Sm-sisu puuautona?

Pert.

Onkos näitä enään kellään pöllinajossa, siis sm sarjan sisua? Tuli vierailtua paikallisella Sisujen purkajalla ja ihasteltua entisiä puu sisuja. Tästä vaan tuli mieleen että onko kaikki jo päätynyt romukoppaan? Mieli tekis kyllä hankkia tollanen loppupään "pyöreekoelautanen" sisu pöllinajoon, ovatten vissiin aikansa eläneitä...

27

6052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kule

      ...siina oli yks viimeisempia oikeita kuorma-autoja. Eihan naa nykyset enaan oiken oo muuta ku pullamossopoikien playstanioneita. Olin 80-luvulla pikkukossina isaukon matkassa norjanmaalla sm sisulla, karkeaa oli meno, eika ollu aijalla puukenkia jalassa.

    • Juise

      oli juttu noista suomalaisista myrkytuhojen ajureista, siinä oli vielä joku 94-96 mallin SM-Sisu ajokkina yhessä kuvassa. Eikai se pääsee niillä ruottin teillä oikeuksiinsa? =)

      • sm sisu

        Kyllä joka tuollasia vehkeitä vielä hyvänä pitää on pahasti jäänyt jälkeen. Siis verrattuna nykyajan parhaimmistoon.


      • Pert.
        sm sisu kirjoitti:

        Kyllä joka tuollasia vehkeitä vielä hyvänä pitää on pahasti jäänyt jälkeen. Siis verrattuna nykyajan parhaimmistoon.

        Eihän yli 10vuotta vanhaa autoa enään millään voi verrata uusiin ja niiden ominaisuuksiin, mutta kyse olikin vaan siitä että jaksaako näillä enään kukaan ajaa!?
        Mielestäni ei olisi mitään ongelmaa ajaa yhä näillä sm-sarjan vehkeillä, mutta kuskien saanti näihin autoihin on kuulemma jo pienimuotoinen ongelma. Tuo tosiaan totta että nykyajan autot lähinnä nuorten miesten/kuskien "playstationeita"!
        Itse ainakin kunnioitan autoilijoita jotka kenties joutuvat tai muuten vaan vahaa kunnioittaen ajavat astetta vanhemmalla kalustolla.


      • Juise
        Pert. kirjoitti:

        Eihän yli 10vuotta vanhaa autoa enään millään voi verrata uusiin ja niiden ominaisuuksiin, mutta kyse olikin vaan siitä että jaksaako näillä enään kukaan ajaa!?
        Mielestäni ei olisi mitään ongelmaa ajaa yhä näillä sm-sarjan vehkeillä, mutta kuskien saanti näihin autoihin on kuulemma jo pienimuotoinen ongelma. Tuo tosiaan totta että nykyajan autot lähinnä nuorten miesten/kuskien "playstationeita"!
        Itse ainakin kunnioitan autoilijoita jotka kenties joutuvat tai muuten vaan vahaa kunnioittaen ajavat astetta vanhemmalla kalustolla.

        viime viikolla rahtiauton jota veti 312 SM-Sisu =) Oli särmän näkönen peli vielä vaikka ikää 10 vuotta varmasti.


      • olen vaan
        Pert. kirjoitti:

        Eihän yli 10vuotta vanhaa autoa enään millään voi verrata uusiin ja niiden ominaisuuksiin, mutta kyse olikin vaan siitä että jaksaako näillä enään kukaan ajaa!?
        Mielestäni ei olisi mitään ongelmaa ajaa yhä näillä sm-sarjan vehkeillä, mutta kuskien saanti näihin autoihin on kuulemma jo pienimuotoinen ongelma. Tuo tosiaan totta että nykyajan autot lähinnä nuorten miesten/kuskien "playstationeita"!
        Itse ainakin kunnioitan autoilijoita jotka kenties joutuvat tai muuten vaan vahaa kunnioittaen ajavat astetta vanhemmalla kalustolla.

        jonkin verran kyllästynyt yleensä vanhoilla autoilla työn tekoon. Eihän siinä kyllähän niilläkin muuten mutta kun tuuppaavat olemaan monesti luvattoman huonossa kunnossa, ainakin ne joilla minä olen ajanut. Muuten kyllä arvostan myös vanhoja autoja.


      • Pert.
        olen vaan kirjoitti:

        jonkin verran kyllästynyt yleensä vanhoilla autoilla työn tekoon. Eihän siinä kyllähän niilläkin muuten mutta kun tuuppaavat olemaan monesti luvattoman huonossa kunnossa, ainakin ne joilla minä olen ajanut. Muuten kyllä arvostan myös vanhoja autoja.

        tuppaa olemaan sitten näissä vanhoissa että ovatten sellasia romuja, kun ei huolta jakseta pitää tai ei ehkä keretäkään mutta kuitenkin.
        Onhan niitä sitten muutamia vielä oikein töissäkin. Täytys melkein ruveta kameran kanssa ikuistamaan moisia "harvinaisuuksia" ennenkun katoovat.


      • tykki
        olen vaan kirjoitti:

        jonkin verran kyllästynyt yleensä vanhoilla autoilla työn tekoon. Eihän siinä kyllähän niilläkin muuten mutta kun tuuppaavat olemaan monesti luvattoman huonossa kunnossa, ainakin ne joilla minä olen ajanut. Muuten kyllä arvostan myös vanhoja autoja.

        Ja jos pitää jatkuvasti sahata esim. Helsinki-Oulu -väliä, niin kyllä siinä oppii arvostamaan uuden auton mukavuutta ja vaivattomuutta.


    • teppo

      Vilppulan ympäristössä on näkynyt pyörivän vihreä trippeliakselinen puu-SM kolmeakselisella kärryllä. Muutaman kerran ollut purkamassa sen pienemmän sahan pihassa. Jos en ihan väärin muista niin Kinnaskoski taisi olla sahan omistavan firman nimi.

      • jepulis

        se tosiaan ajaa tietääkseni pelkästään kinnaskosken sahan puita. auton omistajan nimeä en muista


      • sisu...
        jepulis kirjoitti:

        se tosiaan ajaa tietääkseni pelkästään kinnaskosken sahan puita. auton omistajan nimeä en muista

        olisko joku tämmönen kun keurusselän metsäpalvelu tai ainakin jotain sinne päin.


    • sm-kuski

      oli vm91-93 mallin sm-sisut! siis ennen ku tulit celect-moottorit ja pyöreät kojelaudat... ne oli sopivan yksin kertaisia ja varmoja työkaluja! tietysti nykyset on mukavuudeltaan ihan eri tasoa,mutta kyllä tuo sm-sisu toimi pirun hyvin metsässä ja pikkutiellä. ite ajoin useallaki,mm. sm300,sm320,sm340. vuosimallit väliltä -87-92. sm320(punaleima) oli kyllä tosi hyvä metsäauto,se ei nimittäin sammunu juuri millään!

      • Pert.

        oikeetakin kommenttia mikä perustuu kokemukseen. Mitäs käytännön uudistuksia nää "pyöreekoelautaset" pitää sisällään verrattuna näihin -90 pintaan oleviin?
        Olikos nää sisut millä puuta oot ajanu teli-vetosia vai kantotelejä? Vois toisaalta olla parempi ihan kantotelinä, säästäis löpöökin pikitie ajossa.


      • sm-kuski
        Pert. kirjoitti:

        oikeetakin kommenttia mikä perustuu kokemukseen. Mitäs käytännön uudistuksia nää "pyöreekoelautaset" pitää sisällään verrattuna näihin -90 pintaan oleviin?
        Olikos nää sisut millä puuta oot ajanu teli-vetosia vai kantotelejä? Vois toisaalta olla parempi ihan kantotelinä, säästäis löpöökin pikitie ajossa.

        oli nousutelejä! niissä uudemmissa oli tehty hyttiin jouset joka nurkkaan ja se ei oikeen ollu hyvä,sitten tuli tietokonemoottorit ja sähköt meni uusiksi,se pyöreä kojelauta ei kai koskaan oikeen tullu valmiiksi...napit ei oikeen sopini siihen ja olivat miten sattuu.
        eiköhän ne viime vuodet valmistauduttu vaan sen koti-eemelin tuloon ja sitähän taas ei ehditty kunnolla edes alkaan tekemään,kun alkoi renun kans yhteistyö! onneksi muuten alkoi,sillä ei ois mitenkään voinu sisulla onnistua tehdä tämän päivän vaatimuksi vastaava ohjaamoa,ihan vaikka vaan kustannuksien vuoksi.
        renun ohjaamo kuitenki on osoittautunu ihan hyväksi ja toimivaksi,vaikkakin häviää esim. sisätiloissa muille merkeille.


      • Pert.
        sm-kuski kirjoitti:

        oli nousutelejä! niissä uudemmissa oli tehty hyttiin jouset joka nurkkaan ja se ei oikeen ollu hyvä,sitten tuli tietokonemoottorit ja sähköt meni uusiksi,se pyöreä kojelauta ei kai koskaan oikeen tullu valmiiksi...napit ei oikeen sopini siihen ja olivat miten sattuu.
        eiköhän ne viime vuodet valmistauduttu vaan sen koti-eemelin tuloon ja sitähän taas ei ehditty kunnolla edes alkaan tekemään,kun alkoi renun kans yhteistyö! onneksi muuten alkoi,sillä ei ois mitenkään voinu sisulla onnistua tehdä tämän päivän vaatimuksi vastaava ohjaamoa,ihan vaikka vaan kustannuksien vuoksi.
        renun ohjaamo kuitenki on osoittautunu ihan hyväksi ja toimivaksi,vaikkakin häviää esim. sisätiloissa muille merkeille.

        Kun niin haukkuvat cumminssia suuri kulutteiseks niin paljos sulla kulutus on näinden sm:n aikaan ollu? Noin suurinpiirteinen arvio, puuautossa kun niin moni asia vaikuttaa tohon kulutukseen, kuormaukset ymt.


      • sm-kuski
        Pert. kirjoitti:

        Kun niin haukkuvat cumminssia suuri kulutteiseks niin paljos sulla kulutus on näinden sm:n aikaan ollu? Noin suurinpiirteinen arvio, puuautossa kun niin moni asia vaikuttaa tohon kulutukseen, kuormaukset ymt.

        urbaani-legenda,ihan niinku scanian pieni kulutus! :)
        sm-sisut vei normi puunajossa 50-60l. joskus kesäkelillä jopa alle 50l. huom.meillä on suht pitkät ajomatkat,keskiajomatka yli sadan...
        kuskistahan se kulutus eniten on kiinni,varsinki sm340 oli sen suhteen tarkka ajettava,että vei ainetta jos sitä ajo väärin... muutenki joskus miettiny,että fullerin-laatikko ehkä helposti lisää kulutusta,koska jos sitä ei hallitse,niin esim. vaihteiden yli hyppiminen ei onnistu ja muutenki ajotyyli on kuin ajais kilpa-autoa. synkrolaatikoilla voi helpommin ottaa rauhallisesti... muutenhan tuo fulleri on ihan ylivoimainen vaihteisto!
        tuo kulutus on kyllä hauska juttu,kun automerkithän mainostaa joka vuosi,että kulutukset laskee uusissa malleissa 3-4% ja kuitenki nuo kulutukset pyörii ihan samoissa kymmenissä,vaikka kuormat on pienentyny sitä mukaa kun valvonta on kiristyny...


      • Pert.
        sm-kuski kirjoitti:

        urbaani-legenda,ihan niinku scanian pieni kulutus! :)
        sm-sisut vei normi puunajossa 50-60l. joskus kesäkelillä jopa alle 50l. huom.meillä on suht pitkät ajomatkat,keskiajomatka yli sadan...
        kuskistahan se kulutus eniten on kiinni,varsinki sm340 oli sen suhteen tarkka ajettava,että vei ainetta jos sitä ajo väärin... muutenki joskus miettiny,että fullerin-laatikko ehkä helposti lisää kulutusta,koska jos sitä ei hallitse,niin esim. vaihteiden yli hyppiminen ei onnistu ja muutenki ajotyyli on kuin ajais kilpa-autoa. synkrolaatikoilla voi helpommin ottaa rauhallisesti... muutenhan tuo fulleri on ihan ylivoimainen vaihteisto!
        tuo kulutus on kyllä hauska juttu,kun automerkithän mainostaa joka vuosi,että kulutukset laskee uusissa malleissa 3-4% ja kuitenki nuo kulutukset pyörii ihan samoissa kymmenissä,vaikka kuormat on pienentyny sitä mukaa kun valvonta on kiristyny...

        Tuohan on todellakin kohtuullinen lukema. Jotkut kun sitä jauhavat että törkeesti vie ainetta, mutta tuo siitä kaukana... taas nähdään notta miehestä kiinni! Noh. kiitokset kuitenkin tästä informoivasta tekstistä.


    • Tehtaan porttivahti

      Näkyy pyörivän SE:n Varkauden tehdtailla "rospuuttovaraston" ja puunkäsittelyalueen välillä ilman nosturia ja perävaunun kanssa tuollainen "SuomenMestari" keltavihreällä hytillä.

    • ainakii

      on SM sisu puunajossa.

    • Eskolalla on

      SM-sisuja puuautoina Kiimingissä?

      • Juise

        taitaa olla, en oo varma, viime talvena tuli Kemissä vastaan. Seki on siirtoautona, pankat oli tappien kärkiin saakka koivua täynnä


      • pölläri
        Juise kirjoitti:

        taitaa olla, en oo varma, viime talvena tuli Kemissä vastaan. Seki on siirtoautona, pankat oli tappien kärkiin saakka koivua täynnä

        yks -95vm sm-sisu on vienti-autona,mutta vaan varalla! sillä ajetaan sillon kun joku huollossa tai muuten kiirettä...


      • tukinajosta
        pölläri kirjoitti:

        yks -95vm sm-sisu on vienti-autona,mutta vaan varalla! sillä ajetaan sillon kun joku huollossa tai muuten kiirettä...

        Luvian seutuvilta lienee se sininen nokkamallin SR-puuyhdistelmä, joka usein 8-tietä ajellessa tulee Porin Rauman seutuvilla vastaan. Ilmeisesti SR:ääkin huomattavasti harvinaisempi nykyään tukkiautona.


      • näkee
        tukinajosta kirjoitti:

        Luvian seutuvilta lienee se sininen nokkamallin SR-puuyhdistelmä, joka usein 8-tietä ajellessa tulee Porin Rauman seutuvilla vastaan. Ilmeisesti SR:ääkin huomattavasti harvinaisempi nykyään tukkiautona.

        usein näkee punaisen sm sisun puunajossa liikuvan seudulla parkano kankaanpää hämeenkyrö mun tietääkseni jonkun sahan ajossa,kerran olin kuskin juttusilla tankilla yhtäaikaa en tarkkaan muista paljonko se kehui siellä nyt oleva kilometrejä mutta muistaakseni jotain vähän miljoonan päälle ja kaveri vaan naureskellen kehu että koskahan täytyy koneelle tehdä eka remontti.


    • pena B

      510 heppainen sm on rahtiautona Viitasaarelaisella ER SA:lla. Firmalla on myös ainakin nelossarjan Scania.

    • sisu mies

      onha tääl pohjoiskarjalassaki vasta maalattu sm 372 pölliaatona

    • Parempi myöhään!

      Tiesin heti otsikosta että tän täytyy olla vanha ketjua ja tosiaan kahdeksan vuotta sillä on ikää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe