Polvi naksuu!

mko

Minulla on pitkään ollut vaivana naksuva polvi. Se ei vaivaa jos kävelen normaalisti, mutta jos lähden reippaalle kävelylenkille puhumattakaan hölkkäyksestä, niin johan alkaa naksunta ja kipu. Tämä vaiva on vain vasemmassa polvessa. Onko mitään vinkkejä miten polvea voisi itse yrittää saada kuntoon, vai mikä neuvoksi? Tämä todella vaivaa liikuntasuorituksia.

31

30094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sulla taitaa olla "väljät"polvinivelet,itselläni ihan sama riesa.Oletko koskaan kokeillut esim.instrun myymiä polvitukia??Olen monet kerrat ajatellut josko niistä löytyis apua...

      • leidir

        Entäs kun polvi napsahtelee ja menee vähän niinkuin lukkoon, niin että se pitää avata potkaisemalla, siis heilauttamalla eteenpäin?

        Ihme juttu. Polvea myös pakottaa ja vihloo välillä.


      • leidir kirjoitti:

        Entäs kun polvi napsahtelee ja menee vähän niinkuin lukkoon, niin että se pitää avata potkaisemalla, siis heilauttamalla eteenpäin?

        Ihme juttu. Polvea myös pakottaa ja vihloo välillä.

        Samaa tekee mun polvi myös,"lukkiutuu"ja joku tietty liike aukaisee sen.Kerran kävelylenkillä kävi näin ja liikuttelemalla sain nivelet toimimaan sillä seurauksella etten voinut enää kävellä tällä jalalla ollenkaan,polvea vihloi pirusti ja se ikään kuin lonksahteli.Nää on tosi outoja vaivoja enkä tiedä mikä siihen auttais,varmaan tosiaan pitäisi niitä polvitukia kokeilla.


      • hoidettu
        leidir kirjoitti:

        Entäs kun polvi napsahtelee ja menee vähän niinkuin lukkoon, niin että se pitää avata potkaisemalla, siis heilauttamalla eteenpäin?

        Ihme juttu. Polvea myös pakottaa ja vihloo välillä.

        Polviongelmat syntyy monesti lantion ongelmista...
        http://www.protonics.com/How Pelvic Instability is the root cause.htm


      • Anonyymi

        Vanha ketju, mutta vastaan kuitenkin.
        Jos polvi lukkiutuu on syytä mennä käymään lääkärissä.
        Leikkauspöytä on usein tarpeen.


    • Lisää vinkkejä?

      Minulla on samantyyppinen vika, tosin minun polveni naksuu tavallisessa kävelyssäkin, paitsi jos kävelen polvet koukussa ja jätän ojennuksen vajaaksi.
      En kelpuuta tuota mustakatin arvausta, vielä vähemmän hoidetun.
      Jokin epäjärjestys ainakin omassa polvessani tuntuu olevan. Kun painaa kämmenen polven päälle, ja vain ilmassa kinttua koukistaa ja ojentelee, niin kädessä tuntuu melkoinen rutina. Kyykistellessä jo sitten kuuluu naksahdukset ja pientä kipuakin tuntuu.

      Tulisikohan lisää arvailuja mahdollisesta syystä?
      Mitenkähän nivelkierukka oireilee?

      • sama vika

        mullakin.Nyt olen 41v.ja juostessa joskus polvi tai
        nilkka pettää alta,tuntuu vihlovalta.Lääkäri ei juurikaan kommentoi noita.Ehkä sitten kun jotakin todella tapahtuu!


    • kokemusta on

      lukkoileva polvi jossa on vihlova kipu... Kuullostaa siltä, että kirukassa voisi olla jotain vikaa...??

    • kun en kävellyt

      Sama juttu kun kävelin sauvojen kanssa. Nyt täydellä rasituksela ei naksu.?

    • leikkausta odottava

      Itellä sama on vaivannut jo pitkään..Suoristaessa polvi naksahtaa ja tuntuu ilkeältä..Jos kättä pitää polven päällä ja suoristaa jalan, niin tuntee liikahtavan patin..Pari kuukautta sitten olin magneettikuvalla ja polvessa todettiin rustovamma...1,5x1,5cm kokoinen rustonpala puuttuu polvesta..Leikkaukseen pääsen ensi kuun lopussa..Olen käyttönyt polvitukea missä on ollut metalliset raudat sivuissa tukena, mutta ei se paljoa auta.

    • 16v vaiva

      Minullakin on samanlainen vaiva molemmissa polvissa. ne naksahtavat suoristaessa ja se sattuu. jos pidän kättä polven päällä suoristaessa niin se rutisee joka puolelta. olen 16v. polviin sattuu myös kyykistyessä

      • GHG

        Kuulostaa kyllä siltä, että sun ois hyvä käydä lääkärissä. Ei noin nuoren polvinaksut voi olla ees mitään vanhuuden kulumaa.


    • sama ongelma

      Mulla on ollu kans 15v asti polvivaivoja just siitä, että polvet naksahtelee suoristaessa ja kyykistyessä. Kannattaa mennä lääkärin kanssa juttelemaan tästä vaivasta. ite kävin mangneetti kuvissa ja pääsin leikkaukseen. oon 19v nyt jo ja ite kävin pari vuotta sitten leikkauksessa molempien polvien kanssa, eikä enää naksu ja satu.
      Elikkä tää sun vaivas vois johtuu siitä, että sun polvi on tosi ahdas. Eli multa ainaki poistettii kuollutta rustokudosta joka on kuollut kun polvessa niin vähän tilaa.. myös polvilumpiota siirettiin hieman jotta saadaan lisää tilaa. Nivelsiteitäkin pidennettiin jotta polviin saatiin lisää tilaa.

    • polven yläpuolella

      naksuu täälläkin ja perhananmoinen kipu polvilumpion YLÄPUOLELLE,onko
      patella jänne ns.hyppääjän polvi,kun umpion yläpuolella kipu????

    • Pyhhhhh

      Oon 15v ja oikee polvi naksuu kyl samasta kohti monesti. esim jos nousee istuesta seisaillee nii saattaa naksahtaa.. mut paskat ny tollase jutu takia mihikää lääkäriin olla menos, pelkkää naksuntaa eikä mitään kipuja tai lukkoja

    • Kati

      Tiedoksi kaikille:

      Nivelen yli kulkee lihasten päihin kiinnittyneitä jänteitä. Nivel liikkuu, kun lihas supistuu ja vetää jänteen kireälle. Liukuessaan nivelpintojen ja luunreunojen ylitse jänteet ja jännekalvot voivat luiskahdella kohoumien ja syvennysten välillä ja aiheuttaa naksuvia ääniä. Äänet ovat yleisiä ja vaarattomia eivätkä viittaa mihinkään sairauteen. Naksahtelu ei ole vihje nivelen löysyydestä, vaan myös tiukat ja vahvat nivelet voivat naksahdella.

      Julkaistu Tiede 2000-lehdessä 4/1997

      Vastaaja:
      Ismo Syvähuoko

    • 16vee

      Itelläki molemmat polvet naksuu, vasen ei niinkää paljoa mutta oikea kyllä naksuu melkein aina kun sen laittaa suoraks..i parisen vuotta ollut samaa vikaa mutta mitään kipua ei tunnu koskaan.. oikeassa jalassa naksahtelee myös lonkkaluu tietyissä asennoisa esim makuulla kun nostaa molemmat jalat suorana ylös nii naksahtaa.

    • 14vee säbäiliä

      polveni naksuu aina kun menen kyykkyyn ja joskus polvi menee lukkoon ja se sattuu todella paljon .Kerrankin meinasi tulla itku ku oikee polvi meni lukkooon .
      Millä saa naksumisen loppumaan !!??

      • Simp Anssi

        Mulla juurikin samaa oiretta ja oikea jalka kun kuvattiin, niin mulla oli todella ahdas joku kanava polvessa mikä aiheuttaa kipua ja naksuntaa. En voi mitään äkkinäisiä kyykkyliikkeitä tehdä enkä muutenkaan pitkäaikaista rasitusta polville.

        Kuulemma ainoa keino päästä vähän edes eroon kivuista yms. on vahvistaa vatsalihakset ja reidet todella tiukoiksi ja isoksi. Mitään muuta hoitoa ei ainakaan mulle ollut tarjolla.


    • Nivelkierukka
    • Jännä juttu

      Itteläni molemmat polvet naksahtaa jos menen kyykkyyn tai koukistan ei ole mitään kipuja. Ja jos lähden juoksemaa nii sillo rupee polviin sattumaan ja olen nyt 15 vuotias.

      • 12veee

        Mulla on ihansama juttu. Paitsi että aina kyykistäessä sattuu ja koukistaessa. Mua sattuu aina kyykistäessä polven keskelle siihen missä polvi on korkeimmillaan kun sitä koukistaa. Mulla tuntuu kädessä rusahtelua kun koukistan jalan ja käsi on polvella. Oire on siis vasemmassa polvessa. Olen 12w. Juostessa polviin sattuu jokaiselle sivulle niinku siihen perjaatteessa polvilumpion alle!


    • 10.v.

      Mä oon 10.v. ja mul on rasitus molemmis polvis. Mul oli yhes kohtaa hyppääjän oireyhtymä. Se oli siis sellane etureisi jumi. Sit ku se meni ohi nii polvi oli vielki kipee ja lääkäri alko epäilee osteokonriittia. Menin röntgen kuvaan. Polves ei näkyny mitään. Sit menin mangneetti kuvaan. Ei ilmeisesti siinäkää näkyny mitään. Mut ohjattii toiselle lääkärillle. Se sano jotai et saan palata takas treeneihi venyttelee. Sit mun toinenki polvi alko tulee kipeeks. Menin taas eri lääkärille. Se sano et niis polvis on rasitus ja äiti sano mulle et siin toises polves on viel kuitenki se osteokonriittikin. Sit mentiin sille lääkärille mil olin tokana. Se sano et molemmis polvis on vaan rasitus. Eli et siin polves ei oo osteokonriittii. Sit reenasin kunnol. Kyl ne polvet on vielki välil kipeit. Mul on vielki rasitus niis polvis. Harrastan sit joukkuevoimistelua kilpa joukkuees.

    • Tuttuatämäkin

      Itse olen 15v (poika). ja oikea polveni naksahtaa aina kun siutä vähänkin taivuttaa, esim. portaitä ylös kävellessä. Ei se niinkään satu, tuntuu oudolta ja naksahtaa sen verran kovaa että kuuluu ilmeisesti 8m. päähän (äiti kuuli toisesta huoneesta asti)

      En ole koskaan ollut urheilija, enkä ole koskaan harrastanut mitään. Kunto ei suinkaan ole niin huono, käveltyä tulee pakosti joka päivä vähintään 2km.

      Mitä tälle voi tehdä?

      • kyllästynyt837371

        Saman ikäinen ja sama vaiva. Kaverit aina ihmettelee että mistä vitusta toi naksahdus kuulu? No mun polvesta.. ääni todella kuuluva ja tunne epämiellyttävä. Ei kuitenkaan kivulias.


    • 11v

      Mulla taas oikea polvi naksahtelee suoristaessa. Kipua en oo koskaan tuntenut. Oon 11 ja tarvisin tietoa mikä mulla on..

    • riinaneiti

      Vasta rysäytin kiven kanssa yhteen. Päivystyksessä murtumia ei löytynyt, kipu kyllä oli ja on yhä, ihan helv... Polveen tuli outo vaiva, jokin muljuu, napsahtelee, ja lukkiuttaa polvea ettei koukistus onnistu helposti. Lääkäri, ja toinenkin löysi jonkin "irrallisen" kappaleen, tunnen sen nuljuvan itsekin, kun sormilla kopeloin.
      Turvotusta, kepit. Huomasin että pärjään yhdellä kepillä- terveen jalan puoleisella. Töihin pitäisi toipua. Millä nopeutetaan? Lääkäri sanoi että pienemmät irtopalat, siis ilmeisesti kierukasta, kuluvat hankalasta välistä pois ajastaan.
      Onko tuo tosi? Ammattini vaatii hyvää toimivaa fysiikkaa. Hiukan ihmetyttää miten olen ihan muutamassa pv työkunnossa.

    • Zara6
    • Anonyymi

      napsuu nii naa nii napsahtaa että heilahti!

    • Anonyymi

      Itse olen ollut huomaavinani että polven naksuminen on yhteydessä löysään nivelkapseliin. Minulla on ollut tapana pitää jalkojani tuolilla kun olen kotona, ja epäilen, että tämä saa polvinivelet löystymään. Minulla napsuu oikea polvi, aiemmin oli särkyä, mutta ei enää.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      255
      2373
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      84
      1911
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      76
      1579
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      136
      1354
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1214
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1165
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      990
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe