selkäydin - punktio

kauhua

Hei ja apua! Mä oon menossa selkäydin punktioon nyt lokakuussa. Onko se älyttömän kivuliasta? Mulle se on tehty joskus 90 - luvun alkupuolella ja siitä jäi vaan tosi kova kipu mieleen. Puudutetaanko nykyään ennen toimenpidettä? Sattuuko se näytteen ottaminen silloin? Mulla ei silloin puudutettu.

Voisko joku asiasta tietoinen vastata? Pelottaa!

11

9093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otettu näyte

      2 kertaa, eka kerta meni tosi hyvin, ei puudutettu, tuntui vain tosi pieni nipistys selässä. Päänsäryn siitä sain, joka kesti viikon.En tiennyt veripaikasta mitään, joten kärsin urheasti :)

      Toisella kerralla sain pintapuudutuksen ja näytteentotto ei meinannut onnistua millään, lääkäriäkin vaihdettiin välillä.

      Neula osui hermoon monta kertaa ja voin sanoa että se tuntui todella ikävältä!

      Seuraavana päivänä sitten menin veripaikkaan, koska sain taas kamalan päänsäryn. Toimenpiteen jälkeisenä päivänä en meinnut pysyä pystyssä, oli selkä ja jalat todella kipeät.Ja selkä aivan mustelmilla....

      Ikinä en enää suostu tuohon toimenpiteeseen, toinen kerta oli niin traumaattinen.

      Mutta kaikki riippuu täysin lääkärin ammattitaidosta, toivottavasti sinun kohdallasi kaikki menee hyvin. Tsemppiä.

    • se menee

      Yleensä ottaja on asiansa osaava tyyppi eikä mikään terkkarin talkkari. Minulta on otettu kahdesti eikä sitä pelättyä päänsärkyä ole tullut kummallakaan kerralla. Eikä se pistokaan ole mikään paha rasti, ei se paljoa tunnu. Tietysti edellyttäen, että asialla on osaaja eikä harjoittelija.

    • sujui

      Multa otettu kerran selkäydinnäyte, ja se sujui tosi hyvin. En osannut pelätä etukateen, eikä siihen aihetta olisi ollutkaan.
      Hieman häijyltä se piikin tökkääminen selkään tuntui, mut ei sen kummemmalta kuin hampaan poraaminen tai tipan laittaminen kämmenselkään -paikka oli vain mulle uusi.

      Tossa vielä vanhempi keskusteluketju selkäydinnäytteenotosta:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000329&posting=22000000017299577&view_mode=flat

      Tsemppiä, hyvin se menee!

    • Nimetön

      Voi sua!
      Multa on otettu selkäydin-punktio ja olin todellakin paska housussa ennen tätä toimenpidettä! Olin kuullut kauheita kauhutarinoita kui se piikki käy kipeää ja selässä rutisee pistoshetkellä. Joo, ja sit ku multa otettii se, ni se ei onnistunu eka kerralla. Vasta neljäs kerta onnistu! Mut voin kertoa ettei se ollut yhtään kamalaa! Älä kuuntele mitään kauhujuttuja! Toki monelle on voinut käydä niin, et on ollu kivulias tää toimenpide ym. Mut me kaikkihan ollaan yksilöitä; jokainen suhtautuu kipuun eritavalla! Joku ottaa hammaslääkärissä puudutuksen hampaan paikkaamiseen ja joku toinen taas ei. Älä murehdi! Onneksi se toimenpide ei kauaa kestä, vaikka se lekuri nyt ei eka kerralla sais sitä näytettä. Ja tosta päänsärystä. Päänsäryn voi ehkä välttää kun menee saman tien lepäilemään eikä turhaa hötkyile ylhäällä. Mulle ei tullut minkäänlaisia jälkimaininkeja. Hyvin se menee!

      • ...

        mun kokemukset 2 kertaa. eka kerta ei mitenkään pahalta tuntunut. kuhan pistettiin neulalla selkään ja sillä selevä. ja toinenkin kerta meni piston osalta ihan hyvin mutta se jälki päänsärky aivan kauhea. alkoi niskojen jäykistyksellä muutama tunti sen jälkeen ja soitin omalääkärille joka sanoi et kolmantena päivänä polille jos ei helpota. ensin oli helppo olla pitkällään mut kun nousi ylös pää räjähti ja kolmannen päivän aamuna ees pitkällään ei voinu olla ja osastolle tiputukseen ja aamulla veripaikka. heti helpotti. jälkeen päin neuvoivat että pitäis toimenpiteen jälkeen juoda paljon vettä jota minä en tosiaan tehnyt. ja ensimmäisen kerran toimenpiteen tehnyt vanhempi neurologi makuutti minua tunnin verran ennen kuin sain nousta.ja neulan paksuuskin kuulemma vaikuttaa.


      • Minos
        ... kirjoitti:

        mun kokemukset 2 kertaa. eka kerta ei mitenkään pahalta tuntunut. kuhan pistettiin neulalla selkään ja sillä selevä. ja toinenkin kerta meni piston osalta ihan hyvin mutta se jälki päänsärky aivan kauhea. alkoi niskojen jäykistyksellä muutama tunti sen jälkeen ja soitin omalääkärille joka sanoi et kolmantena päivänä polille jos ei helpota. ensin oli helppo olla pitkällään mut kun nousi ylös pää räjähti ja kolmannen päivän aamuna ees pitkällään ei voinu olla ja osastolle tiputukseen ja aamulla veripaikka. heti helpotti. jälkeen päin neuvoivat että pitäis toimenpiteen jälkeen juoda paljon vettä jota minä en tosiaan tehnyt. ja ensimmäisen kerran toimenpiteen tehnyt vanhempi neurologi makuutti minua tunnin verran ennen kuin sain nousta.ja neulan paksuuskin kuulemma vaikuttaa.

        Oho! No, sulla on kyllä ollu melekoset jälkimainingit!!! Olinhan mä kuullu noista päänsäryistä, mut et noin paha! Mun mielestä pitäs lääkärin makkuuttaa potilasta ennen ku päästää kotiin. Eikö vaan?


      • ...
        Minos kirjoitti:

        Oho! No, sulla on kyllä ollu melekoset jälkimainingit!!! Olinhan mä kuullu noista päänsäryistä, mut et noin paha! Mun mielestä pitäs lääkärin makkuuttaa potilasta ennen ku päästää kotiin. Eikö vaan?

        Minä ainakin aion pötkötellä vaikka pois käskettäis jos ja kun joudun punktioon vielä.tai menen sit odotushuoneen puolelle.kai se tämä kiire ja sarjatyö potilaasta toiseen on aiheuttanut sen ettei lpitkällään oloa suosita ja ajatellaan eettä harvallepa se jälkimaininki iskee.Mutta totuus on että siitä tulee viikon kyvyttömyys mihinkään ja mistä ihmeestä on keksitty tämäkin että vasta kolmantena päivänälääkäriin koska ei kai helpota ennen veripaikkaa jos on vuotokohta jäänyt.Anteeksi alkuperäinen kun sua pelotellaan, siis pistäminen ei satu, epämukava asento vaan ja muista juoda vettä. ja ole pötköllään.


    • alkup.

      Heissan kaikille & iso kiitos & halaus kaikille mulle vastanneille!

      Se tehtiin mulle nyt tänään (24.10) ja täällä mä olen jo koneelle kirjoittelemassa!

      Mä näin painajaisia siitä ja olin niin hermo kuin olla ja voi jo ainakin viime viikonkin! Iso tyttö ei saa huutaa / ilmaista kipua - oli motto jota hoin tuon tuostakin... miksikö? Mä oon niin kipuherkkä!

      Ai kuinka se meni? Kiitos kysymästä, se meni ihan ok. Keuhko - neuro - osastolta vanha tuttu sairaanhoitaja tuli hakemaan mua ja hän näytti, millainen neula on ja kertoi mitä tehdään.
      Hän kehotti mua etsimään istuessa mukavan asennon jossa olisin rento, sillä moneen putkeen laitettuna saattaisi kestää kauan... ja niin kauan tökittäisiin, että näyte saataisiin. ( 4 kertaa olin asettanut maksimitavoitteeksi). Noh, sitten tuli neurologi, jonka tunnen jo ennalta. Hän otti multa silloin ennen sen näytteen. No, sitten hän kysyi lääkeaineallergioitani (niitä on vain penisiliinille, antibiootille ja sulfalle) ja kysyi reaktioista. Hän päätti, että puudutusta ei laiteta. Ok. Mä olin aivan... kauhuna ja sitten lääkäri pisti piikin ja sanoi, että nyt tippuu jo. Mä en ollut perillä tapahtuneesta ja kysyin "valveutuneena" että pistitkö sinä sen puudutuspiikin juuri. Lääkäri totesi naurahtaen - dementikkoja hoitaneena!- että se neula on selkäydinkanavassa. No, siinä juteltiin ihan rennosti. Siinä tuntui sellaista hermosykäystä tai jotain, kun se neste tippui putkiin. Sairaanhoitaja sanoi, että joskus se kestää kauankin, ennenkuin riittävä määrä on tullut. Minun ymmärtäväinen selkäytimeni tajusi lääkärin kiireen ja tuli vauhdikkaasti siinä jutellessamme niitä näitä. Ja pian se oli ohi! Vähemmän se sattui kyllä kuin valtimoverikokeen otto (multa on otettu usein, kun olen astmaatikko) ja onneksi sattui tämä taitava lääkäri!

      Kyllä hiukkaisen päässä tuntuu, mutta kuitenkin voin olla - ainakin hetken - istumassa. Ajattelin kuitenkin käydä taas pitkäkseni kohta.
      Ja ottaa hiukkaisen vettä, jotta jos se helpottaisi, meinaan kun joku teistä kirjoitti veden runsaasta juonnista toimenpiteen jälkeen.

      Silmää vähän viiltelee, mutta voi olla että se ärsyyntyi kirkkaasta valosta, kun lääkäri katsoi ensin silmänpohjiin (hoitaja puhui näköhermosta) että siellä ei ole tulehdusta. Jos olisi ollut, sitä punktiota ei olisi tehty. Ja vasenta jalkaa särkee, mutta hoitaja sanoi, että se kuuluu asiaan. 3 vuorokautta on aikaraja, että jos ei oireet helpotu, silloin ensiapuun ja siellä veripaikka.

      Mun äidilleni ei tullut mitään oireita, eikä ollut kivulias, tädin miehellä oli huonoja ja hyviä kokemuksia. Mun äiti kertoi, kuinka ennen oli otettu joskus 70 - luvulla kai jostain naapurikylän miehestä tämä samainen koe ja mies halvaantui.

      Kyllä monenlaista liikkui mielessä, mutta kuitenkin pelko oli turhaa.

      Että tahdon esittää teille kaikille, jotka kirjoititte, lämpimän kiitokseni ja toivottaa teille sydämestäni kaikkea hyvää elämäänne ja voimia jokaiseen päivään!

      Halauksin & kiitoksin; alkuperäinen.

      • Ann-Mi

        viides vuorokausi menossa,siitä kun selkäydinkoe oteettiin ja olo on edelleenkin huono,makuullaan on paras olla.Olen käynyt päivystyksessä jo kaksikertaa,kokeen jälkeen,viimeksi eilen (koe otettiin 26.10) ja täällä ruotsissa ei ainakaan kukaan edes mainitse mistään veripaikasta,tuo oli minulle jotain aivan uutta.


      • kovia kokenut
        Ann-Mi kirjoitti:

        viides vuorokausi menossa,siitä kun selkäydinkoe oteettiin ja olo on edelleenkin huono,makuullaan on paras olla.Olen käynyt päivystyksessä jo kaksikertaa,kokeen jälkeen,viimeksi eilen (koe otettiin 26.10) ja täällä ruotsissa ei ainakaan kukaan edes mainitse mistään veripaikasta,tuo oli minulle jotain aivan uutta.

        Minullakin oli muutaman kerran mahtava jälkitauti näytteen oton jälkeen. Hirveä päänsärky pystyasennossa ja mitkään särkylääkkeet ei tilannetta helpottanut. Heti helpotti kun asettui vaaka-asentoon. Tätä kesti n. 5 vuorokautta, jonka jälkeen olo normaalin huono tai hyvä.


      • rapu30
        Ann-Mi kirjoitti:

        viides vuorokausi menossa,siitä kun selkäydinkoe oteettiin ja olo on edelleenkin huono,makuullaan on paras olla.Olen käynyt päivystyksessä jo kaksikertaa,kokeen jälkeen,viimeksi eilen (koe otettiin 26.10) ja täällä ruotsissa ei ainakaan kukaan edes mainitse mistään veripaikasta,tuo oli minulle jotain aivan uutta.

        Olin testeissä pari päivää sitten ja huomenna pitäisi mennä päivystykseen jos kivut edelleen jatkuvat. Päivystyksessä laittavat kuulemma ensinmäisenä kofeiinitiputukseen ja sen jälkeen mahdollinen veripaikka. Sairaanhoitajalta saaduissa ohjeissa kehotetaan juomaan runsaasti kofeiniinipitoisia juomia, joten energiajuomia on kulunut kiitettävästi viime päivien aikana kun kahvi ei oikein maistu.

        Kivut alkoivat noin 20 minuuttia toimenpiteen jälkeen. 1.päivä kova kipu alaselässä 2. päivä kova kipu yläselässä ja pientä päänsärkyä 3. kamala päänsärky. Toivottavasti 4. päivä olisi jo normaali ettei tarvitse lähteä päivystykseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1448
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1002
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      715
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      670
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      608
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe