Rakentamisen hinta on niin suhteellista.Meillä se maksoi jotakuinkin tämän verran.Höylähirsi
saunamökki 5" puolitoistakerroksinen.
kehikko ja pystytys sisältäen ikkunat ja ovet ja kaiken tarvittavan puutavaran 16740,00 eur.Sisältäen sivuterassin 14m2 puutavaran.
sähköliittymä 3300,00
louhintatyötä 240,00
maansiirtotyötä sisältäen tontintien, pohjan mökille, 2 kpl imeytyskaivoja upotettuna
880,00
huopakatto ja alushuopa 840,00
soraa ja mursketta 640,00
rakennuslupa 230,00
perustus, harkot,stroksit,raudat,ym,ym 3900,00
huopakaton räystäs pellit 220,00
maansiirtotöitä 300,00
shiedel mökkipiippu 2 hormilla 5,6m 1300,00
sekalaista rautakauppasälää,villaa,välisenäponttia,ruuvia naulaa ym,ym,ym,1500,00
pajutexin pintavärit 300,00
takka ja saunankiuas 730,00
saunan laatat ja kosteuseristeet 420,00
sähköt:saunan lattialämmitys,saunankuituvalot(on muuten makeet)ym,ym,ym n 2900,00
ulkopuolistatyötä n.9800,00
lisäksi puutavaraa laiturin ja käytäväntekoon saunasta laiturille 650,00
laiturin I-palkit 12m hiekkapuhallettuna ja maalattuna 350,00(oli helppo ratkaisu,kun oli
muhkeita kiviä mihin pystyi palkit ankkuroimaan)
varmasti pysyy paikalla.
kaikkea sekalaista tämän päälle ehkä 1500,00
ja ensi keväänä asennetaan ilmalämpöpumppu
n.1300,00.
tässä hommassa oman työnosuus: mökinmaalaus
50tuntia ja sekalaiset hommat 100 tuntia. tämän se todellisuudessa maksaa kun rakennuttaa.Jos olisin itse ryhtynyt rakentamaan olisin ehkä säästänyt 6-7 tonnia.kaikki on niin suhteelista.olisi pitänyt hankkia asialliset työkalut ja kun ei ole rakennusalan ammattilainen
aikaa olisi mennyt ihan tolkuttomasti opetellessa tekemään hommat oikein ja jälki olisi ollut ihan itsetehdyn näköistä.
Saunamökki Puulan rannalla maksoi siis noin 50.000 euroa rakennettuna tontti. Elämä on kallista, mutta niin se on.
25m2 maksoi tämän
8
5029
Vastaukset
- kokonaisuus
ei muuta kuin onnittelut.
Oli meinaan kohtuuedullinen. - vuolukivi
mulla tuli hintaa 25m2 rantasaunalle käsinveistetystä pelkkahirrestä 175mm noin 30t euroa, sisältäen kaiken tyhjältä tontilta (myös sähköliittymä) vain kehikon pystytys, maansiirto/kaivuu, ja sähkökytkennät teki ulkopuolinen, kaikki muu itse. saunassa ja pesuhuoneessa mm lattialämmitys, vuolukivilaattaa, vuolukivipatteri, vuolukivitakka, minikeittiö yms. Mm maansiirtoon meni pari tonnia yli budjetoidun koska maaperä oli savea...
- Juliaana
Sain juuri tänään Kuopion puutyöltä kirjeen ja esitteitä ja oli ne jalasmökit kivan näköisiä ja sinne saa maakuutilaakin helposti. Eikä ollut pahahinta valmiiksi laitettuna.
Ja oli valokuviakin mukana mökkeistä sisältä ja ulkoa otettuna.
Kyllä sellainen välttää ja en laita niitä sähköjäkään. Eilen kävin Sulkavalla tontteja katsomassa. Oli hienon näköstä.- ajattetelee
alempana valmismökki hintoja 20 m2 parvi 92 mm hirrestä maksaa 10 t€. Perustukset takka 3000 te (teräshorni). Siis kyllä pitäisi päästä alle 20 te.
Meillä maksoi vuonna 2000 (perustukset itse= 1000 €). 25 m2 yläkerta 25 m2 (alakerrassa eristys) takka , maansiiro 300€ valmis mökki 15 t€ sähköt 5 t€. - mutta käypähintainen
ajattetelee kirjoitti:
alempana valmismökki hintoja 20 m2 parvi 92 mm hirrestä maksaa 10 t€. Perustukset takka 3000 te (teräshorni). Siis kyllä pitäisi päästä alle 20 te.
Meillä maksoi vuonna 2000 (perustukset itse= 1000 €). 25 m2 yläkerta 25 m2 (alakerrassa eristys) takka , maansiiro 300€ valmis mökki 15 t€ sähköt 5 t€.Ketjun avaavassa laskelmassa on etärakennuttajan arkirealismia, kustannuserittely koko projektin ajalta ja todelliset menekit ja hinnat. Omaan projektiin verrattuna nuo kustannukset ovat vielä ihan kohtuullisia. Meitsin työmaalla mm. vaihdettiin rakennuksen alta liki metrinpaksuudelta routivaksi epäiltyä savimoreenia Vilkonharjun sepeliksi ja soraksi ja siinä palaa satasia ja tonneja. Ketjun aloittajan jätevesijärjestelmäkin on varsin kevyt. Meillä toteutui vimpan päälle se kustannuskaava, että valmis rakennus on kolmekertaa täydellisen paketin hintainen. Puhumattakaan mainitun vesistön tonttien hinnoista.
- rakennuttaja
mutta käypähintainen kirjoitti:
Ketjun avaavassa laskelmassa on etärakennuttajan arkirealismia, kustannuserittely koko projektin ajalta ja todelliset menekit ja hinnat. Omaan projektiin verrattuna nuo kustannukset ovat vielä ihan kohtuullisia. Meitsin työmaalla mm. vaihdettiin rakennuksen alta liki metrinpaksuudelta routivaksi epäiltyä savimoreenia Vilkonharjun sepeliksi ja soraksi ja siinä palaa satasia ja tonneja. Ketjun aloittajan jätevesijärjestelmäkin on varsin kevyt. Meillä toteutui vimpan päälle se kustannuskaava, että valmis rakennus on kolmekertaa täydellisen paketin hintainen. Puhumattakaan mainitun vesistön tonttien hinnoista.
20m2 hirsimökki tulee olemaan 30k€. Sisältää 5k€ sähköt ja ulkoista työtä n. 5k€ edestä. Toteutumani muistuttaa paljon alkuperäistä kirjoittajaa.
Tontti ja verot yms. sitten lisäksi.
- Tarmo Snr
Saitko kuitit tehdystä työstä vai "urakalla kavereiden kanssa"?
- pesonol
Olen täysin samaa mieltä rehellisen ja avoimen kirjoittajan kanssa.
Tämän se maksaa ! (alveineen)
Olet antanut monelle rakennussuunnitelmia tekevälle isosti myrkkitietoa ja oikeaa nykyarvoista sellaista.
Omat kokemukseni vahvistavat kirjoittajan laskelmat harvinaisen hyvin yhteensopiviksi.
Ainoa muuttuja on tosiaan tontti ja paikkakunta. Onko tien ja sähkön rakentamiselle tontin ulkopuolisia tarpeita ja millaiset ovat rakennusmääräykset tontin ja vesistön suhteen.
Ison pulman ja lisärahareiän voi tuoda myös ympäristösäännökset. Jos tontilla on imemätön maaperä ja teet ympärivuotiseen asumiseen tarkoitettua taloa, voit laskea imeytys ja jätevesijärjestelmän sekä ruokavesipumppaamon perustamiskustannuksiksi yli 10000 € tai jopa porakivon verran yli.
Suosittelen ottamaan asioista tarkasti selvää, ennen tontin ostoa. Paikallinen rakennusvirasto auttaa asiasa hyvin mielellään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481558Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 261099
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789