kasvit kuolevat

ääkkistä,voisko joku auttaa?

70 litraisessa akvaariossani on ongelma. Kaikki kasvit kuolevat vain muutama viikko oston jälkeen, enkä ole löytänyt syytä siihen. valonpuutetta sen ei pitäisi olla, illä minulla on oikeankokoinen akvaariovalaisin ja olen pidentänyt valon palamisaikaakin. Tällä hetkellä minulla on kasveina rasvalehtiä ja jokin muu kirkkaanvihreä kasvi, jonka nimestä ei tietoa. mutta nekin ovat kuolemaisillaan. pH-arvo on siinä 7 tietämissä, eli se on kai hyvä?? vesi on aika kalkkista, tai ainakin lasit akvaarion päällä ja lämmitin kalkkiintuvat. saattaisiko se olla syy kasvien huonolle menestymiselle? Puhdistan akvaarioni n. kerran kuukaudessa ja kalat viihtyvät ihan hyvin, joten jos joku tietää mikä on ongelmana, kiitos avusta jo etukäteen.

12

3780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noniin siis

      olen siis myös laittanut seran kasvilannoite tabletteja kasvien juurille, mutta eipä tunnu auttavan. Kenties liikaa ravinteita?

      • hoitaja

        Vai hiekkaan/soraan upottanut ? Onko sinulla ollut akvaario pitkään vai onko suht uusi ? Pidätkö valoja noin 10 tuntia päivästä ? Meilläkin tuo tavallinen rasvalehti on kitunut puolivuotta, jättirasvalehti sen sijaan kasvaa hyvin. Älä lannoitetta ihan juureen vaan vähän kauemmas ettei ravinteita ole liikaa, oletko kokeillut myös nestemäistä.


      • .......
        hoitaja kirjoitti:

        Vai hiekkaan/soraan upottanut ? Onko sinulla ollut akvaario pitkään vai onko suht uusi ? Pidätkö valoja noin 10 tuntia päivästä ? Meilläkin tuo tavallinen rasvalehti on kitunut puolivuotta, jättirasvalehti sen sijaan kasvaa hyvin. Älä lannoitetta ihan juureen vaan vähän kauemmas ettei ravinteita ole liikaa, oletko kokeillut myös nestemäistä.

        hiekassa ne.tai riippuu mikä lasketaan hiekaksi ja mikä soraksi, mutta kuitenkin ei ihan sileää hiekkaa, mutte sellaista karkeaa, mikä on aika yleistä akvaariokaupoissa. no akvaario on ollut noin 2 vuotta, eli aika kauan. koskaan eivät kasvit ole menestyneet, vaikka kaloille on tullut poikasiakin. valot ovat nyt päällä n. 11 tuntia, kun olen pidentänyt aikaa. Jossain vaiheessa kokeilin nestemäistä, mutta nyt olen ajatellut, että tabletti korvaisi sen..?


      • hoitaja
        ....... kirjoitti:

        hiekassa ne.tai riippuu mikä lasketaan hiekaksi ja mikä soraksi, mutta kuitenkin ei ihan sileää hiekkaa, mutte sellaista karkeaa, mikä on aika yleistä akvaariokaupoissa. no akvaario on ollut noin 2 vuotta, eli aika kauan. koskaan eivät kasvit ole menestyneet, vaikka kaloille on tullut poikasiakin. valot ovat nyt päällä n. 11 tuntia, kun olen pidentänyt aikaa. Jossain vaiheessa kokeilin nestemäistä, mutta nyt olen ajatellut, että tabletti korvaisi sen..?

        kokonaan. Tarvitsevat myös nestemäistä. Oletko kokeillut monia erilaisia lajeja ? Esim. vedensuosikkia, argentiinanvesiruttoa tms. nopeasti kasvavia.


    • Kerri

      Vettä kannattas vaihtaa useammin, vaikka joka viikko. Vesiarvot kannattas myös testata ja tarkastella että oisko siellä jotain korjailtavaa. Akvaarion peitinlasi kannattaa pitää puhtaana, että valo pääsis altaaseen mahdollisimman tehokkaasti. Jos loisteputki on ollut jo pitkään käytössä, niin se kannattas vaihtaa uuteen.

    • Ms.x

      Jos sama loisteputki on ollut sulla alusta asti, tai jos se kenties oli jo käytetty, kun sait ne, sen teho voi olla liian surkea. Oppaissa suositellaan, etä loisteputki vaihdettaisiin jo puolen vuoden-vuoden käytön jälkeen uuteen. 2 vuotta ainakin tuntuu tuohon verrattuna kovin pitkältä ajalta.

      Mutta kerroit, että kasvit eivät ole sulla koskaan viihtyneet, kalat kuitenkin voineet ok. ?Oletko huomannut kasvien kuolemissa jotakin yhteistä ? Oletko koskaan mitannut muita vesiarvoja kuin Ph.ta ? Kasveillakin on omia vaatimuksia, ja jotkuhan kalat syövät kasveja. Mitä kaloja sulla siellä on ? Jos vaihdat noin pienessä akvaariossa vain kerran kuussa vettä, se kuulostaa kyllä liian harvoin tapahtuvalta. Vai mitä sanovat viisaammat ?

      Lainaappa kirjastosta hyvä kirja : 100 akvaariokasvia (Markku Varjo). Muistaakseni tuon niminen. Siitä löytyy perustietoa akvaariokasveista.
      (Hitsit muuten, eiks tota kirjaa saa enää mistään kaupoista, olen yrittänyt metsästää sitä netistä ja kaupoista? Toinen kirja, jonka haluaisin, on se Markku Varjon Akvaarion ensiapuopas. Toivottavasti tehtäisiin uudet painokset noista. !??)

    • 1 akvaristi

      Onko akvaariossasi kalkkisia etelän kiviä tai näkinkenkiä/simpukoita koristeena?Niistä ainakin liukenee lisää kalkkia veteen.
      Toiseksi voisit yrittää saada vesilaitokselta tietoa
      vesijohto veden kalkkipitoisuudesta

      • kuolevien kasvien omistaja :D

        pH-arvo on noin 7.2 tai 7.1. ei oo mulla simpukoita tms. no kun on siis ollut toi akvaario n. 2 vuotta, ni oon kyl vaihtanu loisteputken jo kerran, mutta sii voinhan nyt tietty kokeilla, auttaako se, että vaihdan sen. Joo kalat voivat hyvin ja poikasiakin on tullu, että voihan olla, että kalat syövät kasveja. mulla on miljoonakaloja, piikkisilmä ja mustamollyjä. olen mitannut vaan pH-arvon, joten mitä semmoisia muita arvoja minun kannattaisi ensihätään testata?


      • Ms.x
        kuolevien kasvien omistaja :D kirjoitti:

        pH-arvo on noin 7.2 tai 7.1. ei oo mulla simpukoita tms. no kun on siis ollut toi akvaario n. 2 vuotta, ni oon kyl vaihtanu loisteputken jo kerran, mutta sii voinhan nyt tietty kokeilla, auttaako se, että vaihdan sen. Joo kalat voivat hyvin ja poikasiakin on tullu, että voihan olla, että kalat syövät kasveja. mulla on miljoonakaloja, piikkisilmä ja mustamollyjä. olen mitannut vaan pH-arvon, joten mitä semmoisia muita arvoja minun kannattaisi ensihätään testata?

        Käypä akvaarioliikkeissä hakemassa ilmaisia tetran ja/tai seran opaslehtisiä (tai jos oot joskus saanut niitä jostain, niin kaiva esiin.), joista saa perustietoa helposti ymmärrettävään muotoon kirjoitettuna. Itte olen kerännyt kaikki mitä siellä on jakelussa ollut. Hyvää iltalukemista, ja iltaopiskeluhan on todettu olevan kaikkein tehokkain tapa sisäistää uutta. :)

        Ph ilmaisee onko vesi hapanta (alle 7), vai emäksistä(yli 7). Ph.si on ilmeisesti ihan hyvä, meillä on kans 7.2 tai 7.1.

        Moni luulee, että Ph testillä näkee onko vesi kovaa vai pehmeetä ! Oon huomannu tuon, iteki luulin joskus.

        Mittaa nitraatti ja nitriitti:
        Nuo sanat menee helposti sekaisin, mut NITRIITTI on se, jota ei sais olla akvaariossas. Jo 0.5mg/l pitoisuus voi aiheuttaa kaloillesi ongelmia (lukee Tetran opasvihkosessa) Se on paha aine. NITRAATTIa saa olla, olikse jotai alle 25g/l, eli sitä pystyy kasvisi käyttää ruuakseen, mutta sit kun sitä on ylipaljon, 50mg/l ja yli, niin sit se on pahaksi kaikille. Sillon auttaa runsaampi vedenvaihto.

        Osta vaiks sellanen liuskatesti, jossa on useampia testejä samassa (edullisempaa kuin se, että ostat testit erittäin). Se on mielenkiintosta, saat nähä, mm.mikä on vetesi kovuusaste eli kokonaiskovuus (Gh). Kattele kirjoista ja netistä kalojesi ja kasviesi vaatimuksista, kokoa vaikka johki vihkoon tietoja. Auttaa ymmärtämään, miten saat niille mahd.hyvät olot, ja ehkäiset näin ongelmiakin.

        Viisaammat neuvokoon enempi, mää oon kans näissä ihan aloittelija, mutta neuvoja ja ohjeita saanut täältä paljon.


      • dgdfhhdfh
        Ms.x kirjoitti:

        Käypä akvaarioliikkeissä hakemassa ilmaisia tetran ja/tai seran opaslehtisiä (tai jos oot joskus saanut niitä jostain, niin kaiva esiin.), joista saa perustietoa helposti ymmärrettävään muotoon kirjoitettuna. Itte olen kerännyt kaikki mitä siellä on jakelussa ollut. Hyvää iltalukemista, ja iltaopiskeluhan on todettu olevan kaikkein tehokkain tapa sisäistää uutta. :)

        Ph ilmaisee onko vesi hapanta (alle 7), vai emäksistä(yli 7). Ph.si on ilmeisesti ihan hyvä, meillä on kans 7.2 tai 7.1.

        Moni luulee, että Ph testillä näkee onko vesi kovaa vai pehmeetä ! Oon huomannu tuon, iteki luulin joskus.

        Mittaa nitraatti ja nitriitti:
        Nuo sanat menee helposti sekaisin, mut NITRIITTI on se, jota ei sais olla akvaariossas. Jo 0.5mg/l pitoisuus voi aiheuttaa kaloillesi ongelmia (lukee Tetran opasvihkosessa) Se on paha aine. NITRAATTIa saa olla, olikse jotai alle 25g/l, eli sitä pystyy kasvisi käyttää ruuakseen, mutta sit kun sitä on ylipaljon, 50mg/l ja yli, niin sit se on pahaksi kaikille. Sillon auttaa runsaampi vedenvaihto.

        Osta vaiks sellanen liuskatesti, jossa on useampia testejä samassa (edullisempaa kuin se, että ostat testit erittäin). Se on mielenkiintosta, saat nähä, mm.mikä on vetesi kovuusaste eli kokonaiskovuus (Gh). Kattele kirjoista ja netistä kalojesi ja kasviesi vaatimuksista, kokoa vaikka johki vihkoon tietoja. Auttaa ymmärtämään, miten saat niille mahd.hyvät olot, ja ehkäiset näin ongelmiakin.

        Viisaammat neuvokoon enempi, mää oon kans näissä ihan aloittelija, mutta neuvoja ja ohjeita saanut täältä paljon.

        Jos vaihdat että kerran kuukaudessa ei ihme että kasvit kuolevat! Eivät kalatkaan takuulla voi hyvin. Vettä pitäisi vaihtaa vähintään kerran viikossa! Etkä ole tietenkään kypsyttänyt allastasi joten ihan turha kuvitellakaan itseään hyväksi ja vastuulliseksi akvaarionomistajaksi.


      • risukko
        dgdfhhdfh kirjoitti:

        Jos vaihdat että kerran kuukaudessa ei ihme että kasvit kuolevat! Eivät kalatkaan takuulla voi hyvin. Vettä pitäisi vaihtaa vähintään kerran viikossa! Etkä ole tietenkään kypsyttänyt allastasi joten ihan turha kuvitellakaan itseään hyväksi ja vastuulliseksi akvaarionomistajaksi.

        ei siitä niin kauheen kauaa ole kun akvaarion kypsyttämisestä ei tiedetty/puhuttu mitään ja ohje oli että vedenvaihto kerran kuussa... Itse ihan järkytyin kun oli akvaarion pito ollut tauolla miten on ohjeet muuttuneet, enkä varmasti ole ainoa joka on saanut asiaan "valaistuksen" vasta kun on kalat akvaariossa.


      • fish KING
        risukko kirjoitti:

        ei siitä niin kauheen kauaa ole kun akvaarion kypsyttämisestä ei tiedetty/puhuttu mitään ja ohje oli että vedenvaihto kerran kuussa... Itse ihan järkytyin kun oli akvaarion pito ollut tauolla miten on ohjeet muuttuneet, enkä varmasti ole ainoa joka on saanut asiaan "valaistuksen" vasta kun on kalat akvaariossa.

        Ja kuinka kauan akvaristi harrastajat jotka eivät ole saaneet tarvittavaa tietoa akvaarion kypsyttämsiestä, esim. vaivautuneet kysymään paikallisilta akvaario seuroilta tms. pidempi aikaisilta harrastajilta neuvoa.
        On tuo JJärvikin jakanut tietoaan jo kohta neljäkymmentä vuotta.

        On vain oletettu että kalat ovat niin lyhyt ikäisiä eikä harrastus vaadi sen kummempia ponnisteluja omistajalta; kunhan vaan hankkii jonkinmoisen kipon ja senne vettä hiekkaa kasveja sekä kaloja niin homma on siinä.

        Kun alkaa jotakin harrastaa oletettavasti voisi luulla että sen uuden lemmikin eteen tekee melkein mitä tahansa että se saisi elää niissä olosuhteissa jotka sille voidaan järjestää mahdollisimman hyvin ja terveellisesti sekä pitkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14846
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    10. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3039
    Aihe