Olemme ajatelleet laittaa kaikkiin makuuhuoneisiin ja olohuoneeseen sekä isoon eteiseen parketin.Yhteensä noin 115 m2. Nyt mies ehdotti HongKongin halpaa laminaattia 7 euroa/neliö. Onhan parketti aina parketti.mutta kun samalla rahalla uusiin moneen kertaan laminaatin kun parketin hioo. mutta mikä on hyvä laminaatti k arvo? Ja paksuus. ja mikä sopii lapsiperheille lapset nyt 1v 3v ja 10v.
kokemuksia kaivataan.Onko laminaatti sellaista että kun siihen putoaa jokin kova esine niin siitä saattaa irrota pala? Meillä pojat leikkivät välillä aika rajujakin leikkejä.
laminaatti vai parketti
29
9638
Vastaukset
- Reck
Terve
Tietenkin erikseen on makuasiat ja hinta asiat, mutta itse valitsin laminaatin. En kuitenkaan sitä halvinta laatua. Laminaatti tuntuu hyvin kestävältä ja sietää paremmin kosteutta kuin parketti. Itse valitsin click laminaatin eli sen asentamisessa ei tarvitse liimaa, vaan ne kiinnittyvät `pontin`avulla. Huomattavasti helpompi asentaa, ihan yhtä tiivis ja periaatteesssa jos joku lauta vioittuu, voidan rakennelma purkaa ja lauta vaihta uuteen. Tosin hinnaltaan kalliimpaa kuin Hong Kong parketit... - Pete
Laminaatti on hyvä vaihtoehto, jos talossa on lattialämmitys. Halvimmat laminaatit ovat yleensä sitä itseään, joten kannattaa otta jotain hieman laadukkaampaa. Ulkonäössäkin on selkeä ero laadukkaampien hyväksi.
- Jane
Kyllä parketti miellyttävämpi jalalle on ja paremman näköinen. Kaverin kissa oli päästänyt pikku lirut laminaatille ja se meni siitä saumasta kuprulle pahasti. Kaveri oli sitä mieltä et parkettiin ei olis vielä tullu mitään.. Muutkin on mulle sanonu et parketti kestää hiukan paremmin kosteutta! Ketä nyt uskos?
- Mä vaan
Laminaatin reunat vääntyvät ylöspäin lattialämmityksen kanssa. On aika kauhean näköinen "uusi" lattia.
- Emily
Jane kirjoitti:
Kyllä parketti miellyttävämpi jalalle on ja paremman näköinen. Kaverin kissa oli päästänyt pikku lirut laminaatille ja se meni siitä saumasta kuprulle pahasti. Kaveri oli sitä mieltä et parkettiin ei olis vielä tullu mitään.. Muutkin on mulle sanonu et parketti kestää hiukan paremmin kosteutta! Ketä nyt uskos?
Yhdyn edelliseen parketti-puheenvuoroon - meillä myös keittiössä on laminaatti ja joskus siihen on jäänyt hiukan kosteutta ja nyt oikeassa valossa näkyy ikävät kuprut...Tulevaan taloon en halua laminaattia, se on kylmä ja suhisee jalkojen alla...
- ...
Mä vaan kirjoitti:
Laminaatin reunat vääntyvät ylöspäin lattialämmityksen kanssa. On aika kauhean näköinen "uusi" lattia.
Entäs tilanne jossa lattialämmitys on jatkuvaa (kaukolämpö) eikä kuten varaavassa et yöllä kuuma päivällä viileä(suuri lämpötilavaihtelu)?
Luulisi että jatkuvalämmitteisessä laminaatin eläminen olisi pientä verraten yölämpöön?
- Kalle
se laminaatti on, kuin parketti, joten kestää myös kolhuja, mutta tämä on muuten iäisyyskysymys, johon ei ainoata oikeata vastausta ole olemassa.
- rg
Ja sitten vielä se tosiseikka, että toinen on puuta ja toinen pahvia, johon on printattu puun kuva. Eli mikä ihmeen idea on siinä, että yritetään saada joku materiaali näyttämään puulta, vaikka se ei sitä olekaan? Yhtä järjetöntä kuin tiileltä näyttävä profiilikattopelti.
Sekä tietysti se käytännön asia, että laminaatti on kylmä, puinen parketti lämmin.- Hubertti
Mielestäni on erittäin fiksua yrittää saada halpa näyttämään kalliilta, bisnesmielessä ainakin. Yleensä ottaen kallis on kauniimpaa ja kukaan tuskin tieten tahtoen rumaa valitsisi jos kauniimpaa on saatavilla samaan hintaan.
- Mä vaan
Meillä on parketti ja on lämpimämpi jalalle kuin laminaatti. Älä hanki halpaa laminaattia. Laminaatissa hinta on suoraan verrannollinen laatuun! Lapsiperheessä laminaatti on parempi(elikkä on kovempaa ainetta kuin parketti). Tämä on meillä ainoa asia, mitä kadun parketin valinnassa.
- -
Meillä on 50mk/neliö-laminaattia 120 neliötä ja jos lautojen rakoihin vettä menee eikä heti kuivaa, se kupruaa muutamassa tunnissa. Lattia myös liikkuu (koska pinta-ala niiin suuri) kosteuden mukaan kesällä ja talvella. Ja se on kylmä. Itse varmaan ottaisin muovimaton, jos nyt vaihtaisin, koska parketti on niin kallis.
Entäpä jos laittaisit lattialämmityksen ja laatoituksen? Lautalattiahan olisi varmaan paras, mutta aika kallis. - rakentaja itsekkin
OOn tutkinut asiaa internetissä , vertaillut hintoja, materiaaleja jne.ja taidan tulla seuraavaan päätökseen: vanhempien makuuhuoneeseen, olohuoneeseen ja eteiseen parkettia, lastenhuoneisiin hyvälaatuista laminaattia ja keittiöön tulee kivilaattaa (tää päätös olikin jo aiemmin). Lämmitysmuotomme on suora lattiasähkölämmitys.
- Hubertti
...eli olen samaa mieltä. Meille tulee parkettia, muovimattoa ja laattaa, huoneesta riippuen. Suora sähkölämmitys.
- Mä vaan
Laittaisin itse eteiseen laattalattian, koska ulkoa tullessa lapset onnistuvat aina tuomaan hiekkaa, lunta yms. Laattalattia kilpailee hinnassa parketin kanssa mainiosti.
- alkuperäinen vastaa
Mä vaan kirjoitti:
Laittaisin itse eteiseen laattalattian, koska ulkoa tullessa lapset onnistuvat aina tuomaan hiekkaa, lunta yms. Laattalattia kilpailee hinnassa parketin kanssa mainiosti.
alkuperäinen vastaa taloomme tullaan sisään ns. tuulikaappiin johon tulee laattalattia ja johon on tarkoitus riisua kaikki ulkovaatteet. eteisemme on oikeastaan aula tila josta käydään muihin huoneisiin. On suoraan jatkuva tila olohuoneeseen joten parketin jatkuminen eteisestä olohuoneeseen on luontevinta.
- Rakentavaa kommenttia
Me valitsimme laminaatin. Emme tosin ihan halvinta vaan 13 euroa/m2.
Lukkokiinnitys, vähintään 7mm ja luokka 31.
Meillä on 1,5 ja 5 vuotiaat pojat jotka mm. suhailee ympyrää muovitraktoreilla. Parketissa olisi varmaankin ollut mukavat urat jo kuukauden asumisen jälkeen.
Ajatuksena on, että laminaatti kestää menoa 5-7 vuotta jonka jälkeen vaihdamme varmaankin aitoon tavaraan eli parkettiin. Vaihtohan käy parissa päivässä.
Poikien touhuja ei viitsi rajoittaa. Koti on mielestämme asumista varten, joka tarkoittaa myös lapsien leikkiä. Lattialämmitys pitää huolen siitä, että laminaattikin tuntuu lämpimältä. - kovamies
En löydä netistä sivua jossa määriteltäisiin laminaatin kovuusluokat?
Voisiko joku valaista minua??
31 = ?
33 = ??
.....- alkuperäinen kysyjä
tässä jotain:
Käytöluokka 21 asuintilat 7 vähäinen tai ajoittainen käyttö
Käyttöluokka 22 asuintilat normaali käyttö esim. normaalikäytössä olevat asuin-ja ruokahuoneet
Käyttöluokka 23 asuintilat kova käyttö soveltuvuus esim. eteiset, kovassa käytössä olevat asuin-ja ruokailuhuoneet
Käyttöluokka 31 julkiset tilat tai vähäinen tai ajoittainen käyttö esim. eteiset sisäänkäyntiportaikot, yksityiset toimistot, kokoustilat, hotellihuoneet
- laminaatti
Meillä oli entisessä huushollissa mosaiikkiparketti jota sai varoa ihan hirveästi. Nyt on laminaatit ja saa tulla vaikka ratsuväki sisään eikä haittaa tahtia. Uutena vuonna löräytin kännispäissäni sulaa tinaa ämpärin ohi suoraan lattialle, eikä siihen jäänyt mitään jälkeä. Meillä on tosin kai kaikkein kalleinta Pergon classic- laminaattia.
- mh
Onko vielä lattialämmitys ? Kestääkä tuo laminaatti senkin, kun joistakin laminaateista huonoja uutisia tullut.
On suunnitteilla itsellä osittain varaava sähkökaapeli lattialämmitys. Minkä laminaatin uskaltaisi laittaa ?? - Akka
mh kirjoitti:
Onko vielä lattialämmitys ? Kestääkä tuo laminaatti senkin, kun joistakin laminaateista huonoja uutisia tullut.
On suunnitteilla itsellä osittain varaava sähkökaapeli lattialämmitys. Minkä laminaatin uskaltaisi laittaa ??Entäs tilanne jossa lattialämmitys on jatkuvaa 24h/vrk (kaukolämpö) eikä kuten varaavassa et yöllä kuuma päivällä viileä(suuri lämpötilavaihtelu)?
Luulisi että jatkuvalämmitteisessä laminaatin eläminen olisi pientä verraten yölämpöön? - ehdottomasti
Akka kirjoitti:
Entäs tilanne jossa lattialämmitys on jatkuvaa 24h/vrk (kaukolämpö) eikä kuten varaavassa et yöllä kuuma päivällä viileä(suuri lämpötilavaihtelu)?
Luulisi että jatkuvalämmitteisessä laminaatin eläminen olisi pientä verraten yölämpöön?Juttelin justiinsa aiheesta yhden taloedustajan kanssa ja ainakin hän sanoi että laminaatti sopii oikein hyvin myös lattialämmityksen kanssa. Kuulemma vesikiertoinen lattialämmitys, jossa lämpö on tasaisempaa kuin sähkölämmityksellä, on parempi vaihtoehto laminaattilattioille.
- ukko
se olla pitää eikä mitään huokoisia jäljitelmiä!!kestää kulutusta!!
- Pico
Koitimaisista puulajeista tehty lankku ei kestä kyllä juuri mitään. Mäntylankku kaikista huonoiten ja se onkin surkean näköinen jo muutaman vuoden käytön jälkeen.
Jos taas tehdään lattia vaikka tammilankuista, niin hintaa alkaa kertyä melko mojovasti.
- Pico
Jos vertaat 7€ laminaattia ja 30€ parkettia, niin on ihan selvä kumpi on parempi.
Jos taas vertaat laminaattia ja parkettia jotka maksaa kumpikin 30€, niin on lähinnä makuasia, että kumpi on parempi.
Laminaatti tuntuu kylmältä parkettiin verrattuna, vaikka olisi lattialämmitys.
Laminaatti sähköistyy ja kerää pölyä.
Laminaatti kopisee ja suhisee kävellessä enemmän kuin parketti ja on vielä liukkaampikin.
Laminaatin pinta on kovempi ja kestävämpi.
Lähinnä tässä tulee vastakkainasettelu kestävyyden ja mukavuuden välillä.- laminaattia 70 m2
hain ikeasta laminaattia noin 3 vuotta sitten .
kolme lasta 1 , 4 , 10 plus kultanen noutaja .
erittäin hyvin on kestänyt . tosin liukas se on villasukilla .
ei natise eikä rutise ja on hyvän näköinen .
helppo pitää puhtaana eikä ole naarmuuntunut
ei edes villin koiran kynsien jälkiä .
ainoat jäljet on tullut pienistä metalli pyöristä
jotka ovat sohvan jalkoina (noin 2 cm halk.)
siihen tullut painaumia .
laminaatti maksoi muistaakseni 70 mk / m2 . - Pico
laminaattia 70 m2 kirjoitti:
hain ikeasta laminaattia noin 3 vuotta sitten .
kolme lasta 1 , 4 , 10 plus kultanen noutaja .
erittäin hyvin on kestänyt . tosin liukas se on villasukilla .
ei natise eikä rutise ja on hyvän näköinen .
helppo pitää puhtaana eikä ole naarmuuntunut
ei edes villin koiran kynsien jälkiä .
ainoat jäljet on tullut pienistä metalli pyöristä
jotka ovat sohvan jalkoina (noin 2 cm halk.)
siihen tullut painaumia .
laminaatti maksoi muistaakseni 70 mk / m2 .Öljytty parketti ei ole liukas edes villasukilla, tosin meillä tepsutellaan iltaisin paljain varpain... ei ole kylmä jalan alla :)
- jaska
Meillä on ollut Pergon laminaattilattia, lattiasähkölämmityksen kanssa jo yli 7v.
Todella hyvä lattia, on kuin uusi, saumat ovat kiinni. Järjetöntä ottaa parkettia enää ollenkaa...siinä ei ole mitään parempaa !!! - RJ
Meillä keskikokoinen koira,ja kolme vuotias tenava.Molemmat aikamoisia haasteita lattialle,laitettiin laminaatti ja hyvin on pitänyt pintansa.
On muistaakseni 23:sta ja 7mm.
Liimattava malli,usein myös vettä/lunta kulkeutuu lattialle joten asennuksessa käytin runsaasti liimaa joka tiivisti saumat.
Ei ole vesi päässyt tekemään tuhoja.
Ainut mikä saa jäljen lattiaan on vanha peltinen linja-auto"rata" jossa terävät kulmat,onneksi vain kerran pudonnut... kop kop...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819