Nyt on AMK:n hakuaika menossa niin ajattelin hakea terveydenhoitajaksi, haaveena olisi työskennellä jossain koulussa/oppilaitoksessa terveydenhoitajana, tai työterveydenhuollossa. Mutta kun terkkari saa myös sairaanhoitajan tutkinnon, niin joutuu opiskelun aikana samoihin työharjoitteluihin kuin sairaanhoitajatkin, eli sairaaloiden vuodeosastoille jne, perushoito suorastaan pelottaa/ällöttää mua.. mitä siinä oikein joutuu tekemään? Ja olen kuullut että terkkareiden tilanne on heikko, töitä on vähän, niin jos en saisi terkkarin hommia niin joutuisin työskentelemään sairaanhoitajana?? Onkohan tuo ala sit mua varten ollenkaan? Kuitenkin tuo terveydenhoito kiinnostaa eniten, enkä tiedä mitään muutakaan alaa mitä voisin opiskella.. Lukiostakin jo 2v aikaa eli olisi hyvä jo päästä opiskelemaan jotain ammattia itselleni... Neuvoja? Kokemuksia?
Kannattaako hakea terveydenhoitajaksi?
26
22894
Vastaukset
- tähti
Moi, Itse en ehkä suosittelisi terveydenhoitajaksi lukemista. Koulu on pitkä, kestää 4 vuotta ja noita terveydenhoitajan töitä ei ole hirvesti tarjolla kouluissa. Todennäköisesti sairaanhoitajan hommia joutuis jonkun aikaa ainakin tekemään. Ja sairaahoitajan hommat on myös perushoitoa. Kannattaa miettiä vaihtoehtoisesti esim. ravitsemusterapeutin, psykologin, röntgenhoitajan, farmaseutin, suuhygienistin hommia.
- ent. terkkari
Aivan, terv.hoitajat tekevät monissa työpaikoissa sair.hoit töitä. Ei ne sairasvastaanotot ole mitään verenpaineen mittauksia todellakaan.
Olet oikeassa ennemmin nuo mainitsemise ammatit ja lisäisin itse vielä: optikko, jalkahoitaja, opettaja(käsityö),apteekkari, puheopettaja...
Siinä lista vastaavalla lukemisella tai jopa vähemmällä ja mukavempi työ ja paremmat työehtosopimukset. - vielä äskeiseen
ent. terkkari kirjoitti:
Aivan, terv.hoitajat tekevät monissa työpaikoissa sair.hoit töitä. Ei ne sairasvastaanotot ole mitään verenpaineen mittauksia todellakaan.
Olet oikeassa ennemmin nuo mainitsemise ammatit ja lisäisin itse vielä: optikko, jalkahoitaja, opettaja(käsityö),apteekkari, puheopettaja...
Siinä lista vastaavalla lukemisella tai jopa vähemmällä ja mukavempi työ ja paremmat työehtosopimukset.Toimin nykyisin ohjaajana. Tv. ent. terkkari
- hakija07
vielä äskeiseen kirjoitti:
Toimin nykyisin ohjaajana. Tv. ent. terkkari
juu kiitti neuvoista, nuo ammatit ei kyl ole ihan sitä mitä haluaisin.. jos en hae terkkariks niin en sit tiiä yhtään et mitä haen lukemaan..:/ Mut saisko kysyä et minkälaisena ohjaajana toimit?
- sama uudelleen
hakija07 kirjoitti:
juu kiitti neuvoista, nuo ammatit ei kyl ole ihan sitä mitä haluaisin.. jos en hae terkkariks niin en sit tiiä yhtään et mitä haen lukemaan..:/ Mut saisko kysyä et minkälaisena ohjaajana toimit?
Toimin lastenohjaajana srk.lla. Pidän alle kouluikäisten lasten päiväkerhoja ja perhekerhoa.
- no....
ent. terkkari kirjoitti:
Siinä lista vastaavalla lukemisella tai jopa vähemmällä ja mukavempi työ ja paremmat työehtosopimukset.Huomautan vain, että esim. apteekkariksi pääsee vasta, kun on ensin lukenut farmaseutiksi ja sen jälkeen vielä proviisoriksi, ja nämähän on yliopisto-tutkintoja. Käsityöopettajakin on yliopistotutkintoja lisään vielä, että tuo "puheopettaja" on varsinaiselta koulutukseltaan puheterapeutti nykyään, sekin yo-tutkinto, ja vain muutama prosentti hakijoista otetaan sisään.
- ylenemismahdollisuuksiakin
no.... kirjoitti:
Huomautan vain, että esim. apteekkariksi pääsee vasta, kun on ensin lukenut farmaseutiksi ja sen jälkeen vielä proviisoriksi, ja nämähän on yliopisto-tutkintoja. Käsityöopettajakin on yliopistotutkintoja lisään vielä, että tuo "puheopettaja" on varsinaiselta koulutukseltaan puheterapeutti nykyään, sekin yo-tutkinto, ja vain muutama prosentti hakijoista otetaan sisään.
Siinä onkin sitten mukavaa haastetta. Ei tarvi futsia mitä tekis.
- forre
no.... kirjoitti:
Huomautan vain, että esim. apteekkariksi pääsee vasta, kun on ensin lukenut farmaseutiksi ja sen jälkeen vielä proviisoriksi, ja nämähän on yliopisto-tutkintoja. Käsityöopettajakin on yliopistotutkintoja lisään vielä, että tuo "puheopettaja" on varsinaiselta koulutukseltaan puheterapeutti nykyään, sekin yo-tutkinto, ja vain muutama prosentti hakijoista otetaan sisään.
Jos kouluikäisten puheopetus kiinnostaa niin sitähän antaa erityisopettaja. Erityisopettajan koulutus kestää vähintään 5 vuotta ja sinne on todella vaikea päästä sisään. Erityisopettajilla on tällä hetkellä loistava työtilanne.
- Nunsku
Jos perushoito "ällöttää" niin olet varmaan ihan kokonaan väärälle alalle ajautumassa..
kannattaa miettiä uravalintaa uusiksi, tai sitten harkita edellisen mainitsemia aloja esim. fysioterapeutti jne..- hakija07
tarkoitin et jos siinä joutuu pesemään ja käyttämään vessassa jne potilasta, niin se on aika pelottavaa.. :D Ruokkiminen yms. huolenpito on ihan ok, kun kuitenkin välitän ihmisistä ja olisi kiva päästä auttamaan..
- tietää
oliko opiskelu raskasta/päivät pitkiä(pystyykö opiskelujen ohella tekemään iltatöitä)? onko opiskelemaan vaikeaa päästä, onko vähän alle m yo-papereilla mahkuja(riippuu tietty paikkakunnasta, mutta isommissa kaupungeissa)? Voiko haussa käyttää muuta ammatillista todistusta kuin lähihoitaja(merkonomin paperini olisivat paremmat kuin yo-todistus)? Saako harjoittelusta palkkaa? Tuleeko kaikille terkoille automaattisesti myös sh-pätevyys koulutuksessa? millaisissa paikoissa olette olleet harjoittelussa?
- remutar
Hei !
Tässä vähän jotain infoa..
Olen sis-kir sairaanhoitaja joka opiskelee nyt terveydenhoitajaksi eli vaihtaa ns.erikoistumista....
Opiskelu varmaan missään nykypäivänä ei ole iisiä tai lötköttelyä. Opiskeluun liittyy paljon oppimistehtäviä, ryhmätöitä jne. joihin kuluu aikaa. Nykyajan oppimiskäsityshän on että opiskelija itse ns. osaa etsiä tietoa, opettaja ohjaa.
Luentoja on edelleenkin.
Riippuu minkälaista opiskelua haet monimuoto vai päiväopiskelua. Monimuodossa opiskeluluennot ilm. keskittyy iltaan voi olla myös päiväopiskelua. Päiväopiskelussa tunnit on joka päivä päivällä.
Riippuu itsestäsi ja elämäntilanteestasi pystytkö tehdä töitä opiskelun rinnalla? Opintotukilaki on sellainen että työntekoa ei suosita, eli pitäää olla varoivainen ettei ylitä tiettyä summaa jotta opintotukea ei tarvitse maksaa takaisin.
Harjoitteluista ei makseta palkaa (mikä vääryys) mut näin valitettavasti. Harjoittelussa tuntimäärä suht sama kuin työntekijän tuntimäärä. Joten voi olla raskasta työskennellä samaan aikaan.
Mutta kaikenkaikkiaan opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen ja kaikkihan niin minäkin olen päiväkoulua käynyt ja opiskellut.
Terveydenhoitaja saa myös sairaanhoitajan pätevyyden sikski koulutus on n 1 vuoden pidempi kuin pelkän sairaanhoitajan.
Opiskellessa joutuu menemään erilaisiin työympäristöihin vanhainkotiin terveyskeskukseen, sairaalaan jne. Kannattaa kaikkiin mennä avoimin mielin suurimpia ennakkoluuloja taka-alalle laittaen tietoisesti. saatat yllättyä iloisesti tai toisinkin..... Saat pätevyyden toimia mitä erilaisimmissa ympäristöissä, se on rikkaus!! Työnkuva voi olla erittäin vaihteleva. Vanhustyö on raskasta ja perushoitoon keskittyvää. Mutta jos ajattelee asiaa toiselta kantilta ihmisyyden ja auttamisen kantilta saa siitä paljon. Ihmiset ovat erilaisia niin hoitajat olemme yksilöitä kuin asiakkaatkin. Ihmisen kohtaaminen miten sen hallitset on avainasemaassa tässä ammatissa sen jälkeen vasta muut. Näin 12 vuoden kokemuksella voin sanoa. Temput voit oppia joka paikassa missä olet töissä. Koulutus antaa perusasiat ja lähtöviivan. Sairaloissa sairaanhoitajan työnkuva vaihteelee suuresti, Sairaaloissa paljon omatoimisia potilaita toki myös paljon apua tarvitseviakin. Terveydenhoitajankin työnkuva on laaja ja siksi onkin hyvä että on sairanhoitajan koulutus alla koska siinä työssä täytyy osata sisätaudit, kirurgia, lastentaudit, vanhusten erityiskysymykset, äitiyshuolto yms. Siis tietää kaikesta vähän kaikkea jotta pystyt edistämään terveyttä jne. Terveydenhoitajan työnkuva lähtee terveydenedistämisestä miten ehkäistä sairauksia, antaa tietoa asiakkaille miten hän voi vaikuttaa omaan terveyteen ja millä lailla jen.......
Kannattaa aina yrittää kouluun ja testeissä olla vain oma itsensä muuta ei voi olla!!
terveisin minä - kale
remutar kirjoitti:
Hei !
Tässä vähän jotain infoa..
Olen sis-kir sairaanhoitaja joka opiskelee nyt terveydenhoitajaksi eli vaihtaa ns.erikoistumista....
Opiskelu varmaan missään nykypäivänä ei ole iisiä tai lötköttelyä. Opiskeluun liittyy paljon oppimistehtäviä, ryhmätöitä jne. joihin kuluu aikaa. Nykyajan oppimiskäsityshän on että opiskelija itse ns. osaa etsiä tietoa, opettaja ohjaa.
Luentoja on edelleenkin.
Riippuu minkälaista opiskelua haet monimuoto vai päiväopiskelua. Monimuodossa opiskeluluennot ilm. keskittyy iltaan voi olla myös päiväopiskelua. Päiväopiskelussa tunnit on joka päivä päivällä.
Riippuu itsestäsi ja elämäntilanteestasi pystytkö tehdä töitä opiskelun rinnalla? Opintotukilaki on sellainen että työntekoa ei suosita, eli pitäää olla varoivainen ettei ylitä tiettyä summaa jotta opintotukea ei tarvitse maksaa takaisin.
Harjoitteluista ei makseta palkaa (mikä vääryys) mut näin valitettavasti. Harjoittelussa tuntimäärä suht sama kuin työntekijän tuntimäärä. Joten voi olla raskasta työskennellä samaan aikaan.
Mutta kaikenkaikkiaan opiskelu on sijoitus tulevaisuuteen ja kaikkihan niin minäkin olen päiväkoulua käynyt ja opiskellut.
Terveydenhoitaja saa myös sairaanhoitajan pätevyyden sikski koulutus on n 1 vuoden pidempi kuin pelkän sairaanhoitajan.
Opiskellessa joutuu menemään erilaisiin työympäristöihin vanhainkotiin terveyskeskukseen, sairaalaan jne. Kannattaa kaikkiin mennä avoimin mielin suurimpia ennakkoluuloja taka-alalle laittaen tietoisesti. saatat yllättyä iloisesti tai toisinkin..... Saat pätevyyden toimia mitä erilaisimmissa ympäristöissä, se on rikkaus!! Työnkuva voi olla erittäin vaihteleva. Vanhustyö on raskasta ja perushoitoon keskittyvää. Mutta jos ajattelee asiaa toiselta kantilta ihmisyyden ja auttamisen kantilta saa siitä paljon. Ihmiset ovat erilaisia niin hoitajat olemme yksilöitä kuin asiakkaatkin. Ihmisen kohtaaminen miten sen hallitset on avainasemaassa tässä ammatissa sen jälkeen vasta muut. Näin 12 vuoden kokemuksella voin sanoa. Temput voit oppia joka paikassa missä olet töissä. Koulutus antaa perusasiat ja lähtöviivan. Sairaloissa sairaanhoitajan työnkuva vaihteelee suuresti, Sairaaloissa paljon omatoimisia potilaita toki myös paljon apua tarvitseviakin. Terveydenhoitajankin työnkuva on laaja ja siksi onkin hyvä että on sairanhoitajan koulutus alla koska siinä työssä täytyy osata sisätaudit, kirurgia, lastentaudit, vanhusten erityiskysymykset, äitiyshuolto yms. Siis tietää kaikesta vähän kaikkea jotta pystyt edistämään terveyttä jne. Terveydenhoitajan työnkuva lähtee terveydenedistämisestä miten ehkäistä sairauksia, antaa tietoa asiakkaille miten hän voi vaikuttaa omaan terveyteen ja millä lailla jen.......
Kannattaa aina yrittää kouluun ja testeissä olla vain oma itsensä muuta ei voi olla!!
terveisin minäEi kukaan täyspäinen lähde terveydenhuolto alalle. Pieni palkka, paskan mättöä, epäsäännölistä vuorotyötä. Töissä joulut, uudet vuodet, vaput, juhannukset, ym. Itse tein virheen, jota olen katunut jatkuvasti.
- hakija07
kale kirjoitti:
Ei kukaan täyspäinen lähde terveydenhuolto alalle. Pieni palkka, paskan mättöä, epäsäännölistä vuorotyötä. Töissä joulut, uudet vuodet, vaput, juhannukset, ym. Itse tein virheen, jota olen katunut jatkuvasti.
jos pääsee töihin terkkariksi esim. jonnekin kouluun, niin ei varmaan joutuis jouluna olla töissä..
- ent. t
hakija07 kirjoitti:
jos pääsee töihin terkkariksi esim. jonnekin kouluun, niin ei varmaan joutuis jouluna olla töissä..
Raisiossa tekee kouluterkkarit päivystys työtä sairaanhoitajana, viikonloppuisi pyhisin ja kesäisin kotisairaanhoidossa/terv.keskuksessa. Ja monessa muuallakin.
- hhhh
kale kirjoitti:
Ei kukaan täyspäinen lähde terveydenhuolto alalle. Pieni palkka, paskan mättöä, epäsäännölistä vuorotyötä. Töissä joulut, uudet vuodet, vaput, juhannukset, ym. Itse tein virheen, jota olen katunut jatkuvasti.
Enpä osais enää mitään lisätä tuohon.Väärän alan valitsin,mut onneks kerkee vielä vaihtamaan;)
- käy
Juu, voit hakea merkonomin papereilla ihan hyvin. Ei tarvitse olla lähihoitaja. Joku tässä kirjoitti, että terkkarilla olisi vuoden pidempi koulutus kuin saikuilla, mutta näin se ei ole. Puoli vuotta pidempään kestää terveydenhoitajan koulutus. Ja kaikista terkkareista tulee "automaattisesti" myös sairaanhoitajia. Kummatkin pätevyydet (terkkarin koulutuksessa siis) saadaan samaan aikaan, eli ei niin, että kolmen ja puolen vuoden jälkeen olisi valmis sairaanhoitaja ja sitten puolen vuoden päästä terkkari.
- terveyttä
on paljon mukavampi hoitaa kuin sairautta.
Sairaanhoitajan työ on paapomista.....tietty jos semmosesta tykkää niin mikäs siinä, sisä työ kumminkin.
Mitä eroo on s-hoitajalla ja maanviljelijällä??...
maanviljeliä mättää paskaa lapiolla---sairaanhoitaja käsillä!!!!- terkkaopiskelija
Toivottavasti tämä p-keskustelu tällä tasolla päättyy tähän. Ei voi vähempää kiinnostaa.
- sh/th
niin varaudu työttömyyteen tai pätkätöihin. Oletko muuten tietoinen, että ihmistä hoidetaan nauvolasskin ihan perusteista lähtien, vain luuletko että jos asiakkaasi paskantaan housuhin vastaanotollasi niin sitä tulee sairaanhoitaja tai perus/lähihoitaja siivoamaan???? Kyllä kokonaisvaltainen hoito pitää olla ihan joka paikassa ja jokaisella hoitajalla. sairaanhoitajan työt osastoilla on todellakin paljon muuta kuin pelkkää perushoitoa. samat harjoittelut on kaikilla. Itse opiskelin th:ksi sair.hoitaja amk:sta ja en tullut hullua hurskaammakis... Ei mitään uutta tietoa.
Jos et pysty kohtaamaan ihmistä kokonaisena vaan kuvittele, että hoitotyö on vain näiden hienojen "temppujen" tekemistä niin älä vaivaudu alalle teeskentelemään että olisit oikeasti ihmisistä ja heidän elämästää, pärjäämisestään kiinnostunut. - 3. vuoden terkkaopiskelija
Jos perushoito jo tässä vaiheessa ällöttää, älä hae alalle. Pelottaa sen ei tarvitse. Itse olen tyytyväinen alan valintaan.
- Työtilanne nyt???
Millainen työtilanne on nyt? Vapautumassa tietenkin suurilta ikäluokilta virkoja terkkareillekin?
Mitä eri väyliä kouluttautumiseen? Olen ylioppilas ja asun isossa kaupungissa. Ja aikuinen, toisen alan amk-tutkinto on jo (mutta tästä ei apua, niin eri alaa)
Miten olette työllistyneet? Oliko koulutus antoisa ja vastasiko työelämän tarpeita?
Kiitos!- Nostoa..
Lisää tietoa tälle päivää
2013---->
- tuore th
Itse valmistuin terveydenhoitajaksi nyt jouluna 2012 ja pääsin heti äitiys- ja lastenneuvolaan töihin. MOL:ssa oli ilmoitus, hain ja sain pitkän äitiysloman sijaisuuden. Sitä ennen olin töissä lasten erikoissairaanhoidon osastolla. Kokemusta th:n työstä ei ollut, kuin harjoitteluista.
Hyvä työtilanne siis on.- mistä päin?
oletko ns. ruuhka-suomesta? Hieno juttu, monet terkkarit tekevät sairaanhoitajan töitä ainakin aluksi.
- Anonyymi00026
Smis terveydenhoitaja
Sen petos
Puhui laita sitten sitten ilmoitus lehteen vuokrataan , myydään
Ei pysynyt mies agronomi omissa housuissaan Haapajärvi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Björn Wahlroos, maataloustuet lakkautettava
Sanoo pankkimies. Mitäs persut ja muut tukinulliem perskärpäset tähän? "Wahlroos listaa kansallisen maataloustuen. – I1553920Persut päättivät hiilivoiman kieltämisestä Suomessa
Moni on jo unohanut kuka hyväksyi hiilivoimaloiden kieltämisen Suomessa: persut Sukupuolineutraalit liikennemerkitk853343Vain persut vastustivat hiilivoimaloiden alasajoa
Persut vastusti jyrkästi hiilen kieltolakia ja on myöhemmin vaatinut hiilivoimaloiden pitämistä käytössä. He perusteliva852795Nalle Wahlroos ei ulise kuten Teemu Selänne sähkölaskuista
Nalle "hah hah" nauroi saamistaan sähkötuista, kun taas Teemu-poika itkeä tirautti kovasta sähkön hinnasta. Nalle nauro442689Selvästi näyttää siltä, että SDP:n kannattajat hyväksyy kiusaamisen
ja seksuaalisen ahdistelun, kun puolueen kannatus pysyy korkealla. Mitä tämä kertoo demari-äänestäjien moraalista?702642Kyllä nämä nyky autonakut ja autotki on heikloja
Vuoden vanha akku, eikä inahdakaan.... Pistin vara-akun just lataukseen ja lähen sillä antamaan apuvirtaa Jos ei toimi,232402Muistattekos kuinka kokoomus ja persut vinkuivat sähkön hinnasta?
Oppositiossa vuonna 2022, kun sähkön hinta uhkasi nousta 20 senttiin kilowattitunnilta? Nyt ovat hiiren hiljaa, kun pitä1402342Mikä aate kaiken pahan takana?
Se laiskistuttaa kansat, opettaa vaatimaan etuisuuksia, syleilee maailmoja eikä omaa kansaa.1522215Päivi Räsäsen seksipaljastus loksauttaa Katja Ståhlin leuat! Elämäni biisi kohujakso tv:ssä!
Elämäni biisi -suosikkisarjan uusinnat ovat startanneet ja nyt vuorossa on sarjan 2. jakso v. 2019. Sinisille sohville392042Muistan vuosikymmenten takaa
Toivottavasti voit hyvin ja jaksat työssäsi. Olet upea ja erinomainen ihminen, toivon kaikkea hyvää.121936