Rintasyöpä

25 wee

Heips kaikille! Kyselisin täällä, kun lääkäriin en uskalla.. Oikeassa rinnassani yläulkoneljänneksessä on vuosia tuntunut lituskainen patti n. 2.5 cm x 1.5 cm. Kipeä se ei ole. Nänneistä tulee puristatteasse valk. eritettä, maitomaista. Molemmat rintani tuntuvat kyhmyisiltä.. Epäilen että syöpää ei varmaan ole, mutta.. olen 25 vuotias.

13

2066

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syöpääntynyt

kyllä mielenrauhan saat vain lääkärissä käynnin jälkeen.
      Et tosiaan voi jättää pattejasi nettikommenttien huomaan.
      Ei se lääkäri ole pelottava vaan se vastaus...
      Toivo siis parasta, mutta luota vain ja ainoastaan tutkimuksiin=mammografia ja ultraäänitutkimus joskus lisänä biopsia jos lääkäri niin näkee parhaaksesi.Toivon kanssasi parasta!

• mehän tiedetään

Kysy vaan meiltä, me kyllä osataan heti sanoa mikä patti se on. Ei kannata mennä lääkäriin, varsinkaan kun voi olla kyseessä sairaus, jossa aika ratkaiseva tekijä, nimittäin hoidon ja ennusteen kannalta...

• Mr. Mies

Terve, minullakin olisi kysymys liittyen rintasyöpään. Olen alle 15-vuotias mies ja tuossa kesäloman puolivälissä molempien rintojeni alle tuli aika pieni, lituska patti. Se ei ole kipeä, ja kun puristan niitä, ei tule nestettä tms. Kun kävin näyttämässä niitä lääkärissä, he sanoivat jotain että "joo, eiköhän nuo ole ihan vaivattomat pikku patit mitkä saattaa tulla murrosiän aikana. Jos ne kasvaa tms. niin tulkaa uudestaan käymään". Ne ei ole siis kasvanut, mutta ei ole kylläkään lähtenyt poiskaan.
        Eli, saattaako tuo olla rintasyövän alku?

• ms.
        Mr. Mies kirjoitti:

Terve, minullakin olisi kysymys liittyen rintasyöpään. Olen alle 15-vuotias mies ja tuossa kesäloman puolivälissä molempien rintojeni alle tuli aika pieni, lituska patti. Se ei ole kipeä, ja kun puristan niitä, ei tule nestettä tms. Kun kävin näyttämässä niitä lääkärissä, he sanoivat jotain että "joo, eiköhän nuo ole ihan vaivattomat pikku patit mitkä saattaa tulla murrosiän aikana. Jos ne kasvaa tms. niin tulkaa uudestaan käymään". Ne ei ole siis kasvanut, mutta ei ole kylläkään lähtenyt poiskaan.

viitsi....! Joillakin on ihan oikeaa asiaa!

• varo vain
        Mr. Mies kirjoitti:

hei
        tiedätkö ollenkaan että miehellekin voi tulla rintasyöpä! Se onkin varmaan tosi salakavalaa, mieshän ei arvaa tunnustella rintojaan edes sen verran kuin naiset. Joten pidä vain varasi.

Ja voisit vähän harkita kommenttejasi, ei tuntunut viestisi ihan asialliselta tässä osastossa. täällä on ihmisiä jotka todella sairastavat syöpää. Ota selvää vaikka netistä tai lueskele vaikkapa www.cancer.fi:stä.

• 25.v

Käy lääkärissä. Itselläni on myös patti, se ultrattiin ja löytyi pieni kysta rintaliiveistä ärtynyt rauhanen. Se on siellä vieläkin ja vaivaa yleensä ennen kuukautisia kun rinnat muutenkin turpoaa ja kipeytyy. Harvinaista on syöpä 25-vuotiaalla mutta onhan se mahdollinen. Käy tutkituttaa, minäkin sain mielenrauhan

• myös 25 v

Minulla on ollut jo useita kuukausia patti vasemmassa rinnassa vasemmalla sivulla, ehkä jo melkein vuoden. Aina välillä pelottaa, jos se onkin syöpää ja välillä sen unohdan kokonaan, mutta taas eilen illalla iski pelko, kun käsi vahingossa hipaisi rintaa ja kova patti tuntui niin selvästi. Yhtään kipeä se ei ole, mutta tuntuu ihan selvästi. En kehtaa mennä lääkäriin, varsinkaan nyt kun patin toteamisesta on jo niin pitkä aika. Tiedän, ettei 25 v naisella kovin todennäköisesti rintasyöpää ole, mutta silti pelottaa. Mitä muita oireita rintasyöpä aiheuttaa kun patin rintaan? Olen myös todella väsynyt, en jaksa mitään ja kuukautishäiriöitäkin on. Nyt ei menkkoja kuulunut loppukesän jälkeen, enkä ole raskaana. Veriarvotkin olivat erinomaiset loppukesällä otetuissa kokeissa. Minulle sanoi lääkäri-isä, jos on syöpä, niin laihtuu, mutta itsellä meinaa vaan paino nousta. Tästä patista en ole kyllä sanonut isälle mitään.

• omenainen
        myös 25 v kirjoitti:

Minulla on ollut jo useita kuukausia patti vasemmassa rinnassa vasemmalla sivulla, ehkä jo melkein vuoden. Aina välillä pelottaa, jos se onkin syöpää ja välillä sen unohdan kokonaan, mutta taas eilen illalla iski pelko, kun käsi vahingossa hipaisi rintaa ja kova patti tuntui niin selvästi. Yhtään kipeä se ei ole, mutta tuntuu ihan selvästi. En kehtaa mennä lääkäriin, varsinkaan nyt kun patin toteamisesta on jo niin pitkä aika. Tiedän, ettei 25 v naisella kovin todennäköisesti rintasyöpää ole, mutta silti pelottaa. Mitä muita oireita rintasyöpä aiheuttaa kun patin rintaan? Olen myös todella väsynyt, en jaksa mitään ja kuukautishäiriöitäkin on. Nyt ei menkkoja kuulunut loppukesän jälkeen, enkä ole raskaana. Veriarvotkin olivat erinomaiset loppukesällä otetuissa kokeissa. Minulle sanoi lääkäri-isä, jos on syöpä, niin laihtuu, mutta itsellä meinaa vaan paino nousta. Tästä patista en ole kyllä sanonut isälle mitään.

Kyllä rintasyöpää voi olla nuoremmillakin, joskin se on harvinaisempaa. Äläkä mieti, ettet kehtaa mennä lääkäriin, kun toteamisesta on niin pitkä. Sanoisin, että sitä suuremmalla syyllä kannattaa mennä tutkituttamaan.
        Ja miksi et ole sanonut isällesi?? Sano tästä ja myös kuukautishäiriöstäsi.
        Vähän huolestuttavaa on, kun sinua väsyttää. Se ei tosin tarkoita, että sinulla olisi syöpä.
        Itselläni on ollut rintasyöpä. Mitään muita oireita ei minulla ollut kuin se patti. En siis laihtunut ja mielestäni ihminen laihtuu vasta sitten, kun syöpä on jo todella pitkällä. SE EI SIIS ANTANUT MITÄÄN OIREITA.
        Isäsi ei varmaankaan antaisi sinulle koskaan anteeksi, jos olisit vakavasti sairas, etkä olisi uskaltanut kääntyä hänen puoleensa. Harvalla on apu niin lähellä kuin sinulla. Käytä sitä apua!!

• 25 v
        omenainen kirjoitti:

Kyllä rintasyöpää voi olla nuoremmillakin, joskin se on harvinaisempaa. Äläkä mieti, ettet kehtaa mennä lääkäriin, kun toteamisesta on niin pitkä. Sanoisin, että sitä suuremmalla syyllä kannattaa mennä tutkituttamaan.
        Ja miksi et ole sanonut isällesi?? Sano tästä ja myös kuukautishäiriöstäsi.
        Vähän huolestuttavaa on, kun sinua väsyttää. Se ei tosin tarkoita, että sinulla olisi syöpä.
        Itselläni on ollut rintasyöpä. Mitään muita oireita ei minulla ollut kuin se patti. En siis laihtunut ja mielestäni ihminen laihtuu vasta sitten, kun syöpä on jo todella pitkällä. SE EI SIIS ANTANUT MITÄÄN OIREITA.
        Isäsi ei varmaankaan antaisi sinulle koskaan anteeksi, jos olisit vakavasti sairas, etkä olisi uskaltanut kääntyä hänen puoleensa. Harvalla on apu niin lähellä kuin sinulla. Käytä sitä apua!!

lähteä näyttämään rintojani kenellekään. Jännitän lääkäreitä todella paljon! Enkä kehtaa kovin helposti puhua terveysasioista vanhemmillekaan. Kesällä kävin pienessä leikkauksessa ja vanhemmat kuulivat siitä vasta leikkausta edeltävänä iltana siskoltani, jolle olin kertonut pari päivää aiemmin. Enkä todellakaan kehtaa puhua rinnoistani isälleni! Jos minulla olisi epäilyttävä patti jalassa tai mahassa tai missä tahansa muualla, niin voisin siitä sanoa!

Olen ajatellut, että menen lääkäriin, jos tämä väsymys jatkuu ja kuukautisia ei ala kohta kuulua. Voi olla, että olen vain masentunut ja nämä oireet johtuvat siitä. Voisikohan tämän asian takia mennä YTHS:lle yleislääkärille vai pitääkö mennä gynekologille? Miten sinulla syöpä todettiin? Mitä tutkimuksia tehtiin ja mitn hoidettiin? Olisi mukavaa jos vielä voisit vastata.

• omenainen
        25 v kirjoitti:

lähteä näyttämään rintojani kenellekään. Jännitän lääkäreitä todella paljon! Enkä kehtaa kovin helposti puhua terveysasioista vanhemmillekaan. Kesällä kävin pienessä leikkauksessa ja vanhemmat kuulivat siitä vasta leikkausta edeltävänä iltana siskoltani, jolle olin kertonut pari päivää aiemmin. Enkä todellakaan kehtaa puhua rinnoistani isälleni! Jos minulla olisi epäilyttävä patti jalassa tai mahassa tai missä tahansa muualla, niin voisin siitä sanoa!

Olen ajatellut, että menen lääkäriin, jos tämä väsymys jatkuu ja kuukautisia ei ala kohta kuulua. Voi olla, että olen vain masentunut ja nämä oireet johtuvat siitä. Voisikohan tämän asian takia mennä YTHS:lle yleislääkärille vai pitääkö mennä gynekologille? Miten sinulla syöpä todettiin? Mitä tutkimuksia tehtiin ja mitn hoidettiin? Olisi mukavaa jos vielä voisit vastata.

Tiedätkö, että lääkärit ovat nähneet niin monen näköisiä rintoja, että.... ja jokaisella ne on sen näköiset kuin Luoja on luonut. Ei niissä ole mitään hävettävää!!
        Ja lääkäritkin ovat vain ihmisiä. Ei heitä tarvitse jännittää.

Ja, jos todella sinusta tuntuu, että et voi isällesi puhua, niin mene gynekologille. En nyt tiedä, mikä tuo YTHS on, mutta jos siellä on gynegologi, niin tilaa sinne.

Uskon, että nuo molemmat asiat voit kertoa siellä ja sieltä lähetetään sitten lisätutkimuksiin, jos on tarpeellista. Eikä ole hyväksi, kun olet noin nuori, että kuukautiset jää pois. Lääkärillä on siihen omat konstinsa, että taas alkavat.

Kun se patti on sinulla ollut niin kauan ja jos ei ole kasvanut, niin ei varmaan ole mitään pahempaa, mutta olen kyllä sitä mieltä, että mene näyttämään sitä. On paljon helpompi leikata pientä pattia kuin, jos se pääsee kasvamaan. Ja saat sitten mielenrauhan itsellesi ja voit unohtaa koko asian.

Voihan olla, että tämä asia on sinua vaivannut ja saanut sinut masentumaan. Masennukseen voisit kokeilla tohtori Tolosen E-Epaa. Voithan lukea siitä netistä lisätietoja.

Kysyit minun syövästä. Itse huomasin sen tuossa aivan rinnan päällä. Muutaman päivän sitä ihmettelin ja sitten tilasin ajan yksityislääkärille. Tiesin tämän lääkärin tekevän sairaalassa syöpäleikkauksia ja hän minut sitten leikkasikin.

Niin, kun menin hänen vastaanotolleen, niin hän tunnusteli rinnat ja määräsi sitten mammografiaan. Kun mammografia oli otettu, niin sitten vielä eri lääkäri "katsoi" ultralla. Tämä "ultralääkäri" sanoi heti, että on syöpää.

Sitten sain ajan sairaalaan ja se leikattiin pois. Siihen tuli vain pieni haava tuohon päälle. Siksi sanoinkin sinulle, että mitä pienempi se on, sen helpompi on leikata (jos sinulla nyt sattuisi olemaan sellainen, että pitäisi leikata). Noin kuuden viikon jälkeen leikkauksesta, siihen annettiin sädehoitoa 28 kertaa. Sädehoidosta ei minulle tullut mitään oireita. Ei edes mitään punoitusta. Kävin jo silloin töissä.

Eli tilaa vain aika heti ensi tilassa. Sittenpähän saat asiat pois päiväjärjestyksestä ja mieltäsi painamasta ja voit keskittyä johonkin tärkeämpään.
        Voimia sinulle! Äläkä vielä turhia murehdi, äläkä jännitä.

• 25 v
        omenainen kirjoitti:

Tiedätkö, että lääkärit ovat nähneet niin monen näköisiä rintoja, että.... ja jokaisella ne on sen näköiset kuin Luoja on luonut. Ei niissä ole mitään hävettävää!!
        Ja lääkäritkin ovat vain ihmisiä. Ei heitä tarvitse jännittää.

Ja, jos todella sinusta tuntuu, että et voi isällesi puhua, niin mene gynekologille. En nyt tiedä, mikä tuo YTHS on, mutta jos siellä on gynegologi, niin tilaa sinne.

Uskon, että nuo molemmat asiat voit kertoa siellä ja sieltä lähetetään sitten lisätutkimuksiin, jos on tarpeellista. Eikä ole hyväksi, kun olet noin nuori, että kuukautiset jää pois. Lääkärillä on siihen omat konstinsa, että taas alkavat.

Kun se patti on sinulla ollut niin kauan ja jos ei ole kasvanut, niin ei varmaan ole mitään pahempaa, mutta olen kyllä sitä mieltä, että mene näyttämään sitä. On paljon helpompi leikata pientä pattia kuin, jos se pääsee kasvamaan. Ja saat sitten mielenrauhan itsellesi ja voit unohtaa koko asian.

Voihan olla, että tämä asia on sinua vaivannut ja saanut sinut masentumaan. Masennukseen voisit kokeilla tohtori Tolosen E-Epaa. Voithan lukea siitä netistä lisätietoja.

Kysyit minun syövästä. Itse huomasin sen tuossa aivan rinnan päällä. Muutaman päivän sitä ihmettelin ja sitten tilasin ajan yksityislääkärille. Tiesin tämän lääkärin tekevän sairaalassa syöpäleikkauksia ja hän minut sitten leikkasikin.

Niin, kun menin hänen vastaanotolleen, niin hän tunnusteli rinnat ja määräsi sitten mammografiaan. Kun mammografia oli otettu, niin sitten vielä eri lääkäri "katsoi" ultralla. Tämä "ultralääkäri" sanoi heti, että on syöpää.

Sitten sain ajan sairaalaan ja se leikattiin pois. Siihen tuli vain pieni haava tuohon päälle. Siksi sanoinkin sinulle, että mitä pienempi se on, sen helpompi on leikata (jos sinulla nyt sattuisi olemaan sellainen, että pitäisi leikata). Noin kuuden viikon jälkeen leikkauksesta, siihen annettiin sädehoitoa 28 kertaa. Sädehoidosta ei minulle tullut mitään oireita. Ei edes mitään punoitusta. Kävin jo silloin töissä.

Eli tilaa vain aika heti ensi tilassa. Sittenpähän saat asiat pois päiväjärjestyksestä ja mieltäsi painamasta ja voit keskittyä johonkin tärkeämpään.
        Voimia sinulle! Äläkä vielä turhia murehdi, äläkä jännitä.

vielä jonkin aikaa ennen kuin menen lääkäriin. Minulla on muutaman viiikon päästä kauan odotettu lomamatka ja menen vasta sen jälkeen, jos ei tämä tilanne tästä ole parantunut.

Niin, YTHS on siis ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö, jossa opiskelijat saa ilmaista tai lähes ilmaista terveydenhoitoa (yleislääkäri maksaa 0 euroa ja erik.lääkäri 4 euroa), kunhan on lukuvuosimaksun maksanut. Luulisin, että gynekologi sieltäkin löytyy, mutta luin tuolta alempaa rintasyöpää koskevan jutun, jossa 23 v opiskelija oli käynyt näyttämässä pattiaan YTHS:n lääkärille, joka oli todennut, ettei syöpää ole niin nuorella. Eli jos suhtauminen on tuollaista, niin ei tee mieli mennä!

Masennuksella lähinnä tarkoitin muita asioita kuin tätä rinnassa olevaa pattia. Minulla on opiskeluongelmia tällä hetkellä, mikä masentaa ja lisäksi kärsin koko viime syksyn todella pahasta anemiasta, tukka lähti ja kynnet haurastui ja keväällä todettiin keliakia ja luuntiheysmittauksessa osteopenia. Kesällä olin leikkauksessa, joka ei oikein onnistunut niin kuin piti ja nyt odotan taas pitkässä leikkausjonossa, että pääsen uudestaan leikkaukseen. Eli siis en ole hirveästi edes ehtinyt tätä pattia miettiä, mutta aina välillä iskee kauhea pelko. Toisaalta tuntuu, että etsimällä etsin itsestäni jotain sairautta. Kesällä olin niin väsynyt, että kuvittelin, että on kilpparin vajaatoiminta tai vähintäänkin anemia taas iskenyt, mutta kaikki arvot oli parempia kuin vuosiin loppukesän kokeissa. Joten ehkä olen vain vainoharhainen terveyteni suhteen, vaikka patti onkin ihan todellinen. Marraskuussa menen lääkäriin, jos tilanne ei yhtään parempi, sen oon nyt päättänyt.

Kiitos kun kerroit oman tarinasi ja toivottavasti nyt pysyt terveenä!

• sillähän on samanlaiset
        25 v kirjoitti:

hei
        olen saanut lääkärin jännittämisen sillä pois, että menen Naisgynelle. On niin helpottavaa ajatella, että hänellähän on ihan samat pelit ja vehkeet kuin mulla. Ja sitten seuraavina kertoina menen aina samalle lääkärille, jos mahdollista, se on tosi helpottavaa!
        JA toinen ajatus mikä helpottaa, on että ajattelen läääkärillä käynnistä että se on sama kun veisin auton huoltoon.

Rintojen tutkimustakaan ei tarvi yhtään tippaa jännittää. Ne on nähneet sadoittain erilaisia rintoja, ei niitä yhtään kiinnosta sun rintojen ulkonäkö sinänsä. Mutta sen patin takia sun kyllä pitää mennä ja pian. -- Jos et tykkää ylioppilaiden terveyshuollon lekureista /olisko siellä naisgyne, kysy vielä!) niin kannattaa sitten mennä yksityiselle, pääset nopeasti ja ei se rahallisesti niin valtavan kallista ole.

Toimi nyt, siitä seuraa vain hyviä asioita kuten valtava painolasti huolta tipahtaa mielen päältä!

• Anonyymi

Löytyi viikko sitten kova patti rinnassa ja olen tahottomasti laihtunut liikaa 7 kilokuukaudessa.ruoka ei maistu, pahoinvointi rinnan patti lähialueen arka

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1646
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1551
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      271
      1288
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1262
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      877
    6. 66
      854
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      65
      843
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      831
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      40
      817
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      791
    Aihe