Vahinkoraskaus?

hieman huolestunut...

Heippa!
Löytyykö täällä sellaisia ihmisiä, jotka olisivat tulleet raskaaksi vahingossa? Oliko ehkäisyä ja millainen? Miten suhtautua raskauteen? Mitä mieltä mies oli? Entäs kun suositellaan ettei alkoholia joisi ollenkaan, niin mitenkä sitten jos ei tiedä että kohdussa on joki pieni otus jolle alkoholi tekee pahaa?
Olen hieman ymmälläni itse ja kaipaisin vastauksia kokeneilta! Kiitos!

14

12130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tgttyrty

itselläni petti e-pillerit viime vuonna. lapsi sai alkunsa n. lokakuun puolivälissä. Sain tietää olevani raskaana joulukuussa. Alkoholia olin käyttänyt aika reippaasti, poltin tupakkaa siihen asti ja olin myös syönyt niitä e-pillereitä.

neuvolassa sanoivat tuosta alkoholista että alkuajan käytöstä ei yleensä tule mitään(ainakaan tietääkseen) ja että suurin osa heillä käyvistä äideistä on juonut alkuajan, jolloin eivät tienneet olevansa raskaana.

kuitenkin, kesällä meille syntyi ihana pieni terve poika. Isä on aivan innoissaan, auttaa paljon lapsen hoidossa ja ottaa muutenkin todella paljon vastuuta. Parisuhdekin kukoistaa eli kaikki järjestyi parhain päin.

• hieman huolissaan

Hei taas! Kiitos vastauksesta. Tosiaan se alkoholinkulutus vähän huolettaa kun oon juhlimassa käyty ja juusto& viiniiltaa vietetty... Vielä sellainen kysymys että miten huomasit raskauden? Menkatko jäi pois? Kun sellaisiakin "kauhutarinoita" kuullut että menkat tulleet ihan normaalisti ja raskaus huomattu vaikka kuinka myöhään...
        En siis itse ole tehnyt vielä testiä. Taidan olla himen vainoharhainen kun sisko tuli raskaaksi ehkäisystä huolimatta...

• tgttyrty
        hieman huolissaan kirjoitti:

Hei taas! Kiitos vastauksesta. Tosiaan se alkoholinkulutus vähän huolettaa kun oon juhlimassa käyty ja juusto& viiniiltaa vietetty... Vielä sellainen kysymys että miten huomasit raskauden? Menkatko jäi pois? Kun sellaisiakin "kauhutarinoita" kuullut että menkat tulleet ihan normaalisti ja raskaus huomattu vaikka kuinka myöhään...
        En siis itse ole tehnyt vielä testiä. Taidan olla himen vainoharhainen kun sisko tuli raskaaksi ehkäisystä huolimatta...

yhdet menkat tulivat muuten normaalisti, mutta alkoi pari päivää myöhemmin kuin normaalisti. seuraavia ei kuulunut, mutta vatsaa särki, ihan kuin olisi menkat alkamassa. silloin kaverini, joka oli ollut raskaana kerran, kehotti minua ostamaan testin

• odotan
        hieman huolissaan kirjoitti:

Pillerivauvaa, sai alkunsa viime maaliskuussa.
        Innoissaan ollaan koko perhe vaikka alkujärkytys olikin aikamoinen ;D
        Alkoholia otin alkuraskaudesta kun en tiennyt odottavani, ja kuulemma siinä vaiheessa tuskin mitään pahaa on päässyt tapahtumaan.
        Testin tajusin tehdä kun ei väliviikolla tullutkaan menkkoja ja mies oli arvannut asian jo hiukan aikaisemmin kun olin muutaman kerran oksentanut (ja mie kun ajattelin vaan et söin "pikkasen" liikaa..)

• hieman huolestunut...
        odotan kirjoitti:

Pillerivauvaa, sai alkunsa viime maaliskuussa.
        Innoissaan ollaan koko perhe vaikka alkujärkytys olikin aikamoinen ;D
        Alkoholia otin alkuraskaudesta kun en tiennyt odottavani, ja kuulemma siinä vaiheessa tuskin mitään pahaa on päässyt tapahtumaan.
        Testin tajusin tehdä kun ei väliviikolla tullutkaan menkkoja ja mies oli arvannut asian jo hiukan aikaisemmin kun olin muutaman kerran oksentanut (ja mie kun ajattelin vaan et söin "pikkasen" liikaa..)

Juups, kiitos todella paljon vastauksista! Vielä sellainen kysymys, että missä elämäntilanteessa olette? Opiskelette, töissä? Naimisissa? Kokoajan tulee lisää asioita mieleen :) Saas nähdä miten käy. Menkkojen pitäis alkaa sunnuntaina. Mutta mulla on tosiaan ihan outoja tuntemuksia: mahaa kipristelee ja rinnat on vähän kipeet (näitä mulla ei siis yleensä oo ennen menkkoja) ja sit paleltaa ja väsyttää kauheesti. Voipi olla että joku syysflunssakin on vaan ja mä hysterisoin liikaa :) En kyllä tiedä oonko sitten pettynyt vai helpottunut jos/kun menkat alkaa. Ehkä vähän molempia...

• hieman huolestunut... kirjoitti:

Juups, kiitos todella paljon vastauksista! Vielä sellainen kysymys, että missä elämäntilanteessa olette? Opiskelette, töissä? Naimisissa? Kokoajan tulee lisää asioita mieleen :) Saas nähdä miten käy. Menkkojen pitäis alkaa sunnuntaina. Mutta mulla on tosiaan ihan outoja tuntemuksia: mahaa kipristelee ja rinnat on vähän kipeet (näitä mulla ei siis yleensä oo ennen menkkoja) ja sit paleltaa ja väsyttää kauheesti. Voipi olla että joku syysflunssakin on vaan ja mä hysterisoin liikaa :) En kyllä tiedä oonko sitten pettynyt vai helpottunut jos/kun menkat alkaa. Ehkä vähän molempia...

Mie oon onnellisisti naimisissa ja sellainenkin viel et vakiduunis :D
        Eli aika hyvin mulla käyny :D
        Noi sun oireet saattaa olla melkein kumpaa vaan, ensi viikkoa siis jännityksellä odotellen :D
        Kerrothan sitten kuinka kävi, ja jos haluut niin laita mailia?!?

• Hirveää

Siteeraan viestiäsi:

...että suurin osa heillä käyvistä äideistä on juonut alkuajan, jolloin eivät tienneet olevansa raskaana.

Enpä ihan usko että suurin osa!!! Järkyttävää, missä asut? Ja kun sanot että juonut!!! se mielestäni vielä tarkoittaa että ihan juomalla juonut eikä vaan paria saunasiideriä.

• tgttyrty
        Hirveää kirjoitti:

Siteeraan viestiäsi:

...että suurin osa heillä käyvistä äideistä on juonut alkuajan, jolloin eivät tienneet olevansa raskaana.

Enpä ihan usko että suurin osa!!! Järkyttävää, missä asut? Ja kun sanot että juonut!!! se mielestäni vielä tarkoittaa että ihan juomalla juonut eikä vaan paria saunasiideriä.

ja niin minulle sanottiin. kyllä, suurin osa. ja ihan kunnolla juonut, ainakin kerran pari.

• .....
        tgttyrty kirjoitti:

ja niin minulle sanottiin. kyllä, suurin osa. ja ihan kunnolla juonut, ainakin kerran pari.

Kun kirjoitit "..suurin osa heillä käyvistä äideistä on juonut alkuajan, jolloin eivät tienneet olevansa raskaana.", oletin, että th puhui niistä, jotka olivat "vahinkoraskaana". Itse terkkana en kyllä usko, että missään neuvolassa suurin osa äideistä juo ennen -testiään! Suurin osahan raskauksista on kuitenkin suunniteltuja, joten.. Vahinkoraskauksista taas voin uskoakin, että suurin osa on saattanut ottaa alkoa, koska ei ole "tullut mieleen", että voisi olla raskaana. Ihan noin vastuuttomia ja höpsöjä eivät äidit ole, että nauttisivat hyvällä omallatunnolla alkoa samalla kun suunnittelevat ja toivovat perheenlisää!

• minulle sanottiin
        ..... kirjoitti:

Kun kirjoitit "..suurin osa heillä käyvistä äideistä on juonut alkuajan, jolloin eivät tienneet olevansa raskaana.", oletin, että th puhui niistä, jotka olivat "vahinkoraskaana". Itse terkkana en kyllä usko, että missään neuvolassa suurin osa äideistä juo ennen -testiään! Suurin osahan raskauksista on kuitenkin suunniteltuja, joten.. Vahinkoraskauksista taas voin uskoakin, että suurin osa on saattanut ottaa alkoa, koska ei ole "tullut mieleen", että voisi olla raskaana. Ihan noin vastuuttomia ja höpsöjä eivät äidit ole, että nauttisivat hyvällä omallatunnolla alkoa samalla kun suunnittelevat ja toivovat perheenlisää!

ja th selitti että myös lasta suunnitelleet. Sanoi, että monet ovat saattaneet yrittää lasta jo niin kauan, että eivät oikeasti tule ajatelleeksi olevansa raskaana. En tiedä miten täällä päin yleensä, mutta ainakin omista asiakkaistaan hän puhui.

• emilia82

Meillä kävi kyseenlainen vahinko viime syyskuussa. E-pillereitä söin, kunnes alkoi tuntumaan omituiselta, rinnat turpos ja mahan alueella alkoi tuntua kireät vaatteet inhoilta. Niin sitten ostin testin - positiivinen oli.

Mies suhtautui hyvin, alkujärkytyksen jälkeen. Ei ollut ongelmaa ajatella tulevansa isäksi ja äidiksi, kun parisuhde oli muuten kunnossa.

Ja olinhan minäkin jonkun verran alkoholia ottanut siinä, kun en vauvasta tiennyt. On kuitenkin onneksi niin, että se ensimmäinen kuukausi on sellasta aikaa, että sikiö korjaa vielä "rikki" menneitä osiaan, joten alkoholista ei pitäisi olla mitään sen suurempaa vahinkoa.

Itselleni raskaus oli positiivinen asia, kun olin ensin jutellut mieheni kanssa asiasta. Totta kai jännitti ja pelotti, mutta lopulta tuli hyvä fiilis ja meillä molemmat tulevat vanhemmat odotti innolla uusia merkkejä raskaudesta.

Maailman ihanin ja paras vahinko syntyi kesäkuussa, eikä vois olla onnellisempia vanhempia maailmassa.

Tsemppiä ja rohkeutta!!

• jeps jeps

Hei
      Tulin e-pillerien käytön aikana raskaaksi aivan vahingossa. Jatkoin pillereiden syömistä noin kk enen kun tiesin raskaudesta. Poikaystäväni tai avopuolisoni oli heti alusta lähtien abortin kannalla. Mutta en sitä voinut tehdä. Kävin hänen pyynnöstään kakki mahdolliset ultrat läpi että aika varmuudella tiedetään että vauvalla on kaikki hyvin ja kohdallaan ja silti hän kuitenkin halus abosttia. Itse hän ei ultriin lähtenyt mukaan. Kun näin lapsen liikkuvan ja sen pienen sydämmen lyövän ja sain tietää kumpi se on niin en voinut antaa ottaa sitä pois. Miehen käytös mua kohtaan muuttui tylyksi, on mua kohtaan kaukanen ja tunteeton ei ole huomaavinaankaan. En saa häneltä minkäänlaista tukea ja turvaa. Puhumattakaan hellyydestä. Kun nyt kysyn mitä mieltä hän asiasta on niin saan vain vastaukseksi että "en tiedä" ja ei kiinnosta puhua koko asiasta. Olen nyt aivan viimeisilläni raskaana. Kaikki vauvaa varten olen itse joutunut hommaamaan koska ei miestäni kiinnosta. EN kuitenkaan ymmärrä että miksi hän sitten minun kanssani vielä on. Itse olen sanonut monesti että en hänen kylmyyttä ja tunteettomuutta enää kestä. Vaikeaa on koska kuitenkin rakastan häntä kaikesta huolimatta. Mutta en usko enää ihmeisiin ja että hän muuttaisi suhtautumistaan minua kohtaan. Että näin meillä. Laskettuun aikaan on enää vajaa viikko. Itse mietin että pitäiskö lähteä vai vieläkö jään.

• vielä..

Toisinaan (usein?) isät "heltyvät" nähtyään jälkikasvunsa. Odota miten miehesi reagoi.
        Ideaalitilanne toki olisi ollut jos olisitte pystyneet selvittämään nämä asiat jo raskausaikana. 9kk on pitkä aika valmentautua. Kerro nyt ainakin se miehellesi, ettei ole syntyvän lapsen syytä jos ei isä osaa olla isä.. Toisin sanoen, ettei kostaisi välinpitämättömyyttään myös lapseen.

• niin suotavaa

Humalahakuinen alkoholinkäyttö on erityisen vaarallista sikiön kehittymisen kannalta.

Sikiön elimet muodostuvat raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana.

Alkuraskauden humalahakuinen alkoholinkäyttö voi aiheuttaa sikiölle epämuodostumia, esimerkiksi sydänvian.

www.päihdelinkki.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      111
      952
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe