Närästys

fhks

Minulla on ollut nyt jo toista viikkoa kroonista närästystä aamusta iltaan. Polttaa koko ajan ruokatorveen inhottavasti.

Samariini ei auta juuri ollenkaan. Onko siihen mitään muuta hyvää lääkettä? Entä hoito keinoja?

33

57448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pete...

      käske lääkärin kirjottaa zolttia tai nexiumia!On huippu lääke närästykseen, ota kuurina joka päivä yksi tabu 20päivän ajan ja säästä loput myöhempää kertaa varten...

      • loppui

        Minä taas juoksin lääkärillä kasikymmentä vuotta valittelin närästystä löydettiin refluksi.Kokeilin 10-20 erilaista taplettia turhaan.kas kummaa se olikin b-vitamiinin puute.hermoston välittäjä aineiden puutos tila.nyt olo jo täysin normaali .Kokeilkaapa neurobion fortea.


      • arkari
        loppui kirjoitti:

        Minä taas juoksin lääkärillä kasikymmentä vuotta valittelin närästystä löydettiin refluksi.Kokeilin 10-20 erilaista taplettia turhaan.kas kummaa se olikin b-vitamiinin puute.hermoston välittäjä aineiden puutos tila.nyt olo jo täysin normaali .Kokeilkaapa neurobion fortea.

        Kokeilin tuota b-vitamiinia. Käyttänyt vasta noin 2vk. auttaa tosi hyvin . Kiitti vinkistä


      • Anonyymi

        Sekoita mustikkaa, kaurahiutaleita ja 1 teelusikka rikottuja pellavan siemeniä ja liota 10 Minuuttia (älä keitä, koska se tappaa kauran b vitamiinit) ja kulauta lasillinen aina närästäessä.
        Limaksvit, kaura ja pellavan siemen tekee suojakalvon väliaikaisen vatsahapoille.

        Lopeta kahvi, kolajuomat hiilihappojuomat, aspartaami ja mausteiset (pippuri ehdottomasti pois) ruuat, niin sillä normaali närästys vähenee.
        Vältä valmis ruokia jotka on paistettu kuumassa samassa öljyssä koko päivän
        Vaan uutta paistettavaa lisätty, sillä kasvisrasvoihin tulee kuumennettaessa erittäin närästävä myrkky, (en muista nimeä, mutta oli kyllä tohtori tietää testissä kaikki rasvat)
        Ja mitä kauemmin kasvisrasvaa kuumennetaan sitä enemmän sitä myrkyllistä ainetta tulee siihen kasvisrasvaa, eli iltapäivällä paistetut einekset on erikoisen myrkyllisiä vatsalle.

        Jos ostat valmis paistettuja ruokia katso että ne on voissa paistettu, sillä testissä jonka katsoin, voihin ei missään vaiheessa tule sitä myrkyllistä ainetta ei kuumana eikä kylmänä.
        Kasvisrasvoihin tulee Ainostaan kuumennettua.

        Jos vielä närästää ota 1/4 teelusikkaa ruokasoodaa veteen sekoitettuna se on emäs ja närästys tulee haposta, eli tasaa nopeasti sekä närästyksen ja poistaa happamuutta, mutta jos syöt sitä ruokalusikka tolkulla tulet liian emäksiseksi, päähäsi alkaa koskea ja alat turvota koska munuaisesi ovat liian emäksisiset toimiakseen. Joten sooda on silloin paikallaan, jos mustikka, kaurahiutale ja pellavan siemen lasi ei auta 2 tunnin sisällä.


      • Anonyymi

    • liekkien nielijätär

      Joo sama vika itsellä, mutta mulle lääkäri määräsi ensin ultraäänitutkimuksen ja gastroskopian, että saatiin selville, onko kysymyksessä ´vain´närästys.
      Mulle lääkkeeksi määrättiin ensin Somac, mutta se ei auttanut tarpeeksi, joten sitten sain Nexiumia, joka oli kuin taivaan lahja: oireet loppui siihen. Se on vaan hiukan kallis lääke, joten kysyin lääkäriltä, mitä tuon ruokavalion kanssa voisi vielä tehdä.
      Niitä ohjeitahan löytyy kyllä netistäkin ja terveyskeskuksissa on näitä ohjelappusia myös, että tietoa kyllä löytyy. Itse jätin kahvin kokonaan pois, mitä nyt joskus vieraisilla juon, harvoin kumminkin ja heti alkaa närästys.
      Ateriat pidän pienehköinä, jos ahtaa mahansa ihan piripintaan, närästys alkaa ainakin minulla hetimmiten. En myöskään popsi rasvassa tiristettyjä pekoneita tai chiliruokia tai tex mex-ruokia. Alkoholia en käytä, joten sen vaikutuksesta ei ole tietoa.
      Näillä ruokavaliomuutoksilla olen saanut närästykseni suht koht aisoihin, joskus kylläkin ihan stressi saa närästyksen valloilleen, en tiedä miten se on mahdollista...
      Nykyään sitten käytän lääkkeenä Somac 20 mg:aa ja yllätys yllätys, siitä on nyt saatavilla edullisempi versiokin, apteekista sulle näistä lääkevaihtoasioista kyllä kerrotaan.
      Nexiumista ei taida vielä olla edullisempaa vaihtoehtoa, jos olisi, voisin sitäkin käyttää, se kun on ainakin mulle se kaikkein paras.
      Olisiko sulla rohkeutta varata itselles aika tk-lääkäriltä, niin saisit ainakin varmaa tietoa, näihin palstojen ohjeisiin ei yksistään parane missään nimessä luottaa.

      • Ketjun aloittaja

        Tämä vaiva alkoi melko yllättäen pari viikkoa sitten. Ei ole minulla ennen närästystä ollut mutta nyt on.

        Kokoajan polttaa ruokatorveen ja välillä vihloo inhottavasti. Syöminen ei sillein satu, ainakaan vielä.

        Kävin tänään apteekissa ja sain yhtä reseptivapaata lääkettä. Ainakaan eka tabletti ei auttanut yhtään.

        En tiedä johtuuko tuo liialisesta vichyn juomisesta, myös viikonloppuna tulee kitattua kaljaa. Kahvia juon joka päivä. Eivät ne ainakaan ennen ole aiheuttaneet mitään närästystä. Paitsi tuota vichyä en ole ennen juonut noin tiheästi. Jätän sen nyt pois.

        Ei kai tuo ole mitään vakavaa?
        Kai se on lääkäriin mentävä, jos ei muuten ohi mene. Oireet kuitenkin viittaavat ankaraan närästykseen.


      • Eikä yhtään sipsiä yms
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Tämä vaiva alkoi melko yllättäen pari viikkoa sitten. Ei ole minulla ennen närästystä ollut mutta nyt on.

        Kokoajan polttaa ruokatorveen ja välillä vihloo inhottavasti. Syöminen ei sillein satu, ainakaan vielä.

        Kävin tänään apteekissa ja sain yhtä reseptivapaata lääkettä. Ainakaan eka tabletti ei auttanut yhtään.

        En tiedä johtuuko tuo liialisesta vichyn juomisesta, myös viikonloppuna tulee kitattua kaljaa. Kahvia juon joka päivä. Eivät ne ainakaan ennen ole aiheuttaneet mitään närästystä. Paitsi tuota vichyä en ole ennen juonut noin tiheästi. Jätän sen nyt pois.

        Ei kai tuo ole mitään vakavaa?
        Kai se on lääkäriin mentävä, jos ei muuten ohi mene. Oireet kuitenkin viittaavat ankaraan närästykseen.

        http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1129570174/6#6


      • Anonyymi
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Tämä vaiva alkoi melko yllättäen pari viikkoa sitten. Ei ole minulla ennen närästystä ollut mutta nyt on.

        Kokoajan polttaa ruokatorveen ja välillä vihloo inhottavasti. Syöminen ei sillein satu, ainakaan vielä.

        Kävin tänään apteekissa ja sain yhtä reseptivapaata lääkettä. Ainakaan eka tabletti ei auttanut yhtään.

        En tiedä johtuuko tuo liialisesta vichyn juomisesta, myös viikonloppuna tulee kitattua kaljaa. Kahvia juon joka päivä. Eivät ne ainakaan ennen ole aiheuttaneet mitään närästystä. Paitsi tuota vichyä en ole ennen juonut noin tiheästi. Jätän sen nyt pois.

        Ei kai tuo ole mitään vakavaa?
        Kai se on lääkäriin mentävä, jos ei muuten ohi mene. Oireet kuitenkin viittaavat ankaraan närästykseen.

        Kalja ja siitä tuleva maksa kirroosi saattaa oireilla kuvaamallasi "närästyksellä".
        Joten hiilihappo. Kahvi pois, kahvin tilalla väliaika piristeenä esim pitkällä ajomatkalla voi ottaa kofeiiini tabletin, josta puuttuu kahvi happo.
        Ja koko ruokavalio remonttiin,
        Osta mehulinko ja linkoa kaljan tilalle tuore porkkana, punajuuri, peruna omena mehuja, jotka on täynnä potassiumia ja tuoretta entsyymiä, joka hoitaa vatsaa.
        Esim. Omena mehu on tuoreena vaaleaa ja kun se muuttuu ruskeaksi siinä ei enää ole lainkaan parantavia maksaa puhdistavia entsyymeitä.
        Puhdistus prosessissa elimistö siis korjataan antsyymi pitoisilla juuri itse prässåtyillä erilaisilla kasvis mehuilla liotetaan makasi ja koko keho,

        Kun kuona menee suolistoon ellet tee paksusuoli huuhteluota päivittäin 1-3 kpl. Saat päänsärkyä, ellet puhdista huuhtelemalla toksineja suolihuuhtelulla suolestasi ulos, silloin ne imeytyy takaisin elimistöön ja siitä tulee päänsärky, tämä on itse koettu.
        Kaupan mehuissa ei ole entsyymi pisaraakaan tallella koska ne säilyy n 8 tuntia mehutuksesta, joten ne ei toimi ouhdistajana.

        Suosittelen koko elämä remonttiin ettei ainoa maksasi poksahda.


    • kokeile

      maitohappobakteereita sellaisia jossa on montaa erinlaista samassa. ota aamulla ja illalla. raskaana oleville on maitohappobakteeri myös hyväksa, siitä saa osansa myös vauva.

    • Ketjun aloittaja

      Minä olen melko varma että mulla ruokatorven tulehdus, sillä oli se hienompi nimi joku refluksi tauti.

      Oireet ovat hyvin identtiset, netissä löytämien kanssa. Närästys lääkkeet ei auta.

      Oireet ovat myös hyvin lieviä, mutta kiusallisia ja ovat ajottain poissa. Perjantaina on lääkäri aika, katotaan mitä lääkettä tähän saa. Saampa ainakin varmistuksen.

      Ihmettelen miten tälläisen voi saada, ruokatorvi on kai tulehtunut liiasta nielemisestä, tai huonosta asennosta nukkuessaan, tai jostain muusta selittämättömästä syystä, minulla kun ei ole ikinä ollut vastaavaa.

      • pete...

        jep ja siihen auttaa tosi hyvin ZOLT tai nexium! Zolt samaa, mutta halvempaa! Pitää ottaa kuurina joka päivä 1 tabu! Ja sitten ruokaan, mausteet ja suola pois, kovat rasvat,ruisleipä koska hapanta. limsat, hapokkaat juomat,tuoremehut ja kalja, nämä kaikki närästää. esim miedosti maustettu broileri, tonnikala ja tumma riisi/tumma makaroni on hyviä. koita näin ja lisää sitten vähitellen ja kato mikä närästää..?


      • tietoa.

        Refluksitauti aiheuttaa ruokatorven tulehdusta
        pitkällä aikavälillä.Happo nousee ruokatorveen
        kun sulkijalihas on löystynyt.Sinun ruokatorvesi
        ei ole tulehtunut liiasta nielemisestä,nukkumi-
        sesta tai selittämättömästä muusta syystä.
        Hyvä kun menet lääkäriin lääkkeillä ja ruoka-
        valiolla pystytään auttamaan asiaa,vaikeissa
        tapauksissa fundo.


      • Ketjun aloittaja
        pete... kirjoitti:

        jep ja siihen auttaa tosi hyvin ZOLT tai nexium! Zolt samaa, mutta halvempaa! Pitää ottaa kuurina joka päivä 1 tabu! Ja sitten ruokaan, mausteet ja suola pois, kovat rasvat,ruisleipä koska hapanta. limsat, hapokkaat juomat,tuoremehut ja kalja, nämä kaikki närästää. esim miedosti maustettu broileri, tonnikala ja tumma riisi/tumma makaroni on hyviä. koita näin ja lisää sitten vähitellen ja kato mikä närästää..?

        Mitähän uskaltaa enää syödä tai juoda. Jos kaikki nuo pitää jättää. Kaljaa en jätä, enkä suolaa. Vichyn jätin nyt ainakin tilapäisesti ja siiryin tuoremehuun, mutta luin tekstistäsi että sekin pitäisi jättää.

        Minulla ei ole ikinä ennen ollut edes tilapäistä närästystä, sen takia tuo monta viikkoa kestänyt närästys ja kosketusarka ruokatorvi on täysin uutta minulle.

        Mielestäni ole noudattanut melko normaalia ruokavaliota, juonut kahvia kerranpäivässä ja kaljaa viikonloppusin. Käyttänyt myös suolaa ja rasvaa kohtuudella. Vichyn lisäsin myös ja mitä ilmeisemmin puolitoista litraa kun join sitä päivässä, niin se oli varmaan osa aiheuttaja tälle.


      • Ketjun aloittaja
        tietoa. kirjoitti:

        Refluksitauti aiheuttaa ruokatorven tulehdusta
        pitkällä aikavälillä.Happo nousee ruokatorveen
        kun sulkijalihas on löystynyt.Sinun ruokatorvesi
        ei ole tulehtunut liiasta nielemisestä,nukkumi-
        sesta tai selittämättömästä muusta syystä.
        Hyvä kun menet lääkäriin lääkkeillä ja ruoka-
        valiolla pystytään auttamaan asiaa,vaikeissa
        tapauksissa fundo.

        Tuo on hyvä tietää.

        Mitenhän pitkällä aika välillä se sitä sitten aiheuttaa ruokatorven tulehdusta?

        Minulla on oireita ollut jo toista tai kolmatta viikkoa.

        Puhutaanko vuosista vai kuukausista?


      • pete...
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Mitähän uskaltaa enää syödä tai juoda. Jos kaikki nuo pitää jättää. Kaljaa en jätä, enkä suolaa. Vichyn jätin nyt ainakin tilapäisesti ja siiryin tuoremehuun, mutta luin tekstistäsi että sekin pitäisi jättää.

        Minulla ei ole ikinä ennen ollut edes tilapäistä närästystä, sen takia tuo monta viikkoa kestänyt närästys ja kosketusarka ruokatorvi on täysin uutta minulle.

        Mielestäni ole noudattanut melko normaalia ruokavaliota, juonut kahvia kerranpäivässä ja kaljaa viikonloppusin. Käyttänyt myös suolaa ja rasvaa kohtuudella. Vichyn lisäsin myös ja mitä ilmeisemmin puolitoista litraa kun join sitä päivässä, niin se oli varmaan osa aiheuttaja tälle.

        kalja, vichy ja varsinki tuoremehu on tosi närästysjuomia, jos ruokatorves poltetta! kahvi myös jos tupakoi. vesi on paras! sipsit ja suklaa laukasee varmasti närästyksen! Mutta tee nyt ensin niin, että haet zolttia nexiumia ja kuurin aikana et syö ja juo näitä mitä sulle neuvoin! 3vkoa ja voit tosi hyvin!!!


    • Jellonapro

      Tietääkö kukaan mikä on kun keskelle rintaa vihloo inhottavasti ja suussa on happaman maku?
      Onko kyseessä ruokatorven tulehdus?
      kävin lääkärissä ja sain kuurin keuhkoputken tulehdukseen. Voiko keuhkoputken tulehdus tuottaa vastaavan kivun?
      Jos on ruokatorven tulehdus niin paraneeko se yksinään ajan myötä.

    • nexium

      mulla ollut nexium käytössä kohta 2 viikkoa, eikä vielä kyllä apua vaivaan. 2 kuukautta kokeissa rampannut eikä mitään vakavaa löydy. välillä todella kipeä ruokatorvi ja nielemis vaikeuksia pari kertaa ollut. gastroscopia parin viikon päästä. mutta kuulemma meneekin jonkin aikaa ennen kuin alkaa lääke tehoamaan.

    • ssdf

      Kokeile valmarinia.(saa luontaistuota kaupoista),Itselleni tehosi sen lisäksi ubikinoni. Eli ihan noiden apteekkilääkkeiden kanssa voi noita nauttia.Tää vaiva on sen verran kiusallinen,että jos patenttivastauksen saisi, niin olisin minäkin kiitollinen,mutta noita kannattaa kokeilla

    • olen Janski

      Voiko närästys tuntua korvissa ja leuassa saakka? Olen ihmetellyt mistä korvani ovat kipeytyneet ja lääkärillekin kävin näyttämässä mutta tulehdusta ei korvissa ollut.

      Poskionteloissa oli räkää joten sain antib. kuurin sitä varten. Korvissa oleva kipu vaan tuntuu lisääntyvän ja ottaessani rennien se helpotti hetkeksi... Hetkinen... Siis voiko nämä kaikki oireet johtua (korvat, hampaa ja kurkku) mahahapoista.

      Lääkäri totesi että kurkku on takaa punainen ja korvakäytävät tuntuivat aroilta kun se korvaan työnsi sen lamppunsa.

      Haluaisin nähdä jostain listan jossa olisi ruokia joita kannattaa syödä, en listaa mitä ei kannata. Joten jos jollakulla on tiedossa kys. listaa olisin kiitollinen linkistä tai vaikka itse kirjoitettuna viestinä :)

    • joulua odotellessa

      Voi tuntua vaikka missä - itsellä närästys ei edes tunnu pelkästään "perinteisesti" kurkussa poltteena, vaan kirvelynä jopa nenässä ja silmissä.

      mitä ei kannata syödä/juoda

      hiilihapolliset juomat
      kahvi
      musta tee
      tuoremehut (mustaherukkamehu käy ainakin minulle - itsetehty)

      suklaa
      sipulit
      tulisesti maustetut ruuat
      pippurit (etenkin musta ja mauste - viher ja roseepippureita kannattaa kokeilla sopii tai sitten ei)
      Kaikki paistettu!! etenkin jos rasvalla paistaa.
      Rasvainen ruoka ylipäätänsä (pitsat yms)
      juustot (edam yleensä minulle käy, mutta kermajuustot puhumattakaan briestä oireilee)
      sipulit jopa purjo (joillekin käy purjo ja joskus)
      keräkaali
      sitruuna
      omena

      siinä minun karttelulista - ei noita loppuikää tarvitse kartella, mutta se 3-4viikkoa kun hoitaa lääkityksen kera itsensä kuntoon niin taas kestää - seuraavaa stressiin asti =D (tai seuraavaan kertaan kun monena päivänä ärsyttää mahaa)

      itsellä maha kestää pitsan silloin tällöin, mutta vaikkapa suklaata, pitsaa ja sipsejä peräkkäisinä päivinä niin taattu juttu että taas närästelee ja röyhtäilyttää pari viikkoa

      kannattaa myös sanoa oireeesta lääkärille, ettei esim määrää mahaa helposti ärsyttäviä antibiotteja sairauksien yhteydessä.

      Nexium ja Zolt toimineet minulla.. ja niiden kanssa voi ottaa gaviscolon nopeaa närästyksenviejää (vähän kuin rennie, mutta tehokkaampi)

    • Dian

      Mua vaivaa öisin närästys mutta olen huomannut että omassa tapauksessa pelkkä stressi närästää :(
      Kummasti helpottaa ku on asiat hyvin.

    • Kookas palleatyrä

      Vuosi sitten minua alkoi vaivata närästys. Kävin gastroskopiassa ja minulla todettiin kookas palleatyrä. Lääkäri ilmoitti että loppuelämän lääkitys esim. nexium maksimimäärällä tai palleatyräleikkaus. Söin Nexium-lääkettä maksimimäärän 3 kk ja se auttoi närästykseen. Kun lopetin Nexiumin syönnin närästys palasi.
      Noin vuosi ennen närästyksen alkua totesin itse etten taida sietää laktoosia (maha alkoi olla kuralla vähän väliä, lopulta joka päivä ja lisäksi uloste oli välillä limaista, vaivat alkoivat pikkuhiljaa 40 vuotta täytettyäni, aiemmin olin juonut maitoa päivittäin lähes oireettomasti).
      Tästä asiasta kerroin lääkärille, joka ei osannut yhdistää laktoosi-intoleranssia ja närästystä, varmaankin koska minulla on kookas palleatyrä. Minua tutki kolme erikoislääkäriä eivätkä kukaan yhdistänyt laktoosiallergiaa vaivoihini.
      En halunnut syödä lääkkeitä loppuelämääni (sivuvaikutuksena mahdollisesti tulvaisuudessa allergia tai aikojen kuluttua kasvain) enkä mennä leikkaukseen, jos ei ole aivan pakko. Siispä päätin yrittää ruokavalion muutosta kokeilemalla ensin laktoositonta ruokavaliota. Lopetin myös Nexiumin syömisen. Noin kuukauden kuluttua närästys hävisi. Olen nyt olut täysin laktoosittomalla ruokavaliolla puoli vuotta eikä närästä. Jos syön vahingossa jotain mikä sisältää laktoosia, närästys palaa takaisin hetkeksi.

    • Reflluksi

      Ei mitään apua Gastronlelista eikä mistään muustakaan ihmepilleristä.

      Nexium auttaa vähän mutta aika tulossa tähystysleikkaukseen josta sitten lopullinen apu tulee.

      Kirurgin veitsi ainoa apu, näin sanoi lääkäri.

      Haponestolääkkeitä olen syönyt kourakaupalla 20 vuotta joten tietoa ja kokemusta asiasta on.

      • Taikajuoma

        Tämä on jo aika vanha keskustelu mutta toivottavasti apua jollekkin, eli itse kärsin joka päiväisestä närästyksestä. En osta kalliita närästyslääkkeitä, kokeilkaapa tätä! 1 teelusikallinen ruokasoodaa ja sitten kaadat sen vesilasiin, sekoitat ja se on siinä. Tulee halvemmaksi ja närästys loppuu kuin seinään!


    • Artsi5896

      Ruokasooda toimii. Närästyksen aiheuttaa, väärä ruokavalio, liikunnan puute ja stressi. Älkää syökö närästyspillereitä jos ei ole ihan pakko.

    • Anonyymi

      Kahvi, suklaa, jugurtti (ainaki vanilja jugurtti), punanen maito myllertää oikein, riippuu tietysti kuin paljon niitä käyttää, myllerrys tarkottaa sitä että päiviä putkeen myllää kurkkua ja mahaa, se on ku rasvaa kaikissa ihan pirusti ni tekee nielemisen hankalaks, tökkii, kokeiltu asia ni myllertää, myllerrys on niinku närästystä mm, rasva myllertää kiertää, voi kestää vkonkin jos paljon käyttää eli useasti käyttää niitä.

    • Anonyymi

      Pureskelen raa'an perunan auttaa välittömästi satunnaiseen närästykseen

    • Anonyymi

      Jos ei malta luopua viinistä oluesta ja kahvista yms niin onko mitään tehtävissä?

      Somac 100 Mg on tarvittaessa.

      Jokin kombo millä akuutti tilanne kuriin?

      Vatsa kuin pallo ja joskus herää kun hapot kurkussa ja sydän hakkaa yms

    • Anonyymi

      Lisäaineet, gluteeni, maito, ruis ym kovat viljat pois, niin voi jo helpottaa.

    • Anonyymi

      Niin ja moni on sipuleille yliherkkä tietämättään.

    • Anonyymi

      Mene refluksi leikkaukseen ellei ole helikobakteeri joka on helppo hoitaa lääkekuurilla.
      Happosalpaajia syömällä saat suolistoosi polyyppejä jotka muuttuvat syöväksi ja siinä vaiheessa kun syöpäkasvaimet läpäisevät suolen pinnan syöpä leviää joka paikkaan.
      Somac, rennie ym. alentaa happamuutta jolloin ruoka menee sulamattomana suolistoon ja syöpä saa alkunsa.

    • Anonyymi

      Ruokalusikallinen perunajauhoja sekoitetaan lasilliseen kylmää vettä, juodaan ruokailun jälkeen. Auttaa !

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3451
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1508
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1277
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1151
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      815
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      779
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      47
      772
    Aihe