Inhimillisessä tekijässä puhutaan sairaalloisesta narsismista. Minulle tuli oikeasti fyysisesti paha olo, kun kuuntelin tarinaa, tuttu tarina sai haudatut tunteet pintaan.
Narsismista vaietaan ja varsinkin uhrit kokevat häpeää. Onko sinulla kokemusta aiheesta?
Uskotko, että uhrissa on syytä vai voiko onko kyse huonosta tuurista?
Narsismi
54
3486
Vastaukset
Narsismi on ikävä luonteenhäiriö. Sen yleisyydestä tunnutaan olevan montaa mieltä, mutta ylensä sitä kai pidetään melko harvinaisena.
On kuitenkin suorastaan muodikasta leimata vittumainen ex-kumppani narsistiksi. Onhan sanottua, että narisisti osaa olla todella hurmaava ja narsistinen persoonallisuushäiriö tulee esiin vasta aikojen saatossa.
Niinpä huonon suhteen päätyttyä mieluusti leimataan kumppani narsistiksi. Näin halutaan mitätöidä oma vastuu persiilleen menneestä parinvalinnasta. Koska narsismi on mukamas mahdotonta havaita. On syytä huomioida, ettei kaikki ikävä käytös johdu narsismista.- NoJust
Valitettavasti asia on myös noin. Mutta voin kertoa, että sellaiselle, joka on todella joutunut patologisen tapauksen uhriksi, asiasta kertominen ja sen hyväksyminen on vaikeaa.
Omalla kohdallani vaikeinta on tajuta se, että elämäni suurin rakkaus ei rakastanut minua eikä itseään. Se kaivo, johon olen kaikista suurimmat tunteeni tuhlannut, ei tuntenutkaan samoin. Ei tuntenut mitään. Olisin voinut yhtä hyvin rakastaa takapihan kalliota. - vaikket itse huomaa
Puolisoaan narsistiseksi haukkuva leimataan 'trendikkäästi' itse narsistiksi. Tosiasia kuitenkin on, että narsismi on luonnehäiriönä yhä yleisempi, ja psykiatrit tunustavat tämän.
Ihminen, joka on elänyt narsistin kanssa, tietää, mikä narsismi tarkalleen on. Se ei ole epämääräistä 'vittumaisuutta' toisessa, se on tappouhkauksia pienimmästäkin 'virheliikkeestä', se on jatkuvassa pelon ja epävarmuuden tilassa elämistä.
Kun puhut narsismista, emme puhu samasta asiasta.
- MMies
Voisiko narsismin (siis tarkoittanet narsistista persoonallisuushäiriötä viestissäsi) käsittää myös ongelmaksi, joka on ennekaikkea ongelma asiasta kärsivälle henkilölle itselleen?
"Uskotko, että uhrissa on syytä vai voiko onko kyse huonosta tuurista?"
Eli loppujen lopuksi, onko syy edes siinä tekijässä vai missä?- NoJust
Ja sen tajuaminen on tavallaan helpotus. Kuten Inhimillisessä tekijässä todettiin, ovat molemmat uhrjeja, siis niin narsisti kuin hänen uhrinsakin. Tavallaan uhri voi päästä vähemmällä, sillä uhri pääsee suuremmalla todennäköisyydellä jaloilleen.
Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivän ihmisen ennuste on itse asiassa tosi huono.
En tiedä kenessä on syy, siksi kysyin.
Opikseen voi aina ottaa, ja seuraavan kerran luultavasti tunnistan narsistin, mutta kuten aina ihminen miettii missä meni vikaan, mitä tein väärin ja ennen kaikkea sitä, onko tosiaan niin hölmö ja sokea. Ja onko vielä toivoa. - -N-
Narsistinen persoonallisuushäiriö, siinä missä muutkin psyykenhäiriöt, ei juuri taida kysyä lupaa pesiytyä "uhrinsa" päähän. Ongelma lienee ennemminkin siinä, että narstistit eivät koe sairaudentuntoa eivätkä täten kovin helposti hakeudu hoitoon. Taudinkuvaanhan kuuluu, että syy ongelmiin on muissa, ei henkilössä itsessään.
Narsistin uhrista voidaan syytä hakea yhtä paljon tai vähän kuin alkoholistin uhristakin. Jotkut "hoitajasielut" luulevat voivansa auttaa ja parantaa, menemällä kuvioon mukaan. - MMies
NoJust kirjoitti:
Ja sen tajuaminen on tavallaan helpotus. Kuten Inhimillisessä tekijässä todettiin, ovat molemmat uhrjeja, siis niin narsisti kuin hänen uhrinsakin. Tavallaan uhri voi päästä vähemmällä, sillä uhri pääsee suuremmalla todennäköisyydellä jaloilleen.
Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivän ihmisen ennuste on itse asiassa tosi huono.
Opikseen voi aina ottaa, ja seuraavan kerran luultavasti tunnistan narsistin, mutta kuten aina ihminen miettii missä meni vikaan, mitä tein väärin ja ennen kaikkea sitä, onko tosiaan niin hölmö ja sokea. Ja onko vielä toivoa.Siis eihän se helppo tilanne varmasti ole, jos huomaaa jumittuneensa tilanteeseen, jossa jokin psykoottinen (rankka termi, mutta tottahan se on) henkilö päsmäröi sun elämää. Itselläni ei kyllä ole kokemusta kys. ilmiöstä, että sinänsä olen jäävi sanomaan mitään.
- -N-
NoJust kirjoitti:
Opikseen voi aina ottaa, ja seuraavan kerran luultavasti tunnistan narsistin, mutta kuten aina ihminen miettii missä meni vikaan, mitä tein väärin ja ennen kaikkea sitä, onko tosiaan niin hölmö ja sokea. Ja onko vielä toivoa.... uskon tai ainakin toivon huomaavani merkit hyvissä ajoin, ennenkuin satutan itseäni. Ongelmana tunnistamisessa vaan on, että hehän ovat yleensä älykkäitä, hyviä puhumaan ja suorastaan hurmaavia.
Eli et tehnyt mitään väärin,tuskin olet hölmö tai edes sokea, sillä tunnistaminen heti alkumetreillä on todella hankalaa.
Narsistisen persoonallisuushäiriönhän ajatellaan juontavan juurensa jo vauva-ajoilta peräisin olevista traumoista ja persoonallisuuden vajeista. Ennuste hoitamattomana ei siis ole kovin hyvä, mutta mikäli kyseinen henkilö hakeutuu hoitoon, on paraneminenkin mahdollista. - MMies
-N- kirjoitti:
Narsistinen persoonallisuushäiriö, siinä missä muutkin psyykenhäiriöt, ei juuri taida kysyä lupaa pesiytyä "uhrinsa" päähän. Ongelma lienee ennemminkin siinä, että narstistit eivät koe sairaudentuntoa eivätkä täten kovin helposti hakeudu hoitoon. Taudinkuvaanhan kuuluu, että syy ongelmiin on muissa, ei henkilössä itsessään.
Narsistin uhrista voidaan syytä hakea yhtä paljon tai vähän kuin alkoholistin uhristakin. Jotkut "hoitajasielut" luulevat voivansa auttaa ja parantaa, menemällä kuvioon mukaan.Millähän sitten saisi ehkäistyä kyseisenkaltaista persoonallisuutta? Siis tämä aikahan ja kulttuuri juuri ruokkii narsismia ja omaneduntavoittelua, että loppujen lopuksi koko "Narsistinen persoonallisuushäiriö" saattaa siinä mielessä olla väärä: ihminen ei vain osaa vetää niitä rajoja "arkeen", eli tavallaan skitsoidinen tilanne?
- -N-
MMies kirjoitti:
Millähän sitten saisi ehkäistyä kyseisenkaltaista persoonallisuutta? Siis tämä aikahan ja kulttuuri juuri ruokkii narsismia ja omaneduntavoittelua, että loppujen lopuksi koko "Narsistinen persoonallisuushäiriö" saattaa siinä mielessä olla väärä: ihminen ei vain osaa vetää niitä rajoja "arkeen", eli tavallaan skitsoidinen tilanne?
Aikamme suosii narsismia luonteenpiirteenä, sillä oman edun tavoittelu ja elämysbongailu on suorastan muotia. Tällainen narsismi ei kuitenkaan ole synonyymi narsistiselle personallisuushäiriölle, joille niillekin aikamme tarjoaa oivan kasvualustan.
Narsistiseen persoonallisuushäiriöön "sairastuneiden" / sellaiseksi kehittyneiden ajatellaan kasvaneen perheessä, jossa ei ole kyetty asettaman lapselle rajoja ja tarjoamaan vakaata turvallista ilmapiiriä. Näissä perheissä ei ole kyetty tarjoaman lapselle positiivista mallia onglemiin suhtautumiseen, siten, että ongelmat hyväksyttäisi luonnollisena, väistämättömänä osana elämää. Kasvaakohan tulevassa sukupolvessa narsistinen aikapommi, sillä moisia esimerkkejä nykyperheistä ei tarvitse suurennuslasilla etsiä. - Blix
MMies kirjoitti:
Siis eihän se helppo tilanne varmasti ole, jos huomaaa jumittuneensa tilanteeseen, jossa jokin psykoottinen (rankka termi, mutta tottahan se on) henkilö päsmäröi sun elämää. Itselläni ei kyllä ole kokemusta kys. ilmiöstä, että sinänsä olen jäävi sanomaan mitään.
"--- tilanteeseen, jossa jokin psykoottinen (rankka termi, mutta tottahan se on) henkilö ---"
"Psykoottinen" ei taida kuitenkaan olla ihan oikea termi narsismista puhuttaessa?
- rupeli
Jos parin valintaa tarkoitat, niin luulenpa kyseessä olevan huonon tuurin.
Ihmiset tosin saavat aikaan vastareaktioita toisissa ihmisissä omalla käyttäytymisellään. Sekä positiivisia että negatiivisia. Mutta en oikein jaksa uskoa, että saisi toisessa heräteltyä esiin narsistisia piirteitä. Kun ne oireet eivät käsittääkseni ole mitään piileviä: sitä joko on tai ei ole narsisti.
Eli uhrin ei mielestäni tarvitse tuntea häpeää.- NoJust
Siinä olet varmasti täysin oikeassa.
Piilevyys taas... no, se onkin sitten hankalampi juttu.
Tavallaan olisi helpompi, jos saisi selityksen siihen kysymkseen "Miksi juuri minä?". Toisaalta syyn - tai edes osasellaisen - löytäminen itsestään ei imartele. Eikä ajatus siitä, että on tuomittu tietynlaiseen kohtaloon ihmissuhteiden saralla.
Kaikki varmasti etsivät syitä itsestään suhteen loputtua, mutta narsistin uhrille asia on vaikeampi, monimutkaisempi ja uskoakseni nimeomaan häpeäntunteen takia, sekä siksi, että pitää ymmärtää että "minua ei ole missään suhteen vaiheessa rakastettu". Tämä on varmasti erityisen vaikeaa silloin kun kuvioon kuuluu "rakkauden hedelmiä" eli lapsia, joilla pitäisi olla oikeus molempiin vanhempiin. - rupeli
NoJust kirjoitti:
Siinä olet varmasti täysin oikeassa.
Piilevyys taas... no, se onkin sitten hankalampi juttu.
Tavallaan olisi helpompi, jos saisi selityksen siihen kysymkseen "Miksi juuri minä?". Toisaalta syyn - tai edes osasellaisen - löytäminen itsestään ei imartele. Eikä ajatus siitä, että on tuomittu tietynlaiseen kohtaloon ihmissuhteiden saralla.
Kaikki varmasti etsivät syitä itsestään suhteen loputtua, mutta narsistin uhrille asia on vaikeampi, monimutkaisempi ja uskoakseni nimeomaan häpeäntunteen takia, sekä siksi, että pitää ymmärtää että "minua ei ole missään suhteen vaiheessa rakastettu". Tämä on varmasti erityisen vaikeaa silloin kun kuvioon kuuluu "rakkauden hedelmiä" eli lapsia, joilla pitäisi olla oikeus molempiin vanhempiin.Tarkoitin piilevyydellä sitä, että henkilöstä herää tiettyjä tiedostamattomia ominaisuuksia ykskaksyllättäen vastineena johonkin tiettyyn toisen henkilön piirteeseen liittyen.
Sitä en usko.
Sen uskon, että henkilö voi/on voinut tunnistaa piirteet/piirteitä itsessään ja voi piilotella niitä. Mutta mielestäni asia on niin, että parisuhteessa mikään asia ei pysy salaisuutena ikuisuuksia.
Onhan noita ihmisiä, jotka valittavat olevansa milloin minkäkin piirteen "magneetteja". Ehkä jokaisella joku tietty piirre vetää puoleensa, se asia johon ihastuu. Sille ei oikein mahda mitään, mutta sekään ei ole asia, jota kannattaisi pahemmin hävetä tai peitellä.
Suhteen lopun itsensä syyttely ja kaivelu/mietintä on mielestäni normaalia. Ja hyväksikin, mutta vain silloin, jos asioista osaa lopulta päästää irti. Silloin se on tavallaan oppimista, jopa toisenkin tekemistä virheistä.
Tuo, että ei ole rakastettu missään vaiheessa yhdistettynä useamman vuoden suhteeseen, varsinkin silloin, jos itse on ollut täysillä mukana ja vasta jälkeenpäin asiat selviävät, se on varmasti kova pala.
Mutta kuten sanoin, menen nyt enimmäkseen mututuntumalla.
- työpaikalta ...
onneksi sain vaihdettua työpaikkaa
- Wastaaja
Valitettavasti luulen itsekin erään (jo takana päin olevan) Elämäni Suuren Rakkauden kärsineen ainakin jonkin asteisista narsistisista ongelmista. Luulen, että sen, joka on elänyt suhteessa kielteisen narsismin ongelmista kärsivän kanssa on turha hakea tapahtuneille syytä ainakaan itsestään. Ei ne ihmisen luonteen 'pimeät puolet' todellakaan aina näy päällepäin, ja sitäpäitsi etenkin suhteen alkuaikoina narsistinen henkilö saattaa niitä tietoisesti vielä peitelläkin.
Erikseen mielen häiriöistä tässä yhteydessä puhumatta vois ihan maalaisjärjellä sanoa, että itsevarmuuden ja vääränlaisen narsismin ero on tosiaan usein hiuksen hieno. Narsistiset miehet (ja btw vastaavasti myös naiset, and so on..) vetävät monia naisia puoleensa ehkä juuri siitä syystä, että he ovat ulospäin usein ns. hyvinkin 'häpeilemättömiä'.
Nämä miehet osaavat mm. osaavat ottaa tilan haltuun muiden ihmisten joukossa ja vaatia näkyvästi heille kuuluvia oikeuksia, mikä saattaa naisessa herättää ns. 'valheellista turvallisuuden tunnetta'. Jos narsistisista ongelmista kärsivä mies vielä muodollisesti hallitsee hyvät tavat ja sattuu ulkoisesti olemaan ns. anopin unelma- tyyppiä & komea, niin avot!;)
Kyllä naisseuraa monille narsisteille aina löytyy. Totuus narsismin ongelmista kärsivästä on kuitenkin valitettavasti se, että tämä onkin kaikkea muuta, kuin turvallinen ja tasapainoinen kumppani naiselle. En tiedä, joku varmaan puhuikin jo näistä(?), mutta suhde narsistin kanssa pyörii ennen pitkää auttamatta pääosin/vain narsistin navan ympärillä (mustasukkaisuus-kuvioiden jyllätessä, of course myös). Tuota tilannetta ei voi välttää, koska narsismiongelmainenhan tarvitsee jatkuvaa oman päänsä ulkopuolista pönkitystä itsetunnolleen.
Mä uskon, ettei useinkaan ole kiinni naisen ominaisuuksista (fiksuudesta, tunne- älykkyydestä jne.) niinkään, että valikoituuko kumppaniksi narsismiongelmainen ihminen, vaiko ei. Yleensä kuitenkin turhan myrskyisistä suhteista viisastutaan.
Kenties narsismiongelmaisen 'uhri' voisi mietiä omaa käytöstään siinä vaiheessa, jos huomaa toistuvasti ajautuvansa samantyyppisten miesten seuraan seurausten tehdessä hänet onnettomaksi. On juu tietty olemassa sellainenkin naistyyppi (ns. 'marttyyrin rooliaan' rakastavat), jolla suhde narsistiin voi palvella omaa epävakaata minäkäsitystä. Heitä on varmaan kuitenkin aika vähän. - kovin
Wastaaja kirjoitti:
Valitettavasti luulen itsekin erään (jo takana päin olevan) Elämäni Suuren Rakkauden kärsineen ainakin jonkin asteisista narsistisista ongelmista. Luulen, että sen, joka on elänyt suhteessa kielteisen narsismin ongelmista kärsivän kanssa on turha hakea tapahtuneille syytä ainakaan itsestään. Ei ne ihmisen luonteen 'pimeät puolet' todellakaan aina näy päällepäin, ja sitäpäitsi etenkin suhteen alkuaikoina narsistinen henkilö saattaa niitä tietoisesti vielä peitelläkin.
Erikseen mielen häiriöistä tässä yhteydessä puhumatta vois ihan maalaisjärjellä sanoa, että itsevarmuuden ja vääränlaisen narsismin ero on tosiaan usein hiuksen hieno. Narsistiset miehet (ja btw vastaavasti myös naiset, and so on..) vetävät monia naisia puoleensa ehkä juuri siitä syystä, että he ovat ulospäin usein ns. hyvinkin 'häpeilemättömiä'.
Nämä miehet osaavat mm. osaavat ottaa tilan haltuun muiden ihmisten joukossa ja vaatia näkyvästi heille kuuluvia oikeuksia, mikä saattaa naisessa herättää ns. 'valheellista turvallisuuden tunnetta'. Jos narsistisista ongelmista kärsivä mies vielä muodollisesti hallitsee hyvät tavat ja sattuu ulkoisesti olemaan ns. anopin unelma- tyyppiä & komea, niin avot!;)
Kyllä naisseuraa monille narsisteille aina löytyy. Totuus narsismin ongelmista kärsivästä on kuitenkin valitettavasti se, että tämä onkin kaikkea muuta, kuin turvallinen ja tasapainoinen kumppani naiselle. En tiedä, joku varmaan puhuikin jo näistä(?), mutta suhde narsistin kanssa pyörii ennen pitkää auttamatta pääosin/vain narsistin navan ympärillä (mustasukkaisuus-kuvioiden jyllätessä, of course myös). Tuota tilannetta ei voi välttää, koska narsismiongelmainenhan tarvitsee jatkuvaa oman päänsä ulkopuolista pönkitystä itsetunnolleen.
Mä uskon, ettei useinkaan ole kiinni naisen ominaisuuksista (fiksuudesta, tunne- älykkyydestä jne.) niinkään, että valikoituuko kumppaniksi narsismiongelmainen ihminen, vaiko ei. Yleensä kuitenkin turhan myrskyisistä suhteista viisastutaan.
Kenties narsismiongelmaisen 'uhri' voisi mietiä omaa käytöstään siinä vaiheessa, jos huomaa toistuvasti ajautuvansa samantyyppisten miesten seuraan seurausten tehdessä hänet onnettomaksi. On juu tietty olemassa sellainenkin naistyyppi (ns. 'marttyyrin rooliaan' rakastavat), jolla suhde narsistiin voi palvella omaa epävakaata minäkäsitystä. Heitä on varmaan kuitenkin aika vähän.avartava kirjoitus. Vielä kun osaisi antaa itselle anteeksi ja lopettaisi itsensä syylistämisen. Pienin askelin itsetuntoa korjaamaan...
- eräs kokenut
On henk.koht. kokemusta kahdesta -------.Aikamoista tuuria törmätä peräjälkeen suhteeseen,jossa ------- narsisti.Katsoin juuri ohjelman,muistot nousi pintaan,raivo,pelko,syyllisyys jne.Tätä elämän vaihetta kesti 10v.yhteensä.Ei olisi tullut kuuloonkaan katsoa tällaisia ohjelmia aikoinaan,silloin ------ valitsi jopa tv-ohjelman,mitä katsottiin.Olin koko ajan kontrollissa,missä olin,mitä tein,miksi viivyin liian kauan työmatkalla,miksi kauppa ostokset maksoi liikaa,mitä ostit,kenen kanssa puhuit puh.mitä valehtelit hänestä,mitä hänestä puhuttiin,vieraiden ollessa kylässä hän johti puheiden aiheita.Välillä oli henkistä alistamista,välillä olin aivan ihana,Ruumiillinen väkivalta koveni kerta kerralta.Ulkopuolisille piti näyttää kuinka rakastettava ------- on,minun piti laihduttaa,huolehtia ulkonäöstä,että kaikki näkee,kuinka hyvä minulla on,kertoa kaikille ----------,miten ystävällinen,huomaavainen hän on.En saanut keskustella toisten ----------- kanssa,olin kuulemma kiinnostunut muista,menossa huoraamaan jne.Listaa voisi jatkaa loputtomiin.Onneksi selvisin hengissä.vaikka jouduinkin turvautumaan sairaala hoitoon,poliisiin,tuomio-istuimeen,lähestymiskieltoon ym.VOIMIA TEILLE,JOTKA ELÄTTE NARSISTIN KANSSA.Olen selvinnyt,elän vapaana,onnellisena,arkisten asioitten parissa.Ennen kaikkea,elämä on turvallista,tasaista,nukkua voi rauhallisin mielin,ilman pelkoa,voi lähteä ovesta ulos,tarvitsematta selvittää,minne menen,milloin tulen.Hyvää elämään kannattaa tehdä töitä,vaikka uupumus vie kaikki voimat,eroprosessissa.
- Wastaaja
Huh huh. Sullahan on hurjia kokemuksia.:( Voit kuitenkin onnitella itseäsi siitä, että sä olet niistä selvinnyt ja vapaa jatkamaan elämääsi, kuten haluat.
Itse en koskaan ole kokenut ruumiillista parisuhdeväkivaltaa, että sikäli olen kai ollut onnekas.:/ Tuttua takavuosilta kuitenkin nuo jutut, että: "Bussikuskiako varten sä nyt meikkaat?", " Sä olet niin kaunis.. täytyy varoo, ettei joku vie sua"(Kiitos luottamuksesta!;D),"Sä oot vielä hoikka, mut ootko lihonut vähän? Sä syöt kuin possu", "Mitäs yks yhdenillan juttu muka meidän suhdetta haittais, häh?"
Jee. *oikeesti nuo ei hirveesti naurata, muutoin kuin tragikoomisuudessaan;D* Enkelin rooli ei kiinnostanu suhteen loppupuolella enää yhtään.
- scale
narsismista, mutta jotenkin luulisin, että kaikki ihmiset eivät mene narsistin retkuun.
Eli siis eivät ala edes seurustelemaan narsistin kanssa.- -nainen-
Mutta jos kysymyksessä ei olekaan parisuhde. Vaan äiti-lapsisuhde. Siinä sitä ei voi oikein vanhempiaan valita syntymähetkellä.
Ja kuka on helpoin manipuloitava ja syyllistettävä, pienestä lähtien, kuin oma lapsi. Suhdetta ei voi oikein katkollekaan panna, kun vanhemmistaan on hankala erota.
Tietty tilanne helpottuu silloin, kun lapsi aikuistuu ja muuttaa pois kotoa, mutta elinikäisestä "liitosta" on kuitenkin kysymys. Asiallinen tieto narsismista auttaa aikuisena paljon tällaista lasta siinä, että asiaan osaa suhtautua oikealla tavalla ja syyllisyys helpottaa, kun ymmärtää sen, että mistä on oikein kysymys. - scale
-nainen- kirjoitti:
Mutta jos kysymyksessä ei olekaan parisuhde. Vaan äiti-lapsisuhde. Siinä sitä ei voi oikein vanhempiaan valita syntymähetkellä.
Ja kuka on helpoin manipuloitava ja syyllistettävä, pienestä lähtien, kuin oma lapsi. Suhdetta ei voi oikein katkollekaan panna, kun vanhemmistaan on hankala erota.
Tietty tilanne helpottuu silloin, kun lapsi aikuistuu ja muuttaa pois kotoa, mutta elinikäisestä "liitosta" on kuitenkin kysymys. Asiallinen tieto narsismista auttaa aikuisena paljon tällaista lasta siinä, että asiaan osaa suhtautua oikealla tavalla ja syyllisyys helpottaa, kun ymmärtää sen, että mistä on oikein kysymys.tullut ajatelleeksikaan. Ei tullut mieleen, että vanhempi voisi lastaan kohtaan olla paskiainen.
- NoJust
-nainen- kirjoitti:
Tietty tilanne helpottuu silloin, kun lapsi aikuistuu ja muuttaa pois kotoa, mutta elinikäisestä "liitosta" on kuitenkin kysymys. Asiallinen tieto narsismista auttaa aikuisena paljon tällaista lasta siinä, että asiaan osaa suhtautua oikealla tavalla ja syyllisyys helpottaa, kun ymmärtää sen, että mistä on oikein kysymys.Entä sitten kun kyseessä ei olekaan vain kahden aikuisen parisuhde, vaan lapsi ja vanhempi?
Taas alkoi tehdä pahaa. - -nainen-
scale kirjoitti:
tullut ajatelleeksikaan. Ei tullut mieleen, että vanhempi voisi lastaan kohtaan olla paskiainen.
Narsismissa ei ole pelkästään kysymys "paskamaisuudesta". Vaan suoranaisesta välinpitämättömyydestä, syyllistämisestä, mitätöinnistä ja alistamisesta. Narsisti ikään kuin nujertaa kanssaeläjän itsetunnon. Narsistin kanssa elämä menee hyvin siihen asti, kun kaikki asiat tehdään niin, kuin hän tahtoo. Eikä tuoda omia näkemyksiä ja mielipiteitä esille. Mutta varjele sitä hetkeä, kun hän kuulee sen ensimmäisen EI:n. Siihen päättyy ”yhteistyö” ja alkaa varsinainen perhehelvetti, joka on elämän mittainen ahdinko.
- pikku.nainen
että mihin raja voidaan vetää? Kuka pystyy sanomaan varmuudella, kuka kärsii sairaalloisesta narsismista ja kuka taas sattuu vain olemaan tavallista itsekeskeisempi? Todennäköisesti vain ääritapauksissa voidaan tehdä "varma" diagnoosi. Raja lienee aika häilyvä.
Syitä on varmasti turha etsiä kenestäkään, mutta epäilemättä tietyntyyppiset ihmiset "etsivät ja löytävät" toisensa. - pullopersekapitalistisika
Mitenkään aliarvioimatta oikeita mielisairauksia, narsismi on päivän viihdesana. Jos toisen mielipiteet eivät miellytä, voi lätkäistä leiman 'narsisti' otsaan ja olla ylpeä itsestään.
Pointtina se, että aika ajoin ruvetaan syyttämään ihimisiä milloin mistäkin persoonallisuushäiriöstä, kun heidän käyttäytymisensä ei miellytä. Tähän lisätään aina saatavilla olevien itkijäeukkojen kööri ja pari puolivillaista 'Karpolla on asiaa' - länkytystä niin avot, taas kulkee.
Nykyään vaikuttaa siltä, ettei tästä elämästä selviä ilman diagnoosia, joten ilmoittaudunpa samantien kroonisten kusipäiden sektioon, jottei kenenkään tarvitsisi päätään lokeroimisella vaivata.- Wastaaja
Juu totta tuo, että narsismi tuntuu olevan jonkinlainen muotisana tänä päivänä. Oikeasti narsistisesti häiriintyneitä lienee kuitenkin aika vähän.
En kuitenkaan usko, että narsismin ongelmista puhuminen olis suinkaan merkityksetöntä. Kyllä tää aika jotenkin kaiketi suosii itsekeskeisyyttä. Ongelmat monissa suhteissa kumpuaa pitkälti mm. tuosta. - pullopersekapitalistisika
Wastaaja kirjoitti:
Juu totta tuo, että narsismi tuntuu olevan jonkinlainen muotisana tänä päivänä. Oikeasti narsistisesti häiriintyneitä lienee kuitenkin aika vähän.
En kuitenkaan usko, että narsismin ongelmista puhuminen olis suinkaan merkityksetöntä. Kyllä tää aika jotenkin kaiketi suosii itsekeskeisyyttä. Ongelmat monissa suhteissa kumpuaa pitkälti mm. tuosta.Komppaan tässä kohtaa. Itsekeskeisyys on suhteille myrkkyä, siksipä olen itsekin umpi-itsekkäänä päättänyt jättää suhdevirittelyt vähemmälle.
Kun oikein asiaa ajattelee, kuinka moni loppujen lopuksi on täysin altruistinen (kait pyyteetön ? ) suhteissaan ? Kyynikkona en jaksa uskoa puhtaaseen tunne-suhteeseen, vaan joku etunäkökulma pitää lisäksi olla, että kaksi ihmistä viitsii toistensa turpaa pidemmän aikaa katsella. Hups, off-topic, ampukaa. - NoJust
Minun tapauksessani diagnoosi tuli. Siis hänelle. Hän kun meni niin pitkälle koko jutussa, että oli muka ymmärtävinään ja muka haki apua. Päätti kuitenkin itse parin session jälkeen, että on terve ja loppu on sellaista historiaa, josta minulla on ollut onni jäädä paitsi.
Monilla tuntuu olevan vaikea käsittää, mitä narsistinen persoonallisuushäiriö on ja mitä se tekee. Kuitenkin kun on sellaisen tapauksen kanssa elämäänsä tuhlannut, vuosikausia, niin varmasti tajuaa mikä ero on tavan kusipäällä ja mieleltään sairaalla.
Terveelle narsismille on - varsinkin tässä nykyisessä yhteiskunnassa - käyttöä, mutta se sairaus on sellainen, josta vieläkin vaietaan, oli narsismi kuin muotia tai ei. Ja ehkä osittain myös siksi. - pikku.nainen
Juuri tätä minäkin ajoin takaa. On niin helppoa tehdä pikadiagnoosi, jos toisen käyttäytyminen ärsyttää.
Joskus olen myös miettinyt, että onko esimerkiksi vaikkapa masentuneisuuskin todellakin lisääntynyt niin hurjasti, vai jaetaanko masennuslääkkeitä ehkä liian helposti?
Erilaiset diagnoosit tuntuvat olevan "muotia". Kaikenmaailman julkkiksetkin hehkuttavat päivälehdissä "toipuneensa vaikeasta masennuksesta", aivan kuin se olisi jotenkin trendikästä. Näin ollen kaikenmaailman wannabet suggeroivat itselleen olevansa masentuneita, päästäkseen lehtien kanteen kun mitään muuta uutta kerrottavaa ei ole.
Epäilen, että kaikkien kohdalla kyseessä ei kuitenkaan ole välttämättä todellinen masennus, vaan hetkellinen alakuloisuus, burn-out tai jotain vastaavaa.
Ja toisaalta taas "oikeat" masennuspotilaat jäävät ko. hehkuttajien varjoon, koska sairautta ei enää oteta tosissaan, koska jo "lähes kaikki" ihmiset tuntuvat sairastuneen masennukseen jossain vaiheessa elämäänsä. Jos joku jää masennuksen vuoksi sairaslomalle, työpaikalla hymähdellään vähän niin kuin kyseessä olisi joku yhtäkkinen laiskuudenpuuska.
Onko diagnostiikka kehittynyt todellakin niin valtavasti, vain onko kyseessä myös diagnoosiyhteiskunta? - NoJust
pikku.nainen kirjoitti:
Juuri tätä minäkin ajoin takaa. On niin helppoa tehdä pikadiagnoosi, jos toisen käyttäytyminen ärsyttää.
Joskus olen myös miettinyt, että onko esimerkiksi vaikkapa masentuneisuuskin todellakin lisääntynyt niin hurjasti, vai jaetaanko masennuslääkkeitä ehkä liian helposti?
Erilaiset diagnoosit tuntuvat olevan "muotia". Kaikenmaailman julkkiksetkin hehkuttavat päivälehdissä "toipuneensa vaikeasta masennuksesta", aivan kuin se olisi jotenkin trendikästä. Näin ollen kaikenmaailman wannabet suggeroivat itselleen olevansa masentuneita, päästäkseen lehtien kanteen kun mitään muuta uutta kerrottavaa ei ole.
Epäilen, että kaikkien kohdalla kyseessä ei kuitenkaan ole välttämättä todellinen masennus, vaan hetkellinen alakuloisuus, burn-out tai jotain vastaavaa.
Ja toisaalta taas "oikeat" masennuspotilaat jäävät ko. hehkuttajien varjoon, koska sairautta ei enää oteta tosissaan, koska jo "lähes kaikki" ihmiset tuntuvat sairastuneen masennukseen jossain vaiheessa elämäänsä. Jos joku jää masennuksen vuoksi sairaslomalle, työpaikalla hymähdellään vähän niin kuin kyseessä olisi joku yhtäkkinen laiskuudenpuuska.
Onko diagnostiikka kehittynyt todellakin niin valtavasti, vain onko kyseessä myös diagnoosiyhteiskunta?Diagnosointi. Jokaiselle suomalaiselle saataisiin varmasti b-lausunto, jos sitä haettaisiin.
Tässä se problematiikka piileekin. Narsistin uhreilla, mutta myös juuri esim. noilla masennuspotilailla. Kun on huudettu sutta tarpeeksi, ei sitä oikeaa sutta oteta enää tosissaan sen ilmestyessä. Ja tämä nostaa kynnystä entisestään.
Tein ehkä vähän hölmösti tuossa aloituksessa, ei olisi pitänyt olettaa kaikkien tietävän narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. En tiennyt minäkään ennen kuin oli pakko. - Adamin
Miten sinä suhtaudut siihen, että narsismi on persoonallisuushäiriönä länsimaissa yhä yleisempi?
Eikö ole samalla tavalla 'populismia' kieltää narsismin olemassaolo?
Useimmat ihmiset, jotka näillä palstoilla kertovat tarinaansa, puhuvat totta. Narsistin kanssa elänyt ihminen tietää mitä narsismi on. Se ei ole sitä että 'kundikaveri sano mulle tänään et mä en saa kattoo BB:tä'.
Narsismi on uhrille helvetti. Narsisti on ihminen, joka ei siedä mitään itseensä kohdistuvaa laiminlyötiä keneltäkään. Mieti pikkulasta, joka saa raivokohtauksen kaupan karkkihyllyllä... - Nainen 40 vee
pullopersekapitalistisika kirjoitti:
Komppaan tässä kohtaa. Itsekeskeisyys on suhteille myrkkyä, siksipä olen itsekin umpi-itsekkäänä päättänyt jättää suhdevirittelyt vähemmälle.
Kun oikein asiaa ajattelee, kuinka moni loppujen lopuksi on täysin altruistinen (kait pyyteetön ? ) suhteissaan ? Kyynikkona en jaksa uskoa puhtaaseen tunne-suhteeseen, vaan joku etunäkökulma pitää lisäksi olla, että kaksi ihmistä viitsii toistensa turpaa pidemmän aikaa katsella. Hups, off-topic, ampukaa.Enpä taida sinua ampua, sillä olen vuosikausia pohtinut itsekkyyden teemaa. Ja sellainen on ajattelun ja kokemuksen tulos, että kaikki tekomme ja tekemättä jättämisemme - ovat itsekkäitä. Aivan kaikki!!!
Esimerkiksi myös ns. pyyteetön auttaminen. Onko se muka epäitsekästä? Höpö-höpö, niitä tekoja me teemme siitä itsekkästä syystä, että saisimme itsellemme hyvän olon tai vaihtoehtoisesti välttäisimme pahan olon.
Että sellaista elämä on...
Mutta tämä asia sinänsä on aivan eri asai kuin narsismi. Ei sekoiteta niitä toisiinsa.
- Whitness
... onko kyseessä sairas vai terve piirre.
Ei, uhrin ei pidä kokea syyllisyyttä. Missä on kirjoitettu, että meidän pitäisi ottaa vastuullemme toisten pahoja tekoja? Ei missään, vaikka taakkoja kannammekin. Vapaudu siis. Tapahtunut ei ollut sinun syytäsi.
Tänä pänä kaikki voidaan selittää. Aivan kaikki. Varastelu, salasuhteet, pahoinpitely... vikaa on AINA myös toisessa, väittää täälläkin moni. Toinen AJAA toisen pahoihin tekoihin, eikös se niin ole?
Ken on viettänyt vuosikymmenet narsistin seurassa, tietää mistä puhutaan. Asia on usein piilossa kaikilta muilta, paitsi kaikkein läheisimmiltä. Hän, ken omaa omantunnon, väistää, haluaa perherauhaa, päättää, että tämän miehen valitsin, tyydy siis osaasi, nainen. Onhan hänessä hyviäkin piirteitä, katso niihin!
Mutta: Kun alkaa tuntua siltä, tuleeko hulluksi, kun keskustelut päättyvät aina kummallisesti omaksi syyksi. Kun vika löytyy aina narsistin ulkopuolelta. Kun alkaa ajatella, voiko toinen todella kuvitella, että TUO on TOTUUS. Kun totuus paljastuu... On aika irtautua.
Irtautumisen jälkeen olet tietenkin mahdoton ja typerä, mutta ei hätää: tiedät itse, ettet ole.
On kokonaan eri asia pohtia historiaansa "vittumaisen eksän kanssa" kuin selvitä jälkimainingeista persoonallisuushäiriöisen kanssa. Parasta olla reagoimatta. Se on helppoa, kun ajattelee olevansa "näyttelijä näytelmässä".
Nyt, kun ei enää koske, se voi ajoittain olla pirullisen hauskaa. Eli mukavaa voisi ollakin, jos ei säälisi lapsiaan.... - on omalla
tavallaan narsisti. Narsistilla on tarve saada arvostusta toisten ihmisten kautta, koska hänellä ei ole tervettä itsetuntoa. Narsistin uhrikin tarvitsee narsistisesti narsistiaan.
- seuraavat kyvyt:
Narsistin uhrilla on syytä olla (ainakin) seuraavat kyvyt. Näin hän selviää 'helpoimmalla':
Erinomainen itsetuntemus
Erinomainen ihmistuntemus
Erinomainen verbaalinen kyky ilmaista itseään
Salapoliisin ammattitutkinto
Juristin ammattitutkinto
- tässä järjestyksessä. - Kivapoju...
NoJustJooTaasKerranTyhmäBlondiVauhdissa
- NoJust
Jos tämä on tosiaan Sinusta niin tyhmä aihe, niin mikset tee itse avausta jostakin Sinua kiinnostavasta asiasta?
Ihan ystävän neuvona... - rupeli
Jos keskustelun on liian korkealentoinen, lienee parempi kaikille, jos vaan yksinkertaisesti jatkaa hymyilemistä tai loistaa poissaololla?
Itsekkyys ja itsekeskeisyys sinänsä on aikamme trendi. Sehän lienee kaikille selviö?! On kuitenkin aiheetonta lähteä leimaamaan kaikkia itsekkäitä ihmisiä narsisteiksi. Narsismi on persoonallisuushäiriö - poikkeama minuuden rakentumisessa. Se EI OLE MIELISAIRAUS, sanan varsinaisessa merkityksessä! Siksipä sitä on vaikea kitkeä pois... aivan samoin kuin mitä tahansa ei-toivottua (tai toivottuakaan) luonteenpiirrettä.
Ja onhan se niin, että "vakka kantensa valitsee" - onpa kysymyksessä sitten narsistinen tai ei-narsistinen parisuhde. Molemmat jollain tavalla tarvitsevat toisiaan - ainakin tiettyyn rajaan saakka.
Ja tietoa asiasta löytyy esim: http://wwwedu.oulu.fi/homepage/sampo/opukset/minuus.htm- NoJust
Niin siis, tarkoitukseni oli siis käsitellä nimenomaan narsistista persoonallisuushäiriötä.
Varmasti olet oikeassa siinä, että vakka ja kansi valitsevat toisensa, mutta en kallistuisi siltikään ajattelemaan niin, että me jotkut olemme tuomittuja vain tietynlaisiin suhteisiin. Kaipa se on monien asioiden summa. Narsistin on helpompi manipuloida sellaista ihmistä, joka tuntee helposti huonoa omaatuntoa, tästä puhuttiin Inhimillisessä tekijässäkin. Ja sen allekirjoitan omalta osaltani täysin.
Tarvitsemisesta en ole samaa mieltä, vaikka varmasti joissakin tapauksissa on siitäkin kyse.
- piirteitä
Itse jopa epäilin olevani narsisti, kunnes tapasin oikean sellaisen. Oltiin yhdessä alle vuosi, toipumiseen on mennyt lähes 20 vuotta ja vieläkin on lieviä häiriöitä psyykessä (sitä ennen olin huumorintajuinen, tasapainoinen, suosittu ihminen jolla oli paljon kavereita). On totta että narsistiksi nimitellään nykyään aika kevyin perustein, silti sellaisen kun itse tapaa, tietää kyllä kohdanneensa.
Siinä menee itsetunto, mielenterveys, maine,omaisuus, sanalla sanoen kaikki. Niin ja selvyyden vuoksi, olen mies, nainenkin voi olla narsisti. Vaikeinta on anteeksianto, narsistin temput ovat niin käsittämättömiä että niitä ei voi järki tajuta, ajattelee vaan että tää ei voi olla totta, ihminen ei kertakaikkiaan voi tehdä tollaista. Mutta kun vaan voi. Parasta on että jälkeenpäin narsisti kirkkain silmin kiistää kaiken tai jos paikalla on esim. 100 todistajaa, hän väittää että kaikki ovat keksineet jutun kimpassa koska ovat joko rakastuneita häneen tai kateellisia tai molempia.
Narsistin tavatessaan ainoa järkevä tapa suhtautua on paeta ja lujaa. Itse, jos edes epäilen että joku on narsisti, olen valmis vaikka vaihtamaan paikkakuntaa että pääsen k.o tyypistä eroon. En varmuuden vuoksi yleensä tutustu ihmisiin välttyäkseni k.o tilanteelta, sain kyllä sellaisen opetuksen. Narsistin päämäärä on tuhota toinen ihminen, koska hänellä ei ole sielua, hän haluaa "syödä" jonkun muun sielun. - dayum
En ole varma olikohan erään ihmisen kohdalla kyse narsismista. Tosin en ole varma siitäkään mitä kukakin narsismilla ymmärtää. Siksi vähän lunttasin = kuukelsin.
Ainakin tämä kyseinen ihminen syyllisti muita (ei aina), vikaa haettiin monesti (siis ei aina) kaikista muista kuin omasta toiminnasta, hän oli itsekeskeinen ja huomionkipeä (tai pikemminkin haki hyväksyntää tällä huomionhakuisuudellaan).
Mutta en sitten tiedä viittaako tuo narsismiin vai onko kyseessä jokin muu jutska. Mutta ainakin hänen seurassaan oli helvetin rasittavaa olla - pitemmän päälle.
Mutta uhreista sen verran, että jotenkin tuntuu että onkohan sitä heissäkin sitä syytä... Lähinnä koskien parisuhdetta. Miksi ollaan vuosikausia tällaisen narsistin vaikutuspiirissä? Eikö "uhri" tajua toisen aihettavan itselleen pahaa oloa vai mikä siinä oikein kiehtoo kun pitää vain sinnitellä jos ei kerran ole hyvä olla? Tai siitä ei jotenkin sairaalloisesti tykätä?
Mut eipä mulla olekkaan kokemuksia tällaisesta.- nannalee
kysyit, onko uhrissakin syytä. ehkä on sikäli, että varsin usein persoonallisuushäiriöisen uhri on luonteeltaan taipuvainen läheisriippuvuuteen - mikäli nyt läheisriippuvuudesta voidaan syyllistää, koska sekin on omalla tavallaan patologinen tila. itse elin sekatyypin persoonallisuushäiriöisen kanssa 12 vuotta ja suuri syy, että noinkin kauan kestin, selittyy kyllä juuri tuolla läheisriippuvaisuuteen kallellaan olevalla persoonallani. lisäksi tietysti nuorena ja naiivina uskoin pitkään, että voin rakkaudellani muuttaa miestäni ja suhdettamme. lopulta silmät avautuivat ja oli pakko todeta oman ajattelumaailman idealistisuus ja vinous. terapia, oma kasvu ja läheisriippuvuudesta toipuminen toivottavasti ehkäisevät minua enää toistamasta tuollaista suhdetta.
- Muikku.
En tiedä sanottiinko se jo, mutta narsistinen henkilö ei tunne minkäänlaista empatiaa muita ihmisiä kohtaan. Narsistilla ei ole omatuntoa. Narsisti on siis hyväksikäyttäjä, joka tarvitsee rinnalleen ihmisen, joka ylistää ja rakastaa ja peittää narsistin heikkoa itsetuntoa, joka jäi lapsuudessa kehittymättä esim. liian tiukan kotikurin, liiallisen paapomisen, perheväkivallan tms...ympäristön takia, jossa lapsi ei saanut kokea tasapainoista kasvua..
- naurettavinta on
se, että narsisti saattaa pitää itseään erittäin vastuuntuntoisena ja muut huomioonottavana ihmisenä valehdellessaan ja teeskennellessään esim. rakastavansa toista tai olevansa tälle uskollinen. Narsisti uskoo siten säästävänsä toista tuskalta.
- NoJust
naurettavinta on kirjoitti:
se, että narsisti saattaa pitää itseään erittäin vastuuntuntoisena ja muut huomioonottavana ihmisenä valehdellessaan ja teeskennellessään esim. rakastavansa toista tai olevansa tälle uskollinen. Narsisti uskoo siten säästävänsä toista tuskalta.
mutta narsisti ei kykene empatiaan, joten toisten säästäminen ei ole intressilistalla.
Usein narsistin elämä on suuri valheiden verkko, joka tukee narsistin omaa elämää ja valheet saattavat pönkittää hänen valta-asemaansa. Tai tunnetta siitä.
Kun korttitalo sitten joskus romahtaa, jatkaa moni narsisti samalla tavalla. Esittää katuvansa, esittää ymmärtävänsä olevansa sairas ja saattaa jopa hakeutua hoitoon. Jotkut onnistuvat huijaamaan hoitajiaankin ja jatkavat elämäänsä samoin eväin kuin ennenkin. - kyse ei ole
NoJust kirjoitti:
mutta narsisti ei kykene empatiaan, joten toisten säästäminen ei ole intressilistalla.
Usein narsistin elämä on suuri valheiden verkko, joka tukee narsistin omaa elämää ja valheet saattavat pönkittää hänen valta-asemaansa. Tai tunnetta siitä.
Kun korttitalo sitten joskus romahtaa, jatkaa moni narsisti samalla tavalla. Esittää katuvansa, esittää ymmärtävänsä olevansa sairas ja saattaa jopa hakeutua hoitoon. Jotkut onnistuvat huijaamaan hoitajiaankin ja jatkavat elämäänsä samoin eväin kuin ennenkin.todellisesta empatiasta, mutta kieroutunutta myötätuntoa teeskentelemällä narsisti voi päästä haluamiinsa tavoitteisiinsa. Narsisti osaa tarvittaessa teeskennellä myötätuntoa.
- T-fox
Narsisti osaa alkuvaiheessa keskittyä uhriinsa niin uskomattomalla intensiteetillä että tämä tuntee saaneensa palan taivasta. Tunnekokemus on voimakas verrattuna "tavalliseen ihmiseen". Narsisti ikäänkuin lumoaa uhrinsa.
Kun ongelmakäyttäytyminen sitten alkaa, narsisti voi aluksi pyydellä niin vakuuttavasti anteeksi että uhri uskoo. Myöhemmin kun narsisti saa taas otteen uhristaan, kostaa "nöyristelynsä" korkojen kanssa. Vie uhrilta omanarvontunnon ja joskus järjenkin niin ettei uhri tajua enää itsekään mikä on totta ja mikä ei. Narsisti ei näe omassa toiminnassaan mitään väärää, vaan vika on aina toisessa.
Ts. uhri jää tunnekoukkuun odottamaan että näkisi taas sen "hyvän" puolen narsistista. Narsisti osaa painella toisen "kipupisteitä" niin taitavasti että uhrista tulee sätkynukke, jolla ei ole edes voimia paeta.
Mielestäni uhriksi voi joutua kuka tahansa, mitä voi olla vaikea ymmärtää jos ei asiasta mitään tiedä. Narsisti on juuri se ihminen, josta päällisin puolin viimeksi uskoisi. Siksi ihmiset kääntyvät helposti uhria vastaan, narsisti on usein hyvä seuraihminen ja uhri puolestaan alkaa pikkuhiljaa vaikuttaakin järkensä menettäneeltä väkivaltaisessa tunnesuhteessa.
Ja tosiaan tärkeä pointti, narsistit eivät ole pelkästään miehiä...- kirjoituksestasi
Narsismi-teema on minulle tuttu vuosien takaa, mutta asia oli päässyt unohtumaan mielestäni.
Tapasin tässä miehen, joka herättää minussa ristiriitaisia tunteita. Toisaalta tunnen voimakasta vetoa häneen juuri tuosta mainitsemastasi syystä, että mies osaa ikään kuin lumota. Ei nyt aivan kokonaan, mutta pikkurillin on saanut. Kuitenkin pystyn näkemään hänestä ne negatiiviset puolet, jotka selkeästi osoittavat ettei miehestä ole parisuhteeseen.
Ongelmana tässä on lähinnä se, etten tunne tuota miestä vielä kovin hyvin, joten voi olla että olen erehtynyt hänen suhteensa. Ympärillä olevat ihmiset, jotka tuntevat miehen paremmin pitävät häntä kivana ihmisenä. Täytynee edetä varovaisesti.
- Jurpii
On helppo löytää niitä narsistin piirteitä ihan kenestä vaan. Täälläkin taitaa olla lähes kaikki uhreja.
- Jokupoku
Ei ole kokemusta aiheesta muuta kuin keskustelupalstoilta. Kyllä uskon, että joissakin tapauksessa mitä olen lukenut, myös uhrissa on omat syynsä. Esim. uhri ei ole ottanut itse tarpeeksi vastuuta, eroamalla ajoissa, vaan on uhrannut oman henkisen terveytensä narsistille ja huonolle suhteelle. Ehkä olisi parempi puhua narsistista ja uhrautujasta kuin narsistin ja uhrin liitosta.
Kuvittelisin narsistin tunnistusmerkkilistojen olevan aika hyödyttämiä. - IhQdaaaaa
On tosi muodikasta jos lähipiirissä on yksi narsisti, kaikkein trendikkäintä on väittää olleensa parisuhteessa sellaisen kanssa. Näin minäkin väitän että isäni oli narsisti ja seurustelin NARSISTIN kanssa, OMG olen super-trendikäs! :D
(oikeesti jättäkää se paskan puhuminen, kukaan teistä ei ole narsistia nähnytkään. Se on vain hyvä tekosyy sysätä omat epäonnistumiset parisuhteessa toisen niskoille.)- -nainen-
Uhreja hyvinkin, nämä kirjoittajat. Et kai kuvittele, että narsisti kykenee osallistumaan tällaiseen keskusteluun, kun hän ei itse edes tiedosta omaa persoonallisuushäiriötään. Omasta mielestään hän on terve ja täydellinen ihminen. Ja epäonnistunut parisuhde, tai äiti-lapsisuhde on aina jonkun muun vika. Käsittämätöntä, että kun asia tuodaan julki ja siitä käydään keskustelua, niin se sinun mielestäsi muuttaa vaikean ongelman ainoastaan muodikkaaksi ajanhenkeen kuuluvaksi ”trendiksi”.
Narsismia käsittelevien artikkelien yhteydessä käsitellään usein myös päihteitä koskevia asioita. Luokitteletko tämänkin vain ”muodikkuudeksi” ja ajan henkeen kuuluviksi ongelmiksi? Aamu TV:ssä käsiteltiin tänään asiaa; manipuloinnista ja narsismista. Joten eiköhän keskustelu ole ihan aiheellinen ja
ajan henkeen kuuluva.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122