Missäköhän sijaitsee ja miten avataan termostaatti tässä Yanmarissa jotta makeavesihuuhtelu huuhtelee kaikki paikat?
Termostaatti auki Yanmarista?
14
3231
Vastaukset
- knooli
Termostaatti sijaitsee koneen etupuolella,ylhäällä.Siihen tulee letku suoraan vesipumpulta ,joka taas sijaitsee koneen etuosassa alhaalla.Vesipumppuun tulee letku läpiviennistä jossa yleensä on hana.Ko.läpiviennistä kone imee jäähdytysvetensä.
Ym.termostaatti,tai oikeammin sen kansi avataan 10 lenkkiavaimella.Kansi on kiinni kahdella ruuvilla.Termostaatin(kannen) edestä saattaa mennä polttoaineputki joka ahdistaa ko.kannen irroitamisesta.
Ps.Ym.kannesta lähtee ylöspäin letku joka menee joko suoraan tai lappoventtiilin kautta pakokäyrään. - Jouko
Yksipyttyisestä en tiedä, mutta kaksipyttyisessä Yanmarissa termostaatti on moottorin yläosassa. Nyt kun vaan muistaisi, mutta pari 10mm mutteria auki, niin lähtee kotelo irti, kotelosta lähtee jäähdytysvesiletku moottorista pois. Tämän kotelon/kannen alla on termostaatti, jonka voi nypätä pois huuhtelun ajaksi. Tiivistettä pitää varoa tai sitten vaihtaa. Itse olen laittanut termostaatin talveksi pilttipurkkiin glykoliseokseen ja vasta keväällä takaisin.
- 1 GM
Imuletku ämpäriin jossa 50/50 vesi- ja glygoli seos. Letku joka ruiskuttaa veden pakoputkeen irti ja laitetaan se puhaltamaan takaisin ämpäriin. Kone käyntiin ja seosta kierrätetään niin kauan kunnes sormea ei kärsi enää pitää ämpärissä. Näin termostaatti on varmasti auennut ja koko kone huuhdeltu. Sitten letkut kiinni koneen yläpuolelle, jotta pakkasneste ei pääse valumaan ulos koneesta. Ilma on myös yksi tekijä, joka vauhdittaa kannen ruostumista. Miksi haluatte irroittaa termarin?
- 1 GM
1 GM kirjoitti:
Imuletku ämpäriin jossa 50/50 vesi- ja glygoli seos. Letku joka ruiskuttaa veden pakoputkeen irti ja laitetaan se puhaltamaan takaisin ämpäriin. Kone käyntiin ja seosta kierrätetään niin kauan kunnes sormea ei kärsi enää pitää ämpärissä. Näin termostaatti on varmasti auennut ja koko kone huuhdeltu. Sitten letkut kiinni koneen yläpuolelle, jotta pakkasneste ei pääse valumaan ulos koneesta. Ilma on myös yksi tekijä, joka vauhdittaa kannen ruostumista. Miksi haluatte irroittaa termarin?
pala teippiä vielä pakokäyrän vesiletkun reikään, jottei pakokaasut tule konetilaan.
- -Mika-
1 GM kirjoitti:
Imuletku ämpäriin jossa 50/50 vesi- ja glygoli seos. Letku joka ruiskuttaa veden pakoputkeen irti ja laitetaan se puhaltamaan takaisin ämpäriin. Kone käyntiin ja seosta kierrätetään niin kauan kunnes sormea ei kärsi enää pitää ämpärissä. Näin termostaatti on varmasti auennut ja koko kone huuhdeltu. Sitten letkut kiinni koneen yläpuolelle, jotta pakkasneste ei pääse valumaan ulos koneesta. Ilma on myös yksi tekijä, joka vauhdittaa kannen ruostumista. Miksi haluatte irroittaa termarin?
konetta niin kauan, että termari on auennut? Ja koko ajan ilman pakoputkiston jäähdytystä?
En suosittele edellä mainittua tapaa. Yksinkertaisesti siksi, että tuon pikkudieselin perässä on yleensä muovinen pakoputkisto.
Jotta kone lämpenisi niin paljon, että termostatti aukeaa ja glygoliseos pääsee koneessa joka paikkaan, täytyy konetta käyttää niin kauan että pakoputkisto on ilman jäähdytystä jo sulamispisteessä!!!
Mieluummin se termostaatti pois paikoiltaan ja muuten edellä kuvatut toimenpiteet. Ei tarvii konetta käyttää minuuttiakaan.
-Mika- - 1GM
-Mika- kirjoitti:
konetta niin kauan, että termari on auennut? Ja koko ajan ilman pakoputkiston jäähdytystä?
En suosittele edellä mainittua tapaa. Yksinkertaisesti siksi, että tuon pikkudieselin perässä on yleensä muovinen pakoputkisto.
Jotta kone lämpenisi niin paljon, että termostatti aukeaa ja glygoliseos pääsee koneessa joka paikkaan, täytyy konetta käyttää niin kauan että pakoputkisto on ilman jäähdytystä jo sulamispisteessä!!!
Mieluummin se termostaatti pois paikoiltaan ja muuten edellä kuvatut toimenpiteet. Ei tarvii konetta käyttää minuuttiakaan.
-Mika-funtsin samaa asiaa, kun sen ekan kerran tein. Ongelmia ei kuitenkaan ollut eikä vaimennin/putkisto ole sulanut. Kierrokset pidän tyhjäkäynnillä. Vinkin sain Fe 83.org sivuilta, jossa tapa tuntuu olevan yleinen. Lähes jokaisessa Fe:ssä 1GM/1GM 10
- toimii
1 GM kirjoitti:
Imuletku ämpäriin jossa 50/50 vesi- ja glygoli seos. Letku joka ruiskuttaa veden pakoputkeen irti ja laitetaan se puhaltamaan takaisin ämpäriin. Kone käyntiin ja seosta kierrätetään niin kauan kunnes sormea ei kärsi enää pitää ämpärissä. Näin termostaatti on varmasti auennut ja koko kone huuhdeltu. Sitten letkut kiinni koneen yläpuolelle, jotta pakkasneste ei pääse valumaan ulos koneesta. Ilma on myös yksi tekijä, joka vauhdittaa kannen ruostumista. Miksi haluatte irroittaa termarin?
Käytä konetta veneen ollessa vedessä kohtuukaasulla 15 min niin on varmasti termostaatti auennut. Sitten vain pohjaventtiili kiinni, vedeottoletku irti ja glykoli/vesipönttöön (n. 10 l) niin pitkäksi aikaa että lähes kaikki imetty. Sitten tappi letkun päähän ja selvä tuli.
- Tämäkin
toimii kirjoitti:
Käytä konetta veneen ollessa vedessä kohtuukaasulla 15 min niin on varmasti termostaatti auennut. Sitten vain pohjaventtiili kiinni, vedeottoletku irti ja glykoli/vesipönttöön (n. 10 l) niin pitkäksi aikaa että lähes kaikki imetty. Sitten tappi letkun päähän ja selvä tuli.
Vene nostettuna pukilla.
En tyhjennä makeavesisäiliötä vaan johdan sieltä letkun moottorin (1GM) vesipumpulle ja annan koneen käydä lämpimäksi.Sitten letku "ämpäriin" josta glykooliseos samoilla imuilla ajetaan koneeseen.
PS. Vettä pidän säiliössä niin paljon,että saan veneen sisätilatkin siivottua.
Vinkki: Kosteuden poistoon käytän Rainbow "kissan hiekkaa",jota myydään S-marketeissa,sitä "sukkahousuihin" ja luukut kiinni!
Kyllä on pysynyt kuivana.Ja aineen voi sitten kuivata uunissa uuteen käyttöön,mutta muistakaa säilyttää sitä ilmatiiviisti! - 1 GM
toimii kirjoitti:
Käytä konetta veneen ollessa vedessä kohtuukaasulla 15 min niin on varmasti termostaatti auennut. Sitten vain pohjaventtiili kiinni, vedeottoletku irti ja glykoli/vesipönttöön (n. 10 l) niin pitkäksi aikaa että lähes kaikki imetty. Sitten tappi letkun päähän ja selvä tuli.
A: glygolia kuluu varsin paljon ja B: se kaikki menee jo ennestäänkin saastuneeseen Itämereen.
- 1 GM
1 GM kirjoitti:
A: glygolia kuluu varsin paljon ja B: se kaikki menee jo ennestäänkin saastuneeseen Itämereen.
toimii nimimerkin kirjoitusta.
- 1GM10
Vene on jo pukeilla. Täytyy tehdä yhdistelmä näistä kaikista metodeista niin pakoputki ei sula ja glykolia tulee täyteen ja termari irti niin ei tarvitse puolta tuntia käyttää kuten viime vuonna.
- koneesta
Tyhjennä merivesi tyhjennyshanan kautta. Irroita tyhjennyshanan letku. Kierrä irti tyhjennyshana. Asenna letku tai vastaava pidempi letku pölynimuriin ja imuroi ruostesakat koneesta tyhjennysreijän kautta. Kasaa. Poista termostaatti. Purista termostaatilta alaspäin lähtevä letku kasaan esim. lukkopihdeillä jotta vesi kiretää koneen kautta. Sinkin tarkastus. Kaksi ämpärillistä lämmintä/kuumaa makeaavettä koneen läpi ja perään pakkasnesteseos. Öljyt ja suodatin vaihdetaan ennen näitä toimenpiteitä. Muista asentaa keväällä termostaatti takaisin.
- 1GM10
Missä on tyhjennyshana?
- koneesta
1GM10 kirjoitti:
Missä on tyhjennyshana?
Hana on menosuunnassa oikealla alhaalla, siitä lähtee n. kymmenensentin muoviletku pilssiin.
Hyviä kuvia;
http://soverel33.com/Boat/Engine/Index.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305740- 345150
- 292944
- 342424
- 372098
- 152048
- 301768
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191667- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons361593