olen pitkään ollut huolissani mieheni 4v lapsen ruokailusta, sekä syömättömyydestä, ja nyt kännyin kysymään neuvoa teiltä..tai tietäsittekö mistä voisimme saada apua ongelmaan, vai yliregoimmeko mieheni, eli lapsen isän kanssa..hieman taustaa siis tässä:
lapsi on meillä hieman alle puolet kk:sta ja ruokailu aivan mahdotonta.Perusruokaa ei syö,ei kasviksia, hedelmiä, leipää, puuroa jne..lämpimästä ruosta kieltäytyy joka kerta, vaikka meillä syödään yhdessä ainakin kerran päivässä..lapsi ei tartu oma-alotteiseti haarukkaan, ja huutaa kun pitäisi syödä, hermostuu suorastaan..meillä on käytäntö että maistaa pitää, ja syödä edes tietty määrä annoksesta, ja kun saamme tämä yhden lusikan ruokaa suuhun, hän oksentaa sen viimekädessä ulos, ettei tartte syödä..tiedämme että äidillään eivät syö perusruokia, ja hän sanookin monesti ettei oksentaisi jos olisi nuudelia tms..mutta emmehän voi aina tehdä näitä epäterveellsiä hänen mieleisiään ruokia..esim.eilen hän söi 2 haukkua leipää aamulla, muutaman lusikan keittoa pvällä, oksenti lopulta, ja illalla viilin..juomaksi saa maitoa ja vettä..tänään on syönyt aamulla viilin, 2 rukaluiskallista muussia, oksenti sitten ja ei muuta..tätä rataa menee kaikki päivät, olen hulestunut usean kk:n kestäneestä syömättömyydestä, lapsi ei saa vitamiineja ei kuituja mistään ja nyt ollut tosi väsynyt ja ikuinen päivisin, jotka yhdistinkin tähän ravinnon puutteeseen..lapselle iteselle syöminen on aiva kamala paikka, näkee kuinka hän kärsii kun joutuu tulemaan pöytään!!alkaa masukivut ja väsy ym heti..äidillään lapsi saa itse sanoa kun nälkä ja silloin saa syödä, ehkäsisevät pakkosyöttöä, mutta mietinkin ettei meillä ikinä ole sanonut olevansa nälköinen, etten voi antaa 4v itse valita milloin syö..mistä saisin apua, neuvolaa jo miettinyt..oisko kellään vinkkejä tilanteeseen??olenkohan kenties jo ylineuroottinen..mutta tämä asia painaa minua todella..
syömättömyydestä
20
5717
Vastaukset
- oppinut pahoille tavoille
Tenava on oppinut pahoille tavoille. Keskustelkaa äidin kanssa vakavasti. Ei kukaan tule tälle lapselle tekemään hänen herkkujaan loppuelämän ajan! Erilaisiin ruokiin on totuttava ja mitä aikaisemmin sen parempi.
Säännölliset ruoka-ajat sekä kotiin, että teille ja jos ruoka ei kelpaa, ei sitä ole pakko syödä, mutta muutakaan ei sitten anneta. Seuraavalla ruoka-ajalla seuraavan ruoka-ajan annos, ei enempää eikä mitään herkkuja. Nythän lapsi saa kiukuttelusta palkinnon, jos hänelle sitten tehdään jotain mieleistä herkkua.
Kyllä aikuisten ihmisten pitää pystyä tämmöinen asia päättämään. Syömään ei saa pakottaa! Jos ei kelpaa niin ei sitten. Allergiatestit on myös syytä tehdä mahdollisimman nopeasti. Kieltäytyminen jostain ruoasta voi olla merkki allergiasta. Itse lakkasin syömästä banaania 4 -vuotiaana, 21 -vuotiaana minut todettiin sille todella allergiseksi. - vain 3 äiti
Lapsi on äitinsä luona oppinut tietyt ruokailutavat ja niistä on vaikea luopua teidän luona. Äidin kanssa keskustelut ovat varmaan turhia ja jatkavat omaa ruokalinjaansa tässä asiassa. Teillä ollessaan lapsi elää teidän ruokailujen mukaan ja sillä sipuli. Jos ei syö ruoka-aikana, niin anna olla syömättä. Seuraava ruoka tarjotaan tiettynä aikana ja se on teidän valitsemaa ruokaa, söi tai ei. Turha tehdä ruokailusta mitään "teatteria".
Minulle asia on tuttu tukilapsen kohdalla. Hän kävi meillä varmaan vuoden ennenkuin syönti edes jollain tavalla onnistui. Jos yksikin lusikallinen saatiin ruokaa menenmään, niin se oli saavutus. - anna syödä silloin kun syö
ja laitappa niitä nuudeleita.
Ei siis vielä omia lapsia?- ei ole
vielä omia lapsia, mutta tulossa kylläkin..vai että olen ylineuroottinen, milläpä selitän joskus tulevaisuudessa omille lapsilleni että yksi meidän perheessä syö vain nuudeleita ja ranskalaisia, että muut syö tavallista TERVEELLISTÄ ruokaa..siksi huoli, kun lapsettomanakin tiedän että kasvava lapsi tarvitsee vitamiineja,kuituja ym kasvaakseen sekä kehittyäkseen, tuntuu hullulta elättää lapsi nuudeleilla, josta välttämättä ei ihan tätä ravintomäärää saa..ymmärtäisin jos söisi muutakin..sattumalta olen törmännyt työni puolesta useisiin lapsiin joilla puutoksia vaikka missä yksipuolisen ruokavalion takia, tämän takia hieman olen neurootikko..anteeksi!!tämä lapsi kun EI syö leipää,puuroa, perusruokia, vihanneksia, hedelmiä, perunaa, marjoja jne MISSÄÄN MUODOSSA!!!!ainoa ruoka joka menee alas on nuudeli, makarooni, pasta, riisimurot..aikuisen tehtävä on nimenomaan huolehtia lapsen riittävästä, MONIPULOLISESTA, TERVEELLISESTÄ ruokavaliosta, eikä suinkaan tyytyä siihen että lapsi syö EDES JOTAIN..mjyöskään lapsi ei juo maitoa, syö juustoa, jogurttia jne..mistä mahtaa saada luusto kalsiumia kasvaakseen ja vahvistuakseen..minulla on oikeasti huoli, ja mietinkin että ennemmin sitten kannan NUROOTIKON leimaa otsassani, kun tyydyn katsomaan vierestä..enkä usko että tulevankaan lapsen kanssa olisin ajankaan myötä vähemmän neurootikko..tilanne on tietysti hankala, kuten joku jo kirjoittikin, koska äidillä niin eri tavatruokailun suhteen kun meillä..mutta emme voi toki omaan kotiimme laatia sääntöjä tämän äidin mukaan, ja opettaa koko perhettä syömään nuudeleita pelkästään, tai antaa yhdelle erikoissääntöjä ja kohtelua..jossain vaiheessa tämä näkyy ihan varmasti..kyllä kasvava lapsi tarvitsee säännölliset ruoka-ajat, ja monipuolisen ruoan, ja se nimenomaan aikuisen käsissä, tällä hetkellä tämä 4v. ainakin äidillään valitsee itse koska syö..
lapsi on tavallista väsyneempi nykyään, ja kärsii toistuvista virtsatieinfekstioista, n. 2vkon välein suunnilleen, ja ei jaksa liikkua normaali leikki-ikäiseen verrattuna, minä olen sitä mieltä että ruokailu on osasyynä tähän..mutta minkäs teen "ilkeenä neuroottisena äippäpuolena " kannan huolta, ja kerron sitä lapsen biologisille vanhemmille, mutta heidän mielestään lapsi voi hyvin ja näillä mennään.. - asia
kun olis tarjoilijana lapselle omassa kodissaan, kun lapsi haluu ruokaa sitä saa,jos ei syö odotetaan ensi kertaan kunnes taas " tilaa" ruokaa..entäpä jos ei päiväkausiin huomaa pyytää ruokaa, niin on sitten syömättä, kyllähän 4v osaa jo itse säädellä ruokarytminsä, ja nimenomaan valita sen terveellisen ruokansa!!outoo ett lapseton ihminen tajuaa jo sen aikuisen ja vanhemman vastuun mutta joku kirjottaa että anna syödä kun haluaa..mitäs jos ei haluukkaan syödä ikinä??onko sillon aikuinen murhaaja, kun ei antanut ruokaa, kun lapsi EI HALUNNUT..tai jos koko lapsuusiän syö ravinnotonta nuudelia, niin mietis mikä mahtaa olla lopputulos???ja kukaan ei visiin ajattele, että kasvavan lapsen vatsalaukku kutistuu jos ei saa säännöllisesti ja monipuolisesti ravintoa, ja lopulta sinne ei mahdu juuri mitään, ja lapsen nälkä tässä tapauksessa olematon, ja pystyy olemaan päiväkausia syömättä..sitten vaan vatsalaukun venytykseen, mutta sehän on lapsen vika, kun ei se pyydä ruokaa, eikä suostu syömään kun nuudelia, vanhempien vika kun koittavat jotain ruokavalioo pitää..haloooo!!!!!!
- äitipuoli
ei ole kirjoitti:
vielä omia lapsia, mutta tulossa kylläkin..vai että olen ylineuroottinen, milläpä selitän joskus tulevaisuudessa omille lapsilleni että yksi meidän perheessä syö vain nuudeleita ja ranskalaisia, että muut syö tavallista TERVEELLISTÄ ruokaa..siksi huoli, kun lapsettomanakin tiedän että kasvava lapsi tarvitsee vitamiineja,kuituja ym kasvaakseen sekä kehittyäkseen, tuntuu hullulta elättää lapsi nuudeleilla, josta välttämättä ei ihan tätä ravintomäärää saa..ymmärtäisin jos söisi muutakin..sattumalta olen törmännyt työni puolesta useisiin lapsiin joilla puutoksia vaikka missä yksipuolisen ruokavalion takia, tämän takia hieman olen neurootikko..anteeksi!!tämä lapsi kun EI syö leipää,puuroa, perusruokia, vihanneksia, hedelmiä, perunaa, marjoja jne MISSÄÄN MUODOSSA!!!!ainoa ruoka joka menee alas on nuudeli, makarooni, pasta, riisimurot..aikuisen tehtävä on nimenomaan huolehtia lapsen riittävästä, MONIPULOLISESTA, TERVEELLISESTÄ ruokavaliosta, eikä suinkaan tyytyä siihen että lapsi syö EDES JOTAIN..mjyöskään lapsi ei juo maitoa, syö juustoa, jogurttia jne..mistä mahtaa saada luusto kalsiumia kasvaakseen ja vahvistuakseen..minulla on oikeasti huoli, ja mietinkin että ennemmin sitten kannan NUROOTIKON leimaa otsassani, kun tyydyn katsomaan vierestä..enkä usko että tulevankaan lapsen kanssa olisin ajankaan myötä vähemmän neurootikko..tilanne on tietysti hankala, kuten joku jo kirjoittikin, koska äidillä niin eri tavatruokailun suhteen kun meillä..mutta emme voi toki omaan kotiimme laatia sääntöjä tämän äidin mukaan, ja opettaa koko perhettä syömään nuudeleita pelkästään, tai antaa yhdelle erikoissääntöjä ja kohtelua..jossain vaiheessa tämä näkyy ihan varmasti..kyllä kasvava lapsi tarvitsee säännölliset ruoka-ajat, ja monipuolisen ruoan, ja se nimenomaan aikuisen käsissä, tällä hetkellä tämä 4v. ainakin äidillään valitsee itse koska syö..
lapsi on tavallista väsyneempi nykyään, ja kärsii toistuvista virtsatieinfekstioista, n. 2vkon välein suunnilleen, ja ei jaksa liikkua normaali leikki-ikäiseen verrattuna, minä olen sitä mieltä että ruokailu on osasyynä tähän..mutta minkäs teen "ilkeenä neuroottisena äippäpuolena " kannan huolta, ja kerron sitä lapsen biologisille vanhemmille, mutta heidän mielestään lapsi voi hyvin ja näillä mennään..Miehelläni on just tuollaiset ( nyt murrosikäiset) jotka eivät osaa edes syödä ruokapöydän ääressä! Annokset pitäisi saada viedä olohuoneeseen television ääreen! No kun se kerta on meillä kielletty, niin ko. nuoret eivät enää halua tulla meille kun meillä on "sääntöjä".
Niin siinä käy jos lapsille annetaan periksi silloin kun he ovat pieniä. Sääliksi käy näitäkin nuoria kun oppivat joku päivä, että suurin osa ihmisistä aterioi pöydän ääressä!
Pidä sinä pintasi! Sinun kodissasi ( teidän) on teidän sääntönne ja tapanne. Kyllä tuon ikäisen pitää osata jo syödä erilaisia ruokia. - sentään....
ja vielä ihmetellään mistä niitä epäkohteliaita, saamattomia ja uusavuttomia oman navan tuijottajia sikiää....
itse en kyllä tässä elämässä ole milloinkaan antanut, enkä tule antamaan lasteni hyppiä silmilleni ja määritellä meidän perheen toimintatapoja ja ruokailuja, ruoan laadusta puhumattakaan. syö jos syö tai on syömättä, ihan sama. mut mitään herkkuruokalistaa meillä ei kaivella päivästä toiseen sen mukaan mikä sattuu nappuloiden mielialaviiri olemaan milläkin sekunnilla ja mihin kellonaikaan tahansa.
ei ole ihme että on niitä "käytöshäiriöitä" ja vaikka mitä muita ongelmia ellei elämässä ole mitään säännöllisyyttä ja pienestä asti opita _joka asiassa, myös ruokailussa_ siihen ettei tämä maailma pyöri yhden navan ympärillä!!! - kanssa.
äitipuoli kirjoitti:
Miehelläni on just tuollaiset ( nyt murrosikäiset) jotka eivät osaa edes syödä ruokapöydän ääressä! Annokset pitäisi saada viedä olohuoneeseen television ääreen! No kun se kerta on meillä kielletty, niin ko. nuoret eivät enää halua tulla meille kun meillä on "sääntöjä".
Niin siinä käy jos lapsille annetaan periksi silloin kun he ovat pieniä. Sääliksi käy näitäkin nuoria kun oppivat joku päivä, että suurin osa ihmisistä aterioi pöydän ääressä!
Pidä sinä pintasi! Sinun kodissasi ( teidän) on teidän sääntönne ja tapanne. Kyllä tuon ikäisen pitää osata jo syödä erilaisia ruokia.teidän kodissa toimitaan teidän tapojenne mukaan, miellytti tai ei.
osaltaan uskon että tämä on vain ns. ylimenovaihetta: poika purkaa pahaa oloaan tilanteesta tuolla ruokatemppuilulla, kun ei muutenkaan osaa ilmaista mielipahaa vanhempien erosta ja teidän uuteen kotiinne sopeutumisesta yms. senkin vuoksi on entistä tärkeämpää jatkaa samaa linjaa. hiljalleen uskon, että tilanne alkaa rauhoittua kun huomaa että on jotain pysyvää, jotain mitä tietää ennalta tapahtuvaksi ja sitä kautta alkaa syntyä syvempitasoinen luottamus muillakin elämän osa-alueilla.
älä missään nimessä pakota, se vain yllyttää häntä lisäämään temppuilua kun huomaa että voi käyttää ruokailutilanteita "vallankäyttöaseena" sinua kohtaan. tiedän että on helpommin sanottu kuin tehty, mutta yritä suhtautua asiaan niin neutraalisti kuin mahdollista. edelleen tee normaalia terveellistä ruokaa säännöllisillä ruoka-ajoilla. pöytään tullaan kun on ruoka-aika, lapsi päättää itse syökö vai ei. "rutkutukseen" voit sanoa rauhallisesti mutta päättäväisesti että ei ole pakko syödä ellei kelpaa, mutta toisten ruokailuhetkeä ei ole oikeutta pilata ja pöydässä istutaan sitten vain nätisti kunnes ruokailu on päättynyt. kaikki muut "oksentelunäytökset" yms. anna mennä ohi. voit korjata lautasen pois jos siihen tulee sanomatta sanaakaan ja jatkaa rauhassa omaa syöntiäsi. ja tosiaan: ei mitään ylimääräisiä välipaloja. vettä saa jos on jano, seuraava ateria seuraavana ateria-ajankohtana.
meillä ainakin oman 4-vuotiaamme valtakokeiluun tämä on tehonnut. kun kutsun syömään niin vieläkin välillä meinaa alkaa rutkutus että ei oo nälkä ja ei kiinnosta ja plaaplaa... menee ohi kun totean että ei ole pakko, aina parempi että muille jää enemmän. ja vaikka miten pyörittelisi vain haarukkaa lautasella niin emme kiinnitä siihen mitään huomiota. toki, jos yltyy ruoan heittelyksi tai muuksi sopimattomaksi käytökseksi niin siihen puututaan.
ei terve lapsi itseään nälkään tapa. kunhan huomaa ettei tämä ole asia millä hän voi pyörittää kaikkia oman mielivaltansa mukaan niin uskon että ruokailukin alkaa sujua ihan hyvin.
onnea eteenpäin!!!
- ..................
syömätön 6-vuotias. Tiedä sitten missä on vika, mutta normaalia kotiruokaa teemme ja ei syö. Ei syö vaikka olisi jotain erikoistakin. Pari haarukallista väkisin syö ja siinä se. Aina ollut tuollainen. Allergiatestit tehty, ei näkynyt mitään. Onneksi sentään syö leipää, hedelmiä ja puuroa, mutta ruoka ei uppoa. Kasvaa kuitenkin ihan normaalin rajoissa.
- alkup.kirjottaja
anteeksi sinulle joka kirjoitit oman navan tuijottelusta,lapsi ei ole minun, ja päätökset tekee lähi-äiti sekä etä-isä..mutta minulla varmasti on aihetta ja syytä huolestua.Sen takia hieman vaikeaa ollut toimiminen kun ei ole kyseessä oma lapsi.
ja ihmettelen jos lapsi reagoi eroon ja uuteen kotiin näin, isällä on ollut tämä koti jo 2 vuotta, jossa lapsi vieraillut, ruokailu ja syömistottumukset olleet aina samanmoiset, ja erosta ei voi puhu, kun vanhemmat eivät ole asuneet yhdessä, eivätkä seurustelleet, pojalle on täysin luonnollista tämä, ja 2 kotia..itse olen ollut reilun vuoden kuvioissa, ja tilanne ei ole alkanut tänä aikana, eikä loppua näy..muutoksia hänen elämässään on tapahtunut viimeaikoina, mutta tämä syöminen on ollut aina tätä..mutta en kai minä voi kun koittaa kärsivällisesti ohjata, ja olla lujana, vaikkei kyse minun lapsestani olekkaan, mieheni sanoi että saan ottaa ohjat käsiini.Ja kun saisi äidin tajuamaan että 4v.tarvitsee vielä säännöl.ruoka-ajat, eikä itse säätele näitä, ja miksi lapsi tarttee monipuolista terveellistä ruokaa..olipas eilen illalla kiva kuulla kun äiti soitti, että lapsi oli eilisen pvän elänyt puolikkaalla viilillä, että ompas kerrassaan kumma kaveri..no minä en ihan ajattelisi noin, ja se sai miehenikin karvat jo pystyyn..monimutkainen tilanne..mutta jatketaan taistoa!=)
- ravitsemusterapeutille...
Suosittelen lämpimästi ravitsemusterapeutilla käyntiä. Ilmaise isän kanssa teidän huoli myös lapsen äidille. Voisitteko pitää muutaman viikon ruokapäiväkirjaa, myös äiti? Sen kirjaamisen jälkeen, määrät ja ruuat per päivä voisi saada hedelmällisen keskustelun aikaan, ja silloin varmaan myös äiti ymmärtäisi että lapsen saama ruoka ei ole kasvavalle tarpeeksi riittoisaa ja ravinteikasta...
- kun sanot,
että lapsi oksentaa? Puklauttaako ruuan ulos, vai onko kyse oikeasta oksennuksesta mahanesteineen? Oikea oksennus on merkki ruoka-aineyliherkkyydestä, ja se pitää selvittää lääkärin avulla.
- kiitos lukuisista
viesteistä, sekä vinkeistä..tässä mietintämyssy ollut päässä muutaman pvän.
lapsi " ei ikäänkun saa nielastua ruokaansa, jättää sen tahallaan tuohon kurkulle, avaa suun ja yökkää sen pihalle..nesteitä kyllä on jonkin verran mukana..vosiko toisaan olla allergiaa, tekee lähinnä näin kun ei tykkää jostain, mutta tottakai voi olla tuo allergaikin mahd.täytyypä ihaan seurata.
Juttelimme äidin kanssa, ja pyysimme listan ruokia joita kotona syö, lista oli aika suppea, ja ravinnoton, ihan oikeesti..ei perunaa,puuroja, hedelmiä,leipää ym..lähinnä sitä nuudelia, kalakeittoo( sekin oltava kaupan valmis,mutta sillä ei merkitystä), lettuja, popcornia, näistä koostuu siis lähinnä päivän ruokatarve..perunaa ei syö missään muodossa, siis muuta kun lohko-tai ranskalaisina, totaalikieltäytyy keitetyistä sekä muusista, kun heillä ei semmosia usein ole.Leipää ei syötetä missään muodossa ollenkaan, on kuulemma niin kallista syöttää semmosta..ohhoh!!!elikkä tämmösestä pitäs alkaa rakentamaan meidänkin vkottaista ruokalistaa meillä..ei ihan kyllä onnistu..
meinasimme kokeilla nyt sitä keinoa, jotta jos ruoka ei maistu ja temppuilee, poistetaan kokonaan ruokapöydästä, tehdään selväksi että seuraavalla ruualla vasta tulee seur.kerran ruokaa, vaikka kuinka kinuaa ei anneta ennen lounasta mitään..lounaaalla saa sitten joko sen päivällisruuan tai muuta ja jos sekään ei maistu ja pellelee niin sitten iltapalaan asti ilman ruokaa, katsotaan ajaako nälkä syömään, ja ymmärtää ettei voi yhden mukaan tanssia..
aloitamme myös pikkuhiljaa maistelun, ei pakottamalla, mutta jos esim.perunaa ( meillä usein) ja makkarakastiketta, pistetään kaikki lautaselle edelleen erikseen, mutta hän saa valita siitä esim.syökö perunan vai kastikkeen, molempia ei jätetä..sitten jos oksentaa ei kai auta kun pistää puhtaalle lautaselle sama annos, ja näin osoittaa ettei oksentaminen ole keino kieltäytyä syömästä..saa antaa edel.vinkkejä ja neuvoja ja kommentoida.. - suunnitelmaan
kiitos lukuisista kirjoitti:
lapsi " ei ikäänkun saa nielastua ruokaansa, jättää sen tahallaan tuohon kurkulle, avaa suun ja yökkää sen pihalle..nesteitä kyllä on jonkin verran mukana..vosiko toisaan olla allergiaa, tekee lähinnä näin kun ei tykkää jostain, mutta tottakai voi olla tuo allergaikin mahd.täytyypä ihaan seurata.
Juttelimme äidin kanssa, ja pyysimme listan ruokia joita kotona syö, lista oli aika suppea, ja ravinnoton, ihan oikeesti..ei perunaa,puuroja, hedelmiä,leipää ym..lähinnä sitä nuudelia, kalakeittoo( sekin oltava kaupan valmis,mutta sillä ei merkitystä), lettuja, popcornia, näistä koostuu siis lähinnä päivän ruokatarve..perunaa ei syö missään muodossa, siis muuta kun lohko-tai ranskalaisina, totaalikieltäytyy keitetyistä sekä muusista, kun heillä ei semmosia usein ole.Leipää ei syötetä missään muodossa ollenkaan, on kuulemma niin kallista syöttää semmosta..ohhoh!!!elikkä tämmösestä pitäs alkaa rakentamaan meidänkin vkottaista ruokalistaa meillä..ei ihan kyllä onnistu..
meinasimme kokeilla nyt sitä keinoa, jotta jos ruoka ei maistu ja temppuilee, poistetaan kokonaan ruokapöydästä, tehdään selväksi että seuraavalla ruualla vasta tulee seur.kerran ruokaa, vaikka kuinka kinuaa ei anneta ennen lounasta mitään..lounaaalla saa sitten joko sen päivällisruuan tai muuta ja jos sekään ei maistu ja pellelee niin sitten iltapalaan asti ilman ruokaa, katsotaan ajaako nälkä syömään, ja ymmärtää ettei voi yhden mukaan tanssia..
aloitamme myös pikkuhiljaa maistelun, ei pakottamalla, mutta jos esim.perunaa ( meillä usein) ja makkarakastiketta, pistetään kaikki lautaselle edelleen erikseen, mutta hän saa valita siitä esim.syökö perunan vai kastikkeen, molempia ei jätetä..sitten jos oksentaa ei kai auta kun pistää puhtaalle lautaselle sama annos, ja näin osoittaa ettei oksentaminen ole keino kieltäytyä syömästä..saa antaa edel.vinkkejä ja neuvoja ja kommentoida..Muuten hyvä, mutta jättäkää alkuun pois tuo pakottaminen maistaman edes toista. Jos lapsella on allergia jokin ruoansulatuselimistön toimintahäiriö tms. ei hyvää seuraa, jos hänet pakotetaan syömään sellaista mikä ei sovi. Makuaisti saattaisi myös olla häiriintynyt. Nythän lapsi syö vain todella mauttomia ruokia. Makuaistia voidaan myös testata. Jos lapsi maistaa kainen ruoan moninkertaisena voi ruoan syöminen olla mahdotonta.
Yksikään lapsi (joka on terve) ei tapa itseään nälkään. Ruokailusta pitää tehdä positiivinen tapahtuma.
Menkää nyt ihan ensimmäiseksi sinne allergiatesteihin. - kovasti
suunnitelmaan kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta jättäkää alkuun pois tuo pakottaminen maistaman edes toista. Jos lapsella on allergia jokin ruoansulatuselimistön toimintahäiriö tms. ei hyvää seuraa, jos hänet pakotetaan syömään sellaista mikä ei sovi. Makuaisti saattaisi myös olla häiriintynyt. Nythän lapsi syö vain todella mauttomia ruokia. Makuaistia voidaan myös testata. Jos lapsi maistaa kainen ruoan moninkertaisena voi ruoan syöminen olla mahdotonta.
Yksikään lapsi (joka on terve) ei tapa itseään nälkään. Ruokailusta pitää tehdä positiivinen tapahtuma.
Menkää nyt ihan ensimmäiseksi sinne allergiatesteihin.että saa apua ongelmaani, ja täytyy ottaa asiaksi tuo ruoka-aine allergia sekä makuhermojen testaaminen..mitä kautta asiaa kannattaa lähteä viemään eteenpäin??kun lapsi ei meillä kirjoilla, äiti ei halua lähteä moiseen joten olisi hoidettava meidän kautta?
- että saattaa
aloitamme myös pikkuhiljaa maistelun, ei pakottamalla, mutta jos esim.perunaa ( meillä usein) ja makkarakastiketta, pistetään kaikki lautaselle edelleen erikseen, mutta hän saa valita siitä esim.syökö perunan vai kastikkeen, molempia ei jätetä..sitten jos oksentaa ei kai auta kun pistää puhtaalle lautaselle sama annos, ja näin osoittaa ettei oksentaminen ole keino kieltäytyä syömästä..saa antaa edel.vinkkejä ja neuvoja ja kommentoida..olla kyse vakavasta allergiasta, tai esim. mahaportin löysyydestä, jolloin mahaportti avautuu samaan aikaan ruokatorven kanssa, ja hapot pääsevät suuhun. Ei kiva olisi aikuisellekaan.
Onko reaktio sama hyvin mietojen hedelmien, esim. päärynän tai mietojen papujen, esim. valkoisten, kanssa, kuin hapokkaampien? Mausteallergiat ovat myös mahdollisia.
Lasten allergiahan monesti ilmenee justiinsa sillä, että kieltäytyy syömästä jotain "pahaa". Älkää ihmeessä pakottako syömään mitään, mutta yrittäkää just laajentaa. Jos ranskalaiset menevät, niin myöskään keitetylle (siis hyvin kypsäksi keitetylle) perunalle ei pitäisi olla allerginen, raa'alle voi olla. Voisi myös sopia lapsen äidin kanssa, että alatte tarjoilemaan samantyyppistä ruokaa molemmissa kodeissa, niin lapsi olisi ehkä vähemmän epäluuloinen. - alkup.
että saattaa kirjoitti:
olla kyse vakavasta allergiasta, tai esim. mahaportin löysyydestä, jolloin mahaportti avautuu samaan aikaan ruokatorven kanssa, ja hapot pääsevät suuhun. Ei kiva olisi aikuisellekaan.
Onko reaktio sama hyvin mietojen hedelmien, esim. päärynän tai mietojen papujen, esim. valkoisten, kanssa, kuin hapokkaampien? Mausteallergiat ovat myös mahdollisia.
Lasten allergiahan monesti ilmenee justiinsa sillä, että kieltäytyy syömästä jotain "pahaa". Älkää ihmeessä pakottako syömään mitään, mutta yrittäkää just laajentaa. Jos ranskalaiset menevät, niin myöskään keitetylle (siis hyvin kypsäksi keitetylle) perunalle ei pitäisi olla allerginen, raa'alle voi olla. Voisi myös sopia lapsen äidin kanssa, että alatte tarjoilemaan samantyyppistä ruokaa molemmissa kodeissa, niin lapsi olisi ehkä vähemmän epäluuloinen.ei suostu syömään hedelmiä, vesimelonia sai syötyö yksi ilta, ja siitä ei ainakaan seurannut mitään.
lapsella on ns.rintakuoppa synnynäisenä vikana, vosiko tästä olla jotain " haittaa" ruokailun suhteen?
ei myöskään syö papuja, eikä hernekeittoa.Äidillään syövät hyvin maustettuja ruokia, esim.currya, ja valkosipulia käytetään suuria määriä, meillä perusmausteet.
Äiti ei halua lähteä mukaan tähän operaatioon, on tyytyväinen siellä tapahtuvaan ruokailuun, eikä näe samaa hätää puutoksista kun me, ja hän ei suostu tekemään perusruokaa, valmisruoka ainut mitä käyttää, ja meillä taas en itse haluisi lähteä tuolle linjalle, ja valmistaa monia eri ruokia,koska itse haluamme syödä terveellisesti sekä monipuolisesti ja taata nämä tulevillekin lapsiile, kuten myös miehenikin lapselle..päätimme että olkoon tämä tie pitkä ja kivinen mutta kantaa hedelmää, teemme mitä vaan.mistähän kautta noihin allergiatesteihin ym pääsee,kun lapsen kirjat ei meillä?ottaako tämän alueen neuvola häntä vastaan? - kysyä neuvolasta,
alkup. kirjoitti:
ei suostu syömään hedelmiä, vesimelonia sai syötyö yksi ilta, ja siitä ei ainakaan seurannut mitään.
lapsella on ns.rintakuoppa synnynäisenä vikana, vosiko tästä olla jotain " haittaa" ruokailun suhteen?
ei myöskään syö papuja, eikä hernekeittoa.Äidillään syövät hyvin maustettuja ruokia, esim.currya, ja valkosipulia käytetään suuria määriä, meillä perusmausteet.
Äiti ei halua lähteä mukaan tähän operaatioon, on tyytyväinen siellä tapahtuvaan ruokailuun, eikä näe samaa hätää puutoksista kun me, ja hän ei suostu tekemään perusruokaa, valmisruoka ainut mitä käyttää, ja meillä taas en itse haluisi lähteä tuolle linjalle, ja valmistaa monia eri ruokia,koska itse haluamme syödä terveellisesti sekä monipuolisesti ja taata nämä tulevillekin lapsiile, kuten myös miehenikin lapselle..päätimme että olkoon tämä tie pitkä ja kivinen mutta kantaa hedelmää, teemme mitä vaan.mistähän kautta noihin allergiatesteihin ym pääsee,kun lapsen kirjat ei meillä?ottaako tämän alueen neuvola häntä vastaan?ja ne osaavat varmaan auttaa myös eteenpäin. Tuli vielä mieleen, että jos vesi meloni menee, niin kurkku voisi myös mennä. Sille on tositosi harvat allergisia.
Toinen mahdolliselta tuntuva konsti olisi tarjota kasviksia tutussa muodossa, esim. lohkobataattia ja -lanttua lohkoperunoiden kanssa, ranskalaisten muotoon leikattuja porkkanoita jne. Kun lapsi kysyy mitä ne on, sano että oransseja ranskalaisia. Ja pikkuhiljaa uusia ruokalajeja, ja kauheat kehut päälle, kun menee alas edes vähän. Näin lapsi oppii, että syömisestä ja uuden kokeilusta tulee hyvä mieli. - jos maistanut...
kysyä neuvolasta, kirjoitti:
ja ne osaavat varmaan auttaa myös eteenpäin. Tuli vielä mieleen, että jos vesi meloni menee, niin kurkku voisi myös mennä. Sille on tositosi harvat allergisia.
Toinen mahdolliselta tuntuva konsti olisi tarjota kasviksia tutussa muodossa, esim. lohkobataattia ja -lanttua lohkoperunoiden kanssa, ranskalaisten muotoon leikattuja porkkanoita jne. Kun lapsi kysyy mitä ne on, sano että oransseja ranskalaisia. Ja pikkuhiljaa uusia ruokalajeja, ja kauheat kehut päälle, kun menee alas edes vähän. Näin lapsi oppii, että syömisestä ja uuden kokeilusta tulee hyvä mieli.lapsi ilmeisesti jo nyt käyttää ruokailua valtapelinä ja hakee huomiota ruokatemppuiluilla. Itse tarjoaisin tavallista kotiruokaa ilman mitään erikoisia kommervinkkejä. Kyllä perheen elämä pitää pyöriä ilman että neljä-vuotias hankaloittaa koko perheen ruokailuja. Testauta allergiat ja sen jälkeen sulje allergiaa aiheuttavat pois ja muuten jatkat perheen ruokakuvioita vanhaan malliin...
- mutta mutta...
aloitamme myös pikkuhiljaa maistelun, ei pakottamalla, mutta jos esim.perunaa ( meillä usein) ja makkarakastiketta, pistetään kaikki lautaselle edelleen erikseen, mutta hän saa valita siitä esim.syökö perunan vai kastikkeen, molempia ei jätetä..sitten jos oksentaa ei kai auta kun pistää puhtaalle lautaselle sama annos, ja näin osoittaa ettei oksentaminen ole keino kieltäytyä syömästä..saa antaa edel.vinkkejä ja neuvoja ja kommentoida..Älä pakota syömään yhtään mitään. Mieluiten älä pakota edes maistamaan. Pidä vain ruoka lautasella tarjolla.
Allergiamahdollisuus lienee olemassa, mutta minusta silti kuulostaa, että kyseessä on vain temppuilua ja opetettu huono ruokavalio. Annatte lapselle tarjolle normaalin ruuan ja hän syö tai ei syö. Jos ei, niin seuraavan kerran sitten seuraavalla ruualla syö tai ei. Ei lapsi nälkään kuole, jos ruokaa kerran kuitenkin on tarjolla. Aikaa noi mahdollisesti mennä kauankin, mutta todennäköisesti toimii nopeammin kuin pakottamalla. Siten tulee vain kammo ja maistuisiko itsellesi ruoka, jonka olet oksentanut ulos?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3603085Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3021482En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481145
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801052Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847