Vieläkö seuraava autosi on Scenic?

harkinnan paikka

Itse painin parhaillaan tuon periaatepäätöksen kanssa kun ykkös-Scenicissä on 150 tkm mittarissa ja kohta pitäisi miettiä sille seuraajaa.

Se on jo päätetty että seuraava autokin on tällainen "pieni tila-auto" mutta merkki ei ole vielä selvinnyt. Muita merkkejä ei ole vielä edes käyty kokeilemassa mutta silmää miellyttävät ehkä kakkos-Scenicciä enemmän Mazdan 5 ja Zafira II.

Rellussa on ollut plussia ja miinuksia, noista muista en tiedä mitään:

hyvä ajaa, 1000 km päivän aikana ei tunnu pahalta
mukava moottori (2,0 8v)
polttoainetalous (nurkka-ajossakin n. 8 l/100km)
hinnat käytettynä

- pikkuviat suunnittelun kukkaset (joita Scenic II:ssa kirjoitusten perusteella on yhä enenevässä määrin)
- tyyppiviat osissa, joiden olemassaolosta ei edes ole ollut tietoinen muiden autojen kanssa
- kuluvien osien määrä
- merkkiosien hinta
- nopea arvonlasku, etenkin jos ostaa uuden
--- Bilian huolto ja hinnat.

Kuten sanottu, noista muista vaihtoehdoista ei ole mitään omakohtaista kokemusta mutta "ruoho merkin toisella puolella" houkuttaisi kokeilemaan.

21

4665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GS 50.000 km

      Olen itsekin miettinyt, että mitä tämän jälkeen? Olen viime vuosina vaihtanut autoa ehkä liiankin usein, mutta GS on ollut ja on erittäin onnistunut keskikokoinen tila-auto. Mm. TM vertailussa sen todettiin olevan kärkiryhmässä, kun ohjauksen tunnottomuudelle ei annettu painoarvoa.
      Olen ajanut "vasta" 50.000 km, mutta ne ovat menneet tosi hienosti - ei mitään ongelmia. Kerrotko, että milloin alkavat kulutusosien vaihdot? Pyöräntuenta yms...

      Mielestäni Zafira II ja Mazda 5 eivät ole mitenkään parempiakaan (todellisuudessa erot ovat tosi pieniä).
      Seuraava malli voisi olla GS 2,0 CDI, jossa 150 hv.
      No toki Citroenilta on tulossa uusi Picasso, jonka pituus on 4,60 m, eli 10 cm enemmän kuin näillä muilla ja siihen saa ilmajousituksen, mutta kuka uskaltaa siirtyä citikkaan!
      Lisäksi markkinoille tulee koko ajan uusia houkuttelevia katumaastureita (Chevrolet Captiva 7-paikkaisena...).

      • mzda 6

        En nyt vastaa varsinaiseen kysmykseen koska en omista scenicia. Kuitenkin kun tuossa viestissä oli tuosta ohjauksesta niin kysynkin että miltäs se tuntuu noin 50tkm:n jälkeen. Kiinnittääkö siihen huomiota vielä. Ainakin koeajolla siihen kiinnittää mielestäni vähän liikkaa huomiota. Muuten auto on kyllä mielestäni miellytävämpi kuin esim Mazda 5.


      • skenu vastaa
        mzda 6 kirjoitti:

        En nyt vastaa varsinaiseen kysmykseen koska en omista scenicia. Kuitenkin kun tuossa viestissä oli tuosta ohjauksesta niin kysynkin että miltäs se tuntuu noin 50tkm:n jälkeen. Kiinnittääkö siihen huomiota vielä. Ainakin koeajolla siihen kiinnittää mielestäni vähän liikkaa huomiota. Muuten auto on kyllä mielestäni miellytävämpi kuin esim Mazda 5.

        Ehkä aluksi n. 1000 km ikäänkuin hakee oikeaa tuntumaa tietoisesti. Sitten oppii ajamaan hieman hennommalla otteella. Jos puristaa rattia rystyset valkeina, tuntuma on hankalampi pitää, kaarteissa ohjaus 'pilkkii' ja tulee ohjailtua turhaan. Taajama-ajossa tällainen ehkä turhankin kevyt ohjaus on tietysti vain eduksi. Jottei tulisi väärää kuvaa, sanottakoon vielä, että auton suuntavakavuus on hyvä , talvellakin.


      • mzda 6
        skenu vastaa kirjoitti:

        Ehkä aluksi n. 1000 km ikäänkuin hakee oikeaa tuntumaa tietoisesti. Sitten oppii ajamaan hieman hennommalla otteella. Jos puristaa rattia rystyset valkeina, tuntuma on hankalampi pitää, kaarteissa ohjaus 'pilkkii' ja tulee ohjailtua turhaan. Taajama-ajossa tällainen ehkä turhankin kevyt ohjaus on tietysti vain eduksi. Jottei tulisi väärää kuvaa, sanottakoon vielä, että auton suuntavakavuus on hyvä , talvellakin.

        Aimmissa ajamissani relluissa (laguna,19) ajettavuus on kyllä ollut hyvä. Eli taitaa scenicissäkin periatteessa olla mutta tuo ohjaustehostimen perkele kun vaatii totuttelua. Mutta muuten kyllä miellyttävän oloinen perhepirssi.


      • skenu vastaa kirjoitti:

        Ehkä aluksi n. 1000 km ikäänkuin hakee oikeaa tuntumaa tietoisesti. Sitten oppii ajamaan hieman hennommalla otteella. Jos puristaa rattia rystyset valkeina, tuntuma on hankalampi pitää, kaarteissa ohjaus 'pilkkii' ja tulee ohjailtua turhaan. Taajama-ajossa tällainen ehkä turhankin kevyt ohjaus on tietysti vain eduksi. Jottei tulisi väärää kuvaa, sanottakoon vielä, että auton suuntavakavuus on hyvä , talvellakin.

        Alkuun ohjasin minäkin GS:ää kaarteissa liikaa. On hassu tunne kun auto ei lähdekään kääntymään heti, vaan vasta sitten kun kori on hieman kallistunut ja alusta saanut otteen tiestä. Kun tietää tämän ilmiön voi luottaa siihen että kärry menee kaarteesta läpi tyylikkäästi,eikä kuskin tarvitse turhia hötkyillä.Sama ilmiö oli aikoinaan jo Rellu 4:ssa, 5:ssa ja Rätti-Sitikassa.
        Se mistä olen Mazdan tila-auton omistajille kateellinen on toi liukuovi. Helpottaisi kahden takarivin, varsinkin kolmannen, käyttöä huomattavasti.


      • mja

        Olen usein ihmetellyt niitä jotka kiroavat (viimeisen) Rellunsa sinne minne ei päivä paista. Jos kirjoitukset ovat tosia eikä trolleja, niin aivan uskomattomia romukasoja on uutena myyty. Ihmettelin, onko minulla käynyt jotenkin tuuri, kun ei löydy sen enempää vikoja kuin "ominaisuuksiakaan", mutta edellä oleva kirjoitus jossa ei ole _yhtään ongelmaa_ , kuulostaa myös uskomattomalta. Oma kärryni ei ole ihan yleisintä mallia (2004 5-paikkainen Confort expression, , 2.0 L automaatti, huoltosoppari) mutta kyllä siinä vikoja on ollut. Ja Bilian systeemi, missä auton joutuu viemään saman vian takia useamman kerran korjaamolle, aiheuttaa sen että tulee käytyä parin kuukauden välein.

        Vikoja
        0 kk: ohjaus kampeaa vasemmalle. Tehtiin 4 kk ikäisenä 4-pyörämittaus takuuna, etupyörien auraus oli pielessä.

        4 kk: Kampikammion tuuletuksen venttiili alkoi pitää uikuttavaa ääntä. Ensin kylmänä, sitten kaikissa lämpötiloissa. Vian esiin saaminen, paikallistaminen ja korjaaminen vei toiset 4 kk ja vaati useita korjaamokäyntejä.

        18 kk: Kuljettajan istuimen selkanojaan tuli klappia. Korjattiin takuuna, selkänojan runko vaihdettiin.

        18 kk. Kuskin sivuikkunan tippalista otti kiinni takaoven vastaavaan. Päätytulppa katosi. Lista vaihdettiin takuuna.

        23 kk: Automaatti-ilmastoinnissa sisäilman kierron läppämoottori simahti. Ei kääntänyt kiertoasentoon. Ensimmäisellä kerralla Biliassa panivat auton dieagnostiikka tietokoneeseen, joka sanoi että "kaikki on ok". Asentajat eivät viitsineet käyttää omaa järkeään. Toiselle käynnille läppämoottori oli tilattu valmiiksi ja vaihdettiin. Vian toteamisesta sen korjaamiseen meni koko kesä, 3 kk.

        12 - 24 kk: Ilmeisesti tyhjäkäyntimoottori takkuilee kun käynnistää puolilämpimänä. Prutkuttavan koneen joutuu sammuttamaan ja käynnistämään uudelleen. Vika esiintyy jaksoittain, nyt syksyllä aloitti taas.

        1 - 24 kk: Tuulilasin tiivisteessä suunnitteluvika. Ajoviima pääsee listan ja lasin väliin, nostaa listaa ja tiiviste irtoaa vasemmasta reunastaan vauhdissa. Irronnut pää alkaa heilua sivuikkunan edessä. Vaihdettu takuuna, sen jälkeen irronnut jo 3 kertaa. Onneksi voi työntää sormin takaisin, jos vaan voi pysähtyä.

        Ominaisuuksia:
        -Korin nitinä ja natina
        -jarrujen ulina 5-10 km/h:ssa (vaihdettu palat 2 kertaa takuuna)
        - jarrujen natina kuin auto seistahtaa.
        - ylitehostetut jarrut
        - Etupään turhan terävä niiaus kun auton pysäyttää. Joutuu opettelemaan pehmeän vaiheittaisen jarrutuksen kun pysähtyy tai muuten repsikka nytkähtää.

        - Automaatti vaihtaa nykien alaspäin. Kyseessä on softan ominaisuus, se pitää turbiinin lukon päällä alaspäin vaíhtaessa. Joskus myös ylöspäin vaihtaessa. Ominaisuus on sekin että se pyrkii pitämään ylintä vaihdetta päällä aivan liian pienillä kierroksilla. Moottori vaan jytistää kunnes se älyää vaihtaa pienemmälle.

        -Ohjaustehostin on 2-toiminen. Se tehostaa myös ratin palautusta. Niinpä kuski joutuu kaarteessa tekemään työtä rattia vasten, joka yrittää palauttaa rattia keskiasentoon.

        "Pilkkimistä" tms. ei tässä yksilössä esiinny - tehostimia ilmeisesti on kahta eri valmistussarjaa. Ohjaus on tarkka ja toimii heti. Tästä on keskusteltu tällä palstalla aikaisemminkin.

        Moottori kolisee dieselimäisesti ulospäin. "Ei poikkeamia" totesi Bilian huolto. En ole muiden Scenicien kuullut noin kolisevan, mutta nythän asiasta on kirjallinen lausunto. Korjannevat sitten Bilian piikkiin jos kone myöhemmin simahtaa.

        Autotyyppin (?) ominaisuuksia
        A-pylväät peittävät näkyvyyden pahassa kohdassa. Turhan usein on vasemmalle kääntyessä A-pilarin takaa tupsahtanut yhtäkkiä jalankulkija. Myös kokonainen auto saattaa kadota pilarin taakse.

        Parkkeerattaessa ei hahnmota sen enempää etu- kuin takapäänkään sijaintia kovin tarkasti. Kulmien paikka on ihan arvauksen varassa. Usein joutuu korjaamaan ruutuparkkeerausta kun ei kehtaa jättää ihan poskelleen. Peruutustutka (300 e) olisi maksanut itsensä estämällä yhden tömäyksen P-paikalla. Se kuulemma maksaa, joka peruuttaa... Uudessa Scenicissä on myös etututka saatavana.


        Kaksi vuotta sitten olin varma, että seuraavakin auto on Scenic. Enää en ole yhtä varma - toisaalta, nyt ainakin tietäisi mitä jättää pois ja mitä tilata lisää.


      • palstan vakionaama
        mja kirjoitti:

        Olen usein ihmetellyt niitä jotka kiroavat (viimeisen) Rellunsa sinne minne ei päivä paista. Jos kirjoitukset ovat tosia eikä trolleja, niin aivan uskomattomia romukasoja on uutena myyty. Ihmettelin, onko minulla käynyt jotenkin tuuri, kun ei löydy sen enempää vikoja kuin "ominaisuuksiakaan", mutta edellä oleva kirjoitus jossa ei ole _yhtään ongelmaa_ , kuulostaa myös uskomattomalta. Oma kärryni ei ole ihan yleisintä mallia (2004 5-paikkainen Confort expression, , 2.0 L automaatti, huoltosoppari) mutta kyllä siinä vikoja on ollut. Ja Bilian systeemi, missä auton joutuu viemään saman vian takia useamman kerran korjaamolle, aiheuttaa sen että tulee käytyä parin kuukauden välein.

        Vikoja
        0 kk: ohjaus kampeaa vasemmalle. Tehtiin 4 kk ikäisenä 4-pyörämittaus takuuna, etupyörien auraus oli pielessä.

        4 kk: Kampikammion tuuletuksen venttiili alkoi pitää uikuttavaa ääntä. Ensin kylmänä, sitten kaikissa lämpötiloissa. Vian esiin saaminen, paikallistaminen ja korjaaminen vei toiset 4 kk ja vaati useita korjaamokäyntejä.

        18 kk: Kuljettajan istuimen selkanojaan tuli klappia. Korjattiin takuuna, selkänojan runko vaihdettiin.

        18 kk. Kuskin sivuikkunan tippalista otti kiinni takaoven vastaavaan. Päätytulppa katosi. Lista vaihdettiin takuuna.

        23 kk: Automaatti-ilmastoinnissa sisäilman kierron läppämoottori simahti. Ei kääntänyt kiertoasentoon. Ensimmäisellä kerralla Biliassa panivat auton dieagnostiikka tietokoneeseen, joka sanoi että "kaikki on ok". Asentajat eivät viitsineet käyttää omaa järkeään. Toiselle käynnille läppämoottori oli tilattu valmiiksi ja vaihdettiin. Vian toteamisesta sen korjaamiseen meni koko kesä, 3 kk.

        12 - 24 kk: Ilmeisesti tyhjäkäyntimoottori takkuilee kun käynnistää puolilämpimänä. Prutkuttavan koneen joutuu sammuttamaan ja käynnistämään uudelleen. Vika esiintyy jaksoittain, nyt syksyllä aloitti taas.

        1 - 24 kk: Tuulilasin tiivisteessä suunnitteluvika. Ajoviima pääsee listan ja lasin väliin, nostaa listaa ja tiiviste irtoaa vasemmasta reunastaan vauhdissa. Irronnut pää alkaa heilua sivuikkunan edessä. Vaihdettu takuuna, sen jälkeen irronnut jo 3 kertaa. Onneksi voi työntää sormin takaisin, jos vaan voi pysähtyä.

        Ominaisuuksia:
        -Korin nitinä ja natina
        -jarrujen ulina 5-10 km/h:ssa (vaihdettu palat 2 kertaa takuuna)
        - jarrujen natina kuin auto seistahtaa.
        - ylitehostetut jarrut
        - Etupään turhan terävä niiaus kun auton pysäyttää. Joutuu opettelemaan pehmeän vaiheittaisen jarrutuksen kun pysähtyy tai muuten repsikka nytkähtää.

        - Automaatti vaihtaa nykien alaspäin. Kyseessä on softan ominaisuus, se pitää turbiinin lukon päällä alaspäin vaíhtaessa. Joskus myös ylöspäin vaihtaessa. Ominaisuus on sekin että se pyrkii pitämään ylintä vaihdetta päällä aivan liian pienillä kierroksilla. Moottori vaan jytistää kunnes se älyää vaihtaa pienemmälle.

        -Ohjaustehostin on 2-toiminen. Se tehostaa myös ratin palautusta. Niinpä kuski joutuu kaarteessa tekemään työtä rattia vasten, joka yrittää palauttaa rattia keskiasentoon.

        "Pilkkimistä" tms. ei tässä yksilössä esiinny - tehostimia ilmeisesti on kahta eri valmistussarjaa. Ohjaus on tarkka ja toimii heti. Tästä on keskusteltu tällä palstalla aikaisemminkin.

        Moottori kolisee dieselimäisesti ulospäin. "Ei poikkeamia" totesi Bilian huolto. En ole muiden Scenicien kuullut noin kolisevan, mutta nythän asiasta on kirjallinen lausunto. Korjannevat sitten Bilian piikkiin jos kone myöhemmin simahtaa.

        Autotyyppin (?) ominaisuuksia
        A-pylväät peittävät näkyvyyden pahassa kohdassa. Turhan usein on vasemmalle kääntyessä A-pilarin takaa tupsahtanut yhtäkkiä jalankulkija. Myös kokonainen auto saattaa kadota pilarin taakse.

        Parkkeerattaessa ei hahnmota sen enempää etu- kuin takapäänkään sijaintia kovin tarkasti. Kulmien paikka on ihan arvauksen varassa. Usein joutuu korjaamaan ruutuparkkeerausta kun ei kehtaa jättää ihan poskelleen. Peruutustutka (300 e) olisi maksanut itsensä estämällä yhden tömäyksen P-paikalla. Se kuulemma maksaa, joka peruuttaa... Uudessa Scenicissä on myös etututka saatavana.


        Kaksi vuotta sitten olin varma, että seuraavakin auto on Scenic. Enää en ole yhtä varma - toisaalta, nyt ainakin tietäisi mitä jättää pois ja mitä tilata lisää.

        Olen lukenut kirjoituksiasi jo pidemmän aikaa ja aika asiallisesti olet jaksanut vastata trollipeikoillekin. Usein olen kanssasi samaa mieltä vaikka joskus on tullut väitettyä kiven kovaa vastaankin. Olen ollut viime aikoina havaitsevinani pientä, hmm, tyytymättömyyttä tai kriittisyyttä kirjoituksissasi Renaultia tai Biliaa mohtaan. Tai ainakin trendi on ollut kasvava verrattuna aiempaan.

        Mutta nythän vahvistit itsekin ajatukseni. Onko kyseessä autokuume vai kyllästyminen tai jokin muu asia joka on saanut miehen muuttamaan mielipidettään?


      • Antti_
        mja kirjoitti:

        Olen usein ihmetellyt niitä jotka kiroavat (viimeisen) Rellunsa sinne minne ei päivä paista. Jos kirjoitukset ovat tosia eikä trolleja, niin aivan uskomattomia romukasoja on uutena myyty. Ihmettelin, onko minulla käynyt jotenkin tuuri, kun ei löydy sen enempää vikoja kuin "ominaisuuksiakaan", mutta edellä oleva kirjoitus jossa ei ole _yhtään ongelmaa_ , kuulostaa myös uskomattomalta. Oma kärryni ei ole ihan yleisintä mallia (2004 5-paikkainen Confort expression, , 2.0 L automaatti, huoltosoppari) mutta kyllä siinä vikoja on ollut. Ja Bilian systeemi, missä auton joutuu viemään saman vian takia useamman kerran korjaamolle, aiheuttaa sen että tulee käytyä parin kuukauden välein.

        Vikoja
        0 kk: ohjaus kampeaa vasemmalle. Tehtiin 4 kk ikäisenä 4-pyörämittaus takuuna, etupyörien auraus oli pielessä.

        4 kk: Kampikammion tuuletuksen venttiili alkoi pitää uikuttavaa ääntä. Ensin kylmänä, sitten kaikissa lämpötiloissa. Vian esiin saaminen, paikallistaminen ja korjaaminen vei toiset 4 kk ja vaati useita korjaamokäyntejä.

        18 kk: Kuljettajan istuimen selkanojaan tuli klappia. Korjattiin takuuna, selkänojan runko vaihdettiin.

        18 kk. Kuskin sivuikkunan tippalista otti kiinni takaoven vastaavaan. Päätytulppa katosi. Lista vaihdettiin takuuna.

        23 kk: Automaatti-ilmastoinnissa sisäilman kierron läppämoottori simahti. Ei kääntänyt kiertoasentoon. Ensimmäisellä kerralla Biliassa panivat auton dieagnostiikka tietokoneeseen, joka sanoi että "kaikki on ok". Asentajat eivät viitsineet käyttää omaa järkeään. Toiselle käynnille läppämoottori oli tilattu valmiiksi ja vaihdettiin. Vian toteamisesta sen korjaamiseen meni koko kesä, 3 kk.

        12 - 24 kk: Ilmeisesti tyhjäkäyntimoottori takkuilee kun käynnistää puolilämpimänä. Prutkuttavan koneen joutuu sammuttamaan ja käynnistämään uudelleen. Vika esiintyy jaksoittain, nyt syksyllä aloitti taas.

        1 - 24 kk: Tuulilasin tiivisteessä suunnitteluvika. Ajoviima pääsee listan ja lasin väliin, nostaa listaa ja tiiviste irtoaa vasemmasta reunastaan vauhdissa. Irronnut pää alkaa heilua sivuikkunan edessä. Vaihdettu takuuna, sen jälkeen irronnut jo 3 kertaa. Onneksi voi työntää sormin takaisin, jos vaan voi pysähtyä.

        Ominaisuuksia:
        -Korin nitinä ja natina
        -jarrujen ulina 5-10 km/h:ssa (vaihdettu palat 2 kertaa takuuna)
        - jarrujen natina kuin auto seistahtaa.
        - ylitehostetut jarrut
        - Etupään turhan terävä niiaus kun auton pysäyttää. Joutuu opettelemaan pehmeän vaiheittaisen jarrutuksen kun pysähtyy tai muuten repsikka nytkähtää.

        - Automaatti vaihtaa nykien alaspäin. Kyseessä on softan ominaisuus, se pitää turbiinin lukon päällä alaspäin vaíhtaessa. Joskus myös ylöspäin vaihtaessa. Ominaisuus on sekin että se pyrkii pitämään ylintä vaihdetta päällä aivan liian pienillä kierroksilla. Moottori vaan jytistää kunnes se älyää vaihtaa pienemmälle.

        -Ohjaustehostin on 2-toiminen. Se tehostaa myös ratin palautusta. Niinpä kuski joutuu kaarteessa tekemään työtä rattia vasten, joka yrittää palauttaa rattia keskiasentoon.

        "Pilkkimistä" tms. ei tässä yksilössä esiinny - tehostimia ilmeisesti on kahta eri valmistussarjaa. Ohjaus on tarkka ja toimii heti. Tästä on keskusteltu tällä palstalla aikaisemminkin.

        Moottori kolisee dieselimäisesti ulospäin. "Ei poikkeamia" totesi Bilian huolto. En ole muiden Scenicien kuullut noin kolisevan, mutta nythän asiasta on kirjallinen lausunto. Korjannevat sitten Bilian piikkiin jos kone myöhemmin simahtaa.

        Autotyyppin (?) ominaisuuksia
        A-pylväät peittävät näkyvyyden pahassa kohdassa. Turhan usein on vasemmalle kääntyessä A-pilarin takaa tupsahtanut yhtäkkiä jalankulkija. Myös kokonainen auto saattaa kadota pilarin taakse.

        Parkkeerattaessa ei hahnmota sen enempää etu- kuin takapäänkään sijaintia kovin tarkasti. Kulmien paikka on ihan arvauksen varassa. Usein joutuu korjaamaan ruutuparkkeerausta kun ei kehtaa jättää ihan poskelleen. Peruutustutka (300 e) olisi maksanut itsensä estämällä yhden tömäyksen P-paikalla. Se kuulemma maksaa, joka peruuttaa... Uudessa Scenicissä on myös etututka saatavana.


        Kaksi vuotta sitten olin varma, että seuraavakin auto on Scenic. Enää en ole yhtä varma - toisaalta, nyt ainakin tietäisi mitä jättää pois ja mitä tilata lisää.

        Olemme postailleet aiemminkin mutta muistutuksesi että mulla on -05 mallinen 1,6 Priv., kilsoja takana noin 45 tkm. Olen ollut kärryyn alusta asti melkoisen tyytymätön mm. kuvailemiesi kaltaisten nitinöiden ja natinoiden vuoksi. Lisäksi jarruihin juuttuvat kivet tekevät liikkumisen autollani kiusalliseksi.

        Varsinaisia teknisiä vikoja omaani on osunut mm:

        - Takaoven lukko on vaihdettu 3 kertaa.
        - Kuvailemasi kaltainen "prutkutus" käynnistettäessä on korjattu kahdesti vaihtamalla happitunnistin ja kerran vaihtamalla kampiakselin asentotunnistin (mikä sitten lieneekään). Vika pysyy poissa aina jonkin aikaa.

        Summa summarum... ehkä eniten ottaa päähän ne kivet joita saa jarruista poistaa vähintään pari kertaa vuodessa. Joku vääräleuka kirjoittaa nyt että kyllä ne itsestään lähtevät, mutta kun se ääni on niin kamala. Kerran kokeilin ajaa vaan (n. 20 km), eikä kivi ainakaan sinä aikana irronnut. Kiven poisto on tuskainen homma kun auton tunkki on aika huono ja vanteiden kiinnitystapa niistä kahdesta tutusta se huonompi eli ei ohjaintappeja ja muttereita vaan pultit.

        Olen kanssasi samaa mieltä siitä että ihmettelen niitä Sceniceja joissa ei muka ole ongelmia. Ehkä joidenkin mielestä yllä kuvailemani jutut eivät ole ongelmia tai vikoja, mutta minusta ne ovat.

        Edellinen kärryni oli -99 mallinen Mondeo, jolla ajoin noin 95 tkm. Tuona aikana ei korjattavaa eikä edes huomautettavaa ollut, paitsi 1 x ajovalon polttimo. Fordin laatu on kuitenkin nykyään ainakin näillä palstoilla heikko. Uskonkin seuraavan autoni olevan tsekkidieseli.


      • Vsku
        mja kirjoitti:

        Olen usein ihmetellyt niitä jotka kiroavat (viimeisen) Rellunsa sinne minne ei päivä paista. Jos kirjoitukset ovat tosia eikä trolleja, niin aivan uskomattomia romukasoja on uutena myyty. Ihmettelin, onko minulla käynyt jotenkin tuuri, kun ei löydy sen enempää vikoja kuin "ominaisuuksiakaan", mutta edellä oleva kirjoitus jossa ei ole _yhtään ongelmaa_ , kuulostaa myös uskomattomalta. Oma kärryni ei ole ihan yleisintä mallia (2004 5-paikkainen Confort expression, , 2.0 L automaatti, huoltosoppari) mutta kyllä siinä vikoja on ollut. Ja Bilian systeemi, missä auton joutuu viemään saman vian takia useamman kerran korjaamolle, aiheuttaa sen että tulee käytyä parin kuukauden välein.

        Vikoja
        0 kk: ohjaus kampeaa vasemmalle. Tehtiin 4 kk ikäisenä 4-pyörämittaus takuuna, etupyörien auraus oli pielessä.

        4 kk: Kampikammion tuuletuksen venttiili alkoi pitää uikuttavaa ääntä. Ensin kylmänä, sitten kaikissa lämpötiloissa. Vian esiin saaminen, paikallistaminen ja korjaaminen vei toiset 4 kk ja vaati useita korjaamokäyntejä.

        18 kk: Kuljettajan istuimen selkanojaan tuli klappia. Korjattiin takuuna, selkänojan runko vaihdettiin.

        18 kk. Kuskin sivuikkunan tippalista otti kiinni takaoven vastaavaan. Päätytulppa katosi. Lista vaihdettiin takuuna.

        23 kk: Automaatti-ilmastoinnissa sisäilman kierron läppämoottori simahti. Ei kääntänyt kiertoasentoon. Ensimmäisellä kerralla Biliassa panivat auton dieagnostiikka tietokoneeseen, joka sanoi että "kaikki on ok". Asentajat eivät viitsineet käyttää omaa järkeään. Toiselle käynnille läppämoottori oli tilattu valmiiksi ja vaihdettiin. Vian toteamisesta sen korjaamiseen meni koko kesä, 3 kk.

        12 - 24 kk: Ilmeisesti tyhjäkäyntimoottori takkuilee kun käynnistää puolilämpimänä. Prutkuttavan koneen joutuu sammuttamaan ja käynnistämään uudelleen. Vika esiintyy jaksoittain, nyt syksyllä aloitti taas.

        1 - 24 kk: Tuulilasin tiivisteessä suunnitteluvika. Ajoviima pääsee listan ja lasin väliin, nostaa listaa ja tiiviste irtoaa vasemmasta reunastaan vauhdissa. Irronnut pää alkaa heilua sivuikkunan edessä. Vaihdettu takuuna, sen jälkeen irronnut jo 3 kertaa. Onneksi voi työntää sormin takaisin, jos vaan voi pysähtyä.

        Ominaisuuksia:
        -Korin nitinä ja natina
        -jarrujen ulina 5-10 km/h:ssa (vaihdettu palat 2 kertaa takuuna)
        - jarrujen natina kuin auto seistahtaa.
        - ylitehostetut jarrut
        - Etupään turhan terävä niiaus kun auton pysäyttää. Joutuu opettelemaan pehmeän vaiheittaisen jarrutuksen kun pysähtyy tai muuten repsikka nytkähtää.

        - Automaatti vaihtaa nykien alaspäin. Kyseessä on softan ominaisuus, se pitää turbiinin lukon päällä alaspäin vaíhtaessa. Joskus myös ylöspäin vaihtaessa. Ominaisuus on sekin että se pyrkii pitämään ylintä vaihdetta päällä aivan liian pienillä kierroksilla. Moottori vaan jytistää kunnes se älyää vaihtaa pienemmälle.

        -Ohjaustehostin on 2-toiminen. Se tehostaa myös ratin palautusta. Niinpä kuski joutuu kaarteessa tekemään työtä rattia vasten, joka yrittää palauttaa rattia keskiasentoon.

        "Pilkkimistä" tms. ei tässä yksilössä esiinny - tehostimia ilmeisesti on kahta eri valmistussarjaa. Ohjaus on tarkka ja toimii heti. Tästä on keskusteltu tällä palstalla aikaisemminkin.

        Moottori kolisee dieselimäisesti ulospäin. "Ei poikkeamia" totesi Bilian huolto. En ole muiden Scenicien kuullut noin kolisevan, mutta nythän asiasta on kirjallinen lausunto. Korjannevat sitten Bilian piikkiin jos kone myöhemmin simahtaa.

        Autotyyppin (?) ominaisuuksia
        A-pylväät peittävät näkyvyyden pahassa kohdassa. Turhan usein on vasemmalle kääntyessä A-pilarin takaa tupsahtanut yhtäkkiä jalankulkija. Myös kokonainen auto saattaa kadota pilarin taakse.

        Parkkeerattaessa ei hahnmota sen enempää etu- kuin takapäänkään sijaintia kovin tarkasti. Kulmien paikka on ihan arvauksen varassa. Usein joutuu korjaamaan ruutuparkkeerausta kun ei kehtaa jättää ihan poskelleen. Peruutustutka (300 e) olisi maksanut itsensä estämällä yhden tömäyksen P-paikalla. Se kuulemma maksaa, joka peruuttaa... Uudessa Scenicissä on myös etututka saatavana.


        Kaksi vuotta sitten olin varma, että seuraavakin auto on Scenic. Enää en ole yhtä varma - toisaalta, nyt ainakin tietäisi mitä jättää pois ja mitä tilata lisää.

        Tartuin sinun viestiisi koska olit listannut eniten vikoja sekä ominaisuuksia.

        Mutta ketjun aloittajan kysymykseen ensin.

        Autonani GS -04 2.0l

        Minä voisin ostaa toisen samanlaisen. Itselläni vaihtoon vaikuttaa hyvityshinta nykyisestä autostani seuraavaan tilavaan ja perheen tarkoitukseen sopivaan autoon. En ole merkkiuskollinen.

        Vikalistani on kyllä lyhkäinen.

        Ainoa "ylimääräinen" korjaamokäynti johtui viime talvena kaulalla roikkuneen "avaimen" pariston "ryytyminen", jonka johdosta en saanut ovea auki.
        No onhan "avaimessa" avain jolla saa kahvasta muovipeitteen pois ja sitten avaimella ovi auki. Mutta peitelevyn reunat muuttuivat reiän reunoilta kuin rotansyömiksi ja avain oli mennä poikki, peitelistan pysyessä paikallaan.
        Sain kaukosäätimen toimimaan kun pidin sitä jonkin aikaa puseron sisällä.
        Tästä syystä hakeuduin huoltoon jotta minulle näytetään peitelevyn irroitus.
        Korjaamopäälikön kammettua peitelevyä avaimella ei hänkään siinä onnistunut.
        Seuraavaksi hän siirsi auton huoltohallin puolelle ja haki talttameisselin jota minä protestoin, koska minulla eikä vaimollani ole semmoista normaalisti taskussa.
        Sitten hänen kammetessaan peitelevyä voimakkaasti taltalla se pomppasi irti ja pomppi lattialta lattiakaivoon.
        No uusi peitelevy tilattiin liikkeen laskuun.

        Seuraavat viat korjattiin 30t "huoltovalon" kuittauksen yhteydessä.
        Jarrujen kitinä. ( Puhdistus, jolloin vika pysyi n. viikon poissa. Kustannus 50e.)
        Takalasin pesimeen laitettiin takaiskuventtiili. Kustannus 0e.

        Muita käyntejä pajoilla ei ole ollut, jos ei oteta polttoainelämmittimen asennusta.
        ( Eikä turvavoiden liimausta sekä käsijarruvaijerin kulun tarkastusta jotka kuuluivat "kamppaniaan".)

        Ajovalopolttimot vaihdettu kaksi kertaa omatoimisesti eteen.

        Kerran vaihdettu tuulilasinpyyhkijät.
        ( Toiset hankittuna.)

        Takimmaisen vaimentajan päällä oleva lämpösuoja joka on koria vasten repesi kiinnikkeistään ja helisi pakoputkea vasten.
        Senkin korjasin omatoimisesti revenneiden kiinnityskohtien korjauksella.

        Tuulilasi on halki jonka yritän hoitaa kuntoon lähiviikkoina.

        Tuulilasinpyyhkijöiden kiinnityksen päältä muovisuojat kateissa ??
        ( Semmoiset pitäisi hommata.)

        Siinäpä ne kaikki sitten olivatkin.

        Mitä ominaisuuksiin tulee, olen niistä kanssasi pääosin samaa mieltä. Mutta lisäisin siihen vielä pyyhkimen heittämän kuraveden kuskinoven ikkunaan sekä siitä roiskuen peiliin.
        Kun noi peilit eivät mitkään isot, eikä näyttämäkään kehuttava.

        Parkkeeraukseen hommasin takaikkunalle laajentavan kalvon jota käytettiin yleisesti varsinkin ennen pakettiautoissa. Ompahan yllättävän iso apu siihen hommaan.
        Motonet ja hinta n. 10e.
        ( Idean sain nähtyäni pienemmässä tilataksissa semmoisen.)

        Manuaalivaihteistokin voisi toimia hieman jouhevammin.

        Penkit, verhoilut ja kori kunnossa eikä voimansiirtoa ja moottoria "riivaa" mikään, paitsi mainitsemasi nikottelu jos koneen lämmittää vajaalämpöiseksi.
        Renkaat kuluneet tasaisesti eikä ohjaus kampea sivuun.

        Tiivisteet ja listat pysyneet paikallaan, eivätkä repsottele.

        Jarruttaessa esiintyvää terävää niiausta ja jarrujen natinaa pysähdyttäessä en allekirjoita.
        Käsijarrun käyttö saa aikaan kyllä epämääräisen natinan aikaiseksi vaijeria kiristävän moottorinäänen lisäksi.

        No "pajalla" käynti tulossa muutaman tuhannen kilometrin jälkeen kun olisi vuorossa tuo 60 000km huolto.

        Nyt takana kivuttomia km n. 57t.
        Auto kyllä näiltänäkymin vaihtuu vuoden sisällä, mutta mihin ??. (Auto pääosin vaimon käytössä.)


      • Filsu2
        Vsku kirjoitti:

        Tartuin sinun viestiisi koska olit listannut eniten vikoja sekä ominaisuuksia.

        Mutta ketjun aloittajan kysymykseen ensin.

        Autonani GS -04 2.0l

        Minä voisin ostaa toisen samanlaisen. Itselläni vaihtoon vaikuttaa hyvityshinta nykyisestä autostani seuraavaan tilavaan ja perheen tarkoitukseen sopivaan autoon. En ole merkkiuskollinen.

        Vikalistani on kyllä lyhkäinen.

        Ainoa "ylimääräinen" korjaamokäynti johtui viime talvena kaulalla roikkuneen "avaimen" pariston "ryytyminen", jonka johdosta en saanut ovea auki.
        No onhan "avaimessa" avain jolla saa kahvasta muovipeitteen pois ja sitten avaimella ovi auki. Mutta peitelevyn reunat muuttuivat reiän reunoilta kuin rotansyömiksi ja avain oli mennä poikki, peitelistan pysyessä paikallaan.
        Sain kaukosäätimen toimimaan kun pidin sitä jonkin aikaa puseron sisällä.
        Tästä syystä hakeuduin huoltoon jotta minulle näytetään peitelevyn irroitus.
        Korjaamopäälikön kammettua peitelevyä avaimella ei hänkään siinä onnistunut.
        Seuraavaksi hän siirsi auton huoltohallin puolelle ja haki talttameisselin jota minä protestoin, koska minulla eikä vaimollani ole semmoista normaalisti taskussa.
        Sitten hänen kammetessaan peitelevyä voimakkaasti taltalla se pomppasi irti ja pomppi lattialta lattiakaivoon.
        No uusi peitelevy tilattiin liikkeen laskuun.

        Seuraavat viat korjattiin 30t "huoltovalon" kuittauksen yhteydessä.
        Jarrujen kitinä. ( Puhdistus, jolloin vika pysyi n. viikon poissa. Kustannus 50e.)
        Takalasin pesimeen laitettiin takaiskuventtiili. Kustannus 0e.

        Muita käyntejä pajoilla ei ole ollut, jos ei oteta polttoainelämmittimen asennusta.
        ( Eikä turvavoiden liimausta sekä käsijarruvaijerin kulun tarkastusta jotka kuuluivat "kamppaniaan".)

        Ajovalopolttimot vaihdettu kaksi kertaa omatoimisesti eteen.

        Kerran vaihdettu tuulilasinpyyhkijät.
        ( Toiset hankittuna.)

        Takimmaisen vaimentajan päällä oleva lämpösuoja joka on koria vasten repesi kiinnikkeistään ja helisi pakoputkea vasten.
        Senkin korjasin omatoimisesti revenneiden kiinnityskohtien korjauksella.

        Tuulilasi on halki jonka yritän hoitaa kuntoon lähiviikkoina.

        Tuulilasinpyyhkijöiden kiinnityksen päältä muovisuojat kateissa ??
        ( Semmoiset pitäisi hommata.)

        Siinäpä ne kaikki sitten olivatkin.

        Mitä ominaisuuksiin tulee, olen niistä kanssasi pääosin samaa mieltä. Mutta lisäisin siihen vielä pyyhkimen heittämän kuraveden kuskinoven ikkunaan sekä siitä roiskuen peiliin.
        Kun noi peilit eivät mitkään isot, eikä näyttämäkään kehuttava.

        Parkkeeraukseen hommasin takaikkunalle laajentavan kalvon jota käytettiin yleisesti varsinkin ennen pakettiautoissa. Ompahan yllättävän iso apu siihen hommaan.
        Motonet ja hinta n. 10e.
        ( Idean sain nähtyäni pienemmässä tilataksissa semmoisen.)

        Manuaalivaihteistokin voisi toimia hieman jouhevammin.

        Penkit, verhoilut ja kori kunnossa eikä voimansiirtoa ja moottoria "riivaa" mikään, paitsi mainitsemasi nikottelu jos koneen lämmittää vajaalämpöiseksi.
        Renkaat kuluneet tasaisesti eikä ohjaus kampea sivuun.

        Tiivisteet ja listat pysyneet paikallaan, eivätkä repsottele.

        Jarruttaessa esiintyvää terävää niiausta ja jarrujen natinaa pysähdyttäessä en allekirjoita.
        Käsijarrun käyttö saa aikaan kyllä epämääräisen natinan aikaiseksi vaijeria kiristävän moottorinäänen lisäksi.

        No "pajalla" käynti tulossa muutaman tuhannen kilometrin jälkeen kun olisi vuorossa tuo 60 000km huolto.

        Nyt takana kivuttomia km n. 57t.
        Auto kyllä näiltänäkymin vaihtuu vuoden sisällä, mutta mihin ??. (Auto pääosin vaimon käytössä.)

        Kysymys tuosta takavaimentimen lämpösuojauksen korjaamisesta:

        Eli miten korjasit sen. Mullakin on jo noin 20 sentin repeämä siinä, mutta en ole saanut aikaiseksi sitä korjata. Auto oli viikko sitten 60tkm huollossa ja kysyin että menisikö korjaus siinä samalla nopeasti ja pienellä kustannuksella. Vastaus oli että menee mutta maksaa noin 200 euroa. Totesin että annetaan olla. Eli vihjeitä korjaukseen, kiitos. Ja huoltopaikkanahan oli tietenkin Olarin Bilia.


      • Vsku
        Filsu2 kirjoitti:

        Kysymys tuosta takavaimentimen lämpösuojauksen korjaamisesta:

        Eli miten korjasit sen. Mullakin on jo noin 20 sentin repeämä siinä, mutta en ole saanut aikaiseksi sitä korjata. Auto oli viikko sitten 60tkm huollossa ja kysyin että menisikö korjaus siinä samalla nopeasti ja pienellä kustannuksella. Vastaus oli että menee mutta maksaa noin 200 euroa. Totesin että annetaan olla. Eli vihjeitä korjaukseen, kiitos. Ja huoltopaikkanahan oli tietenkin Olarin Bilia.

        Itsellä oli lämpösuoja revennyt kinnikkeiden kohdalta, johtuen kiinnitysreikien tekotavasta.
        Eli kiinnitysreijät ovat tehty suojaan prässäämälläjosta johtuu reijän ympärillä oleva n. 50mm puristettu "rinkula".
        Rinkula oli revennyt suojasta ja oli kiinni kiinnityksestään auton pohjassa.

        Korjauksena leikkasin ohkaisesta alumiinista reikää isommat prikat ja sitten kiinnike takaisin. Toiminut toistaiseksi.

        Repeämän joka oli minullakin "korjasin" poistamalla revenneen osan suojasta joka meni vaimentimen oikeanpuoleista reunaa alas.

        Vaimentajan kannakekumit takaa irroitin operaation ajaksi.

        Se että hintana n.200e korjauksesta on mielestäni liikaa, niinkuin itsekkin taisit todeta.

        Luulisin vastaavaa suojaa löytyvän autotarvikeliikkeistä paloina.
        Miksei jopa ehkä halvimmillaan Biltemassa.
        Eikä tuollaisen askartelu voi kovin vaikea rasti olla, samanlailla varmaan täytyy taitella merkkikorjaamosta hommattua palasta.

        Tuossa aikaisemmassa kirjoituksessa kerroin tuulilasin olevan vaihtokunnossa, sekä pyyhkimien kiinnikkeiden päälläolevien muovisuojien hukkuneen.

        Soitinpa aamulla auton vakuuttaneeseen Volviaan ja selitin haluavani uuden lasin, naisääni langan toisessa päässä kyseli auton rekisterinumeron ja naputteli konetta ja totesi että hän laittoi laskutusluvan hommalle ja omavastuun olevan 150e.
        Sitten hyppäsin autoon ja ajelin merkkiliikkeeseen kyselemään vaihtoa lasille.
        Liikkeessä sovime vaihtoajan parinviikon päähän vaihdon suorittavan peltisepän aikatauluista johtuen.
        Lähtiessäni liikkeestä korjaamopäälikkö tuli vielä autolleni katsomaan lasista löytyviä mahdollisia tietoja.

        Missään vaiheessa ei kyseenalaistettu maksajaa eikä edes haettu syytä lasin halkeamiseen.

        Pyyhkimien kiinnityksen peittävät muovinippelit olivat hyllytavaraa joten sain ne mukaani 15 euron hintaan.


    • galileolei

      Uuusi Zafira on kyllä onnistunut muotoilussaan verrattuna Sceniciin, tietysti maku asia mutta.

      Ajo ominaisuudet ja kyyti on kyllä huippu tällähetkellä Zafirassa, eikä se kyllä sen pienempi ole kuin Scenikkikään vaikka joku niin väitti, sanoisin että se on käyttökelpoisempi tiloiltaan kuin Scenic.

      Oli miten oli niin kyllä uusi Zafira tulee ryöstämään tilaauto markkinoita itselleen aivan varmasti.

      Koe ajolla sen huomaa, viimeistään silloin olet varma mikä on mikäkin.

      • on mun

        mielestä vähän "pliisu", mutta makuasioita kuten sanoitkin. Tällainen 180cm normaalivartaloinen ei saanut millään sopivaa ajoasentoa eli en löytänyt reisitukea tai sitten penkki piti nostaa liian ylös (lisävarusteena saa kyllä jonkinlaisen istuimen etureunan säädön). Rengasäänet kuuluvat saksalaistyyliin kovana sisälle, Scénicissähän rengasääniä ei käytännössä ole. Ajoltaan Zafira pirun hyvä ja sisämateriaalit aika laadukkaan oloisia.


      • galileolei
        on mun kirjoitti:

        mielestä vähän "pliisu", mutta makuasioita kuten sanoitkin. Tällainen 180cm normaalivartaloinen ei saanut millään sopivaa ajoasentoa eli en löytänyt reisitukea tai sitten penkki piti nostaa liian ylös (lisävarusteena saa kyllä jonkinlaisen istuimen etureunan säädön). Rengasäänet kuuluvat saksalaistyyliin kovana sisälle, Scénicissähän rengasääniä ei käytännössä ole. Ajoltaan Zafira pirun hyvä ja sisämateriaalit aika laadukkaan oloisia.

        äänet renkaista ovat kovemmat, mutta ei kyllä häiritsevät verrattuna sceniciin ero on kyllä lähes mitätön, riippuu kyllä paljon renkaista.

        Tuo rengas äänien hiljaisuus on justiin CS:n hyvä ja ehkä paraspuoli mutta mikseivät ole samantien kitkeneet myös ne nitinä ja natina äänetkin samantien jota Zafirasta puuttuvat täysin.

        Eli Zafira kyllä tuntuu ajoltaan laadukkaammalta ja paremmin tehdyltä.

        Kokonaisuudessaan on varmaan niin että todelliset vaihtoehdot ovat tässä luokassa CS ja Zafira ja loppuenlopuksi omat mieltymykset ratkaisevat kumman valitsee.

        Ja jos käyttövarman auton haluaa ostaa Mazda 5:sen mutta silloin joutuu kyllä luopumaan aika monesta mukavuuteen liittyvästä asiasta.


    • se Scenic on

      Edellinen Laguna vaihdettiin muita kokeilematta uuteen Scenic2 2.0 Exp. Kohta kolme vuotta ja 100 tkm täynnä ja on vaihdon aika. Nyt koeajettiin muitakin merkkejä, Touran 1.4 TSI ja Zafira 1.8, ihan ok autoja kummatkin, mutta... Vaikka joskus tämän kolmen vuoden aikana muutamien pikkuvikojen ja parin ehkä vähän suuremmankin vian takia merkin vaihto kävi mielessä, niin kuitenkin nyt on tilattu 5-paikkainen Grand Scenic 2.0T Dynamique. Sitä vaan on niin tottunut Relluihin 10 vuoden aikana, että valinta oli tosi helppo. Hyvän auton (meidän mielestä) lisäksi valintaan vaikutti Autosalvan, paikkakunta jääköön mainitsematta, aivan loistava palvelu huolloissa ja korjauksissa sekä ilmaiset sijaisautot. Toki muutama kinakin oli, mutta niistäkin selvittiin. Vioista vielä sen verran, että takuu kun loppui ei ole ollut mitään vikaa!

    • Nimetön

      Terve,

      Minulla on kokemusta kahdesta Scenicistä, 2-litrainen "vnahakoppainen" (siis kahdeksanventtiilinen) sekä seuraavasta korimallista, joss on 1,6-litrainen 16-venttiilinen. Ensimmäinen "alku-Scenic" oli jopa kivempi kuin "uusittu versio". Etenkin tässä jälkimmäisessä työn laatu on ollut kehno, ja todellakin puolapulmat, sähköviat ja varaosien pöyristyttävä hinta ovat saaneet miettimään.. Etsin nyt japanilaista tilalle tai Skodaa, niissä tuntuu olevan jonkinlainen järki näissä varaosissa.. En millään käsitä, että esimerkiksi takalasin pyyhkimen moottori voi maksaa liki 500 euroa.. Ja jakohihnan vaihto 700 euroa. Ketju, kiitos, seuraavaksi.. Kiva auto, kehno laatu, harmi.

    • huolettomia km.

      Auto siis uutena ostettu Megane Scenic (ykköskoppa) 2.0 8v RT. Auton moottori on aivan mahtava... tämä oli vain välihuomautus.

      Auto ollut todella vähävikainen.

      Vaihdetut osat (kukin voi päätellä mitkä ovat kuluvia osia, ja mitkä todellisia vikoja):
      - tyhjäkäynninsäätömoottori (takuu)
      - peräpönttö
      - tuulilasi
      - etujouset 2kpl (molemmat poikki 180tkm)
      - iskarit 2kpl
      normaalihuollot

      Muuta huomautettavaa:
      - takaluukussa maali "kuplinut" ja alla ruostetta muutama pienehkö läntti (missään muualla ei ruostetta)
      - paneeli jossa tuuletuksensäätimet repsottanut uudesta asti

    • Perheellinen

      GS 1.6b -04 ajettu 64tkm

      Historiaa ja kokemuksia...
      Huoltokutsut:
      -takapenkin turvaväiden lukkokappaleiden "Liimaus"
      -käsijarrun vaijerien tarkistus

      Takuuasiat:
      -puola (ainoa joka aiheutti oikeasti murhetta mennessään)
      -uusi CD/Radio (nappulat eivät toimineet)
      -pakoputken alumiiniset suojapellit (oli juttua muillakin)
      -raidetangon nivelet (oikea)
      -takaluukun muovipaneeli (ulkopuolella, alareunassa, irtosi kiinnikkeistä)
      -oikean etuistuimen penkinlämmittimen kytkin (irvisti, vaihdettiin se koko muovinen penkin etuosa => irvistää edelleen)
      -vasemman takaoven verho
      -jotain muutakin pientä, en muista

      Huollot ja muut:
      -10, 30 ja 60 tuhannen kilometrin huollot
      -pyyhkimen sulat vaihdettu kerran, uudet ostettu ja vaihdetaan viikonloppuna
      Plussat
      tilava
      muunneltava
      hiljainen
      polttoainetaloudellisuus

      Miinukset
      -kalliihkot huollot
      -tietyissä tilanteissa voimanpuutteesta johtuva ennakoimisen tarve
      -vaihtoarvo (varauksin)
      -vetokoukun (kiintä) sähköpistorasian omituinen asento


      Onko seuraava auto scenic?
      Vastaus on varma -ehkä-
      autossa ei ole oikeastaan suuria puutteita, ainoastaan kallihkot osat (alkuperäis) ja huollot. Ehkäpä skodan roomster voisi olla hauska auto - nyt kun ei enää ole 7hengen kuljetustarpeita??
      tai sitten citymaasturi (joiden käyttökustannukset tosin eivät ole oikein suhteessa esimerkiksi tiloihin..)
      Saas nähdä..

    • tonijkljkl

      Minulla on 2004 GS 1,9dCi, ja juuri tilasin uuden samanlaisen seitsemän paikkaisen diisselin automaattivaihteistolla.

      Kohta on 80tkm ajettu ja melko vähällä on päästy.

      -takavalon umpio
      -takaluukun muoviosa
      -raidetangon osia
      -laturi
      -akku
      -pyyhkijän sulat

      Kaikki menneet takuuseen.

      • Filsu2

        ... paljonko jouduit laittamaan väliin lisää rahaa? Ostatko samasta kaupasta kuin tuon ensimmäisenkin, vai onko kyseessä työsuhdeauto, jolloin hinnalla ei niin väliä... Onko varusteet muuten suunnilleen samat vai mitä otit lisää nyt kun sait 'uuden mahdollisuuden'?


      • tonijkljkl
        Filsu2 kirjoitti:

        ... paljonko jouduit laittamaan väliin lisää rahaa? Ostatko samasta kaupasta kuin tuon ensimmäisenkin, vai onko kyseessä työsuhdeauto, jolloin hinnalla ei niin väliä... Onko varusteet muuten suunnilleen samat vai mitä otit lisää nyt kun sait 'uuden mahdollisuuden'?

        -Sain hyvitystä vanhasta reilut 24t€.
        -Eri kaupasta ostin kun kilpailutin ja hintaeroa hyvityshinnassa oli yli 2000€.
        -Uuteen otin automaatti-ilmastoinnin ja nahkaratin mitä vanhassa ei ole, lisäksi tuttuja varusteita ovat rulokaappi, vakionopeussäädin ja tietysti se automaattivaihteisto.
        -Eipä sillä hinnalla niin ole väliä vaikka itse maksankin koska ajan noin 45000km vuodessa niin kyllä siitä mukavuudesta ja helppoudesta voi maksaakin. (olen autokauppiaan unelma, edellinen auto oli minulla 1,5 vuotta ja sitä edellinen 1v....)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe