
tein remmi
11
3910
Vastaukset
Ainut mitä saat sillä aikaan on imupuolen kuristin.ahdas siipipyörä kotelo?
Ahtamisen perus käsitteet turboista vähän hukassa ko turbot nostavat painetta vasta kun kierrosluku on ylittänyt 35000-50000 R/min joten tarvii vähän muuttaa välitystä siihen remmi vetoon- Joku Muu
Tarvis kyllä vaihteiston semmonen, käytännössä planeettapyörästön, onhan niitä tehty ja toimiihan ne ja ompa niitä ihan kaupallisestikkin vamlistettu..
- eräs toinen
Juuri planeettapyörästön ?
- Ahdin valtakunta...
eräs toinen kirjoitti:
Juuri planeettapyörästön ?
Planeettapyörästöllä saadaan tarpeeksi suuri välitys helposti, että saa kompressorisiiville riittävän pyörimisnopeuden.
Turbo pyörii 100 000-150 000 rpm.
Jos tuo pyörimisnopeus tehtäisiin vain hihnapyörien välitystä muuttamalla, niin hihnan kehänopeus kasvaisi aika suureksi. Pitäisi näet kampiakselin päässä olla aika iso hihnapyörä.
Itseasiassa remmiahtimen kompressoripuoli on parempi kuin normaalissa turbossa. Välykset ovat pienemmät, ahtaa paremmin. Elikä ilmaa ei "karkaa" kompressoripesän ja siipien välistä niin paljoa kuin pakokaasuahtimella.
Siksi pakokaasuahtimen kompressoripesää käyttämällä ei saa niin hyvää kuin remmiahtimeksi alunperinkin tarkoitetun ahtimen kompressoripesä on. - Pörje
Ahdin valtakunta... kirjoitti:
Planeettapyörästöllä saadaan tarpeeksi suuri välitys helposti, että saa kompressorisiiville riittävän pyörimisnopeuden.
Turbo pyörii 100 000-150 000 rpm.
Jos tuo pyörimisnopeus tehtäisiin vain hihnapyörien välitystä muuttamalla, niin hihnan kehänopeus kasvaisi aika suureksi. Pitäisi näet kampiakselin päässä olla aika iso hihnapyörä.
Itseasiassa remmiahtimen kompressoripuoli on parempi kuin normaalissa turbossa. Välykset ovat pienemmät, ahtaa paremmin. Elikä ilmaa ei "karkaa" kompressoripesän ja siipien välistä niin paljoa kuin pakokaasuahtimella.
Siksi pakokaasuahtimen kompressoripesää käyttämällä ei saa niin hyvää kuin remmiahtimeksi alunperinkin tarkoitetun ahtimen kompressoripesä on.Planeettapyörästöllä päästään parhaillaan pyörintäsuhteeseen R / r 1 ja hammaspyöräparilla R / r.
Pelkkä hammaspyoräpari on ylsinkertaisempi ja voidaan tehdä sisäkkäisillä rattailla, joten ei se planeettapyörästö ole yhtään kompaktimpi eikä välityskään ole juuri helpommin saatavissa.
Mekaanisen ahtimen kompressori toimii ilmapuristimen tavoin ja välyksillä on suurempi merkitys kuin turbon keskipakopuhaltimessa,
Kovin helposti ei käytännössä taida keskipakopuhallinta mekaanisella välityksellä saada pyörimään riittävän nopeasti ja yleensä pienimmätkin remmivetoiset toimii puristimina (mm. Judson) - Rane
Ahdin valtakunta... kirjoitti:
Planeettapyörästöllä saadaan tarpeeksi suuri välitys helposti, että saa kompressorisiiville riittävän pyörimisnopeuden.
Turbo pyörii 100 000-150 000 rpm.
Jos tuo pyörimisnopeus tehtäisiin vain hihnapyörien välitystä muuttamalla, niin hihnan kehänopeus kasvaisi aika suureksi. Pitäisi näet kampiakselin päässä olla aika iso hihnapyörä.
Itseasiassa remmiahtimen kompressoripuoli on parempi kuin normaalissa turbossa. Välykset ovat pienemmät, ahtaa paremmin. Elikä ilmaa ei "karkaa" kompressoripesän ja siipien välistä niin paljoa kuin pakokaasuahtimella.
Siksi pakokaasuahtimen kompressoripesää käyttämällä ei saa niin hyvää kuin remmiahtimeksi alunperinkin tarkoitetun ahtimen kompressoripesä on.Tarkennusta turbojen kierrosluvut riipuvat komressori siiven halkaisijasta toi 100000-150000 on aika suurien siiven halkaisija 65-75mm
pienempien kierrosluvut huomattavasti suurempia ja nykyään henkilö/paketti autojen moottoreissa
- 2l ahtimet on pieniä
Nämä jenkkien tekemät remmi turbot joissa käytetään turbo komressorin tyyppistä siipeä on huomattavan suuria että kierroluku voidaan saada järkevälle tasolle laakeroinnin keston kannalta
siitä huolimatta on käytetty planetta vaihteistoa että saadaan kierroluku nostettua riittävän suureksi ilman että koko kasvaa liikaa.
Turbotyypin ahtimien ilmamäärät sadaan suuriksi ilman että ulko mitat kasvaa liikaa!
Ongelmana on kuitenkin laakeroinnin kesto - JGR
Pörje kirjoitti:
Planeettapyörästöllä päästään parhaillaan pyörintäsuhteeseen R / r 1 ja hammaspyöräparilla R / r.
Pelkkä hammaspyoräpari on ylsinkertaisempi ja voidaan tehdä sisäkkäisillä rattailla, joten ei se planeettapyörästö ole yhtään kompaktimpi eikä välityskään ole juuri helpommin saatavissa.
Mekaanisen ahtimen kompressori toimii ilmapuristimen tavoin ja välyksillä on suurempi merkitys kuin turbon keskipakopuhaltimessa,
Kovin helposti ei käytännössä taida keskipakopuhallinta mekaanisella välityksellä saada pyörimään riittävän nopeasti ja yleensä pienimmätkin remmivetoiset toimii puristimina (mm. Judson)Kyllähän noita Remmikäyttöisiä radiaaliahtimia löytyy markkinoilta yllin kyllin.
Mulla on bemarissa Rotrex:n C38-71 radiaaliahdin ja 8000:lla minuuttikierroksella se kaivaa todistetusti 180 lisä takapyörähepoa.
Noilla moottorinkierroksilla ahdin kiertää noin 90,000 rpm... - jos ette tiedä.
Rane kirjoitti:
Tarkennusta turbojen kierrosluvut riipuvat komressori siiven halkaisijasta toi 100000-150000 on aika suurien siiven halkaisija 65-75mm
pienempien kierrosluvut huomattavasti suurempia ja nykyään henkilö/paketti autojen moottoreissa
- 2l ahtimet on pieniä
Nämä jenkkien tekemät remmi turbot joissa käytetään turbo komressorin tyyppistä siipeä on huomattavan suuria että kierroluku voidaan saada järkevälle tasolle laakeroinnin keston kannalta
siitä huolimatta on käytetty planetta vaihteistoa että saadaan kierroluku nostettua riittävän suureksi ilman että koko kasvaa liikaa.
Turbotyypin ahtimien ilmamäärät sadaan suuriksi ilman että ulko mitat kasvaa liikaa!
Ongelmana on kuitenkin laakeroinnin kestoJaa, että ihanko turbon siipien ulkokehä liikkuisi yli 2000km/h?? Se on jo reilusti yliääninopeuksilla. Taitaa pojilla olla pikkasen pilkkuvirheitä... :)
- JGR
jos ette tiedä. kirjoitti:
Jaa, että ihanko turbon siipien ulkokehä liikkuisi yli 2000km/h?? Se on jo reilusti yliääninopeuksilla. Taitaa pojilla olla pikkasen pilkkuvirheitä... :)
Siinä ahdinvalmistajan sivuilta:
http://www.rotrex.com/web2005/pdfs/Rotrex_website_printer_friendly_version.pdf
Pienimmät blowerit kiertää jopa 250,000rpm.
Kehänopeus impellerin ulkoreunalla on tosiaan 90k rpm:llä luokkaa 3000km/h... jos ette tiedä. kirjoitti:
Jaa, että ihanko turbon siipien ulkokehä liikkuisi yli 2000km/h?? Se on jo reilusti yliääninopeuksilla. Taitaa pojilla olla pikkasen pilkkuvirheitä... :)
Asia on helppo tarkastaa Esim:- Gattetin sivuilta
Millä R/min painen nousee ja mikä se on käyttö kierroksilla eri kokoisilla turboilla
Eli kyse ei ole mistään mutu tuntumasta
Kierroluku rippuu siiven halaisijasta pienet vaatii suuremman kierroluvun ennekuin edes paine nousee
On huomattava että paine suhde Mappi taulukossa on absoluuttinen paine eli 100 on vallitseva painen merenpinnan tasolla vastavasti 200 on yhden kilon ylipainen
- nerokasta
hmmm nerokasta totta,kyllä se toimii.ja pikkuhihnapyörä turboon ja iso moottoriin niin saahaan tarvittava nopeus..ehkä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 951028
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36801Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6744- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676