Yliliikkuvat nikamat ja nivelet

matonen

Onko täällä kyseisestä vaivasta kärsiviä muitakin?

10

8875

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olga-tyttönen

on ainakin yliliikkuva kaularanka ja todennäköisesti myös rintaranka. Menee sillä lailla lukkoon aina välillä, ettei hetkeen voi hengittää. Kaularanka nyt oireilee, sitä yritän vahvistaa lihasjumpalla. Minkälaisia oireita sinulla on?

• matonen

piisaa. Minulla myös kaularanka yliliikkuva, rutisee ja paukkuu,lihakset jännittyy ja pää tulee helposti kipeäksi ja huimaa. Lisäkis rintaranka ilmeisesti jostain kohdasta liikkuu liikaa ja toisesta liian vähän ja just kanssa näitä "noidannuoli" lukkoja, kamalia. Etupuolelle tulee puutuneita kohtia ja taas lihakset kiristyy.Käsissä kans puutumisia. Ja lanneranka suorastaan "hölskyy"...raivostuttava, kävellessäkin se rusahtelee itsekseen, tulee "katkeava" tunne?!?! Aina lihakset jännityksessä ja kipeät.Aamuisin niin jäykkä, ettei meinaa liikkumaan päästä. Olen välillä laittanut kylmägeeliä, että saa jännitystä pois. Liikun mielestäni paljon..hmm...pakko liikkua, sillä jos ei liiku, niin vielä kipeämpi. Mites siellä?

• Olga-tyttönen
        matonen kirjoitti:

piisaa. Minulla myös kaularanka yliliikkuva, rutisee ja paukkuu,lihakset jännittyy ja pää tulee helposti kipeäksi ja huimaa. Lisäkis rintaranka ilmeisesti jostain kohdasta liikkuu liikaa ja toisesta liian vähän ja just kanssa näitä "noidannuoli" lukkoja, kamalia. Etupuolelle tulee puutuneita kohtia ja taas lihakset kiristyy.Käsissä kans puutumisia. Ja lanneranka suorastaan "hölskyy"...raivostuttava, kävellessäkin se rusahtelee itsekseen, tulee "katkeava" tunne?!?! Aina lihakset jännityksessä ja kipeät.Aamuisin niin jäykkä, ettei meinaa liikkumaan päästä. Olen välillä laittanut kylmägeeliä, että saa jännitystä pois. Liikun mielestäni paljon..hmm...pakko liikkua, sillä jos ei liiku, niin vielä kipeämpi. Mites siellä?

Minulla SI-nivelet on kipeät aamuisin, joten varmaan sielläkin jotain löysyyttä. Ja aikaisemmin ristiselkäkin on krampannut. Nykyään käyn kuntosalilla ja sauvakävelen, heti jos ote lopahtaa niin saan tuntea sen lihaksissani. En vain tiennyt tätä ennen että minussa on yliliikkuvia osia :-(. Pidin itseäni ennemmin liian jäykkänä, mutta sehän taas onkin elimistön oma suojamekanismi tilanteeseen.

• *milla

Ovat kaikki nivelet yliliikkuvia. polvea on kaksi kertaa operoitu. Selkäranka on jäykistetty rintaragansta ja osittain lanne.

Polvi operoitiin ensimmäisen kerran kierukan takia ja toisen kerran pahanvenähdyksen jälkeen, josta seuras että polvesta tuli todella epävakaa, näin ei olisi käynyt jos ei olisi yliliikkuvia niveliä. lonkka lähti kesällä paikoiltaan, ei ollut ekakerta, tänään sain olkapään sijoiltaa.
      Ranteet särkee ihan helkkaristi. Johtunee ilmasta

Nilkat pyörii melkein ympyrää, oikeasta nilkasta on nivelsiteet niin löysät ettei nyrjähdys enään satu...

PAkko liikkua, jos päästän itseni ja lihakset huonoon kuntoon hajoaa varmaan tämä kroppa lopullisesti. ihaa kun ikää on vasta 21.

• motonen

Särkikö rintaranka tai lanneranka? Mitä muita oireita tuli?

• juuri
        motonen kirjoitti:

kuulla monien erilaisten ilmenemismuotojen jälkeen, että vaikeuteni johtuvat yliliikkuvista nivelistä. Lähinnä ongelmana on selkä ja nilkat jotka pyörähtelee niin kuin ne itse haluaa.

Omat ongelmani ovat toki pieniä teidän muiden ongelmiin nähden. Onneksi. Kiinnostaisi tietää miten yliliikkuvuus vaikuttaa sitten vanhemmalla iällä kun nyt alle 3-kymppisenä jo tällaisia niin miten sitten tulevaisuudessa. Mitä on odotettavissa? Voisiko jotenkin estää edes jonkin vaivan?

• matonen
        juuri kirjoitti:

kuulla monien erilaisten ilmenemismuotojen jälkeen, että vaikeuteni johtuvat yliliikkuvista nivelistä. Lähinnä ongelmana on selkä ja nilkat jotka pyörähtelee niin kuin ne itse haluaa.

Omat ongelmani ovat toki pieniä teidän muiden ongelmiin nähden. Onneksi. Kiinnostaisi tietää miten yliliikkuvuus vaikuttaa sitten vanhemmalla iällä kun nyt alle 3-kymppisenä jo tällaisia niin miten sitten tulevaisuudessa. Mitä on odotettavissa? Voisiko jotenkin estää edes jonkin vaivan?

Siis oireita. Olen ollut "yliliikkuvainen" vuosia ja nyt yli 30 v. :)

• *milla
        motonen kirjoitti:

Selkärangan virheasento. eli skolioosi. Meni todella pahaks. Ja yliliikkuvat nivelet olis voineet aiheuttaa rangan"pettämisen" tai jotain se lääkäri melkein 10 vuotta sit selitti. Koskaan ei ole ollut selkä kipuja. Lähinnä tuo ranka olisi ruvennut haittaamaan keuhkojen ja sydämmen toimintaa

• aleksi-78

Oireilu alkoi murrosiän kasvuvaiheessa. Nyt 15 vuotta myöhemmin tilanteeni on: jatkuva naksuminen, paikoin nivelten lukkiintuminen, muutama sijoiltaanmeno, heikkous eräissä nivelissä ja vähäistä särkyä.

Neuvoni vaivoihin: liikuntaa, liikuntaa ja liikuntaa. Erityisesti kuntosaliharjoittelu olisi suositeltavaa. Jokainen niveliin kiinnittyvä lihas olisi syytä pitää kunnossa, jotta mahdollisuus nivelen sijoiltaanmenoon pienenisi. Ja tietenkin kannattaa välttää niveliä suuresti rasittavia liikuntamuotoja, kuten esim. lenkkeilyä asfaltilla. Uinti ja pyöräily ovat myös suositeltavia.

Ruokavalioon kannattaa ottaa mukaan omega 3-rasvahapot. Vaikutuksen huomaa viimeistään pitkällä tähtäimellä. Itse pääsin lonkkakivustani kuukaudessa eroon.

Nukkumisolosuhteisiinkin kannattaa kiinnittää huomiota. Kohtuullisen kova patja ja anatominen tyyny. Sellaiset 2 euron höyhentyynyt kannattaa nopeasti murjoa roskiksen pohjalle tai ennen pitkää kaularangan/niskan alueella on TODELLISIA ongelmia.

Käyntiä kiropratikollakin kannattaa kokeilla. Selkärangan alueen nivellukot voivat tuottaa esim. tuolle aiemmin keskustelussa mainitulle rintarangan alueelle kipuilua. Kieltämättä suht' kallista ja jonkun mielestä epämiellyttävääkin, mutta ainahan voi tehdä vanhan kunnon vaakakuppitestin: raha vs. oma terveys.

Kaikista esittämistäni keinoista on ollut itselleni hyötyä.

• nuo

yliliikkuvat nikamat ja nivelet sitten aiheuttaa? Pienenpänä olin terveydenhoitajani mukaan rautakanki, mutta nyt on yliliikkuvuutta lähes joka nikamassa; olkapäät menee sijoiltaan ja nilkat pyörii ympyrää, selkä menee 45 asteen kulmaan jne.
        Onko vika ruokavaliossa? Itse aloitin kasvissyönnin noin 6 vuotta sitten ja olen kuullut että kasvissyönti notkistaa. Mitä mieltä olette?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7259
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3841
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3440
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2572
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      2453
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2382
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2276
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2179
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1898
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      41
      1864
    Aihe