Low-latent inhibition = lateraalinen inhibitio

low-latent

Hei!

Olisiko jollakin tietoa onko Low-latent inhibition niminen tila suomennettuna lateraalinen inhibitio vai täsmentääkö tuo "low" -sana jotenkin merkitystä.

Mistä ylipäätänsä on kysymys? Googletin ja sain muutamin osuman liittyen näkemiseen. Mutta olen saanut käsityksen, että kyseessä on "mielenhäiriö". Vai voiko tuo kyseinen tila vain johtaa semmoiseen?

10

10365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkasteluja

Tällaisen löysin, kun googleen kirjoitin piilevä inhibitio. Aiheesta on siis aikaisemminkin kyselty.

" Voisin kuvitella tuon tarkoittavan psykologiakontekstissa suomeksi

'lievä piilevä estoisuus',
      'lievä piilevä sulkeutuneisuus'

tjsp.

Kun taas puhut aistiärsykkeiden käsittelykyvystä, niin sinne päin viittaavana löytyy mm. tällaista:
      ”Normaalilla valaistusalueella verkkokalvon solujen lateraalinen inhibitio (viereisten alueiden toiminnan esto) kompensoi koko näkökentän valaistusmuutoksia.”
      http://www.biomag.hus.fi/braincourse/L5.html

Minulla ei valitettavasti ole sen paremmin kielitieteisiin kuin lääketieteeseen/psykologiaankaan viittaavaa koulutusta. "

(suomi24 keskustelu)

Googlen otsikosta poimin

"inhibitio, estäminen. inkubaatio, taudin itäminen, oireeton alkuvaihe ... latentti, piilevä. lateraali, reunassa oleva, laitimmainen ...
      www.elainsairaalanystavat.com/sanasto/index.asp - 116k -"

Itse sain sellaisen kuvan, että tuo "low-latent inhibition" tarkoittaisi yleisesti "taudin piilevää, oireetonta alkuvaihetta" oli kysymys sitten mielenterveyshäiriöstä tai vaikka syövästä.

• katselija123

Prison Breakissa termiä käytetään ihmisestä, joka ei suodata näkemäänsä/kuulemaansa. Normaalit ihmiset eivät kiinnitä huomiota esim. pöytälamppua katsoessaa, että siinä on polttimo, varsi, ruuveja, muttereita, hehkulanka. Tällainen asioiden pikkutarkka huomiointi johtaa yleensä hulluuteen, mutta ihmisillä joilla on korkea ÄO se voi johtaa myös nerouteen.

• Pako

Hei,
      Olen seurannut Pako-sarjaa ja siinä pääosassa olevalla Michael Scofieldilla on Low Latent Inhibition- Eli jos sen kääntää suoraan niin: Matala kyky piilo-oppimiseen eli:
      impulssit tulee yksityiskohtaisesti suoraan tietoisuuteen eikä alitajunta tee siinä välillä mitään prosessia. Eli mieli on hypertilassa.
      Jos on älykäs niin voi saavuttaa neron tason joissain asioissa mutta jos ei ole älykäs saattaa päätyä loppuelämäksi mielisairaalaan.
      LLI:tä eli Low Latent Inhibitiota esiintyy usein AD/HD ja ADD tarkkaavaisuushäiriöissä.
      Se on hieman samanlainen kuin autististen valokuvamuisti eli Savant mutta kuitenkin eri juttu. Itselläni on ADD mutt ei LLI:tä.

• ...Tietää...
      • Meikä taas

Itellä on myös (99% varmuudella) toi LLI.
        Ja mulle siitä on kyl enemmän apua, kun haittaa.
        Vaikka mun kok.-äo onki reilusti yli 120 (Tosin ainoastaan ns. visuaalisloogisisten tehtävien perusteella se ois jotai 150, mut se on vaa osa kokonaisuudesta), mulla on silti myös mahollisesti (80% varmuudella) paranoidinen skitsofrenia...
        Tosin johtuu (98% varmuudella) oireet mun menneisyydestä...
        Silti vasta 18v vanha.

• Skitsofreenikko?

Tieteenkuvalehden umerossa 18/2005 sanotaan että "Low latent inhibition" olisi "Latentti inhibitio"

Ja kyseessä ei ole mielenhäiriö, vaan ennemminkin ominaisuus.

Mitä älykkäämpi henkilö on, sitä positiivisempi vahvuus on LLI:
      Henkilö on tällöin usein "luova nero".
      Mitä heikkolaihjaisempi henkilö on, sitä negatiivisempi heikkus on LLI:
      Henkilö on tällöin usein jotenkin "hullu".

Melkein jokaisella aikojen nerolla on ollut LLI, mutta melkein jokainen on silti ollut myös henkisesti erilainen. Muutamia esimerkkejä:

Albert Einstein = Aspergegin syndrooma
      John Nash = Paranoidinen skitsofrenia
      Leonardo Davinci = Autistisuus
      Aleksis Kivi = Paranoidinen skitsofrenia

Jos LLI kehittyy aikaisin raskaudessa, lapsella mitä todennäköisimmin on myös jokin synnynnäinen henkinen erilaisuus (kuten aasperger tai autistisuus). Nämä oireyhtymät voivat kuitenkin ilmentyä myös ilman LLI:tä.
      Jos LLI kehittyy raskauden loppuppäässä, lapsella melko varmasti tulee 6-50 vuotiaana jokin henkinen sairaus (kuten skitsofrenia tai pitkäaikainen depressio) (vanhuuden sairauksia (kuten dementia tai alzheimer) ei oteta mukaan).
      Erittäin harva selviää siitä ilman tämän tyyppisiä oireita, ja tähän tarvitaan tietysti myös korkea äo.

LLI lyhyesti: Herkkyys toissijaisille asioille.

(Näitä asioita ovat mikä tahansa epäolennainen (Joita monesti "normaali" ihminen ei edes huomaa/havaitse). Ja näitä "epäolennaisia asioita" voivat olla esim: esineiden yksityiskohdat, liike muualla kuin silmien kohdistusalueella, tausta-äänet, tuntoaistimukset ja "kaukaahaetut" epäolennaiset ajatukset (esim. BANAANISTA voi tulla vaikka mieleen Paavo Pesususienen punertava meritähti ystävä PATRIK TÄHTÖNEN, josta taas voi tulla mieleen...). Juuri nämä kaukaahaetut ajatukset ovat avaintekijät luovaan nerouteen, tai hulluuteen.

Omia pähkäilyjä on, että Inhibition taso on täysin verrannollinen myös ainakin valikoivaan kuuloon. Minun mielestäni täysin logista.

LLI henkilöiden maailma on paljon avoimempi Ja he tietävät paljon tarkemmin mitä ympärillä tapahtuu kuin "normaali" ihminen.

Olen itsekin huomannut monesti ajattelevani: "Miksi muut ihmiset ovat aina niin sokeita?" LLI kun minullakin on (Kuten olen jo eräässä tämän aiheen aikaisemmassa viestissäni kertonut).

Kuten sanoin: LLI ei ole mielenhäiriö. Se on yleensä positiivinen ominaisuus (Negatiivinen yrittäessä keskittyä yhteen asiaan), jonka mukana usein tulee muita negatiivisia erilaisuuksia.

Edes psykiatrit harvoin tietävät mikä LLI on ja tästä tietämättömyydestä voi myös johtua virhediagnooseja.

Vaikka kerroinkin paljon asioita, silti ei vielä tarkkaan tiedetä, kuinka LLI täysin vaikuttaa henkilöön.

Lähteet: Englanninkielinen Wikipedia ja Tieteenkuvalehti nro: 18/2005.

Anteeksi tekstin hajanaisuus.
      Ajatukseni hajanaisia. (Tyypillinen skitsofrenian/LLI:n oire.)

• Hullu vai Nero?

Törmäsin juuri tähän L-LI-termiin Pako TV-sarjan kautta. Ihmettelin jo aiemmin, miten selitetään sarjan päähenkilön "nerous"/poikkeuksellisen korkea älykkyys.. Tänään se selvisi. Low-latent inhibition high intelligence quota = Nerous. Tämä ei yllätä minua, koska "hulluuden" ja luovuuden välillä epäillään jo mainstream-tieteen piirissäkin olevan yhteys.

https://ww1.cpa-apc.org/French_Site/Publications/Archives/CJP/1998/Mar/mar98_revpap1.htm

• skitsofreenikko?

Tieteenkuvalehden umerossa 18/2005 sanotaan että "Low latent inhibition" olisi "Latentti inhibitio"

Ja kyseessä ei ole mielenhäiriö, vaan ennemminkin ominaisuus.

Mitä älykkäämpi henkilö on, sitä positiivisempi vahvuus on LLI:
      Henkilö on tällöin usein "luova nero".
      Mitä heikkolaihjaisempi henkilö on, sitä negatiivisempi heikkus on LLI:
      Henkilö on tällöin usein jotenkin "hullu".

Melkein jokaisella aikojen nerolla on ollut LLI, mutta melkein jokainen on silti ollut myös henkisesti erilainen. Muutamia esimerkkejä:

Albert Einstein = Aspergegin syndrooma
      John Nash = Paranoidinen skitsofrenia
      Leonardo Davinci = Autistisuus
      Aleksis Kivi = Paranoidinen skitsofrenia

Jos LLI kehittyy aikaisin raskaudessa, lapsella mitä todennäköisimmin on myös jokin synnynnäinen henkinen erilaisuus (kuten aasperger tai autistisuus). Nämä oireyhtymät voivat kuitenkin ilmentyä myös ilman LLI:tä.
      Jos LLI kehittyy raskauden loppuppäässä, lapsella melko varmasti tulee 6-50 vuotiaana jokin henkinen sairaus (kuten skitsofrenia tai pitkäaikainen depressio) (vanhuuden sairauksia (kuten dementia tai alzheimer) ei oteta mukaan).
      Erittäin harva selviää siitä ilman tämän tyyppisiä oireita, ja tähän tarvitaan tietysti myös korkea äo.

LLI lyhyesti: Herkkyys toissijaisille asioille.

(Näitä asioita ovat mikä tahansa epäolennainen (Joita monesti "normaali" ihminen ei edes huomaa/havaitse). Ja näitä "epäolennaisia asioita" voivat olla esim: esineiden yksityiskohdat, liike muualla kuin silmien kohdistusalueella, tausta-äänet, tuntoaistimukset ja "kaukaahaetut" epäolennaiset ajatukset (esim. BANAANISTA voi tulla vaikka mieleen Paavo Pesususienen punertava meritähti ystävä PATRIK TÄHTÖNEN, josta taas voi tulla mieleen...). Juuri nämä kaukaahaetut ajatukset ovat avaintekijät luovaan nerouteen, tai hulluuteen.

Omia pähkäilyjä on, että Inhibition taso on täysin verrannollinen myös ainakin valikoivaan kuuloon. Minun mielestäni täysin logista.

LLI henkilöiden maailma on paljon avoimempi Ja he tietävät paljon tarkemmin mitä ympärillä tapahtuu kuin "normaali" ihminen.

Olen itsekin huomannut monesti ajattelevani: "Miksi muut ihmiset ovat aina niin sokeita?" LLI kun minullakin on (Kuten olen jo eräässä tämän aiheen aikaisemmassa viestissäni kertonut).

Kuten sanoin: LLI ei ole mielenhäiriö. Se on yleensä positiivinen ominaisuus (Negatiivinen yrittäessä keskittyä yhteen asiaan), jonka mukana usein tulee muita negatiivisia erilaisuuksia.

Edes psykiatrit harvoin tietävät mikä LLI on ja tästä tietämättömyydestä voi myös johtua virhediagnooseja.

Vaikka kerroinkin paljon asioita, silti ei vielä tarkkaan tiedetä, kuinka LLI täysin vaikuttaa henkilöön.

Lähteet: Englanninkielinen Wikipedia ja Tieteenkuvalehti nro: 18/2005.

Anteeksi tekstin hajanaisuus.
      Ajatukseni hajanaisia. (Tyypillinen skitsofrenian/LLI:n oire.)

• 2 samaa...

...tuli viestiä.

Tsori.

• trasi

Low latent inhibition tarkoittaa käsittääkseni hrkkyyttä toissijaisille ärsykkeille. Mieli ei suodata ympäristöstä toissijaisia kohteita, eli se ottaa vastaan kaikki ärsykkeet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      46
      3030
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2854
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2306
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1276
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe