hehkutuksen merkkivalo lakkasi toimimasta, auto on 124 td250 vm-87 ilman turhia sähköhyveisiä. vaihdoin polttimon mittariin mutta vika ei näyttäisi olevan siinä. hehkurele naksahtaa kun avain on ollut hehkutusasennossa jonkin aikaa ja käynnisty hyvin viasta huolimatta toistaiseksi. aamun ekastartin jälkeen mittaristossa oleva vikamerkkilamppu paloi mutta sammui itsekseen. voiko kotikonstein testata tai mistä pitäisi etsiä vikaa? Hehkun rele ehtoonsa edellä kenties?.
124 hehkun valo
12
3765
Vastaukset
- taavi
Kuvaamasi vika tai vian oire on tutun tuntuinen. Omassani W124 200E -94 ilmeni sama ilmiö. Virta-avain hehkuasentoon ja hehkuvalo ei syttynytkään.
Auto käynnistyi kuitenkin normaalisti oletun hehkutusajan jälkeen.
Olin jo ostamassa uutta hehkurelettä mutta onneksi avulias myyjä kertoi, että vika ei välttämättä ole releessä VAAN HEHKUTULPISTA on yksi tai useampi PIMEÄNÄ.
KANNATTAA TUTKIA HEHKUTULPAT ainakin ensiksi.- diisselin kannattaja
Jep, kyylä se hehkutulppiin viittaa.
Olen viime vuoden aikana teettänyt hehkunvaihdon 3 kertaa aina samalla diagnosilla:
Hehkuttaessa merkkivalo ei pala, mutta syttyy kohta moottorin käynnistyttyä ja palaa hetken.
Aina tähän mennessä on joku hehkuista ollut kaput.
Nyt odottelen vielä neljättä kertaa, niin on kaikki tulpat sitten vaihdettu.
Ps jos jonkun mielestä tuntuu tyhmältä niin eipähän mene kaikki hehkut ainakaan kerralla vaikka samalla Lapin reissulla... - Kolja
diisselin kannattaja kirjoitti:
Jep, kyylä se hehkutulppiin viittaa.
Olen viime vuoden aikana teettänyt hehkunvaihdon 3 kertaa aina samalla diagnosilla:
Hehkuttaessa merkkivalo ei pala, mutta syttyy kohta moottorin käynnistyttyä ja palaa hetken.
Aina tähän mennessä on joku hehkuista ollut kaput.
Nyt odottelen vielä neljättä kertaa, niin on kaikki tulpat sitten vaihdettu.
Ps jos jonkun mielestä tuntuu tyhmältä niin eipähän mene kaikki hehkut ainakaan kerralla vaikka samalla Lapin reissulla...Jos hehkun merkkivalo syttyy noin minuutiksi käynnistämisen jälkeen, on yksi tai useampi tulpista sökö.
Kaikki kannattaa vaihtaa kerralla. - MB 250 TD
Kolja kirjoitti:
Jos hehkun merkkivalo syttyy noin minuutiksi käynnistämisen jälkeen, on yksi tai useampi tulpista sökö.
Kaikki kannattaa vaihtaa kerralla.Entä kun hehkuvalo syttyy normaalisti, mutta on mielestäni "maratonpitkä" -ja jos ei odota sammumista vaan starttaa ns. etuajassa, jatkaa hehkuvalo jonkun aikaa palamista auoton käydessä!
ps. voinko luottaa, että korjaamossa todellakin vaihdettiin kaikki hehkut (niin kuin sovittiin...)?? Tuo oireilu vain panee ihmettelemään. - hehku
Kaikki viisi vaihdettu (124-250TD)ja vika poistui. Kakkosmukin hehku oli sammunut. Kiitos täsmävihjeistä.
Hehkut saa vaihdettua irroittamalla (vain)ilmanputsarin kokonaan ja sitten 12mm pitkästä hylsystä ja nivelestä on apua kun ronkkii imusarjan alta ja väleistä. Paikat on senverran ahtaat että 1/2 tuuman satsi ei sovi, sirommat hylsyvehkeet on oltava.
Ei kannata yrittää pakkasessa pimeessä kuusen alla, lämpösessä tallissa oli sopiva illan homma.
PS. älkää rikkoko johtojen päissä olevia mutterin pidikkeitä, hehkutulpan jengat sopivat M8 mutterille mutta orggis 10 mm mutteri on fixusti toteutettu pysymään asennuksen ajan johdon nokassa. Mun koneessa oli työnjäljistä päätellen käyty ja siitä takuuna täydellinen Vehon hk.
- Glow
Kun yksi hehku palaa toiset jäljelle jääneet ehjät hehkut ottavat enempi virtaa sen palaneen hehkun verran joten jonkin ajan kuluttua palaa seuraava.Kun vaihtaa yhden uuden hehkun uusi ottaa virtaa erilailla kuin vanhat ja näin taas palaa joku seuraava hehku.Vaihtakaa aina kaikki kerralla niin on ja pysyy kunnossa
- jopi
Edellistä viestiä. Sillä itse vaihdoin yhden rikkinäisen tilalle, noin 2vuotta sitte ja ei ole loput vielä menneet rikki. Mutta tietenkin kun nyt olen lähettänyt tämän viestin niin neljä vaihtamatta jättämääni menee rikki :))
- Jannu
jopi kirjoitti:
Edellistä viestiä. Sillä itse vaihdoin yhden rikkinäisen tilalle, noin 2vuotta sitte ja ei ole loput vielä menneet rikki. Mutta tietenkin kun nyt olen lähettänyt tämän viestin niin neljä vaihtamatta jättämääni menee rikki :))
Ei nyt liity varsinaiseen kysymykseen, mutta pari tulppaa on sitten perin veemäisessä paikassa tuossa 200D:ssä. Eli se ihan ensimmäinen siellä keulalla ja sitten kolmas. (laskien, että syylärin päässä on 1.) Nimittäin eilen pulasin uudet hehkut kiinni ja vaikutus oli kyllä huomattava! Ennen sai olla auto 1-2h lohkossa ja sitten hehkuttaa pahimmillaan 15 kertaa, ennenkuin starttasi. Noh, tänä aamuna oli -22c ja ajattelin ihan piruuttani katsoa, käynnistyisikö ekalla hehkulla, onhan se ollut taas 1h lohkossa. Lupasi, muttei käynnistynyt. Hehkutin toistamiseen ja sitten starttasi. Lähdin irroittelemaan lohkon piuhaa ja huomasin, että kelloajastin oli jähmettynyt pakkasessa ja lohko EI olekkaan ollut päällä... Ensin iski paniikki, että voe kiesus, mutta tilanne sitten rauhoittuikin, kun kone kehräsi jo aika tasaseen.
- jopi
Jannu kirjoitti:
Ei nyt liity varsinaiseen kysymykseen, mutta pari tulppaa on sitten perin veemäisessä paikassa tuossa 200D:ssä. Eli se ihan ensimmäinen siellä keulalla ja sitten kolmas. (laskien, että syylärin päässä on 1.) Nimittäin eilen pulasin uudet hehkut kiinni ja vaikutus oli kyllä huomattava! Ennen sai olla auto 1-2h lohkossa ja sitten hehkuttaa pahimmillaan 15 kertaa, ennenkuin starttasi. Noh, tänä aamuna oli -22c ja ajattelin ihan piruuttani katsoa, käynnistyisikö ekalla hehkulla, onhan se ollut taas 1h lohkossa. Lupasi, muttei käynnistynyt. Hehkutin toistamiseen ja sitten starttasi. Lähdin irroittelemaan lohkon piuhaa ja huomasin, että kelloajastin oli jähmettynyt pakkasessa ja lohko EI olekkaan ollut päällä... Ensin iski paniikki, että voe kiesus, mutta tilanne sitten rauhoittuikin, kun kone kehräsi jo aika tasaseen.
Pari päivää sitten oli roikka unohtunut seinästä irti ja ihmettelin että kovin kauan hehkuvalo palaa ja väänsin avaimesta ja kas kummaa mootiri alkoi hurista vähän oli julmankuulonen aluksi.
Siitä sitten vain liikenteeseen pikkasen hirvitti mutta hyvin näyttää kestävän tuon 35,2C pakkasen. - marsumies
Jannu kirjoitti:
Ei nyt liity varsinaiseen kysymykseen, mutta pari tulppaa on sitten perin veemäisessä paikassa tuossa 200D:ssä. Eli se ihan ensimmäinen siellä keulalla ja sitten kolmas. (laskien, että syylärin päässä on 1.) Nimittäin eilen pulasin uudet hehkut kiinni ja vaikutus oli kyllä huomattava! Ennen sai olla auto 1-2h lohkossa ja sitten hehkuttaa pahimmillaan 15 kertaa, ennenkuin starttasi. Noh, tänä aamuna oli -22c ja ajattelin ihan piruuttani katsoa, käynnistyisikö ekalla hehkulla, onhan se ollut taas 1h lohkossa. Lupasi, muttei käynnistynyt. Hehkutin toistamiseen ja sitten starttasi. Lähdin irroittelemaan lohkon piuhaa ja huomasin, että kelloajastin oli jähmettynyt pakkasessa ja lohko EI olekkaan ollut päällä... Ensin iski paniikki, että voe kiesus, mutta tilanne sitten rauhoittuikin, kun kone kehräsi jo aika tasaseen.
Joo, Vehossa vaihdatin kaikki hehkut samalla kertaa..tuli valkotakkinen asentaja, kiroili hetken ja sanoi :"Mietin tässä, hakisinko repullisen nivelpiippuavaimia, ottaisinko imusarjan ensin pois vai katkaisisinko käteni kolmesta kohtaa, et saisin kaikki vaihdettua alle tunnin.."....
Onneksi en alkanut itse vaihtaa..asentaja pudotti vielä yhden vanhan tulpan "sinne jonnekkin" ..onkohan siitä joskus vielä haittaa??
Siis W124 200D vuodelta 1990 - weqwewe
Höpö höpö jäljelle jääneet hehkut ota yhtään enempää virtaa :D :D
- eiolepaljonjärkeä
Hallon nyt sielä,aloitus oli 2003 ja sinä vastaat 2016 ,ei perkele.
Nuo autot on jo mennyttä aikaa sitten.Joku järki pitäs olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse2426762Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r524816Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi1004451Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli94256Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s393743Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1173648Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan683616Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava233511SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha713293Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739532435