Pulmicort

ummikko06

Kuinka hyvin suu pitää huudella pulmicortin jälkeen? Ja mistä tietää jos tulee jokin tulehdus nieluun/suuhun?

Olen käyttänyt Pulmicortia nyt kaks viikkoa ja puolet tästä ajasta ääni on ollut käheänä. Puhuessa alkaa heti ääni häipyä. Onko syy lääkkeessä vai missä?

9

11556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • happea

      Pulmicort aiheutti minullekin äänen käheyttä. Koska ammatissani joudun käyttämään ääntäni paljon, jouduin vaihtamaan lääkkeen muutaman kuukauden käytön jälkeen eri merkkiin. Pulmicort aiheutti minulle myös muita haittavaikutuksia, joten lääkkeen vaihto oli siinäkin mielessä minulle paras vaihtoehto. Sinunkin ehkä kannattaa keskustella lääkärisi kanssa lääkkeen vaihdosta, jos oireesi pahenevat.

      Suu ja kurkku kannattaa kurlata hyvin käytön jälkeen. Eikä lääkettä pidä missään nimessä niellä.

    • Mummu

      Ompa ihme, että kyselet suunhoito-ohjeita...kun minulle määrättiin tuota samaa lääkettä sain tarkat suunhoito-ohjeet sairaanhoitajalta sekä henkilökohtaisesti, että paperilla mukaan kotiin.
      Myös muista haittavaikutuksista kerrottiin tarkoin. Tämä vaan tiedoksi, kuinka eri paikoissa suhtaidutaan potilaisiin ja lääkitykseen eri tavalla.
      Ikävää on se, että jos potilas ei osaa kysyä aina kaikkea....ja miten osaisikaan....

    • suzyanne

      Suu tulee purskuttaa & kurlata ( jos pystyy ) kortisoni - suihkeiden jälkeen. Ja hammaslääkäri sanoi, että hampaiden harjaus on suositeltavaa.

      Jos ilmestyy kielen pinnalle, suun limakalvoille tai nielun tuntumaan sellaisia vaaleita laikkuja puhutaan yleensä sammaksesta. Niiden hoitoon on antibiootit nieltävänä, imeskeltävänä ja voiteena
      ,sekä tippana (suuhun käytettävänä) käytössä.
      Jotkut ovat saaneet avun puolukasta / karpalosta.

      Minä olen käyttänyt niistä kaikkia...

      Mutta jos olet vasta tullut astmalääkkeiden käyttäjäksi, kannattaa kiinnittää hyvää huolta suun hygieniaan, sillä hampaat kellastuvat lääkkeiden haittavaikutuksena ja reikiintyminen lisääntyy.

      Minulla oli ennen "kirkkaampi" ääni, mutta kyllä ne on "tummentaneet" ääntä, eikä laulaminen enää tahdo onnistua, vaikka se olisikin hyvä astman kannalta. Älä puhu väkisin, äläkä kuiskaa. Jää palan imeskelystä voisi ehkes olla apua...

      Toivottavasti tästä vastauksesta oli edes jotain apua. Oikein hyvää vointia & syksyä t. Suzyanne

      P.S. Onko se Pulmicort jauhemuotoisena turbu - halerissa, vai onko se nesteenä Spiran kautta otettuna? Jos se on Spiralla (paine ilma - komressori) otettuna, silloin pitää huuhtoa sen lääkesumun jäljiltä myös kasvot. Tämä koskee siis vain nestemäistä muotoa, jos hengitetään maskin kautta. Mulla on nimittäin tää itselläni ja joskus on ollut myös turbuhalerina. Toivon, että tää vastaus ei nyt sekoittanut liikaa...

      Ystävällisin terveisin Suzy

      • ummikko06

        neuvoista! Olen todellakin täysin aloittelija näiden kanssa. Otan tosiaan pulmicortin jauheena millä lie laitteella (sellainen mistä se imaistaan) ja lääkäri vain sivulauseessa mainitsi että suu tulee huuhtoa käytön jälkeen...

        Ääntä tarvitsen paljon työssä joten täytyy pohtia tuota lääkkeen vaihtamista.

        t.ummikko


    • huolissani

      myös ääneni käheydestä, joka on radikaalisti pahentunut nyt viimeisen parin viikon sisällä. Jo pienikin puhuminen alkaa tuntua hankalalta, ja laulamisesta ei meinaa tulla enää yhtään mitään. Huolestuttaa, kun olen laulanut kuorossa pian seitsemän vuotta, että onko tuo rakas harrastus nyt lopullisesti jätettävä.
      Astmaa minulla alettiin epäillä pitkittyneiden yskien, ynnä hengityksen ahdistuksen jälkeen (ei vinkumista) toissa talvena. Vuosi takaperin kesällä olin ilman lääkitystä kolmisen kuukautta, kun tuntui ettei mitään oireita ole, mutta heti syksyllä tuli jälleen kova pitkittynyt yskä, jolloin aloitin taas lääkityksen, ja se on nyt ollut minulla yhtäjaksoisesti siis vuoden verran.
      Aivan alunpitäen Seretideni oli sitä "pulverimaista", mutta kun silloin jo tuntui jonkin verran äänen käheyttä, niin se vaihdettiin kokeeksi nyt vuosi sitten tähän sumutteeseen. Aluksi en niin kärsinyt käheydestä, mutta kun lääkkeen vahvuutta lisättiin parisen viikkoa sitten, paheni käheys ihan radikaalisti. Lääke on Seretide Diskus 25/250 evohaler.

      Koko "torvi" tuntuu minulla muutenkin kuin olisi raastinraudalla raastettu. Mikä neuvoksi?

      • Mummu

        Oletko käynyt sen jälkeen kun astmasi todettiin fysioterapeutin tai logopedin luona opettelemassa uutta tai oikeata hengitystekniikkaa ?
        Nuo astmasuihkeethan vaikuttavat ääneen, mutta heti kun minulla todettiin astma olin 1,5 h fysioterapeutin luona ihan opettelemassa hengitystekniikkaa.....uskomatonta on, että vaikka olenkin hengittänyt kohta 47 vuotta, aina välillä vain unohtuu se oikea tekniikka. Hengitys auttaa äänen tuottamiseen ja jaksamiseen. Joudun puhumaan paljon ja ergonomisesti oikea asento ja hengitys......ja jaksan puhua.


      • astma(ko)
        Mummu kirjoitti:

        Oletko käynyt sen jälkeen kun astmasi todettiin fysioterapeutin tai logopedin luona opettelemassa uutta tai oikeata hengitystekniikkaa ?
        Nuo astmasuihkeethan vaikuttavat ääneen, mutta heti kun minulla todettiin astma olin 1,5 h fysioterapeutin luona ihan opettelemassa hengitystekniikkaa.....uskomatonta on, että vaikka olenkin hengittänyt kohta 47 vuotta, aina välillä vain unohtuu se oikea tekniikka. Hengitys auttaa äänen tuottamiseen ja jaksamiseen. Joudun puhumaan paljon ja ergonomisesti oikea asento ja hengitys......ja jaksan puhua.

        Minulla on ollut Pulmicort käytössä aiemminkin ja nyt on taas ollut muutaman päivän. En ole tähän päivään mennessä ainakaan huomannut sen käheyttävän ääntäni. Toivottavasti näin ei käy,koska rakastan laualamista.


    • Aria

      Olen itse astmaatikko pienestä alkaen n.2-vuotiaana iski astma ja olen 17-vuotias vieläkin sairastan astmaa. Käytän aina pulmicort ja bricanylia ja olen huomannu että nämä kysseiset läkkeet aiheuttavat minulle paljon finnejä ja ihoni on aina kuiva.

    • Astmaatikko 97

      Outoa... Minulle ei ole koskaan kerrottu suun huuhtelemisesta pulmicortin jälkeen. Minulla se lääke on semmoisessa "putkessa", joka käännetään oikealle sitten vasemmalle ja sitten vedetään syvään henkeä ja pulmicortia tulee. En oikeastaan käytä pulmicortia muulloin kun siitepöly aikoina. Bricanulia käytetään samanlailla kuin pulmicorti. Jos yöllä alkaa henkeä ahdistaa liikaa käytän bricanulia. Lääkkeet ovat pulveria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe