Kurpitsan kaiverrus

Halloween.Kurpitsa

Tarvitsisin kipeästi apua teiltä kurpitsa viisailta kun en ole ennen kurpitsaa kaivertanut! Auttakaa minua hyvät ihmiset!

9

17021

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PiiRoo

Hei!
      Kirjoita esim googleen "pumpkin carving" niin tulee jenkkiläisiä sivuja ja "kaavoja" vaikka kuinka paljon.

Kurpitsan kaivertaminen on paljon helpompaa kuin miltä kuulostaa, tosin sotkuista puuhaa... Se kannattaa muistaa, että kaiverrettu kurpitsan leikkauspinnat mustuvat aika nopesti, varsinkin jos kurpitsaa pidetään lämpimässä.

t.PiiRoo

• Täti

Kurpitsan kovertaminen:

Ihannekurpitsa olisi säännöllisen pyöreä ja halkaisijaltaan 30 - 40 cm. Mitä keltaisempi tai oranssimpi, sen kauniimpi.

Säilytä kurpitsaa viileässä mahdollisimman lähelle halloweenia, koska lämpimässä ja avattuna se alkaa nopeasti pilaantua. Kurpitsa ei myöskään kestä pakkasta.

Kurpitsan päälle leikataan ensin pyöreä aukko: riittävän suuri, jotta käsi mahtuu reilusti sisään kovertamaan, esim. 15 cm riittänee. Leikkauspintojen tulee olla alaspäin suippenevat niin, ettei "kansi" putoa lyhdyn sisään. (Olen leikannut vaihtoehtoisesti pohjasta auki, jolloin yläpuoli jää ehjäksi. Tällöin kurpitsan ja sisällä olevan kynttilän täytyy olla tarjottimella.)

Pehmeä sisus koverretaan pois veitsen ja LUJAN lusikan avulla, hennommat aterimet tuppaavat vääntymään. Metallinen jäätelökauha lienee paras. Koverra vain sen verran, kuin helposti saat irti. Seinämän tulisi jäädä kauttaaltaan yli tuuman paksuiseksi, että kurpitsa kestää kasassa. Jauhopeukalo voi hyödyntää osan kurpitsan uloskaivetuista sisuksista! (Ajattelin tänä vuonna kokeilla kurpitsapiirasta tai vastaavaa, voi tulla aika kauhuruoka...)

Piirrä lopuksi haluamasi "kasvonpiirteet" tai muut kuviot kurpitsan pintaan ja leikkaa ne vasta, kun sisuksen kovertaminen on aivan valmis. Aukot päästävät sopivasti ilmaa kynttilälle: sisälle voi panna vaikka tuikun tuikkukupissa. Kansi päälle ja taideteos on siinä!

Lämmetessään lyhty tuoksahtaa erikoisesti. Kurpitsalyhty on halloweenin tunnetuin symboli ja upea tunnelmanluoja! Kurpitsoiden kasvattaminen vain ei ole ihan helppoa, ja torilla monikiloiselle mötikälle tulee aika lailla hintaa.

Periaatteessa esimerkiksi vesimelonista voisi tehdä vastaavan lyhdyn. Ensimmäinen "kurpitsalyhtyni" muuten oli pikkuinen hunajameloni! Se on vieläkin tallella, sillä homehduttuaan ensin hieman se kuivui kasaan karmeaksi ryppynaamaksi.

• migu

jos sulta löytyy esim. jäätelökauha niin sillä saa otettua siemenet ja hedelmät pois.
      älä heitä siemeniä pois vaan hyödynnä paahtamalla uunissa pari minuttia ja lisää vähän suolaa, tulee erittäin hyvää naposteltavaa.
      Itse olen naaman ilmeet tehnyt pikku puukolla, piirtäny kynällä ensin ääriviivat.

• mie vaan

Ohjeita on netissä englannin kielellä vaikka muille jakaa...laita google pumpkin carving...pumpkin templates...
      ja jo löytyy hienoja kuvioita ja kuvia mitä voit kaivertaa.
      Yleensä mä ekana leikkaan kannen sik sak kuviolla pois, sitten kaikki sisälmykset pois.
      Kuvan saa parhaiten kopioitua kalkkeripaperilla, ja siiten vaan varovasti terävällä veitsellä kuvioon kiinni, hedelmä tai fileeraus veitsi ovat hyviä työvälineitä.

http://www.pumpkincarving101.com/

http://www.dltk-holidays.com/halloween/mpatterns.htm

http://www.carvingpumpkins.com/

http://www.fabulousfoods.com/holidays/halloween/pumpplans.html

ja sitten kannattaa laittaa vaseliinia kaikkiin leikattuihin kohtiin, säilyy kauemmin eli ei rupea homehtumaan niin nopeasti.

• Halloween.Kurpitsa

Kiitos olette parhaita! Kiitos vinkeistä!

• Cucumber

Juuri tälläisia ohjeita olen minäkin etsinyt! Ihanaa että ihmiset osaavat kaivertaa kurpitsaa :D

• hytui

käy kirjastossa siellä on halloweeniin ohjekirjoja ja siellä on kurpitsa lyhdyn kaiverrus ohje olen itse lainannut tämän kyseises kirjan

• Room'ba

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      195
      8798
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      5098
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      52
      4542
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      75
      4115
    5. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      54
      3459
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3306
    7. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      57
      3116
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2806
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2605
    10. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2561
    Aihe