Ruotsin yo pilalla,muilla???

Pasander

Nyt ne opettajien tulokset sitten tuli,kylläkin ilman aineen pisteitä.

Kuuntelu: 41
Luetun Avot: 2/10 x 3 = 6/30
Luetunymmärtäminen: 14/25 x 2 = 28/50
Rakenne: 15/30

Yht. 90 pistettä.

Eli aine ois vielä tohon tulossa. JOTEN EI MITÄÄN MAHIKSIA PÄÄSTÄ LÄPI! Kiitos ytl:n ja niiden helkkarin pikku kirjotelmien. Ne pilas kaiken. Harjotuksissa sain huimat 36pojoo niistä.36 90 ois toki 126 ja sillä tuuleteltais läpi helpolla. Mutta tulee korkeintaan aineesta 20/99 joten pisteet ois sillon 110p ja ne ei riitä kyllä mitenkään läpi pääsyyn ku viime syksyllä oli 114 rajana A:lle :(.

Muille tulossa i? Entäpä tuntemuksia muuten? Ois voinu olla ihan tavallinen kirjoitelma ja ois menny kevyesti läpi!! Pienten kirjotelmien ongelma se,että ne jotka ovat ruotsissa huonoja eivät saa lähellekkään sitä 40-60 pistettä mitä normaalissa kirjotelmassa saisi. Meidän ope sano, että jos pienistä saa 20-30 pojoo niin se vastais normaalissa kirjotelmas 40-60 pistettä ja toisin sanoen jos normi aineesta joku ois kirjottanu 20-30p niin siinä ois jo puolet englantia ja puolet suomea,loput ruotsia. Olo on kurja :(

33

9715

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku....

voi saadan ylioppilaskokeen keskipitkän ruotsin oppimäärän kokeesta noin onnettomat pisteet? Mitä sinä olet oikein tehnyt siellä lukiossa? Oletko päässyt sinne jollain kuutosen keskiarvolla? Käsittämätöntä.
      --------------------

Nyt ne opettajien tulokset sitten tuli,kylläkin ilman aineen pisteitä.

Kuuntelu: 41
      Luetun Avot: 2/10 x 3 = 6/30
      Luetunymmärtäminen: 14/25 x 2 = 28/50
      Rakenne: 15/30

Yht. 90 pistettä.

-Surullista katsottavaa.

Eli aine ois vielä tohon tulossa. JOTEN EI MITÄÄN MAHIKSIA PÄÄSTÄ LÄPI! Kiitos ytl:n ja niiden helkkarin pikku kirjotelmien. Ne pilas kaiken. Harjotuksissa sain huimat 36pojoo niistä.36 90 ois toki 126 ja sillä tuuleteltais läpi helpolla. Mutta tulee korkeintaan aineesta 20/99 joten pisteet ois sillon 110p ja ne ei riitä kyllä mitenkään läpi pääsyyn ku viime syksyllä oli 114 rajana A:lle :(.

- Syy ei ole YTL:n vaan syy on itsesi. Kokeen tarkoitus on mitata kielitaitoa, ja vaikka kuinka saa samanlaisia harjoituksia toistettaessa hyviä pisteitä, kielitaito merkitsee sitä, että osaa vastata myös uusiin tehtäviin. Tuo pistemääräsi aineesta on aivan järkyttävä. 20 / 99p, onko kirjoitelmissassai yhtään sanaa/rakenneta oikein? Uskomatonta. Mikset katso rakenteita ja sanoja (jos et kerta osaa) esim. luentunymmärtämisen tekstistä? Haloo!!! Nuo pikku kirjoitelmat olivat aiheiltaa hyvin simppeleitä, perustaitoja vaativia, joilla testattiin nimenomaan käytännönkielitaitoa. Kannttaisiko uusia ja yrittää tavaoitella edes sitä Magnaa? Et tee mitään papereilla, jos tavaoitteena on vain läpipääsy. Idioottikin pääsee läpi kirjoituksista.
      No tähän se on mennyt, kun kaikkien on muka käytävä lukio. Sinulle olisi varmasti ollut parempi ratkaisu ammattikoulu.

Muille tulossa i? Entäpä tuntemuksia muuten? Ois voinu olla ihan tavallinen kirjoitelma ja ois menny kevyesti läpi!! Pienten kirjotelmien ongelma se,että ne jotka ovat ruotsissa huonoja eivät saa lähellekkään sitä 40-60 pistettä mitä normaalissa kirjotelmassa saisi. Meidän ope sano, että jos pienistä saa 20-30 pojoo niin se vastais normaalissa kirjotelmas 40-60 pistettä ja toisin sanoen jos normi aineesta joku ois kirjottanu 20-30p niin siinä ois jo puolet englantia ja puolet suomea,loput ruotsia. Olo on kurja :(

- No varmasti on. Kannattaisi tsempata. Arvosananaha 40-60 pistettä vastaa 4-6. Mitä teet oikeasti lukiossa?

• Pasander

Aika leija tyyppi? kentis joku jäkis vai hiku spede joka jaksaa vaan vi****lla??? Jos itse olet joku kielinero niin hyvä. Jos joku saa ruotsista i:n tai a:n niin turha mollata...Mäkin voisin aloittaa näin: Jos sinulla on liikunnan ka. alle 10 olet todella surkea ja et tule pärjäämään juuri missään missä pitää liikkua. Reilu kaveri oot. Propsti sulle. Jos sulla on jotkut hyvätkin paperit...salli mun nauraa :D..ei tolla asenteella päästä mihinkään!

• Pasander

Ja lukioon pääsin lukuaineiden keskiarvolla 8,1 tosin nyt lukion päättötokarissa keskiarvo kaikista 6,4 ja lukuaineissa 5,9. Mutta siis. Tajua jo miten tyhmää puhetta päästät suustas. Kaikki ei jaksa ottaa koulua noin tosissaan ku sinä. Onko sulla ruotsin ka. kentiens jonun yli 10???12??18?? TOOOSI hyviä numeroita oot saanu. Tsemppiä.

• Pasander

Oho..olit jaksanu oikeen tähänkin panostaa. Aluks en huomannu mitään.

- Syy ei ole YTL:n vaan syy on itsesi. Kokeen tarkoitus on mitata kielitaitoa, ja vaikka kuinka saa samanlaisia harjoituksia toistettaessa hyviä pisteitä, kielitaito merkitsee sitä, että osaa vastata myös uusiin tehtäviin. Tuo pistemääräsi aineesta on aivan järkyttävä. 20 / 99p, onko kirjoitelmissassai yhtään sanaa/rakenneta oikein? Uskomatonta. Mikset katso rakenteita ja sanoja (jos et kerta osaa) esim. luentunymmärtämisen tekstistä? Haloo!!! Nuo pikku kirjoitelmat olivat aiheiltaa hyvin simppeleitä, perustaitoja vaativia, joilla testattiin nimenomaan käytännönkielitaitoa. Kannttaisiko uusia ja yrittää tavaoitella edes sitä Magnaa? Et tee mitään papereilla, jos tavaoitteena on vain läpipääsy. Idioottikin pääsee läpi kirjoituksista.
        No tähän se on mennyt, kun kaikkien on muka käytävä lukio. Sinulle olisi varmasti ollut parempi ratkaisu ammattikoulu.

Sä tulet varmasti pärjäämään hyvin tulevaisuudes ku tähänkin tekstiin jaksoit panostaa kuin yo kirjotuksiin :D. Vai A:n ja B:n papereilla ei pääse minnekkään? Ja helposti. Tie vie ensin inttiin ja siitä ammattikorkeeseen sos-ja terv alalle, jonne lisäpisteitä tuo intti ja se, että olen miespuoleinen. Joten ei hei hätää...kyllä mä tuonne katsos pääsen. Tai jos ei pääse niin menee ekaa 2v lukiophjaiselle amikseen. Ei sun papereillas tee juuri mitään. Mutta tämä tästä. Koita tsempata muita äläkä leijua! Kiitos.

• voivoi...
        Pasander kirjoitti:

Sä tulet varmasti pärjäämään hyvin tulevaisuudes ku tähänkin tekstiin jaksoit panostaa kuin yo kirjotuksiin :D. Vai A:n ja B:n papereilla ei pääse minnekkään? Ja helposti. Tie vie ensin inttiin ja siitä ammattikorkeeseen sos-ja terv alalle, jonne lisäpisteitä tuo intti ja se, että olen miespuoleinen. Joten ei hei hätää...kyllä mä tuonne katsos pääsen. Tai jos ei pääse niin menee ekaa 2v lukiophjaiselle amikseen. Ei sun papereillas tee juuri mitään. Mutta tämä tästä. Koita tsempata muita äläkä leijua! Kiitos.

pointti oli juuri se, että lukiossa saa tekemättä yhtään mitään nuo 8-9 paperit. Kirjoituksissa pärjääminen vaatii sitten hieman enemmän asioiden yhdistämistä, kokonaisuuksien hallitsemista ja yleistietoa.

Hienoa jos pääset haluamallesi alalle. Olet vaan turhaan istunut lukiossa, olisit mennyt suoraan ammattikouluun, olisi ollut sinulle parempi vaihtoehto.

Ai niin siitä liikunnan numerosta, 9 oli lukiossa. Sitä ei kyllä yhtään huomioitu pyrkiessäni yliopistoon tai ammattikorkekouluun. Pisteet annettiin ylioppilastodistuksesta, että sikäli väitteesi koskien liikunnan arvosanan tärkeyttä ei ole relevantti.

• tuo....
        Pasander kirjoitti:

huomiokykysi puuteja ja se, että et jaksanut lukea muutaman virkkeen tekstiä (tuntuu sinusta ylioppilaskirjoitukselta) selittää kyllä menestymistäsi.

-Muutama kommentti:

Armeijaa pääsee ihan ilman noita A:n papereita. Samoin yhdessä ammattikorkekoulun pääsykokeessa käyneenä voin sanoa, että sinne pääsee idioottikin sisään. Tosin siellä saattaa vastaan tulla luentunymmärtämistä (suomenkielinen) joka vaatii sitten sitä sisäistämistaitoa, ja kärsivällisyyttä lukea pidempia tekstejä kuin 160 merkkiä.

Mihin perusta väitteesi, että hyvistä tuloksista kertominen on leijumista? Yhtähyvin huonoista tuloksista kertominen on luuserointia.

• Pasander
        voivoi... kirjoitti:

pointti oli juuri se, että lukiossa saa tekemättä yhtään mitään nuo 8-9 paperit. Kirjoituksissa pärjääminen vaatii sitten hieman enemmän asioiden yhdistämistä, kokonaisuuksien hallitsemista ja yleistietoa.

Hienoa jos pääset haluamallesi alalle. Olet vaan turhaan istunut lukiossa, olisit mennyt suoraan ammattikouluun, olisi ollut sinulle parempi vaihtoehto.

Ai niin siitä liikunnan numerosta, 9 oli lukiossa. Sitä ei kyllä yhtään huomioitu pyrkiessäni yliopistoon tai ammattikorkekouluun. Pisteet annettiin ylioppilastodistuksesta, että sikäli väitteesi koskien liikunnan arvosanan tärkeyttä ei ole relevantti.

ei ehkä jos pyrit jonnekkin...vaan yleisenkunnon hyväksi tarkoitin. Eikä liikunnan numeroo joo katota varmaan sellasille aloille ku sä haet...voin kuvitella. Tsemppiä. Hyvähän tuo 9 liikunnasta on ;)...muista vaan,että ei nuo yo arvosanat merkkaa mitään. Onko kiva olla sähgyn pohjalla jo 60v ku numerot oli sun elämä?? Ainoo jolla tekee jotain on oikeesti lukios liikunnan numero..sillä erotellaan jyvät akanoista.

No ei ihan näin kärjistetysti. Mutta kuitenkin. Menee vähän yli tuo sun intoilu.

• Pasander
        tuo.... kirjoitti:

huomiokykysi puuteja ja se, että et jaksanut lukea muutaman virkkeen tekstiä (tuntuu sinusta ylioppilaskirjoitukselta) selittää kyllä menestymistäsi.

-Muutama kommentti:

Armeijaa pääsee ihan ilman noita A:n papereita. Samoin yhdessä ammattikorkekoulun pääsykokeessa käyneenä voin sanoa, että sinne pääsee idioottikin sisään. Tosin siellä saattaa vastaan tulla luentunymmärtämistä (suomenkielinen) joka vaatii sitten sitä sisäistämistaitoa, ja kärsivällisyyttä lukea pidempia tekstejä kuin 160 merkkiä.

Mihin perusta väitteesi, että hyvistä tuloksista kertominen on leijumista? Yhtähyvin huonoista tuloksista kertominen on luuserointia.

"Armeijaa pääsee ihan ilman noita A:n papereita."

• Pasader
        tuo.... kirjoitti:

-Muutama kommentti:

Minä olen suurimman osan jutuista heittäny läpällä,minkä porukka varmasti ymmärtääkin. Toisin sä taidat olla ihan toisissaan noissa mielipiteissäs? Annetaan nyt muidenkin kommentoida jotain. Kiitos tästä rakentavasta keskutelustamme :D

• tarvitse...
        Pasander kirjoitti:

"Armeijaa pääsee ihan ilman noita A:n papereita."

olla täydellinen, mutta kirjoitusten läpäiseminen A:n tuloksilla ei ole mikään saavutus, sitä on turha kuvitella.

Tiedoksi sinulle, liikunnan arvosanaa katsotaan ainoastaan pyrkiessä liikunnanopettajan linjalle Jyväskylän yliopistoon. Liikunnan arvosana ei myöskään ole objektiivinen mittari mitattaessa ko. aineen taitoja. Ylioppilaskoe on maanlaajuinen ja sen arvostelee puolueettomat arvostelijat; tässä ei pääse vaikuttamaan esim. opettaja-oppiassuhteet, mikä valitettavasti ainakin omassa koulussani liikunnan arvosanan kohdalla oli huomattava tekijä.

Olen mies. Toivotan sinulle tsemppiä, ja kyllä varmasti pääset tuolla uskolla elämään pitkälle. Mieti kuitenkin vielä sitä ruotsin uusimista keväällä.

• Hiskooler
        Pasander kirjoitti:

Ja lukioon pääsin lukuaineiden keskiarvolla 8,1 tosin nyt lukion päättötokarissa keskiarvo kaikista 6,4 ja lukuaineissa 5,9. Mutta siis. Tajua jo miten tyhmää puhetta päästät suustas. Kaikki ei jaksa ottaa koulua noin tosissaan ku sinä. Onko sulla ruotsin ka. kentiens jonun yli 10???12??18?? TOOOSI hyviä numeroita oot saanu. Tsemppiä.

Mitä sää vouhotat? Ensin valitat muille kuinka huonosti meni ja oot kuin paskaan poljettu ruipeloraukka, ja nyt väität ettet ota koulua tosissaan...? ***** äijä, älä valita jos et kerran jaksanu lukea!!!

Ai niin, itse sain ruotsin kuuntelusta 22 pojoo ja kirjallisista todennäköisesti vähemmän kuin sinä, mutta en valita, koska valinta olla lukematta oli omani.

• Pasander
        Hiskooler kirjoitti:

Mitä sää vouhotat? Ensin valitat muille kuinka huonosti meni ja oot kuin paskaan poljettu ruipeloraukka, ja nyt väität ettet ota koulua tosissaan...? ***** äijä, älä valita jos et kerran jaksanu lukea!!!

Ai niin, itse sain ruotsin kuuntelusta 22 pojoo ja kirjallisista todennäköisesti vähemmän kuin sinä, mutta en valita, koska valinta olla lukematta oli omani.

Isäntä ihan ite :D.Paloko kenties jostain pinna vai vaihdoitko vain nimimerkkiä? Tai sitten vouhottajia on täällä enemmänkin. En oo mitään valittanu tai sanonu että ottasin koulun tosissaan..ihan sama se on mitä sieltä tulee, koska vaihtoehtoja on! Kuhan vaan aloin kyselee mitä porukka on mieltä kokeesta ja sanoin miks ja miten meni huonosti. En syytä siitä ketään. Panostin ihan tarpeeks lukioon ja etenkin ruotsiin, joten jos pääsen A:n papereilla yo:ks niin tosi jees. Älä sinä hermoa ;)

• zzzzzzzzzzzzzzzzzz
        tarvitse... kirjoitti:

olla täydellinen, mutta kirjoitusten läpäiseminen A:n tuloksilla ei ole mikään saavutus, sitä on turha kuvitella.

Tiedoksi sinulle, liikunnan arvosanaa katsotaan ainoastaan pyrkiessä liikunnanopettajan linjalle Jyväskylän yliopistoon. Liikunnan arvosana ei myöskään ole objektiivinen mittari mitattaessa ko. aineen taitoja. Ylioppilaskoe on maanlaajuinen ja sen arvostelee puolueettomat arvostelijat; tässä ei pääse vaikuttamaan esim. opettaja-oppiassuhteet, mikä valitettavasti ainakin omassa koulussani liikunnan arvosanan kohdalla oli huomattava tekijä.

Olen mies. Toivotan sinulle tsemppiä, ja kyllä varmasti pääset tuolla uskolla elämään pitkälle. Mieti kuitenkin vielä sitä ruotsin uusimista keväällä.

itse sain A:n paperit. Ruotsi A, englanti I ja toisella kerralla A, Reaali A ja toisella kerralla C Äikkä C, lyhyen matikan joka kurssi 5 tai 6. Tekuun mennessä en tiennyt mikä on toisen asteen yhtälö. Valmistuin tietotekniikan insinööriksi ja työskentelen nyt Kiina - Suomi akselilla ja puhun työssäni pääasiassa englantia ja kiinaa. Kukaan ei ole koskaan kysellyt minun yo papereita.

p.s työni on myös taloudellisesti ihan kannattavaa...

• Pasander
        zzzzzzzzzzzzzzzzzz kirjoitti:

itse sain A:n paperit. Ruotsi A, englanti I ja toisella kerralla A, Reaali A ja toisella kerralla C Äikkä C, lyhyen matikan joka kurssi 5 tai 6. Tekuun mennessä en tiennyt mikä on toisen asteen yhtälö. Valmistuin tietotekniikan insinööriksi ja työskentelen nyt Kiina - Suomi akselilla ja puhun työssäni pääasiassa englantia ja kiinaa. Kukaan ei ole koskaan kysellyt minun yo papereita.

Katsokaas nyt :)! Onneks olkoon. Pääsisinpä itse samaan.

• zzzzzzzzzzzzzz
        Pasander kirjoitti:

Katsokaas nyt :)! Onneks olkoon. Pääsisinpä itse samaan.

olis se toisenasteen yhtälön tunnistaminen silti vitusti auttanut ja kovempi työ se näinpäin oli, mutta pointti on kuitenkin se että niillä arvosanoilla ei varsinaisesti tee mitään.

Lisäksi kyllä itse olen huomannut, että esimerkiksi ammattikoulupohjaisilta insinööreiltä ja diplomi sellaisilta usein puuttuu yleis-sivistystä jota saa parhaiten lukiosta. Ammattikoulu pohjasta taas insinöörille ei oikeastaan ole mitään hyötyä myöhemmin. Jotkin aineet on tekussa ehkä hieman helpompia.

Lukio oli esimerkiksi minulle ainoa paikka jossa koskaan opiskelin laajemmin esim. uskontoa tai psykologiaa. Kyllä esimerkiksi eri uskontojen tunteminen on ollut minulle tarpeen liikkuessani vieraissa kulttuureissa.

• Ilmeisesti...
        zzzzzzzzzzzzzzzzzz kirjoitti:

olet päässyt tampereen konetekniikan linjalle? Jos ei tiedä mikä on toiseen asteen yhtälö niin ei kyllä tekuun pääse. Hauskaa kusettaa täällä...

• pääsykokeessa
        Ilmeisesti... kirjoitti:

olet päässyt tampereen konetekniikan linjalle? Jos ei tiedä mikä on toiseen asteen yhtälö niin ei kyllä tekuun pääse. Hauskaa kusettaa täällä...

sitä kysytään. Silloin kokeessa oli jotain loogisen päättelyn tehtäviä ja kirjallinen luetunymmärtäminen sen lisäksi vaikeutuvia päässälaskuja sekä joku moottorin kuva josta piti päätellä mihin suuntaan mikäkin ratas pyörisi jos kone kävisi. Ei siellä toisenasteen yhtälöä kysytty saati saanut olla edes laskukonetta. Sinä tietysti lasket nelijöuuret hettämällä päässäsi.

• tietäääää
        zzzzzzzzzzzzzz kirjoitti:

olis se toisenasteen yhtälön tunnistaminen silti vitusti auttanut ja kovempi työ se näinpäin oli, mutta pointti on kuitenkin se että niillä arvosanoilla ei varsinaisesti tee mitään.

Lisäksi kyllä itse olen huomannut, että esimerkiksi ammattikoulupohjaisilta insinööreiltä ja diplomi sellaisilta usein puuttuu yleis-sivistystä jota saa parhaiten lukiosta. Ammattikoulu pohjasta taas insinöörille ei oikeastaan ole mitään hyötyä myöhemmin. Jotkin aineet on tekussa ehkä hieman helpompia.

Lukio oli esimerkiksi minulle ainoa paikka jossa koskaan opiskelin laajemmin esim. uskontoa tai psykologiaa. Kyllä esimerkiksi eri uskontojen tunteminen on ollut minulle tarpeen liikkuessani vieraissa kulttuureissa.

kuina moni amis tietää, että kauko-idässä ei kannata näytellä keskustleukumppanille jalkapohjaa edes tyyliin "lepuutan tässä hieman koipiani". saattaas jäädä amis-inssiltä kaupat tekemättä, ja sekös vtuttas.

• jupsjups

Monet hyvätkin ruotsin osaajat ovat valittaneet, ettei lyhyistä kirjoituksista saa lähellekään yhtä helposti hyviä pisteitä kuin pitkästä aineesta. Näin kävi myös minulle, sain jotain 70, vaikka kunnon aineessa on yleensä ollut melkein 90 pisteitä.

• Pasander

Niin! Senkin meinasin sanoa, että ei nämä sovi hyvillekkään oppilaille nämä lyhyet kirjoitelmat. Mutta tämän yhden keskustelijan mukaan se on aina vaan itsestään kiinni :). Onneksi on myös ihmisiä,jotka ajattelee samoin kuin minä.

• onnea...
        Pasander kirjoitti:

Niin! Senkin meinasin sanoa, että ei nämä sovi hyvillekkään oppilaille nämä lyhyet kirjoitelmat. Mutta tämän yhden keskustelijan mukaan se on aina vaan itsestään kiinni :). Onneksi on myös ihmisiä,jotka ajattelee samoin kuin minä.

täällä on joku toinen joka on myös saanut oletettua huonomman tuloksen.

Jos et vielä tiedä, niin arvosanat jaetaan YTL:ssä sitten, kun kaikki kokeet on korjattu ja on laskettu pisteiden keskiarvo, hajonta yms. tilastolliset tunnusluvut. Tämän jälkeen suorittaan arvosanojen jako siten, että tietty määrä kirjoittajista saa i:n ja tietty määrä L:n. Loput jaetaan käyttäen gaussinkäyrää (=normaalijakauma, soiko kellot?). Eli vielä rautalangasta sinulle: jos koe on ollut kokonaisuudessaan vaikean tasoinen, niin pisterajoja muokataan siten, että aina samamäärä vuodesta toiseen saa tietyt arvosanat.

Sinulla ei siis ole hätää, koska jos kaikki (kuten annat ymmärtää) ovat pitänee pikkukirjoitelmia vaikeana laskee se pisterajoja, ja sinä saatat päästä läpi. Toisaalta voihan olla niin, että et vain osannut, ja pisterajat eivä muutukkaan. Katsotaan miten käy.

• Pasander
        onnea... kirjoitti:

täällä on joku toinen joka on myös saanut oletettua huonomman tuloksen.

Jos et vielä tiedä, niin arvosanat jaetaan YTL:ssä sitten, kun kaikki kokeet on korjattu ja on laskettu pisteiden keskiarvo, hajonta yms. tilastolliset tunnusluvut. Tämän jälkeen suorittaan arvosanojen jako siten, että tietty määrä kirjoittajista saa i:n ja tietty määrä L:n. Loput jaetaan käyttäen gaussinkäyrää (=normaalijakauma, soiko kellot?). Eli vielä rautalangasta sinulle: jos koe on ollut kokonaisuudessaan vaikean tasoinen, niin pisterajoja muokataan siten, että aina samamäärä vuodesta toiseen saa tietyt arvosanat.

Sinulla ei siis ole hätää, koska jos kaikki (kuten annat ymmärtää) ovat pitänee pikkukirjoitelmia vaikeana laskee se pisterajoja, ja sinä saatat päästä läpi. Toisaalta voihan olla niin, että et vain osannut, ja pisterajat eivä muutukkaan. Katsotaan miten käy.

Tuo nyt on vanhaa ja tuttua juttua tuo 5% saa i:n ja 5% l:n...mutta vaikka porukalla ois kuinka huonosti menny niin se on niin pien määrä suhteellisesti että ei ne rajat nyt niin paljoa tipu. Luulen a:n rajana olevan 112-114 pojoa. Eli toiveet ovat ehkä menneet...toivossa on kuitenkin hyvä elää :)

• tuossa...
        Pasander kirjoitti:

Tuo nyt on vanhaa ja tuttua juttua tuo 5% saa i:n ja 5% l:n...mutta vaikka porukalla ois kuinka huonosti menny niin se on niin pien määrä suhteellisesti että ei ne rajat nyt niin paljoa tipu. Luulen a:n rajana olevan 112-114 pojoa. Eli toiveet ovat ehkä menneet...toivossa on kuitenkin hyvä elää :)

kirjoituksessa juuri kumoat itsekin sen väitteen, että kokeen vaikeusasteella olisi ratkaiseva merkitys osaamisen mittarina. Jos koe on ratkaisesvasti huonompi, eli sekä ns. hyvillä että huonoilla oppilailla pistemäärät ovat huomattavasti normaalista poikkeavia muokataan rajoja.

Odottelet nyt rauhassa vaan sitä tulosta, ja jos et läpi pääse niin sitten keväällä uudestaan. Kysyt mitkä ovat ne kohdat joissa voisit esim. helposti parantaa kielitaitoasi, suosittelen, että katsot paljon ruotsinkielisiä ohjelmia ja luet lehdet yms. ruotsiksi. Ei tarvitse päntätä, mutta kielikorva kehittyy.

• Pasander
        tuossa... kirjoitti:

kirjoituksessa juuri kumoat itsekin sen väitteen, että kokeen vaikeusasteella olisi ratkaiseva merkitys osaamisen mittarina. Jos koe on ratkaisesvasti huonompi, eli sekä ns. hyvillä että huonoilla oppilailla pistemäärät ovat huomattavasti normaalista poikkeavia muokataan rajoja.

Odottelet nyt rauhassa vaan sitä tulosta, ja jos et läpi pääse niin sitten keväällä uudestaan. Kysyt mitkä ovat ne kohdat joissa voisit esim. helposti parantaa kielitaitoasi, suosittelen, että katsot paljon ruotsinkielisiä ohjelmia ja luet lehdet yms. ruotsiksi. Ei tarvitse päntätä, mutta kielikorva kehittyy.

Keväällä ei oteta uudestaan, koska silloin ollaan intissä. Ja mitään ei oo kumottu. Et uskoiskaan miten huono ennen olin ruotsissa...nyt koen,että vaikka saan kokeesta n. 110-115 pojoo niin olen todella hyvin selviytynyt. Ennen ei ois ollu tietookaan tollasista pisteistä...oon tsempannu :)

• hyvä...
        Pasander kirjoitti:

Keväällä ei oteta uudestaan, koska silloin ollaan intissä. Ja mitään ei oo kumottu. Et uskoiskaan miten huono ennen olin ruotsissa...nyt koen,että vaikka saan kokeesta n. 110-115 pojoo niin olen todella hyvin selviytynyt. Ennen ei ois ollu tietookaan tollasista pisteistä...oon tsempannu :)

pääasia, että itse olet tyytyväinen. Ja jos olet parantanut niin se on hienoa! Toivottavasti pääset nyt läpi!

• jeeeeeee
        hyvä... kirjoitti:

pääasia, että itse olet tyytyväinen. Ja jos olet parantanut niin se on hienoa! Toivottavasti pääset nyt läpi!

Ärsyttää se kun jotkut tulevat tännekin haukkumaan niitä jotka saavat A:n jostakin!Kielet ja matikka ovat joillekin niin vaikeita aineita,että niistä voi saada A:n tai i:n vaikka olisi miten "viisas" tahansa.Itse olen menossa kirjoittamaan LYHYTTÄ matikkaa perjantaina,eikä mulla oo toivoakaan päästä läpi,kadun sitä että sitouduin kirjoittamaan sen.Huolimatta siitä,etten kykene saamaan edes A:ta matikasta,päättötodistukseni keskiarvo tulee olemaan 9.Matikastakin on ihan hyviä numeroita,mutta ylioppilaskokeiden veroisesti en niitä tosiaankaan hallitse,olen unohtanut kaiken,enkä osaa soveltaa.Kirjoituksissa voi muutenkin tulla paljon huonompi arvosana kuin mitä todistuksessa on,koska se on vain yksi koe,joka on helppo mokata.Järjetöntä että ylioppilaskirjoitukset merkkaavat enemmän kuin päästötodistus.Jos mokaat kirjoitukset,olet tehnyt töitä 3 vuotta turhaan,niinhän se menee!

• Pasander
        jeeeeeee kirjoitti:

Ärsyttää se kun jotkut tulevat tännekin haukkumaan niitä jotka saavat A:n jostakin!Kielet ja matikka ovat joillekin niin vaikeita aineita,että niistä voi saada A:n tai i:n vaikka olisi miten "viisas" tahansa.Itse olen menossa kirjoittamaan LYHYTTÄ matikkaa perjantaina,eikä mulla oo toivoakaan päästä läpi,kadun sitä että sitouduin kirjoittamaan sen.Huolimatta siitä,etten kykene saamaan edes A:ta matikasta,päättötodistukseni keskiarvo tulee olemaan 9.Matikastakin on ihan hyviä numeroita,mutta ylioppilaskokeiden veroisesti en niitä tosiaankaan hallitse,olen unohtanut kaiken,enkä osaa soveltaa.Kirjoituksissa voi muutenkin tulla paljon huonompi arvosana kuin mitä todistuksessa on,koska se on vain yksi koe,joka on helppo mokata.Järjetöntä että ylioppilaskirjoitukset merkkaavat enemmän kuin päästötodistus.Jos mokaat kirjoitukset,olet tehnyt töitä 3 vuotta turhaan,niinhän se menee!

Niinpä! Jotkut täällä vaan tulevat molloomaan ihan syyttä!

• tarkoitus...
        jeeeeeee kirjoitti:

on mitata laajojen kokonaisuuksien hallintaa ei detaljien ulkoaopettelemiskykyä. Soveltaminen on tärkeä osa ko. taitoa. Ylioppilaskoe on myöskin puoluteeton, koska sitä ei arvostele koulun omat opettajat, muuta kuin alustavasti. Tämä on juuri seikka, joka aiheuttaa pisteiden --muuttumista. Suomessa matematiikan oppimäärä on erittäin alkeellisella tasolla, mm. kansaivälisellä IB-linjalla alin matematiikan taso on suomen laajaa matematiikkaa vastaava taso. Sitten löytyy ihmisiä, jotka eivät selvitä edes lyhyen oppimäärän koetta.

Tietysti kokeen jännittäminen saattaa aiheuttaa joillekin tilan, jossa vastaaminen vain yksinkertaisesti ei onnistu. Tätä varten kokokeen voi kuitenkin uusia muutamia kertoja. Jos näillä toistoilla ei läpi pääse niin syys ei ole kokeenlaatijoissa vaan yksinkertaisesti laskijassa.

• kukka

On hienoa, että vaikkei ole kielinero niin ei silti luovuta lukion suhteen. Ruotsin kirjoittaminenhan ei ole pakollista, joten mielestäni se, että sen kuitenkin kirjoitit osoittaa selvää taistelijanluonnetta :) Tsemppiä! Toivottavasti pääsit läpi, olet varmasti sen ansainnut.

• kukankanssa

tosi on, itse olin viime keväänä luuseri ja päätin olla kirjoittamatta ruotsin. ensi vuonna on edessä MPKK:n pääsykokeet, ja vähäsen huolettaa tuo ruotsin puuttuminen todistuksestani; toisena virallisena kielenä se kun tahtoo olla osittain pääsyvaatimus moneen ammattiin. Joten semppiä vaan kaikille

• kipa

mulla on tulossa aika vahva A. aion kyllä jännittää ihan marraskuuhun asti pysyykö se siinä, vaikka hyvin todennäköisesti pysyy. jos et kerran tiedä vielä kirjoitelmien tulosta niin ei kannata masentua vielä. niistä voi irrota yllättäviäkin pisteitä ja jokainen pistehän kerrotaan sillä kolmella!
      itellä meni kyllä kirjoitukset oman tason alapuolelle. kuunteluista tuli ainakin 15p. vähemmän kuin normaalisti ja pikkukirjoitelmat vei ainakin 20-30 pistettä. pitää miettiä jospa menis uusimaan keväällä siinä toivossa, että olis normaali aine. B olis ollu kiva :|

• -----------------------------

Taisi mennä myös pilalle :/ Kaikki muu tuntuu menneen omasta mielestä ihan ok:sti, mutten luota niihin pikkukirjoitelmiin ollenkaan. Olen aiemminkin ruotsin kirjoittanut (eikä ole mennyt läpi) ja sillon olen omasta mielestä myös kirjoitelmassa pärjännyt, mutta loppujen lopuksi mennyt todella huonosti :/
      Suuttutti viimeksikin kun olin ihan varma että meni läpi, olikin mennyt täydellisen surkeasti! Kävi mielessä että meidän ruotsinope (joka inhoaa kaikkia!) olisi vähän muunnellut vastauksiani.. xD
      En uskalla mennä kysymään tuloksia.

• eivoiolla

Pasander oot asia äijä! Et tunnu välittävän, vaikka yo-numerosi ei olisi parhaasta päästä. Asennetta sinulla tuntuu riittävän ja se auttaa paljon tulevaisuudessa. Jatka samaan malliin.

P.s Yritä kuitenkin ryhdistäytyä ja panostaa mahdolliseen opiskeluun jatkossa enemmän. Siitä ei ole sinulle mitään haittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe