Alhainen sokeri=kuolema

Alhainen verensokeri voi aiheuttaa äkkikuoleman. Sydän vaihtaa rytmiä jota ei huomaa ja aiheuttaa kuoleman. Joten varokaa alhaisia sokereita.
74306
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

eli millaisia arvoja nuo sun mainitsemasi ovat, siis ihan verensokeriarvoina? Kuinka alas pitää verensokerin mennä?

Ja kun nimimerkkisä on "Tutkittua tietoa", niin tottakai kiinnostaisi nuo tutkimukset eli olisiko antaa vaikka nettiosoitetta tai muuta vastaavaa? Mielelläni lukisin tarkemmin tutkimukset eli niissä varmasti on kerrottu vähän enemmänkin tilanteista joissa näin on tapahtunut - siis kyseisenlainen äkkikuolema aiheutunut.

Äänestä
  • kun sokerit menevät alle kolmen. Toki sekin on yksilöllistä. Taju menee jossain ykkösen kohdalla.

    Äänestä

  • skäribo kirjoitti:

    kun sokerit menevät alle kolmen. Toki sekin on yksilöllistä. Taju menee jossain ykkösen kohdalla.

    Mulla alkaa heikko olo jo kun on alle 4,5 tosin yleensä on yli 10 lääkkeilläkin. Samat oireet (heikko-olo ja vapina) myös kun verensokeri nousee yli 14. Nykyisin korkea verensokeri tuntuu myös silmissä, ihan kuin olisi painetta ja tulehtuneet. Silmänpohjan kuvauksissa ei löytynyt mitään muutoksia. Joskus tuntuu siltä että diabeteksestä ei tiedetä juurikaan mitään. Minulla oli hyvä olo ilmanlääkkeitä 6-7 verensokeri, mutta heti lääkkeiden aloittamisen jälkeen alkoivat heikot olot ja sokeriarvot heittelevät 4,5 ja 14 väliä. Stressi ja kiire nostaa verensokeriarvot parintunnin viiveellä pilviin. Ruokavalio ei ole tuonut mitään muutosta.

    Äänestä

  • 2 diab. kirjoitti:

    Mulla alkaa heikko olo jo kun on alle 4,5 tosin yleensä on yli 10 lääkkeilläkin. Samat oireet (heikko-olo ja vapina) myös kun verensokeri nousee yli 14. Nykyisin korkea verensokeri tuntuu myös silmissä, ihan kuin olisi painetta ja tulehtuneet. Silmänpohjan kuvauksissa ei löytynyt mitään muutoksia. Joskus tuntuu siltä että diabeteksestä ei tiedetä juurikaan mitään. Minulla oli hyvä olo ilmanlääkkeitä 6-7 verensokeri, mutta heti lääkkeiden aloittamisen jälkeen alkoivat heikot olot ja sokeriarvot heittelevät 4,5 ja 14 väliä. Stressi ja kiire nostaa verensokeriarvot parintunnin viiveellä pilviin. Ruokavalio ei ole tuonut mitään muutosta.

    Tokihan nuo arvot ovat yksilöllisiä, mutta nuo kokemasi oireet johtuvat lähinnä ns. stressihormoneista (hypoglykemian adrenergiset oireet) eli lähinnä adrenaliinista. Tässä keskustelussa oli pikemminkin kyse hypoglykemian aiheuttamista keskushermoston oireista (sekavuus, tajunnantilan häiriöt yms) ja lopulta glukoosin puutteesta johtuvasta kuolemasta. Nämä oireet tulevat huonossa tasapainossa olevilla diabeetikoillakin varsin yhtenäisellä verensokerialueella (tyypillisesti alle 3 mmol) johtuen siitä, etteivät ne ole elimistön puolustautumista hypoglykemiaa vastaan.

    Äänestä

  • skäribo kirjoitti:

    kun sokerit menevät alle kolmen. Toki sekin on yksilöllistä. Taju menee jossain ykkösen kohdalla.

    No enpähän tuota edes kysynyt. Hyvin on tiedossa nuo sekavuustilan alkamiset, kun d1-vuosia on takana useampi kymmenen.

    Siis tuo kuolemaan johtava nimenomaan sydänjuttu kiinnostaa. Kun ihan uusimmassa D-kirjassakin sanotaan, että kuolemaan johtavat insuliinisokit ovat erittäin harvinaisia ja niihin yleensä aina liittyy alkoholi.

    Sitä tutkimusta kaipaan lukeakseni vähän tarkemmin asiasta eli siis "tutkittua tietoa"...

    Äänestä

  • vähän lisää... kirjoitti:

    No enpähän tuota edes kysynyt. Hyvin on tiedossa nuo sekavuustilan alkamiset, kun d1-vuosia on takana useampi kymmenen.

    Siis tuo kuolemaan johtava nimenomaan sydänjuttu kiinnostaa. Kun ihan uusimmassa D-kirjassakin sanotaan, että kuolemaan johtavat insuliinisokit ovat erittäin harvinaisia ja niihin yleensä aina liittyy alkoholi.

    Sitä tutkimusta kaipaan lukeakseni vähän tarkemmin asiasta eli siis "tutkittua tietoa"...

    Jos en väärin muista niin olikohan ihan uusimassa tai kuitenkin tämän vuoden diabeteslehdessä jotain mainintaa alhaisesta verensokerista ja äkkikuolemasta.

    Äänestä

  • Muistaakseni lukenut kirjoitti:

    Jos en väärin muista niin olikohan ihan uusimassa tai kuitenkin tämän vuoden diabeteslehdessä jotain mainintaa alhaisesta verensokerista ja äkkikuolemasta.

    Eli on varmaan tämä:
    http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=1676

    Hyvä, että asiaa tutkitaan. Tosin aloittajan otsikon yhtäläisyysmerkki on kohtuullisen vahva ilmaisu :)

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Tutkittua tietoa kirjoitti:

Alhainen verensokeri voi aiheuttaa äkkikuoleman. Sydän vaihtaa rytmiä jota ei huomaa ja aiheuttaa kuoleman. Joten varokaa alhaisia sokereita.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu