Värjätyt kellokanervat ja callunat

Talvipuutarhuri

Suunnittelen kellokanervien tai callunoiden laittamista parvekelaatikkoon. Kokemusta on perinteisistä kellokanervista. Mitä eroa on kellokanervalla ja callunalla?

Haluaisin kokeilla värjättyjä kellokanervia tai callunoita esim. sinisiä, mutta olen kuullut, että väri ei pysy talven läpi. Onko kokemusta? Otan ilolla vinkkejä vastaan!

5

5453

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellit

Calluna on sukua luonnonvaraiselle tavalliselle kanervalle ja on kasvutavaltaan kellokanervaa matalampi.
      Itse tykkään tuosta callunasta, ostin niitä ja ne olivat isoja ja komeita,niitä on erikokoisia ja hintakin on riippuvainen koosta.
      Callunat ovat jotenkin sirompia ja kestävät paremmin kuin kellokanervat. Molempia saa eriväreissä, itse ostin vaaleaa,melkein valkoista.

Sinisiä en ole kokeillut,joten en osaa sanoa,mutta luultavasti ne säilyvät niin kauan kuin ne yleensä muutenkin säilyvät.
      Kastele pakkasöiden tuloon asti, näin ne säilyvät kauniina kevääseen asti.

Callunoiden kuvia :

http://www.helmers.de/pflanzen/laubgehoelze/calluna_vulgaris_gardengirls_gruppe2.jpg

• Marsh

Niin hullulta kuin kuulostaakin, niin suihkuta kanervat hiuslakalla. En kuollakseni muista mistä moisen ohjeen sain, mutta niin olen useamman vuoden tehnyt ja hyvin on värit säilyneet kevääseen saakka.

• pois

Meillä on ollut useampanakin vuonna sinisiä kellokanervia, mutta etenkin hyvin sateisina
      syksyinä värit kyllä lähtevät pois.

Tuo lakalla suihkuttaminen oli mullekin uutta,
      joten sitä täytyy kyllä kokeilla.

Olisihan se kiva, että värit pysyisivät,
      muutenhan kai ostaisimme ihan perinteisiä,
      jotka ovat usein hinnaltaankin edullisempia.

• viritelmiä

... olette laittaneet kanerva/calluna -istutuksiin. Itse laitoin juurelle jäkälää, väleihin parvekelaatikkoon katajan/havunoksia, vielä jäkälän lomaan puolukkavarpuja puolukoineen. Puolukka houkutteli lintuja niin, että siinä lähti koko kyhäelmä jäkälineen pitkin pihoja :-( .

• juttu..

Mulle on käynyt ihan samoin,
        kun olen syys istutuksiini
        laittanut puolukanvarpuja marjoineen.

Siitä suivaantuneena muovailin seuraavana
        vuonna varpuihin edam-juuston punaisesta kuoresta
        "marjat".
        Saivatpa linnut "pitkän nenän", jos
        luulivat niitä puolukoiksi :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan bisneksillä ei mene hyvin

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/c46da6ab-340f-4790-aaa7-0865eed2336 Yrityksen konkurssihakemus on tullut kärä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      317
      1496
    2. Tiesitkö? Martina Aitolehden isäpuoli on tämä suosittu laulaja

Martina Aitolehti on seurattu julkisuuden henkilö. Lähipiiriin mahtuu muitakin tunnettuja henkilöitä. Tiesitkö, että Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1219
    3. Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta

Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html
      Maailman menoa
      465
      999
    4. Mitä töitä kaivattusi on tehnyt?

😅
      Ikävä
      62
      946
    5. Voiko meidän välit

Koskaan parantua tästä?
      Ikävä
      73
      932
    6. Onko kaivattusi

Kummallinen jossakin suhteessa?
      Ikävä
      48
      691
    7. Mies, olenko ymmärtänyt oikein?

Ystävyys/salainen suhde/molemmat ovat täysin poissuljettuja asioita? Nainen
      Ikävä
      74
      683
    8. Kiteen Pallon superpesisjoukkue pelaa huumeiden vaikutuksen alaisena

Huumerikos. Yleisesti uskotaan, että se seikka, että eräs KiPan pelaaja kärähtää huumeista, on vain jäävuoren huippu. M
      Kitee
      102
      675
    9. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
      Maailman menoa
      465
      632
    10. Kauanko olet kaivannut kaivattuasi ja

koska hänet löysit?
      Ikävä
      38
      612
    Aihe