Tiivin työilmoitus

Mauke

Eilen sunnuntain Aamulehdessä oli Tiivi-ikkunan työhakuilmoitus. Hakivat itsenäistä rakennusryhmää ikkunoiden asennuksiin.Muuten hyvä, mutta silmiin pisti eräs lause:
" Kokemus ikkunan asennustöistä katsotaan eduksi"
Huh huh...

11

8156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalle

minun tietääkseni heillä on oma kouluttaja uusille ja vanhoille asentajille.tätäkautta pääsee myös uudet tulokkaat alalle.muutenhan tekijät loppuisivat kun vanhat jäävät eläkkeelle.

• haetaan

talonpystysporukoita, ja kerta se on ensimmäinenkin. Ja ainahan raksalla on oppipoikia ollut suoraan kortistosta.

• Hai Tekki

Ikkunan asentaminen ei nyt niin kovin kummoista puuhaa ole.

Käytännössä kaikki amiksen käyneet kirvesmiehet osaavat sen.

Aatteleppa pönttö kuka ne ikkunat rakennustyömaallakin asentaa? Luuletko tiivitaavien erikoismiesten tekevän sen vai olisko se ihan rak. miehet?

Ikkunan asennus on yksi helpoimpia hommeleita.

• parhaiten itse

"Käytännössä kaikki amiksen käyneet kirvesmiehet osaavat sen."

"Ikkunan asennus on yksi helpoimpia hommeleita. "

Nuo lainaukset ovat vähän ristiriidassa keskenään!

Siitä olen samaa mieltä, että ikkunoiden asennus on helppo homma. Mutta ei siinä tarvita ammattikoulun päästötodistusta!

Niin paljoa olen nähnyt ammattilaisiksi itseään kutsuvien yritysten tekemiä virheitä, että jo pitkän aikaa olen päättänyt tehdä kaiken itse.

En ole minkään rakennusalan ammattilainen, mutta uskon vakaasti, että kun teen homman ajan kanssa teen sen varmasti paremmin kuin joku yrityksen värväämä "ammattilainen".

Pisti muuten kesällä silmiini erään remonttifirman maalausporukka. Kaikki olivat nuoria tyttöjä. "Maalarit" olivat aloittaneet urakkansa kukin omalta seinältään (-ulko) ja lisäksi eri paikoista. Lopputulosta voi vain arvella!

• ......

Kyllä olen aivan samaa mieltä, että ikkunanasennus on varsin yksinkertaista puuhaa ja jos talon ikkunat ammattimiehen apuna asentaa, osaa kyllä seuraavan tehdä ihan omin nokkinensa, jos vain on apulainen nostelemassa pokia paikalleen.Joidenkin ikkunafirmojen sivuilla jopa on ohje omatoimiseen asentamiseen.Lisäksi noiden firmojen asennus on aika suolaiseksi hinnoiteltu, joten sellaista palkkaa saa omatoimisesta työstä, että harvempi saa leipätyöstään. Yhden ikkunaasennuksen hinta poislaskettuna tarvikekulut on päälle 150 euroa(siis työn osuus!!!). Amatöörikin heittää vanhan ikkunan pihalle ja asentaa uuden taatusti alle puolentoista tunnin, harjoittelun jälkeen alle tuntiin. Tuosta voi laskea tuntipalkkansa ja kun itse asentaa, niin taitaapi myös työnjälki olla siistimpää.Itse aikoinani en ottanut asennusta vaan otinkylältä timpurin avukseni(Talviaikana, jolloin ei hänellä muita kiireitä).Timpuri otti 50 euroa per ikkuna, joten tuollakin tavalla tuli säästöä verrattuna firman tekemään melkoisesti.

• elää
        ...... kirjoitti:

Kyllä olen aivan samaa mieltä, että ikkunanasennus on varsin yksinkertaista puuhaa ja jos talon ikkunat ammattimiehen apuna asentaa, osaa kyllä seuraavan tehdä ihan omin nokkinensa, jos vain on apulainen nostelemassa pokia paikalleen.Joidenkin ikkunafirmojen sivuilla jopa on ohje omatoimiseen asentamiseen.Lisäksi noiden firmojen asennus on aika suolaiseksi hinnoiteltu, joten sellaista palkkaa saa omatoimisesta työstä, että harvempi saa leipätyöstään. Yhden ikkunaasennuksen hinta poislaskettuna tarvikekulut on päälle 150 euroa(siis työn osuus!!!). Amatöörikin heittää vanhan ikkunan pihalle ja asentaa uuden taatusti alle puolentoista tunnin, harjoittelun jälkeen alle tuntiin. Tuosta voi laskea tuntipalkkansa ja kun itse asentaa, niin taitaapi myös työnjälki olla siistimpää.Itse aikoinani en ottanut asennusta vaan otinkylältä timpurin avukseni(Talviaikana, jolloin ei hänellä muita kiireitä).Timpuri otti 50 euroa per ikkuna, joten tuollakin tavalla tuli säästöä verrattuna firman tekemään melkoisesti.

Laatua pitää vaatia ja tehdä, se on selvä.

Isot valmistajat (esim Fenestra ja Pihla) maksaa toiminimiyrittäjälle 80,- - 90,- verotinta euroa vanhan rapatun kerrostalon ikkunan asentamisesta/ karmi. Ei tahdo alle 4 tunnin/ karmi saada hommia läpi. Siinä on niin monenlaista isompaa ja pienempää puuhaa.

Ja esim. uusien omakotitalojen ikkunoiden asentamisesta 30,- vaikka olisi kiinteitä jop yli 6 m2 ikkunoita osa mukana, suurimmat saattaa painaa jopa satoja kiloja.

Mutta milläs eletään?

• .......
        elää kirjoitti:

Laatua pitää vaatia ja tehdä, se on selvä.

Isot valmistajat (esim Fenestra ja Pihla) maksaa toiminimiyrittäjälle 80,- - 90,- verotinta euroa vanhan rapatun kerrostalon ikkunan asentamisesta/ karmi. Ei tahdo alle 4 tunnin/ karmi saada hommia läpi. Siinä on niin monenlaista isompaa ja pienempää puuhaa.

Ja esim. uusien omakotitalojen ikkunoiden asentamisesta 30,- vaikka olisi kiinteitä jop yli 6 m2 ikkunoita osa mukana, suurimmat saattaa painaa jopa satoja kiloja.

Mutta milläs eletään?

No ei ole urakkahinnoissa hurraamista, jos tuon verran saa ikkunaa kohti. Asennus tarvitsee käytännössä kaksi miestä, joten ei siinä kovin ruhtinaalisille palkoille pääse.Parempi vaihtoehto tosiaan olisi, että asennuksen ostaisi talon omistaja ja ostaisi ikkunat ilman asennusta.Saisi asennusyrittäjä paremman korvauksen ja todennäköisesti myös laatu paranisi kun ei tarvitsisi hosua saadakseen kohtuuelannon.

• mauri22
        ....... kirjoitti:

No ei ole urakkahinnoissa hurraamista, jos tuon verran saa ikkunaa kohti. Asennus tarvitsee käytännössä kaksi miestä, joten ei siinä kovin ruhtinaalisille palkoille pääse.Parempi vaihtoehto tosiaan olisi, että asennuksen ostaisi talon omistaja ja ostaisi ikkunat ilman asennusta.Saisi asennusyrittäjä paremman korvauksen ja todennäköisesti myös laatu paranisi kun ei tarvitsisi hosua saadakseen kohtuuelannon.

ehkä paras ratkaisu kuluttajan kannalta olisi, jos ikkuna-asentajat olisivat suoraan ikkunafirman palkkalistoilla tuntipalkoilla. Tällöin asennus tulisi tehtyä kunnolla ja kuluttajan turva myyjää vastaan olisi hyvä. Takuu,reklamaatio toimisi kunnolla.
        Mitä tuo edellyttäisi? Ikkunamyyjille lisää ammattitaitoa arvioida erilaisten kohteiden ikkun-asennuksiin menevä aika ja sitä kautta asennuskustannus

• Execution
        ...... kirjoitti:

Toi on just sitä "tee se itse" kitupiikki-meininkiä, kun mennään perse edellä puuhun! Okei asennat itse ikkunan, mutta kun sössit homman ja esim. rapatun talon smyygi lohkeaa vanhaa karmia irtiotettaessa niin kukapa muu vastaa siitä kuin "tee se itse mies". Eipä taideta enää sen jälkeen päästä tuntipalkoille kun paikataan rappaukset ja maalataan paikkakohdat, saatika kun kannat ja laitat paikalleen muutama satakiloisia kiinteitä ikkunoita talvella loskassa. Ja mites olet hinnoitellut oman osuutesi vanhojen tuotteiden hävityksen osalta, jätemaksut/ kierrätys? Ja jos oman asennuksesi jälkeen esiintyy lämpövuotoja esim. uretaaniin välillä jäävien ilmataskujen takia, niin itsepä kärsit ja teet työn kahteen kertaan. Mielestäni on helpompaa antaa ammattimiesten hoitaa hommat ja antaa heidän vastata ikkunan ja asennuksen toimivuudesta, jälkien korjaamisesta ja vanhojen romujen kierrätyksestä! Ja on muuten takuulla siistimpää ja nopeampaa toimintaa kun yhdenkään amatöörin tekemä! Ehkä on jonkun mielestä kallista, mutta hei elämä on!

• tällaisella toiminimellä
        Execution kirjoitti:

Toi on just sitä "tee se itse" kitupiikki-meininkiä, kun mennään perse edellä puuhun! Okei asennat itse ikkunan, mutta kun sössit homman ja esim. rapatun talon smyygi lohkeaa vanhaa karmia irtiotettaessa niin kukapa muu vastaa siitä kuin "tee se itse mies". Eipä taideta enää sen jälkeen päästä tuntipalkoille kun paikataan rappaukset ja maalataan paikkakohdat, saatika kun kannat ja laitat paikalleen muutama satakiloisia kiinteitä ikkunoita talvella loskassa. Ja mites olet hinnoitellut oman osuutesi vanhojen tuotteiden hävityksen osalta, jätemaksut/ kierrätys? Ja jos oman asennuksesi jälkeen esiintyy lämpövuotoja esim. uretaaniin välillä jäävien ilmataskujen takia, niin itsepä kärsit ja teet työn kahteen kertaan. Mielestäni on helpompaa antaa ammattimiesten hoitaa hommat ja antaa heidän vastata ikkunan ja asennuksen toimivuudesta, jälkien korjaamisesta ja vanhojen romujen kierrätyksestä! Ja on muuten takuulla siistimpää ja nopeampaa toimintaa kun yhdenkään amatöörin tekemä! Ehkä on jonkun mielestä kallista, mutta hei elämä on!

töissä renkinä niin saa 12e/ikkuna(listotettuna ja pellitettynä)
        ja pitäs asentaa 8 ikkunaa/pvä... välillä menee viikkoja että tuntipalkka hurjat 5e!

• ikkunamies
        tällaisella toiminimellä kirjoitti:

töissä renkinä niin saa 12e/ikkuna(listotettuna ja pellitettynä)
        ja pitäs asentaa 8 ikkunaa/pvä... välillä menee viikkoja että tuntipalkka hurjat 5e!

Itse olen kirvesmies ja fenestralla ollut töissä jo kolme vuotta.. paskaa palkkaa, paskat työolosuhteet ja työ on tuplasti raskaampaa kuin normi raksajätkällä. koittakaapa kantaa satakiloinen ovi neljänteen kerrokseen 12 euron tuntipalkalla ja sitten tuollaiset normi pulliaiset mitkä ei tiedä siitä työstä mitään niin vittuilevat vielä päälle. tehdas ottaa suurimman osan reikä hinnasta että silleen. älkää puhuku siitä mistä ette mitään tiedä!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      65
      2242
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      218
      2119
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      117
      1428
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1190
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      16
      1183
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      104
      1051
    7. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      949
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      84
      930
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      899
    10. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      875
    Aihe