VW KUPLAN KANSISTA....

wolsu

onkos näissä boxerikoneissa mitään itua madaltaa kansia eli antaako mitään lisää vai rikkooko vain paikat?

muutkin kevyt viritys vinkit tervetulleita.

mietinnässä on ollut ruuvailla 1600 koneen alkuperäinen kaasari kiinni nykyiseen 1300 koneeseen...

10

8728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kupla
      • vw

        ehkä helpoin ja laillinen viritys on koneen vaihto, 1300 pois ja 1600 tilalle. Myös 1300:n runkoon voi laittaa 1600: n osat.
        Pelkkä kaasarin vaihto luultavasti huonontaa tilannetta paitsi kulutus kasvaa.


    • JH

      Kansia madaltamalla saat lisää vääntöä, mutta kannattaa pysyä alle 9 puristuksissa nakutusvaaran ja kuumenemisen vuoksi. Polttoainevaatimus voipi nousta 98 oktaaniseen.
      Koneen pitää muutenkin olla kunnossa ennenkuin menee tekemään mitään viilauksia.
      Vakiokantinen 1600:n lähestyy 9:1 puristuksia 1,5...2 mm sorvauksella. Voi olla, että työntötangot ovat liian pitkät tämän jälkeen, mutta ne voi lyhennyttää vaikka jollain pajalla edullisesti.
      Tulppavaatimuskin voi muuttua puristusten noston myötä pykälän kylmempään suuntaan.
      Kansien ollessa irti kannattaa tarkastaa, ettei tulpan kierreosa tule palotilan puolelle jolloin se helposti alkaa hehkua ja aiheuttaa nakutusta ja lopulta pahimmillaan mäntään reiän. Lisää prikkoja, jos on tarvis.

      Nokka-akselin vaihto halpaan hiottuun, mutta usein aivan kestävään , muuttaa moottorin luonnetta eniten. Kannattaa pysytellä suht. pienissä venttiilin nostoissa, jos kansien virtauksia ei kanavia hiomalla muuteta. Ajoitukset saavat olla ns. "katuluokkaa" jolloin tyhjäkäynti ja alavääntö säilyvät, mutta keskialueelle tulee kunnon riuhtaisua.
      Jos, vaihdat nokan, kannattaa samalla vaihtaa keskipakojakaja (bosch 009), jollei sitä jo ole moottorissa.
      Pelkkä alipainesäätö tuottaa huonon ennakonsäädön.

      Tärkeää:
      Vakiokampiakselilla pitää välttää pitkiä yli 5000 kierroksen huudatteluja koska vastapainottomana se muokkaa keskimmäisen runkolaakerin pesän ennenaikaisesti munanmuotoiseksi pilaten moottorin. Tämän vuoksi ei kannata hankkia mitään "jokamiesnokkaa" vakiokampuralla varustettuun moottoriin.

      Siis! ei liikaa kierroksia vaan lievästi kireämpi nokka ja puristuksia lisää niin jo vakiokaasarillakin veto on aivan toista luokkaa eikä kestoikä ole merkittävästi lyhentynyt.

      Vakiokaasarille pitää suurella todennäköisyydellä vaihtaa reilusti suurempi pääsuutin, ettei laiha seos halkaise kansia ennen aikojaan.
      Lisääntynyt virtaus kuitenkin laihentaa seosta joten suutinhomma on tarpeellinen.

      Jos, rahaa riittää, kannattaa ilman muuta hankkia päävirtaöljynsuodatin ja siihen vielä mielellään oma öljynjäähdytin jolloin moottorin kestoikä on tältäkin osin taattu.

      Tärkeää1:
      Venttiilin välyksiä pitää mittailla mieluummin liian usein kuin harvoin. Välykset ovat niin pienet, että palaminen tapahtuu nopeasti, jos välys alkaa pienentyä kantamisen rajalle.

      Tärkeää2:
      Roimalla sytytysennakolla kuplan kone tuntuu voimakkaalta ja vääntävältä, mutta kannattaa kuitenkin pysytellä suunnilleen ohjekirja-arvoissa varsinkin maksimiennakon suhteen koska pitkässä ajossa kone turmeltuu liian suurella ennakolla.

      Kiihdytysrepäisyt voi tehdä suurilla ennakoilla hetkellisesti, jos kisameininkiä on luvassa...


      Ja lopuksi: ei kannata ajella kaasu pohjassa pitkiä aikoja esim. moottoritiellä. Vain vakiokone kestää tällaisen ongelmitta koska autobaanakäyttöön se on suunniteltukin alunperin.

      • wolsu

        mitenkäs - tunnut tietävän asioista - kun 1300 koneessani on tietääkseni (koneremppa oli tehty pari vuotta sitten, kun ostin kuplan) 1500 lelut. kaasari on vakio 1300 koneen kuten imusarjakin. kannattaisiko tähän kaasariin siis vaihtaa suurempi suutin? tyhjäkäynnin kanssa on ollut pieniä ongelmia säätämisestä huolimatta.


      • JH
        wolsu kirjoitti:

        mitenkäs - tunnut tietävän asioista - kun 1300 koneessani on tietääkseni (koneremppa oli tehty pari vuotta sitten, kun ostin kuplan) 1500 lelut. kaasari on vakio 1300 koneen kuten imusarjakin. kannattaisiko tähän kaasariin siis vaihtaa suurempi suutin? tyhjäkäynnin kanssa on ollut pieniä ongelmia säätämisestä huolimatta.

        Hmm. 1500:n lelut...

        Homma menee niin, että 1200 kone on lyhyemmällä 66 mm iskuisella kampuralla varustettu.(kuin 1300 kone, mutta lyhyempi isku, 66 mm)
        En muista enää tarkkaan mäntien halkaisijoita, mutta kaikki 1300, 1500, 1600 kuplat ovat samalla
        69 mm iskunpituuden kampuralla varustettuja; männän halkaisijat vain ovat erilaisia. 1700 (1678) kuutioisen saa asentamalla 88 mm halkaisijaiset männät/sylinterit.
        92...94 mm männät vaativat jo kannen koneistuksia... lohkokin vaatii osansa.

        1300-kuutioisiakin oli yksi- ja kaksireikäisillä kansilla; niiden kaasuttimet erosivat jo iänkin vuoksi toisistaan.
        Sinulla todennäköisesti on kaksireikäiset kannet.
        Kaasutin on kuitenkin sama kuin 1600:ssa

        Vanhoja korjaamokirjoja selatessani en löytänyt 1300- ja 1600-kuutioisten kaasareissa/imusarjoissa eroja, mutta kaiken järjen mukaan kyseinen Solex-kaasari "pyytää" isompaa pääsuutinta joutuessaan välittämään suuremman ilmamäärän.
        Teoriassa näin ei pitäisi tapahtua, mutta moottorin kestävyyden kannalta kannattaa lähteä liikkeelle mieluummin liian rikkaasta seoksesta kuin laihan ja venttiilejä polttavan ja kansia halkaisevan laihan seoksen vaihtoehdosta.

        Hämärä muistikuvani kertoo, että vakio pääsuutin olisi jotain 125...135.
        Sopiva lisäys voisi olla esim. suuruusluokkaa:
        130-----> 135...140

        Onhan niissä Solexeissa liuta muitakin suuttimia, mutta sitten homma menee jo vaikeaksi; tarvitaan seosmittareita ja rahaa...

        Kuten jo aiemmin sanoin: liian laiha seos on kuplan koneelle hyvin nopeasti tappava, kannattaa lähteä liikkeelle liian rikkaasta seoksesta ja tulppien väriä kontrolloimalla vaihtaa laihempaan seokseen, jos on tarvis.

        Kulutuskin voi olla oikein kohtuullinen silloin kun kone käy riittävän rikkaallla seoksella läpi kierroslukualueen jolloin ei tarvitse laihan seoksen vuoksi painella kaasupoljinta turhan syvään.


      • JH
        wolsu kirjoitti:

        mitenkäs - tunnut tietävän asioista - kun 1300 koneessani on tietääkseni (koneremppa oli tehty pari vuotta sitten, kun ostin kuplan) 1500 lelut. kaasari on vakio 1300 koneen kuten imusarjakin. kannattaisiko tähän kaasariin siis vaihtaa suurempi suutin? tyhjäkäynnin kanssa on ollut pieniä ongelmia säätämisestä huolimatta.

        unohdin aivan...
        jos vaihdat kuplaasi ns. paremmin hengittävän ja pörisevän(!) pakoputkiston, on se jo yksistään syy lihavoittaa polttoaineseosta.

        Ei näitä röörejä turhaan ole kutsuttu venttiilinpolttopukiksi...


      • wolsu
        JH kirjoitti:

        Hmm. 1500:n lelut...

        Homma menee niin, että 1200 kone on lyhyemmällä 66 mm iskuisella kampuralla varustettu.(kuin 1300 kone, mutta lyhyempi isku, 66 mm)
        En muista enää tarkkaan mäntien halkaisijoita, mutta kaikki 1300, 1500, 1600 kuplat ovat samalla
        69 mm iskunpituuden kampuralla varustettuja; männän halkaisijat vain ovat erilaisia. 1700 (1678) kuutioisen saa asentamalla 88 mm halkaisijaiset männät/sylinterit.
        92...94 mm männät vaativat jo kannen koneistuksia... lohkokin vaatii osansa.

        1300-kuutioisiakin oli yksi- ja kaksireikäisillä kansilla; niiden kaasuttimet erosivat jo iänkin vuoksi toisistaan.
        Sinulla todennäköisesti on kaksireikäiset kannet.
        Kaasutin on kuitenkin sama kuin 1600:ssa

        Vanhoja korjaamokirjoja selatessani en löytänyt 1300- ja 1600-kuutioisten kaasareissa/imusarjoissa eroja, mutta kaiken järjen mukaan kyseinen Solex-kaasari "pyytää" isompaa pääsuutinta joutuessaan välittämään suuremman ilmamäärän.
        Teoriassa näin ei pitäisi tapahtua, mutta moottorin kestävyyden kannalta kannattaa lähteä liikkeelle mieluummin liian rikkaasta seoksesta kuin laihan ja venttiilejä polttavan ja kansia halkaisevan laihan seoksen vaihtoehdosta.

        Hämärä muistikuvani kertoo, että vakio pääsuutin olisi jotain 125...135.
        Sopiva lisäys voisi olla esim. suuruusluokkaa:
        130-----> 135...140

        Onhan niissä Solexeissa liuta muitakin suuttimia, mutta sitten homma menee jo vaikeaksi; tarvitaan seosmittareita ja rahaa...

        Kuten jo aiemmin sanoin: liian laiha seos on kuplan koneelle hyvin nopeasti tappava, kannattaa lähteä liikkeelle liian rikkaasta seoksesta ja tulppien väriä kontrolloimalla vaihtaa laihempaan seokseen, jos on tarvis.

        Kulutuskin voi olla oikein kohtuullinen silloin kun kone käy riittävän rikkaallla seoksella läpi kierroslukualueen jolloin ei tarvitse laihan seoksen vuoksi painella kaasupoljinta turhan syvään.

        tähän liittyen vielä:

        vaativatko nämä kenties kaikki toimet jäähdytyksen lisäämistä?!?

        entäpä mitä viritykset pitävät vakiopakoputkistosta? jos esim. jyrsii kansia matalammaksi - olisiko syytä vaihtaa esim. käärmeenpesä ja ottaa lämmönvaihtosysteemit pois?!? eli tuleeko vakioputkistolla niin paljon häviöitä, että esim. kansien madaltaminen/kaasarihommelit tuomat tehot tulevat reaalisesti vain osittain käyttöön?!?

        kiitos.


      • vwproffa
        JH kirjoitti:

        unohdin aivan...
        jos vaihdat kuplaasi ns. paremmin hengittävän ja pörisevän(!) pakoputkiston, on se jo yksistään syy lihavoittaa polttoaineseosta.

        Ei näitä röörejä turhaan ole kutsuttu venttiilinpolttopukiksi...

        Jos tavoitteena teholisää ja yhtenä vaihtoehtona puristusten nosto, suosittelen samalla miedon virinokan hankkimista. Kuplan vakionokka eritäin mieto asteiltaan ja osasyynä korkeisiin lämpötiloihin.

        Muutenkin kuplan koneen viritys erillaisempaa, kuin vaikkpa foortin escortissa.

        Kuplan vakiokaasarit liian pieniä ja vakio pakoputkisto myös.

        kun yhtä kohtaa sorkkii, pitäs sorkkia muutakin, jotta tasapainoinen konekombinaatio saavutettais.

        En sano ettei toisin tehtynä toimis, mut koska kyseessä ilmajäähdytteinen kone ja ns pehmeästä materiaalista tehty lohko, kannattaa aiheeseen perehtyä.

        Oikein tehtynä kuplan myllysta saa tehtyä todella vihaisen, mutta rahaa palaa ja paljon.

        Onnea


      • JH
        wolsu kirjoitti:

        tähän liittyen vielä:

        vaativatko nämä kenties kaikki toimet jäähdytyksen lisäämistä?!?

        entäpä mitä viritykset pitävät vakiopakoputkistosta? jos esim. jyrsii kansia matalammaksi - olisiko syytä vaihtaa esim. käärmeenpesä ja ottaa lämmönvaihtosysteemit pois?!? eli tuleeko vakioputkistolla niin paljon häviöitä, että esim. kansien madaltaminen/kaasarihommelit tuomat tehot tulevat reaalisesti vain osittain käyttöön?!?

        kiitos.

        Kuplan kone jäähtyy käytännössä jäähdyttämällä öljyä (öljynjäähdytin puhallinkopan sisällä) ja puhaltamalla ilmaa sylinterien ja syl.kansien päälle.

        Öljynjäähdytystä tehostamalla saa parhaimman lopputuloksen. Puhaltimen kierroksia ei lisätä vaan joskus niitä korkeakierroksisissa koneissa jopa vähennetään koska vakiopuhaltimen välityksillä puhaltimen viemä energia kasvaisi liikaa.
        Aivan vakiokoneellakin auttaa erillinen öljypumpusta vedetty suodatin/jäähdytinpaketti.

        Miedolla virityksellä ei jäähdytysongelmia tule koska kone on suunniteltu toimimaan saharassakin.

        Pakoputkisto kannattaa vaihtaa paremmin hengittävään jo senkin vuoksi, että kansia irroitettaessa sen joutuu repimään pois eikä vanhaa kannata hankalan vaihto-operaation vuoksi kiinnittää uudelleen.
        Peltisarjan yhteydessä ei suht. normaalivirityksillä kannata poistaa lämmönvaihtimia koska ne eivät liiemmin estä hengitystä. Samalla säilyy edes jonkinlainen lämmityslaite.

        Jos epäilet jäähdytyksen riittämistä kesäkuumalla, voit rajoittaa konehuoneen puolella näkyvien putkien virtausta laittamalla pienet rajoituslaipat niitten sisälle esim puhallinkopan puoleisiin yläosiin. Laippoihin voi jättää 10 mm reiät takaamaan, että lämmönvaihtimet eivät "sula"
        kesäkuumalla. Tämä kaikki ilma minkä kone puhaltaa lämmönvaihtimiin, on pois jäähdytyksestä.

        Tärkeää, mutta usein laiminlyötyä, on tarkistaa, että tulppien suojakumit ovat ehjät puhallinkotelon reunoissa sekä se, että konehuoneen reunapellit ovat tiiviisti eristetyt moottorin alapuolelta tulevalta kuumalta jäähdytysilmalta. Uudelleen kiertämään päässyt jäähdytysilma pilaa jäähdytystehon.

        Sylinterien välissä (kokoonpanovaiheessa näkyvät) olevat ohjauspellit ovat myös erittäin tärkeitä; ei saa jättää pois!

        Ja lopuksi; laiha seos tappaa koneen vuorenvarmasti. Muista tarkkailla seosjuttuja, jos vaihdat kaasarin.


      • thööeb
        vwproffa kirjoitti:

        Jos tavoitteena teholisää ja yhtenä vaihtoehtona puristusten nosto, suosittelen samalla miedon virinokan hankkimista. Kuplan vakionokka eritäin mieto asteiltaan ja osasyynä korkeisiin lämpötiloihin.

        Muutenkin kuplan koneen viritys erillaisempaa, kuin vaikkpa foortin escortissa.

        Kuplan vakiokaasarit liian pieniä ja vakio pakoputkisto myös.

        kun yhtä kohtaa sorkkii, pitäs sorkkia muutakin, jotta tasapainoinen konekombinaatio saavutettais.

        En sano ettei toisin tehtynä toimis, mut koska kyseessä ilmajäähdytteinen kone ja ns pehmeästä materiaalista tehty lohko, kannattaa aiheeseen perehtyä.

        Oikein tehtynä kuplan myllysta saa tehtyä todella vihaisen, mutta rahaa palaa ja paljon.

        Onnea

        mikä (turbo?)kone olisi yksinkertaisin vaihtaa ton 1600 tilalle?
        mitenkä katsastukset ym.?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe