Ensiauton ostaja

Tarja-63

No niin! Nyt olisi ajokortti taskussa vihdosta viimein vaan eipä ole autoa. Mikä auto kannattaisi ostaa ensiautoksi? Olen miettinyt lähinnä jotakin edullista pikkuautoa ja vähäkulutteista. Kannattaako siis homata griisselauto vai pensa-auto? Minkä ikäinen? Mikä merkki? Olen täysin pihalla koko automaailmasta, enkä tiedä niistä käytännössä yhtään mitään, kun en ole koskaan ennen autoa tarvinnut, mutta nyt töiden pakosta on sellainen ostettava? Ainakin auton on oltava talvilämmin, kestävä ja hyvä lähtemään käyntiin ja ensiauton ostajan haparoivalle ajotyylille sopiva ja turvallinen. Autokoulussa neuvoi ostamaan vort fiastaa tai jotakin ooppelia.

25

6521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukkahattutäti2

      Ensinnäkin auto voi olla diesel- tai bensakäyttöinen. Polttoaineena nafta (diesel) on halvempaa kuin bensiini, mutta dieselautosta joutuu maksamaan veroa. Dieselautoa ei käsittääkseni kannata ostaa jos ajaa kovin vähän.

      Itse ostaisin uuden auton, vaikka pienemmänkin. Fiat Puntoa näkyy olevan paljon naisten käytössä. Muutaman vuoden ikäinen käytetty autokin on ihan ok, mutta katso, ettei sillä ole ajettu ihan mahdottomia eli paljonkaan yli 100 000km. Mieluummin alle sen.

      Itse olen tottunut ajamaan automaattivaihteisella nyt viimevuosina, enkä enää missään nimessä halua manuaalia käyttööni. Sinä olet ilmeisesti ajanut vain manuaalilla, koska olet vasta saanut kortin. Tykkään enemmän etu- kuin takavetoisesta, joka lähtee liukkaalla helpommin luisuun. Etuvetoinen taas luisuun lähtiessään menee kuin lautapäähärkä ellei sitä hallitse.

      Ford Fiesta on pienikokoinen auto, samoin Opel Corsa. Autoon kannattaa hankkia lohkolämmitin ellei siinä jo sitä ole. Talvikäynnistys helpottuu ja auton moottori on jo hiukan lämmin ajoon lähtiessä. Sisätilan lämmitin on myös kätevä, mutta kaikki taloyhtiöt eivät salli sen käyttöä lämpötolppapaikoilla.

      Ota autokauppaan mukaan joku autoja tunteva kaveri!

    • ensimmäisestä autostani oli, että ostos oli huolellisesta harkinnasta huolimatta ihastuminen ulkonäköön ja käytössä pettymys sen kuntoon. Jälkeen päin muistellen parempi vaihtoehto olisi ollut yleisempi malli. Joten oma valintani nyt olisi autokoulusta saatujen ehdotusten lisäksi pieni Toyota. Mahdollinen takuu tai muu vakuus kunnosta olisi hyvä. Itse luotan japanilaisten kestävyyteen, varsinkin niiden sähkölaitteiden. (Katsastuksessa vm 2001 autoihin katin lisäksi on tullut ohjausboksin muistihistorian tarkastus. Tämä aiheutti aluksi runsaasti hylkäyksiä katsastuksessa. Nykytilannetta en tiedä.)
      Tulevat ajokilometrit merkitsevät valintaan paljon.
      Hyvissä ajoin on syytä käydä läpi kaupassa mukaan tulevat varusteet, ja milloin on seuraavat suuremmat huollot tulossa, jotta ne saa tingattua mukaan.
      Ruoste ja kolarijäljet olisivat tietenkin pahimmat peikkot.
      Onnea hankinalle tv. Mitsuilija

    • Maaru

      Kokemattomalle kuljettajalle nämä uudemmat Fiestat ovat turvallisia ja helppoja ajettavia.

    • :) hymiö

      Sellanen jatkettu mercedes jossa on kolme sivuovea.

    • Matti näsä

      Varmaa joku lyhytperäinen ja järkevän kokoinen.... Tietenkin sellanen "uudehko" riippuu budjetista...

      Vaikka Volkkarin Polo, Fiesta, Clio, Corsa. Sellanen auto on nykyään jo aika riittävä pidempäänkin ajaneelle.

      Automaattivaihteistosta iso plussa

      Tuore auto siksi, että se ei hajoa radalle

      • odottaa

        Parkkiksella farkku opel astra joka oli ehkä enemmän ukon valinta mutta ihan näpsäkältä peliltä tuntuu.Itse halusin ihan ehdottomasti manuaali vaihteellisen ja farkku siksi kun on noita lapsia 3 ja koiria kaksi.Kannattaa siinä auton ostossa huomioida sekin että kuinka paljon sitä tilaa tarvii.Esim.meidän porukalle joku ei farkku olis ollut liian pieni.

        Itseäni toki ensin vähän kauhistutti ajatus farkusta ekana autona mutta eihän tuo nyt loppujen lopuksi ole sen isompi kuin vastaava porrasperä,takapään muoto on vaan eri.

        Autoa ostaessa kannattaa ottaa yhteys myös akeen ja tarkistaa että auton käyttövero(olikohan nyt oikea nimi) on maksettu ettei käy niin että ekalla pysäytyksellä lähtee kilvet kun auto on ajokiellossa edellisen omistan takia tai vaikka sitä edellisen.

        Nyt vaan loput ajotunnit pois ja tutkinnot läpi hyväksytysti niin pääsee ajelemaan...


      • agee
        odottaa kirjoitti:

        Parkkiksella farkku opel astra joka oli ehkä enemmän ukon valinta mutta ihan näpsäkältä peliltä tuntuu.Itse halusin ihan ehdottomasti manuaali vaihteellisen ja farkku siksi kun on noita lapsia 3 ja koiria kaksi.Kannattaa siinä auton ostossa huomioida sekin että kuinka paljon sitä tilaa tarvii.Esim.meidän porukalle joku ei farkku olis ollut liian pieni.

        Itseäni toki ensin vähän kauhistutti ajatus farkusta ekana autona mutta eihän tuo nyt loppujen lopuksi ole sen isompi kuin vastaava porrasperä,takapään muoto on vaan eri.

        Autoa ostaessa kannattaa ottaa yhteys myös akeen ja tarkistaa että auton käyttövero(olikohan nyt oikea nimi) on maksettu ettei käy niin että ekalla pysäytyksellä lähtee kilvet kun auto on ajokiellossa edellisen omistan takia tai vaikka sitä edellisen.

        Nyt vaan loput ajotunnit pois ja tutkinnot läpi hyväksytysti niin pääsee ajelemaan...

        ehdottomasti TOYOTA, esim pikkuinen corolla!! itse ostin, eikä ole tarvinnut mitään osia vaihtaa, bensaa tankkiin ja kovaa ajoa, lisäksi talvella toimii todella hyvin ja lähtee käyntiin yli 20 pakkasessakin ilman lämmitystä!!


    • Lissu

      Koita saada mukaan ostoksille joku joka todella tietää autoista ja on niistä kokemusta. Älä pidä kiirettä. Autoja riittää.

      Itselläni on Toyota Yaris jo viidettä vuotta, ja on tosi näpsäkkä ajettava. Sisältä tilava vaikka on pieni auto muuten. Ei ole ollut korjaamolle asiaa kuin huoltoon. Kannattaa kokeilla.

      Automaatti vie bensaa enemmän.

      Jos ostat käytetyn niin käytä ruoste tarkastuksessa, ei maksa paljoa.
      Naapurini osti käytetyn tosi hyvän näköisen ja siistin auton. ( 8 kuukauden kuluttua ruostetta tuli lävitse vähän joka puolelta, myyjät voivat olla näköjään tosi taitavia peittämään noita ruosteita ja peltikorjaukset ovat kalliita ja takuu niistä on korkeintan 2-3 vuotta.)

      Jos ostat uuden, niin se kannattaa viedä samantien ruostesuojaukseen. Tehtaitten suojaukset ovat heikkoja tai ei ollenkaan. Suojaus maksaa itsensä takaisin

    • Raggli

      Ei ole mitään järkeä ostaa automaattivaihteista autoa, jos kerta olet vasta kortin saanut. Vaihteita kannattaa ehdottomasti heti aluksi oppia käyttämään. Silloin on tietysti eri juttu jos on kokeneempi ja varaa kalliimpaan autoon.

      Niin niistä autovaihtoehdoista tuo Ford Fiesta ja varsinkin Ford Ka on hyvin yleinen naisten käytössä. Pienen kokonsa vuoksi ovat erittäin näppäriä autoja ja taipuvat ahtaisiinkin paikkoihin. Ovat myös erittäin pieniruokaisia. Ja muut pikkuautot, kuten Opel Corsa tai Fiat Punto ovat myös hyviä vaihtoehtoja.

      Jos ajat alle 25 000 km vuodessa, niin silloin bensa-auto tulee edullisemmaksi. Dieseliä kannattaa harkita vasta silloin, jos tietää ajavansa normaalia enemmän. Litrahinnaltaanhan se on edullisempi kuin bensiini, mutta siitä joutuu maksamaan dieselveroa.

      • RoadWarrior

        "Ei ole mitään järkeä ostaa automaattivaihteista autoa, jos kerta olet vasta kortin saanut."

        Monella vasta kortin saaneilla automaatti nimen omaan olisi hyvä, kun kytkimen kanssa pelleileminen tuntuu olevan niitä vaikeimpia asioita uusille kuskeille. Automaatti poistaa tämän ongelman kokonaan, ja kuljettaja pystyy keskittymään liikenteen seuraamiseen. Lisäksi automaatti on kaupungissa ylivoimaisen mukava manuaaliin verrattuna, olipa kuski miten kokenut tahansa.

        "Vaihteita kannattaa ehdottomasti heti aluksi oppia käyttämään."

        Miksi? Jos ajaa aina automaatilla, niin eihän niitä tarvitse opetella käyttämään ikinä. Ja voi ne opetella tarpeen vaatiessa sitten myöhemminkin.

        "Niin niistä autovaihtoehdoista tuo Ford Fiesta ja varsinkin Ford Ka on hyvin yleinen naisten käytössä."

        Ford Ka ilmeisesti vain hintansa takia. En tunne ketään, kenen mielestä Ka ei olisi viiden typerimmän näköisen henkilöauton joukossa. Eipä sen auton laatu ja ajo-ominaisuudetkaan häikäise. Fiesta on paljon parempi, mutta onnettoman pienihän se on.

        "Pienen kokonsa vuoksi ovat erittäin näppäriä autoja ja taipuvat ahtaisiinkin paikkoihin. Ovat myös erittäin pieniruokaisia."

        Isompi auto on turvallisempi ja mukavampi ajaa. Corollaa/Focusta pienempää ei kyllä mielestäni kannata ostaa. Bensiininkulutuksessa tuleva taloudellinen säästö/tappio on esim. Fiestan ja Focuksen välillä mitättömän pieni verrattuna auton muihin kuluihin, joten sen perusteella autoa ei ainakan kannata valita.

        Dodge Caliber on ainakin parin tuntemani naishenkilön mielestä hieno, sen saa automaatilla ja hintakaan ei ole paha. Ainut ongelma taitaa olla pitemmänpuoleinen toimitusaika.


      • Tuon KA:n

        Olen kuitenkin sitä mieltä, että omaan turvallisuuteensa kannnattaa kuitenkin satsata sen verran, että jättää tuon KA:n vain suosiolla ostamatta. Joku isompi auto jyrää tuollaisen KA:n menen tullen huomaamattaan ja KA on pelkkänä pellisuirona tiellä. Lisäksi mikään muu auto ei varmaan ole peura/hirvikolarissa yhtä suojaton kuin tuo KA.

        Toisaalta en ole kyllä koskaan nähnyt ainuttakaan KA kuskia, joka olisi yli 80 km/h ajanut moisella räpsällä - mopoauto olisi parempi nimi.


      • ...
        RoadWarrior kirjoitti:

        "Ei ole mitään järkeä ostaa automaattivaihteista autoa, jos kerta olet vasta kortin saanut."

        Monella vasta kortin saaneilla automaatti nimen omaan olisi hyvä, kun kytkimen kanssa pelleileminen tuntuu olevan niitä vaikeimpia asioita uusille kuskeille. Automaatti poistaa tämän ongelman kokonaan, ja kuljettaja pystyy keskittymään liikenteen seuraamiseen. Lisäksi automaatti on kaupungissa ylivoimaisen mukava manuaaliin verrattuna, olipa kuski miten kokenut tahansa.

        "Vaihteita kannattaa ehdottomasti heti aluksi oppia käyttämään."

        Miksi? Jos ajaa aina automaatilla, niin eihän niitä tarvitse opetella käyttämään ikinä. Ja voi ne opetella tarpeen vaatiessa sitten myöhemminkin.

        "Niin niistä autovaihtoehdoista tuo Ford Fiesta ja varsinkin Ford Ka on hyvin yleinen naisten käytössä."

        Ford Ka ilmeisesti vain hintansa takia. En tunne ketään, kenen mielestä Ka ei olisi viiden typerimmän näköisen henkilöauton joukossa. Eipä sen auton laatu ja ajo-ominaisuudetkaan häikäise. Fiesta on paljon parempi, mutta onnettoman pienihän se on.

        "Pienen kokonsa vuoksi ovat erittäin näppäriä autoja ja taipuvat ahtaisiinkin paikkoihin. Ovat myös erittäin pieniruokaisia."

        Isompi auto on turvallisempi ja mukavampi ajaa. Corollaa/Focusta pienempää ei kyllä mielestäni kannata ostaa. Bensiininkulutuksessa tuleva taloudellinen säästö/tappio on esim. Fiestan ja Focuksen välillä mitättömän pieni verrattuna auton muihin kuluihin, joten sen perusteella autoa ei ainakan kannata valita.

        Dodge Caliber on ainakin parin tuntemani naishenkilön mielestä hieno, sen saa automaatilla ja hintakaan ei ole paha. Ainut ongelma taitaa olla pitemmänpuoleinen toimitusaika.

        siinä, että muillakin autoilla saattaa joutua hätätilanteessa ajelemaan hyvä syy ostaa muu kuin automaatti ekaks harjoitteluautoksi? Ja kakkosvaihekin on aika äkkiä edessä ja siellä ajellaan taas manuaalilla.

        Eipä mua ainakaan enää kytkimen käyttö vaivaa, vaikka autokoulussa se oli ongelmana ja kortti on ollut vasta muutaman kuukauden.


      • vanhatätsy
        RoadWarrior kirjoitti:

        "Ei ole mitään järkeä ostaa automaattivaihteista autoa, jos kerta olet vasta kortin saanut."

        Monella vasta kortin saaneilla automaatti nimen omaan olisi hyvä, kun kytkimen kanssa pelleileminen tuntuu olevan niitä vaikeimpia asioita uusille kuskeille. Automaatti poistaa tämän ongelman kokonaan, ja kuljettaja pystyy keskittymään liikenteen seuraamiseen. Lisäksi automaatti on kaupungissa ylivoimaisen mukava manuaaliin verrattuna, olipa kuski miten kokenut tahansa.

        "Vaihteita kannattaa ehdottomasti heti aluksi oppia käyttämään."

        Miksi? Jos ajaa aina automaatilla, niin eihän niitä tarvitse opetella käyttämään ikinä. Ja voi ne opetella tarpeen vaatiessa sitten myöhemminkin.

        "Niin niistä autovaihtoehdoista tuo Ford Fiesta ja varsinkin Ford Ka on hyvin yleinen naisten käytössä."

        Ford Ka ilmeisesti vain hintansa takia. En tunne ketään, kenen mielestä Ka ei olisi viiden typerimmän näköisen henkilöauton joukossa. Eipä sen auton laatu ja ajo-ominaisuudetkaan häikäise. Fiesta on paljon parempi, mutta onnettoman pienihän se on.

        "Pienen kokonsa vuoksi ovat erittäin näppäriä autoja ja taipuvat ahtaisiinkin paikkoihin. Ovat myös erittäin pieniruokaisia."

        Isompi auto on turvallisempi ja mukavampi ajaa. Corollaa/Focusta pienempää ei kyllä mielestäni kannata ostaa. Bensiininkulutuksessa tuleva taloudellinen säästö/tappio on esim. Fiestan ja Focuksen välillä mitättömän pieni verrattuna auton muihin kuluihin, joten sen perusteella autoa ei ainakan kannata valita.

        Dodge Caliber on ainakin parin tuntemani naishenkilön mielestä hieno, sen saa automaatilla ja hintakaan ei ole paha. Ainut ongelma taitaa olla pitemmänpuoleinen toimitusaika.

        Älkääpäs nyt turhaan haukkuko Ford Kata, tuskin olette edes autolla ajaneet.

        Näppärä pikkuauto. Auton ajo-ominaisuudet, kuten ohjaus ovat erinomaiset. Turvallisuus ei tietenkään ole aivan uusien nykyautojen luokkaa, koska malli on jo ollut markkinoilla pitkään. Mutta on taatusti turvallisempi kuin 80-luvun ja 90-luvun autot, joita on liikenteessä. Myös Focukset ovat hyviä ajettavia.

        Suosittelen myös automaattia. Jos isompaa autoa kaipailee, niin Dodge Caliberin sijaista suosittelisin tulossa olevaa Jeep Compassia. Rahakkaamille suosittelen Jeep Commanderia (todellinen ajonautinto).

        Vauhdikkaista pikkuautoista pitävien kannattaa kokeilla esimerkiksi Seat Ibizan 15o hv:n versiota, hinta jää varusteilla 24 000 euroon, ihan näppärä ja kätevä menopeli. Meteli on vaan kova, niin kuin muissakin pikkuautoissa.


    • uu,sehän vähän riippuu että millaista rahamäärää sä oot laittamassa? No en ainakaan suosittele Opelia,mut kaikista autoistahan tulee ooppeleita jossain välissä.!!

      Itse olen Voortimies,hengeen ja Verreen,mut en suosittele voorteistakaan mitää 95-00 välillä olivia viestoja ja mondeoita.

      Näin ollen suosittelen ekaks autoks jotain Vag-Konsernin autoa,Audi,Volkkari ,Volkkari -93 vuosimallista ylöspäin,perusautoja ja varma toimisia..


      Itselläni tällä hetkellä käytössä Fiesta St -06 ,4kk vanha ja melkein 9000km mittarissa,eikä mitään vikaa ole ollut.

      Sitten harrasteautot on erikseen,niissä ollaan enemmän pellin alla kuin sen auton ratissa ,liikenteessä .löytyy myös sellainen peli tallista. Voorti tietenkin ;)

    • ffd

      Dieseli kannattaa ostaa jos ajat vähintään 30000km vuodessa. Silloin sen veron saa vasta takaisin. Bensa autot lähtee ainakin kovemmilla pakkasilla paremmin käyntiin.

      Saksalaiset ja japsi autot säilyttää arvonsa paremmin kuin esim. Fiat punto. Sen takia niitä saa uudempia ja vähemmän ajettuja halvemmalla.

      Ja jos auto tulee matka ajoon niin osta vähintään 1,6 litraisella koneella oleva auto.

      • Nyt kuitenkin...

        No vähän korjaan.

        Nykyaikana ei ole juurikaan eroa dieselien ja bensiiniautojen käynnistyksessä. Niin lähtevät molemmat käyntiin sellaislla pakkasilla kuin suomessa onkin. Joissain pakkaslukemissa toki täytyy naftaa laimentaa lisäaineilla, mutta äärimmäisen harvinaista.

        Toisekseen: Saksalaisista autoista ainoastaan BMW ja Mercedes säilyttävät hintansa jotenkuten (ja muutamat muut harvinaisuudet), mutta esimerkiksi Ooppelin hinta putoaa samaa tahtia kuin sen tiputtaisi jyrkänteeltä. Japsiautoilla on vähän sama homma, muutamat harvinaisuudet säilyttävät hintaansa (Toyota Celica, MR2, Nissan ZX200 jne. lähinnä sportit)

        Ja komanneksi: Toisaalta on hyvä, että koneessa on enemmän potkua pitkillä matkoilla ja yleisesti ottaen isommat koneet on rakennettu kestävämmiksi. Kulutus voi olla ajotyylistä riippuen tietysti suurempi, mutta voi olla myöskin pienempi. (Pienet koneet olivat ainakin ennenvanhaan kylmempiä, eivätkä tuottaneet riittävästi lämpöä ohjaamoon - tosin nykyään voi olla toisin) Ohitukset on helpompia, mutta alkuperäisen vastaajan kommentista päättelin, että ehkä auto tulee lähinnä pienille matkoille "kauppa/työkassiksi" niin varmaan riittää se 1.1 fiestakin/KA alkuun tai mikä ettei 1.3 Corsakin ja muut pikkuautot, Fiatit jne. jotka ovat suht edullisia ja riittävän kestäviä, mikäli autolta ei haeta muuta kuin perusominaisuuksia kyhkäisille työmatkoille.


      • ---
        Nyt kuitenkin... kirjoitti:

        No vähän korjaan.

        Nykyaikana ei ole juurikaan eroa dieselien ja bensiiniautojen käynnistyksessä. Niin lähtevät molemmat käyntiin sellaislla pakkasilla kuin suomessa onkin. Joissain pakkaslukemissa toki täytyy naftaa laimentaa lisäaineilla, mutta äärimmäisen harvinaista.

        Toisekseen: Saksalaisista autoista ainoastaan BMW ja Mercedes säilyttävät hintansa jotenkuten (ja muutamat muut harvinaisuudet), mutta esimerkiksi Ooppelin hinta putoaa samaa tahtia kuin sen tiputtaisi jyrkänteeltä. Japsiautoilla on vähän sama homma, muutamat harvinaisuudet säilyttävät hintaansa (Toyota Celica, MR2, Nissan ZX200 jne. lähinnä sportit)

        Ja komanneksi: Toisaalta on hyvä, että koneessa on enemmän potkua pitkillä matkoilla ja yleisesti ottaen isommat koneet on rakennettu kestävämmiksi. Kulutus voi olla ajotyylistä riippuen tietysti suurempi, mutta voi olla myöskin pienempi. (Pienet koneet olivat ainakin ennenvanhaan kylmempiä, eivätkä tuottaneet riittävästi lämpöä ohjaamoon - tosin nykyään voi olla toisin) Ohitukset on helpompia, mutta alkuperäisen vastaajan kommentista päättelin, että ehkä auto tulee lähinnä pienille matkoille "kauppa/työkassiksi" niin varmaan riittää se 1.1 fiestakin/KA alkuun tai mikä ettei 1.3 Corsakin ja muut pikkuautot, Fiatit jne. jotka ovat suht edullisia ja riittävän kestäviä, mikäli autolta ei haeta muuta kuin perusominaisuuksia kyhkäisille työmatkoille.

        Mitenkäs tuoolaist toyota corollat (vm 89-94)? tarviiko niitä huotaa ja rassata vai toimiiko hyvin? saako niihin hyvin varaosia?


      • RoadWarrior
        --- kirjoitti:

        Mitenkäs tuoolaist toyota corollat (vm 89-94)? tarviiko niitä huotaa ja rassata vai toimiiko hyvin? saako niihin hyvin varaosia?

        "Mitenkäs tuoolaist toyota corollat (vm 89-94)? tarviiko niitä huotaa ja rassata vai toimiiko hyvin?"

        Kaikkia tuon ikäluokan autoja pitää rassata enemmän tai vähemmän, automerkkiin katsomatta. Maltillisella 15000 km:n vuotuisellakin ajomäärällä ollaan jo pitkälti yli 200000 km:n, joten kaiken näköistä remonttia kyllä riittää. Jakopäänhihna, nivelet, jarrut, iskunvaimentimet ja yleensäkin kaikki kuluvat osat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja lisäksi sitten tuon ikäluokan autoissa ruosteongelma on usein sitä tasoa, että autosta olisi syytä tehdä romurautaa.

        "saako niihin hyvin varaosia?"

        Kaikkiin Suomessa myytyihin autoihin saa kyllä varaosia.


      • :_:_:
        --- kirjoitti:

        Mitenkäs tuoolaist toyota corollat (vm 89-94)? tarviiko niitä huotaa ja rassata vai toimiiko hyvin? saako niihin hyvin varaosia?

        Mulla oli ekana autona Corsa -92. Sitä sai käyttää korjaamolla harva se päivä, vaihteita sai vääntää väkivalloin että meni päälle ja ovet oli aivan putoamispisteessä. Katsastuksessa aina huomauteltiin pohjasta ja viimeisellä kerralla tökittiin pohjaa niin sieltä putoili isoja ruosteisia pellinpaloja, ihme kun pysyi edes koossa.

        Nyt olen ajellut vuoden verran Corollalla -90. Toimii kuin unelma, ihan vähän löytyy helmoista ruostetta jos tarkkaan katsoo, katsastuttanut olen kerran eikä siellä tullut noottia muusta kuin pakokaasuista. Ainoa mitä Corsasta kaipaan on sen ohjattavuus. Corollaa saa kyllä vääntää ja veivata kaikin voimin jos haluaa saada sitä vähänkin kääntymään.


      • pääsinpäs viilaamaan
        RoadWarrior kirjoitti:

        "Mitenkäs tuoolaist toyota corollat (vm 89-94)? tarviiko niitä huotaa ja rassata vai toimiiko hyvin?"

        Kaikkia tuon ikäluokan autoja pitää rassata enemmän tai vähemmän, automerkkiin katsomatta. Maltillisella 15000 km:n vuotuisellakin ajomäärällä ollaan jo pitkälti yli 200000 km:n, joten kaiken näköistä remonttia kyllä riittää. Jakopäänhihna, nivelet, jarrut, iskunvaimentimet ja yleensäkin kaikki kuluvat osat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja lisäksi sitten tuon ikäluokan autoissa ruosteongelma on usein sitä tasoa, että autosta olisi syytä tehdä romurautaa.

        "saako niihin hyvin varaosia?"

        Kaikkiin Suomessa myytyihin autoihin saa kyllä varaosia.

        Viilaan pilkkua ja kerron, että kaikkiin Suomessa myytyihin autoihin ei saa varaosia.

        Mm. Talbot Horizontin vetoniveliä ei enää saa, koska valmistus on lopetettu. Samoin on laita vanhimpien "tuntemattomien" automallien.


      • niin....
        --- kirjoitti:

        Mitenkäs tuoolaist toyota corollat (vm 89-94)? tarviiko niitä huotaa ja rassata vai toimiiko hyvin? saako niihin hyvin varaosia?

        No mulla on nissan sunny slx 1.6 vm.91 ja 450 tuhatta km ajettu. Mitään kovin suuria ja kalliita remontteja ei ole tehty. Osat on halpoja ja tekniikka niin yksinkertaista, että jopa insinööri kykenee sitä huoltamaan. Niin ja nissani ja corolla on kuin kaksi samaa autoa - siis tuon vuosimallin.


    • lähtee talvella käyntiin

      osta ehdottomasti joku VW mutta älä sharania. Volkkarit on aika hintavia, mutta talvella lähtee käyntiin, bensamalli on lämmin, dieselistä en tiedä, eikä keitä helteelläkään, jos flekti toimii ja termari aukee.

      • Keitä

        No vittu, ei kait mikään auto KEITÄ helteillä jos on kunnossa???


      • Ladakin keitti...
        Keitä kirjoitti:

        No vittu, ei kait mikään auto KEITÄ helteillä jos on kunnossa???

        No missäs sit KEITÄT perunat, jos volkkarikaan ei KEITÄ. Kyllä siinä menee tienpäällä hyvin äkkiä sormi suukkuun jos kesällä on liikaa glykoolia syylärissä tai talvella liian vähän.


    • trrrrrrrrrrrrrrr

      Itse suosittelisin ensi autoksi BMW:n M5. Se on todella näpsäkkä auto. Sopii erityisesti vasta-alkajulle :) Halpakin se on. (saa myös automaattina)Toinen hitusen kalliimpi autovaihtoehto olisi Bugatti Veyron 16.4 (2006) Mutta suosittelen lämpimästi m5 :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe